Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2002

Den offentliga sektorns ekonomiska utveckling enligt nationalräkenskapernaPDF-versio

År 2000 ökade den offentliga ekonomins inkomster med rekordfart, ca 12 % från föregående år, och det finansiella överskottet steg till 6,9 % av nationalprodukten. Tack vare statsförvaltningens starka finansiella ställning kunde man betala av på statsskulden, och hela den offentliga skulden minskade till 44 % av totalproduktionen. Många faktorer påverkade utvecklingen inom den offentliga ekonomin. Företagens goda lönsamhet och aktiekursernas uppgång ledde till en snabb ökning av intäkterna av samfundsskatten och skatterna av optionsinkomster som beskattas enligt skatteprocenterna för förvärvsinkomster. Också den allmänt förbättrade sysselsättningen medförde en avsevärd ökning av de direkta skatteintäkterna. På grund av börskursernas uppgång var statens skatteintäkter av överlåtelsevinster större än tidigare, och också dividendinkomsterna blev större än vanligt. Trots skattelättnader steg skattegraden 2000 med ½ procentenhet till 46,9 %. De offentliga samfundens utgifter ökade reellt sett knappt alls från 1999. Till detta bidrog förutom den strama utgiftslinjen bl.a. de minskade ränteutgifterna och utgifterna för arbetslösheten. De offentliga konsumtionsutgifterna ökade reellt med ½ %.

År 2001 krymper den offentliga ekonomins finansiella överskott till 4,1 % av nationalprodukten. Till detta bidrar det faktum att inkomsternas tillväxttakt tvärt har mattats av och att utgifterna har börjat öka snabbare. I en internationell jämförelse är den offentliga ekonomins finansiella överskott ändå på en utmärkt nivå. De offentliga samfundens skuld i relation till totalproduktionen sjunker i slutet av året till 42 %. Valperiodens hittills största inkomstskattelättnader i kombination med inflationsjusteringen och de sänkta socialförsäkringsavgifterna, sammanlagt ca 1 miljard euro, inföll vid en lämplig tid med tanke på konjunkturläget, och skattegraden sjunker i år till ca 44 %. De offentliga totalutgifterna ökar med uppskattningsvis drygt 4 %. Konsumtionsutgifterna ökar reellt med ca 1½ % från i fjol.

Tablå 7. Den offentliga ekonomin

  1998 1999 2000 2001 2002
           
Offentliga utgifter, % av BNP 53,2 52,1 48,7 48,5 48,2
Skattegrad, % av BNP 46,1 46,2 46,9 44,0 42,6
           
De offentliga samfundens finansieringsbehov, % av BNP 1,3 1,9 6,9 4,1 2,6
— statsförvaltningen -1,5 -0,7 3,5 1,9 0,5
— lokalförvaltningen -0,3 -0,3 0,1 -0,6 -0,6
— arbetspensionsanstalterna 3,2 2,8 3,1 2,7 2,6
— övriga socialskyddsfonder -0,1 0,1 0,2 0,1 0,0
           
De offentliga samfundens skuld1)          
— mrd. euro 56,6 57,0 58,1 58,0 60,5
— % av BNP 48,8 47,3 44,1 42,0 42,3
           
Statsskulden          
— mrd. euro 69,8 68,1 63,4 60,2 60,2
— % av BNP 60,2 56,5 48,2 43,6 42,1

1) Offentlig bruttoskuld enligt EU:s bokföringsrekommendation.

År 2002 fortsätter den ekonomiska tillväxten att avta, och därför krymper den offentliga ekonomins finansiella överskott jämfört med i år. Överskottet inom hela den offentliga ekonomin är i en internationell jämförelse fortfarande på en god nivå. Den offentliga skuldsättningen slutar att minska i och med att överskottet i statsbudgeten blir knappt, amorteringarna på skulden krymper jämfört med tidigare år och arbetspensionsanstalterna flyttar sina investeringar från statsobligationer till andra objekt.

Lättnaderna inom skatter och socialförsäkringsavgifter blir ungefär ¾ procentenhet i relation till totalproduktionen. Ökningen av de offentliga totalutgifterna kommer antagligen att bli aningen långsammare än i år.

Statsförvaltningen

Räknat med de begrepp som används i nationalräkenskaperna började statsekonomin 2000 uppvisa ett kraftigt finansiellt överskott, efter en underskottsperiod som varade i nästan ett decennium. Statsförvaltningens finansiella överskott utgjorde 3,5 % av totalproduktionen. Statens inkomster ökade med en sjättedel från året innan, men ökningen av totalutgifterna stannade vid ½ %. Statsskulden amorterades med 4,5 miljarder euro.

Statens inkomster börjar sjunka i år i synnerhet på grund av att intäkterna från samfundsskatten minskar och för att fjolårets särskilda faktorer faller bort (se avsnitt 4). Statsutgifternas tillväxttakt börjar öka till 3—4 % huvudsakligen på grund av de ökade inkomstöverföringarna. Bl.a. inkomstöverföringarna till kommunerna ökar klart mer än under de senaste åren på grund av den justerade kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna och den utökade servicen. Beloppet av statens konsumtionsutgifter beräknas öka bara en aning, och investeringarna torde stanna på så gott som samma nivå som förut. Ränteutgifterna fortsätter att sjunka efter att skulden för ett par år sedan började minska.

För amorteringarna på statsskulden har 3,5 miljarder euro budgeterats för 2001, och skulden minskar till uppskattningsvis 43½ % av totalproduktionen. Korrigerad med inkomsterna från försäljning av egendom underskrider statsskulden nätt och jämnt 50 % av totalproduktionen.

Statens inkomster stannar 2002 på ungefär samma nivå som föregående år. Intäkterna av samfundsskatten minskar ytterligare, och skattebasens utveckling är även i övrigt svagare än under tidigare år. År 2002 ökar utgifterna sammanlagt med 5 %, varav hälften beror på budgettekniska ändringar2). Genom ändringen ökar statens kalkylerade inkomstöverföringar till kommunerna med 0,8 miljarder euro. Statsförvaltningens finansiella överskott minskar 2002 till ca 0,5 % av nationalprodukten. Genom de nettoamorteringar som ingår i budgetpropositionen minskar statsskulden till utgången av 2002 till 42 % av totalproduktionen.

Lokalförvaltningen

Räknat med de begrepp som används inom nationalräkenskaperna förbättrades kommunernas och samkommunernas ekonomiska läge tydligt 2000, och finanserna började uppvisa ett överskott efter tre år av underskott. Kommunernas finansiella ställning förbättrades med ca 470 miljoner euro från året innan. Kommunernas skatteinkomster ökade med närmare 11 %. I synnerhet ökade avkastningen av samfundsskatterna mer än beräknat. Kommunernas utgifter ökade klart jämfört med året innan, även om den reella ökningen blev liten.

År 2001 kommer kommunalekonomins finansiella ställning att försvagas jämfört med i fjol eftersom skattebasen har försvagats. I synnerhet avkastningen av samfundsskatten blir klart mindre än i fjol. Kommunernas utgifter fortsätter att öka i snabb takt, och konsumtionsutgifterna beräknas öka med ca 2 % reellt sett. Kommunernas investeringar väntas vara fortsatt stora på grund av det stora behovet av reinvesteringar. I det stora hela försvagas balansen inom kommunalekonomin, men inga avsevärda förändringar väntas i fråga om lånestock eller kassa.

År 2002 fortsätter kommunernas utgifter att öka nästan lika snabbt som i år. Kommunernas investeringar beräknas vara fortsatt stora, även om det investeringstryck som flyttningsrörelsen ger upphov till lättar. Kommunernas konsumtionsutgifter bedöms öka reellt med ca 1½ % på grund av ökade serviceförpliktelser och kommunernas frivilliga utgiftsökningar. Ökningen av kommunernas skatteinkomster avtar ytterligare. Allt som allt fortsätter lokalförvaltningens finansiella ställning att vara stabil, vilket minskar kommunernas behov av upplåning och bidrar till att upprätthålla ett gott kassaläge.

Arbetspensionsanstalterna

År 2000 betalade arbetspensionsanstalterna pensioner till ett sammanlagt belopp av 8,7 miljarder euro. Snabbast ökade deltids- och arbetslöshetspensionerna. Arbetspensionsanstalternas finansiella överskott var 4,1 miljarder euro, 3,1 % av BNP, och investeringarnas marknadsvärde i slutet av året 71 miljarder euro, 54 % av BNP. Arbetspensionsanstalterna ökade sina investeringar utomlands, i synnerhet i masskuldebrev i euro, avsevärt.

År 2001 kommer arbetspensionsutgifterna att öka med 7 %. Indexhöjningen av arbetspensionerna uppgick i genomsnitt till 4,1 %. Snabbast, med ungefär en femtedel, ökade antalet deltidspensionerade. Antalet personer som får ålderspension ökar med en takt av ett par procent. Den ökning av antalet arbetslöshetspensioner som länge har fortgått verkar småningom avta. Också antalet 55—59-åringar som utnyttjar tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa håller på att avta. Orsaker till detta är det goda sysselsättningsläget, den ökade användningen av deltidspensioner samt den förtidspensionsreform som gjordes 2000. Arbetspensionsanstalternas finansiella överskott krymper till 3,7 miljarder euro, 2,7 % av totalproduktionen, till följd av större indexhöjningar än under tidigare år och sänkta grunder för APL-premierna.

År 2002 avtar arbetspensionsutgifternas tillväxttakt en aning på grund av mindre indexhöjningar än i fjol. Antalet personer med invalidpension kommer antagligen att börja öka efter en kontinuerlig nedgång sedan 1995; befolkningens ändrade åldersstruktur bidrar till att öka antalet arbetsoförmögna. År 2002 är arbetspensionsanstalternas finansiella överskott 3,8 miljarder euro, 2,6 % av BNP. Med de överskott som nu fås ihop förbereder man sig på den snabba ökning av pensionsutgifterna som kommer att ske när de stora åldersklasserna börjar gå i pension. Tack vare fonderingar kommer pensionsavgifterna i framtiden att stiga avsevärt mycket mindre än pensionsutgifterna.

Folkpensionsanstalten och fonderna för utkomstskyddet för arbetslösa

År 2000 betalade Folkpensionsanstalten och fonderna för utkomstskyddet för arbetslösa (socialskyddsfonderna) 9,5 miljarder euro i socialskyddsförmåner till hushållen, vilket var 0,3 miljarder euro mindre än året innan. Socialskyddsfondernas överskott uppgick till 0,2 miljarder euro, 0,2 % av BNP. Överskottet samlades in i arbetslöshetsförsäkringsfondens konjunkturbuffert.

År 2001 kvarstår det sammanlagda beloppet av socialskyddsfondernas förmåner och understöd till hushållen på nästan samma nivå som i fjol. Den konjunkturbuffert som skulle samlas in för arbetslöshetsförsäkringsfonden fylldes i förtid.

År 2002 ökar socialskyddsfondernas förmåner och understöd till hushållen med 0,2 miljarder euro. Socialskyddsfondernas viktigaste finansieringskällor är socialskyddsavgifter och finansiering via statsbudgeten. Inkomsterna från socialskyddsavgifter beräknas bli 4,9 miljarder euro, dvs. nästan 6 % mindre än året innan. Med medel ur statsbudgeten finansieras utgifter för 5,7 miljarder euro och med avkastningen av mervärdesskatten utgifter för 0,7 miljarder euro. Kommunerna finansierar stödet för vård i hemmet, som Folkpensionsanstalten administrerar, med 0,4 miljarder euro per år. Socialskyddsfonderna har sin ekonomi i balans 2002.

År 2002 betalar socialskyddsfonderna — arbetspensionsanstalterna, Folkpensionsanstalten och fonderna för utkomstskyddet för arbetslösa — sammanlagt 20,9 miljarder euro i förmåner och understöd till hushållen, vilket utgör 18 % i relation till nationalinkomsten. Motsvarande relationstal var drygt 10 procentenheter högre 1993, när depressionen var som djupast.