Talousarvioesitys 2020
01. Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 759 392 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (1177/2009) 2 §:n nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle
2) säädettyjen korvausten maksamiseen teleyrityksille.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa poliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Kiireellisten hälytyspalvelujen saatavuus ja toimintavalmiusaika säilytetään hyvällä tasolla. Poliisin resursointia harvaan asutuilla ja heikon palvelutason alueilla ylläpidetään. Poliisin resurssit kohdennetaan enenevissä määrin poliisin toiminnallisiin painopistealueisiin. Poliisin toiminnassa painotetaan ennalta estävää toimintaa.
Liikennevalvonnan vaikuttavuus pyritään säilyttämään. Edelleen kehitetään valvonnan kohdentamista, poliisiyksiköiden liikenneanalyysiä, tietojohtoisuuteen perustuvaa liikennevalvonnan suunnittelua ja johtamista kaikilla liikennevalvonnan osa-alueilla sekä lisäämällä automaattista liikennevalvontaa. Poliisin paljastamien rattijuopumusten, törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisen taso sekä raskaan liikenteen valvonnan taso säilytetään v. 2018 tasolla.
Laittoman maahantulon tilanne säilytetään Suomessa hallittuna ja toimenpiteet laittoman maahantulon torjumiseksi ovat uskottavia ja tehokkaita. Maasta poistamispäätösten täytäntöönpano pidetään tehokkaana niiltä osin kuin poliisi voi siihen vaikuttaa.
Valvonta | 2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (ABC-tehtävät/htv) | 859 | 846 | 844 |
Liikennevalvonnan tuottavuus, kpl/htv | 1 190 | 1 215 | 1 175 |
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 1 250 | 1 264 | 1 268 |
Valvonnan kustannukset, 1 000 euroa | 128 242 | 131 500 | 132 200 |
Taloudellisuus (kustannukset/ABC-tehtävät), euroa | 119,5 | 123 | 124 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen kotiväkivaltaan puuttumisessa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | 3,0 | - | 3,0 |
Onnistuminen liikennevalvonnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | 3,08 | - | 3,0 |
Onnistuminen poliisin partioinnissa ja muussa näkyvässä toiminnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | 3,0 | - | 3,0 |
Liikennevalvontaan käytetty työaika, htv | 487,4 | 428,51) | 488 |
— josta raskaan liikenteen valvontaan käytetty työaika, htv | 47,1 | 41,5 | 47,5 |
Automaattisen liikennevalvonnan suoritteet, kpl | 606 005 | 600 000 | 640 000 |
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, tapaukset enintään, kpl | 4 046 | 4 215 | 4 200 |
Henkilövahinkoon johtaneet liikenneonnettomuudet enintään, kpl | 4 400 | 4 029 | 3 800 |
Rattijuopumusrikosten määrä enintään, kpl | 19 738 | 20 552 | 20 500 |
Suoritteet | |||
---|---|---|---|
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden (yjt) tehtävämäärä, kpl | 1 074 192 | 1 069 639 | 1 070 000 |
— josta oma-aloitteiset tehtävät, % | 37,2 | 37,3 | 37,3 |
Oma-aloitteellisuus (%) eräissä taajamavalvontaan liittyvissä tehtävissä (03 Pahoinpitely, tappelu | 15 Vahingonteko | 34 Päihtynyt henkilö | 35 Häiriökäyttäytyminen ja ilkivalta) | 9,5 | 9,5 | 9,5 |
1) Vähenee EU-puheenjohtajuuden tehtävien ja koulutustarpeiden takia, huomioitu myös seuraamusmäärissä.
Hälytystoiminta | 2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 tavoite |
---|---|---|---|
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (A- ja B-hälytystehtävät, määrä/htv) | 258 | 244 | 237 |
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 2 042 | 2 065 | 2 133 |
Hälytystoiminnan kustannukset, 1 000 euroa | 188 928 | 193 000 | 193 900 |
Taloudellisuus (kustannukset/hälytystehtävät A+B), euroa | 358 | 382 | 384 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Toimintavalmiusaika A-luokan tehtävissä, min | 9,4 | 9,6 | 9,6 |
Toimintavalmiusaika A- ja B-luokan tehtävissä, min | 18,2 | 17,9 | 18,0 |
Toimintavalmiusaika alle 20 min (%, A+B -tehtävistä) | 70,2 | 70,5 | 70,5 |
Toimintavalmiusaika alle 45 min (%, A+B -tehtävistä) | 91,9 | 92,1 | 92,0 |
Onnistuminen kiireellisissä hälytystehtävissä, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | 3,24 | - | 3,2 |
Suoritteet | |||
Perheväkivaltaan liittyvät hälytystehtävät enintään, kpl | 25 185 | 21 261 | 21 500 |
A ja B hälytystehtävien määrä enintään, kpl | 527 482 | 504 703 | 505 000 |
A, B ja C hälytystehtävien määrä enintään, kpl | 1 074 192 | 1 069 639 | 1 070 000 |
Turvallisuustilanteen muutos tarkoittaa rikostorjunnassa voimakasta panostusta henkilökohtaiseen koskemattomuuteen eli henkeen ja terveyteen kohdistuneitten rikosten, seksuaalirikosten sekä yhteiskunnan ja elinkeinoelämän rakenteita murentavien rikosten torjunnan suorituskyvyn varmistamiseen. Erityisesti huomioidaan lapsiin kohdistuvat rikokset ja lähisuhdeväkivallan vähentäminen sekä ohjaus muihin viranomaispalveluihin. Rikosten luonteen muuttuessa yhä monimutkaisemmiksi vaatii niiden selvittäminen enemmän keinoja ja osaamista. Lisäksi toimintaympäristön muutos edellyttää resurssien kohdentamista ennalta estävään toimintaan ja erityisesti akuutteihin ja aikaa vieviin ilmiöihin, kuten väkivaltaisen radikalisoitumisen ja ekstremismin sekä vihapuheen torjuntaan.
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset) säilyy nykytasolla. Rikosprosessiketjun nopeuttamiseksi ja vaikuttavuuden lisäämiseksi jatketaan toiminnan kehittämistä, myös syyttäjäyhteistyössä. Poliisin rikostorjunnan tuloksellisuus säilyy nykytasolla, koska rikosten esikäsittelyn ja tutkinnan nopeutetun menettelyn kehittämisellä lisätään rikostorjunnan tehokkuutta. Poliisin mahdollisuudet panostaa mm. sarjoittamistyötä edellyttävään rikosten paljastamiseen sekä ns. pimeänä poliisin tietoon tulleiden rikosten selvittämiseen ovat entistä haasteellisemmat. Poliisin rikostorjunnan operatiivisen toimintakyvyn arvioimiseksi ja siihen reagoimiseksi ylläpidetään ajantasaista tilannekuvaa, mm. tutkinta-ajoista ja selvitysasteen kehityksestä.
Vuonna 2020 jatketaan väkivaltaisiin ääriliikkeisiin liittyvien rikosten ja viharikosten aktiivista torjuntaa muiden viranomaisten ja järjestöjen kanssa yhteistyössä. Toimintaa vahvistetaan verkossa tapahtuvan rikollisuuden tutkinnan ja torjunnan alueella ml. lasten seksuaalinen hyväksikäyttö internetissä. Lisäksi jatketaan vakavien sekä vaarallisten vihjeiden tunnistamiskyvyn ja tiedonkulun parantamista tavoitteena käytössä olevan tiedon tehokas hyödyntäminen, tarkemman analyysin mahdollistaminen sekä viranomaisten reagointinopeuden ja ennalta estämiskyvyn parantaminen.
Talousrikostorjunnan vaikuttavuuden lisäämiseksi pyritään reaaliaikaiseen rikostutkintaan, avoinna olevien juttujen määrän vähentämiseen, tutkinta-aikojen lyhentämiseen ja takaisin saadun rikoshyödyn määrän kasvuun entistä tiiviimmällä poliisi-syyttäjä -esitutkintayhteistyöllä ja tehokkailla rikoshyödyn jäljittämistoimenpiteillä. Yhteistyötä keskeisten yhteistyötahojen kuten verohallinnon, ulosoton ja pesänhoitajien kanssa kehitetään.
Tietoverkkorikollisuuden torjunnassa pannaan täytäntöön kansallisen kyberstrategian täytäntöönpano-ohjelmassa esitetyt toimenpide-ehdotukset erityisesti ennalta estävän toiminnan osalta sekä osallistutaan uuden kansallisen kyberstrategian ja sen toimeenpano-ohjelman valmisteluun. Kyberrikostorjuntakeskuksen toimintakyvyn vahvistuessa vaikeutetaan vakavan ja järjestäytyneen tietoverkkorikollisuuden toimintamahdollisuuksia. Osallistutaan kansainvälisiin ja kansallisiin kyberharjoituksiin yhteistoiminnan kehittämiseksi poliisin ja muiden viranomaisten välillä.
Poliisi paljastaa edelleen törkeää huumausainerikollisuutta ja kiinnittää huomiota käyttäjien tehokkaaseen hoitoonohjaukseen viranomaisyhteistyössä. Verkossa tapahtuvan huumausainerikollisuuden torjumiseksi poliisi panostaa verkkotiedusteluun. Poliisi pyrkii vaikeuttamaan järjestäytyneen rikollisuuden toimintaa ja integroitumista yhteiskuntarakenteisiin hallinnollisessa torjuntamenettelyssä sekä tukee henkilöiden irtautumista järjestäytyneen rikollisuuden ryhmistä (Exit-toimenpiteet).
Rikostorjunta | 2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (selvitetyt rikoslakirikokset/htv) | 72 | 70 | 70 |
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 3 699 | 3 740 | 3 773 |
Rikostorjunnan kustannukset, 1 000 euroa | 346 690 | 354 700 | 356 500 |
Taloudellisuus (kustannukset/selvitetyt rikoslakirikokset), euroa | 1 300 | 1 345 | 1 354 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset), %, vähintään | 48,6 | 48,5 | 48,5 |
Rikoslakirikosten tutkinta-aika (pl. liikennerikokset), ka, vrk | 130 | 131 | 135 |
Omaisuusrikosten selvitystaso, %, vähintään | 37,1 | 37,0 | 37,0 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten selvitystaso, %, vähintään | 84,2 | 84,0 | 84,0 |
Päätettyjen talousrikosjuttujen sisälläoloaika, ka, vrk, enintään | 466 | 451 | 430 |
Onnistuminen väkivaltarikosten selvittämisessä ja torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 3,06 | - | 3,0 |
Onnistuminen talousrikosten torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,76 | - | 2,7 |
Onnistuminen huumerikosten selvittämisessä/paljastamisessa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,91 | - | 2,9 |
Onnistuminen asuntomurtojen selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,85 | - | 2,8 |
Onnistuminen autovarkauksien selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,77 | - | 2,7 |
Onnistuminen viharikosten selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 3,10 | - | 3,1 |
Onnistuminen tietoverkkorikollisuuden torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 3,58 | - | 3,6 |
IT-tutkintaan käytetyt henkilötyövuodet | 40,2 | 39,1 | 40,0 |
Suoritteet | |||
Kaikki selvitetyt rikokset, määrä, sis. liikennerikkomukset | 684 843 | 666 545 | 680 000 |
Selvitetyt rikoslakirikokset, määrä | 266 785 | 263 644 | 265 000 |
Haltuun saatu rikoshyöty kaikissa rikoksissa (netto), milj. euroa | 40,3 | 16,0 | 25,0 |
Haltuun saatu rikoshyöty talousrikoksissa (netto), milj. euroa | 27,4 | 11,8 | 19,0 |
Päätettyjen talousrikosten määrä, kpl | 1 767 | 1 696 | 1 900 |
Avoinna olevien talousrikosten määrä, kpl | 2 508 | 2 470 | 2 400 |
Päätettyjen järjestäytyneen rikollisuuden juttujen määrä, kpl | 637 | 480 | 520 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä, kpl | 36 168 | 36 313 | 36 000 |
Poliisin tietoon tulleet törkeät huumausainerikokset, määrä | 972 | 1 244 | 1 100 |
1) Lähde: Poliisibarometri
Poliisin lupahallinto vaikuttaa hallinnollisen päätöksenteon ja valvonnan keinoin rikoksia ennalta estävästi sekä yleistä järjestystä ja turvallisuutta turvaavasti. Pääasiallisena palvelun tarjoamisen tapana ovat sähköiset palvelut, ja sähköisen asioinnin käyttöaste säilyy suunnitelmallisesti korkealla tasolla. Poliisi turvaa maksullisen lupahallinnon riittävän palvelutason, tehokkaat menettelyt ja näitä vastaavat resurssit kustannusvastaavuudesta huolehtien. Lupahallinnon toiminnot ja prosessit uudistuvat hallinnollisesti kevyemmiksi. Poliisi huolehtii sähköisten lupapalveluiden ja asianhallinnan ylläpitämisestä ja kehittämisestä siten, että palvelut ovat asiakasystävällisiä, teknistä kehitystä tarkoituksenmukaisesti hyödyntäviä ja toiminnallisesti tehokkaita.
Poliisin lupahallinto tuottaa lupapalvelut kokonaistaloudellisesti ja kustannustehokkaasti. Vuoden 2017 alusta käyttöönotetulla resurssimallilla varmistetaan henkilöresurssien oikea mitoitus suhteessa lupahallinnon tehtäviin. Vuosina 2017—2018 lupahallinnon resursseja on vähennetty resurssimallin mukaisesti. Resurssimallia koskevien periaatteiden mukaisesti oikeaa voimavarojen tasoa arvioidaan aina kehittämistyön vaikutuksia suunniteltaessa. Vuoden 2018 lopulla alkanut henkilökorttihakemusten määrän raju kasvu jatkui vuonna 2019 ja tämä on edellyttänyt lisäresurssien jakamista poliisin lupahallinnon maksullisten asioiden käsittelyyn. Sakkolain muutoksen johdosta poliisi käsittelee 1.6.2019 alkaen kaikki ajokiellot, mikä tarkoittaa noin 17 000 uutta ajokieltoasiaa vuosittain.
Maksullinen lupahallinto (lupapalvelu) | 2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 tavoite |
---|---|---|---|
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (poliisin käsittelemät maksulliset asiat/maksullinen lupa-htv) | 3 090 | 3 234 | 2 943 |
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet (maksullinen) | 359 | 402 | 402 |
Lupahallinnon tuottoennuste/arvio, 1 000 euroa | 48 304 | 63 783 | 50 000 |
Lupapalvelujen kustannukset (maksullinen), 1 000 euroa | 48 304 | 63 783 | 50 000 |
Taloudellisuus (kustannukset/poliisin käsittelemät maksulliset asiat), euroa | 44 | 49 | 42 |
Lupahallinnon kustannusvastaavuus, % | 111 | 100 | 100 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen lupahallinnossa, arvosana 1—41) | 3,37 | - | 3,4 |
Sähköisen asioinnin toteutuma-aste (%) | 34,3 | 34,3 | 50,0 |
Sähköisen asioinnin käyttöaste (%) | 72,3 | 80,0 | 80,0 |
Ajanvarauksen käyttöaste (varausten määrä/asiakaskäyntimäärä), %2) | 42,5 | 45,0 | 45,0 |
Käyntiasioinnin asiakasmäärän kehitys | 757 208 | 750 000 | 750 000 |
Suoritteet | |||
Poliisin käsittelemät maksulliset lupa-asiat yhteensä, kpl | 1 109 192 | 1 300 000 | 1 183 000 |
1) Lähde: Poliisibarometri
2) Ajanvarausten määrä/asiakaskäyntimäärä
Poliisin henkilöstö- ja osaamistarpeeseen vastataan molemmilla kansalliskielillä annettavalla tutkinto- ja täydennyskoulutuksella. Tutkintokoulutuksen opetussuunnitelmia kehitetään jatkuvasti toimintaympäristön muutosten edellyttämällä tavalla. Uusien poliisi (AMK) -tutkinto-opiskelijoiden määrä esitetään asetettavaksi 500 aloittavan opiskelijan tasolle vuonna 2020 pyrkien lisäämään opiskelijoiden moninaisuutta. Sisäministeriön suoraa ohjausta vahvistetaan. Koulutuksessa painotetaan kansainvälisen poliisiyhteistyön, monikulttuurisuuden ja uusien tietojärjestelmien edellyttämää ammattitaitoa. Koulutuksen tuottavuutta parannetaan laajentamalla verkko-opetuksen käyttöä. Poliisiammattikorkeakoulu tuottaa tutkimustietoa poliisitoiminnan, sisäisen turvallisuuden ja oppilaitoksen opetuksen kehittämiseen.
Poliisikoulutus | 2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 tavoite |
Taloudellisuus | |||
Poliisiammattikorkeakoulun kokonaiskustannukset, 1 000 euroa | 26 617 | 26 000 | 34 000 |
Henkilötyövuodet | 191 | 192 | 195 |
Poliisi (AMK) -tutkintokoulutuksen opintopisteen hinta, enintään, euroa | 220 | 190 | 190 |
Poliisi (ylempi AMK) -tutkintokoulutuksen opintopisteen hinta, enintään, euroa | 298 | 250 | 250 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Poliisi (AMK) -tutkinnosta tavoiteajassa valmistuneet, % | 92 | 94 | 92 |
Suoritteet | |||
Poliisi (AMK) koulutukseen hakevien lukumäärä aloituspaikkaa kohden | 9,6 | 9,5 | 9,2 |
Poliisi (AMK) koulutuksen aloittaneiden määrä, hlöä | 400 | 400 | 500 |
Poliisi (AMK) koulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä | 237 | 313 | 360 |
Julkaisut, kpl | 45 | 40 | 45 |
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot ja muut tehtävät
2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 tavoite |
|
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot1) | |||
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 1 546 | 1 563 | 1 569 |
Yhteiset palvelut - muut tehtävät2) | |||
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 698 | 707 | 710 |
Muiden tehtävien kustannukset, 1 000 euroa | 63 702 | 64 660 | 64 979 |
1) Tukitoiminnot = taloushallinto, henkilöstöhallinto, materiaalitoiminnot, tietotekniikka, tutkimus- ja analyysitoiminto, koulutus, työhyvinvointi, konsernipalvelut, ohjaustoiminnot
2) Muut tehtävät = vartijat, vankilatoiminnot, vankikuljetukset, virka-avut, löytötavaratoiminto, kantelu- ja valitusasiat, lupahallinnon erillistoiminnot
Poliisin henkilöstömäärä sovitetaan taloudellisiin reunaehtoihin. Hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti jatketaan toimenpiteitä, joilla pyritään turvamaan henkilöstölle terveelliset, turvalliset ja toiminnallisesti tarkoituksenmukaiset tilat.
Henkiset voimavarat | 2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 tavoite |
Henkilötyövuodet1) | 9 814 | 9 955 | 10 054 |
Naisia, %-osuus | 29,8 | 30,0 | 30,2 |
Poliisimiehet, htv | 7 202 | 7 320 | 7 320 |
Naisia, %-osuus | 17,7 | 20,0 | 20,2 |
Opiskelijat, htv2) | 263 | 272 | 328 |
Naisia, %-osuus | 29,5 | 30,0 | 30,2 |
Muu henkilöstö, htv | 2 349 | 2 363 | 2 346 |
Naisia, %-osuus | 66,9 | 67,0 | 67,2 |
Naisten %-osuus alipäällystössä, päällystössä ja päällikkötasolla | 12,8 | 12,9 | 13,0 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 9,5 | 9,5 | 9,5 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,3 | - | 3,5 |
1) Lähde PolStat, kaikki momentit. Vuoden 2018 toteutumassa poliisin momentilta 26.10.01 palkattujen osuus yht. 9 775,9 htv, muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 38,1 htv. Vuoden 2019 arvioissa muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 40 htv. Vuoden 2020 tavoitteessa muilta momenteilta palkattavien osuus yht. 40 htv.
2) Opiskelijoilla tarkoitetaan käytettävissä olevaan työvoimaan luettavat opiskelijat, jotka ovat työssäoppimisjaksolla työ- tai kenttäharjoittelussa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Bruttomenot | 785 279 | 834 898 | 829 392 |
Bruttotulot | 68 704 | 81 803 | 70 000 |
Nettomenot | 716 575 | 753 095 | 759 392 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 22 854 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 44 348 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 61 030 | 55 506 | 57 247 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 55 145 | 55 506 | 57 247 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 5 885 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 111 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Eduskunnan lisäys | -770 |
EU-puheenjohtajuuskauden 2019 turvallisuuskustannukset | -2 500 |
Julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun pilotoinnin päättyminen (siirto momentilta 28.40.03) | 13 |
Keskusrikospoliisin rahanpesun selvittelykeskuksen järjestelmäpäivitys | -400 |
Keskusrikospoliisin rahanpesun selvittelykeskuksen resurssien vahvistaminen (-5 htv) | -433 |
Nettipoliisitoiminnan vahvistaminen | 1 900 |
Pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmä | -800 |
Poliisihallituksen Monibiometriatunnistus-hanke (v. 2019 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -2 000 |
Poliisimiesten määrän nosto vuoteen 2023 mennessä 7 500 htv, poliisikoulutettavien määrän nostaminen 500 henkilöön/v. 2020 (HO 2019) | 7 500 |
Rahanpesudirektiivin täytäntöönpano | 800 |
Reservipoliisijärjestelmän perustaminen (kertaluonteinen) | -2 174 |
Sakon muuntorangaistus | 2 000 |
S-TUVE-verkkopalvelumaksu (siirto momentilta 26.01.20) | 4 245 |
Suorituskyvyn parantaminen (kalustoinvestoinnit) | -1 000 |
Ydintoiminnan turvaamiseen tarvittava tasokorotus (7 200 poliisimiestä) | -1 647 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -266 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -1 969 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 7 060 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -2 608 |
Palkkausten tarkistukset | -896 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 1 855 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -1 613 |
Yhteensä | 6 297 |
2020 talousarvio | 759 392 000 |
2019 I lisätalousarvio | 1 600 000 |
2019 talousarvio | 753 095 000 |
2018 tilinpäätös | 738 069 000 |