Statsbudgeten 2020
01. Miljöförvaltningens omkostnader
Förklaring:Miljöförvaltningen arbetar för en hållbar livsmiljö och stöder grön tillväxt och ren teknik. Målet är en bättre miljö för kommande generationer. Det tas fram information om miljön, hur miljöns tillstånd utvecklas och vilka faktorer som påverkar miljöns tillstånd, och alternativa utvecklingstrender bedöms och lösningar som främjar en hållbar utveckling och medborgarnas välbefinnande utvecklas.
Verksamheten och resurserna riktas i enlighet med de strategiska riktlinjerna. Bedömningen av konsekvenserna av författningar och åtgärder utvecklas, och tillstånds- och myndighetsförfarandena görs smidigare.
Personalresurserna inom miljöförvaltningen styrs och de anställdas kunnande utvecklas på ett systematiskt sätt i syfte att bevara miljöförvaltningens serviceförmåga och trygga de anställdas motivation.
Miljöministeriet deltar i den strategiska styrningen av statens regionförvaltning i samarbete med övriga styrande ministerier, samt ansvarar för den funktionella styrningen av ämbetsverkens miljöuppgifter.
Resultatmålen och omkostnaderna för miljötillståndsuppgifterna vid regionförvaltningsverken har budgeterats under moment 28.40.01 under finansministeriets huvudtitel.
Närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnader har budgeterats under moment 32.01.02 under arbets- och näringsministeriets huvudtitel. För att stödja de effektmål för ansvarsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln ställer miljöministeriet upp följande preliminära resultatmål för närings-, trafik- och miljöcentralerna:
- — De åtgärdsprogram för vatten- och havsvård som sträcker sig till 2021 och programmet för effektiviserat vattenskydd genomförs. Centralerna deltar i uppdateringen av övervakningsprogrammet och åtgärdsprogrammet för havsförvaltningsplanen och fortsätter justeringen av de vattenförvaltningsplaner som sträcker sig till 2027
- — Kunskaperna om riskerna för grundvattnet utvidgas och grundvattenområdena fastställs och klassificeras
- — Genomförandet av det riksomfattande forsknings- och saneringsprogrammet för förorenade markområden samt saneringskompetensen främjas
- — En smidig behandling främjas när det gäller miljörelaterade tillstånd, tillsyn utövas på basis av riskerna, tillstånds- och tillsynsförfarandena elektrifieras och utvecklingen av subsidiära miljöansvarssystem fortsätter
- — I främjandet av områdesanvändningen och byggandet beaktas att livsmiljön ska vara trygg, sund och trivsam samt kulturmiljöns värden och den gröna infrastrukturen
- — Kulturmiljöstrategin genomförs och god vård av kulturmiljön främjas
- — Verkställandet av statsrådets beslut om de riksomfattande målen för områdesanvändningen och beaktandet av de reviderade målen i kommunernas planläggning främjas
- — Centralerna arbetar för att stoppa utarmningen av den biologiska mångfalden främst genom ett mångsidigt urval av metoder för att skydda naturtyper och hotade arter, genom att främja handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO), genom att effektivisera myrskyddet och genom att inleda ett handlingsprogram för förbättrande av livsmiljöerna
- — Rutinerna för att genomföra skyddet inom nätverket Natura 2000 och för att förebygga åtgärder som försvagar områdena görs enhetligare och effektivare; bedömningar av Naturaområdenas tillstånd färdigställs.
- — En frigörelse från fossil energi främjas och koldioxidsnåla lösningar stöds regionalt
- — Verkställandet av lagstiftningen om avfallsbranschen effektiviseras och centralerna förbereder sig på de ändringar som genomförandet av EU:s avfallslagstiftningspaket medför
- — Den cirkulära ekonomin och hållbar offentlig upphandling främjas
- — Ett hållbart nyttjande av naturresurserna främjas
- — Utbyggnaden av vindkraft styrs till platser som är optimala med tanke på miljön, medborgarna och makroekonomin.
- — Miljöförvaltningens handlingsprogram för anpassning till klimatförändringen genomförs.
- — Utarbetandet av sådana general- och detaljplaner för stadsregionerna som har betydande konsekvenser stöds i syfte att förtäta samhällsstrukturen, minska trafikbehovet och utveckla servicestrukturen. Förutsättningarna för att planera stadsregionhelheter förbättras och rutinerna för byggande på landsbygden utvecklas i samarbete med kommunerna på ett sätt som beaktar regionala särdrag.
Nyckeltal
Indikator | 2017 utfall |
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
Skydd av METSO-områdena, ha | 3 382 | 4 500 | 4 500 | 4 500 |
Miljöskyddsinspektioner, st. | 2 357 | 2 504 | 2 200 | 2 400 |
De undersökningar av förorenade områden som genomförts som statligt avfallshanteringsarbete, st. | 51 | 50 | 50 | 50 |
De iståndsättningar av förorenade områden som genomförts som statligt avfallshanteringsarbete, st. | 14 | 3 | 10 | 10 |
Tätortsstruktur i stadsregionerna som stöder tillhandahållande av tjänster och kollektivtrafik (andel av befolkningen som bor på områden med minst 20 inv./ha av befolkningen i hela stadsregionen), % | 63,9 | 63,9 | 63,91) | 63,9 |
1) Prognos
01. Miljöministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 34 888 000 euro.
Anslaget får även användas för ersättningar som betalas ut till Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes) för följande marknadskontrolluppgifter som grundar sig på EU-förordningar och EU-direktiv:
1) för att begränsa användningen av farliga ämnen i elektriska och elektroniska produkter, förpackningar, batterier och ackumulatorer samt för att kontrollera förpackningarnas grundkrav, tungmetallhalter och märkningar
2) för övervakning av förbud och restriktioner i fråga om produktion och utsläppande på marknaden av produkter med kvicksilver tillsatt, vilket krävs enligt Europeiska unionens förordning (EU) 2017/852 om kvicksilver
3) för konstaterande, registrering och kontroll av behörigheten hos personer som utför underhåll av utrustning, vilket krävs enligt Europeiska unionens förordningar (EG) nr 1005/2009 och (EU) nr 517/2014 om ämnen som bryter ned ozonskiktet och om fluorerade växthusgaser
4) för byggprodukter
5) för ekologisk planering och energimärkning av byggprodukter.
Dessutom får anslaget användas till ersättningar till Ympäristömerkintä Suomi Oy för skötseln av uppgifter enligt Europeiska unionens program för tilldelning av miljömärke, till ersättningar till Tukes för marknadskontrollen av ej CE-märkta produkter, till betalning av sådant statsunderstöd för forskningsverksamhet i enlighet med målen i miljöministeriets strategi som betalas till universitet, högskolor och andra motsvarande sammanslutningar som bedriver forskningsverksamhet samt till intressentgrupper för kommunikation som stöder målen i miljöministeriets strategi och för resebidrag.
Förklaring:Miljöministeriet ställer för 2020 upp följande preliminära resultatmål för sin verksamhet, och dessa mål stöder de samhälleliga effektmål som anges i motiveringen till huvudtiteln:
Effektmål | Resultatmål för verksamheten |
---|---|
1. En god miljö och biologisk mångfald | — Samordnat verkställande av vatten- och havsvården främjas, genomförandet av åtgärderna stärks genom programmet för effektiviserat vattenskydd och informationshanteringen i fråga om vatten reformeras |
— I vatten- och havsvården och aktionsplanen för Östersjön tas det in åtgärder som stöder målen för hållbar utveckling | |
— Skyddet av skogar, myrar och våtmarker samt vården med metoder som bygger på frivillighet utvecklas. Beredningen och genomförandet av handlingsprogrammet för förbättrande av livsmiljöerna inleds | |
— Den smidiga behandlingen av miljöförfarandena i lagstiftningen för olika sektorer främjas, tillstånds- och tillsynsförfarandena elektrifieras, tillsynen görs utifrån en riskbedömning och subsidiära miljöansvarssystem utvecklas | |
— Det nationella luftvårdsprogrammet 2030 genomförs och en minskning av mängden hälsofarliga partikelutsläpp och sot främjas | |
— Skyddet, uppföljningen och inventeringen av arter och naturtyper stärks utifrån nya hotbedömningar | |
— Betydelsen av kulturmiljöer och kulturlandskap stärks på bred bas i hela samhället | |
— En totalreform av markanvändnings- och bygglagstiftningen bereds i syfte att svara på förändringarna i omvärlden | |
2. Ett koldioxidneutralt kretsloppssamhälle | — De ändringar av klimatlagen som målet 1,5 grader kräver bereds, den klimatpolitiska planen på medellång sikt och energi- och klimatstrategin genomförs och en ny plan på medellång sikt eller en uppdatering utarbetas och beredningen av ändringarna av klimatlagen inleds. Kommunernas och regionernas klimatarbete påskyndas |
— Miljöministeriet arbetar för att miljö- och klimataspekter ska beaktas i jordbruks-, skogs- och energisektorn och i den övriga bioekonomin. Ministeriet genomför ett program för näringsåtervinning och deltar i utarbetandet av en strategi för näringsåtervinning i Östersjöområdet | |
— Den riksomfattande avfallsplanen och färdplanen för plast genomförs och lagstiftningen utvecklas | |
— Ett strategiskt program för främjande av cirkulär ekonomi utarbetas tillsammans med de centrala ministerierna | |
— Hållbara offentliga upphandlingar och ibruktagande av frivilliga s.k. green deal-avtal främjas | |
— Byggnadsbeståndets energiprestanda, högklassigt byggande, byggnadernas fuktsäkerhet och ett gott inomhusklimat främjas | |
— Utnyttjande av förnybar energi, träbyggande och koldioxidsnålhet i den byggda miljön främjas | |
— Miljöministeriet bereder åtgärder för att minska miljöbelastningen vid byggande och förbättra material- och resurseffektiviteten | |
3. Hållbar stadsutveckling | — Funktionsdugligheten och hållbarheten i stadsregionernas samhällsstruktur förbättras på partnerskapsbasis |
— Bostadsmarknadens funktionsduglighet och utvecklandet av mångsidiga bostadsområden främjas | |
— Människors välbefinnande stärks på så sätt att kvaliteten på boendeförhållandena och närmiljön säkerställs och utvecklas | |
— Naturens effekter på hälsa- och välbefinnande stärks genom att främja nyttjandet av naturen för rekreation och en hållbar naturturism och genom att förbättra grönområdenas kvalitet |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 27 127 | 27 027 | 35 688 |
Bruttoinkomster | 682 | 800 | 800 |
Nettoutgifter | 26 445 | 26 227 | 34 888 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 14 931 | ||
— överförts till följande år | 15 520 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Det internationella sot-initiativet CCAC (överföring från moment 35.10.66) | 100 |
Finansiering av förvaltningen av ett avfallsinformationssystem (regeringsprogr. 2019) | 150 |
Finansiering av naturvård (regeringsprogr. 2019) | 4 400 |
Förvaltning av en elektronisk marknadsplats | 215 |
Genomförande av programmet för främjande av cirkulär ekonomi (regeringsprogr. 2019) | 80 |
Handlingsprogrammet för att förbättra äldres boende (överföring från moment 35.20.55) (regeringsprogr. 2019) | 450 |
Höjning av HELCOM-avgiften (överföring till moment 35.10.66) | -36 |
Nedskärning av poster som överförs | 800 |
Överföring till moment 23.01.01 (-1 årsv.) | -118 |
Rapportering och statistikföring av uppgifter om avfall, projekt för informationssystem (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 1 000 |
Utökad finansiering för naturvården (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 3 000 |
Utvidgat anskaffningsstöd (-1 årsv.) (överföring till moment 23.01.01) | -100 |
Lönejusteringar | -46 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -1 060 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -132 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -56 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 283 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 65 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -11 |
Nivåförändring | -323 |
Sammanlagt | 8 661 |
2020 budget | 34 888 000 |
2019 budget | 26 227 000 |
2018 bokslut | 27 034 000 |
04. Finlands miljöcentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 23 374 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.
Förklaring:Finlands miljöcentral (SYKE) tar fram ny information och utvecklar nya lösningsmodeller som främjar hållbar utveckling och som kan användas av statsrådet, den övriga offentliga förvaltningen och näringslivet. Som underlag för lösningarna tar miljöcentralen fram information om miljön, om hur miljöns tillstånd utvecklas och om de faktorer som påverkar miljöns tillstånd, samt bedömer alternativa utvecklingstrender. Miljöcentralen sköter också flera av de rapporteringar som EU-lagstiftningen och internationella överenskommelser kräver samt vissa myndighetsuppgifter inom miljöövervakningen och andra myndighetsuppgifter.
Därtill sköter miljöcentralen de uppgifter i anslutning till nyttjandet och vården av vattenresurser som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde. Från miljöcentralens omkostnadsmoment anvisas för dessa uppgifter ca 1 500 000 euro. I fråga om dessa uppgifter bedöms kostnaderna för ca 20 årsverken täckas med miljöcentralens omkostnadsanslag medan kostnaderna för ca 16 årsverken täcks med särskild finansiering. Ändringarna preciseras genom gemensam planering.
Finlands miljöcentral fokuserar vid genomförandet av Agenda 2030 särskilt på att främja målet ”ett koldioxidneutralt och resurssmart Finland”.
Effektmålen är följande:
1) En god miljö och biologisk mångfald
Den biologiska mångfalden stärks och livsmiljöerna förbättrar människors välbefinnande och hälsa. Östersjöns samt vattendragens och grundvattnens tillstånd förbättras. Ändringar i naturförhållandena förutses i samband med nyttjandet av vattenresurser. Det internationella vattensamarbetet utvidgas. Miljörisker förutses och identifieras.
2) Ett koldioxidneutralt kretsloppssamhälle
Nationella och internationella åtgärder stöder uppnåendet av koldioxidneutralitet och anpassningen till klimatförändringen. Den cirkulära ekonomin och bioekonomin stärks på ett hållbart sätt så att hållbarheten i nyttjandet av vattenresurser och andra naturresurser främjas och mängden avfall minskas på så sätt att affärsverksamheten samtidigt förnyas och konkurrenskraften förbättras.
3) En hållbar stadsutveckling
De åtgärder som vidtas i stadsregionerna och regionerna stöder bekämpningen av klimatförändringen och hållbarheten i användningen av naturresurser samt stärker naturens mångfald. Boendemiljöernas sociala och ekologiska hållbarhet stärks. Utvecklingen av stadsregionerna och utvecklingen av landsbygdsområdena stöder varandra.
4) Stärkande av användningen av miljöinformation samt produktionen av miljöinformation
Informationen om miljön är betydelsefull, öppen, tillförlitlig och lättillgänglig för användarna. Produktionen av information är proaktiv. Verksamhetsmodeller som utnyttjar nya tekniker stöder reformer inom den offentliga förvaltningen och att hållbara affärsmodeller stärks också internationellt.
5) Produktion av lokala och regionala hållbara lösningar med hjälp av försök och nätverk
Regionala och lokala nätverk producerar praktiska lösningsmodeller och stärker samhällets ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhet nationellt och internationellt. Nätverk produceras interaktivt för att påskynda samhällsutveckling som främjar hållbarhet.
Verksamhetens resultat
Miljöministeriet ställer upp följande mål för resultatet av verksamheten vid Finlands miljöcentral:
- — Finlands miljöcentral säkerställer kvaliteten på sin vetenskapliga verksamhet samt upprätthåller antalet yrkespublikationer och vetenskapliga publikationer i förhållande till arbetsinsatsen på minst nuvarande nivå
- — Miljöcentralen stärker användningen av digitala kanaler för informationsförmedling vid spridningen av information som gäller miljön
- — Miljöcentralen sörjer för kostnadsmotsvarigheten i såväl sin offentligrättsliga som sin företagsekonomiska verksamhet
- — Miljöcentralen sörjer för att den har serviceförmåga i synnerhet ur de resultatstyrande ministeriernas samt regionförvaltningens perspektiv
- — Miljöcentralen sörjer för att dess kommunikation är högkvalitativ.
I sin verksamhet fokuserar Finlands miljöcentral på
- — att dämpa klimatförändringen och anpassa sig till den, med fokus på de styrsystem och styrmedel som särskilt hänför sig till detta, samt på att utvärdera och följa effekterna av åtgärderna
- — att främja skyddet, vården och ett hållbart nyttjande av vattendragen, grundvattnen och Östersjön samt på effekterna av belastningen på Östersjön och vattendragen och på övervakningen av vattenstatusen samt att utveckla styrsystem och styrmedel som hänför sig till Östersjön och vattendragen
- — att utvärdera och främja hållbarheten i den cirkulära ekonomin och bioekonomin och öka effektiviteten i material- och energianvändningen
- — att främja hållbarheten i nyttjandet av naturresurser och konsekvensbedömningar i samband med detta samt på att identifiera nya typer av risker och finna lösningar på dem
- — att stärka och trygga den biologiska mångfalden, främja hållbart nyttjande av naturen och upprätthållandet av tjänster som baserar sig på ekosystemens funktion och att ta fram lösningar i samband med detta samt på att främja affärsverksamhet som baserar sig på naturresursfunktionerna
- — att ta fram och sprida information om hållbar urbanisering och markanvändning, en hållbar byggd miljö och trafiksystem samt på att utveckla styrmedel för att stödja samordningen av olika användarbehov.
Finlands miljöcentrals inkomstpost 2020 är 32,0 miljoner euro. Av intäkterna inflyter 3,0 miljoner euro av den verksamhet som enligt lagen om grunderna för avgifter till staten är avgiftsbelagd, varav exportverksamheten uppskattas stå för ungefär en tredjedel.
Ersättningarna för samarbetskostnader uppgår till 9,2 miljoner euro och intäkterna av den samfinansierade verksamheten till 19,8 miljoner euro. EU:s andel av ersättningarna för samarbetskostnader och den samfinansierade finansieringen är sammanlagt ca 7,5 miljoner euro, varav 5 miljoner är samfinansierade.
Finlands miljöcentral förbättrar produktiviteten genom att utveckla nätverkssamarbetet nationellt och internationellt, genom att reformera verksamhetsprocesserna och informationssystemen och genom att utvidga de elektroniska webbtjänsterna. Produktiviteten förbättras också inom stödfunktionerna bl.a. på så sätt att processerna inom upphandlingsfunktionen utvecklas.
Dessutom främjas den nationella samordningen av havsforskningen och forskningsinfrastrukturen i enlighet med de nationella riktlinjerna för forskningsinfrastrukturen. Inom hela miljöförvaltningen förbättras produktiviteten bl.a. på så sätt att miljöövervakningen och datasystemen utvecklas och automatiseringen av den rapportering som baserar sig på uppföljning samt samarbetet i anslutning till datalager utökas. De nya verksamhetsmodellerna förbättrar produktiviteten även när det gäller de uppgifter som regionförvaltningen ansvarar för.
Produktiviteten förbättras också på så sätt att forskningssamarbetet mellan statens forskningsinstitut, universiteten och företagen görs mer mångsidigt, uppföljningsmetoderna utvecklas genom samarbete och nya samarbetsmodeller utnyttjas i uppföljningen samt samarbetet kring lokaler, laboratorier och forskningsinfrastrukturer ytterligare ökas.
År 2020 beräknas det totala antalet årsverken vid Finlands miljöcentral vara ca 565. Antalet anställda som anställts med direkt budgetfinansiering under omkostnadsmomentet motsvarar 244 årsverken. Mängden personal beror främst på hur den externa finansieringen utvecklas. Personalresurserna fördelas enligt de strategiska målen och den tillgängliga finansieringen.
Finlands miljöcentrals årsverken 2018—2020
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
558 | 563 | 565 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 56 252 | 52 024 | 55 374 |
Bruttoinkomster | 31 863 | 29 000 | 32 000 |
Nettoutgifter | 24 389 | 23 024 | 23 374 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 8 172 | ||
— överförts till följande år | 8 094 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 12 307 | 11 200 | 11 800 |
— finansiering från EU | 5 276 | 4 800 | 5 000 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 3 067 | 3 300 | 3 000 |
Intäkter sammanlagt | 20 650 | 19 300 | 19 800 |
Totala kostnader för projekten | 27 851 | 27 571 | 27 500 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -7 201 | -8 271 | -7 700 |
Självfinansieringsandel, % | 26 | 30 | 28 |
Kostnadsmotsvarigheten för samfinansierade projekt varierar enligt projekttyp och fastställs enligt de olika finansiärernas finansieringsvillkor.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Miljöforskningens och miljöförvaltningens resurser (regeringsprogr. 2019) | 460 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -64 |
Lönejusteringar | -54 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -118 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -65 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 324 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 74 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -18 |
Nivåförändring | -189 |
Sammanlagt | 350 |
2020 budget | 23 374 000 |
2019 budget | 23 024 000 |
2018 bokslut | 24 311 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom miljöministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 9 435 000 euro.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | 3 000 |
Sammanlagt | 3 000 |
Anslaget står utanför ramen.
2020 budget | 9 435 000 |
2019 budget | 6 435 000 |
2018 bokslut | 7 711 639 |
65. Understöd till organisationer och miljövård (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 1 730 000 euro.
Anslaget får användas
1) till understöd till riksomfattande naturskydds- och miljöorganisationer
2) till understöd till riksomfattande organisationer inom bostads- och byggnadsbranschen
3) till bidrag enligt 12 § i lagen om främjande av skärgårdens utveckling (494/1981) för projekt som främjar miljövården i skärgården
4) för stödjande av verksamhet som främjar avfallshanteringen i skärgårds- och fjällområden
5) för stödjande av sådan nationellt och regionalt betydande verksamhet av projektnatur som främjar en hållbar utveckling, värnar om kulturmiljön och främjar annan miljöfostran och miljöupplysning.
Förklaring:Anslaget används till allmänna understöd till riksomfattande naturskydds- och miljöorganisationer och till riksomfattande organisationer inom bostads- och byggnadsbranschen för deras basverksamhet. Med anslaget stöds också miljövården i skärgården samt avfallshanteringen i skärgårds- och fjällområden. Med anslaget stöds dessutom sådana nationellt och regionalt betydande projekt som främjar en hållbar utveckling, värnar om kulturmiljön och främjar annan miljöfostran och miljöupplysning. I samband med prövningen beaktas hur nödvändigt understödet är med tanke på verksamhetens art och omfattning samt sammanslutningens ekonomi och andra stöd.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Organisationernas understöd | -100 |
Suomen Metsästäjäliitto - Finlands Jägarförbund r.y. | -100 |
Sammanlagt | -200 |
2020 budget | 1 730 000 |
2019 budget | 1 930 000 |
2018 bokslut | 2 435 000 |