Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
         10. Domstolsväsendet
         60. Åklagarväsendet
         70. Valutgifter

Statsbudgeten 2005

50. Verkställighet av straffPDF-versio

Förklaring:Antalet fångar ökade från år 1999 till år 2003 med ca 30 %. År 2003 var antalet fångar i medeltal 3 578. Antalet beräknas ytterligare öka något under de närmaste åren. Antalet samhällspåföljder som kriminalvårdsväsendet skall verkställa beräknas förbli på ungefär samma nivå som tidigare. För att minska de problem som föranleds av det större antalet fångar än tidigare utjämnas belastningen på de slutna anstalterna och effektiveras användningen av platser inom öppna anstalter. Andelen fångar som dagligen deltar i någon form av verksamhet har sjunkit med över tio procentenheter i jämförelse med nivån i slutet av förra årtiondet och utgjorde i medeltal 57 % år 2003.

Både inom fångvårdsväsendet och kriminalvårdsväsendet är ett centralt mål att förbättra de dömdas möjlighet att leva ett liv utan brott genom att öka verksamhetens planmässighet och effektivera målinriktade åtgärder. För att skapa förutsättningar för detta ligger den centrala tyngdpunkten för Brottspåföljdsverkets verksamhet år 2005 på beredningen av åtgärder som hänför sig till verkställandet av den reviderade fångvårdslagstiftning som planerats träda i kraft vid ingången av år 2006 och den förnyade organisationen av fångvårdsväsendet som skall genomföras samtidigt. Ett särskilt mål för kriminalvårdsväsendet år 2005 är att se till att verkställandet av det ungdomsstraff som efter ett regionalt begränsat försök stegvis tas i bruk på riksnivå sker på lika grunder i hela landet.

Verksamhetens omfattning      
  2003
utfall
2004
uppskattning
2005
uppskattning
       
Antalet fångar i genomsnitt 3 578 3 600 3 700
Samhällstjänstdomar som skall verkställas 3 512 3 500 3 500
Samhällstjänsttimmar som skall verkställas 249 226 245 000 250 000
Villkorligt frigivna som står under övervakning, i medeltal 1 300 1 400 1 300
Villkorligt dömda ungdomar som står under övervakning, i medeltal 1 624 1 600 1 600
Nya ungdomsstraff 23 40 60

21. Omkostnader för verkställighet av straff (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 182 950 000 euro.

Av anslaget får högst 5 050 000 euro användas till sänkning av priserna för de företagsekonomiska prestationerna vad gäller fångvårdsväsendets arbetsverksamhet och högst 2 000 000 euro till betalning av hyresandelar för fångvårdsväsendets personalbostäder som föranleds av funktionella behov.

I nettobudgeteringen beaktas anstaltsbutikernas försäljningsintäkter, inkomster från verksamheten vid Satakunda fängelse, Fångvårdens utbildningscentrals inkomster och inkomster från sinnesundersökningar.

Förklaring:Justitieministeriet ställer i samband med beredningen av budgetpropositionen följande preliminära resultatmål för verksamheten 2005:

Fångvårdsväsendet      
  2003
utfall
2004
uppskattning
2005
mål
       
Deltagande i verksamheten för fångar som avtjänar straff, % 61,7  62 65
Fångarnas deltagande i verksamhets- och missbrukarprogram, % 4 5 5
Fångar inom öppna anstalter, % 24 25 25
Fängelsesäkerhet, %      
— rymningar och avvikande utan lov /antal som under året varit i fängelse, % 0,52 0,5 under 0,5
— antal som inte återvänt efter tillstånd att avlägsna sig/ antal som under året varit i fängelse, % 2,56 2,5 under 2,4
Resurshushållning (omkostnader/fånge, €) 43 145 44 000 43 500
Dimensionering av personalen (årsv./fånge) 0,75 0,75 0,75
Personalens utbildningsnivåindex 4,0 4,0 4,1

Målet är att varje fängelses användningsgrad avviker med högst 10 procentenheter från den genomsnittliga användningsgraden för slutna anstalter.

Fångvårdsväsendets personalstruktur utvecklas så att andelen personal som utför närarbete tillsammans med fångarna växer.

Kriminalvårdsväsendet      
  2003
utfall
2004
uppskattning
2005
mål
       
Andel som slutfört samhällstjänst, % 82  85  85 
Resurshushållning (omkostnader/dömda, €) 2 825 2 867 2 900
Produktivitet (antal som avtjänar ett straff +lämplighetsutredningar +personalutredningar/årsv.)     64
Personalens utbildningsnivåindex 5,8 5,8 5,9

Målet är att man för 80 % av de dömda skall göra en situationsbedömning och en genomförandeplan.

Fångvårdens utbildningscentral      
  2003
utfall
2004
uppskattning
2005
mål
       
Utbildningsdagar 16 687 18 850 19 140
Resurshushållning (enhetskostnader för grund- och fortbildning
ordnad av fångvårdens utbildningscentral, €)
172 180 182

Den beräknade fördelningen av
användningen av anslaget
   
Fångvårdsväsendet 163 100 000
Kriminalvårdsväsendet 13 400 000
Gemensamma verkställighets- och
förvaltningsuppgifter
3 350 000
Fångvårdens utbildningscentral 3 100 000
Sammanlagt 182 950 000

Vid dimensioneringen av anslaget har man beaktat de utgifter som föranleds av att ungdomsstraffet utvidgas på riksnivå.

Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 2 000 000 euro för tryggandet av fångvårdens effekter och verksamhetsförutsättningar.

Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Inkomster 7 022 6 399 7 267
— Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten 6 321 5 699 6 538
— övriga intäkter 701 700 729
Utgifter 179 875 186 802 190 217
— personalutgifter 106 233 107 800 110 000
— lokalhyror 20 281 21 774 23 400
— köpta tjänster 12 806 14 500 14 600
— övriga utgifter för verksamheten 40 555 42 728 42 217
       
Finansiering av verksamheten      
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet 7 022 6 399 7 267
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet 179 875 186 802 190 217
— omkostnadsfinansiering, netto 172 853 180 403 182 950
       
Användning av momentet      
— överförts från föregående år 4 595    
— beviljats 173 640    
— använts 172 853    
— överförts till följande år 5 382    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för fångvårdsväsendets arbetsverksamhet (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 8 000 8 170 8 330
— övriga intäkter 1 316 1 340 1 370
Intäkter sammanlagt 9 316 9 510 9 700
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under
omkostnadsmomentet
7 080 7 610 7 600
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 15 248 15 690 15 800
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -5 932 -6 180 -6 100
Kostnadsmotsvarighet, % 61 61 61
       
 Prisstöd 4 728 4 950 5 050
       
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd -1 204 -1 230 -1 050


2005 budget 182 950 000
2004 budget 180 403 000
2003 bokslut 173 640 000

74. Arbeten vid öppna anstalter (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 5 900 000 euro.

Anslaget får även användas till markbyggnadsarbeten. Av anslaget får dessutom högst 1 500 000 euro användas vid arbetskolonierna för arbetsprojekt som gäller kommunägda kulturhistoriskt värdefulla objekt eller som kan förenas med rehabiliteringsverksamhet som delvis bekostas av kommunen.

Förklaring:Målet är att vid öppna anstalter, t.ex. arbetskolonier, sysselsätta i genomsnitt 200 fångar, varutöver i anstalterna placeras uppskattningsvis i genomsnitt 30 fångar som arbetar civilt eller studerar utanför anstalten. Utgifterna för sysselsättning och uppehälle för fångarna vid öppna anstalter är 25 600 euro per fånge och år.


2005 budget 5 900 000
2004 budget 5 900 000
2003 bokslut 5 450 000