Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Beskattningen och Tullen
              02. Magistraternas omkostnader
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2016

40. Statens regional- och lokalförvaltningPDF-versio

Förklaring:Regionförvaltningsverket tillämpar regional jämlikhet genom att i samarbete med andra aktörer främja rättsskyddet, välfärden och säkerheten.

Regionförvaltningsverken sköter uppgifter inom följande ansvars- och uppgiftsområden: social- och hälsovård, miljö- och hälsoskydd, undervisnings- och kulturverksamhet, konsument- och konkurrensförvaltning, tillståndsärenden och övriga ansökningsärenden som hör till området för miljöskydds- och vattenlagstiftningen, tillsyn över och utvecklande av arbetarskyddet, produkttillsyn över produkter som används i arbetet, i egenskap av arbetarskyddsmyndighet tillsyn över att arbetarskyddslagstiftningen iakttas, räddningsväsendet, samordnande av beredskapen i regionen, utvärdering av den regionala tillgången till basservice samt styrning, övervakning och utvecklande av magistraterna.

Magistraterna tillhandahåller högklassiga rättsskyddstjänster och informationsförsörjningstjänster för samhället. Magistraterna har till uppgift att säkerställa att det organiserade samhället fungerar och att det finns tillgång till interoperabel information för olika kunders behov genom att sköta de register som magistraterna ansvarar för och deras datainnehåll samt att säkerställa att kundernas grundläggande fri- och rättigheter tillgodoses i det finländska samhället. Magistraterna svarar inom sina verksamhetsområden för befolkningsdata, förmyndarärenden, handels- och föreningsregistret samt den riksomfattande konsumentrådgivningen. Magistraterna sköter också uppgifter som hör till notarius publicus samt civilvigslar och registreringar av partnerskap, bestyrkande av köp och uppgifter i anslutning till val och folkomröstningar. Andra uppgifter som hör till magistraterna är bl.a. namnändringar, hindersprövning och fastställelse av delägarförteckningen i bouppteckningar.

Finansministeriet ställer upp följande samhälleliga effektmål för statens regional- och lokalförvaltning för 2016:

Effektmål Åtgärder
   
Tillgången till basservice tryggas och invånarnas välbefinnande ökar i regionen.
Deltagande i genomförandet av kommunernas styr- och tillsynsprogram med målet att minska välfärds- och hälsoskillnader samt informationsstyrning och stödjande av kommunerna för ett jämlikt främjande av utbildnings- och bildningstjänster.
Genomförande av riksomfattande tillsynsprogram och informationsstyrning för att förebygga utslagning.
De grundläggande fri- och rättigheterna och rättssäkerheten tillgodoses. Effektivare behandling av klagomål och överföring av tyngdpunkten för tillsynen till förebyggande verksamhet.
Utvecklande och införande av enhetliga förfaranden för tillstånd, tillsyn och klagomål, effektivisering av behandlingsprocesser samt förbättrande av enhetligheten i avgörandepraxis.
Verkställande av tillsynsprogram.
Tillsyn över hur marknaden fungerar.
Boende-, arbets- och livsmiljön förbättras vad
gäller dess sundhet och säkerhet.
Styrning av och tillsyn över kommunerna i fråga om miljö- och hälsoskydd.
Styrning av och tillsyn över veterinärvårdstjänster och djurens hälsa och välbefinnande.
Förhindrande av miljöförstöring samt främjande av en hållbar användning av vattenresurser och vattenmiljö.
Samordning av beredskapen och beredskapsplaneringen och ordnande av samarbete.
Genomförande av programmet för intern säkerhet.
Tillsyn över räddningsväsendet och främjande av samarbete.
Myndighetssamarbete i bekämpningen av grå ekonomi.
Magistraten är en tillförlitlig aktör när det gäller att förmedla uppgifter i realtid som en del av den offentliga sektorns servicehelhet.


Magistraterna förvaltar ett så högklassigt datainnehåll i
befolkningsdatasystemet som möjligt att riktigheten i Befolkningsdatasystemets uppgifter i fråga om permanent adress är 99 %.
De elektroniska informationstjänsterna utökas vid magistraterna, och elektroniska informationstjänster tillhandahålls centraliserat som en nationell tjänst.
Enhetliga serviceprocesser i hela landet.
Processen för registrering av utlänningar förenhetligas i magistraterna.
Enhetligheten i registreringen av uppgifter om bostadsaktiebolag förbättras i magistraterna.
Kunderna får högklassiga och rätt riktade tjänster i tillräcklig utsträckning i hela landet.


Magistraten sörjer för att intressebevakningen inriktas rätt och för
att dess kvalitet förbättras.
Magistraterna utvecklar och förenhetligar serviceprocessen för vittnestjänster så att kunderna får tillförlitliga tjänster i hela landet.
Magistraterna säkerställer att konsumentrådgivningstjänsten är enhetlig och högklassig i hela landet och att resurserna är rätt fördelade.
Magistraterna arbetar effektivt och ekonomiskt.


Magistraterna förbättrar verksamhetens produktivitet, effektivitet och resultat genom att utveckla organiseringen av kunskap, styrningssystemet och verksamhetskulturen.
Magistraternas servicenätverk anpassas så att tillgången till tjänster tryggas genom gemensamma kundserviceställen.

01. Regionförvaltningsverkens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 56 361 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till projekt som får EU-finansiering

2) till betalning av ersättning till Ålands landskapsregering för kostnader som föranleds av de uppgifter som bestäms i förordningen om vissa förvaltningsuppgifter inom hälso- och sjukvården i landskapet Åland (1179/2009).

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagar om ändring av konsumentsäkerhetslagen och av 21 § i hälso- och sjukvårdslagen.

För regionförvaltningsverken uppställs i strategiska resultatavtal mål för resultatet av verksamheten. Förverkligandet av dessa mål utvärderas vid resultatförhandlingar mellan ministerierna, centralförvaltningsmyndigheterna och regionförvaltningsverken och i utvärderingsrapporterna.

Mål för resultatet av verksamheten

  2014
utfall
2015
mål
2016
mål
       
Produktion och kvalitetsledning      
Genomsnittlig behandlingstid, mån.      
Klagomål 10,5 8 8
Besvär och utlåtanden i ärenden som gäller undervisnings- och kulturverksamheten 2,5 3 3
Alkoholtillstånd 0,9 1 1
Tillstånd för privata tjänsteproducenter inom social- och hälsovården 2,1 2 2
Ärenden i enlighet med miljöskyddslagen och vattenlagen 14,5 10 10
Resultaten av kundförfrågan, skala 0—5      
Kundtillfredsställelse med tjänstvilligheten och samarbetsförmågan 41) 4 4
Kvaliteten på försvarskurserna 4,1 4 4
       
Funktionell effektivitet      
Tillsynsbesök samt genomförda utvärderingar och kontroller, genomförandegrad %      
Tillsyn över verksamhetsenheter inom den privata och offentliga social- och hälsovården, tillsynsbesök vid verksamhetsenheter som tillhandahåller vård dygnet runt 9,0 10 10
Styrning och tillsyn inom miljö- och hälsoskyddet: det kommunala miljö- och hälsoskyddets tillsynsplaner utvärderas (under tillsynsprogramperioden) och genomförs (årligen) 86,7 100 100
Genomförandegraden för urvalskontroller av djurens välbefinnande och tvärvillkor 93,3 100 100
Genomförandegraden i fråga om handlingsplanen för konsument-, konkurrens- och näringsrättsliga uppgifter 89,2 100 100
Kostnadsmotsvarighet, %      
Alkoholtillstånd samt tillstånd inom social- och hälsovården 80,1 100 100
Ärenden i enlighet med miljöskyddslagen och vattenlagen 37,9 50 50
       
Mål för hantering och utvecklande av personalresurser      
Årsverken, sammanlagt 1 253 1 261 1 219
varav regionförvaltningsverkets omkostnader 772 782 775
Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet, moment 33.02.07 450 459 429
Övriga moment 31 20 20
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 8,8 9,0 9,0
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro 3,5 3,5 3,5

1) Utfall år 2012

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 68 118 70 564 68 741
Bruttoinkomster 12 325 12 040 12 380
Nettoutgifter 55 793 58 524 56 361
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 334    
— överförts till följande år 7 135    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Offentligrättsliga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 11 797 12 000 12 000
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 22 055 20 100 20 100
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -10 258 -8 100 -8 100
Kostnadsmotsvarighet, % 53 60 60
       
Företagsekonomiska prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 24 40 30
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 20 30 25
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 4 10 5
Kostnadsmotsvarighet, % 120 133 120

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anslag av engångsnatur för att råda bot på anhopningen av miljötillstånd 2015 -700
Anslag avsett för lokaler i anslutning till Pora III-projektet (överföring till moment 26.10.01) -75
Besparing till följd av överföring av konsumentsäkerhetstillsynen -17
Biblioteks-, idrotts- och ungdomsväsendets uppgifter (överföring till moment 32.01.02) -63
Medling vid brott och i vissa tvister (överföring till moment 33.03.04) (-2 årsv.) -150
Tillsynen över hälso- och sjukvården för fångar och över hälso- och sjukvården inom försvarsmakten (överföring från moment 25.40.01) (1 årsv.) 75
Tillsynen över hälso- och sjukvården för fångar och över hälso- och sjukvården inom försvarsmakten (överföring från moment 27.10.01) (1 årsv.) 75
Överföring av konsumentsäkerhetstillsynen från kommunerna och regionförvaltningsverken till Säkerhets- och kemikalieverket fr.o.m. den 1 maj 2016 (överföring till moment 32.40.05) -83
Överföring till moment 33.03.04 -20
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -56
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -692
Indexhöjning av hyresutgifterna 75
Löneglidningsinbesparing -258
Lönejusteringar 366
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -300
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -288
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -72
Nivåförändring 20
Sammanlagt -2 163

2016 budget 56 361 000
2015 I tilläggsb. -25 000
2015 budget 58 524 000
2014 bokslut 58 594 000

02. Magistraternas omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 31 088 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av ersättning till Ålands landskapsregering för kostnader som föranleds av de uppgifter som bestäms i förordningen om skötseln på Åland av uppgifter som gäller konsumentrådgivning (720/2014).

Förklaring:För magistraterna uppställs det i strategiska resultatavtal mål för resultatet av verksamheten. Förverkligandet av dessa mål utvärderas vid resultatförhandlingar mellan enheten för styrning och utveckling av magistraterna vid Regionförvaltningsverket i Östra Finland och magistraterna och i utvärderingsrapporterna.

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
       
Produktion och kvalitetsledning      
Förordnande av intressebevakning      
— avgöranden genom magistratens beslut, tid i genomsnitt 3,4 mån. 4 mån. 4 mån.
Intressebevakning-revision      
— årsredovisning granskad från det att redovisningen inkommit till magistraten, tid i genomsnitt 3,5 mån. 6 mån. 6 mån.
Tillståndsärenden      
— avgörande från det att ansökan inkommit till magistraten, tid i genomsnitt 1,2 mån. 2 mån. 2 mån.
Notarius publicus tjänster      
— erhållande av service, tid högst 1 dagar 2 dagar 2 dagar
Konsumentrådgivning      
— den nationella telefonrådgivningen, av uppringningsförsöken besvaras minst 71,5 % 80 % 80 %
       
Funktionell effektivitet      
Avgiftsbelagd offentligrättslig informationstjänst
— produktivitet: prestationer/årsv.
6 241 7 200 7 200
— resurshushållning: euro/prestation 15,34    
Avgiftsfria person-, familje- och arvsrättsliga tjänster
— produktivitet: prestationer/årsv.
7 308 8 375 8 375
— resurshushållning: euro/prestation 13,10    
Konsumentrådgivningstjänster, rådgivning
— produktivitet: prestationer/årsv.
2 051 2 320 2 320
— resurshushållning: euro/prestation 47,47    
       
Hantering och utvecklande av personalresurser      
Årsverken vid ämbetsverket, sammanlagt 711 696 624
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 11,2 9 9
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro 3,3 3,3 3,3

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 49 138 45 773 45 738
Bruttoinkomster 16 621 14 681 14 650
Nettoutgifter 32 517 31 092 31 088
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 5 468    
— överförts till följande år 4 868    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Offentligrättsliga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 15 857 11 650 14 400
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 21 920 16 400 18 600
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -6 063 -4 750 -4 200
Kostnadsmotsvarighet, % 72 71 77
       
Företagsekonomiska prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 659 380 250
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 151 342 225
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 508 38 25
Kostnadsmotsvarighet, % 437 111 111

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Modernisering av magistraternas register, den elektroniska tjänstehelheten (MERP) och kassasystemet VAKAVA (överföring från moment 28.01.21) 850
Telefontjänsten för flyttanmälan (överföring till moment 28.30.03) -200
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -32
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -470
Indexhöjning av hyresutgifterna 36
Löneglidningsinbesparing -220
Lönejusteringar 262
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -350
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -156
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -43
Nivåförändring 319
Sammanlagt -4

2016 budget 31 088 000
2015 I tilläggsb. 100 000
2015 budget 31 092 000
2014 bokslut 31 917 000

03. Stödåtgärder inom regional- och lokalförvaltningen (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 622 000 euro.

Anslaget får användas

1) till administrering av utlokaliseringen av funktioner inom statens centralförvaltning

2) till utvecklande av statens regionala och lokala förvaltningsstrukturer

3) till utvecklande av former för myndigheternas gemensamma kundservice och till administrering av samservicen

4) till avlönande av personal motsvarande högst två årsverken

5) till ersättning av de kostnader som kommunerna föranleds av ordnandet av gemensam kundservice inom den offentliga förvaltningen

6) till upphandling och drift av de IKT-system som ska användas inom den offentliga förvaltningens gemensamma kundservice.

Förklaring:Det pilotprojekt som gäller den offentliga förvaltningens gemensamma kundservice fortsätter 2016.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Gemensam kundservice, informationssystem -1 500
Pilotprojekt som gäller den offentliga förvaltningens gemensamma kundservice 340
Sammanlagt -1 160

2016 budget 622 000
2015 budget 1 782 000
2014 bokslut 224 000