Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       02. Ulkomaalaisvirasto
       05. Lääninhallitukset
       06. Rekisterihallinto
       07. Kihlakunnat
       75. Poliisitoimi
       80. Pelastustoimi
            22. Erityismenot
            31. Valtionosuudet
       90. Rajavartiolaitos
       97. Avustukset kunnille

Talousarvioesitys 2002

80. PelastustoimiPDF-versio

Selvitysosa:

Tehtävät ja keskeiset toimintaympäristön muutokset

Pelastustoimi lisää kansalaisten ja yhteiskunnan turvallisuutta ehkäisemällä onnettomuuksia, pelastamalla sekä suojaamalla vaaroilta. Se muodostaa yhtenäisen järjestelmän, joka antaa turvallisuuspalveluja sekä normaali- että poikkeusoloissa. Valtiolle kuuluu pelastustoimen yleinen johto, ohjaus ja valvonta. Lisäksi valtio huolehtii väestönsuojelutoimenpiteistä, joilla on yleisempi kuin paikallinen merkitys. Kunnat huolehtivat palvelujen paikallisesta tuottamisesta.

Pelastustoimen järjestelmää uudistetaan siten, että pelastustoimen palveluista vastaa kunnan sijasta pelastustoimen alue. Pelastustoimeen muodostetaan noin 20 lailla määrättyä kuntien yhteistoimintaan perustuvaa alueellista pelastustointa, jotka aloittavat toimintansa vuoden 2004 alusta.

Valtio vastaa pelastustoimen ammatillisen perus- ja täydennyskoulutuksen järjestämisestä, tiedotus-, valistus- ja tutkimustoiminnasta sekä väestönsuojelun johto- ja erityishenkilöstön koulutuksesta. Ministeriön alaisena oppilaitoksena toimii Pelastusopisto. Pelastusalan päällystön ammattikorkeakouluopetuksesta huolehtii Pelastusopisto yhteistyössä Pohjois-Savon ammattikorkeakoulun kanssa.

Hätäkeskustoiminta siirtyy kunnilta valtion hoidettavaksi pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta vuoteen 2006 mennessä. Hätäkeskuksen tehtävänä on vastaanottaa hätäilmoituksia, välittömiä poliisin toimenpiteitä edellyttäviä ilmoituksia ja muita ihmisten, ympäristön ja omaisuuden turvallisuuteen liittyviä välittömiä toimenpiteitä edellyttäviä ilmoituksia sekä välittää ne edelleen niille yksiköille, joille tehtävä voimassa olevan lainsäädännön mukaan kuuluu.

Hätäkeskuslaitos vastaa pelastus-, poliisi-, sosiaali- ja terveystoimen hätäkeskuspalvelujen tuottamisesta. Hätäkeskuslaitokseen kuuluu toimintaa valtakunnallisesti kehittävä hätäkeskusyksikkö ja alueellisia hätäkeskuksia. Hätäkeskuslaitos on sisäasiainministeriön alainen ja sitä johdetaan yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. Alueilla, jotka eivät vielä kuulu hätäkeskuslaitokseen, toiminnasta vastaa kunta ja kihlakunnan poliisilaitos.

Toimintalinjat ja tavoitteet

Sisäasiainministeriön pelastusosaston toiminta-ajatuksena on, että se vastaa pelastustoimen palvelukyvystä tavoitteenaan hyvä turvallisuuskulttuuri, vähemmän onnettomuuksia ja pienemmät vahingot, nopea ja tehokas apu onnettomuuksissa ja poikkeusoloissa sekä hyvä yhteistyö.

Sisäasiainministeriö on asettanut Pelastusopistolle seuraavat tulostavoitteet:

Pelastusopiston laadulliset tulostavoitteet

Pelastustoimen ammattikoulutusta järjestetään niin, että alalle saadaan hyvän peruskoulutuksen omaavia henkilöitä ja heille voidaan antaa ammattitaidon ylläpitämiseksi tarvittava täydennyskoulutus. Koulutuksen laatuun ja laadun kehittämiseen kiinnitetään erityistä huomiota.

Pelastusopiston määrälliset tulostavoitteet:
  1999 2000 2001 2002
  toteutuma toteutuma ennakoitu arvio
         
Tutkinnot        
— päällystö AMK        
— päällystö 39 40    
— alipäällystö 29 28 29 15
— pelastaja 88 116 118 120
— hätäkeskuspäivystäjä - 21 24 24
Yhteensä 156 205 171 159
         
Koulutettavapäivät yhteensä 72 848 68 259 70 965 71 460
— ammatillinen peruskoulutus 50 293 48 183 51 965 53 960
— ammatillinen lisäkoulutus 22 555 20 076 19 000 17 500
Koulutettavapäivän hinta (€) 125 131 120 122

Pelastusopiston henkilötyövuodet ja kustannukset (1 000 euroa):
  1999 2000 2001 2002
  toteutuma toteutuma ennakoitu arvio
         
Henkilötyövuodet 86 84 84 85
Bruttomenot 8 600 8 412 8 507 8 777
Tulot 600 679 977 1 682

Sisäasiainministeriö on asettanut Hätäkeskuslaitokselle ja hätäkeskustoiminnalle seuraavat tulostavoitteet:

Hätäkeskuslaitoksen tulostavoitteet

Hätäkeskuslaitos vastaa hätäkeskuspalveluiden laadusta, saatavuudesta ja tasapuolisuudesta toiminnassa olevilla hätäkeskusalueilla.

Lapin, Pohjanmaan ja Kaakkois-Suomen hätäkeskukset aloittavat toimintansa. Henkilöstöä koulutetaan niin, että toiminnan laatu ja varmuus taataan käynnistysvaiheessa kansalaisten ja yhteistoimintaviranomaisten kannalta.

Valmistellaan Satakunnan, Etelä-Savon ja Pohjois-Savon hätäkeskusten perustamista huolehtimalla keskusten toimitilojen hankinnasta ja kouluttamalla henkilöstöä keskusten tarpeisiin.

Aloitetaan toimitilojen suunnittelu Varsinais-Suomen, Hämeen ja Pirkanmaan hätäkeskuksia varten.

Hätäpuheluun vastaamista ja hälyttämistä koskevat tavoitteet:
  1999 2000 2001 2002
  toteutuma1) toteutuma1) ennakoitu1) arvio
         
90 %:ssa hätäpuheluista vastausaika on alle sek. (keskimääräinen vastausaika) 7 6,7 10 10
90 %:ssa tehtäväksiantoa edellyttävistä hätäilmoituksista aika ilmoituksesta tehtäväksiantoon, enintään sek.2) 60 60 90 90
Hälytystoiminnasta aiheutuvat kustannukset, euroa/asukas/vuosi 47 52 50 50

1) Valtion kokeiluhätäkeskuksien tulostavoitteet.

2) Ennen vuotta 2001 tavoitteena oli: ”Aika hätäilmoituksesta tehtäväksiantoon, keskimäärin alle (sek).”

Hätäkeskuslaitoksen henkilötyövuodet ja kustannukset (1 000 euroa):
  1999 2000 2001 2002
  toteutuma1) toteutuma1) ennakoitu1) arvio
         
Henkilötyövuodet 107 107 130 230
Bruttomenot 5 154 5 187 10 893 20 553
Tulot 17 50 143 143

1) Vuosien 1999 ja 2000 sekä 2001 kolmen ensimmäisen kuukauden osalta kyseessä on valtion kokeiluhätäkeskusten henkilötyövuodet ja kustannukset.

Muulle pelastustoimelle sisäasiainministeriö on asettanut seuraavat tulostavoitteet:

Valtioneuvoston päättämän aluejaon mukaisesti kunnat valmistelevat pelastustoimen alueen hallintoa ja rahoitusta sekä muuta toteuttamista koskevat sopimukset vuoden 2002 loppuun mennessä.

21. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 30 054 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää maksullisen koulutustoiminnan liiketaloudellisten suoritteiden hintojen alentamiseen enintään 404 000 euroa.

Selvitysosa:

 Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 31 879 000
Pelastusopiston hintatuetun koulutuksen menot 757 000
Muut toimintamenot 31 122 000
— Pelastusopiston koulutuksen menot 8 020 000
— Hätäkeskustoiminnan toimintamenot 20 553 000
— Muut pelastustoimen toimintamenot 2 549 000
Bruttotulot 1 825 000
Hintatuetun koulutustoiminnan tulot 354 000
Pelastusopiston koulutuksen tulot 1 328 000
Hätäkeskustoiminnan tulot 143 000
Nettomenot 30 054 000

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina 497 000 euroa sekä muina tuloina 1 328 000 euroa, jossa on huomioitu 1 110 000 euroa Pohjois-Savon ammattikorkeakoulun maksamia korvauksia pelastusopiston antamasta ammattikorkeakouluopetuksesta.

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 824 000 euroa siirtona momentille 29.20.30 pelastusalan päällystön ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen järjestämisestä yhteistyössä Pohjois-Savon ammattikorkeakoulun kanssa sekä lisäyksenä 68 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin ja 143 000 euroa pelastusopiston harjoitusalueen lisärakennuksen rakentamista varten.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 3 381 000 euroa hätäkeskustoiminnan toimintamenojen siirtona momentilta 26.75.21 ja 5 803 000 euroa siirtona momentilta 26.97.31.

Muiden pelastustoimen menojen määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 286 000 euroa siirtona momentille 33.10.21 säteilyturvakeskuksen ulkoisen säteilyvalvonnan järjestämisestä ja 84 000 euroa hallinnonalan yhteisten tietohallintomenojen siirtona momentille 26.01.22.


2002 talousarvio 30 054 000
2001 talousarvio 20 965 466
2001 lisätalousarvio 251 441
2000 tilinpäätös 16 496 208

22. Erityismenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 1 650 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää pelastustoimilain (561/1999) 75 §:n nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen, sekä toimintakustannuksiin, jotka aiheutuvat ilma-alusten käytöstä pelastuspalveluun ja siihen liittyvän hälytys- ja johtamisjärjestelmän välittömien kustannusten korvaamisesta ilmailulaitokselle, pelastushelikopteritoiminnan järjestämisestä, metsäpalojen tähystystoiminnasta sekä kansainvälisen hätäavun antamisesta ja vastaanottamisesta sekä siihen varautumisesta. Määrärahaa voidaan käyttää myös pelastustoimilain 86 §:n 2 momentin mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisen avun antamiseen EU:n siviilikriisinhallintajärjestelmien puitteissa sekä YK:n alaisena toimivan katastrofien arviointi- ja koordinointiryhmän (UNDAC), NATO:n Euro-Atlanttisen kumppanuusneuvoston (EAPC) asiantuntijoiden, Suomen pelastuspalvelun kansainvälisen komennuskunnan (FRF) kahden- tai monenvälisistä komennuksista johtuviin palkkaus- ja toimintakustannuksiin sekä sisäasiainministeriön määräämistä kuntien pelastustehtävistä lähialueilla aiheutuviin toimintakustannuksiin.

Määräraha on tarkoitus käyttää seuraavasti:
   
Ilma-alusten käyttö pelastuspalveluun 1 080 000
Metsäpalojen tähystystoiminta 286 000
Kansainvälisen hätäavun antaminen ja vastaanottaminen sekä siihen varautuminen 168 000
Pelastustoimilain 86 §:n 2 momentin mukaiset tutkimukset 32 000
Pelastustoimilain 75 §:n mukaiset
korvaukset
84 000
Yhteensä 1 650 000


2002 talousarvio 1 650 000
2001 talousarvio 1 210 953
2000 tilinpäätös 1 621 172

31. Valtionosuudet (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 4 390 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kunnille palo- ja pelastustoimen kustannuksiin suoritettavista valtionosuuksista ja -avustuksista annetun lain (560/1975) mukaisten valtionosuuksien maksamiseen, sekä pelastustoimilain (561/1999) 74 §:n mukaisten avustusten maksamiseen kunnille.

Selvitysosa:

 Määräraha on tarkoitus käyttää
seuraavasti:
   
Valtionosuus kunnallisten hätäkeskusten perustamiskustannuksiin 168 000
Valtionosuus pelastustoimen kalustohankintoihin 3 868 000
Pelastustoimilain 74 §:n mukaiset avustukset 354 000
Yhteensä 4 390 000

Pelastustoimen kalustohankintoihin tarkoitetun määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon kunnille viranomaisradioverkon vaatimien päätelaitteiden hankintaan myönnettävä valtionosuus 1 009 000 euroa ja paloautoihin 2 859 000 euroa, jolla arvioidaan tuettavan noin 40 paloauton hankintaa.


2002 talousarvio 4 390 000
2001 talousarvio 4 221 517
2000 tilinpäätös 3 885 141