Talousarvioesitys 2020
Selvitysosa:Maahanmuuton lähtökohtana on, että kansainvälisen suojelun järjestelmämme toimii turvapaikanhakijoiden kannalta oikeudenmukaisesti. Oleskeluluvan saajat ohjataan nopeasti työllistymiseen tähtääviin kotouttamispalveluihin ja lainvoimaisen kielteisen päätöksen saaneiden käännytykset toimeenpannaan tehokkaasti. Maahanmuuttopolitiikan tavoitteena on aktiivinen, hallittu ja ennakoitu maahanmuutto. Laadukkaat lupaprosessit tukevat maahanmuuttopolitiikan tavoitteita, ulkomaisen työvoiman saatavuutta ja ehkäisevät turvallisuusriskejä.
Maahanmuuttopolitiikalla pyritään aktiivisesti saavuttamaan maahanmuuton hyödyt kansainvälisen kilpailukyvyn ja taloudellisen toimeliaisuuden lisääntymisen, kaupankäynnin kasvun ja huoltosuhteen parantamisen kautta. Hallitun maahanmuuton ylläpito vaatii yhteisiä toimia tilanteessa, jossa Eurooppaan saapuu merkittäviä määriä turvapaikkaa hakevia ja muita siirtolaisia. Tarvitaan sekä kansallisia toimenpiteitä että vahvaa vaikuttamista kansainvälisesti, EU:ssa sekä kahdenvälisesti lähtömaiden suuntaan. Maahanmuuton hallittavuus edellyttää tiiviin viranomaisyhteistyön lisäksi ennakoivaa ja tietopohjaista viranomaistiedotusta maahanmuuton mahdollisuuksista ja maahanmuuttohallinnon toiminnasta. Oikaisemalla virheellisiä ja perusteettomia käsityksiä pyritään hillitsemään ihmissalakuljetusta ja ihmiskauppaa.
Maahanmuuttovirasto ja vastaanottokeskukset toimivat yhteistyössä ELY-keskusten ja kuntien kanssa oleskeluluvan saaneiden henkilöiden nopean kuntiin siirtymisen varmistamiseksi. Toiminnallisena tulostavoitteena on kuntaan sijoituksen keskimääräinen odotusaika vastaanottokeskuksissa luvan saamisesta.
Maahanmuuttoa kuvaavat tunnusluvut | 2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 arvio |
Suomessa asuvat ulkomaalaiset1) | 257 572 | 270 000 | 280 000 |
Maahanmuutto/ulkomaalaiset2) | 30 217 | 30 000 | 30 000 |
Nettomaahanmuutto/ulkomaalaiset2) | 16 986 | 18 000 | 18 000 |
Suomen kansalaisuuden saaneet/vuosi3) | 9 610 | 10 000 | 11 000 |
1) Vuosi 2018: Tilastokeskus/Väestörakenne 2018. Vuodet 2019 ja 2020: SM:n arvio, jossa otettu huomioon mm. Tilastokeskuksen vuoden 2019 väestön ennakkotilastot ja turvapaikanhakijoiden määrän vaikutukset.
2) Vuosi 2018: Tilastokeskus/Muuttoliike. Vuodet 2019 ja 2020: SM:n arvio, jossa otettu huomioon mm. Tilastokeskuksen vuoden 2019 väestön ennakkotilastot ja turvapaikanhakijoiden määrän vaikutukset.
3) Taulukossa on esitetty Suomen kansalaisuuden hakemuksesta tai ilmoituksesta saaneiden henkilömäärä. Momentin 26.40.01 perusteluissa oleva taulukko kuvaa Maahanmuuttovirastossa vireille tulevien ja ratkaistujen hakemusten määrää. Samassa hakemuksessa voi olla useita henkilöitä.
EU:n turvapaikka- ja maahanmuuttopolitiikka pohjautuu EU-tason yhteisiin sääntöihin, yhteisesti sovittuun vastuunjakoon ja toimintaperiaatteisiin sekä yhteistyöhön YK:n pakolaisjärjestön kanssa. Keskeiset ratkaisut muuttoliikkeen hallitsemiseksi, mukaan lukien maahanmuuton ulkosuhteiden kehittäminen ja yhteisen turvapaikkajärjestelmän uudistaminen, tehdään EU-tasolla. Ihmisoikeusperustainen turvapaikka- ja maahanmuuttopolitiikka pohjautuu kansainvälisiin sopimuksiin, viranomaisyhteistyöhön, tehokkaaseen ulkorajavalvontaan ja asianmukaisiin, nopeisiin ja oikeusturvan kannalta laadukkaisiin turvapaikkaprosesseihin. EU kitkee ihmissalakuljetusta ja muuta rikollisuutta. Laillisten maahantuloreittien järjestelmää kehitetään.
Suomen maahanmuuttopolitiikka perustuu hallitusohjelman linjauksiin ja hallituksen maahanmuuttopoliittisiin toimenpiteisiin.
- — Suomi tarvitsee aktiivista työperäistä maahanmuuttoa. Hallituksen tavoitteena on lisätä osaajien työperäistä maahanmuuttoa. Työperäisen maahanmuuton painopisteeksi asetetaan työvoimapulasta kärsivät alat sekä TKI-toiminnan kärki- ja kasvualojen kannalta olennaiset erityisosaajat, opiskelijat ja tutkijat. Varmistetaan työperusteisten oleskelulupien nopea ja sujuva käsittely tavoitteena keskimäärin kuukauden käsittelyaika. Varmistetaan kausityöntekijöiden työperusteisten oleskelulupien riittävän nopea käsittely yritysten työvoimatarpeen turvaamiseksi.
- — Kiintiöpakolaisjärjestelmä on mahdollistanut kansainvälisen suojelun tarpeen perusteella myönnettävien oleskelulupien kohdentamisen erityisesti kaikkein haavoittuvimmassa asemassa oleville. Tämä järjestelmä on vaikuttava sekä turvallinen tapa toteuttaa humanitääristä maahanmuuttoa. Kiintiöpakolaisia valittaessa painotetaan haavoittuvaa asemaa ja otetaan huomioon myös kotoutumisen edellytyksiä, kuten muun muassa perheiden yhdessä pitäminen. Kiintiöpakolaisten määrä nostetaan vuonna 2020 vähintään 850 tasolle. Tämän jälkeen arvioidaan vuosittain kiintiöpakolaisten määrä välille 850—1 050 ottaen huomioon turvapaikanhakijoiden määrä.
- — Turvapaikkaprosessin sujuvuus ja perusoikeuksien toteutuminen varmistetaan sekä näyttökynnyksen kohtuullisuus arvioidaan. Turvapaikkahakemukset käsitellään ilman aiheettomia viivästyksiä yksilöllisessä ja oikeusturvan takaavassa menettelyssä tavoitteena kuuden kuukauden käsittelyaika.
- — Vapaaehtoisen paluun järjestelmää kehitetään ensisijaisena vaihtoehtona turvata kielteisen päätöksen saaneiden maasta poistuminen kestävää paluuta tukien. Palautuksia toimeenpannaan tehokkaasti kunnioittaen perustuslain ja kansainvälisten ihmisoikeussopimusten palautuskieltoja.
Maahanmuuttopolitiikassa tehtävät muutokset tapahtuvat hallitusti ja tavoitteellisesti. Hallittu maahanmuutto on kasvua, innovaatioita, uusia työpaikkoja ja taloudellista vakautta edistävä tekijä. Vaikutetaan siihen, että EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan muutokset tapahtuvat unionin ja jäsenmaiden yhteisen edun mukaisesti perus- ja ihmisoikeuksia kunnioittaen. EU:n yhteisessä maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikassa Suomi huolehtii kansallisten etujen huomioon ottamisesta.
Tehokkaat ja laadukkaat lupaprosessit tukevat maahanmuuttopolitiikan tavoitteita. Lupaprosesseja kehitettäessä ja nopeutettaessa turvataan päätösten oikeusvarmuus ja laatu. Lupamaksujen säädösten mukainen kustannusvastaavuus turvataan prosesseja kehittämällä.
Turvapaikkamenettelyyn liittyvät tehtävät on keskitetty Maahanmuuttovirastoon, mikä tukee turvapaikkaprosessin tehostamista. Tavoitteena on kehittää edelleen turvapaikanhakijoiden vastaanottotoiminnan kustannustehokkuutta sekä varmistaa valmiuden ottaa vastaan turvapaikanhakijoita erilaisissa maahantulon tilanteissa, ml. laajamittainen maahantulo. Toiminnan kehittämisessä hyödynnetään täysimääräisesti EU:n turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahaston (AMIF) mahdollisuuksia.
Kehitetään edelleen ulkomaalaisasioiden sähköistä asiankäsittelyjärjestelmää (UMA) ja toteutetaan UMA-järjestelmän jatkokehityshanketta Älykäs digitaalinen virasto, jotta pystytään tarjoamaan kattavat lupaprosesseihin liittyvät sähköiset asiointipalvelut asiakkaille. Lupa- ja asiakaspalveluprosesseja automatisoidaan mahdollisuuksien mukaan keinoälyä ja robotiikkaa hyväksikäyttäen.
Maahanmuuttohallinnon viranomaisten yhteistyötä ulkomaalaisten maahantuloon ja maassa oleskeluun liittyen ylläpidetään ja kehitetään aktiivisesti.
Laillisia maahanmuuttokanavia kehitetään varmistamalla EU:n lainsäädännön tehokas kansallinen täytäntöönpano ja osallistumalla kehitystyötä koskevaan keskusteluun mm. EU-komission tekemän lainsäädännön kuntoarvion pohjalta. Työvoiman maahanmuuton osalta on tärkeää vastata oikea-aikaisesti työmarkkinoiden tarpeisiin, jolloin käsittelyaikoihin kohdistuu erityinen huomio. Työntekijän oleskelulupajärjestelmää kehitetään hallitusohjelmassa linjatulla tavalla. Ulkomailta tulevan työvoiman lupakäytäntöjen on oltava riittävän joustavia ja nopeita.
Helpotetaan ulkomaalaisten tutkijoiden, Suomessa opiskelevien ja korkeakoulututkinnon suorittaneiden sekä heidän perheidensä maahan jäämistä uudistamalla lupakäytäntöjä, sujuvoittamalla oleskelulupaprosesseja sekä vahvistamalla korkeakoulujen ja työelämän vuorovaikutusta. Opiskelijoille myönnetään oleskelulupa koko tutkinnon suorittamisen ajaksi. Pidennetään valmistumisen jälkeinen oleskelulupa kahteen vuoteen ja mahdollistetaan lyhytaikaisen työn vastaanotto.
Keskeisiin maahanmuuttomaihin pyritään sijoittamaan maahanmuuton yhdyshenkilöitä. Pyritään tekemään palautussopimukset kaikkien keskeisten kolmansien maiden kanssa, joiden kansalaisia Suomi voi palauttaa turvallisesti. Jatketaan yhteistyötä sen varmistamiseksi, että viranomaisten linjaukset keskeisimpien lähtömaiden tilanteesta ja sisäisen paon mahdollisuudesta ovat linjassa YK:n pakolaisjärjestöjen suositusten kanssa huomioiden myös EASO:n selvitykset.
Turvapaikanhakijoiden määrää on vaikea ennustaa. Varaudutaan 4 000 vuosittaiseen uuteen turvapaikanhakijaan, vaikka viime vuosina uusien hakijoiden määrä on jäänyt huomattavasti tämän alle. Turvapaikanhakijoiden määrän äkilliseen ja nopeaan kasvuun on myös varauduttava.
Seurataan turvapaikkamenettelyä ja kansainvälistä suojelua hakevien vastaanottoa koskevan lainsäädännön toimivuutta. Maahanmuuttovirasto varmistaa turvapaikkahakemusten käsittelyssä kuuden kuukauden enimmäiskäsittelyajan ja huolehtii, että päätöksenteko on laadukasta. Vastaanottokeskusten palveluiden laadun ja toimintatapojen yhdenmukaisuus sekä keskusten turvallisuus pyritään varmistamaan. Vastaanottokeskuksissa vietetty aika lyhenee turvapaikkaprosessin käsittelyaikojen lyhetessä, mikä puolestaan vähentää vastaanottomenoja.
Osallistutaan yhteisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän uudistamiseen, toteutetaan voimassa olevien ja jatkossa hyväksyttävien säädösten tehokas saattaminen osaksi kansallista lainsäädäntöä sekä muu kansallinen toimeenpano ja tehdään EU-jäsenvaltioiden kanssa yhteistyötä järjestelmän toimeenpanemiseksi käytännössä koko EU:n alueella. Lainsäädännön kehittämisen ohella tiivistetään jäsenvaltioiden turvapaikkaviranomaisten välistä käytännön yhteistyötä erityisesti tukemalla Euroopan turvapaikka-asioiden tukiviraston (EASO) toimintaa ja osallistumalla yhteistyöhön muiden keskeisten EU:n virastojen kanssa. Turvapaikkapolitiikan kehittämisessä vahvistetaan johdonmukaisuutta eri muuttoliikepolitiikan osa-alueiden kuten maahanmuuton ulkosuhteiden, rajavalvonnan, laittoman maahanmuuton torjunnan ja palautuspolitiikan kanssa.
Kiintiöpakolaispolitiikan toimeenpanoa jatketaan uudelleensijoittamalla Suomeen kansainvälisen suojelun tarpeessa olevia ulkomaalaisia. Kiintiöpakolaisten määrä vahvistetaan vuosittain valtion talousarviossa. Vuoden 2020 pakolaiskiintiö on 850 henkilöä. EU korvaa jäsenvaltioille turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahaston (AMIF) kautta uudelleensijoitetusta pakolaisesta henkilön lähtömaasta tai uudelleensijoituksen kiireellisyydestä riippuen kertakorvauksena 6 000 tai 10 000 euroa. Uudelleensijoittamisen lisäksi Suomi toteutti vuosina 2015—2017 Euroopan unionissa sovittuja turvapaikanhakijoiden sisäisiä siirtoja Italiasta ja Kreikasta. EU:n yhteisen turvapaikkajärjestelmän muuttamista koskevien säädöksien vaikutuksista esitetään täsmennykset säädösten tultua hyväksytyiksi ja kansallisen toimeenpanon käynnistyttyä.
Hallinnonalalla hyödynnetään EUSA-rahastojen kautta saatavissa olevaa osarahoitusta.
Turvapaikanhakijoiden vastaanotto
20181) | 2019 arvio |
2020 arvio |
|
Vastaanottokeskusten paikkaluku yhteensä2) | 8 169 | 7 180 | 6 780 |
— valtion vastaanottokeskukset | 672 | 672 | 672 |
— yksityisen, kunnan tai järjestön ylläpitämät keskukset | 7 839 | 6 400 | 6 000 |
— säilöönottoyksikkö | 108 | 108 | 108 |
— käyttöaste keskimäärin % | 89 | 90 | 90 |
Alaikäisyksiköiden paikkaluku yhteensä | 88 | 70 | 70 |
— käyttöaste keskimäärin % | 55 | 80 | 80 |
1) Vuoden lopun tilanne: ei keskiarvo (luvussa ei ole mukana yksityismajoituksessa olevia)
2) Vastaanottokeskusten paikkaluvut tarkistetaan vuoden 2019 lopussa, 2020 arvio tehty keväällä 2019.
Vastaanottopalvelujen saajat | 2018 | 2019 arvio |
2020 arvio |
Keskimäärin vastaanoton piirissä olevia / henkilöä / vuosi | 11 811 | 10 335 | 9 835 |
— Vastaanottokeskuksiin majoitettuja | 7 657 | 6 600 | 6 300 |
— Alaikäisiä yksintulleita | 67 | 65 | 65 |
— Säilöön otetut ulkomaalaiset | 70 | 70 | 70 |
— Yksityismajoituksessa | 4 017 | 3 600 | 3 400 |
Vastaanoton kustannukset / euroa / vuosi | 2018 tilinpäätös |
2019 arvio |
2020 arvio |
Vastaanoton kokonaiskustannukset1) | 188 450 619 | 178 681 000 | 168 328 000 |
Vastaanottokeskusten kokonaiskustannukset | 181 748 983 | 168 321 000 | 158 523 000 |
— turvapaikanhakijoiden vastaanoton keskimääräiset kokonaiskustannukset/ hlö/vrk (ilman alv) | 42 | 42 | 42 |
— vastaanottokeskusten yksikkökustannus / hlö/vrk (ilman alv) | 41 | 37 | 37 |
— alaikäisen kustannus ryhmäkodissa / hlö/vrk (ilman alv) | 518 | 477 | 477 |
— alaikäisen kustannus tukiasunnossa / hlö/vrk (ilman alv) | 243 | 224 | 224 |
— säilöön otetun kustannus / hlö/vrk | 224 | 224 | 224 |
— yksityismajoituksen kustannukset2) | 23 228 526 | 20 800 000 | 19 650 000 |
— yksityismajoituksen kustannus / hlö/vrk (ilman alv) | 16 | 15 | 15 |
Lasten edustaminen | 117 214 | 150 000 | 150 000 |
Vapaaehtoinen paluu | 2 694 395 | 4 830 000 | 4 030 000 |
Kiintiöpakolaisten maahantuloon liittyvät kustannukset | 951 963 | 1 200 000 | 1 445 000 |
Muut maahantuloon liittyvät menot3) | 2 938 064 | 4 180 000 | 4 180 000 |
1) Sisältää valtion vastaanottokeskusten menot momentilta 26.40.01 ja momentit 26.40.21, 26.40.22 sekä 26.40.63.
2) Sisältyvät vastaanottokeskusten kokonaiskustannuksiin.
3) Tulkkaus- ja käännöspalkkiot, Maahanmuuttoviraston ulkopuolella suoritettavat turvapaikkapuhuttelut, DNA-testit, kielianalyysit ja oikeuslääketieteelliset testit sekä sähköiset palvelut (Umarek)
01. Maahanmuuttoviraston ja valtion vastaanottokeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 39 713 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös maahanmuuttohallinnon toiminnan kehittämiseen ja vastaanottojärjestelmän kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sisäministeriö ohjaa ja kehittää maahanmuuttohallintoa ja vastaa maahanmuuttopolitiikan sekä maahanmuuttoa ja kansalaisuutta koskevan lainsäädännön valmistelusta ja edustaa maahanmuuttoasioissa Suomea Euroopan unionissa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Sisäministeriö yhteensovittaa maahanmuuttoasioihin liittyvää toimintaa hallinnonalojen välillä.
Sisäministeriö vastaa turvapaikanhakijoiden vastaanoton yleisestä kehittämisestä, suunnittelusta, ohjauksesta, seurannasta, valvonnasta ja yhteensovittamisesta.
Sisäministeriö huolehtii Maahanmuuttoviraston toimintaedellytyksistä. Maahanmuuttovirasto käsittelee ja ratkaisee ulkomaalaisten maahantuloon, maassa oleskeluun, pakolaisuuteen ja kansalaisuuteen liittyviä asioita. Virasto vastaa turvapaikanhakijoiden vastaanoton, ulkomaalaisten säilöönottoyksiköiden ja ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän käytännön toiminnasta, ohjauksesta, suunnittelusta ja valvonnasta. Virasto toteuttaa turvapaikanhakijoiden vastaanottopalvelut viraston vastaanottokeskuksissa sekä ostopalveluina. Lisäksi Maahanmuuttovirasto ylläpitää ulkomaalaisasioiden sähköistä asiankäsittelyjärjestelmää (UMA) ja tuottaa tietoja viranomaisille ja kansainvälisille järjestöille.
Maahanmuuttovirasto käsittelee ja ratkaisee maahantuloon, maassa oleskeluun, pakolaisuuteen sekä Suomen kansalaisuuteen liittyviä asioita hyödyntäen ja kehittäen ulkomaalaisasioiden sähköistä asiankäsittelyjärjestelmää viranomaisten ajantasaisena asianhallinta- ja tietopalvelurekisterinä. Virasto tuottaa ajankohtaista tietoa maahanmuutto- ja kansalaisuusasioista. Virasto vastaa turvapaikanhakijoiden ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton, ulkomaalaisten säilöönottoyksiköiden ja ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän käytännön toiminnasta, ohjauksesta, suunnittelusta ja valvonnasta.
Sisäministeriö asettaa Maahanmuuttovirastolle alustavasti seuraavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Tunnusluku | 2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 tavoite |
Maahanmuuttoviraston päätösten pysyvyys muutoksenhaussa, laintulkinta- ja menettelyvirheet (%)1) | 96,9 | >95 | >95 |
Kuntaan sijoituksen odotusaika vastaanottokeskuksissa oleskelulupapäätöksestä laskien keskimäärin enintään (vrk) | 72 | 60 | 60 |
Maahanmuuttovirastossa ratkaistut/vireille tulleet (%) | 98 | 100 | 100 |
Vastaanottokeskusten käyttöaste keskimäärin (%) | 88 | 90 | 90 |
1) Tavoitteena on, että päätöksiä kumotaan valitusasteissa enintään viidessä prosentissa tapauksista sillä perusteella, että viranomainen on tehnyt laintulkinta- tai menettelyvirheen.
Maahanmuuttovirasto ja valtion vastaanottokeskukset | 2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 tavoite |
Tuotokset | |||
Ratkaistut asiat | 137 727 | 144 350 | 143 850 |
Panokset | |||
Toimintamenot (1 000 €) | |||
Maahanmuuttovirasto | 42 572 | 40 513 | 39 713 |
Valtion vastaanottokeskukset | 13 341 | 14 625 | 13 000 |
Henkilötyövuodet | 984 | 1 026 | 950 |
---|---|---|---|
Maahanmuuttovirasto | 827 | 869 | 795 |
Valtion vastaanottokeskukset | 157 | 157 | 155 |
Tehokkuus | |||
Toiminnallinen tuloksellisuus | |||
— tuottavuus (päätöstä/Maahanmuuttoviraston htv) | 140 | 184 | 184 |
— taloudellisuus (nettomenot €/päätös) | 309 | 290 | 290 |
— maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (%) | 75 | 91 | 91 |
Vireille tulleiden hakemusten käsittelyajat lyhenevät. Perheenyhdistämishakemusten käsittelyaika on enintään yhdeksän kuukautta. Turvapaikkahakemusten enimmäiskäsittelyaika on kuusi kuukautta. Asiakkaiden oikeusturva ei heikkene menettelyä nopeutettaessa. Henkilö- ja teknisiä resursseja käytetään joustavasti ja tehokkaasti. Päätöksentekoprosessit ovat laadullisesti mitattavia sekä läpinäkyviä. Ulkomaalaislainsäädännön soveltamisen yhdenmukaisuus varmistetaan sisäisellä ohjeistuksella.
Vireille tulleet ja ratkaistut asiat 2018—2020
2018 toteutuma Vireille tulevat |
Ratkaistut | 2019 ennuste Vireille tulevat |
Ratkaistut | 2020 tavoite Vireille tulevat |
Ratkaistut | |
Maahanmuutto yhteensä | 96 474 | 90 597 | 94 200 | 94 000 | 95 700 | 94 500 |
— työntekijän oleskelulupa | 10 805 | 9 447 | 10 000 | 10 000 | 10 500 | 10 500 |
— opiskelijan oleskelulupa | 6 280 | 5 851 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 |
— muut oleskeluluvat (sis. kv. suojelu) | 11 085 | 11 840 | 12 500 | 12 500 | 12 500 | 12 500 |
— joista kv. suojelua saaneen perheenjäsen | 1 723 | 2 543 | 2 500 | 3 000 | 2 000 | 2 000 |
— oleskeluluvan uusiminen (jatkoluvat ja pysyvät) | 37 771 | 40 368 | 41 000 | 41 000 | 41 000 | 40 000 |
— muut oleskeluluvat | 483 | 394 | 700 | 700 | 700 | 700 |
— voimassa olevaa oleskelulupaa koskevat asiat (peruutukset ja kortin uusimiset) | 19 758 | 12 902 | 13 000 | 12 800 | 13 000 | 12 800 |
— EU-kansalaisten ja heidän perheenjäsenten rekisteröiminen | 10 292 | 9 795 | 11 000 | 11 000 | 12 000 | 12 000 |
Maasta poistaminen1) | 10 703 | 9 142 | 9 000 | 9 000 | 9 000 | 9 000 |
Kansainvälinen suojelu yhteensä | 19 820 | 25 200 | 26 750 | 27 250 | 25 850 | 26 350 |
— turvapaikkahakemukset2) | 4 548 | 6 379 | 8 500 | 9 000 | 7 500 | 8 000 |
— kiintiöpakolaiset | 750 | 750 | 750 | 750 | 850 | 850 |
— matkustusasiakirjat | 10 356 | 13 667 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 |
— muut | 4 166 | 4 404 | 5 500 | 5 500 | 5 500 | 5 500 |
Kansalaisuus yhteensä | 14 196 | 12 788 | 14 100 | 14 100 | 14 100 | 14 100 |
— kansalaisuushakemukset | 11 676 | 10 405 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 |
— kansalaisuusilmoitukset | 1 020 | 1 015 | 900 | 900 | 900 | 900 |
— muut kansalaisuusasiat | 1 500 | 1 368 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 |
Yhteensä | 141 193 | 137 727 | 144 050 | 144 350 | 144 650 | 143 950 |
1) Sisältää karkottaminen, kielteiseen lupapäätökseen liittyvä käännyttäminen sekä rikosperusteinen käännyttäminen, maahantulokielto.
2) Sisältää uudet hakemukset, uusintahakemukset, Dublin-asetuksen perusteella Suomeen palautetut sekä valitusasteista viraston käsittelyyn palautuneet.
Päätösten lakisääteinen enimmäiskäsittelyaika (vrk) ja enimmäiskäsittelyajassa käsitellyt hakemukset, osuus (%)
Lakisääteinen enimmäiskäsittelyaika, vrk, tavoite |
2018 Käsitelty lakisääteisessä enimmäiskäsittelyajassa %, toteutuma |
2019 Käsitelty lakisääteisessä enimmäiskäsittelyajassa %, arvio |
2020 Käsitelty lakisääteisessä enimmäiskäsittelyajassa %, tavoite |
|
Maahanmuutto | ||||
---|---|---|---|---|
— työntekijän oleskelulupa, käsittelyaika enintään (sis. TE-toimiston osapäätöksen, vrk), | 120 | 69 | 75 | 100 |
josta käsittelyaika Maahanmuuttovirastossa enintään (vrk) | 30 | 65 | 70 | 100 |
— oleskelulupa, opiskelija, käsittelyaika enintään (vrk) | 30 | 76 | 80 | 100 |
Kansainvälinen suojelu, käsittelyaika enintään ilman muutoksenhakua (vrk)1) | 180 | 100 | 75 | 100 |
Kansalaisuushakemukset, käsittelyaika enintään (vrk)2) | 365 | 94 | 100 | 100 |
1) Laki turvapaikkahakemusten enimmäiskäsittelyajoista tuli voimaan 20.7.2018.
2) Ei lakisääteistä enimmäiskäsittelyaikaa
Maahanmuuttohallinnon kaikkien viranomaisten sähköistä asianhallintajärjestelmää (UMA) käytetään tehokkaasti ja sen ylläpidosta huolehditaan. Ylläpidon lisäksi järjestelmää kehitetään erityisesti nostamalla järjestelmän digitalisaatio-, automaatio- ja itsepalvelutasoa. Sähköisten palvelujen käyttöä laajennetaan ja samalla nopeutetaan prosessien kulkua automatisoinnin mahdollisuuksia hyödyntäen.
Henkiset voimavarat, Maahanmuuttovirasto ja valtion vastaanottokeskukset
2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 984 | 1 026 | 950 |
Sairauspoissaolot (työpäivää/htv) | 9,6 | 8,0 | 8,0 |
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Bruttomenot | 79 065 | 51 611 | 62 713 |
Bruttotulot | 22 956 | 23 000 | 23 000 |
Nettomenot | 56 109 | 28 611 | 39 713 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 31 860 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 25 501 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 19 817 | 22 218 | 22 218 |
Tuotot yhteensä | 19 817 | 22 218 | 22 218 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 11 849 | 10 059 | 10 059 |
— osuus yhteiskustannuksista | 14 747 | 14 475 | 14 475 |
Kustannukset yhteensä | 26 596 | 24 534 | 24 534 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -6 779 | -2 316 | -2 316 |
Kustannusvastaavuus, % | 75 | 91 | 91 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteisen vähennyksen poistuminen | 15 000 |
Maahanmuuttoviraston Älykäs digitaalinen virasto -hanke (v. 2019 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -2 000 |
Pakolaiskiintiön korottaminen (HO 2019) | 50 |
S-TUVE-verkkopalvelumaksu (siirto momentilta 26.01.20) | 455 |
Turvapaikkahakijamäärän aiheuttaman lisäresurssitarpeen pieneneminen | -2 500 |
Vapaaehtoisen paluun matkat ja paluuavustukset | -1 000 |
Vapaaehtoisen paluun matkat ja paluuavustukset (siirto momentilta 26.40.22) | 1 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -26 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -170 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 450 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -93 |
Palkkausten tarkistukset | -82 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 120 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -103 |
Tasomuutos | 1 |
Yhteensä | 11 102 |
2020 talousarvio | 39 713 000 |
2019 II lisätalousarvio | 100 000 |
2019 I lisätalousarvio | 5 063 000 |
2019 talousarvio | 28 611 000 |
2018 tilinpäätös | 49 750 000 |
21. Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 117 433 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain (746/2011) (vastaanottolaki) 7 §:n mukaisesti vastaanotto- ja järjestelykeskusten perustamis- ja ylläpitokustannusten sekä palveluntuottajalle vastaanottopalveluiden järjestämisestä aiheutuvien kustannusten korvaamiseen, ilman kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettua kotikuntaa Suomessa olevan ihmiskaupan uhrin auttamisesta aiheutuvien kulujen korvaamiseen vastaanottorahaa lukuun ottamatta ja alaikäisen, jolla ei ole oleskelulupaa Suomessa, edustajan palkkion maksamiseen sekä kansainvälistä suojelua hakevien yleisen oikeudellisen neuvonnan kustannuksiin
2) säilöönottoyksiköstä annetun lain (116/2002) 3 luvun mukaisen toimeentulon ja huolenpidon järjestämiseen säilöön otetuille ulkomaalaisille käyttörahaa lukuun ottamatta
3) vastaanottopalveluna järjestettyyn työ- ja opintotoimintaan osallistuvien henkilöiden vastaanottolain 30 §:n mukaisten tapaturmakorvausten ja ryhmävastuuvakuutusten sekä Valtiokonttorin näistä perimien hoitokulujen maksamiseen
4) vastaanoton toteuttamiseksi erityistilanteissa tarpeellisten palvelujen hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen ja vastaanottotoiminnan kehittämistä tukeviin EU:n rahoittamiin hankkeisiin
5) turvapaikkatutkinnan ja -puhuttelujen tulkkaus-, käännös- ja kuljetusmenoihin
6) Maahanmuuttoviraston toimipisteiden ulkopuolella suoritettavien turvapaikkapuhuttelujen matkakustannusten, perhesiteen selvittämiseksi tehtävien DNA-testien ja oikeuslääketieteellisten testien kustannuksiin sekä kotipaikan tai kansalaisuuden selvittämiseksi tehtävien kielianalyysien kustannuksiin
7) kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) 86 §:n mukaisesti kiintiöpakolaisten ja heidän perheenjäsentensä maahantulomatkojen järjestämisestä, lähtömaassa suoritettavista terveystarkastuksista ja koulutuksesta (kulttuuriorientaatiosta) sekä vastaanottoa edistävän koulutuksen ja tiedotustoiminnan järjestämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan ennakkomaksujen ja niiden tasausten osalta maksatuspäätösperusteisena.
Vuoden 2020 pakolaiskiintiö on 850 henkilöä.
Selvitysosa:Kansainvälistä suojelua hakevien ja tilapäistä suojelua saavien vastaanottopalvelut järjestää vastaanottokeskus vastaanottolain (746/2011) 13 §:n nojalla. Laajamittaisen maahantulon yhteydessä vastaanotto toteutetaan vastaanottolain 9 §:n, 10 §:n ja 12 §:n mukaisesti. Maahanmuuttovirasto sopii kuntien, kuntayhtymien ja muiden yhteisöjen tai säätiöiden kanssa vastaanottopalvelujen järjestämisestä ja siitä aiheutuvien kustannusten korvaamisesta kuitenkin siten, että sopimuksista voidaan irrottautua nopeasti ja joustavasti.
Majoituskapasiteetti pyritään mitoittamaan siten, että kapasiteetti vastaa majoitustarvetta. Vastaanottokeskusten ylläpidon ja palveluiden tuottamisessa pyritään parantamaan entisestään kustannustehokkuutta mm. majoitusvuorokauden hinnassa.
Vastaanottolain 6 §:ssä säädetään erityistarpeiden huomioon ottamisesta hakemuksen käsittelyn ajan ja lisäksi vastaanottolain 19 §:ssä täydentävästä vastaanottorahasta kattamaan erityisistä tarpeista tai olosuhteista johtuvia tarpeellisiksi harkittuja menoja.
Turvapaikkapuhuttelujen tulkkaus- ja käännöskustannukset vaihtelevat turvapaikanhakijoiden määrän ja hakijoiden kielen mukaan. Turvapaikkahakemuslomakkeella selvitetään hakemuksen perusteet ennen turvapaikkapuhuttelua. Hakijan täyttämä lomake sekä hakijan vieraskieliset asiakirjat ja selvitykset käännetään Maahanmuuttovirastossa. Maahanmuuttoviraston turvapaikkatutkinnassa ja turvapaikkapuhuttelussa käytetään hakijan äidinkieltä tai hänen ymmärtämänsä kielen tulkkausta.
Ulkomaalaislain (301/2004) 65 §:n mukaan Maahanmuuttovirasto voi varata hakijalle ja perheenkokoajalle tilaisuuden osoittaa biologinen sukulaisuus toteen valtion varoista kustannettavan DNA-tutkimuksen avulla, jos biologiseen sukulaisuuteen perustuvasta perhesiteestä ei muutoin voida saada riittävää selvitystä ja jos DNA-tutkimuksen avulla on mahdollista saada olennaista näyttöä perhesiteestä. Ulkomaalaislain 6 a §:n mukaan oleskelulupaa hakevan ulkomaalaisen tai perheenkokoajan iän selvittämiseksi voidaan tehdä oikeuslääketieteellinen tutkimus jos on olemassa ilmeisiä perusteita epäillä hänen itsestään antamien tietojen luotettavuutta. Ulkomaalaislain 6 b §:ssä säädetään oikeuslääketieteellisen tutkimuksen tekemisestä. Turvapaikanhakijoille ja perheenkokoajille, joiden henkilöllisyyttä ei ole voitu varmistaa, voi olla tarpeen joissakin tapauksissa osana henkilöllisyyden selvittämistä tehdä kielianalyysi hakijan kielellisen identiteetin ja taustan ja sitä kautta kotiseudun selvittämiseksi. Kielianalyysin avulla selvitetään muun muassa, täyttyvätkö perheenyhdistämisen edellytykset perheenyhdistämishakemusten käsittelyn yhteydessä.
Kiintiössä otettavat pakolaiset voidaan valita talousarviovuonna ja he voivat saapua maahan sinä vuonna sekä sitä seuraavien kahden vuoden aikana. Kiintiöstä valittujen pakolaisten maahantulomatkat järjestetään ostopalveluna. Vastaanoton erityistilanteissa korvataan erityispalveluja, kuten matkan aikana tarvittavat lääkäripalvelut tai kauttakulku- tai maasta poistumiseen vaadittavien viisumien kustannukset.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Kuntien, kuntayhtymien, järjestöjen ja yhteisöjen vastaanottokeskukset | 83 404 000 |
Vastaanottokeskusten muut menot | 28 254 000 |
---|---|
— palvelujen ostot | 12 673 000 |
— terveydenhuolto | 15 014 370 |
— muut | 566 630 |
Vastaanottokeskusten menot yhteensä | 111 658 000 |
Lasten edustaminen | 150 000 |
Muut maahantuloon liittyvät menot | 4 180 000 |
Kiintiöpakolaisten maahantuloon liittyvät kustannukset | 1 445 000 |
Yhteensä | 117 433 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Pakolaiskiintiön korottaminen (HO 2019) | 170 |
Turvapaikanhakijoiden ennakoitua hitaampi poistuminen vastaanoton piiristä | -24 315 |
Vastaanoton menot | -4 400 |
Tasomuutos | 18 377 |
Yhteensä | -10 168 |
2020 talousarvio | 117 433 000 |
2019 talousarvio | 127 601 000 |
2018 tilinpäätös | 136 909 117 |
22. Vapaaehtoinen paluu (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 4 030 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) vapaaehtoisesta paluusta aiheutuviin kuluihin
2) kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain (746/2011) 31 §:n mukaisten matka- ja muiden avustusten maksamiseen
3) vapaaehtoista paluuta tukeviin EU:n rahoittamiin hankkeisiin.
Määrärahaa saa käyttää myös paluun avustamiseen liittyvien siirtomenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Vapaaehtoisesta paluusta säädetään ulkomaalaislain 147 a §:ssä. Lain kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta 31 §:n nojalla vapaaehtoisen paluun tukemiseksi voidaan kansainvälistä suojelua hakeneelle kolmannen maan kansalaiselle, tilapäistä suojelua saaneelle ja ihmiskaupan uhrille, jolla ei ole kotikuntalain mukaista kotipaikkaa Suomessa sekä oleskeluluvan ulkomaalaislain 51 §:n nojalla saaneelle, korvata kohtuulliset matka- ja muuttokustannukset kotimaahan tai muuhun maahan, johon hänen pääsynsä on taattu. Tilapäistä suojelua saava tai ihmiskaupan uhri voi olla myös unionin kansalainen tai tähän rinnastettava.
Vapaaehtoisen paluun järjestäminen toteutetaan ostopalveluna.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Matka- ja muut avustukset | 2 170 |
Ostopalvelut | 1 860 |
Yhteensä | 4 030 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Vapaaehtoisen paluun matkat ja paluuavustukset (siirto momentille 26.40.01) | -1 000 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | -500 |
Tasomuutos | 700 |
Yhteensä | -800 |
2020 talousarvio | 4 030 000 |
2019 II lisätalousarvio | -100 000 |
2019 talousarvio | 4 830 000 |
2018 tilinpäätös | 3 800 000 |
63. Vastaanottotoiminnan asiakkaille maksettavat tuet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 30 715 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ulkomaalaiselle kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain (746/2011) (vastaanottolaki) 19 §:n ja säilöönottoyksiköstä annetun lain (116/2002) 12 §:n perusteella myönnettävän vastaanottorahan, täydentävän vastaanottorahan, käyttörahan ja toimeentulotuen maksamiseen.
Selvitysosa:Kansainvälistä suojelua hakevalle ja tilapäistä suojelua saavalle sekä ihmiskaupan uhrille, jolla ei ole kotikuntalaissa tarkoitettua kotikuntaa Suomessa, myönnetään vastaanottoraha välttämättömän toimeentulon turvaamiseksi ja itsenäisen selviytymisen edistämiseksi, jos hän on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa muulla tavalla. Jos vastaanottokeskus järjestää täyden ylläpidon, ilman huoltajaa olevalle lapselle myönnetään vastaanottorahan sijasta käyttöraha.
Säilöön otetulle ulkomaalaiselle annetaan käyttörahaa, jos hänellä ei ole käytettävissään omia varoja eikä hän voi saada käyttövaroja muulla tavalla. Säilöön otetulle ulkomaalaiselle voidaan poikkeuksellisesti myöntää täydentävää vastaanottorahaa siten kuin vastaanottolaissa säädetään tai toimeentulotukea siten kuin toimeentulotuesta annetussa laissa (1412/1997) säädetään.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Vastaanottoraha | |
— Täysi vastaanottoraha | 18 429 000 |
— Vastaanottoraha | 2 670 000 |
— Lasten vastaanottoraha | 5 529 000 |
Täydentävä vastaanottoraha | 3 132 000 |
Käyttöraha | 845 000 |
Toimeentulotuki | 110 000 |
Yhteensä | 30 715 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | -1 405 |
Yhteensä | -1 405 |
2020 talousarvio | 30 715 000 |
2019 talousarvio | 32 120 000 |
2018 tilinpäätös | 35 935 395 |