Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
         10. Domstolsväsendet
         50. Verkställighet av straff
         60. Åklagarväsendet
         70. Valutgifter

Statsbudgeten 2005

40. Betalningsstörningar, utsökning och konkursbevakningPDF-versio

Förklaring:Kapitlets rubrik har ändrats.

Utgående från det skuldhanteringsprogram som beretts år 2004 i enlighet med regeringsprogrammet utvecklar man i samarbete med olika förvaltningsområden samt aktörer inom privata sektorn metoder och praxis som effektivt förebygger att skuldproblem uppstår och fördjupas samt förbättrar kontrollen över överskuldsättningssituationer. För att effektivera och påskynda utredningen av situationer med överskuldsättning och betalningsoförmåga tar man i utsökningen effektivt i bruk flexibla gäldenärsbestämda förfaranden som uppfyller målen i den nya utsökningslagsstiftningen och använder sig av de möjligheter som följer av den förnyade informationstekniken.

De ökande kraven som ställs på exekutionsväsendet förutsätter en omfattande utveckling av utsökningspersonalens kunnande och dess uppgiftsstruktur, samt utsökningens organisation, förfarandesätt och verksamhetsprocesser. I fråga om utsökningens organisation utarbetas en långsiktig utvecklingsplan år 2005. I samband med det tredje skedet i revideringen av utsökningslagen flyttas utsökningsavgifternas tyngdpunkt bort från de tabellavgifter som uppbärs hos gäldenärer som har det sämst ställt i ekonomiskt hänseende. Totalrevideringen av utsökningslagstiftningen fortsätter genom att en regeringsproposition om revideringens sista skede (IV) bereds. För att effektivera indrivningsförfarandet och sänka kostnaderna bereder man ett förslag om hur indrivningen av ostridiga fordringar skall förenklas. Man utvecklar en uppföljning av de kostnader som under olika skeden av indrivningsprocessen orsakas borgenären, gäldenären och den offentliga ekonomin.

Bland annat i anslutning till målen för politikprogrammet för företagsamhet bereds förslag för utvecklande av utredningsförfaranden i samband med företagsverksamhet. Praxis etableras i enlighet med den offentliga utredningen som avses i den nya konkurslagen, och man fortsätter uppföljningen och utvärderingen av de förnyade utredningsförfarandena för privatpersoner och företag. I anknytning till lagstiftningen om kreditupplysning utvecklas också företagares och sammanslutningars kreditupplysningar. I samarbete med utsöknings- och konkursbevakningsmyndigheterna samt andra myndigheter effektiveras verksamheten för bekämpning av ekonomiska brott och den ekonomiska gråzonen genom att utsökningens specialindrivning förstärks, samt förbättras utvärderingen av verksamhetens resultat när det gäller avslöjande av missbruk och återfående av nyttan av brott samt återfående av egendom som gjorts oåtkomlig för verkställighet genom konstgjorda arrangemang.

21. Exekutionsväsendets och konkursbevakningens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 79 056 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av omkostnaderna för Konkursombudsmannens byrå, häradenas exekutionsverk och landskapsfogdeämbetet i landskapet Åland samt för häradsämbetenas utsökningsavdelningars omkostnader som finansieras från andra moment än moment 26.07.21 (Häradsämbetenas omkostnader). Anslaget får också användas till betalning av utgifterna för exekutionsväsendets andel av användningen, underhållet och utvecklandet av de centraliserade datasystemen.

Vid nettobudgeteringen beaktas såsom inkomster de ersättningar som uppbärs för specialgranskningar utförda av Konkursombudsmannens byrå.

Förklaring:Momentets rubrik har ändrats.

Antalet utsökningsärenden som inkom år 2003 var ca 2,6 miljoner och det belopp som skulle indrivas var ca 3 miljarder euro. Antalet utsökningsgäldenärer uppgick i slutet av året till 307 000. Det beräknas att antalet utsökningsärenden som inkommer och det belopp som skall indrivas fortfarande kommer att öka något. Det belopp som kan indrivas antas kvarstå på den nuvarande höga nivån trots att ändringen av utsökningslagen, som trädde i kraft i mars 2004, och ibruktagandet av ett nytt datasystem har fördröjt behandlingen av ärenden.

I samband med beredningen av budgeten ställer justitieministeriet preliminärt följande resultatmål för exekutionsväsendet för 2005:

Under år 2005 tas nya kompletterande nyckeltal i bruk, på basis av vilka man kan bedöma de uppnådda resultaten utgående från indrivningsresultatet, förmågan att ingripa i fråga om missbruk, utsökningsgäldenärernas möjlighet att klara sig och indrivningskostnaderna.

Utsökningsmyndigheterna har som mål att utarbeta enhetsbaserade planer för personalens struktur och antal. Som grund för planeringen behövs en riktig bild av datasystemens inverkan på verksamheten. Uppgifterna kommer att vara tillgängliga först i början av år 2005.

Tabell med nyckeltal      
  2003
utfall
2004
uppskattning
2005
mål
       
Ärenden som behandlats (1 000 st) 2 773 2 654 2 790
Lyckad indrivning      
Av antal ärenden, % 36,5 38 36
Av belopp, % 19,7 19 19
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 6,1 7 7
Resurshushållning (€/behandlade ärenden)      
Utsökningsmyndigheter 26 30 30
Utsökningsavdelningar 23 28 28
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 1 917 1 834 1 940

Konkursombudsmannens byrå

Genom det förfarande med offentlig utredning som år 2004 inletts till följd av den nya konkurslagen försöker man i synnerhet bekämpa den ekonomiska gråzonen och den ekonomiska brottsligheten. En offentlig utredning inleds på initiativ av konkursombudsmannen i sådana konkursbon med ringa tillgångar där man konstaterar speciella utredningsbehov i anslutning till gäldenärens verksamhet. I det första skedet försöker man skapa effektiv praxis för offentlig utredning och stöda detta genom en omfattande rådgivning och utbildning. Också specialinspektionerna av konkursbon utvecklas så att de bättre skall beakta behoven hos konkursbon med ringa tillgångar och i situationer med offentlig utredning. Av kostnaderna för de specialinspektioner som utförs med konkurrensombudsmannens medel beräknas ca 25 % kunna uppbäras tillbaka till staten.

Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Inkomster - - 120
— övriga intäkter - - 120
Utgifter 80 017 78 937 79 176
— personalutgifter 61 744 63 900 64 780
— lokalhyror 2 674 2 730 2 825
— köpta tjänster 13 124 10 000 9 000
— övriga utgifter för verksamheten 2 475 2 307 2 571
       
Finansiering av verksamheten      
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet - - 120
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet 80 017 78 937 79 176
— omkostnadsfinansiering, netto 80 017 78 937 79 056
       
Användning av momentet      
— överförts från föregående år 5 070    
— beviljats 78 568    
— använts 80 017    
— överförts till följande år 3 621    

Vid dimensioneringen av anslaget har såsom avdrag beaktats 154 000 euro för löneutgifter och andra utgifter för tre personer i överföring till moment 25.01.21 samt såsom tillägg 1 090 000 euro i omkostnader för Konkursombudsmannens byrå som en överföring från moment 25.01.22 och 120 000 euro för en sammanslagning av Heinola och Orimattilas häradsämbetens utsökningsavdelningar till Lahtis härads exekutionsverk i överföring från moment 26.07.21.

Såsom utsökningsavgifter beräknas ca 48 000 000 euro inflyta under moment 12.25.47. Av de totala kostnaderna för de prestationer för vilka utsökningsavgift uppbärs kan 70 % täckas genom avgifter.


2005 budget 79 056 000
2004 budget 78 937 000
2003 bokslut 78 568 000