Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
     1. Sammanfattning
            Utvecklingssamarbete
            Närområdena
            Rättsskydd
            Polisväsendet
            Räddningsväsendet
            Gränsbevakningen
            Kommunerna
            Statens pensionsutgifter
            Avgifter till EU
            Regionalförvaltning
            Skogsbruk
            Vattenhushållning
            Trafikens infrastruktur
            Vägar
            Sjöfartsverket
            Banhållning
            Lufttrafik
            Nordsjö hamn
            Kommunikation
            Teknologipolitik
            Företagspolitik
            Energipolitik
            Ägarpolitik
            Arbetsmarknadsstöd
            Miljövård
            Boende och byggande
            Fullmakter
       5.4 Basservicebudgeten
   Siffertabell

Statsbudgeten 2004

5.3 Anslagen enligt
förvaltningsområdePDF-versio

Nedan granskas de föreslagna anslagen förvaltningsområdesvis. De ändringar som föreslås i funktionerna, uppgifterna och organisationen inom förvaltningsområdena har sammanfattats i avsnitt 6.2.

Statsrådets kansli(huvudtitel 23)

För statsrådets huvudtitel föreslås anslag om 48 miljoner euro, vilket är 7 miljoner euro mera än i budgeten för 2003. Av ökningen kommer 3 miljoner euro av förberedelser för Finlands ordförandeskapsperiod i Europeiska unionen (år 2006) och 3,1 miljoner euro av stöd till kostnaderna för 2004 års kommunalval och stöd för att öka medborgaraktiviteten för 2004 års europarlamentsval.

Utrikesministeriets förvaltningsområde(huvudtitel 24)

För förvaltningsområdet föreslås anslag om sammanlagt 765 miljoner euro, vilket innebär en ökning på 40 miljoner euro jämfört med budgeten för 2003. Av anslagen under utrikesministeriets huvudtitel utgör andelen för utrikesförvaltningen 25 %, andelen för internationellt utvecklingssamarbete 54 %, andelen för närområdessamarbetet 3 % och andelen för övriga utgifter 18 %.

Till följd av EU-utvidgningen byggs beskickningsnätet i Europa ut. Även beskickningsnätet i Asien förstärks. För utrikesministeriets omkostnader föreslås ett anslag om 171,4 miljoner euro.

Utvecklingssamarbete

För utvecklingssamarbete föreslås ett anslag om 545,6 miljoner euro, varav 453,2 miljoner euro har budgeterats under utrikesförvaltningens huvudtitel. I anslaget för utvecklingssamarbete föreslås ett tillägg på 38,8 miljoner euro. Den föreslagna nivån på biståndsanslaget motsvarar 0,37 % av den uppskattade bruttonationalinkomsten för 2004. Utöver anslaget för budgetåret anvisas i budgetpropositionen dessutom för utvecklingssamarbete fullmakter att ingå förbindelser så att utgifterna för dem infaller åren efter 2004. Det föreslås att fullmakter beviljas till ett värde av 385 miljoner euro.

Närområdena

Det föreslås att 25,4 miljoner euro beviljas för närområdessamarbetet, dvs. 4,9 miljoner euro mindre än 2003. Tyngdpunkten inom närområdessamarbetet ligger i allt högre grad på ekonomiskt stöd för närområdesprojekt i Ryssland medan närområdessamarbetet mellan Finland och de baltiska länderna övergår i ett normalt umgänge EU-länder emellan.

Fredsbevarande verksamhet

Ett anslag om sammanlagt 95,4 miljoner euro föreslås för fredsbevarande verksamhet, vilket är 9,4 miljoner euro mindre än år 2003. Utrikesministeriets förvaltningsområdes andel för underhåll av de fredsbevarande styrkorna är 52 miljoner euro. För försvarsministeriets förvaltningsområde föreslås 43,4 miljoner euro för de utgifter för materiel och förvaltning som den fredsbevarande verksamheten medför. Anslagen för den fredsbevarande verksamheten har dimensionerats i enlighet med den numerär och de krav gällande de fredsbevarande styrkorna som förutsätts när det gäller Finlands medverkan i fredsbevarande operationer 2004. Uppskattningsvis 900—1100 soldater deltar i operationerna.

Justitieministeriets förvaltningsområde(huvudtitel 25)

För förvaltningsområdet föreslås anslag om 669 miljoner euro, vilket är 37 miljoner euro mera än i budgeten för 2003.

Av anslagen är 87 miljoner euro avsett för ministeriet och de myndigheter som verkar i samband med det, 219 miljoner euro för domstolarna, 55 miljoner euro för rättshjälpsverksamheten, 79 miljoner euro för utsökning, 184 miljoner euro för verkställande av straff, 30 miljoner euro för åklagarväsendet och 15 miljoner euro för val.

Rättsskydd

Inom domstolsväsendet strävar man efter att förkorta behandlingstiden för ärenden, göra rättegångarna smidigare och jämna ut skillnaderna i behandlingstiderna mellan de olika domstolarna genom att utveckla domstolsförfarandet, domstolsorganisationen, personalens kunnande, informationsteknikens applikationer och domstolarnas verksamhetsramar.

Omorganiseringen av tingsrätternas domkretsar fortsätter och effektivt ibruktagande av gallringsförfarandet i hovrätten främjas. I förvaltningsdomstolarna eftersträvar man att förkorta behandlingstiderna för beslut som är viktiga med tanke på samhället och utvecklandet av regionerna. Införande av alternativ för biläggning av tvist främjas och nya slag av domarcentrerade förlikningsförfaranden utvecklas.

Betalningsstörningar och behandling av dem

År 2004 träder det i kraft sådana ändringar i utsökningslagen som lägger om de allmänna principerna för utsökning och bestämmelserna om förfarandet. Ett nytt informationssystem som skall driftsättas för utsökningen gör det möjligt att allt noggrannare reda ut gäldenärens situation, dimensionera åtgärderna rätt och sköta ärendet effektivt och smidigt.

En ny konkurslag, genom vilken ett förfarande med offentlig utredning skall införas, är avsedd att träda i kraft 2004. Genom utvecklingsåtgärder och offentlig utredning som gäller utsökningsväsendet förbättras förutsättningarna för att bekämpa grå ekonomi och ekonomisk brottslighet samt effektivare reda ut missbruk.

Bekämpning av brottsligheten

För att minska brottsligheten och de skador som uppkommer till följd av brottsligheten skall man effektivera ett brett samarbete inom brottsbekämpningen och inom förbättringen av den interna säkerheten. Samarbetet inom projektet för funktionskedjor för brottsärenden koncentreras i avsikt att snabba upp och effektivera genomförandet av brottsansvar och minska återfallsbrottsligheten.

Medelantalet fångar uppskattas stiga till 3 900. I fångvården och kriminalvården eftersträvar man att fortsätta med verksamhetsprogram åtminstone i nuvarande utsträckning och bevara en god säkerhetsnivå. Inom fångvården fortsätter man utvecklingen av anstaltsbeståndet enligt en långsiktig utvecklingsplan.

Inrikesministeriets förvaltningsområde(huvudtitel 26)

För förvaltningsområdet föreslås anslag om sammanlagt 1 440 miljoner euro, vilket innebär en ökning på 55 miljoner euro jämfört med budgeten för 2003.

Utlänningsförvaltningen

Regeringens proposition med förslag till ny utlänningslag förelades riksdagen i juni 2003. De föreslagna ändringarna i lagen leder till betydelsefulla överföringar av uppgifter mellan myndigheterna. Lagens ikraftträdande förutsätter ändringar i utlänningsverkets datasystem och detta förbereds också genom utbildning och information. Samarbetet kring invandrar- och asylfrågor intensifieras i Europeiska unionen särskilt när unionen utvidgas våren 2004.

Polisväsendet

Tyngdpunkter för polisverksamheten är utveckling av brottsbekämpning och brottsundersökning. Bekämpningen av narkotikabrott fortgår främst genom bekämpning av professionell och organiserad narkotikabrottslighet. Brott och störningar förebyggs genom att man utvecklar säkerhetsplaneringen och samarbetet mellan myndigheter. Polisens verksamhet effektiveras för att trygga tillgången till och kvaliteten på polistjänsterna.

Räddningsväsendet

Räddningsväsendets verksamhet koncentreras på att verkställa de reformer som gjorts. Systemet med räddningsväsendet reformeras så att ansvaret för räddningsväsendets tjänster innehas av 22 räddningsområden i stället för av en enskild kommun. Omläggningen av nödcentralssystemet fortgår och Räddningsinstitutets resurser ökas för att bredda utbildningen.

Gränsbevakningen

Gränsbevakningen vid Finlands östgräns ökas och gränsbevakningsväsendet vidtar interna åtgärder och satsar en behövlig mängd extrapersonal på huvuduppgifterna för att se till att den allt livligare gränstrafiken löper.

Utveckling av regionerna och förvaltningen

Beloppet landskapsutvecklingspengar stiger till 33,9 miljoner euro, vilket är 14,1 miljoner euro mera än 2003. I verksamheten lyfter man fram förbättring av regionernas konkurrenskraft och kunnande. Ställningen för förbunden på landskapsnivå stärks genom inriktning av anslagen. Samarbetet mellan programmen för regioncentrer och kompetenscentrum samt projekten med region- och samserviceprojekt effektiveras.

Länsstyrelserna verksamhet koncentreras på att främja välfärdspolitiken på region- och lokalnivå. I registerförvaltningen och häradena fortgår åtgärderna för att främja elektronisk kommunikation i den offentliga serviceförvaltningen. Regionaliseringen av statliga funktioner främjas utifrån utredningar som gjorts.

Kommunerna

Av anslaget under huvudtiteln utgör andelen för understöd till kommuner och utveckling av regionerna ca 30 %. För kommunernas allmänna stadsandel föreslås ett belopp på 163,9 miljoner euro. I förslaget ingår en justering av kostnadsnivån på 1,8 procent vilket motsvarar 75 procent av den uppskattade förändringen i kostnadsnivån. På dimensioneringen av anslaget inverkar dessutom den utjämning av statsandelarna som görs på basis av ändringen i kommunernas skatteintäkter och de anslagsöverföringar som görs med anledning av att nödcentralerna överförs till staten.

I anslaget om 7,7 miljoner euro som är avsett för kommunernas sammanslagningsunderstöd samt som understöd för investerings- och utvecklingsprojekt har man förutsett att en ny sammanslagning träder i kraft 2004. För kommunernas behovsprövade understöd föreslås 48,1 miljoner euro, vilket är 1,0 miljoner euro mera än 2003. Kommunernas ekonomi och anslagen för regionalutveckling behandlas närmare i kapitlen 5.5 och 5.6.

Försvarsministeriets förvaltningsområde(huvudtitel 27)

För förvaltningsområdet föreslås anslag om 2 066 miljoner euro, vilket är 114 miljoner euro mera än i budgeten för 2003.

Försvarsmakten utvecklas i enlighet med den säkerhets- och försvarspolitiska redogörelse som godkändes av riksdagen år 2001.

Försvarsmaktens omkostnader

För försvarsmaktens omkostnader föreslås anslag om sammanlagt 1 263,6 miljoner euro, vilket innebär en ökning på 60,4 miljoner euro. Ökningen beror i huvudsak på de under år 2002 ingångna tjänste- och kollektivavtalens effekter på personalutgifterna samt övrig ökning av kostnadsnivån. Tyngdpunkten för försvarsmaktens utbildning förläggs till att upprätthålla och utveckla förmågan att förebygga och avvärja strategiska anfall. Försvarsmaktens personalstruktur utvecklas så att den motsvarar behovet av personal under kriser och i fredstid. Antalet reservister som utbildas utökas till 35 000 per år, vilket motsvarar den i redogörelsen förutsatta miniminivån.

Anskaffning av försvarsmateriel

För anskaffning av försvarsmateriel föreslås anslag om 572,6 miljoner euro, varav 513,0 miljoner euro föranleds av betalningar på grund av tidigare beviljade beställningsfullmakter. Av anslaget för materielanskaffningar föranleds dessutom 2,2 miljoner euro av 2004 års betalningsandel av den nya beställningsfullmakten för projektberedning och prototyper (PROTO 2004) och 3,5 miljoner euro av 2004 års betalningsandel av den nya beställningsfullmakten för avvärjningskapaciteten hos flygvapnets jaktplan (IHT 2004), 34,7 miljoner euro av andra anskaffningar av försvarsmateriel samt 19,2 miljoner euro av utgifter för ändringar i index- och valutakurser.

Det anslag som föreslås för försvarsmaterielanskaffningar ökar med 53,6 miljoner euro jämfört med budgeten för 2003. Detta beror främst på en precisering av den finansieringsnivå som förutsätts för försvarets utvecklingsprogram i redogörelsen för 2001. Preciseringen inriktas 2004 främst på materialanskaffningar.

Fredsbevarande verksamhet

Inom försvarsministeriets förvaltningsområde föreslås 43,4 miljoner euro för de utgifter för materiel och förvaltning som den fredsbevarande verksamheten medför. Andelen för underhållet av de finländska fredsbevarande styrkorna, 52 miljoner euro, ingår i utrikesministeriets förvaltningsområde. Anslagen för den fredsbevarande verksamheten har dimensionerats i enlighet med den numerär och de krav gällande de fredsbevarande styrkorna som förutsätts när det gäller Finlands medverkan i fredsbevarande operationer 2004.

Finansministeriets förvaltningsområde(huvudtitel 28)

För finansministeriets förvaltningsområde föreslås anslag om sammanlagt 5 379 miljoner euro, vilket innebär en ökning på 331 miljoner euro jämfört med budgeten för 2003. Ökningen föranleds närmast av en tillväxt av statens pensionsutgifter och betalningsandelarna till Europeiska unionen.

Statens pensionsutgifter

Drygt hälften av utgifterna inom finansministeriets förvaltningsområde är pensioner. För de pensioner och ersättningar som staten betalar föreslås 3 048 miljoner euro, vilket innebär en ökning på 6 procent. Ökningen i pensionsutgifterna förblir stabil under de närmaste åren. Tillväxten har stävjats av de många ändringar som gjordes på 1990-talet, bl.a. bolagiseringen av statliga affärsverk, höjningen av åldersgränsen för individuell förtidspension från 55 år till 60 år samt de nedskärningar i statens tilläggspensionsförmåner som gjordes 1993—1995. Pensionsutgifterna kommer också att minska i och med att lärarna vid kommunala grundskolor och gymnasier och vid privata läroinrättningar sedan 1999 småningom överförs till ett pensionssystem som huvudmannen svarar för. De besparingar som dessa ändringar föranleder ökar hela tiden, men de realiseras fullt ut först efter några tiotal år.

Figur 3. Statens årliga pensionsutgifter och antalet pensioner


Tablå 13. Anslagen enligt ekonomisk art åren 2002—20041) 01-29 Konsumtionsutgifter 11 444 11 802 12 479 677 6 30-69 Överföringsutgifter 18 805 20 036 21 272 1 235 6 70-89 Investeringsutgifter 638 502 521 19 4 90-99 Övriga utgifter 4 624 3 415 2 889 - 526 - 15 Tablå 14. Utgifter för staten på grund av användningen av fullmakter, milj. euro (inkl. fonder)1) Utgifter sammanlagt 4 074 2 827 1 567 2 272

Principen om s.k. sista pensionsanstalt (Vilma) tillämpas också i fråga om statens pensioner från ingången av 2004.

Inkomstöverföringar till Åland

De inkomstöverföringar som skall betalas till landskapet Åland beräknas uppgå till sammanlagt 177,0 miljoner euro. Anslagen ökar med 7,7 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2003. Storleken på avräkningsbeloppet till Åland bestäms enligt självstyrelselagen för Åland så, att avräkningsbeloppet är 0,45 % av inkomsterna enligt statsbokslutet med undantag för upptagna nya statslån. Anslaget för avräkningsbeloppet höjs i motsvarighet till att statens inkomster ökar.

Avgifter till EU

För Finlands finansiella bidrag till Europeiska unionen föreslås 1 415 miljoner euro, vilket innebär en ökning på 39 miljoner euro. Av ökningen föranleds 24 miljoner euro av att EU från och med den 1 maj 2004 utvidgas och 10 miljoner euro av att maximibeloppet av det mervärdesskattebaserade bidraget sjunkit från 0,75 procent till 0,50 procent.

Undervisningsministeriets förvaltningsområde (huvudtitel 29)

För undervisningsministeriets förvaltningsområde föreslås anslag om sammanlagt 6 054 miljoner euro, vilket innebär en ökning på 175 miljoner euro jämfört med budgeten för 2003.

Största delen av anslagen under undervisningsministeriets huvudtitel består av anslag för universitetens verksamhet och stödjande av vetenskap samt statsandelar och statsunderstöd för yrkeshögskoleundervisning, allmänbildande utbildning, yrkesutbildning, yrkesinriktad tilläggsutbildning och fritt bildningsarbete, biblioteksväsendet och kultur, konst, idrottsverksamhet och ungdomsarbete. Utgifterna för undervisnings- och kulturverksamheten finansieras huvudsakligen av staten och kommunerna. Av utgifterna för vetenskap samt kultur, konst, idrottsverksamhet och ungdomsarbete finansieras 377 miljoner euro med tippnings- och penninglotterivinstmedel.

Finansieringen av universiteten och av vetenskap

Staten svarar nästan helt för universitetens och vetenskapsverksamhetens omkostnader och anslag. Andra finansiärer, såsom företag och sammanslutningar, svarar för en andel om knappt 10 % av den totala finansieringen. Av universitetens omkostnader täcks ca 14 % med inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen. I den grundläggande finansieringen av universitetsväsendets omkostnader har man övergått till ett kalkylmässigt förfarande som helt och hållet grundar sig på de mål som uppställts för antalet examina och utfallet. Universitetens omkostnadsanslag ökar med sammanlagt 74 miljoner euro, varav 20 miljoner euro i enlighet med lagen om utveckling av högskoleväsendet är avsedda för säkerställande av en effektiv och resultatrik verksamhet inom universiteten. Det föreslås att bevillningsfullmakten för forskningsanslag till Finlands Akademi även ökas med 20 miljoner euro.

Statsandelar för under-visning och kultur

Finansieringen av utbildningstjänster som ordnas av kommunerna och andra huvudmän samt finansieringen av kulturverksamhet fastställs huvudsakligen inom ramen för ett kalkylmässigt statsandelssystem på basis av priserna per enhet och prestationsvolymen. Staten och kommunerna och andra som ordnar dylik verksamhet svarar för finansieringen tillsammans. De statsandelar som ingår i kostnadsfördelningen har beräknats på basis av de faktiska kostnaderna per enhet 2001 höjda med de förändringar i kostnadsnivån som äger rum 2002, 2003 och 2004. För statsandelar för driftskostnaderna för utbildnings- och kulturverksamheten föreslås 2 196 miljoner euro, vilket innebär en ökning på ca 20 miljoner euro jämfört med år 2003. Statsandelarna stiger också till följd av de anslagsökningar som beslutades om i regeringsprogrammet och som avser för- och eftermiddagsverksamhet för skolbarn, stöd för skolresor i anslutning till förskoleundervisningen samt anskaffning av bredbandsanslutningar till skolorna. Dessutom genomförs en indexförhöjning av priserna per enhet, vilket innebär en ökning av statsandelarna med 50 miljoner euro. Antalet elever i yrkeshögskolorna ökar medan antalet elever i förskoleundervisningen och gymnasierna minskar. För statsandelar för anläggningskostnader föreslås 69,7 miljoner euro för skolprojekt och 6 miljoner euro för biblioteksprojekt.

Mängden yrkesinriktad tilläggsutbildning som avläggs i form av läroavtalsutbildning ökas med 1 500 studerande till att omfatta sammanlagt 22 000 studerande. Anslagen för läroavtalsutbildningen ökas i motsvarande grad med 4,9 miljoner euro.

Programmet för höjande av utbildningsnivån hos vuxna föreslås utökas med 7,5 miljoner euro, varvid för programmet används 19,5 miljoner euro.

Användningen av tippningsvinstmedel

Det statsägda Oy Veikkaus Ab:s nettovinst används i sin helhet i form av anslag inom undervisningsministeriets förvaltningsområde för att stöda idrott och fysisk fostran, ungdomsarbete samt vetenskap och konst. Av utgifterna för vetenskap finansieras 32 % med avkastningen från tippning och penninglotterier. Av det totala beloppet av den statliga finansieringen av konst, kultur-, musei- och biblioteksverksamhet, idrottsverksamhet och ungdomsarbete (inkl. statsandelarna till kulturen) beviljas 57 % av tippningsvinstmedel. Beloppet av tippningsvinstmedel uppskattas vara 377 miljoner euro. Beloppet av de statsandelar till bibliotek som finansieras med avkastningen från tippningsvinstmedel föreslås uppgå till 67,2 % av det totala beloppet av dessa anslag. Av beloppet av tippningsvinstmedel för andra ändamål föreslås 26,6 % användas för främjande av idrott och fysisk fostran, 9,0 % för främjande av ungdomsarbete, 23,9 % för främjande av vetenskap och 40,5 % för främjande av konst.

Jord- och skogsbruksministeriets förvaltnings-område (huvudtitel 30)

För jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde föreslås anslag om sammanlagt 2 686 miljoner euro, vilket innebär en ökning på 96 miljoner euro jämfört med budgeten för 2003. De ökade anslagen beror huvudsakligen på att de prissänkningar som genomförts i samband med reformen av EU:s gemensamma jordbrukspolitik delvis ersatts genom stöd samt på genomförandet av program för 2000—2006 som delfinansierats med medel från EU:s fonder. Av anslagen inom förvaltningsområdet grundar sig ca 77 % på medlemskapet i EU. På jordbruket och trädgårdsodlingen i Finland tilllämpas EU:s gemensamma jordbrukspolitik som kompletteras av nationella stödsystem. Den gemensamma jordbrukspolitiken genomgår en reform. Verkningarna av reformen när det gäller stöd som 2004 betalas till odlare har beaktats i budgetpropositionen. Eventuella andra verkningar bl.a. när det gäller förvaltningsutgifterna har inte beaktats. EU:s gemensamma fiskeripolitik tillämpas på skötseln av fiskerifrågor och EU:s veterinärlagstiftning och lagstiftning om växternas sundhet på veterinära uppgifter och uppgifter som rör växternas sundhet. Verkställandet av ramdirektivet om EU:s vattenpolitik påverkar vattenhushållningsfrågorna i Finland i allt högre grad.

Viktiga förändringar som år 2004 påverkar verksamheten inom förvaltningsområdet är EU:s utvidgning, resultatet av de fortsatta förhandlingarna om stöd för södra Finlands allvarliga svårigheter, reformen av EU:s jordbrukspolitik, en betydande breddning av handlingsplanen för mångfald i skogarna i södra Finland från och med år 2003 samt ökningen av användningen av energivirke.

Jordbruk och trädgårdsodling samt landsbygd

Anslagen för jordbruk och trädgårdsodling och för utvecklande av landsbygden höjs med 85 miljoner euro till 2 248 miljoner euro. Beslut som gäller 14,1 miljoner euro av den ökning om 20 miljoner euro som med stöd av regeringsprogrammet och inom ramen för statsekonomin reserverats för jord- och skogsbruksministeriets verksamhetsområde fattas senare. Anslaget är avsett att användas för finansiering av jordbrukets strukturutveckling och av övriga utvecklingsprojekt. Utbetalningen av stöd för den verksamhet för utvecklande av landsbygden som EU delvis finansierar bedöms nu vara som livligast, varför det år 2004 behövs ytterligare 26 miljoner euro för utbetalningar. Mängden inkomststöd som helt finansieras av EU ökar med 45,5 miljoner euro till följd av de ändringar som sommaren 2003 genomfördes i den gemensamma jordbrukspolitiken. Genom stödet kompenseras delvis verkningarna av prissänkningarna. Verkställandet av kompensationsbidraget och miljöstödet för jordbruket, som omfattas av EU:s förordning gällande utveckling av landsbygden, fortgår enligt det nya program som inleddes år 2000. För miljöstödet föreslås ett ytterligare anslag om 6,4 miljoner euro, vilket för sin del bidrar till att säkerställa genomförandet av det program för skydd av Östersjöområdets marina miljö som godkändes den 26 april 2002. Genomförandet av den nationella kvalitetsstrategin för livsmedelshushållningen fortsätter.

Regionalförvaltning

Arbetskrafts- och näringscentralerna, vilkas verksamhetsanslag har budgeterats inom handels- och industriministeriets förvaltningsområde, sköter uppgifter på regional nivå för verkställandet av EU:s gemensamma jordbrukspolitik, landsbygds- och strukturpolitik och fiskeripolitik och svarar bl.a. för att tillsynen över stöden utövas i överensstämmelse med författningarna. De regionala miljöcentralerna, vilkas verksamhetsanslag har budgeterats inom miljöministeriets förvaltningsområde, sköter jord- och skogsbruksministeriets uppgifter på regional nivå i fråga om användning och vård av vattentillgångar. Länsveterinärerna, vilkas verksamhetsanslag har budgeterats inom inrikesministeriets förvaltningsområde, sköter på regional nivå uppgifter i anslutning till livsmedelssäkerhet, djurens hälsa och välmåga samt medicinering.

Skogsbruk

Inom förvaltningsområdet fullföljs i enlighet med regeringsprogrammet det nationella skogsprogrammet 2010 och den handlingsplan för mångfald i skogarna i södra Finland som hänför sig till skogsprogrammet.

Fiskeri-, vilt- och renhushållning

Inom näringsfisket fästs särskild uppmärksamhet vid dimensionering av fisket enligt fiskbestånd och fångstkvoter. Fritidsfiskeriet utvecklas i enlighet med den strategi som godkänts. Fiskevårdsavgifterna höjs. Inom vilthushållningen utvecklas åtgärderna för förhindrande av skador samt för fastställande av viltstammarnas storlek. Rennäringens struktur utvecklas.

Livsmedelssäkerhet och livsmedelskvalitet

Inom uppgiftsområdet fortsätter åtgärderna enligt den nationella kvalitetsstrategin för livsmedelsnäringen. Målet är att säkerheten och kvaliteten i fråga om livsmedel och insatsvaror i jordbruket, djurens och växternas hälsa samt djurens välbefinnande hålls på hög nivå sett ur internationellt perspektiv. Verksamheten åsyftar också att konsumenternas förtroende för de inhemska livsmedlens säkerhet och för tillsynens tillförlitlighet fortsättningsvis skall vara god.

Vattenhushållning

I nyttjandet och vården av vattentillgångarna fördelas resurser för upprätthållande och förbättrande av beredskapen med tanke på bekämpningen av översvämningar samt för främjande av vatten- och avloppsåtgärder inom landsbygdssamhällen och glesbygdsområden.

Kommunikationsministeriets förvaltningsområde (huvudtitel 31)

För kommunikationsministeriets förvaltningsområde föreslås anslag om sammanlagt 1 750 miljoner euro, vilket innebär en ökning på 103 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2003.

Ökningen av anslaget beror främst på budgettekniska förändringar samt på den årligen varierande situationen i fråga om byggandet och behovet av anslag när det gäller utvecklingsinvesteringarna. Även mervärdesskatteutgifterna ökar, vilket beror på att Sjöfartsverket till följd av ombildandet till affärsverk övergår från att utföra eget arbete till att köpa tjänster.

Trafikens infrastruktur

Av anslagen inom detta förvaltningsområde används över 80 % för trafiklederna: 721,5 miljoner euro för vägnätet, 23,7 miljoner euro för vattenlederna och 406 miljoner euro för bannätet. Dessutom har det nettobudgeterade Sjöfartsverket 79 miljoner euro och Banförvaltningscentralen 40 miljoner euro i intern finansiering till sitt förfogande. Banskatten om 16 miljoner euro intäktsförs i skatteinkomsterna. Fordonsförvaltningens utgifter på ca 60 miljoner euro täcks i huvudsak med inkomster från den avgiftsbelagda verksamheten och ett anslag om 11,4 miljoner euro används för betalning av utgifter för beskattningsuppgifter och andra avgiftsfria uppgifter.

Vägar

Det centrala i väghållningen är att upprätthålla vägnätets skick, ombesörja den dagliga framkomligheten och att förbättra trafiksäkerheten. För basväghållningen anvisas 558,3 miljoner euro. Anslag om 122,8 miljoner euro anvisas för nio stora oavslutade vägprojekt. Projektanslaget baserar sig på fullmakter om sammanlagt 348,1 miljoner euro för projekten, som tidigare år beviljats ministeriet. Inga nya vägprojekt inleds. Statsbidraget för privata vägar är 11,1 miljoner euro.

Sjöfartsverket

Enheterna för rederifunktioner och lotsning inom Sjöfartsverket omvandlas till affärsverk. Till Rederiverkets verksamhetsområde överförs isbrytningen samt kombiisbrytarnas kommersiella verksamhet, farledsfartygen, underhållet av vissa sjömätnings- och forskningsfartyg samt skötseln av förbindelsefartygstrafiken. Lotsverket avses svara för lotsningen av fartyg. Sjöfartsverket svarar för myndighetsuppgifter i anslutning till rederiverksamheten och lotsningen samt beställning av förbindelsefartygstrafik. Sjöfartsverket anvisas ett anslag om 23,7 miljoner euro. I en ny punkt betalas Lots-verket ersättning för underskott i prissättningen. Genom ersättningen bibehålls en låg nivå på lotsningsavgiften på Saimen.

Banhållning

Målet för banhållningen är att främja verksamhetsbetingelserna för järnvägstrafiken som en effektiv och säker del av trafiksystemet. Tyngdpunkten för basbanhållningen ligger alltjämt på att förnya överbyggnaderna på de banavsnitt som genomgick en ombyggnad på 1970-talet och som nu är slutanvända. För skötsel och underhåll av bannätet föreslås ett anslag om 254,7 miljoner euro. För fyra oavslutade banprojekt anvisas ett anslag om 141,9 miljoner euro. För banprojekt har tidigare beviljats fullmakter att ingå avtal till ett belopp av 488,4 miljoner euro.

Lufttrafik

Luftfartsverket, som ansvarar för lufttrafikens infrastruktur, är ett statligt affärsverk som baserar sin verksamhet på intern finansiering. Statsunderstödet för privata flygfält är 1 miljon euro.

Nordsjö hamn

För byggande av järnvägs-, väg- och vattenförbindelser till Nordsjö hamn anvisas 51 miljoner euro. De totala kostnaderna för projektet uppgår till 207,4 miljoner euro. Helsingfors stad betalar hälften av kostnaderna, vilka intäktsförs i inkomsterna inom förvaltningsområdet.

Kommunikation

Vid styrningen av kommunikationsmarknaden tillämpas i första hand lagstiftningsåtgärder, beviljande av tillstånd, övervakning och andra administrativa metoder. Kommunikationsverkets utgifter uppgår till ca 32 miljoner euro, som i huvudsak täcks med inkomster från den avgiftsbelagda verksamheten. Anslagsbehovet är 6 miljoner euro, i vilket har beaktats en minskning av engångsnatur av inkomsterna 2004 som föranleds av principen för periodisering av inkomsterna.

Stöd till kollektivtrafiken

Genom stödet till kollektivtrafiken främjas möjligheterna att bevara basservicen inom trafiken och att realisera den regionala och sociala jämlikheten samt att därmed gynna en balanserad och hållbar regional utveckling. För köp och utveckling av tjänster inom kollektivtrafiken föreslås 78,3 miljoner euro. Dessutom föreslås för förbindelsefartygstrafiken i skärgården 7,9 miljoner euro och för stöd till Kvarkentrafiken 1 miljon euro.

Understöd för näringslivet

Syftet med stödjandet av tidningspressen är att främja pluralismen och mångsidigheten i den inhemska tidningspressen och informationsförmedlingen. För stödjande av tidningspressen föreslås 13,6 miljoner euro, vilket innebär en ökning med en miljon euro jämfört med budgeten för 2003.

För stödjande av sjöfartsnäringen föreslås enligt de nuvarande grunderna för stödet ett anslag på 69,1 miljoner euro.

Handels- och industriministeriets förvaltnings-område (huvudtitel 32)

För förvaltningsområdet föreslås anslag om 962 miljoner euro, vilket är 21 miljoner euro mindre än i den ordinarie budgeten för 2003.

Målet med näringspolitiken är att stärka den ekonomiska tillväxten, förbättra sysselsättningen och säkerställa Finlands internationella konkurrenskraft. Målet är även bl.a. att göra produktionsstrukturen mångsidigare och att stödja en stabil regional utveckling. Speciellt försöker man förbättra verksamhetsbetingelserna för företagen. De näringspolitiska målen förverkligas inom flera olika sektorer bl. a. genom samordning inom ramen för det företagsamhetsprogram regeringen inlett.

Teknologipolitik

Det primära målet inom teknologipolitiken är att förbättra näringslivets konkurrenskraft genom att utveckla innovationsmiljön. Mer än hälften av anslagen för handels- och industriministeriet inriktas på forskning och utveckling (FoU). I enlighet med regeringens linjedragningar ökas FoU-finansieringen inom förvaltningsområdet degressivt under valperioden. Det föreslås att Teknologiska utvecklingscentralens (Tekes) bevillningsfullmakter ökas med närmare 30 miljoner euro år 2004. En sammanlagd ökning på över 12 miljoner euro föreslås för anslagen under Tekes övriga moment och för de övriga FoU-anslagen inom förvaltningsområdet. Det föreslås att anslagen för teknologipolitiken skall uppgå till sammanlagt 525 miljoner euro. Den offentliga FoU-finansieringen behandlas i ett helhetsperspektiv i avsnitt 5.6.

Företagspolitik

Det centrala målet inom företagspolitiken är att främja etableringen av företag och främja verksamma företags tillväxt. Inom den regionala närings- och företagspolitiken höjer man kunnandet bl.a. med hjälp av finansieringen av forskning och utveckling.

I en stor del av företagsstöden och utvecklingstjänsterna spelar EU:s strukturfondsprogram en central roll. Finnvera Abp, som styrs med näringspolitiska medel, beviljar små och medelstora företag finansiering både i form av räntestöd och, i anslutning till risktagningen, i form av stöd som betalas som statlig kredit- och garantiförlustersättning och bedriver för sin del företagspolitik. Det föreslås att anslagen för företagspolitiken skall uppgå till totalt 152 miljoner euro. Antalet teknologiexperter vid arbetskrafts- och näringscentralerna utökas.

Energipolitik

Utgångspunkter för energipolitiken i Finland är att säkerställa tillgången på energi, att sörja för konkurrenskraftiga priser och att hålla miljöutsläppen inom de gränser som fastställs i internationella förbindelser. I enlighet med regeringsprogrammet främjas även användningen av förnybara energikällor och energisparande. Den nationella klimatstrategin reformeras så att den beaktar kraven i EU:s system för handel med utsläppsrätter. Det föreslås att bevillningsfullmakten för energistöd skall vara 31,2 miljoner euro.

Ägarpolitik

Staten bedriver en aktiv och pragmatisk ägarpolitik. En central utgångspunkt för utvecklandet av strategin för statsbolagen och statens intressebolag är att upprätthålla en god lönsamhet och resultatutveckling och på så sätt säkerställa en tillräcklig förmåga att dela ut dividender samt öka värdet på egendomen. Statens ägarpolitik behandlas i avsnitt 7.

Internationaliserings-politik

Genom att främja internationaliseringen tryggas Finlands intressen på den globala marknaden. Åtgärderna riktas särskilt till tillväxtföretag med pågående internationalisering samt till främjandet av kommersialiseringen och exporten av produkter vid små och medelstora företag. Partnerskapsprogram riktade till små företag ökas.

Konsument- och konkurrenspolitik

En central förutsättning för bedrivandet av näringsverksamhet är att tillträdet till marknaderna är fritt och opartiskt. Marknadens funktion förbättras genom att man minskar snedvridningen av konkurrensen och ökar konsumenternas valmöjligheter. Konkurrensverkets uppgifter ökar i och med att EU:s konkurrenslagstiftning i allt större omfattning kommer att tillämpas nationellt.

Social- och hälsovårds-ministeriets förvaltningsområde (huvudtitel 33)

För social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde föreslås anslag om 9 412 miljoner euro, vilket innebär en ökning på 895 miljoner euro jämfört med budgeten för 2003.

Vid sidan av staten deltar kommunerna, arbetsgivarna och de försäkrade i finansieringen av socialutgifterna. Statens andel av kostnaderna varierar från system till system på så sätt att framför allt de inkomstrelaterade förmånerna finansieras med avgifter och premier som arbetsgivarna och de försäkrade betalar. När det gäller utkomstskyddssystemen svarar staten för grundskyddet i sin helhet, dock med undantag för utkomststödet. Dessutom garanterar staten finansieringen av folkpensions-, sjukförsäkrings- och företagarpensionssystemen. Kommunerna svarar för ordnandet av social- och hälsovårdsservicen och utkomstskyddet. Staten deltar i finansieringen av dem via statsandelssystemet. Av samtliga socialutgifter år 2004 finns drygt en femtedel under social- och hälsovårdsministeriets moment.

Socialförsäkringsavgifter

Finansieringen av utkomstskyddssystemen förblir strukturellt sett oförändrad. Det sammanlagda beloppet av arbetsgivarnas obligatoriska socialförsäkringsavgifter ökar något. Folkpensionsavgiften för arbetsgivare inom den privata sektorn kvarstår oförändrad och är 1,35, 3,55 eller 4,45 % av lönerna beroende på avskrivningarnas belopp och förhållandet mellan avskrivningarna och de löner som betalas ut. Folkpensionsavgiften inom den offentliga sektorn kvarstår också oförändrad, dvs. för kommunerna, samkommunerna och kyrkan som arbetsgivare 2,40 % och för staten och dess inrättningar samt för landskapet Åland 3,95 % av lönerna.

I vissa kommuner i norra Finland och i skärgården har socialskyddsavgiften för åren 2003—2005 för privata arbetsgivare och statliga affärsverk slopats. För att täcka underskottet har arbetsgivarnas sjukförsäkringsavgift höjts med 0,014 procentenheter. För arbetsgivare inom den privata sektorn, de statliga inrättningarna, kommunerna och samkommunerna samt kommunala affärsverk är sjukförsäkringsavgiften 1,614 %. För staten och de statliga inrättningarna samt för landskapet Åland är sjukförsäkringsavgiften 2,864 %. Arbetslöshetsförsäkringspremien för arbetsgivare inom den privata sektorn beräknas kvarstå på nivån 0,60 % av de 840 940 första euro av lönesumman och, i fråga om den övriga delen, på 2,45 %.

Det sammanlagda beloppet av arbetstagarnas socialförsäkringsavgifter stiger med uppskattningsvis 0,1 procentenhet. Den försäkrades sjukförsäkringspremie förblir 1,5 %. Arbetstagarens arbetspensionsavgift beräknas stiga från 4,6 % till 4,7 % av lönen och löntagarens arbetslöshetsförsäkringsavgift förbli 0,2 % av lönen.

Lantbruksföretagarnas och företagarnas arbetspensionsavgift, som följer den genomsnittliga premien inom arbetspensionsförsäkringen enligt APL, stiger till uppskattningsvis 21,6 %.

För finansiering av folkpensions- och sjukförsäkringen styrs sammanlagt 1 000 miljoner euro av intäkterna av mervärdesskatten till fonder. Bevarandet av fondernas miniminivå förutsätter dessutom garantibelopp av staten för sammanlagt uppskattningsvis 846 miljoner euro. Avgiften enligt principen om s.k. fullt kostnadsansvar inom trafik- och olycksfallsförsäkringssystemen uppbärs ännu år 2004 med stöd av en ettårig lagstiftning och intäkten av avgiften, 51,6 miljoner euro, styrs till sjukförsäkringsfonden. Den avgift som uppbärs inom systemen grundar sig på de kostnader som vården av de skadade under ett år i genomsnitt åsamkar det offentliga hälsovårdssystemet.

Sjukförsäkrings-ersättningar

Sjukförsäkringsersättningarna beräknas 2004 totalt stiga till ca 3,4 miljarder euro. Ca 60 % av utgifterna täcks med arbetsgivarnas avgifter och de försäkrades premier. Till den behovsprövade rehabilitering som ordnas av folkpensionsanstalten används uppskattningsvis 98 miljoner euro. Med anledning av ett beslut av EG-domstolen föreslås att förfarandet för fastställande av specialersättningsgilla läkemedel ändras. Det föreslås att fastställandet skall ske genom ett ansökningsförfarande och avsikten är att läkemedelsprisnämnden beslutar om specialersättningsrättigheter. För godkännande av nya läkemedel i förteckningen över specialersättningsgilla läkemedel har liksom under tidigare år reserverats 8,4 miljoner euro.

Ersättning för skada, ådragen i militärtjänst

Rehabiliteringen av makar till krigsinvalider förbättras genom att det anslag som reserverats för ändamålet höjs med 160 000 euro. Därefter bedöms drygt 1 500 makar årligen få rehabilitering.

Social- och hälsovårdsservice

Målet för den kommunala social- och hälsovårdsservicen är att säkerställa en heltäckande tillgång på fungerande social- och hälsovårdstjänster samt att garantera en grundläggande utkomst i hela landet. Uppnåendet av målet stöds bl.a. med hjälp av det nationella hälso- och sjukvårdsprogrammet samt det nationella utvecklingsprogrammet för det sociala området.

För statsandelar för driftskostnaderna för den kommunala social- och hälsovården föreslås 3 340 miljoner euro, vilket innebär en ökning på ca 485 miljoner euro jämfört med år 2003. Av ökningen hänför sig 359 miljoner euro till den kompensation kommunerna ges för skattelättnaderna i fråga om förvärvsinkomster. Kompensationen ges genom att statsandelsprocenten höjs med 3,25 procentenheter.

De anslag som reserverats för utvecklandet av kommunernas hälso- och sjukvårdssystem i enlighet med det nationella hälso- och sjukvårdsprogrammet samt för utvecklandet av socialtjänstsystemet i linje med det nationella utvecklingsprogrammet för det sociala området ökas med sammanlagt drygt 90 miljoner euro. Av ökningen används 12,8 miljoner euro till att säkerställa fortbildning för kommunal hälso- och sjukvårdspersonal, 10,0 miljoner euro till ibruktagandet av servicesedlar för ett större och mångsidigare serviceutbud på hemservice, 14,0 miljoner euro för utvecklande av åldringsvården samt 53,5 miljoner euro till att höja statsandelsprocenten med 0,49 procentenheter.

Statsandelen för driftskostnaderna inom den kommunala social- och hälsovården höjs från nuvarande 28,06 % till 31,89 % år 2004.

Genom en justering av kostnadsnivån med 1,8 % ökar statsandelarna med 54,5 miljoner euro.

För projekt inom den kommunala social- och hälsovården föreslås ett statsunderstöd på 50,3 miljoner euro. Av stödet avses 30 miljoner euro användas för utvecklingsprojekt som stöder det nationella hälso- och sjukvårdsprogrammet, vilket innebär en ökning på 22 miljoner euro jämfört med år 2003. Vid fördelningen av återstoden beaktas de behov som föranleds av genomförandet av det nationella utvecklingsprogrammet för det sociala området.

Familjernas ställning förbättras

Barnbidraget höjs från och med den 1 januari 2004. Det barnbidrag som betalas för det första barnet stiger från 90 euro till 100 euro per månad. Därutöver betalas till ensamförsörjare en förhöjning på 3 euro per månad på förhöjningen för ensamförsörjare. Reformen ökar utgifterna för barnbidrag med sammanlagt 74,1 miljoner euro.

Dessutom höjs den partiella vårdpenningen från och med den 1 januari 2004 från det nuvarande 63,07 euro till 70 euro i månaden och rätten till förmånen utvidgas till att från och med den 1 augusti 2004 gälla även föräldrar till barn som går i grundskolans första och andra klass som förkortar sin arbetstid för att sköta sitt barn. Reformen ökar kommunernas utgifter med ca 8,6 miljoner euro på årsnivå. Utgiftsökningen är år 2004 uppskattningsvis 3,6 miljoner euro, varav statens andel är drygt 1,1 miljoner euro.

Arbetsministeriets förvaltningsområde (huvudtitel 34)

För förvaltningsområdet föreslås anslag om sammanlagt 2 315 miljoner euro, vilket innebär en ökning på 152 miljoner euro jämfört med budgeten för 2003.

Regeringens mål är att öka sysselsättningen med 100 000 personer fram till år 2007. Uppnåendet av detta mål förutsätter fleråriga program och ett starkare tvärsektoriellt samarbete såväl på centralförvaltningsnivå som på regional nivå. Genom det sysselsättningsprogram som avses i regeringsprogrammet strävar man efter att inom sysselsättningsarbetet stärka centralförvaltningens samarbete över sektorgränserna. I sysselsättningsprogrammet betonas särskilt åtgärder mot den strukturella arbetslösheten.

Offentlig arbetskrafts-service

Den offentliga arbetskraftsservicens centrala uppgift är att arbeta för en fungerande arbetsmarknad. Avsikten är att upprätthålla och främja balansen mellan efterfrågan på och utbudet av arbetskraft på arbetsmarknaden, trygga tillgången på arbetskraft, bekämpa arbetslösheten samt ordna arbete för dem som söker arbete. TE-centralerna styr verkställandet av arbetskraftspolitiken inom sitt område. Arbetskraftspolitiken verkställs i praktiken huvudsakligen vid arbetskraftsbyråerna. Nätverket med arbetskraftsbyråer utvecklas så, att antalet självständiga arbetskraftsbyråer minskar till 100—115 byråer före år 2005.

Åren 2004—2006 genomförs en strukturell reform av den offentliga arbetskraftsservicen, varvid den offentliga arbetskraftsservicen och den övriga servicen och resurserna koncentreras till arbetskraftsutvecklingscentren, i vilka arbetskraftsbyrån, kommunerna, kommunernas social-, hälsovårds- och ungdomsverksamhet, Folkpensionsanstalten samt andra serviceproducenter kommer att delta. Genom detta samarbete tillhandahålls personer som är svåra att sysselsätta servicehelheter som förbättrar arbetsmarknadsfärdigheterna. Reformen inleds år 2004 genom att de gemensamma serviceenheternas verksamhet fortsätter och gemensamma serviceenheter på så många orter som möjligt omvandlas till servicecetraler.

Inom de områden där arbetskraftsservicecentraler grundas koncentreras arbetskraftsbyråernas verksamhet på att tillhandahålla arbetsförmedlings- och arbetssökarservice samt på att trygga tillgången på kunnig arbetskraft.

Dimensioneringen av arbetskraftspolitiken och prioritetsområden

För att öka flexibiliteten i användningen av anslaget för dimensioneringen av arbetskraftspolitiken föreslår man att utbildnings- och sysselsättningsåtgärder samt den offentliga arbetskraftsservicens speciella åtgärder skall antecknas under samma moment. För verkställigheten av arbetskraftspolitiken föreslås, Europeiska socialfondens program medräknade, 2 138,1 miljoner euro. Av denna summa används ca hälften till utgifterna för det utkomstskydd för arbetslösa som betalas i form av arbetsmarknadsstöd. Enligt uppskattning omfattas de aktiva arbetskraftspolitiska åtgärderna, som är avsedda i första hand för arbetslösa arbetssökande, av i genomsnitt 94 700 personer, vilket är ca 34 % i relation till antalet arbetslösa. Siffran inkluderar också det genomsnittliga antalet personer, 8 000, som omfattas av EU:s strukturfondsprogram. I medeltal 27 300 personer omfattas av arbetskraftsutbildning. Genom de lönebaserade sysselsättningsanslagen sysselsätts i medeltal 40 800 personer. I siffran ingår de personer som sysselsätts med s.k. sammansatt stöd samt personer som sysselsätts inom ramen för försöket med utvidgning av sammansatt stöd

Inom arbetskraftspolitiken betonas åtgärder som förbättrar arbetskraftens kunnande. De som är i arbete erbjuds allt mer utbildning som ordnas i form av gemensam anskaffning mellan arbetskraftsmyndigheterna och arbetsgivarna och som riktas till små och medelstora företag. Målet är att hindra att äldre personer eller personer med knapp grundutbildning blir arbetslösa och stödja deras fortsatta karriär i samband med omvandlingar i företagen. En tillräcklig nivå på utbildningen för invandrare tryggas och utbildningens kvalitet säkras genom test av språkkunskapsnivån. Det yrkesmässiga kunnandet hos personer som är svåra att sysselsätta stöds genom ökad läroavtalsutbildning och genom att utbildning innefattas i stödsysselsättningen. Genom aktiverande åtgärder, förberedande utbildning och tillräcklig personlig handledning stöder man sökandet till yrkesutbildning och hjälper människor att klara av utbildningen. För arbetslösa ordnas allt mer sådan långvarig arbetskraftsutbildning som leder till yrkesexamen inom de branscher där det råder brist på arbetskraft.

Kvaliteten på och effektiviteten i den arbetskraftspolitiska vuxenutbildningen förbättras med beaktande av individernas och företagens behov. De åtgärder som syftar till att förbättra kvaliteten på arbetskraftsutbildningen och öka dess effektivitet höjer det genomsnittliga priset på utbildningen jämfört med den nuvarande nivån.

Arbetsmarknadsstöd

Användningen av arbetsmarknadsstödet som en aktiverande stödform ökas i enlighet med den ursprungliga avsikten med stödet. Ersättningen för uppehälle föreslås år 2004 höjas med en euro och den förhöjda ersättningen för uppehälle med två euro. Det föreslås att behovsprövningen i anslutning till arbetsmarknadsstödet vad gäller makens inkomster lindras. Regeringen inleder en beredning som strävar efter att fastställa en maximitid för utbetalandet av arbetsmarknadsstöd som en passiv stödform. Efter att en person varit arbetslös en viss, särskilt fastställd tid ställs härvid som villkor för att personen skall kunna erhålla arbetsmarknadsstöd deltagande i aktiveringsåtgärder. För att arbetssökande skall kunna garanteras möjlighet att delta i aktiveringsåtgärder skall en tillräcklig del av de arbetskraftspolitiska åtgärderna koncentreras till att förbättra arbetsmarknadsförutsättningarna för personer som är svåra att sysselsätta.

De sociala företagens ställning fastställs genom lagstiftning. Ett socialt företag har som mål att erbjuda arbetstillfällen till handikappade och andra svårsysselsatta personer. Personer som mist arbetsförmågan bestående hänvisas till de stödsystem som finns för ifrågavarande personer, t.ex. invalidpension. Den verksamhet som utreder möjligheterna att rehabilitera långtidsarbetslösa och dessas förutsättningar att få pension utvidgas till att omfatta hela landet och antalet utredningar som görs per år ökas från nuvarande 2 500 till ca 5 000.

Som en del av regeringens åtgärder i syfte att senarelägga pensioneringen eftersträvas aktivt att 55—59-åringar som blivit arbetslösa år 2000 och efter det skall sysselsättas på den normala arbetsmarknaden, vid behov med hjälp av utbildnings- och rehabiliteringsåtgärder. För att bekämpa långtidsarbetslöshet och ändra pensionsslussens karaktär av förtidspensionering vidtar arbetsförvaltningen åtgärder som tar sikte på en aktiv sysselsättning av dessa arbetslösa, i sista hand med hjälp av sysselsättningsstöd.

Program för utvecklande av arbetslivet

Programmen för utvecklande av arbetslivet fortsätter och utvidgas. I programmen beaktas särskilt de små arbetsplatserna.

Miljöministeriets förvaltningsområde (huvudtitel 35)

För förvaltningsområdet föreslås anslag till ett belopp av sammanlagt 675 miljoner euro, dvs. ca 32 miljoner euro mer än år 2003. Det beräknas att ca 1,3 miljarder euro av Statens bostadsfonds medel, som står utanför budgeten, används för betalning av bostadslån samt räntestöd och understöd inom bostadsväsendet samt ränteutgifter och andra utgifter. Av finansieringen via budgeten används närmare två tredjedelar för allmänt bostadsbidrag och en tredjedel för miljöuppgifter.

Miljövård

Av de ca 242 miljoner euro som föreslås för miljö- och naturvårdsuppgifter anvisas mer än 60 % för utgifter av omkostnadsnatur. Resten fördelas på genomförandet av naturvård och på utgifter för stöd för miljövård och miljövårdsinvesteringar samt på övriga utgifter. Som det viktigaste projektet inom miljövården förbättras den finska oljebekämpningsberedskapen till sjöss genom att man slutför ombyggnadsarbetena på farledsservicefartyget Seili och på två bevakningsfartyg av Tursas-klass så att de är utrustade att bekämpa miljöskador vintertid. I syfte att verkställa direktivet om uttjänta fordon och för att minska de miljöolägenheter uttjänta fordon orsakar införs för åren 2004—2006 ett stöd, för vilket det föreslås att 10 miljoner euro reserveras år 2004. Inom naturvården främjas skyddet av skogarna i södra Finland genom att ett brett urval av medel utnyttjas och genom att typer av skydd på basis av frivillighet utvecklas. Inom redan existerande naturskyddsområden ökas och tryggas naturvärdena.

Boende och byggande

Höjandet av de stödberättigande maximiboendeutgifterna har ökat det genomsnittliga allmänna bostadsbidraget per bidragstagare, och stödutgifterna bibehålls på en nivå av 428 miljoner euro trots att antalet bidragstagare beräknas minska. Den förmånliga räntenivån har i allt högre grad sporrat dem som bor i bostadsrättsbostäder och på hyra att skaffa ägarbostäder. Då tillgången på hyresbostäder således har förbättrats har byggherrarna blivit försiktigare med att öka antalet bostadsrätts- och hyresbostäder. Den livliga efterfrågan på ägarbostäder antas fortsätta också år 2004 tack vare den förmånliga räntenivån. De fullmakter att bevilja finansieringsstöd som föreslagits för den sociala bostadsproduktionen motsvarar en årlig produktion av ca 10 000 nya bostäder. Stödet riktas till tillväxtcentra och bostadstyper där efterfrågeöverskottet i fråga om bostäder är störst i förhållande till utbudet och vilka därför medför de minsta med lån och borgen förknippade riskerna. En bedömning genomförs angående hur rättsskyddssystemet fungerar i frågor som gäller markanvändning och byggande och det utreds om det är möjligt att minska besvärsbehovet och försnabba behandlingen av besvär. I syfte att utveckla kvaliteten på byggandet görs byggbestämmelserna mer användbara och främjas tillkomsten av för alla åldersgrupper trygga byggnader och en miljö utan rörelsehinder. För att främja den nationella klimatstrategin börjar man understöda energireparationer i bostäder.

Tablå 13. Anslagen enligt ekonomisk art åren 2002—20041)

  Utgiftsart 2002
bokslut
milj. €
2003
ordinarie
statsbudget
milj. €
2004
förslag
milj. €
2003—2004
förändring
milj. € %







01-03
Avlöningar2)
6
6
6
0
0
04-07
Pensioner
2 692
2 842
3 002
160
6
16-18
Anskaffning av materiel för försvarsmakten
517
519
573
54
10
21-27
Omkostnader
6 514
6 600
6 957
356
5
08-15,
19-29 Övriga konsumtionsutgifter
1 716
1 834
1 941
107
6
01-29
Konsumtionsutgifter
11 444
11 802
12 479
677 6
30-39
Statsbidrag till kommuner och samkommuner m.fl.
5 843
6 320
6 938
619
10
40-49
Statsbidrag till näringslivet
2 615
2 709
2 792
83
3
50-59
Statsbidrag till hushåll och allmännyttiga samfund
6 317
6 469
6 698
228
4
60
Överföringar till statliga fonder utanför budgeten och folkpensionsanstalten
1 694
1 737
1 907
170
10
61-62
Finansiering ur EU:s strukturfonder och motsvarande statlig medfinansiering
521
711
719
8
1
63-65
Övriga överföringar till hemlandet
200
203
252
49 24
66-68
Överföringar till utlandet
492
511
550
39
8
69
Överföringar till EU
1 123
1 376
1 415
39
3
30-69
Överföringsutgifter
18 805
20 036
21 272
1 235
6
70-73
Anskaffning av materiel
17
25
19
- 6
- 24
74-75
Husbyggen
57
41
16
- 25
- 61
76
Jordområden, byggnader och fastigheter
40
35
42
7
20
77-79
Jord- och vattenbyggnader
270
319
372
52
16
70-79
Realinvesteringar
384
420
449
28
7
80-86
Lån beviljade av statens medel
83
79
70
- 9
- 11
87-89
Övriga finansinvesteringar
171
3
3
- 0
- 0
80-89
Lån och övriga finansinvesteringar
254
82
73
- 9
- 11
70-89
Investeringsutgifter
638
502
521
19
4
90-92
Räntor på statsskulden
3 610
3 415
2 819
- 596
- 17
93-94
Nettoamorteringar på statsskulden och skuldhantering
1 010




95-99
Övriga och icke specificerade utgifter
5
0
70
70

90-99
Övriga utgifter
4 624
3 415
2 889
- 526
- 15

Sammanlagt
35 511
35 755
37 161
1 406
4

1) Varje utgiftsmoment är försett med en nummerkod som anger utgiftsarten. På basis av dessa nummerkoder har utgifterna samlats i grupper enligt sin art. I tablån är varje siffra avrundad särskilt från det exakta värdet och räkneoperationerna stämmer därför inte till alla delar.

2) Inkluderar endast de löneanslag som har dessa nummerkoder, de övriga ingår i omkostnaderna.

Fullmakter

Tidigare beviljade fullmakter beräknas fr.o.m. 2004 ge upphov till utgifter på totalt 7,7 miljarder euro, varav andelen år 2004 är 3,2 miljarder euro. Det föreslås att i budgeten för år 2004 beviljas fullmakter på så sätt att de under senare år föranleder utgifter till ett belopp av sammanlagt 2,2 miljarder euro. Anslag för betalningar orsakade av fullmakterna tas in i kommande års budgetar. Av följande tablå framgår enligt fullmaktstyp de utgifter som fullmakterna ger upphov till.

Tablå 14. Utgifter för staten på grund av användningen av fullmakter, milj. euro
(inkl. fonder)1)

    2004 2005 2006 2007—
           
Utgifter på grund av tidigare beviljade fullmakter:        
1. Beställningsfullmakter 551 564 393 478
2. Byggnadsfullmakter 302 273 145 206
3. Fullmakter i samband med statsbidrag till kommunerna 24 10 6 40
4. Fullmakter att bevilja understöd 1 013 176 79 73
5. Fullmakter att bevilja lån 255 42 26 34
6. Utvecklingssamarbets- och närområdessamarbetsfullmakter 354 261 167 364
7. Räntestödslånefullmakter 124 104 90 459
8. Fullmakter för EU-projekt 494 271 61 2
9. Övriga fullmakter 54 74 56 37
  Sammanlagt 3 171 1 775 1 024 1 693
           
Utgifter på grund av fullmakter som beviljas år 2004        
1. Beställningsfullmakter 0 60 34 73
2. Byggnadsfullmakter 4 9 4 0
3. Fullmakter i samband med statsbidrag till kommunerna 58 61 43 93
4. Fullmakter att bevilja understöd 206 202 102 106
5. Fullmakter att bevilja lån 253 186 14 29
6. Utvecklingssamarbets- och närområdessamarbetsfullmakter 0 92 129 181
7. Räntestödslånefullmakter 7 18 18 73
8. Fullmakter för EU-projekt 219 246 130 14
9. Övriga fullmakter 157 178 69 11
  Sammanlagt 903 1 053 543 579
  Utgifter sammanlagt 4 074 2 827 1 567 2 272

1) I tabellen har siffrorna avrundats var för sig från det exakta värdet, varför uträkningarna inte stämmer till alla delar.