Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2022

77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)PDF-versio

Momentilta vähennetään 3 768 000 euroa.

Valtuus

Momentin perusteluja muutetaan siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen

1) vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 17 000 000 euroa

2) Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 24 500 000 euroa

3) vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 31 000 000 euroa

4) vt 5 Hurus—Hietanen -tieosuuden kehittäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 12 300 000 euroa

5) Laurila—Tornio—Haaparanta -rataosan sähköistäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 18 000 000 euroa

6) Joensuun ratapihan parantaminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 83 000 000 euroa

7) Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 42 000 000 euroa

8) Iisalmi—Ylivieska, sähköistys ja Iisalmen kolmioraide liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 64 000 000 euroa

9) Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 155 000 000 euroa

10) vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 50 000 000 euroa

11) Hailuodon kiinteä yhteys liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 106 000 000 euroa

12) Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset lukien enintään 6 800 000 euroa

13) Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmat sopimukset mukaan lukien enintään 54 000 000 euroa.

Momentin perusteluja täydennetään siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 42 600 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 3 788 000 euroa vuoden 2022 toisen lisätalousarvion oikaisuna sekä lisäyksenä 20 000 euroa hankkeen Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt menoina.

Aiemmin päätettyjen hankkeiden valtuuksien tarkistus:

Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 2 000 000 eurolla 15 000 000 eurosta 17 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta.

Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 5 500 000 eurolla 19 000 000 eurosta 24 500 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu laajentuneesta ja tarkentuneesta hankesisällöstä.

Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 6 000 000 eurolla 25 000 000 eurosta 31 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta ja suunnitteluvaiheeseen verrattuna lisääntyneistä pohjanvahvistusten määristä.

Vt 5 Hurus—Hietanen -tieosuuden kehittäminen

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 5 300 000 eurolla 7 000 000 eurosta 12 300 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu siitä, että alkuperäinen valtuus myönnettiin 15 vuotta vanhan tiesuunnitelman perusteella, jonka jälkeen tien kunto on heikentynyt ja vaatimukset ovat nousseet.

Laurila—Tornio—Haaparanta -rataosan sähköistäminen

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 8 000 000 eurolla 10 000 000 eurosta 18 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu ratasuunnitelmavaiheessa täsmentyneestä aiempaa korkeammasta kustannusarviosta.

Joensuun ratapihan parantaminen

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 9 000 000 eurolla 74 000 000 eurosta 83 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta.

Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 12 000 000 eurolla 30 000 000 eurosta 42 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta ja tavaraliikenteen sujuvaan läpikulkuun tarvittavan vaihdeyhteyden rakentamisesta.

Iisalmi—Ylivieska, sähköistys ja Iisalmen kolmioraide

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 5 500 000 eurolla 58 500 000 eurosta 64 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta.

Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 5 000 000 eurolla 150 000 000 eurosta 155 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta.

Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 28 800 000 eurolla 21 200 000 eurosta 50 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu siitä, että alkuperäinen valtuus myönnettiin vanhenemisuhan alla olleen tiesuunnitelman perusteella. Liikennetekniset ratkaisut, hankkeen laajuus ja kustannusarviot eivät olleet enää ajan tasalla. Lisäsuunnittelun myötä hankkeen kustannusarvio on noussut. Lisäksi rakentamisen kustannustaso on noussut.

Hailuodon kiinteä yhteys

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 10 000 000 eurolla 96 000 000 eurosta 106 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta.

Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 1 800 000 eurolla 5 000 000 eurosta 6 800 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu hankekokonaisuuden tarkentumisesta, suunnittelutyön yleisestä kustannustason noususta sekä hankkeen aikana ilmenneiden lisäselvitysten tarpeesta.

Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 20 250 000 eurolla 33 750 000 eurosta 54 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta sekä hankkeen sisällön tarkentumisesta ja laajentumisesta.

Uuden hankkeen perusteluna esitetään:

Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt

Hankkeessa vt 9 liikennejärjestelyjä parannetaan, liikennettä sujuvoitetaan ja matka-aikoja lyhennetään sekä liikenneturvallisuutta parannetaan. Hankkeessa vt 9 ja st 562 nykyiset tasoliittymät korvataan eritasoliittymällä ja korvaavilla tieyhteyksillä. Valtatieosuus toteutetaan 2+2 -kaistaisena ja sille rakennetaan varalaskupaikka. Lisäksi parannetaan jalankulku- ja pyöräilyväyliä sekä tehdään yksityistiejärjestelyitä. Hanke tukee maankäytön kehittämistä suunnittelualueella.


2022 IV lisätalousarvio -3 768 000
2022 II lisätalousarvio -15 556 000
2022 talousarvio 477 500 000
2021 tilinpäätös 451 248 000
2020 tilinpäätös 391 686 000