Talousarvioesitys 2004
29. OPETUSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Opetusministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan vuonna 2004 myöntöpäätöksen perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä. Valtuusmenettelyn piiriin kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan kuitenkin maksuperusteisesti.
Selvitysosa:Opetusministeriön hallinnonalan toimintayksiköt vastaavat koulutus-, tiede-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan toimeenpanosta. Hallinnonalan arvoja ovat sivistys, tasa-arvo, luovuus ja hyvinvointi. Maan taloudellinen menestys, kansalaisten hyvinvointi ja työllisyyden paraneminen edellyttävät kansakunnan henkisen pääoman tasapainoista kasvattamista.
Vuonna 2004 opetusministeriön hallinnonalan toimintojen painopisteitä ovat:
- Turvataan koulutuksellinen ja kulttuurinen tasa-arvo. Huolehditaan peruspalvelujen saatavuudesta ja laadusta sekä kehitetään arviointia. Ihmisten yhdenvertaisuutta ja alueiden välistä tasa-arvoa vahvistetaan. Koulutusta ja tutkimusta kehitetään alueiden vahvuuksia ja ominaispiirteitä tukien tavoitteena työllisyysasteen nostaminen. Yrittäjyyttä edistetään koulutuksen ja kulttuurin eri aloilla. Koulutus-, kulttuuri- ja vapaa-ajan verkostoa alueellisena vetovoimatekijänä tuetaan.
- Suomen asemaa vahvistetaan yhtenä maailman johtavista tietoyhteiskunnista kehittämällä verkko-opetusta, parantamalla alan tutkimusta ja opettajien osaamista, kehittämällä kansalaisten tietoyhteiskuntataitoja ja -palveluja, parantamalla tiedon ja kulttuurin saatavuutta sekä toteuttamalla sisältötuotantohankkeita.
- Edistetään henkistä kasvua ja oppimista. Tuetaan yhteiskunnan sivistyksellistä ja taloudellista kilpailukykyä.
- Panostetaan tutkimukseen valtion tiede- ja teknologianeuvoston suositusten pohjalta.
- Luodaan edellytyksiä koulutuksen keskeyttämisen vähentämiselle, korkeakoulututkintojen suoritusaikojen lyhentämiselle ja suunnataan aikuiskoulutusta toisen asteen ammatillista koulutusta vailla oleville. Koulutuksen yhteyksiä työelämään tiivistetään edelleen. Aikuiskoulutusta kehitetään parlamentaarisen aikuiskoulutustyöryhmän ehdotusten pohjalta.
- Kulttuuripolitiikalla tuetaan kulttuurista ja taiteellista monimuotoisuutta, rikasta kulttuuriperintöä, kulttuurilaitoksia ja palveluja sekä edellytyksiä luovaan työhön. Parannetaan kulttuuriperinnön säilymistä ja edistetään alan yhteiskunnallista vaikuttavuutta saattamalla siihen liittyviä aineistoja digitaaliseen muotoon.
- Lisätään osallisuuden ja osallistumisen mahdollisuuksia.
- Liikunnan eettistä pohjaa ja liikunnan edellytyksiä vahvistetaan.
- Lasten ja nuorten oikeutta henkisesti ja fyysisesti turvalliseen kasvuympäristöön painotetaan. Lastenkulttuuria ja siihen liittyvää osaamista tuetaan.
- Monipuolistetaan kansainvälistä vaikuttamista.
Hallinnonalan määrärahat luvuittain vuosina 2002—2004
|
|
v. 2002 tilinpäätös 1000 € |
v. 2003 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2004 varsinainen talousarvio 1000 € |
Muutos 2003—2004 |
|
1000 € | % | |||||
|
|
|
|
|
|
|
01. |
Opetusministeriö |
85 323 |
250 116 |
245 273 |
- 4 843 |
- 2 |
05. |
Kirkollisasiat |
2 052 |
2 066 |
2 417 |
351 |
17 |
07. |
Opetushallitus |
18 136 |
17 332 |
18 403 |
1 071 |
6 |
08. |
Kansainvälinen yhteistyö |
15 486 |
15 539 |
15 420 |
- 119 |
- 1 |
10. |
Yliopisto-opetus ja -tutkimus |
1 188 227 |
1 222 358 |
1 298 612 |
76 254 |
6 |
20. |
Ammattikorkeakouluopetus |
308 407 |
339 048 |
343 451 |
4 403 |
1 |
40. |
Yleissivistävä koulutus |
1 697 023 |
1 849 313 |
1 842 251 |
- 7 062 |
- 0 |
60. |
Ammatillinen koulutus |
490 131 |
544 542 |
557 808 |
13 266 |
2 |
69. |
Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyö |
301 125 |
290 298 |
305 194 |
14 896 |
5 |
70. |
Opintotuki |
732 515 |
717 326 |
737 968 |
20 642 |
3 |
88. |
Tiede |
190 033 |
206 905 |
239 554 |
32 649 |
16 |
90. |
Taide ja kulttuuri |
302 280 |
315 334 |
330 195 |
14 861 |
5 |
98. |
Liikuntatoimi |
84 374 |
85 857 |
86 389 |
532 |
1 |
99. |
Nuorisotyö |
21 951 |
22 413 |
30 813 |
8 400 |
37 |
|
Yhteensä |
5 437 065 |
5 878 447 |
6 053 748 |
175 301 |
3 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 29 040 | 29 500 | 30 360 |
Valtionosuudet opetusministeriön hallinnonalalla (1 000 €) | ||||
---|---|---|---|---|
2003 varsinainen talousarvio |
2004 varsinainen talousarvio |
2003/2004 muutos |
||
29.20.30 | Ammattikorkeakoulut | 329 594 | 336 797 | 7 203 |
29.40.30 | Yleissivistävä koulutus | 1 736 334 | 1 727 460 | -8 874 |
29.60.30 | Ammatillinen koulutus | 410 078 | 417 510 | 7 432 |
29.60.31 | Oppisopimuskoulutus | 99 312 | 104 238 | 4 926 |
29.69.30 | Kansalaisopistot | 72 772 | 75 068 | 2 296 |
29.69.50 | Kansanopistot | 44 067 | 45 282 | 1 215 |
29.69.51 | Ammatilliset erikoisoppilaitokset | 15 672 | 17 033 | 1 361 |
29.69.55 | Opintokeskukset | 12 292 | 12 878 | 586 |
29.69.56 | Kesäyliopistot | 3 949 | 4 115 | 166 |
29.90.30 ja 52 | Kirjastot | 95 630 | 91 406 | -4 224 |
29.90.31 ja 52 | Teatterit ja orkesterit | 42 122 | 42 557 | 435 |
29.90.32 ja 52 | Museot | 15 914 | 16 878 | 964 |
29.98.50 ja 52 | Liikunnan koulutuskeskukset | 15 321 | 15 519 | 198 |
29.90.33 | Kuntien kulttuuritoiminta | 6 615 | 6 633 | 18 |
29.98.50 | Kuntien liikuntatoimi | 15 269 | 15 363 | 94 |
29.99.50 | Kuntien nuorisotyö | 6 026 | 6 024 | -2 |
Yhteensä | 2 920 967 | 2 934 761 | 13 794 | |
Arvio valtionosuuksien jakautumisesta | ||||
Kunnat ja kuntayhtymät (77 %) | 2 249 145 | 2 259 766 | 10 621 | |
* Kunnat | 1 237 030 | 1 242 871 | 5 841 | |
* Kuntayhtymät | 1 012 115 | 1 016 895 | 4 780 | |
Yksityiset (23 %) | 671 822 | 674 995 | 3 173 |
Aikuiskoulutuksen rahoitus opetusministeriön hallinnonalalla (1000 €) | ||||
---|---|---|---|---|
2003 varsinainen talousarvio |
2004 varsinainen talousarvio |
2003/2004 muutos |
||
29.10 | Yliopisto-opetus ja -tutkimus | |||
21. Yliopistojen toimintamenot | ||||
— avoin yliopisto-opetus | 13 000 | 13 000 | - | |
— täydennyskoulutuksen hintojen alentaminen (enintään) | 5 000 | 830 | -4 170 | |
— perustutkintoa opiskelevat aikuiset (arvio)1) | ||||
22. Yliopistolaitoksen yhteiset menot | ||||
täydennyskoulutuksen tuotekehitystyö | 3 000 | 3 000 | - | |
29.20 | Ammattikorkeakouluopetus | |||
30. Valtionosuus käyttökustannuksiin | ||||
— aikuisten ammattikorkeakoulututkintoon johtava koulutus (arvio) | 54 000 | 55 000 | 1 000 | |
— erikoistumisopinnot ja jatkotutkintokokeilu (arvio) | 13 900 | 14 100 | 200 | |
— avoin ammattikorkeakouluopetus (arvio) | 3 200 | 3 200 | - | |
29.40 | Yleissivistävä koulutus | |||
30. Valtionosuus käyttökustannuksiin | ||||
— lukion aikuisopiskelijat (arvio) | 18 700 | 19 100 | 400 | |
29.60 | Ammatillinen koulutus | |||
21. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot | ||||
— ammatillinen lisäkoulutus (arvio) | 600 | 600 | - | |
30. Valtionosuus käyttökustannuksiin | ||||
— näyttötutkintona suoritettavaan ammatilliseen perustutkintoon valmentava koulutus (arvio) | 32 900 | 33 500 | 600 | |
— ammatillista perustutkintoa opiskelevat aikuiset (arvio)2) | ||||
31. Valtionosuus oppisopimuskoulutukseen | ||||
— oppisopimuskoulutuksena suoritettava ammatilliseen perustutkintoon johtava koulutus (arvio) | 28 200 | 28 700 | 500 | |
— oppisopimuskoulutuksena suoritettava ammatillinen lisäkoulutus (arvio) | 62 100 | 66 600 | 4 500 | |
29.69 | Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyö | 290 300 | 305 200 | 14 900 |
29.98 | Liikuntatoimi | |||
50. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat | ||||
— liikunnan koulutuskeskukset | 13 600 | 13 100 | -500 | |
52. Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille | 1 900 | 2 400 | 500 | |
540 400 | 558 330 | 17 930 |
1) Aikuisopiskelijoiksi on tässä yhteydessä luettu yli 25-vuotiaina yliopiston perustutkinto-opiskelut aloittaneet. Heidän osuutensa on noin viidennes ja opiskelusta aiheutuvat kustannukset ovat arviolta 127 miljoonaa euroa.
2) Aikuisopiskelijoiksi on tässä yhteydessä luettu yli 25-vuotiaina ammatillisen perustutkinnon opiskelun aloittaneet. Heidän osuutensa on noin 11 % ja opiskelusta aihutuvat kustannukset ovat arviolta 52 miljoonaa euroa.
Valtiovarainvaliokunta:Yleistä
Opetusministeriön hallinnonalan budjetti on muutosten jälkeen yhteensä 6 053 748 000 euroa eli noin 16 prosenttia koko talousarviosta. Opetusministeriön hallinnonalan määrärahojen kasvu on noin 175 miljoonaa euroa eli noin 3 prosenttia vuoteen 2003 verrattuna. Opetusministerin toimialalla kasvu on noin 3 prosenttia ja kulttuuriministerin toimialalla noin 4 prosenttia. Valiokunta pitää määrärahakehitystä myönteisenä. Opetusministeriön hallinnonalan painopisteenä vuonna 2004 on koulutuksellisen ja kulttuurisen tasa-arvon turvaaminen. Painopisteenä on myös mm. peruspalvelujen saatavuudesta ja laadusta huolehtiminen sekä arvioinnin kehittäminen. Ihmisten yhdenvertaisuutta ja alueiden välistä tasa-arvoa vahvistetaan. Koulutusta ja tutkimusta kehitetään alueiden vahvuuksia ja ominaispiirteitä tukien tavoitteena työllisyysasteen nostaminen. Hallitusohjelman mukaan ikäluokkien pienentyessä vapautuvat voimavarat käytetään koulutuksen vahvistamiseen. Vuoteen 2007 tulee koulutuksen vahvistamiseen olemaan käytettävissä kaikkiaan noin 70 miljoonaa euroa.
Opetustoimen määrärahakehitys on talousarvioesityksessä myönteinen. Tilanne kunta- ja koulutasolla koetaan kuitenkin monilta osin vaikeaksi kuntien yleisestä taloudellisesta tilanteesta johtuen. Valiokunnan mielestä erityisesti kuntien asukaslukupohjaisen valtionosuuden leikkausten purkaminen on välttämätöntä myös perusopetuksen toimintaedellytysten turvaamisen kannalta. Asukaslukupohjaisen valtionosuuden leikkaus vielä kumuloituu vuosittain, joten leikkaukset on kiireellisesti purettava.
Kulttuuribudjetin osalta valiokunta pitää erityisesti myönteisenä sitä, että veikkausvoittovarojen jakoa koskeva ns. jakosuhdelaki otetaan hallitusohjelman mukaisesti kokonaisuudessaan käyttöön ensi vuonna. Talousarvioesitys kokonaisuudessaan lisää erityisesti nuorisotyön mutta myös taiteen ja kulttuurin määrärahoja. Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että liikunnan määrärahoihin ehdotetaan vain vähäistä lisäystä, mikä ei ole riittävä. Valiokunta viittaa myös myöhemmin momentin 29.90.30 perusteluissa lausuttuun.
Valiokunta kiinnittää huomiota taiteilijoiden taloudelliseen asemaan. Tuore taiteen keskustoimikunnassa tehty tutkimus taiteilijakunnan työmarkkinatilanteesta ja tulotasosta osoittaa, että monilla taiteen alueilla toimeentulo on todella huono. Valiokunta pitää ensisijaisena ylimääräisten taiteilijaeläkkeiden määrän nostamista 65:een nykyisestä 35:stä. Tutkimus osoittaa myös, että apuraha on suurelle osalle taiteilijoista oleellinen osa tulonmuodostusta. Sen vuoksi taiteilija-apurahajärjestelmän ja näyttöapurahajärjestelmän voimistaminen ja laajentaminen on tärkeää.