Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Ministeriö ja hallinto
              20. Erityismenot
              50. Avustukset
         30. Syyttäjät
         50. Vaalimenot
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2003

50. Avustukset (kiinteä määräraha)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 41/2023 vp (9.10.2023)

Momentille myönnetään 14 905 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) avustuksiin saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen

2) avustuksiin rauhantyön järjestöille ja Ihmisoikeusliitto ry:lle

3) avustuksiin Pakolaisneuvonta ry:lle

4) avustuksiin rikollisuutta ehkäisevää työtä tekeville yhteisöille sekä rikollisuutta ehkäisevän työn arviointiin

5) avustuksiin Rikosuhripäivystyksen toimintaan ja muille rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille

6) avustuksiin Naisten linja ry:lle

7) avustuksiin Julkisen sanan neuvostolle

8) avustuksiin oikeusjärjestyksen ja demokratian kehittämistä ja tunnetuksi tekemistä tukevaan toimintaan

9) avustuksiin talousosaamisen edistämiseen

10) valtionhallinnon laitosten ja yliopistojen kanssa toteutettavista rikoksentorjuntahankkeista ja rikoksentorjuntahankkeiden arvioinneista aiheutuviin menoihin

11) demokratiapalkintoja ja rikoksentorjunnan arviointitutkimuksen palkintoja varten.

Käyttösuunnitelma (1 000 euroa)

   
Avustukset rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille (enintään) 5 925
Avustukset saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen (enintään) 5 218
Muut avustukset ja avustushankkeiden vaikutuksen arviointi (enintään) 3 762
Yhteensä 14 905

Selvitysosa:

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista valtiolle aiheutuvat menot (1 000 euroa)

  2024 2025 2026 2027 2028 2029 lukien
             
Saamelaiskulttuurikeskuksen vuokrasopimusvaltuus            
Ennen vuotta 2024 tehdyt sitoumukset 1 481 1 481 1 481 1 481 1 481 1 481/vuosi
Vuoden 2024 sitoumukset - - - - - -
Menot yhteensä 1 481 1 481 1 481 1 481 1 481 1 481/vuosi

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Avustukset rikollisuutta ehkäisevään työhön 175
Ennaltaehkäisy ja kehittämistoimet (HO 2023) 1 000
Ihmisoikeusliitto ry -150
Määräaikaisten hankkeiden rahoituksen päättyminen -400
Rauhantyön järjestöjen avustusmäärärahojen leikkaus -175
Rauhantyön järjestöjen toiminta -350
Rikosuhripäivystyksen toiminta 100
Saamelaiskäräjien työterveyshuolto 25
Saamelaiskäräjälain uudistaminen 100
Saamen kielilain mukaiset avustukset -40
Talousosaaminen (siirto momentilta 25.15.01) 650
Palkkausten tarkistukset 127
Yhteensä 1 062

2024 talousarvio 14 905 000
2023 II lisätalousarvio -435 000
2023 I lisätalousarvio 1 025 000
2023 talousarvio 13 843 000
2022 tilinpäätös 13 795 778

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 86/2023 vp (23.11.2023)

Momentille myönnetään 14 778 000 euroa.

Käyttösuunnitelma (1 000 euroa)

   
Avustukset rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille (enintään) 5 925
Avustukset saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen (enintään) 5 218
Muut avustukset ja avustushankkeiden vaikutuksen arviointi (enintään) 3 635
Yhteensä 14 778

Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan käyttösuunnitelma korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan käyttösuunnitelman.

Vähennys 127 000 euroa talousarvioesityksen 14 905 000 euroon nähden on siirtoa momentille 25.01.01.


2024 talousarvio 14 778 000
2023 II lisätalousarvio -435 000
2023 I lisätalousarvio 1 025 000
2023 talousarvio 13 843 000
2022 tilinpäätös 13 795 778

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 14/2023 vp (12.12.2023)

Valiokunta on tyytyväinen siihen, että monet avustukset, kuten ihmiskaupan uhrien auttamisen, Pakolaisneuvonta ry:n ja Naisten Linjan avustukset, on pidetty tasolla, jolle eduskunta ne korotti vuoden 2023 talousarvion käsittelyn yhteydessä. Lisäksi Rikosuhripäivystyksen (RIKU) avustustasoa on korotettu 0,1 milj. eurolla.

RIKU tarjoaa tukea ja neuvontaa rikoksen uhreille. Valiokunnan saaman tiedon mukaan RIKU:n rahoituksessa on edelleen vajetta ja ilman lisärahoitusta se ei voi jatkaa palveluitaan nykytasolla enää vuonna 2024. Taustalla on asiakasmäärän kasvu (vuosina 2018—2022 asiakasmäärä kaksinkertaistui, ja kasvu on jatkunut vuonna 2023) sekä palkka- ja kustannustason nousu. Toimintaa on pyritty tehostamaan mm. panostamalla puhelinauttamiseen. Valiokunta pitää työtä rikoksen uhrien tukemiseksi ensiarvoisen tärkeänä ja toivoo, että rahoitus saadaan vakiinnutettua riittävälle tasolle.

Valiokunta kiinnittää myös huomiota lähisuhdeväkivallan vastaisen työn tärkeyteen (ks. myös momentti 33.03.04 Istanbulin sopimuksen toimeenpanoon liittyen sekä momentti 33.60.52 turvakotitoimintaan liittyen). Naisten Linjan ja Nollalinjatoiminnan rahoitus on esitetty pidettävän vuoden 2023 tasolla. Valiokunnan saaman tiedon mukaan Nollalinjan auttavan puhelimen perusrahoitus on pysynyt samana vuodesta 2020 ja chat-palvelua on rahoitettu määräaikaisin lisäyksin. Rahoituksen riittämättömyyden takia uhkana on, että toisen puhelinlinjan aukioloaikaa joudutaan entisestään supistamaan ja chat-palvelu sulkemaan.

Valiokunta pitää tärkeänä esitettyjä lisäpanostuksia rikosten ennaltaehkäisyyn. Rikostorjuntahankkeiden avustuksiin on hallitusohjelman 1 milj. euron lisäyksen ja sisäisen painopistesiirron jälkeen käytettävissä 2 milj. euroa vuonna 2024. Valiokunta korostaa erityisesti nuorisorikollisuuden ja jengirikollisuuden ennaltaehkäisyä, joka vaatii oikein kohdennettuja, laaja-alaisia toimia sekä viranomaisten välistä yhteistyötä. Tähän liittyvät oikeusministeriön hallinnonalan kovat ja pehmeät keinot, moniammatillinen ankkuritoiminta sekä muutoinkin moniammatillinen tuki, jossa on keskeinen rooli myös kunnilla ja hyvinvointialueilla.

Oikeusministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan toimenpideohjelmaa nuoriso- ja jengirikollisuuden ennaltaehkäisemiseksi ja torjumiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä sitä, että erilaiset nuoria ja nuorten hyvinvointia koskevat ohjelmat yhteensovitetaan poikkihallinnollisesti toimivaksi kokonaisuudeksi. Esimerkiksi sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla on valmisteilla avustuskokonaisuus tähän samaan ilmiöön (ks. momentti 33.70.50). Valiokunta käsittelee nuorten hyvinvointia mietinnössään myös luvun 29.91 yhteydessä.

Valiokunta korostaa myös ihmiskaupan vastaisen työn tärkeyttä. Oikeusministeriöön sijoitettu ihmiskaupan vastaisen työn koordinaatio on valiokunnan saaman selvityksen mukaan mahdollistanut uusiin haasteisiin tarttumisen. Ihmiskaupan vastainen työ on sisällytetty myös talousrikollisuuden, järjestäytyneen rikollisuuden ja lähisuhdeväkivallan vastaiseen työhön. Työn vaikuttavuus on parantunut, mikä näkyy viranomaisten osaamisen kehittymisessä, tunnistettujen ihmiskauppatapausten määrän kasvuna ja tehokkaampana rikosvastuun toteutumisena. Valiokunta kiinnittää myös tässä asiassa huomiota poikkihallinnolliseen yhteistyöhön ja hyvinvointialuerajapinnan toimivuuden huomioon ottamiseen. Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa tapahtuvan ihmiskaupan uhrien tunnistamis- ja auttamistyön kehittäminen on tärkeää. Myös kotoutumisella on suuri merkitys ihmiskauppaa ehkäisevänä tekijänä.

Valiokunta lisää momentille 300 000 euroa, josta osoitetaan

  • — 100 000 euroa Ihmisoikeusliitto ry:n toimintaan
  • — 200 000 euroa Rikosuhripäivystyksen toimintaan.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 18/2023 vp (19.12.2023)

Momentille myönnetään 15 078 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) avustuksiin saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen

2) avustuksiin rauhantyön järjestöille ja Ihmisoikeusliitto ry:lle

3) avustuksiin Pakolaisneuvonta ry:lle

4) avustuksiin rikollisuutta ehkäisevää työtä tekeville yhteisöille sekä rikollisuutta ehkäisevän työn arviointiin

5) avustuksiin Rikosuhripäivystyksen toimintaan ja muille rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille

6) avustuksiin Naisten linja ry:lle

7) avustuksiin Julkisen sanan neuvostolle

8) avustuksiin oikeusjärjestyksen ja demokratian kehittämistä ja tunnetuksi tekemistä tukevaan toimintaan

9) avustuksiin talousosaamisen edistämiseen

10) valtionhallinnon laitosten ja yliopistojen kanssa toteutettavista rikoksentorjuntahankkeista ja rikoksentorjuntahankkeiden arvioinneista aiheutuviin menoihin

11) demokratiapalkintoja ja rikoksentorjunnan arviointitutkimuksen palkintoja varten.

Käyttösuunnitelma (1 000 euroa)

   
Avustukset rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille (enintään) 6 125
Avustukset saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen (enintään) 5 218
Muut avustukset ja avustushankkeiden vaikutuksen arviointi (enintään) 3 735
Yhteensä 15 078