Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Miljö- och naturvård

Statsbudgeten 2020

10. Miljö- och naturvårdPDF-versio

Förklaring:Under kapitlet har budgeterats de anslag som i huvudsak ska användas för sådan verksamhet som främjar miljö- och naturvård inom förvaltningsområdet och vid de ämbetsverk inom regionförvaltningen som sköter miljöuppgifter.

1. En god miljö och biologisk mångfald

Syftet är i synnerhet att förbättra Östersjöns, insjöarnas och grundvattnets tillstånd, minska belastningen på vattendragen och belastningen av näringsämnen och skadliga ämnen samt minska de miljö- och hälsorisker som uppstår till följd av förorenad mark.

Skyddet av Östersjön och vattendragen styrs av vatten- och havsförvaltningsplanerna och av internationella åtaganden. Genomförandet av dessa planer och åtaganden effektiviseras och det utvecklas nya och effektiva åtgärder för att uppnå en god status i vattendrag och hav. Genomförandet av programmet för effektiviserat vattenskydd fortsätter. Genom inventeringar av den marina undervattensmiljön stöds skyddet av Östersjön och styrs planeringen av ett hållbart utnyttjande av naturresurser. Samarbetet för verkställande av den aktionsplan som utarbetats av kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö (HELCOM) och EU:s strategi för Östersjöområdet fortsätter och Finland leder såsom ordförande för HELCOM (2018—2020) arbetet med att uppdatera aktionsplanen och utarbeta HELCOM:s strategi för näringsåtervinning.

Smidigheten i behandlingen av miljötillstånd och miljörelaterade bedömningar främjas och helheten effektiviseras. Målet är att de miljörelaterade tillstånds- och bedömningsförfarandena i samband med investeringsprojekt ska löpa smidigt utan att det ges avkall på den höga nivån inom miljöskyddet.

Under Finlands ordförandeskap i Arktiska rådet (2017—2019) har god praxis för miljökonsekvensbedömning i arktiska områden utretts. Rekommendationer om denna praxis lyfts fram nationellt och internationellt.

Genomförandet av handlingsprogrammet i anknytning till Finlands strategi för bevarande och hållbart nyttjande av den biologiska mångfalden fortsätter och förberedelser för att utarbeta en ny nationell strategi samt regionala handlingsprogram för tiden efter 2020 inleds. Nätverket av nationalparker utvidgas och nätverket av naturskyddsområden kompletteras så att förvärvandet av områden i privat ägo som är reserverade för naturskydd och ersättningsförfarandena i samband med detta fortsätter. Genomförandet och effekterna av förslaget till komplettering av myrskyddet bedöms och myrskyddet främjas. Genomförandet av handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) effektiviseras.

Beredningen och genomförandet av handlingsprogrammet för förbättrande av livsmiljöerna inleds. I naturskyddsområdena och i andra värdefulla områden återställs skogar och myrar samt iståndsätts och vårdas hotade naturtyper såsom vårdbiotoper, lundar och fågelvåtmarker. Kvaliteten på och tillgången till informationen om naturen förbättras dessutom med hjälp av inventeringar av naturtyper och arter, uppföljning samt utveckling av informationshanteringen. Skyddsåtgärder för att avvärja hot mot Finlands natur riktas utifrån de nya bedömningarna av hot mot naturtyper och arter samt rapporteringarna enligt habitat- och fågeldirektiven. Information om resultaten ges aktivt. Beredningen av landskapsvårdsområden enligt naturvårdslagen och utvecklandet av ett nätverk av nationalstadsparker fortsätter.

Handlingsprogrammet för skydd av hotade arter genomförs bl.a. genom att förekomsterna av arter som kräver skyndsamt skydd tryggas. Finlands värdefulla vårdbiotoper inventeras och skötseln av dem effektiviseras.

Forskning om och sanering av förorenade mark- och grundvattenområden som klassificeras som riskobjekt främjas i enlighet med det riksomfattande forsknings- och saneringsprogrammet. Brådskande herrelösa objekt saneras inom ramen för statens avfallshanteringssystem, som just nu håller på att ses över, och genom oljeskyddsfondens JASKA-projekt.

Det finns beredskap för betydande miljö- och kemikaliesäkerhetsrisker och utvecklandet av subsidiära miljöansvarssystem när det gäller företagsverksamhet som orsakar risker fortsätter. Programperioden för det nationella programmet om farliga kemikalier tar slut 2020. Genomförandet av åtgärderna bedöms och vid behov utarbetas ett nytt program.

De olägenheter för miljö och hälsa som luftföroreningar ger upphov till minskas. Det nationella luftvårdsprogrammet 2030 genomförs.

2. Ett koldioxidneutralt kretsloppssamhälle

Bekämpningen av klimatförändringen och anpassningen till förändringen för att uppnå EU:s klimat- och energimål som sträcker sig till 2020—2050 kräver effektiva åtgärder. Genomförandet av Parisavtalet och det övriga internationella klimatsamarbetet påverkas aktivt. Man deltar i och påverkar verkställandet av EU:s klimat- och energipaket, som sträcker sig till 2030 och en eventuell uppdatering av målen för 2030 inleds.

Långsiktigheten och planmässigheten i klimatpolitiken ökas och kostnadseffektiviteten hos de klimatpolitiska åtgärderna förbättras genom de åtgärder som ingår i den klimatpolitiska plan på medellång sikt som sträcker sig till 2030 och genom att rapportera om dem till riksdagen i enlighet med klimatlagen. Samtidigt inleds en ny plan på medellång sikt, eller en uppdatering, och beredningen av ändringar av klimatlagen.

För att klimatåtgärderna ska vara kostnadseffektiva och Finland ska ha inflytande i EU och i internationella forum krävs vetenskapligt underbyggd information. Planeringen och beslutsfattandet i anslutning till klimatpolitiken stöds med hjälp av en nationell klimatpanel.

I samarbete med andra aktörer utvecklas sätt att främja koldioxidsnåla och energieffektiva lösningar samt innovationer inom den offentliga sektorn och i konsumenternas val. Klimatarbetet i kommunerna och regionerna påskyndas.

Träbyggande främjas i enlighet med planen i programmet för träbyggande. Programmet baserar sig på genomförandet av energi- och klimatstrategin. År 2020 genomförs planenligt bl.a. forsknings- och utvecklingsarbetet i anslutning till specialfrågor som är förknippade med användningen av trä vid byggande i städer som förtätas och i stora träkonstruktioner samt främjas skapandet av regionala kompetenskluster.

Beredningen av en övergång till en cirkulär ekonomi fortsätter bl.a. på så sätt att lagstiftningen och frivilliga avtal utvecklas, elektroniska plattformar och informationssystem utnyttjas och utvecklas samt genom försöksverksamhet. Målet är att naturresurserna ska utnyttjas material- och energieffektivt med sikte på ett slutet kretslopp för materialåtervinning som minskar växthusgasutsläppen och avfallet och inte äventyrar naturens ekosystemtjänster.

Genomförandet av programmet för återvinning av näringsämnen (RAKI) fortsätter, genom vilket man effektiviserar tillvaratagandet och återvinningen av näringsämnen i biomassa och avloppsvatten och främjar uppkomsten av metoder som minskar skadliga ämnen och samarbetshelheter som återvinner näringsämnen samt nya styrmedel för återvinning av näringsämnen i syfte att bevara fosfortillgångara och främja en god status i vattendragen och i Östersjön.

Verksamhetsmålen i fråga om Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter har ställts upp i motiveringen under moment 35.10.52.

20. Bekämpning av miljöskador (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 4 400 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter som föranleds av förebyggande, begränsning och ordnande av bekämpning av miljöskador, undersökningar och utredningar som direkt anknyter till dessa åtgärder samt av rättegångar och konkursförfaranden till följd av återkrav av understöd

2) till utgifter som föranleds den behöriga myndigheten på grund av att olagliga internationella avfallstransporter sänds tillbaka eller hanteras på korrekt sätt och alla kostnader inte alltid genast kan återkrävas hos den som fört ut avfallet

3) till avlönande av personal motsvarande högst två årsverken.

Förklaring:Anslaget används för utgifter som staten föranleds av förebyggande, begränsning och ordnande av bekämpning av miljöskador i risksituationer som orsakas av förorening av miljön eller andra skadliga förändringar i miljön. Myndigheternas behov att agera gäller särskilt insolvenssituationer och situationer där den ansvariga aktören är okänd eller onåbar. De kostnader som myndigheten orsakas gäller enskilda fall och är svåra att förutse. Återkrav av kostnaderna från den ansvariga aktör som definieras i lagen kan på grund av sakens natur vara svårt att genomföra.

Det har i miljöskyddslagen genom lag (1077/2018) tagits in en bestämmelse om den statliga tillsynsmyndighetens behörighet att vidta sådana åtgärder som är nödvändiga för att förebygga eller begränsa förorening av miljön, om verksamhet som medför risk för förorening av miljön orsakar eller hotar att orsaka allvarlig risk eller allvarlig olägenhet för hälsan eller miljön och om genomförandet av de behövliga åtgärderna inte med stöd av räddningslagen ingår i räddningsverksamheten. Åtgärder kan vidtas, om genomförandet av åtgärderna inte kan säkerställas genom ett sedvanligt förvaltningstvångsförfarande eller om det inte kan utredas vem som svarar för verksamheten. Bestämmelsen trädde i kraft den 1 januari 2019.

De utgifter som föranleds den behöriga myndigheten på grund av att olagliga internationella avfallstransporter sänds tillbaka återkrävs av den som fört ut avfallet och intäktsförs under moment 12.35.99. Ersättningarna beräknas uppgå till 150 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Andra fasen av stängningen av gruvan i Hitura -16 300
Genomförande av programmet för effektiviserat vattenskydd 2 500
Sammanlagt -13 800

2020 budget 4 400 000
2019 budget 18 200 000
2018 bokslut 7 100 000

21. Vissa utgifter för naturvård (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 30 340 000 euro.

Anslaget får användas

1) för beredning och genomförande av handlingsprogrammet för förbättrande av livsmiljöerna samt inventering, märkning och skötsel av privata naturskyddsområden och andra områden som är värdefulla med tanke på den biologiska mångfalden och av landskapsområden

2) för främjande av genomförandet av handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO)

3) för uppföljning, skydd och vård av hotade arter, och för därmed relaterade arbetsgruppers verksamhet, för förebyggande av skador orsakade av fredade arter och för ordnande av vård för skadade vilda djur i naturtillstånd och den vård av djur som EU:s CITES-förordning förutsätter

4) för naturskyddsplanering och tillämpning av marktäktslagen samt för planering och iståndsättning i anslutning till skydd av grundvatten

5) till avlöning av personal motsvarande högst 107 årsverken i uppgifter för viss tid enligt motiveringen ovan

6) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Anslaget får i punkterna 1—3 även användas till betalning av understöd.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Anslaget bidrar till att genomförandet av METSO-handlingsplanen och skyddet av myrar effektiviseras samt att det utförs inventeringar och uppföljningar av hotade naturtyper och naturtyper som ska skyddas med stöd av naturvårdslagen, vårdbiotoper och åsskogar i Naturaområden. De bedömningar av Naturaområden som saknas samt behövliga planer görs. De utredningar som behövs för att utveckla naturvården genomförs. Handlingsprogrammet för skydd av arter genomförs och uppföljningen av pollinerare inleds.

Anslaget används i huvudsak för beredningen och genomförandet av det tioåriga handlingsprogrammet för förbättrande av livsmiljöerna. Genom programmet skyddas, iståndsätts och vårdas i den första fasen särskilt myrar, fågelvåtmarker och vårdbiotoper och i fortsättningen också andra försämrade objekt där det finns hotade livsmiljöer, och förbättras skyddsnivån på hotade naturtyper och arter. Inom ramen för programmet förbättras också kvaliteten på, omfattningen av och tillgången till sådan information om naturen som främjar naturvården.

För att stödja riktandet av miljöersättningarna för jordbruket slutförs den nationella inventeringen av vårdbiotoper i hela landet före utgången av 2021. Beredningen av landskapsvårdsområden enligt naturvårdslagen främjas. Projekt som anknyter till hållbar användning av marksubstanser och till iståndsättning av marktäktsområden genomförs.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Finansiering av naturvård (regeringsprogr. 2019) 12 100
Säkerställande av att Heinola Fågelpark kan fortsätta sin verksamhet -50
Utökad finansiering för naturvården (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 15 600
Sammanlagt 27 650

2020 budget 30 340 000
2019 budget 2 690 000
2018 bokslut 2 440 000

22. Vissa utgifter för miljövård (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 20 235 000 euro.

Anslaget får användas

1) för skyddet av Östersjön och för vattenskydd samt för att främja de vatten- och havsförvaltningsplaner som styr skyddet av Östersjön och vattenskyddet och för att främja verkställandet av planerna samt för att utveckla bedömningen av miljöns tillstånd och effekterna

2) för att skydda mångfalden i den marina undervattensmiljön och främja ett hållbart nyttjande av den marina undervattensmiljön

3) för att främja återvinningen av näringsämnen i syfte att minska eutrofieringen av vattendragen

4) för att utveckla forskningen, riskbedömningen och riskhanteringen i samband med markskydd och miljösanering samt för uppföljning

5) för att upphandla provtagning, laboratorietjänster, informationshantering och andra köptjänster som gäller miljöuppgifter

6) för att producera miljöinformation

7) för gemensamma utvecklingsprojekt och ordnande av utbildning som gäller miljöuppgifter

8) för utredningar i anslutning till utsläppsminskningsmålen och internationella klimatförhandlingar samt för åtgärder för att utveckla och verkställa klimatpolitiken

9) för att främja bekämpningen av klimatförändringen i områdesanvändningen

10) för utvecklingsuppgifter och projekt som främjar bioekonomin och den cirkulära ekonomin

11) för beredning av lagstiftning och lösningar som främjar återvinning

12) för avlönande av personal motsvarande högst 161 årsverken, varav visstidsanställd personal motsvarande högst 22 årsverken för uppgifter som anges i punkt 7 och visstidsanställd personal motsvarande högst 100 årsverken och personal motsvarande högst 39 årsverken för uppgifter som anges i de övriga punkterna

13) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen av projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Anslaget får även användas till betalning av understöd.

Under momentet nettobudgeteras de sjukdagpenningar och moderskapspenningar som betalas till arbetsgivaren.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Programmet för effektiviserat vattenskydd 3 000 000
Främjande av skyddet av Östersjön och vattendragen 6 890 000
Upphandling av tjänster som gäller miljöuppgifter 4 125 000
Utveckling av miljösaneringen och markskyddet 1 350 000
Styrning och utveckling av miljöuppgifter 1 200 000
Främjande av cirkulär ekonomi 420 000
Klimatpanel och klimatprojekt 1 910 000
Miljöforskningens och miljöförvaltningens resurser 1 340 000
Sammanlagt 20 235 000

Av anslaget används 9 890 000 euro för främjande av skyddet av vattendragen och Östersjön, för programmet för effektiviserat vattenskydd, för kartläggning av områden som är viktiga med tanke på mångfalden och ekosystemtjänsterna i den marina undervattensmiljön (VELMU-programmet), för främjande av skydd av grundvatten och småvatten, för fastställande och klassificering av grundvattenområden och för utveckling av bedömningen av miljöns tillstånd och effekterna. Anslaget används även för åtgärder som effektiviserar återvinningen av näringsämnen och åtgärder för att skydda Östersjön och vattendragen.

Av anslaget används 4 125 000 euro för att upphandla de laboratorietjänster och andra miljöuppgifter samt informationshanteringstjänster som miljöförvaltningen behöver.

Av anslaget används 420 000 euro för det strategiska programmet för främjande av cirkulär ekonomi och för främjande av annan cirkulär ekonomi.

Av anslaget används 1 350 000 euro för att utveckla forsknings- och saneringsverksamheten och uppföljningen i samband med markskyddet och förorenade mark- och grundvattenområden.

Därtill används anslaget för de utredningar som krävs med tanke på de internationella klimatförhandlingarna och utsläppsminskningarna och för att utveckla klimatpolitiken, för att verkställa den klimatpolitiska planen på medellång sikt, för att påskynda klimatarbetet i kommunerna och regionerna, för att bereda långsiktiga klimatplaner samt för klimatpanelens verksamhet.

Avsikten är att anslaget även ska användas för att stärka styrningen och skötseln av miljöuppgifter och för miljöförvaltningens gemensamma utvecklingsprojekt.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avlöning av klimatpanelens sekretariat -150
Genomförande av programmet för effektiviserat vattenskydd -1 500
Genomförande av programmet för främjande av cirkulär ekonomi (regeringsprogr. 2019) 420
Klimatpanelen (regeringsprogr. 2019) 450
Miljöforskningens och miljöförvaltningens resurser (regeringsprogr. 2019) 1 340
Projektet näringsåtervinning (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 2 500
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -1 000
Sammanlagt 2 060

2020 budget 20 235 000
2019 budget 18 175 000
2018 bokslut 16 525 000

52. Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 57 844 000 euro.

Anslaget får användas för de offentliga förvaltningsuppgifter som Forststyrelsen utför under ledning av miljöministeriet enligt följande:

1) för utgifter för användning, skötsel, restaurering och uppföljning av och guidning i de nationalparker, övriga naturskyddsområden och naturskyddsobjekt, ödemarksområden samt kulturobjekt vars förvaltning hör till de offentliga förvaltningsuppgifter som Forststyrelsen besitter samt för utgifter för skötsel av privata skyddsområden

2) för sådant byggande inom naturskyddsområden och naturskyddsobjekt som tjänar skyddsändamålet och för betalning av utgifter för ombyggnad, reparation, underhåll och rivning av befintliga byggnader, konstruktioner, vägar och vägavsnitt samt för köp av byggnader som är belägna inom naturskyddsområden eller som är nödvändiga för dem

3) för anskaffning av maskiner, apparatur och utrustning vars ekonomiska livslängd överstiger tre år

4) för utveckling och förvaltning av informationssystem, inklusive de ULJAS-system för geografisk information som är gemensamma för naturvårdsförvaltningen.

Dessutom får Forststyrelsen för dessa offentliga förvaltningsuppgifter använda sådana inkomster från offentliga förvaltningsuppgifter som inflyter till Forststyrelsen och som hör till miljöministeriets ansvarsområde.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Verksamhetens effektmål inom miljöministeriets ansvarsområde är följande:

  • — Skyddsnivån för arter och naturtyper förbättras med hjälp av åtgärder som prioriteras utifrån aktuell information
  • — Naturtillståndet i nätverket Natura 2000 och nätverket av naturskyddsområden förbättras
  • — Den kulturhistoriska fastighetsförmögenhetens värde bibehålls
  • — Rekreation i naturen ökar välbefinnandet och uppskattningen för naturen, vilket stöds genom aktiv information.

Förklaring:Miljöministeriet ställer upp följande preliminära mål för resultatet av verksamheten vid Forststyrelsen:

Kvantitativa mål

  2017
utfall
2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål
         
Antal uppdateringar av bedömningarna av Naturaområdenas tillstånd (NATA)1) - - - 150
Förbättrande av tillståndet hos försämrade livsmiljöer (ha) 5 746 6 219 5 990 7 450
Inventeringar av arter, kontroll av förekomsten (st.) 6 409 14 349 9 000 18 000
Det totala antalet besökare: nationalparker och andra platser som är öppna för allmänheten (st.) 7 927 492 8 041 019 8 180 000 8 300 000
Kundtillfredsställelse när det gäller naturum och service i naturen (bedömningsskala 1—5) 4,34 4,40 4,41 4,42

1) Nytt mål

Forststyrelsen
  • — deltar i genomförandet av handlingsprogrammet för förbättrande av livsmiljöerna i samarbete med NTM-centralerna
  • — förbättrar skyddsnivån för arter och naturtyper genom att i betydande grad öka antalet skydds- och vårdåtgärder som riktas till dem och genom att komplettera kunskapsunderlaget
  • — deltar i handlingsprogrammet för förbättrande av livsmiljöerna
  • — deltar i planeringen och genomförandet av havsvården och utvecklar skyddet av den biologiska mångfalden i insjöarna
  • — ökar i Natura 2000-områden och andra skyddsområden antalet vård- och restaureringsåtgärder i syfte att förbättra områdenas naturtillstånd och sammanlänkning samt ekosystemtjänsternas funktion samt svarar för uppföljningen av hela skyddsområdesnätverkets tillstånd
  • — svarar för utvecklandet av datasystem för naturskyddsområden, naturtyper och arter och för förbättrande av kvaliteten på datainnehållet, inklusive hanteringen av information om hotade arter
  • — förvaltar och sköter kulturhistorisk fastighetsförmögenhet i enlighet med principerna i statens fastighetsstrategi
  • — förbättrar naturskyddsområdenas ekologiska hållbarhet samt förutsättningarna för naturturism och användning av naturen för rekreation bl.a. genom att systematiskt minska det eftersatta underhållet av utrustning för friluftsliv och vägledning i skyddsområden
  • — främjar fastighetsbildning av naturskyddsområden och utmärkning av gränserna i terrängen
  • — informerar om skyddet av och möjligheterna att nyttja den biologiska mångfalden och främjar således de positiva effekterna av rekreation i naturen.

Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter som hör till miljöministeriets ansvarsområde beräknas inbringa uppskattningsvis 5 700 000 euro i inkomster till Forststyrelsen, av vilket ca 300 000 euro är intäkter av försäljning av obehövliga fastigheter.

Övriga nyckeltal

  2017
utfall
2018
utfall
2019
uppskattning
2020
budgetprop.
         
Antalet nationalparker (st.) 40 40 40 40
Antalet andra naturskyddsområden (st.) 579 579 925 1 270
Nationalparkernas areal (ha) 1 002 000 1 002 000 1 005 000 1 003 000
De andra naturskyddsområdenas areal (ha) 982 000 986 000 1 110 000 1 250 000
De andra naturskyddsobjektens areal (ha) 830 000 896 000 780 000 650 000
Ödemarksområdenas (12 st.) areal (ha) 1 489 000 1 489 000 1 489 000 1 489 000
Skydd av platser med arter som kräver särskilt skydd (st.) 5 563 6 033 5 600 6 000
Skydd av platser med andra hotade arter och arter som avses i habitatdirektivet (st.) 24 257 27 611 24 500 24 500
Fornminnen (st.) 2 269 2 269 2 269 2 269
Skyddade byggnader (st.) 383 396 383 396
Naturum och andra kundbetjäningsställen (st.) 25 25 24 24

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Fastighetsbildning av naturskyddsområden och utmärkning av deras gränser 500
Finansiering av naturvård (regeringsprogr. 2019) 7 500
Inkluderande av tillgänglighetsanpassade naturobjekt i objekten i Naturtjänsterna -300
Iståndsättning och utvecklande av 19 nationalparker och naturobjekt -2 770
Minskandet av det eftersatta underhållet -1 500
Minskandet av naturskyddsområdenas eftersatta underhåll 1 000
Projektet Turism 4.0 -1 240
Restaurering och vård av naturskyddsområden 500
Skydd av saimenvikaren -100
Tidigareläggning av avloppsarbetena på Skanslandet (tilläggsb. II 2019) -900
Utmärkning av nationalparkernas och andra naturskyddsobjekts vandringsleder på informationstavlor och rastplatser -360
Utökad finansiering för naturvården (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 19 200
Utvecklande av ödestugor och minskande av det eftersatta underhållet -200
Utvidgning och förnyelse av basutställningen vid Samemuseet och Övre Lapplands naturcentrum Siida 1 145
Sammanlagt 22 475

2020 budget 57 844 000
2019 II tilläggsb. 900 000
2019 budget 35 369 000
2018 bokslut 34 760 000

(60.) Överföring till oljeskyddsfonden (reservationsanslag 3 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om upphävande av lagen om oljeavfallsavgift.


2019 budget 3 000 000
2018 bokslut 3 000 000

61. Främjande av vatten- och miljövård (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 15 542 000 euro.

Anslaget får användas

1) för understöd för genomförandet av åtgärder som ingår i vatten- och havsförvaltningsplanerna enligt lagen om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen (1299/2004) samt för utgifterna för beviljande av understöd

2) för betalning av de understöd som avses i lagen om stödjande av sanering av förorenade områden (246/2019) för utredning av den risk eller olägenhet för hälsan eller miljön som förorening av mark, grundvatten eller sediment orsakar och för sanering av förorenade områden samt slutförande av statens anhängiga avfallshanteringsarbeten som avses i 35 § i den sedermera upphävda avfallslagen (1072/1993)

3) för betalning av utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst åtta årsverken och av andra konsumtionsutgifter som föranleds av projekten

4) för åtgärder som är nödvändiga för att förhindra miljöskador

5) för betalning av utgifter som föranleds av programmet för träbyggande, genom vilket utbudet av trä utökas och trä används på ett mångsidigare sätt

6) för betalning av de utgifter som orsakas av programmet Hållbara städer som främjar en hållbar stadsutveckling

7) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen av projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Avtal får ingås om att ett arbete som finansierats med anslaget och som inletts och slutförts som statens arbete överlåts till kommunen eller en annan samarbetspartner. Samtidigt ska det avtalas om de villkor som den som tar emot arbetet ska följa efter överlåtelsen.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Programmet för effektiviserat vattenskydd 9 000 000
Genomförande av vatten- och havsförvaltningsplanerna 1 521 000
Sanering av förorenade områden 1 521 000
Programmet för träbyggande 2 000 000
Programmet Hållbara städer 1 500 000
Sammanlagt 15 542 000

Av anslaget används 10 521 000 euro för praktiska vattenvårds- och havsvårdsåtgärder och för programmet för effektiviserat vattenskydd i syfte att uppnå och trygga en god status i grund- och ytvatten. I synnerhet förbättras tillståndet i de kustvatten och åar vars tillstånd försämrats. Samarbetet, nätverken och partnerskapen mellan den offentliga och den privata sektorn och organisationsfältet stärks. Samtidigt främjas affärsverksamheten, konkurrenskraften och exportmöjligheterna inom den finländska vattensektorn genom stöd till införandet av ny teknik och delandet av god praxis.

Av anslaget används 1 521 000 euro för utgifter som föranleds av samordningen av statliga avfallshanteringsarbeten och av att man låter göra eller understöder forsknings- och saneringsprojekt som avser förorenade mark- och grundvattenområden och som genomförs som statliga avfallshanteringsarbeten, vid objekt som utgör betydande miljö- och hälsorisker och som NTM-centralerna har prioriterat och som närings-, trafik- och miljöcentralen i Birkaland centraliserat svarar för att genomföra. Anslaget kan också användas för att finansiera åtgärder som är nödvändiga för att förebygga miljöskador i situationer där staten på grund av verksamhetsutövarens insolvens eller av någon annan motsvarande orsak är tvungen att i andra hand delta i exempelvis avlägsnandet av farligt avfall eller farliga kemikalier från en fastighet.

Av anslaget används 2 000 000 euro till att genomföra programmet för träbyggande. År 2020 genomförs bl.a. forsknings- och utvecklingsarbete i anslutning till specialfrågor som är förknippade med användningen av trä vid byggande i städer som förtätas och i stora träkonstruktioner samt främjas skapandet av regionala kompetenskluster.

Av anslaget används 1 500 000 euro till att genomföra programmet Hållbara städer. Programmet påskyndar en hållbar stadsutveckling med fokus på både miljömässigt och socialt hållbara lösningar. År 2020 ligger tyngdpunkten i verksamheten på arbetet med att lösa städernas och kommunernas gemensamma utmaningar, genomförandet av försök och spridningen av resultatet av dem, spridningen av god praxis, främjandet av nätverkssamarbetet inom stadsutvecklingen samt inledandet av ett internationellt utbyte av erfarenheter.

De projekt som främjas med anslaget finansieras i någon mån också med anslag under moment 32.01.02 under arbets- och näringsministeriets huvudtitel, närmast som löneutgifter och andra konsumtionsutgifter för arbetsledningen på arbetsplatserna.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Genomförande av programmet för effektiviserat vattenskydd -1 000
Iståndsättning av fem vattendrag -480
Programmet Hållbar stadsutveckling (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 1 500
Projektet för sanering av Laajalahti i Lievestuore -500
Sammanlagt -480

2020 budget 15 542 000
2019 budget 16 022 000
2018 bokslut 9 052 000

63. Utgifter för förvärv av och ersättning för naturskyddsområden (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 48 630 000 euro.

Anslaget får användas

1) till köp och inlösen av jord- och vattenområden och byggnader för naturskyddsändamål och köp av områden som ska införlivas med ödemarksområden

2) till betalning av ersättningar till markägare eller innehavare av särskilda rättigheter för ekonomiska förluster på grund av beslut eller avtal enligt 24, 25, 29 och 47 § i naturvårdslagen

3) till ersättningar för de kostnader som staten med stöd av 53 § i naturvårdslagen, 197 § i markanvändnings- och bygglagen samt 7 a § i lagen om enskilda vägar påförs på grund av genomförandet av nätverket Natura 2000

4) till ersättningar som föranleds av skydd enligt 8 och 26 § i marktäktslagen

5) till ersättningar för olägenheter enligt 55 § 2 mom. i naturvårdslagen

6) till utgifter som föranleds av bedömning av, lantmäteriförrättningar på och förvärvsuppgifter för områden som förvärvas till staten för naturskyddsändamål eller som inrättas som privata skyddsområden samt till utgifter som föranleds av anskaffning av tjänster för märkning av privata skyddsområden och dessutom till utgifter för fastighetsskötsel på områden som är i miljöministeriets besittning och till eventuella kostnader för ersättningsförrättningar

7) till ett belopp av högst 60 000 euro till arvoden som betalas utifrån separat ingångna samarbetsavtal och genom vilka behandlingen av anbud som markägarna lämnat in i enlighet med handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) främjas

8) till betalning av ränta för periodiserade betalningsposter av köpesumman och ersättningarna då räntan motsvarar den ränta som fastställs i 95 § 1 mom. i lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter

9) till ersättningar som närings-, trafik- och miljöcentralerna betalar ut för skador orsakade av fridlysta sällsynta djur

10) till kommunerna och till samfund som kommunerna bildat för förvärv av rekreationsområden för stödjande av förvärv av regionalt och nationellt betydelsefulla rekreationsområden med stöd av statsunderstödslagen; förvärven ska främja skyddet av den biologiska mångfalden

11) till betalning enligt lagen om bekämpning av skogsskador av de utgifter som föranleds av ersättningar för de skogsskador som spritts från naturskyddsområden eller från områden i statens ägo som förvärvats för naturskyddsändamål och av bedömning av skadorna.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

För fullföljandet av de naturskyddsprogram som statsrådet har fastställt, nätverket Natura 2000 och handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) får det 2020 ingås avtal och avges förbindelser som åren efter 2020 föranleder kostnader på sammanlagt högst 10 000 000 euro.

Förklaring:Genom förvärv till staten av mark för naturskyddsändamål och genom ett ersättningsförfarande tryggas områden som är viktiga för den biologiska mångfalden. Handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) genomförs särskilt. Dessutom skyddas värdefulla myrområden samt andra livsmiljöer som en del av handlingsprogrammet för förbättrande av livsmiljöerna. Med anslaget genomförs också de naturskyddsprogram som fastställts av statsrådet, nätverket Natura 2000, skyddet av arter som kräver särskilt skydd och reserveringar av skyddsområden enligt planerna. Vid sidan av närings-, trafik- och miljöcentralerna fortsätter Forststyrelsen att förvärva skyddsområden vid behov.

För förvärv av och ersättningar för skogsområden som överensstämmer med METSO-handlingsplanen reserveras preliminärt 25 000 000 euro och för skydd av myrar som en del av livsmiljöprogrammet minst 12 000 000 euro. För stödjande av förvärv av rekreationsområden reserveras 100 000 euro. Vid behov kan 1 000 000 euro av anslaget anvisas för Forststyrelsens bruk.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2021 2022 2023 Sammanlagt
fr.o.m.
2020
         
Förbindelser 2020 5 000 3 000 2 000 10 000
Utgifter sammanlagt 5 000 3 000 2 000 10 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Finansiering av naturvård (regeringsprogr. 2019) 15 000
METSO-handlingsplanen (överföring till moment 35.20.55) -5 000
Utökad finansiering för naturvården (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 12 000
Nivåförändring -200
Sammanlagt 21 800

2020 budget 48 630 000
2019 budget 26 830 000
2018 bokslut 29 621 445

(65.) Oljeavfallshantering som finansieras med oljeavfallsavgiften (reservationsanslag 3 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om upphävande av lagen om oljeavfallsavgift.


2019 budget 1 000 000
2018 bokslut 1 000 000

66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 2 062 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer och överenskommelser i anslutning till miljöministeriets ansvarsområde samt till andra betalningar till utlandet som föranleds av internationella förbindelser.

Anslaget får också användas till stödjande av utvecklingsländernas representanters deltagande i internationella miljökonferenser, avtalsförhandlingar och expertseminarium.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Klimat och atmosfär 400 000
Ekosystemtjänsterna och den biologiska mångfalden 480 000
Östersjön, vattendrag och vattenresurser 625 000
Materialeffektivitet och kemikalier 200 000
Boende och byggd miljö 7 000
Andra betalningar till utlandet 50 000
Deltagandestöd till utvecklingsländer 300 000
Sammanlagt 2 062 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Det internationella sot-initiativet CCAC (överföring till moment 35.01.01) -100
Höjning av HELCOM-avgiften (överföring från moment 35.01.01) 36
Utvecklingsländernas representanters deltagande i miljökonferenser (överföring från moment 24.30.66) 300
Sammanlagt 236

2020 budget 2 062 000
2019 budget 1 826 000
2018 bokslut 1 812 000