Statsbudgeten 2022
10. Trafik- och kommunikationsnäten
20. Basunderhåll av transportinfrastrukturen (reservationsanslag 3 år)
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter för uppgifter som hänför sig till skötsel, användning och reparation av trafikledsnätet, livscykelhantering, egendomsförvaltning, planering, investeringar för att förbättra trafiklederna, trafikledningssystem samt styrning av och information om trafiken, forsknings- och utvecklingsverksamhet samt isbrytning, landsvägsfärjetrafiken, sjökartläggning och andra uppgifter som den som upprätthåller trafikleder, banor eller farleder har ansvar för samt till betalning av skadestånd som föranleds av trafikledshållningen. För den serviceavgift som grundar sig på det serviceavtal som ska ingås med trafikledningsbolaget får användas högst 150 600 000 euro.
Förklaring:Punkt 1 i beslutsdelen ersätter punkt 1 i det andra stycket i beslutsdelen under momentet i budgetpropositionen.
Den höjning av serviceavtalet på 4 500 000 euro jämfört med det belopp som föreslås i budgetpropositionen föranleds av ordnandet av trafikledningsservicen på grund av förändringar som redan skett eller kommer att ske i verksamhetsmiljön.
2022 budget | 1 368 999 000 |
2021 III tilläggsb. | 51 900 000 |
2021 budget | 1 382 654 000 |
2020 bokslut | 1 481 720 000 |
31. Vissa understöd (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 37 400 000 euro.
Dispositionsplan (euro)
Främjande av gång och cykling samt kommunernas kollektivtrafikprojekt | 6 500 000 |
Trafikflygplatser och flygplatser utanför Finavias flygplatsnät | 900 000 |
Understöd för enskilda vägar och konsumtionsutgifter som föranleds av rådgivning till väglag | 30 000 000 |
Sammanlagt | 37 400 000 |
Förklaring:Stycket i beslutsdelen ersätter det första stycket i beslutsdelen under momentet i budgetpropositionen och dispositionsplanen i beslutsdelen ersätter dispositionsplanen i beslutsdelen under momentet i budgetpropositionen.
Tillägget på 2 500 000 euro jämfört med det belopp på 34 900 000 euro som föreslås i budgetpropositionen föranleds av statsunderstöd för infrastrukturprojekt i kommunerna för att främja gång och cykling.
2022 budget | 37 400 000 |
2021 III tilläggsb. | -300 000 |
2021 budget | 60 150 000 |
2020 bokslut | 55 800 000 |
77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 477 500 000 euro.
Anslaget får användas
3) till betalning av utgifterna för köp av tjänster från Fintraffic Oy eller dess dotterbolag i anslutning till den utvecklings- och verifieringsfas i projektet Digirata som budgeterats under momentet och till pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS), som omfattar såväl bolagens serviceproduktion som de investeringar som görs för bolagens serviceproduktion.
Trafikledsprojekt från tidigare budgetår
Maximibeloppet för de utgifter som förbindelserna föranleder staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro) | |
Vägprojekt | |
---|---|
Landsväg 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron | 128 000 000 |
Riksväg 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari | 21 200 000 |
Utvecklande av riksväg 5 vägavsnittet Hurus—Hietanen | 7 000 000 |
Fast förbindelse till Karlö | 96 000 000 |
Förbättring av den planskilda anslutningen till stamväg 68 i Edsevö | 8 200 000 |
Förbättringen av stamväg 68 genom byggande av en ny vägbro V-1879 i Kållby i Pedersöre | 6 200 000 |
Gångtunnel vid anslutningen till riksväg 25 vid Leppi | 3 000 000 |
Förbättring av riksväg 23 på avsnittet Varkaus—Viinijärvi | 13 000 000 |
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 | 25 000 000 |
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti | 15 000 000 |
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne | 27 100 000 |
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi | 26 000 000 |
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi | 25 000 000 |
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas | 30 000 000 |
Riksväg 3 Tavastkyro omfartsväg | 67 500 000 |
Riksväg 8 Åbo—Björneborg, omkörningsfält vid Virmo och Luvia | 30 000 000 |
Stamväg 51 Kyrkslätt—Stensvik | 80 000 000 |
Riksväg 19 Seinäjoki östra omfartsväg | 77 900 000 |
Riksväg 5 vid S:t Michel | 27 000 000 |
Landsväg 101 förbättring av Ring I | 32 000 000 |
Riksväg 6 Taavetti—Villmanstrand | 76 000 000 |
Riksväg 3 Tammerfors—Vasa, avsnittet vid Laihela, fas 1 | 27 000 000 |
Riksväg 22 Uleåborg—Kajana—Vartius | 15 000 000 |
Riksväg 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki | 22 500 000 |
Riksväg 4 Uleåborg—Kemi | 143 000 000 |
Riksväg 5 S:t Michel—Juva | 121 000 000 |
Riksväg 12 Lahtis södra ringväg | 198 000 000 |
Riksväg 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
Ring I vid Bredvik | 20 000 000 |
Arrangemang för anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron | 7 000 000 |
Riksväg 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Banprojekt | |
Elektrifiering av banavsnittet Laurila—Torneå—Haparanda | 10 000 000 |
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata | 130 000 000 |
Förbättring av förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi, mötesspår | 15 000 000 |
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 | 19 000 000 |
Utveckling av bangården i Åbo och byggande av dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo | 33 750 000 |
Pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS) | 11 000 000 |
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors | 8 000 000 |
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 | 30 000 000 |
Oritkari triangelspår | 15 600 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 | 273 000 000 |
Esbo stadsbana | 137 500 000 |
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 | 23 000 000 |
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä | 81 000 000 |
Spårförbindelser till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi | 10 500 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö | 62 000 000 |
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn | 133 500 000 |
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) | 55 000 000 |
Förbättring av bangården i Joensuu | 74 000 000 |
Österbottenbanan | 674 000 000 |
Mellersta Böle, västra spåret | 50 100 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 1 | 150 000 000 |
Förbättring av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | 210 000 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg—Tallholmen | 10 100 000 |
Elektrifiering av Nystadsbanan | 21 000 000 |
Farledsprojekt | |
Fördjupande av havsfarleden i Ajos i Kemi | 41 700 000 |
Förlängning av slussarna i Saima kanal | 90 000 000 |
Höjning av vattennivån i Saima kanal | 5 000 000 |
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | 40 000 000 |
Havsfarleden till Karleby | 45 000 000 |
Havsfarleden till Nordsjö | 12 500 000 |
Planering av farledsprojekt | |
Förbättrande av E18 ringvägen runt Åbo på sträckan Nådendal—Reso, planering | 4 200 000 |
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg | 5 000 000 |
Förberedelser inför en ökning av bankapaciteten på förbindelsesträckan Helsingfors—Böle | 600 000 |
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä | 18 000 000 |
Planering av banan Seinäjoki—Vasa | 3 000 000 |
Gemensamma trafikledsprojekt | |
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik | 174 000 000 |
Förklaring:Det första stycket i beslutsdelen ersätter det första stycket i beslutsdelen under momentet i budgetpropositionen, punkt 3 i det andra stycket i beslutsdelen fogas som punkt 3 till det andra stycket i beslutsdelen under momentet i budgetpropositionen och tabellen i fullmaktspunkten i beslutsdelen ersätter motsvarande tabell i fullmaktspunkten i beslutsdelen under momentet i budgetpropositionen.
Jämfört med det belopp på 471 250 000 euro som föreslås i budgetpropositionen är tillägget 6 250 000 euro, varav 5 000 000 euro föranleds av projektet för förbättring av järnvägsförbindelsen Luumäki—Imatra—ryska gränsen och 1 250 000 euro av betalningen av det FSE-transportstöd som intäktsförts under moment 12.30.10 och där ett motsvarande anslag frigörs från projektet Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg och i stället avsätts för projektplanering för annan utveckling.
Jämfört med budgetpropositionen har fullmakten för projektet för Förbättringen av stamväg 68 genom byggande av en ny vägbro V-1879 i Kållby i Pedersöre justerats med 1 200 000 euro till 6 200 000 euro, fullmakten för projektet för att förbättra anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi på riksväg 4 justerats med 5 000 000 euro till 25 000 000 euro, fullmakten för projektet för förbättring av järnvägsförbindelsen Luumäki—Imatra—ryska gränsen justerats med 15 000 000 euro till 210 000 000 euro och fullmakten för projektet för att fördjupa av havsfarleden i Ajos i Kemi justerats med 15 200 000 euro till 41 700 000 euro i den tablå som gäller Trafikledsprojekt från tidigare budgetår.
Till följd av ovannämnda ändringar ändras specificeringen av projekten enligt följande:
Projekt
Godkänt | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslagsbehov år 2022 mn € |
Senare anslagsbehov mn € |
|
Vägprojekt | ||||||
Landsväg 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron | Tilläggsbudget III 2021 | 2025 | 128,0 | 3,0 | 5,0 | 120,0 |
Riksväg 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari | Budget 2021 | 2023 | 21,2 | 5,0 | 10,0 | 6,2 |
Utvecklande av riksväg 5 vägavsnittet Hurus—Hietanen | Tilläggsbudget VII 2020 | 2022 | 7,0 | 3,4 | 3,6 | - |
Fast förbindelse till Karlö | Tilläggsbudget VII 2020 | 2025 | 96,0 | 4,0 | 24,0 | 68,0 |
Riksväg 3 Tavastkyro omfartsväg | Tilläggsbudget 2019 | 2022 | 67,5 | 50,9 | 16,6 | - |
Riksväg 4 Kirri—Tikkakoski | Budget 2018 | 2021 | 139,0 | 133,5 | 5,5 | - |
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 25,0 | 10,0 | 15,0 | - |
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 15,0 | 8,0 | 7,0 | - |
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 27,1 | 10,8 | 10,4 | 5,9 |
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 26,0 | 8,0 | 12,0 | 6,0 |
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi | Tilläggsbudget IV 2020/Tilläggsbudget IV 2021 | 2023 | 25,0 | 15,0 | 2,0 | 8,0 |
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 30,0 | 20,9 | 8,0 | 1,1 |
Banprojekt | ||||||
Förbättring av förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi, mötesspår | Budget 2021 | 2023 | 15,0 | 1,0 | 13,0 | 1,0 |
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 | Budget 2021 | 2023 | 19,0 | 7,6 | 3,0 | 8,4 |
Utveckling av bangården i Åbo och byggande av dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo | Budget 2021 | 2024 | 33,8 | 2,5 | 10,5 | 20,8 |
Elektrifiering av banavsnittet Laurila—Torneå—Haparanda | Tilläggsbudget III 2021 | 2022 | 10,0 | 1,0 | 9,0 | - |
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata | Tilläggsbudget III 2021 | 2027 | 130,0 | 5,0 | 8,0 | 117,0 |
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö | Budget 2020 | 2023 | 62,0 | 24,9 | 12,0 | 25,1 |
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn | Tilläggsbudget 2019 | 2024 | 133,5 | 76,7 | 27,0 | 29,8 |
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) | Tilläggsbudget 2019 | 2023 | 55,0 | 30,0 | 20,0 | 5,0 |
Förbättring av bangården i Joensuu | Tilläggsbudget 2019 | 2023 | 74,0 | 41,0 | 20,0 | 13,0 |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | Budget 2017/Budget 2021/Tilläggsbudget IV 2021 | 2023 | 210,0 | 165,0 | 25,0 | 20,0 |
Pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS) | Tilläggsbudget IV 2020 | 2024 | 11,0 | 4,0 | 3,0 | 4,0 |
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 8,0 | 1,0 | 7,0 | - |
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 30,0 | 2,5 | 13,0 | 14,5 |
Oritkari triangelspår | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 15,6 | 8,6 | 7,0 | - |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 | Tilläggsbudget IV 2020 | 2027 | 273,0 | 21,5 | 30,0 | 221,5 |
Esbo stadsbana | Tilläggsbudget IV 2020 | 2024 | 137,5 | 7,1 | 18,0 | 112,4 |
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 23,0 | 11,0 | 12,0 | - |
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 81,0 | 11,0 | 55,0 | 15,0 |
Spårförbindelser till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 10,5 | 5,0 | 5,0 | 0,5 |
Farledsprojekt | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Fördjupande av havsfarleden i Ajos i Kemi | Budget 2021/Tilläggsbudget IV 2021 | 2023 | 41,7 | 13,0 | 13,0 | 15,7 |
Förlängning av slussarna i Saima kanal | Budget 2021 | 2024 | 90,0 | 1,5 | 24,5 | 64,0 |
Höjning av vattennivån i Saima kanal | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 5,0 | 0,3 | 4,7 | - |
Planering av farledsprojekt | ||||||
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä | Budget 2020 | 18,0 | 9,0 | 4,0 | 5,0 | |
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg | Tilläggsbudget IV 2020 | 5,0 | 1,5 | 3,0 | 0,5 | |
Förbättrande av E18 ringvägen runt Åbo på sträckan Nådendal—Reso, planering | Tilläggsbudget VII 2020 | 4,2 | 0,9 | 2,3 | 1,0 | |
Annan planering av utvecklingsprojekt | - | 9,4 | - | |||
Pågående trafikledsprojekt sammanlagt | 2 102,6 | 725,1 | 477,5 | 909,4 |
2022 budget | 477 500 000 |
2021 IV tilläggsb. | 8 350 000 |
2021 III tilläggsb. | 11 173 000 |
2021 budget | 431 725 000 |
2020 bokslut | 391 686 000 |