Statsbudgeten 2005
50. Verkställighet av straff
Förklaring:Antalet fångar ökade från år 1999 till år 2003 med ca 30 %. År 2003 var antalet fångar i medeltal 3 578. Antalet beräknas ytterligare öka något under de närmaste åren. Antalet samhällspåföljder som kriminalvårdsväsendet skall verkställa beräknas förbli på ungefär samma nivå som tidigare. För att minska de problem som föranleds av det större antalet fångar än tidigare utjämnas belastningen på de slutna anstalterna och effektiveras användningen av platser inom öppna anstalter. Andelen fångar som dagligen deltar i någon form av verksamhet har sjunkit med över tio procentenheter i jämförelse med nivån i slutet av förra årtiondet och utgjorde i medeltal 57 % år 2003.
Både inom fångvårdsväsendet och kriminalvårdsväsendet är ett centralt mål att förbättra de dömdas möjlighet att leva ett liv utan brott genom att öka verksamhetens planmässighet och effektivera målinriktade åtgärder. För att skapa förutsättningar för detta ligger den centrala tyngdpunkten för Brottspåföljdsverkets verksamhet år 2005 på beredningen av åtgärder som hänför sig till verkställandet av den reviderade fångvårdslagstiftning som planerats träda i kraft vid ingången av år 2006 och den förnyade organisationen av fångvårdsväsendet som skall genomföras samtidigt. Ett särskilt mål för kriminalvårdsväsendet år 2005 är att se till att verkställandet av det ungdomsstraff som efter ett regionalt begränsat försök stegvis tas i bruk på riksnivå sker på lika grunder i hela landet.
Verksamhetens omfattning | |||
---|---|---|---|
2003 utfall |
2004 uppskattning |
2005 uppskattning |
|
Antalet fångar i genomsnitt | 3 578 | 3 600 | 3 700 |
Samhällstjänstdomar som skall verkställas | 3 512 | 3 500 | 3 500 |
Samhällstjänsttimmar som skall verkställas | 249 226 | 245 000 | 250 000 |
Villkorligt frigivna som står under övervakning, i medeltal | 1 300 | 1 400 | 1 300 |
Villkorligt dömda ungdomar som står under övervakning, i medeltal | 1 624 | 1 600 | 1 600 |
Nya ungdomsstraff | 23 | 40 | 60 |
21. Omkostnader för verkställighet av straff (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag om 182 950 000 euro.
Av anslaget får högst 5 050 000 euro användas till sänkning av priserna för de företagsekonomiska prestationerna vad gäller fångvårdsväsendets arbetsverksamhet och högst 2 000 000 euro till betalning av hyresandelar för fångvårdsväsendets personalbostäder som föranleds av funktionella behov.
I nettobudgeteringen beaktas anstaltsbutikernas försäljningsintäkter, inkomster från verksamheten vid Satakunda fängelse, Fångvårdens utbildningscentrals inkomster och inkomster från sinnesundersökningar.
Förklaring:Justitieministeriet ställer i samband med beredningen av budgetpropositionen följande preliminära resultatmål för verksamheten 2005:
Fångvårdsväsendet | |||
---|---|---|---|
2003 utfall |
2004 uppskattning |
2005 mål |
|
Deltagande i verksamheten för fångar som avtjänar straff, % | 61,7 | 62 | 65 |
Fångarnas deltagande i verksamhets- och missbrukarprogram, % | 4 | 5 | 5 |
Fångar inom öppna anstalter, % | 24 | 25 | 25 |
Fängelsesäkerhet, % | |||
— rymningar och avvikande utan lov /antal som under året varit i fängelse, % | 0,52 | 0,5 | under 0,5 |
— antal som inte återvänt efter tillstånd att avlägsna sig/ antal som under året varit i fängelse, % | 2,56 | 2,5 | under 2,4 |
Resurshushållning (omkostnader/fånge, €) | 43 145 | 44 000 | 43 500 |
Dimensionering av personalen (årsv./fånge) | 0,75 | 0,75 | 0,75 |
Personalens utbildningsnivåindex | 4,0 | 4,0 | 4,1 |
Målet är att varje fängelses användningsgrad avviker med högst 10 procentenheter från den genomsnittliga användningsgraden för slutna anstalter.
Fångvårdsväsendets personalstruktur utvecklas så att andelen personal som utför närarbete tillsammans med fångarna växer.
Kriminalvårdsväsendet | |||
---|---|---|---|
2003 utfall |
2004 uppskattning |
2005 mål |
|
Andel som slutfört samhällstjänst, % | 82 | 85 | 85 |
Resurshushållning (omkostnader/dömda, €) | 2 825 | 2 867 | 2 900 |
Produktivitet (antal som avtjänar ett straff +lämplighetsutredningar +personalutredningar/årsv.) | 64 | ||
Personalens utbildningsnivåindex | 5,8 | 5,8 | 5,9 |
Målet är att man för 80 % av de dömda skall göra en situationsbedömning och en genomförandeplan.
Fångvårdens utbildningscentral | |||
---|---|---|---|
2003 utfall |
2004 uppskattning |
2005 mål |
|
Utbildningsdagar | 16 687 | 18 850 | 19 140 |
Resurshushållning (enhetskostnader för grund- och fortbildning ordnad av fångvårdens utbildningscentral, €) |
172 | 180 | 182 |
Den beräknade fördelningen av användningen av anslaget |
€ |
---|---|
Fångvårdsväsendet | 163 100 000 |
Kriminalvårdsväsendet | 13 400 000 |
Gemensamma verkställighets- och förvaltningsuppgifter |
3 350 000 |
Fångvårdens utbildningscentral | 3 100 000 |
Sammanlagt | 182 950 000 |
Vid dimensioneringen av anslaget har man beaktat de utgifter som föranleds av att ungdomsstraffet utvidgas på riksnivå.
Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 2 000 000 euro för tryggandet av fångvårdens effekter och verksamhetsförutsättningar.
Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2003 bokslut |
2004 budget |
2005 budgetförslag |
|
Inkomster | 7 022 | 6 399 | 7 267 |
— Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten | 6 321 | 5 699 | 6 538 |
— övriga intäkter | 701 | 700 | 729 |
Utgifter | 179 875 | 186 802 | 190 217 |
— personalutgifter | 106 233 | 107 800 | 110 000 |
— lokalhyror | 20 281 | 21 774 | 23 400 |
— köpta tjänster | 12 806 | 14 500 | 14 600 |
— övriga utgifter för verksamheten | 40 555 | 42 728 | 42 217 |
Finansiering av verksamheten | |||
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet | 7 022 | 6 399 | 7 267 |
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet | 179 875 | 186 802 | 190 217 |
— omkostnadsfinansiering, netto | 172 853 | 180 403 | 182 950 |
Användning av momentet | |||
— överförts från föregående år | 4 595 | ||
— beviljats | 173 640 | ||
— använts | 172 853 | ||
— överförts till följande år | 5 382 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för fångvårdsväsendets arbetsverksamhet (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2003 bokslut |
2004 budget |
2005 budgetförslag |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 8 000 | 8 170 | 8 330 |
— övriga intäkter | 1 316 | 1 340 | 1 370 |
Intäkter sammanlagt | 9 316 | 9 510 | 9 700 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet |
7 080 | 7 610 | 7 600 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 15 248 | 15 690 | 15 800 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -5 932 | -6 180 | -6 100 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 61 | 61 | 61 |
Prisstöd | 4 728 | 4 950 | 5 050 |
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd | -1 204 | -1 230 | -1 050 |
2005 budget | 182 950 000 |
2004 budget | 180 403 000 |
2003 bokslut | 173 640 000 |
74. Arbeten vid öppna anstalter (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 5 900 000 euro.
Anslaget får även användas till markbyggnadsarbeten. Av anslaget får dessutom högst 1 500 000 euro användas vid arbetskolonierna för arbetsprojekt som gäller kommunägda kulturhistoriskt värdefulla objekt eller som kan förenas med rehabiliteringsverksamhet som delvis bekostas av kommunen.
Förklaring:Målet är att vid öppna anstalter, t.ex. arbetskolonier, sysselsätta i genomsnitt 200 fångar, varutöver i anstalterna placeras uppskattningsvis i genomsnitt 30 fångar som arbetar civilt eller studerar utanför anstalten. Utgifterna för sysselsättning och uppehälle för fångarna vid öppna anstalter är 25 600 euro per fånge och år.
2005 budget | 5 900 000 |
2004 budget | 5 900 000 |
2003 bokslut | 5 450 000 |