Talousarvioesitys 2002
75. Poliisitoimi
Selvitysosa:
Tehtävät ja keskeiset toimintaympäristön muutokset
Poliisi turvaa oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä, ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta sekä ennalta estää rikoksia, selvittää niitä ja saattaa ne syyteharkintaan. Poliisin tietoon tullut rikollisuus on ollut selvässä kasvussa. Erityisesti huumausainerikollisuus on kasvanut viime vuosien aikana. Rikollisuuden monimutkaistuminen ja ammattimaistuminen lisäävät poliisin työmäärää tehtävämäärien kasvun lisäksi. Liikennesuoritteiden määrä kasvaa tasaisesti. Poliisin hälytystehtävät ja yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tehtävät ovat kasvaneet viime vuosina huomattavasti.
Poliisipalvelujen kysyntä ja saatavuus sekä toiminnan laajuus: | ||||
---|---|---|---|---|
1999 | 2000 | 2001 | 2002 | |
toteutuma | toteutuma | ennakoitu | arvio | |
Hälytystehtävät, lkm | 863 700 | 909 114 | 920 000 | 940 000 |
Rikoslakirikokset, lkm | 508 483 | 528 583 | 530 000 | 540 000 |
Poliisin selvittämät rikoslakirikokset, lkm | 284 673 | 306 742 | 310 000 | 320 000 |
Keskeiset lupapalvelut, lkm (passit, ajokortit, henkilökortit, aseluvat) | 882 978 | 874 266 | 900 000 | 900 000 |
Toimipaikat, lkm | 256 | 250 | 250 | 225 |
— joista avoinna joka arkipäivä | 246 | 240 | 240 | 220 |
Toimintalinjat ja tavoitteet
Poliisin palvelutaso ja turvallisuuden taso pidetään vähintään 1990-luvun lopun tasolla. Kansalaisten luottamus poliisin toimintaan pyritään säilyttämään edelleen korkeana. Tavoitteena on, ettei kansalaisten turvattomuuden tunne lisäänny. Kansalaiset ja paikalliset toimijat otetaan entistä enemmän mukaan ennaltaehkäisevään turvallisuustyöhön. Toteutetaan alueellisesti ja paikallisesti laadittuja turvallisuussuunnitelmia.
Hälytyspalvelujen saatavuus pidetään vuoden 1999 tasolla. Varmistetaan hälytyspäivystysten palvelukyky poliisitoiminnassa hätäkeskusuudistuksen yhteydessä.
Huumerikollisuuden kasvun estämiseksi toteutetaan poliisin huumausaineiden vastaista strategiaa ja valtioneuvoston tekemää päätöstä huumausainepolitiikan tehostamisesta. Huumausainerikoksilla saadun taloudellisen hyödyn jäljitystä ja pois saamista parannetaan.
Talousrikollisuus ja harmaa talous vähentyy. Toteutetaan talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjuntaohjelmaa. Torjutaan rahanpesua. Torjutaan euron käyttöönottoon liittyviä turvallisuusuhkia. Rikosten selvitystaso ei laske.
Poliisin toimintaa kehitetään ulkoisen ja sisäisen arvioinnin, mm. poliisitoiminnan arviointi ja toimintaedellytysten turvaaminen -hankkeen tuloksia hyväksikäyttäen.
Sisäasiainministeriö on asettanut poliisille seuraavat tavoitteet: | ||||
---|---|---|---|---|
1999 | 2000 | 2001 | 2002 | |
toteutuma | toteutuma | ennakoitu | arvio | |
Toimintavalmiusaika kiireellisissä hälytystehtävissä, keskimäärin min. | 13,4 | 11,9 | 13 | 13 |
Toimintavalmiusaika 70 %:ssa kiireellisissä A-luokan hälytystehtävissä, keskimäärin enintään min. | 11 | 13 | 13 | |
Poliisin paljastamat törkeät huumausainerikokset | 958 | 740 | 950 | 980 |
Rikosten selvitystaso, % | ||||
— törkeät yksilöön kohdistuvat rikokset | 81,6 | 79,7 | 80 | 80 |
Takaisin saatu rikoshyöty talousrikoksissa | ||||
— % ilmoitetuista rikosvahingoista | 23 | 38 | 15 | 15 |
— milj. € | 29 | 41 | ||
Vakavat tieliikenneonnettomuudet | 6 988 | 6 607 | 6 800 | 6 800 |
Toimintamenomomentilta palkattu henkilöstö | ||||
Poliisimiehet, keskimäärin | 7 960 | 8 030 | 8 202 | 8 220 |
Muu henkilöstö, keskimäärin | 2 543 | 2 623 | 2 647 | 2 600 |
Yhteensä | 10 503 | 10 653 | 10 849 | 10 820 |
Poliisikoulussa aloittaneet | 312 | 426 | 360 | 288 |
Poliisikoulusta valmistuneet | 312 | 195 | 314 | 426 |
Toimintamenomomentin rahoitus, milj. € | ||||
Edelliseltä vuodelta siirtyvä rahoitus | 19,5 | 15,3 | 12,0 | 7,7 |
Talousarviovuoden rahoitus | 466,0 | 483,0 | 512,8 | 500,8 |
Nettobudjettitulot | 6,2 | 5,0 | 4,2 | 35,3 |
Yhteensä | 491,8 | 503,3 | 529,0 | 543,8 |
./. Menot | 476,5 | 491,3 | 521,3 | 533,6 |
Siirtyy seuraavaan vuoteen | 15,3 | 12,0 | 7,7 | 10,2 |
Poliisitoimen taloudellisuus | ||||
kustannukset euroa/asukas v. 2000 tasossa | 103 | 102 | 106 | 106 |
Julkisten menojen hintaindeksin osaindeksi: poliisi ja rajavartiolaitos | 108,9 | 114,0 | 116,3 | 119,8 |
21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 500 837 000 euroa.
Selvitysosa:
Menojen ja tulojen erittely: | € |
Bruttomenot | 536 156 000 |
---|---|
Maksullisen toiminnan erillismenot | 32 292 000 |
Muut toimintamenot | 503 864 000 |
Bruttotulot | 35 319 000 |
Maksullisen toiminnan tulot ulkopuolisilta | 32 292 000 |
Muut tulot | 3 027 000 |
Nettomenot | 500 837 000 |
Momentille on nettobudjetoitu 31 115 000 euroa lupahallinnon tuloina, jotka on aiemmin tuloutettu momentille 12.26.(75).
Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 2 501 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin, 15 000 000 euroa tasokorotuksina, 87 000 euroa kolmen henkilötyövuoden siirtona momentilta 31.24.21 sekä 53 000 euroa yhden henkilötyövuoden siirtona momentilta 21.02.21.
Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon 3 381 000 euroa hätäkeskustoiminnan menojen siirtona momentille 26.80.21, 5 550 000 euroa siirtona momentille 33.33.63 oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoina sekä 336 000 euroa hallinnonalan yhteisten tietohallintomenojen siirtona momentille 26.01.22.
2002 talousarvio | 500 837 000 |
2001 talousarvio | 498 358 822 |
2001 lisätalousarvio | 14 423 797 |
2000 tilinpäätös | 483 041 443 |
70. Viranomaisradioverkon rakentaminen ja käyttö (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 39 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää viranomaisradioverkon rakentamiseen ja rakentamisen aikaisten käyttömenojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää enintään seitsemän henkilötyövuoden palkkaamiseen projektitehtäviä varten.
Sisäasiainministeriö oikeutetaan tekemään viranomaisradioverkon toteuttamiseen liittyviä sopimuksia vuonna 2002 siten, että valtuuden käytöstä aiheutuvat menot saavat olla vuonna 2003 enintään 19 500 000 euroa, josta rakentamiseen 2 000 000 euroa ja käyttöön 17 500 000 euroa.
Selvitysosa:Viranomaisradioverkko on turvallisuusviranomaisten sisäiseen käyttöön tarkoitettu radioverkko, jota voidaan joustavasti käyttää myös viranomaisten keskinäisenä yhteistoimintaverkkona. Verkko korvaa viranomaisten erillisverkot, jotka jouduttaisiin kiireellisesti uusimaan niiden teknisen ja toiminnallisen ikääntymisen takia. Määrärahasta 23 200 000 euroa on varattu Lapin verkon rakentamiseen ja 16 000 000 euroa vuoden 2002 rakentamisen aikaisiin verkon käyttömenoihin.
Kiinteän perusverkon veroton kustannusarvio on 134 550 000 euroa.
2002 talousarvio | 39 200 000 |
2001 talousarvio | 44 233 425 |
2001 lisätalousarvio | — |
2000 tilinpäätös | 53 820 136 |