Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
         10. Domstolsväsendet
              29. Särskilda utgifter
         50. Verkställighet av straff
         60. Åklagarväsendet
         70. Valutgifter

Statsbudgeten 2005

10. DomstolsväsendetPDF-versio

Förklaring:I syfte att trygga medborgarnas jämlikhet och rättsskydd fäster man särskild uppmärksamhet på förutsättningarna för verkställandet av lagstiftningen och utövandet av domsrätt. I enlighet med sin i grundlagen reglerade ställning främjar de högsta domstolarna domstolsväsendets verksamhet och utvecklandet av rättsskyddet.

Behandlingstiderna för avgörande av ärenden i domstolarna förkortas och skillnaderna i fråga om de olika domstolarna när det gäller behandlingstiderna minskas. För att utjämna skillnaderna i behandlingstiderna riktas personalresurserna så att de motsvarar efterfrågan på tjänsterna. För resultatförhandlingarna med domstolsväsendet fastställs för domstolarna optimala behandlingstider ärendegruppsvis för alla instanser. Det allmänna målet är att inget ärende skall dröja längre än ett år i domstolen.

Domstolarnas resultatstyrning i fråga om fastställandet och utvärderandet av kvalitativa mål för rättskipningen utvecklas. För de allmänna domstolarnas del genomförs detta som ett samarbete mellan högsta domstolen och hovrätterna. Utvärderingen av förvaltningsprocessen och den växelverkan mellan förvaltningsdomstolarna som hänför sig till den utvecklas i enlighet med de riktlinjer som presenterats av en arbetsgrupp som tillsatts av högsta förvaltningsdomstolen.

Högsta domstolens sammansättning vid avgöranden görs flexiblare i vissa fall.

Hovrätternas verksamhet har intensifierats år 2004 tack vare införandet av sållningsförfarandet. Antalet ärenden i hovrätterna fördelas mera jämnt genom att domkretsgränserna justeras från början av 2005. Man fortsätter att utveckla arbetsmetoderna och hovrätternas personalstruktur så att de skall motsvara de krav det förnyade rättegångsförfarandet ställer.

I tingsrätterna tar man i bruk skriftlig behandling av klara brottmål. Förfarande med förlikning i tvistemål införs och den utbildning som hänför sig till förfarandet inleds. Resurserna omfördelas genom att tingsrättsnätverket utvecklas med målet att 2—3 tingsrätter årligen skall sammanslås.

Hovrätternas och tingsrätternas gemensamma kvalitetsarbete stöds.

Förvaltningsprocessens verksamhetsförutsättningar stärks, förvaltningsdomstolarnas sammansättning vid behandling görs flexiblare och personalstrukturen utvecklas. Vid förvaltningsdomstolarna fästs särskild vikt vid behandlingstiderna i fråga om avgöranden som är betydelsefulla med tanke på samhället eller utvecklandet av regionerna.

Ett utbildnings- och kontrollsystem för domare skapas och programmet för yrkesmässig utbildning för rättsväsendets kanslipersonal utvidgas gradvis.

21. Högsta domstolens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 7 100 000 euro.

Förklaring:Högsta domstolens viktigaste uppgift är att genom förhandsbeslut styra rättspraxis. Högsta domstolen övervakar de lägre domstolarnas rättskipning.

År 2003 inkom till högsta domstolen 3 185 ärenden och där avgjordes 3 123 ärenden, beviljades 179 besvärstillstånd och offentliggjordes 138 avgöranden. De största ärendegrupperna när det gäller ansökningar om besvärstillstånd i tvistemål var besvär gällande utsökning och tvistemål som grundar sig på skadeståndslagen. I fråga om brottmål var de allmännaste rubrikerna misshandel, grov misshandel och grovt narkotikabrott. Ärenden som hänför sig till rättegångsförfarandet och ersättning av rättegångskostnader utgjorde fortfarande en påfallande stor del av de offentliggjorda avgörandena. Den genomsnittliga behandlingstiden för ärenden som gäller besvärstillstånd var 4 månader och för avgöranden av mål 18,2 månader.

Högsta domstolen försöker alltjämt utveckla öppenheten och begripligheten i motiveringarna till avgöranden av mål. Särskild vikt fästs också vid en förkortning av behandlingstiderna. Under åren 2004 och 2005 beräknas 3 100 ärenden inkomma och bli avgjorda. Behandlingstiden för ärenden som gäller besvärstillstånd beräknas vara 4 månader och för avgöranden av mål 16 månader.

Utgifter för verksamheten (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Utgifter 6 884 7 298 7 100
— personalutgifter 5 658 5 850 5 830
— lokalhyror 645 728 730
— köpta tjänster 273 340 240
— övriga utgifter för verksamheten 308 380 300
       
Användning av momentet      
— överförts från föregående år 522    
— beviljats 7 034    
— använts 6 884    
— överförts till följande år 672    

I avgifter som enligt lag 701/1993 uppbärs för högsta domstolens beslut beräknas 120 000 euro inflyta under moment 12.25.01.


2005 budget 7 100 000
2004 budget 7 298 000
2003 bokslut 7 034 000

22. Högsta förvaltningsdomstolens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 8 600 000 euro.

Förklaring:I förvaltningsdomstolarna avgörs rättstvister från alla områden och instanser inom den offentliga förvaltningen. Avgörandena har förutom en avsevärd betydelse för parterna också ofta mycket omfattande samhälleliga och nationalekonomiska verkningar. I synnerhet i de mål som avgörs i högsta förvaltningsdomstolen är det fråga om viktiga tolkningsfrågor gällande lagstiftningen och därmed om grundförutsättningarna för rätts- och välfärdsstatens funktion.

Avgöranden av besvär som gäller t.ex. planering av markanvändning och byggande samt skapande av trafikförbindelser och informationssystem har vidsträckta verkningar på sysselsättningen. Avgöranden som gäller beskattning, i synnerhet den internationella inkomstbeskattningen, samt ekonomisk konkurrens och offentliga anskaffningar inverkar direkt på den ekonomiska verksamheten. Eftersom förändringarna i befolkningsstrukturen kontinuerligt förutsätter revidering av lagstiftningen måste högsta förvaltningsdomstolen avgöra åtskilliga social- och hälsovårdsfrågor som gäller välfärdssamhällets grunder.

Största delen av de ärenden som kommer till högsta förvaltningsdomstolen för behandling utgörs av besvär över beslut som fattats av regionala förvaltningsdomstolar samt av statsrådet och ministerierna. De största grupperna av ärenden är beskattning, socialförvaltning och hälso- och sjukvård, byggande och planläggning, miljöfrågor, kommunalförvaltning, konkurrensärenden och offentlig upphandling, tjänstemannaärenden samt utlänningsfrågor. Till högsta förvaltningsdomstolens uppgifter hör också att övervaka rättsskipningen inom verksamhetsområdet.

Antalet juridiskt krävande ärenden med ett vidsträckt materialomfång beräknas öka ytterligare. Ett allmänt utvecklingsdrag är dessutom att rättsordningen blir allt mer internationell. EG-rätten tillämpas på cirka en tredjedel av de ärenden som högsta förvaltningsdomstolen behandlar.

År 2003 inkom 3 806 ärenden till högsta förvaltningsdomstolen. I 81 % av dessa söktes ändring i ett beslut av en regional förvaltningsdomstol. Antalet avgjorda ärenden var 3 879, varav över hälften var avgöranden i sak. Den genomsnittliga behandlingstiden var 11 månader.

Med tanke på den betydelse högsta förvaltningsdomstolens avgöranden har i samhället är det viktigt att lagskipningsmål kan avgöras snabbare än för närvarande. År 2005 beräknas antalet inkommande ärenden uppgå till ca 3 800, och målet är att ca 3 900 ärenden skall avgöras. Målet är en genomsnittlig behandlingstid på tio månader, dock så att 25 % av ärendena avgörs inom mindre än sex månader och 35 % inom 6—9 månader.

Utgifter för verksamheten (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Utgifter 7 968 8 412 8 600
— personalutgifter 6 343 6 700 6 750
— lokalhyror 838 980 1 010
— köpta tjänster 423 420 480
— övriga utgifter för verksamheten 364 312 360
       
Användning av momentet      
— överförts från föregående år 482    
— beviljats 8 027    
— använts 7 968    
— överförts till följande år 541    

I avgifter som enligt lag uppbärs för högsta förvaltningsdomstolens prestationer beräknas 280 000 euro inflyta under moment 12.25.01.


2005 budget 8 600 000
2004 budget 8 412 000
2003 bokslut 8 027 000

23. Omkostnader för övriga domstolar (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 197 820 000 euro.

I samband med sammanslagningen av Lappo och Kauhava samt Alavo och Seinäjoki tingsrätter kan två tingsdomartjänster (T11) inrättas den 1 januari 2005 under förutsättning att två tjänster som lagman (T15) dras in vid samma tidpunkt.

För utvecklandet av personalstrukturen kan sex tjänster som förvaltningsrättsdomare (3 T13 och 3 T11) inrättas vid förvaltningsdomstolarna fr.o.m. den 1 mars 2005, under förutsättning att man vid samma tidpunkt i stället minskar antalet visstidsanställda förvaltningsrättsdomare och förvaltningsrättssekreterare.

Vid försäkringsdomstolen kan fyra tjänster som försäkringsrättsdomare (2 T13 och 2 T11) inrättas den 1 mars 2005, under förutsättning att fyra tjänster som visstidsanställda försäkringsrättsdomare samtidigt dras in.

I nettobudgeteringen beaktas såsom inkomster de andelar av inkomster av lantmäteriverkets fastighetsdatasystem som på basis av förordning (278/2004) tilldelats justitieministeriet samt inkomster från EU.

Förklaring:Antalet ärenden som inkommer till hovrätterna beräknas hållas på den nuvarande nivån på ca 12 500 ärenden. Av dessa är 25 % tvistemål och 67 % brottmål. Antalet avgjorda ärenden beräknas öka på grund av det s.k. sållningsförfarandet och utvecklingen av arbetsmetoderna, och behandlingstiderna beräknas bli kortare. I fråga om behandlingstiderna förekommer betydande skillnader mellan hovrätterna: medan ärendena år 2003 avgjordes på 5,5 månader i Rovaniemi hovrätt dröjde de 11,7 månader i Helsingfors hovrätt. Av de ärenden som avgjordes år 2003 utgjorde andelen ärenden som dröjt längre än ett år vid hovrätterna en fjärdedel. För att arbetsmängden och behandlingstiderna skall fördelas jämnare justeras hovrätternas domkretsgränser i början av år 2005.

Antalet ärenden vid förvaltningsdomstolarna beräknas kvarstå på samma nivå som år 2003, då ca 20 800 ärenden inkom. Till de största ärendegrupperna hörde sociala ärenden (30 %), skatteärenden (23 %), byggnads- och miljöärenden (12 %) samt utlänningsärenden (10 %). Den genomsnittliga behandlingstiden var 9,4 månader, med en variation från 7 månader vid Vasa förvaltningsdomstol till 11,6 månader vid Kouvola förvaltningsdomstol. Av de ärenden som avgjordes år 2003 uppgick andelen ärenden som dröjt längre än ett år i förvaltningsdomstolarna till 29 %. Antalet ärenden som avgörs beräknas öka år 2005 då sammansättningen vid avgöranden lindras.

År 2003 inkom sammanlagt 780 000 ärenden till tingsrätterna och där avgjordes 781 000 ärenden. Sammanlagt ca 87 000 straffrättsliga ärenden avgjordes, varav 58 000 var egentliga brottmål och de andra var tvångsmedelsärenden och ärenden som gäller förvandling av böter. Antalet tvistemål ökade från föregående år till 160 000. Ändringen föranleddes av en ökning av antalet indrivningsärenden. Den största ärendekategorin bland de ärenden som avgjordes var fastighetsärenden (62 %); deras antal uppgick till ca 485 000.

År 2003 avgjordes 41 000 brottmål i nämndemannasammansättning. Av de egentliga brottmål som avgjordes gällde ca 35 % rattfylleri eller grovt rattfylleri, 12 % misshandel och 16 % stöld. Antalet brottmål beräknas öka i sin helhet och i synnerhet ärendegrupperna rattfylleri och misshandel. Straffprocessen förenklas i enkla brottmål, vilket minskar antalet ärenden som avgörs vid session.

De genomsnittliga behandlingstiderna i brottmål blev en aning längre år 2003 och varierade avsevärt mellan tingsrätterna. Den genomsnittliga behandlingstiden i brottmål var 3,9 månader och 4,3—9,6 månader vid de stora tingsrätterna i huvudstadsregionen. I syfte att utjämna skillnaderna i behandlingstid fäster man uppmärksamhet vid hur delgivningsförfarandet fungerar och vid förhindrande av att sessioner inställs. Målet år 2005 är att behandlingstiden i 50 % av brottmålen skall vara högst två månader. Behandlingstiden får överskrida nio månader i högst 10 % av brottmålen.

Behandlingstiden för tvistemål som avgjordes i samband med den skriftliga förberedelsen var 2,2 månader, medan behandlingstiden för de ca 6 000 tvistemål som avgjordes vid session (3,8 % av tvistemålen) var 10,3 månader. I sammansättning med en domare avgjordes 5 500 tvistemål medan andra ärenden som behandlats vid session avgjordes i nämndemannasammansättning eller sammansättning med tre domare. Av ansökningsärendena behandlades 4 700 ärenden vid session, varav 150 ärenden vid någon annan sammansättning än sammansättning med en domare. Målet för 2005 är att behandlingen av ärenden i tingsrätten inte skall ta längre tid än ett år. Man har också som mål att förkorta behandlingstiden för tvistemål som avgörs vid session så, att den genomsnittliga behandlingstiden i hela landet är 10 månader.

Till marknadsdomstolen inkom år 2003 ca 250 ärenden, av vilka över 80 % gällde offentliga anskaffningar. De avgjorda ärendenas genomsnittliga behandlingstid på 3,8 månader varierade avsevärt enligt ärendekategori: ärenden som gäller offentliga anskaffningar behandlades på 2,8 månader medan den genomsnittliga behandlingstiden för konkurrensbegränsningsärenden var 14 månader. Antalet ärenden som inkommer 2004 kommer att stiga och behandlingstiderna kommer att bli längre.

Antalet ärenden som inkommit till försäkringsdomstolen har ökat nästan varje år. År 2003 inkom ca 10 800 ärenden, vilket är 8 % mera än året innan. De största ärendekategorierna är arbetslöshetsskydd, studiestöd, olycksfall i arbetet samt frågor som berör arbets- och folkpensioner. Försäkringsdomstolens organisation förnyades år 2003 och ett arbete för utvecklande av arbetsmetoderna inleddes. Anhopningsutvecklingen fortsatte eftersom antalet ärenden som inkommit överskred antalet avgjorda ärenden med drygt tusen. Den genomsnittliga behandlingstiden förkortades dock en aning, men var ändå 12,6 månader.

Åren 2004 och 2005 beräknas antalet ärenden fortfarande öka. Man måste fortsätta med åtgärderna för att effektivera arbetsmetoderna.

Till arbetsdomstolen inkom år 2003 ca 150 ärenden och antalet beräknas kvarstå på den nivån.

I samband med beredningen av budgeten ställs följande mål för domstolarnas verksamhet år 2005:

  2003 2004 2005
  utfall uppskåttning mål
       
Hovrätterna      
Ärenden som avgjorts, st 12 413 13 550 13 700
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 8,7 8 7
Resurshushållning (€ /avgjort ärende) 2 619 2 505 2 482
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 24 26 26
       
Tingsrätterna      
Ärenden som avgjorts, st 781 397 770 000 750 000
Sessionsärenden, st 97 632 97 600 90  000
Vägd arbetsmängd 179 616 178 800 178 000
Genomsnittlig behandlingstid, mån.      
— Brottmål 3,9 3,5 3,5
— Omfattande tvistemål 8,6 8,4 8
— Summariska ärenden 2,1 2,3 2,2
— Skuldsaneringsärenden 6,2 6,3 6,3
Resurshushållning (€ /avgjort ärende) 656 700 710
Produktivitet (vägd arbetsmängd/årsv.) 81 80 80
Sessionsärenden/domarårsv. 113 113 100
       
Förvaltningsdomstolarna      
Ärenden som avgjorts, st 21 236 21 000 21 500
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 9,4 8,5 8
Resurshushållning (€ /avgjort ärende) 1 172 1 240 1 219
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 50 49 50
       
Försäkringsdomstolen      
Ärenden som avgjorts, st 10 782 11 000 11 000
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 12,6 12 12
Resurshushållning (€ /avgjort ärende) 538 534 536
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 104 111 111
       
Marknadsdomstolen      
Ärenden som avgjorts, st 247 230 230
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 3,8 5 7
Resurshushållning (€ /avgjort ärende) 3 700 4 130 4 130
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 19 18 18
       
Arbetsdomstolen      
Ärenden som avgjorts, st 133 135 135
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 5,5 5 5
Resurshushållning (€ /avgjort ärende) 6 586 6 704 6 741
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 5,5 5 5

Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Inkomster 4 441 3 430 2 160
— avgiftsbelagd verksamhet 4 441 3 430 2 160
Utgifter 191 693 199 993 199 980
— personalutgifter 147 661 153 000 153 400
— lokalhyror 21 157 23 800 25 000
— köpta tjänster 14 046 14 000 13 500
— övriga utgifter för verksamheten 8 829 9 193 8 080
       
Finansiering av verksamheten      
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet 4 441 3 430 2 160
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet 191 693 199 993 199 980
— omkostnadsfinansiering, netto 187 252 196 563 197 820
       
Användning av momentet      
— överförts från föregående år 7 570    
— beviljats 189 533    
— använts 187 252    
— överförts till följande år 9 851    

Den beräknade fördelningen av
användningen av anslaget
   
Hovrätterna 33 500 000
Förvaltningsdomstolarna 25 800 000
Tingsrätterna 125 000 000
Specialdomstolarna 7 700 000
Informationsförvaltningsutgifter och övriga utgifter 5 820 000
Sammanlagt 197 820 000

I avgifter som enligt lag uppbärs för domstolarnas prestationer beräknas ca 29 600 000 euro inflyta under moment 12.25.01. Av de totala kostnaderna för de prestationer för vilka avgifter uppbärs kan ca 46 % täckas med avgifter.


2005 budget 197 820 000
2004 budget 196 563 000
2003 bokslut 189 533 000

29. Särskilda utgifter (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 6 400 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av rättegångskostnader som med stöd av lagar och förordningar föranleds av myndigheternas verksamhet samt till betalning av ersättningar som staten enligt skadeståndslagen (412/1974) skall betala.


2005 budget 6 400 000
2004 budget 6 400 000
2003 bokslut 6 950 018