Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2022

ALLMÄN MOTIVERINGPDF-versio

Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en komplettering av budgetpropositionen för 2022 (RP 146/2021 rd). En kompletterande proposition kan överlämnas, eftersom finansutskottet ännu inte har gett sitt betänkande om regeringens proposition om statsbudgeten för 2022, som överlämnades den 27 september 2021.

Inkomstposter

Inkomstposterna höjs med sammanlagt 39 miljoner euro. Skatteinkomstprognosen sänks med 27 miljoner euro, samtidigt som kalkylen för inkomsterna av blandad natur höjs med 66 miljoner euro.

Som ett led i åtgärderna för att även i fortsättningen trygga utdelningen av avkastningen av Veikkaus Ab:s penningspel till förmånstagarna sänks skattesatsen för lotteriskatt ytterligare från 5 procent till 3,4 procent för 2022, vilket minskar intäkterna från lotteriskatten med 17 miljoner euro. Dessutom sänks intäktskalkylen över skatten på förvärvs- och kapitalinkomster med 2 miljoner euro efter att bedömningen av konsekvenserna av höjningen av hushållsavdraget har uppdaterats. Också intäktskalkylen över energiskatten sänks med 8 miljoner euro efter att intäktskalkylerna över skatten på el för värmepumpar och datorhallar och för skatten på biogas har preciserats på grund av de ändringar som föreslagits i lagstiftningen om dessa.

De kalkylerade inkomsterna av blandad natur ökar, framför allt på grund av höjningen av de beräknade inkomsterna av auktionering av utsläppsrätter, vilket är en följd av att marknadspriset på utsläppsrätter förväntas stiga. Å andra sidan gör de minskade inkomsterna av visum på grund av covid-19-pandemin att intäkterna av inkomsterna av blandad natur sjunker med 12 miljoner euro.

Anslag och balans

Med beaktande av ökningen av de ordinarie inkomsterna med 39 miljoner euro och ökningen av anslagen med 152 miljoner euro ökar den kompletterande budgetpropositionen för 2022 statens behov av nettoupplåning med 113 miljoner euro. Statens nettoupplåning beräknas uppgå till ca 7 miljarder euro 2022. Statsskulden uppskattas vid utgången av 2022 uppgå till ca 144 miljarder euro, vilket är ca 55 % i förhållande till bruttonationalprodukten.

Ramen för valperioden

Ramnivån för 2022 justeras med ca 11,5 miljoner euro i enlighet med tabellen nedan för att motsvara prisändringar och strukturella ändringar i ramen. Efter justeringarna uppgår utgiftsramen för 2022 till 53 195 miljoner euro.

Efter den kompletterande budgetpropositionen är nivån för de utgifter som hänförs till ramen 52 839 miljoner euro. Den ofördelade reserven för 2022 uppgår därmed till 56 miljoner euro. Dessutom finns en tilläggsbudgetreservering på 300 miljoner euro till förfogande år 2022.

Prisändringar och strukturella ändringar i ramen, mn euro

Moment Ärende 2022 2023
       
  Lagstadgat indexbundna utgifter 16,7 16,7
31.10.77 Anslag som motsvarar EU CEF-stödet. Genomgångspost, motsvarande inkomst har antecknats under moment 12.31.10. 1,3  
31.10.77 Ändrad tidsmässig användning av projektreserveringen för vissa trafikprojekt -8,8 8,8
32.01.41 Ändrad tidsmässig fördelning av betalningarna för en kvantdator 1,3  
35.10.20 Omdisponering av budgeteringen av bekämpningen av miljöskador orsakade av gruvan i Hitura 1,0 0,9
Sammanlagt   11,5 26,4

Kompensation för minskningen av avkastningen av penningspelsverksamhet

Det föreslås att förmånstagarna ska kompenseras för den minskade intäktsföringen av avkastningen av penningspelsverksamhet genom ett tillägg på sammanlagt 73,8 miljoner euro jämfört med det belopp på 330 miljoner euro som föreslagits i budgetpropositionen. Den sammantagna effekten av åtgärderna blir sammanlagt ca 15,8 miljoner euro på grund av den sänkta lotteriskatten och sammanlagt 46,3 miljoner euro genom den andel av budgetkompensationen som har ramverkningar.

Inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde är effekten av den sänkta lotteriskatten 8,4 miljoner euro och av den budgetfinansierade tilläggskompensationen ca 32,6 miljoner euro. Motsvarande andelar inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde är ca 0,6 miljoner euro och ca 2,5 miljoner euro. Inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde är effekten av tilläggskompensationen för den sänkta lotteriskatten 6,8 miljoner euro och av den budgetfinansierade kompensationen ca 11,2 miljoner euro. Dessutom föreslås det att användningen av ofördelade vinstmedel utökas med ett belopp på sammanlagt 11,7 miljoner euro.

Höjning av flyktingkvoten

Det föreslås att flyktingkvoten för 2022 ska höjas till 1 500 personer med anledning av situationen i Afghanistan. I budgetpropositionen är flyktingkvoten satt till 1 050 personer. I anslutning till höjningen föreslås det ett tillägg på 1,1 miljoner euro i anslagen för inrikesministeriets förvaltningsområde. I anslagen för arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde föreslås det ett tillägg på 2,5 miljoner euro för statens ersättningar för integrationsfrämjande verksamhet och ett tillägg på 0,7 miljoner euro för integrationsutbildning.

Projektet för myndigheternas gemensamma fältledningssystem

För den fortsatta finansieringen av projektet för ett gemensamt fältledningssystem (KEJO) för polisen, räddningsväsendet, social- och hälsovårdsväsendet, Gränsbevakningsväsendet, Försvarsmakten och Tullen anvisas polisväsendet ca 6,85 miljoner euro. I anslutning till utvecklingen av fältledningssystemet föreslås det också ett tillägg på 300 000 euro för Försvarsmaktens omkostnader.

Utrikesministeriets förvaltningsområde

Under utrikesministeriets moment för vissa medlemsavgifter och finansiella bidrag föreslås det en ökning med 2,1 miljoner euro för Finlands bidrag till kontoret för FN:s högkommissarie för mänskliga rättigheter. Finland är medlem av FN:s råd för mänskliga rättigheter under perioden 2022—2024.

Justitieministeriets förvaltningsområde

Under momentet för justitieministeriets omkostnader föreslås 250 000 euro för införandet av systemet med välfärdsområden och 300 000 euro för de kostnader som revideringen av beredskapslagen föranleder.

För Rättsregistercentralens räkning föreslås 1,7 miljoner euro för projektet för revidering av systemet för verkställigheten av påföljdsavgifter och för utvecklingsprojektet för hantering av behörigheter inom justitieförvaltningen. Bägge projekten finansieras av produktivitetsanslaget.

För förkortande av behandlingstiderna i samband med åtalsprövning och rättegångar föreslås en anslagshöjning på 3 miljoner euro. Av dessa medel riktas 2,55 miljoner euro till domstolarnas omkostnader och 450 000 euro till åklagarmyndighetens omkostnader.

För rättshjälps- och intressebevakningsdistriktens och konsumenttvistenämndens omkostnader föreslås en anslagsökning på 500 000 euro, eftersom intäkterna av klientavgifterna har minskat i och med att telefonrådgivningen, som är avgiftsfri för klienterna, har ökat i omfattning.

Det föreslås en anslagshöjning på 10 miljoner euro för ersättningar till privata rättsbiträden. Ökningen av anslaget föranleds av det ökade antalet ärenden vid domstolarna och beviljas för åtgärdandet av anhopningen av ärenden på grund av covid-19 och de därmed ökade beloppen av utbetalade ersättningar.

Inrikesministeriets förvaltningsområde

Det föreslås ett anslag på 300 000 euro för EXIT-projekt för förebyggande av radikalisering.

För räddningsväsendet föreslås det 350 000 euro för utökad räddningsutbildning och 1,6 miljoner euro för anordnandet av en svenskspråkig räddningskurs. För Nödcentralsverket föreslås det 1,3 miljoner euro för avgifterna för nödcentralernas STUVE TOSI-tjänst. Det föreslås att nivån på anslagen för räddningsväsendets särskilda utgifter höjs med 1,034 miljoner euro till 3 miljoner euro.

Finansministeriets förvaltningsområde

För finansministeriets ansvarsområde föreslås 530 000 euro för nationella förvaltnings-, övervaknings- och inspektionsuppgifter i samband med EU:s facilitet för återhämtning och resiliens och 1,5 miljoner euro för beviljande av statsunderstöd till Keva för utgifterna för forsknings- och utvecklingsprojektet för arbetsförmåga (RRF pelare 3), vilket är en överföring från social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde.

För Statskontorets utgifter föreslås 3,2 miljoner euro för uppgifter i anslutning till uppföljning och övervakning av användningen av faciliteten för återhämtning och resiliens och för utvecklandet av ett informationssystem för ändamålet. Dessutom föreslås ett anslag på 325 000 euro till Statskontoret för inrättandet av en visselblåsarkanal för misstänkt missbruk.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata föreslås få ca 1,9 miljoner euro för att snabba upp registreringen av utlänningar, 1 miljoner euro för digitalisering av sina serviceprocesser, 650 000 euro för tjänstemännens bistånd vid skapandet av Suomi.fi-fullmakter och 305 000 euro för registrering av personer som flyttar mellan Finland och Estland och för anmälningar till utgångsstaten.

För utvecklandet av ett nytt informationssystem för budgetramar och budget föreslås 4,0 miljoner euro och för betalningen av den nationella medfinansieringen i det av EU delfinansierade projektet EuroQCI föreslås 2,4 miljoner euro.

Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde

På grund av att den mervärdesskatteersättning som betalas till privata anordnare av yrkesutbildning preciserats föreslås ett tilläggsanslag på cirka 6,7 miljoner euro för yrkesutbildning.

Det föreslås ett tillägg på 3,4 miljoner euro för en temporär höjning av de studerandes egna inkomstgränser.

Det föreslås ett tilläggsanslag på cirka 5,1 miljoner euro i samband med den grundliga renoveringen av Nationalteaterns lilla scen för ersättningar till följd av förseningar som föranleds av en rättsprocess.

Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde

I finansieringen av återhämtningsinstrumentet för Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (EJFLU) görs de riktade ändringar som EU-kommissionen förutsätter.

Livsmedelsverket föreslås få ett tillägg på 170 000 euro för genomförandet av det materiella bistånd som ingår i ESF+-programmet.

Kommunikationsministeriets förvaltningsområde

För Transport- och kommunikationsverket föreslås 800 000 euro för uppgifter som föranleds av genomförandet av färdplanen för fossilfria transporter och 750 000 euro för finansieringen av den nationella samordningspunkten för Europeiska kompetenscentret för cybersäkerhet.

Också till följd av de ändringar som föreslås i postlagen och statsrådets förordning om stödjande av tidningsutdelningen föreslås det en anslagsökning till Transport- och kommunikationsverket på 260 000 euro. Tillägget är avsett för förberedande åtgärder som hänför sig till konkurrensutsättningen av understödet för tidningsutdelning i områden där det inte finns tillgång till morgondistribution fem dagar i veckan och för beredningen av konkurrensutsättningen samt för genomförande av en marknadsanalys.

Det föreslås 2,5 miljoner euro i statsunderstöd för sådana kommunala infrastrukturprojekt som främjar gång och cykling.

För den övriga planeringen av utvecklingsprojekt föreslås ett tillägg på 1,25 miljoner euro för Trafikledsverket, varvid anslaget för planeringen höjs till 9,4 miljoner euro.

Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde

Till närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnader föreslås 250 000 euro för handläggning av oljeunderstöd för småhus.

Det föreslås en anslagsökning på 5,8 miljoner euro för att täcka kostnaderna för projektet TE-digi.

För den nationella finansieringen av EuroQCI-projektet (ett kommunikationsnät som omfattar hela Europa och som utnyttjar kvantkryptering) föreslås en fullmakt på 750 000 euro för specialunderstöd för VTT:s forskningsinfrastruktur. För arbetskraftskostnaderna för samma projekt föreslås det ett anslag på 200 000 euro till VTT:s statsunderstöd.

Det föreslås att det anslag på 87 miljoner euro som i budgetpropositionen föreslås för elektrifieringsstöd till den energiintensiva industrin slopas på grund av att beredningen av lagstiftningen om elektrifieringsstödet fördröjts.

Det föreslås ett anslag på 2,5 miljoner euro för understöd för digital flygplatsverksamhet. Avsikten är att bevilja statsunderstöd för investeringshelheten Helsinki-East Aerodome i Pyttis.

Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde

Det föreslås ett tillägg på 200 000 euro till social- och hälsovårdsministeriets omkostnader för ett förvaltningsövergripande program för att trygga tillgången på social- och hälsovårdspersonal.

Det föreslås ett tillägg på sammanlagt cirka 3,5 miljoner euro för den riksomfattande informationshanteringen inom social- och hälsovården. Av tillägget riktas 2,5 miljoner euro till kostnaderna för anskaffning av virtualisering och kapacitet för Kanta-tjänsternas disksystem och 1 miljon euro till kostnaderna för covidintyg.

Det föreslås ett tillägg på 680 000 euro till omkostnaderna för Institutet för hälsa och välfärd. Av beloppet föranleds 0,6 miljoner euro av behovet att fortsättningsvis upprätthålla en beredskap för en kapacitet att utföra coronavirustestning, och 80 000 euro hänför sig till det behov att stärka den riksomfattande styrningen av elevhälsan som social- och hälsovårdsreformen föranleder. Det föreslås dessutom ett tillägg på 740 000 euro till institutets omkostnader för uppföljning av covid-19-pandemin.

I statens andel av de utgifter som följer av sjukförsäkringslagen föreslås ett tillägg på 23 miljoner euro. Behovet föranleds närmast av att utgifterna för läkemedels- och reseersättningar och kalkylerna över ersättningsutgifterna för undersökning och vård har preciserats. Av tillägget hänför sig 6 miljoner euro till de merkostnader som coronavirustestningen medför för sjukförsäkringsersättningarna.

Det föreslås ett tillägg på 530 000 euro till statens andel av kostnaderna för olycksfallsförsäkringsersättningen för lantbruksföretagare. Behovet orsakas av att avkastningen av investeringsverksamheten blivit mindre än beräknat och av att utgifterna för ersättningarna blivit större än beräknat.

Miljöministeriets förvaltningsområde

För stängningsåtgärder för att förhindra miljöskador vid Hitura gruva i Nivala föreslås en ombudgetering på 1,04 miljoner euro.

Det föreslås att maximibeloppet för understöd för boenderådgivning som finansieras ur Statens bostadsfond höjs från 35 % till högst 60 % av kostnaderna.

De under behandling varande och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro

  Huvudtitel Regeringens
budgetproposition
Den kompletterande
propositionen
Sammanlagt
         
21. Riksdagen 133 468 000 - 133 468 000
22. Republikens president 26 797 000 - 26 797 000
23. Statsrådets kansli 223 313 000 - 223 313 000
24. Utrikesministeriets förvaltningsområde 1 317 699 000 3 123 000 1 320 822 000
25. Justitieministeriets förvaltningsområde 1 021 756 000 16 663 000 1 038 419 000
26. Inrikesministeriets förvaltningsområde 1 566 948 000 20 448 000 1 587 396 000
27. Försvarsministeriets förvaltningsområde 5 101 303 000 420 000 5 101 723 000
28. Finansministeriets förvaltningsområde 21 391 117 000 31 992 000 21 423 109 000
29. Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 7 407 663 000 56 618 000 7 464 281 000
30. Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 2 714 754 000 27 896 000 2 742 650 000
31. Kommunikationsministeriets förvaltningsområde 3 533 504 000 9 660 000 3 543 164 000
32. Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde 3 635 301 000 -74 127 000 3 561 174 000
33. Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 15 852 586 000 58 252 000 15 910 838 000
35. Miljöministeriets förvaltningsområde 325 293 000 1 040 000 326 333 000
36. Räntor på statsskulden 528 010 000 - 528 010 000
Sammanlagt 64 779 512 000 151 985 000 64 931 497 000

De under behandling varande och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro

  Avdelning Regeringens
budgetproposition
Den kompletterande
propositionen
Sammanlagt
         
11. Skatter och inkomster av skattenatur 48 706 176 000 -27 290 000 48 678 886 000
12. Inkomster av blandad natur 6 316 208 000 66 695 000 6 382 903 000
13. Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst 2 695 814 000 73 000 2 695 887 000
15. Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 148 995 000 - 148 995 000
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 57 867 193 000 39 478 000 57 906 671 000
       
15.03.01 Nettoupplåning och skuldhantering 6 912 319 000 112 507 000 7 024 826 000
Sammanlagt 64 779 512 000 151 985 000 64 931 497 000