Siirry sisältöön

Talousarvioesitys 2025

Osasto 11

VEROT JA VERONLUONTEISET TULOTPDF-versio

Selvitysosa:Valtiolle arvioidaan kertyvän verotuloja 67 009 milj. euroa vuonna 2025. Verotulojen arvioidaan kasvavan noin 0,3 % vuoden 2024 varsinaiseen talousarvioon verrattuna. Verotulomomenttien kertymäarviot perustuvat arvioihin veropohjien kehityksestä sekä veroperustemuutosten vaikutuksista. Arviot keskeisten veropohjaerien kehityksestä vuonna 2025 on esitetty tuloarviomomenttien selvitysosissa. Verotuloennusteiden laatimista on selostettu tarkemmin valtiovarainministeriön muistiossa Budjettitalouden tuloarvioiden laadintamenettelyt valtiovarainministeriössä (www.vm.fi).

Hallituksen veropolitiikka ja keskeiset veroperustemuutokset

Pääministeri Orpon hallitus tavoittelee veropolitiikallaan kotitalouksien ostovoiman kohentumista, työnteon kannustimien parantumista ja talouskasvun edellytysten vahvistumista. Hallituksen veropolitiikka kannustaa työntekoon ja yrittäjyyteen sekä tukee kotimaista omistajuutta. Monet hallitusohjelman mukaisista verotoimista on toteutettu jo v. 2024. Lisäksi julkisen talouden vakavan tilanteen vuoksi hallitus on kevään 2024 kehysriihen yhteydessä päättänyt julkista taloutta vahvistavista uusista verotoimista hallitusohjelmaan sisältyvien verotoimien lisäksi. Toimet on valittu niin, että ne kohdistuvat oikeudenmukaisesti ja että niistä on mahdollisimman vähän haittaa talouskasvulle. Toimista valtaosa toteutetaan vuosien 2024 ja 2025 aikana.

Ansiotuloveroperusteisiin tehdään ansiotasoindeksin muutosta vastaava indeksitarkistus kaikilla tulotasoilla lukuun ottamatta valtion tuloveroasteikon kahta ylintä tuloluokkaa. Lisäksi työn verotusta kevennetään asteittain painottaen pieni- ja keskituloisia, ja työtulovähennykseen tehdään lapsikorotus. Kunnallisverotuksen efektiivisyyttä parannetaan poistamalla ansiotulovähennys ja korottamalla vastaavasti työtulovähennystä. Osana julkisen talouden sopeuttamistoimia eläketulovähennystä kiristetään siten, että pienempien eläkkeiden verotus ei kiristy ja kotitalousvähennystä supistetaan. Valtion tuloverotuottoa kasvattavat vuonna 2025 myös sosiaalivakuutusmaksujen muutokset, jotka liittyvät työllisyysrahaston säästöjen kanavointiin velkaa kerryttävälle sektorille.

Yleinen arvonlisäverokanta ja vakuutusmaksuveron verokanta korotetaan 24 prosentista 25,5 prosenttiin alkaen 1.9.2024, mikä lisää verotuloja myös vuonna 2025. Vuonna 2025 korotetaan makeisten arvonlisäverokanta nykyisestä alennetusta 14 prosentista uuden yleisen arvonlisäverokannan mukaiseen 25,5 prosenttiin. Lisäksi hallitusohjelmassa päätetyn mukaisesti nykyisin 10 prosentin alennettuun arvonlisäverokantaan kuuluvat hyödykkeet siirretään sanoma- ja aikakauslehtiä lukuun ottamatta 14 prosentin verokantaan. Yleisradio Oy:n valtion televisio- ja radiorahastosta saaman korvauksen alv-kanta on vielä käsiteltävänä Ylen rahoitusta pohtivassa työryhmässä. Inkontinenssisuojien, kuukautissuojien ja lasten vaippojen arvonlisäverokanta puolestaan alennetaan hallitusohjelman mukaisesti 14 prosenttiin. Verotuloja lisää myös arvonlisäveron alarajahuojennuksen poisto. Arvonlisäverotuksen vähäisen toiminnan alaraja korotetaan 15 000 eurosta 20 000 euroon.

Vuonna 2025 verotuloja kasvattavat myös työnantajan koulutusvähennyksen poistaminen, maatalouden vuokratulojen verokohtelun uudistaminen, virvoitusjuomaveron ja väkevien alkoholijuomien alkoholiveron veronkorotukset sekä 1.11.2024 ja 1.7.2025 voimaan tulevat tupakkaveron korotukset. Verotuloja lisää myös vuonna 2024 voimaan tuleva valmisteverotuslain muutos verovastuun laajentamisesta alkoholin etämyynnissä. Lisäksi väylämaksut palautetaan täysimääräiseksi vuonna 2025. Vuoden 2026 alusta korotetaan sähköautojen sekä lataushybridien ajoneuvoverotusta sekä matkailuautojen käyttövoimaveroa, mikä lisää verotuloja jo vuonna 2025. Verotuloja vähentää aikaisemmin säädetty ajoneuvoveron perusveron alennus, joka kohdentuu vanhempaan ajoneuvokantaan sekä työnantajan maksamien muuttamiseen liittyvien kustannusten verovapauden laajentaminen.

Hallitusohjelman mukaisesti hallituksen veroperusteisiin tekemien muutosten verotuottovaikutus kompensoidaan kunnille. Hallitus ei käytä veronhuojennuksia tai verotukia kehysten kiertämiseksi.

Alla olevassa taulukossa esitetään keskeisten vuonna 2025 voimaan tulevien veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuloihin. Veronkannon ja verontilitysten ajoituksesta johtuen veroperustemuutosten voimaantulovuonna niiden vaikutus budjettitalouden kassakertymään on usein pienempi kuin vuositason vaikutus.

Keskeisten verotuloihin vaikuttavien muutosten vaikutus valtion verotuottoon vuonna 2025 (milj. euroa)

  Vaikutus
vuonna 2025
Vaikutus
vuositasolla
     
Ansio- ja pääomatulovero    
— ansiotuloverotuksen indeksitarkistus (pl. kaksi ylintä tuloluokkaa) -603 -658
— ansiotulovähennyksen korvaaminen työtulovähennyksellä -383 -418
— työtulovähennyksen kasvattaminen pieni- ja keskituloisten verotuksen keventämiseksi -83 -91
— työtulovähennyksen lapsikorotuksen (50 €/lapsi) käyttöönotto -115 -125
— eläketulovähennyksen pienentäminen 98 107
— kotitalousvähennyksen pienentäminen 47 94
— maatalouden vuokratulojen verokohtelun yhdenmukaistaminen 6 12
— työnantajan maksamien muuttamiseen liittyvien kustannusten verovapauden laajentaminen -2 -2
— verokorttien voimaantulon aikaistaminen (kertaluonteinen ajoitustekijä) -7 -
Yhteisövero    
— työnantajan koulutusvähennyksen poistaminen 1 12
Arvonlisävero    
— yleisen arvonlisäverokannan ja vakuutusmaksuverokannan korottaminen 24 prosentista 25,5 prosenttiin1) 1 090 1 090
— makeisten arvonlisäverokannan korotus alennetusta 14 prosentista yleiseen 25,5 prosentin arvonlisäverokantaan 26 80
— siirretään 10 prosentin alv-kantaan kuuluvat tuotteet ja palvelut (pl. sanoma- ja aikakauslehdet; ei sis. Yleisradion arvonlisäveroa) 14 prosentin kantaan 185 225
— siirretään inkontinenssisuojat, kuukautissuojat ja vaipat 14 prosentin alv-kantaan -10 -12
— arvonlisäveron alarajahuojennuksen poisto ja vähäisen toiminnan alarajan korotus -4 70
Valmisteverot    
— tupakkaveron korotus2) -442 50
— väkevien alkoholijuomien veronkorotus 2 3
— virvoitusjuomaveron korotus 40 47
Muut verot ja veronalaiset tulot    
— ajoneuvoveron perusveron alennus3) -50 -50
— sähköautojen ja lataushybridien ajoneuvoverotuksen korotus4) 11 35
— matkailuautojen käyttövoimaveron korotus 3 11
— väylämaksujen palauttaminen täysimääräiseksi 36 36
Yhteensä -154 516
— josta verotuottoa lisäävät 1 545 1 872
— josta verotuottoa vähentävät -1 699 -1 356

1) Korotus tulee voimaan 1.9.2024.

2) Veronkorotukset tulevat voimaan 1.11.2024 ja 1.7.2025. Vuonna 2024 toteutettava korotus siirtää tupakkaveron tuottoa vuodelta 2025 vuodelle 2024, koska tupakkatuotteita luovutetaan verolliseen kulutukseen suuria määriä ennen veronkorotuksia matalammilla verotasoilla.

3) Veronalennus tulee voimaan vuoden 2025 alusta, mutta veronalennuksen tuottovaikutus toteutuu jo osin vuonna 2024.

4) Veronkorotus tulee voimaan vuoden 2026 alusta, mutta veronalennuksen tuottovaikutus toteutuu jo osin vuonna 2025.

Verotulojen kehitys

Valtion verotulot verolajeittain vuosina 2023—2025 (milj. euroa)

  2023
tilinpäätös
2024
TA +
I LTA + II LTA
2025
esitys
       
Tuloon ja varallisuuteen perustuvat verot 31 551 32 805 33 733
Liikevaihtoon perustuvat verot 22 544 23 135 24 703
Valmisteverot 7 092 7 031 6 353
Muut verot ja veronluonteiset tulot 2 273 2 211 2 220
Yhteensä 63 460 65 182 67 009

Verotuksen kokonaistasoon vaikuttavat valtion päätösten lisäksi kuntien veropäätökset ja sosiaalivakuutusmaksujen taso. Alla olevassa taulukossa on esitetty kansantaloudessa kertyvät verot yhteensä suhteessa bruttokansantuotteeseen (kokonaisveroaste) sektoreittain ja verolajeittain jaoteltuna.

Julkisyhteisöjen saamat verotulot sektoreittain ja verolajeittain, % BKT:sta

  2023 2024 2025
       
Sektoreittain:  
Verot ja sosiaalivakuutusmaksut yhteensä 41,8 41,0 41,3
Valtio 25,0 24,8 25,0
Kunnat 4,7 4,8 4,9
Soturahastot 12,1 11,3 11,4
       
Verolajeittain:  
Verot ja sosiaalivakuutusmaksut yhteensä 41,8 41,0 41,3
Välittömät verot 16,9 16,7 16,8
Tuotannon ja tuonnin verot 12,8 12,9 13,1
Sosiaalivakuutusmaksut 12,1 11,3 11,4
Verotuet

Verotuet ovat verolainsäädännössä säädettyjä poikkeuksia verotuksen perusrakenteesta eli ns. normiverojärjestelmästä. Käytännössä verotuilla tarkoitetaan verovapauksia, verovähennyksiä, alempia verokantoja ja muita niihin rinnastettavia keinoja, joiden avulla tuetaan jotain tiettyä elinkeinoa tai verovelvollisryhmää. Toisin kuin suorat tuet verotuet eivät pääasiassa näy budjetin menomomenteilla, vaan tuki toteutuu saamatta jääneinä verotuloina.

Verotukien seuranta on tärkeää, koska niiden kautta ohjataan merkittävää julkista tukea eri kohteisiin. Verotuet myös kaventavat veropohjaa ja usein monimutkaistavat verojärjestelmää. Hallitusohjelmassa todetaan, että hallitus ei käytä veronhuojennuksia tai verotukia kehysten kiertämiseksi.

Verotukien määritelmät sekä arviot niiden vaikutuksista verotuottoihin ovat riippuvaisia verotukilaskennassa käytetystä normiverojärjestelmästä sekä laskentamenetelmistä ja saatavilla olevista laskenta-aineistoista. Verotukilaskelmien perustaksi Suomessa valittua normiverojärjestelmää ja laskentamenetelmiä on kuvattu Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen valmisteluraportissa Verotuet Suomessa 2009 (www.vatt.fi). Lainsäädännön muututtua normiverojärjestelmään on tehty viime vuosina joitain muutoksia. Verotukien raportointia ja esimerkiksi uusien tukien määrittelyä ohjaa verotukiraportoinnin ohjausryhmä. Verotuet lasketaan pääsääntöisesti menetetyn verotulon periaatteella.

Noin kolmasosalle verotuista ei pystytä esittämään euromääräistä arviota lainkaan ja osalle verotuista pystytään esittämään vain karkea suuruusluokka-arvio. Verotukien euromäärät saattavat muuttua vuodesta toiseen niihin tehtyjen lakimuutosten lisäksi myös veropohjan, laskentamenetelmien ja -aineistojen tai normijärjestelmän määrittelyssä tapahtuneiden muutosten seurauksena. Uusia verotukia myös saatetaan tunnistaa ilman, että lainsäädäntöä on muutettu. Nämä asiat on huomioitava vertailtaessa verotukien vuosittaisia muutoksia.

Verotukien seuranta perustuu säännöskohtaiseen tarkasteluun, jossa kunkin säännöksen muodostamaa verotukea verrataan sen normiverojärjestelmässä valittuun vertailutasoon ja arvioidaan erikseen staattisesti ja riippumatta muista verotuista. Todellisuudessa verotuen poistaminen ei välttämättä lisäisi verotuloja vastaavalla määrällä. Tukien päällekkäisyyden lisäksi tuet vaikuttavat hintoihin ja käyttäytymiseen, mitä staattisessa verotukilaskennassa ei pystytä ottamaan huomioon. Yksittäisen verotuen poistamisen lopullisia vaikutuksia on näistä syistä johtuen vaikea arvioida. Samasta syystä johtuen verotukien laskeminen yhteen ei anna todellista kuvaa siitä, kuinka paljon verotuloja kaikkien verotukien yhteysvaikutuksena menetetään tai kuinka paljon verotuloja voitaisiin lisätä poistamalla verotuet. Verotukien määrät kuvaavatkin ensisijaisesti verojärjestelmässä olevia erilaisia poikkeuksia normijärjestelmästä.

Tunnistettujen verotukien määrä vaihtelee hieman vuosittain, kun uusia verotukia tunnistetaan tai verotukia poistuu. Viime vuosina verotukia on tunnistettu yhteensä noin 200 kappaletta, joista noin neljäsosa on henkilöverotuksen verotukia ja noin viidesosa elinkeinoverotuksen verotukia. Verotukia kohdistuu kuitenkin laajasti kaikkiin verolajeihin. Tarkemmat kuvaukset verotuista löytyy kunkin verolajin momenttien selvitysosista. Lisäksi valtiovarainministeriön internetsivuilta (www.vm.fi/verotuet) löytyy päivitetty lista kaikista tunnistetuista verotuista sekä tietoa verotukien määrittelyyn, laskentaan ja normijärjestelmään tehdyistä muutoksista.

Verotuet 2025

Verotukia on tällä hetkellä määritelty vuodelle 2025 yhteensä 189 kappaletta. Verotukien lukumäärä vähenee ansiotulovähennyksen, arvonlisäveron alarajahuojennuksen ja koulutusvähennyksen poiston myötä, mutta lisääntyy inkontinenssisuojien, kuukautissuojien ja vaippojen alennetun arvonlisäverokannan käyttöönoton myötä. Verotukien vuosittaisia muutoksia esitellään laajemmin verolajikohtaisilla momenteilla.

Budjettilakiesitykset

Talousarvioesitykseen liittyvät hallituksen esitykset

esityksen nimi taloudellinen vaikutus (momentti)
   
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi vuoden 2025 tuloveroasteikosta, tuloverolain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta sekä eräiden muiden verolakien muuttamisesta 11.01.01, 11.01.02, 11.01.04 ja 28.90.35
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ennakkoperintälain muuttamisesta 11.01.01
Hallituksen esitys laeiksi maatilatalouden tuloverolain ja tuloverolain muuttamisesta 11.01.01 ja 28.90.35
Hallituksen esitys makeisten ja suklaan arvonlisäverokannan muuttamista koskevaksi lainsäädännöksi 11.04.01
Hallituksen esitys eduskunnalle arvonlisäverokantojen muuttamista koskevaksi lainsäädännöksi 11.04.01
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi arvonlisäverolain ja oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 39 §:n muuttamisesta 11.04.01
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta 11.08.04
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi virvoitusjuomaverosta annetun lain muuttamisesta 11.08.05
Hallituksen esitys laiksi varainsiirtoverolain muuttamisesta ja elinkeinotulon verottamisesta annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta 11.10.05
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain muuttamisesta 11.10.07

Osaston tuloarviot vuosina 2023—2025

    v. 2023
tilinpäätös
1000 €
v. 2024
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2025
esitys
1000 €
 
Muutos 2024—2025
    1000 € %
 
01. Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verot 31 550 920 33 879 000 33 733 000 -146 000 0
01. Ansio- ja pääomatuloverot 24 589 546 26 596 000 26 770 000 174 000 1
02. Yhteisövero 5 746 308 6 118 000 5 584 000 -534 000 -9
03. Korkotulojen lähdevero 45 645 148 000 410 000 262 000 177
04. Perintö- ja lahjavero 1 169 420 817 000 969 000 152 000 19
(05.) Sähköalan ja fossiilisten polttoaineiden alan väliaikainen voittovero 200 000 -200 000 -100
04. Liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksut 22 543 733 23 708 000 24 703 000 995 000 4
01. Arvonlisävero 21 404 693 22 579 000 23 445 000 866 000 4
02. Eräistä vakuutusmaksuista suoritettava vero 920 830 939 000 1 058 000 119 000 13
03. Apteekkivero 218 210 190 000 200 000 10 000 5
08. Valmisteverot 7 092 318 7 021 000 6 353 000 -668 000 -10
01. Tupakkavero 1 156 230 1 162 000 652 000 -510 000 -44
04. Alkoholijuomavero 1 463 058 1 471 000 1 485 000 14 000 1
05. Virvoitusjuomavero 219 041 220 000 259 000 39 000 18
07. Energiaverot 4 238 883 4 153 000 3 942 000 -211 000 -5
08. Eräiden juomapakkausten valmistevero 15 106 15 000 15 000 0
10. Muut verot 2 136 497 2 118 100 2 071 000 -47 100 -2
03. Autovero 378 046 308 000 280 000 -28 000 -9
05. Varainsiirtovero 608 766 629 000 632 000 3 000 0
06. Arpajaisvero 56 281 137 000 144 000 7 000 5
07. Ajoneuvovero 1 086 924 1 036 000 995 000 -41 000 -4
08. Jätevero 6 481 8 000 7 000 -1 000 -12
09. Kaivosmineraalivero 100 13 000 12 900 12900
19. Muut veronluonteiset tulot 136 459 115 553 148 850 33 297 29
04. Eräät viestinnän maksut 30 400 14 770 10 570 -4 200 -28
05. Eräät liikenteen maksut 23 645 25 600 25 800 200 1
06. Väylämaksut 48 924 51 000 87 600 36 600 72
09. Muut verotulot 19 272 7 410 7 410 0
10. Sähkö- ja maakaasuverkkomaksut ja Perämeren tuulivoima-alueella perittävä tuulivoimamaksu 5 339 5 860 5 670 -190 -3
11. Rahoitusvakausviraston hallintomaksut 5 964 8 080 8 967 887 11
12. Säteilytoimintavero 2 915 2 833 2 833 0
Yhteensä 63 459 927 66 841 653 67 008 850 167 197 0