Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2022

10. Trafik- och kommunikationsnätenPDF-versio

20. Basunderhåll av transportinfrastrukturen (reservationsanslag 3 år)

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för uppgifter som hänför sig till skötsel, användning och reparation av trafikledsnätet, livscykelhantering, egendomsförvaltning, planering, investeringar för att förbättra trafiklederna, trafikledningssystem samt styrning av och information om trafiken, forsknings- och utvecklingsverksamhet samt isbrytning, landsvägsfärjetrafiken, sjökartläggning och andra uppgifter som den som upprätthåller trafikleder, banor eller farleder har ansvar för samt till betalning av skadestånd som föranleds av trafikledshållningen. För den serviceavgift som grundar sig på det serviceavtal som ska ingås med trafikledningsbolaget får användas högst 150 600 000 euro.

Förklaring:Punkt 1 i beslutsdelen ersätter punkt 1 i det andra stycket i beslutsdelen under momentet i budgetpropositionen.

Den höjning av serviceavtalet på 4 500 000 euro jämfört med det belopp som föreslås i budgetpropositionen föranleds av ordnandet av trafikledningsservicen på grund av förändringar som redan skett eller kommer att ske i verksamhetsmiljön.


2022 budget 1 368 999 000
2021 III tilläggsb. 51 900 000
2021 budget 1 382 654 000
2020 bokslut 1 481 720 000

31. Vissa understöd (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 37 400 000 euro.

Dispositionsplan (euro)

   
Främjande av gång och cykling samt kommunernas kollektivtrafikprojekt 6 500 000
Trafikflygplatser och flygplatser utanför Finavias flygplatsnät 900 000
Understöd för enskilda vägar och konsumtionsutgifter som föranleds av rådgivning till väglag 30 000 000
Sammanlagt 37 400 000

Förklaring:Stycket i beslutsdelen ersätter det första stycket i beslutsdelen under momentet i budgetpropositionen och dispositionsplanen i beslutsdelen ersätter dispositionsplanen i beslutsdelen under momentet i budgetpropositionen.

Tillägget på 2 500 000 euro jämfört med det belopp på 34 900 000 euro som föreslås i budgetpropositionen föranleds av statsunderstöd för infrastrukturprojekt i kommunerna för att främja gång och cykling.


2022 budget 37 400 000
2021 III tilläggsb. -300 000
2021 budget 60 150 000
2020 bokslut 55 800 000

77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 477 500 000 euro.

Anslaget får användas

3) till betalning av utgifterna för köp av tjänster från Fintraffic Oy eller dess dotterbolag i anslutning till den utvecklings- och verifieringsfas i projektet Digirata som budgeterats under momentet och till pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS), som omfattar såväl bolagens serviceproduktion som de investeringar som görs för bolagens serviceproduktion.

Fullmakt

Trafikledsprojekt från tidigare budgetår

  Maximibeloppet för de utgifter som förbindelserna föranleder staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro)
   
Vägprojekt  
Landsväg 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron 128 000 000
Riksväg 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari 21 200 000
Utvecklande av riksväg 5 vägavsnittet Hurus—Hietanen 7 000 000
Fast förbindelse till Karlö 96 000 000
Förbättring av den planskilda anslutningen till stamväg 68 i Edsevö 8 200 000
Förbättringen av stamväg 68 genom byggande av en ny vägbro V-1879 i Kållby i Pedersöre 6 200 000
Gångtunnel vid anslutningen till riksväg 25 vid Leppi 3 000 000
Förbättring av riksväg 23 på avsnittet Varkaus—Viinijärvi 13 000 000
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 25 000 000
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti 15 000 000
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne 27 100 000
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi 26 000 000
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi 25 000 000
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas 30 000 000
Riksväg 3 Tavastkyro omfartsväg 67 500 000
Riksväg 8 Åbo—Björneborg, omkörningsfält vid Virmo och Luvia 30 000 000
Stamväg 51 Kyrkslätt—Stensvik 80 000 000
Riksväg 19 Seinäjoki östra omfartsväg 77 900 000
Riksväg 5 vid S:t Michel 27 000 000
Landsväg 101 förbättring av Ring I 32 000 000
Riksväg 6 Taavetti—Villmanstrand 76 000 000
Riksväg 3 Tammerfors—Vasa, avsnittet vid Laihela, fas 1 27 000 000
Riksväg 22 Uleåborg—Kajana—Vartius 15 000 000
Riksväg 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki 22 500 000
Riksväg 4 Uleåborg—Kemi 143 000 000
Riksväg 5 S:t Michel—Juva 121 000 000
Riksväg 12 Lahtis södra ringväg 198 000 000
Riksväg 12 Tillola—Keltti 15 000 000
Ring I vid Bredvik 20 000 000
Arrangemang för anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron 7 000 000
Riksväg 4 Kirri—Tikkakoski 139 000 000
   
Banprojekt  
Elektrifiering av banavsnittet Laurila—Torneå—Haparanda 10 000 000
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata 130 000 000
Förbättring av förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi, mötesspår 15 000 000
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 19 000 000
Utveckling av bangården i Åbo och byggande av dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo 33 750 000
Pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS) 11 000 000
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors 8 000 000
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 30 000 000
Oritkari triangelspår 15 600 000
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 273 000 000
Esbo stadsbana 137 500 000
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 23 000 000
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä 81 000 000
Spårförbindelser till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi 10 500 000
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö 62 000 000
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn 133 500 000
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) 55 000 000
Förbättring av bangården i Joensuu 74 000 000
Österbottenbanan 674 000 000
Mellersta Böle, västra spåret 50 100 000
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 1 150 000 000
Förbättring av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors 60 000 000
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen 210 000 000
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg—Tallholmen 10 100 000
Elektrifiering av Nystadsbanan 21 000 000
   
Farledsprojekt  
Fördjupande av havsfarleden i Ajos i Kemi 41 700 000
Förlängning av slussarna i Saima kanal 90 000 000
Höjning av vattennivån i Saima kanal 5 000 000
Förflyttning av Nyslotts djupfarled 40 000 000
Havsfarleden till Karleby 45 000 000
Havsfarleden till Nordsjö 12 500 000
   
Planering av farledsprojekt  
Förbättrande av E18 ringvägen runt Åbo på sträckan Nådendal—Reso, planering 4 200 000
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg 5 000 000
Förberedelser inför en ökning av bankapaciteten på förbindelsesträckan Helsingfors—Böle 600 000
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä 18 000 000
Planering av banan Seinäjoki—Vasa 3 000 000
   
Gemensamma trafikledsprojekt  
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik 174 000 000

Förklaring:Det första stycket i beslutsdelen ersätter det första stycket i beslutsdelen under momentet i budgetpropositionen, punkt 3 i det andra stycket i beslutsdelen fogas som punkt 3 till det andra stycket i beslutsdelen under momentet i budgetpropositionen och tabellen i fullmaktspunkten i beslutsdelen ersätter motsvarande tabell i fullmaktspunkten i beslutsdelen under momentet i budgetpropositionen.

Jämfört med det belopp på 471 250 000 euro som föreslås i budgetpropositionen är tillägget 6 250 000 euro, varav 5 000 000 euro föranleds av projektet för förbättring av järnvägsförbindelsen Luumäki—Imatra—ryska gränsen och 1 250 000 euro av betalningen av det FSE-transportstöd som intäktsförts under moment 12.30.10 och där ett motsvarande anslag frigörs från projektet Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg och i stället avsätts för projektplanering för annan utveckling.

Jämfört med budgetpropositionen har fullmakten för projektet för Förbättringen av stamväg 68 genom byggande av en ny vägbro V-1879 i Kållby i Pedersöre justerats med 1 200 000 euro till 6 200 000 euro, fullmakten för projektet för att förbättra anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi på riksväg 4 justerats med 5 000 000 euro till 25 000 000 euro, fullmakten för projektet för förbättring av järnvägsförbindelsen Luumäki—Imatra—ryska gränsen justerats med 15 000 000 euro till 210 000 000 euro och fullmakten för projektet för att fördjupa av havsfarleden i Ajos i Kemi justerats med 15 200 000 euro till 41 700 000 euro i den tablå som gäller Trafikledsprojekt från tidigare budgetår.

Till följd av ovannämnda ändringar ändras specificeringen av projekten enligt följande:

Projekt

  Godkänt Färdigt för trafik Fullmakt att ingå avtal
mn €
Beräknad användning
mn €
Anslagsbehov
år 2022
mn €
Senare anslagsbehov
mn €
             
Vägprojekt            
Landsväg 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron Tilläggsbudget III 2021 2025 128,0 3,0 5,0 120,0
Riksväg 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari Budget 2021 2023 21,2 5,0 10,0 6,2
Utvecklande av riksväg 5 vägavsnittet Hurus—Hietanen Tilläggsbudget VII 2020 2022 7,0 3,4 3,6 -
Fast förbindelse till Karlö Tilläggsbudget VII 2020 2025 96,0 4,0 24,0 68,0
Riksväg 3 Tavastkyro omfartsväg Tilläggsbudget 2019 2022 67,5 50,9 16,6 -
Riksväg 4 Kirri—Tikkakoski Budget 2018 2021 139,0 133,5 5,5 -
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 Tilläggsbudget IV 2020 2022 25,0 10,0 15,0 -
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti Tilläggsbudget IV 2020 2022 15,0 8,0 7,0 -
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne Tilläggsbudget IV 2020 2022 27,1 10,8 10,4 5,9
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi Tilläggsbudget IV 2020 2023 26,0 8,0 12,0 6,0
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi Tilläggsbudget IV 2020/Tilläggsbudget IV 2021 2023 25,0 15,0 2,0 8,0
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas Tilläggsbudget IV 2020 2023 30,0 20,9 8,0 1,1
             
Banprojekt            
Förbättring av förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi, mötesspår Budget 2021 2023 15,0 1,0 13,0 1,0
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 Budget 2021 2023 19,0 7,6 3,0 8,4
Utveckling av bangården i Åbo och byggande av dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo Budget 2021 2024 33,8 2,5 10,5 20,8
Elektrifiering av banavsnittet Laurila—Torneå—Haparanda Tilläggsbudget III 2021 2022 10,0 1,0 9,0 -
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata Tilläggsbudget III 2021 2027 130,0 5,0 8,0 117,0
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö Budget 2020 2023 62,0 24,9 12,0 25,1
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn Tilläggsbudget 2019 2024 133,5 76,7 27,0 29,8
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) Tilläggsbudget 2019 2023 55,0 30,0 20,0 5,0
Förbättring av bangården i Joensuu Tilläggsbudget 2019 2023 74,0 41,0 20,0 13,0
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen Budget 2017/Budget 2021/Tilläggsbudget IV 2021 2023 210,0 165,0 25,0 20,0
Pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS) Tilläggsbudget IV 2020 2024 11,0 4,0 3,0 4,0
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors Tilläggsbudget IV 2020 2022 8,0 1,0 7,0 -
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 Tilläggsbudget IV 2020 2023 30,0 2,5 13,0 14,5
Oritkari triangelspår Tilläggsbudget IV 2020 2022 15,6 8,6 7,0 -
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 Tilläggsbudget IV 2020 2027 273,0 21,5 30,0 221,5
Esbo stadsbana Tilläggsbudget IV 2020 2024 137,5 7,1 18,0 112,4
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 Tilläggsbudget IV 2020 2022 23,0 11,0 12,0 -
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä Tilläggsbudget IV 2020 2023 81,0 11,0 55,0 15,0
Spårförbindelser till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi Tilläggsbudget IV 2020 2023 10,5 5,0 5,0 0,5
             
Farledsprojekt            
Fördjupande av havsfarleden i Ajos i Kemi Budget 2021/Tilläggsbudget IV 2021 2023 41,7 13,0 13,0 15,7
Förlängning av slussarna i Saima kanal Budget 2021 2024 90,0 1,5 24,5 64,0
Höjning av vattennivån i Saima kanal Tilläggsbudget IV 2020 2022 5,0 0,3 4,7 -
             
Planering av farledsprojekt            
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä Budget 2020   18,0 9,0 4,0 5,0
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg Tilläggsbudget IV 2020   5,0 1,5 3,0 0,5
Förbättrande av E18 ringvägen runt Åbo på sträckan Nådendal—Reso, planering Tilläggsbudget VII 2020   4,2 0,9 2,3 1,0
Annan planering av utvecklingsprojekt       - 9,4 -
Pågående trafikledsprojekt sammanlagt     2 102,6 725,1 477,5 909,4

2022 budget 477 500 000
2021 IV tilläggsb. 8 350 000
2021 III tilläggsb. 11 173 000
2021 budget 431 725 000
2020 bokslut 391 686 000