Statsbudgeten 2016
40. Statens regional- och lokalförvaltning
Förklaring:Regionförvaltningsverket tillämpar regional jämlikhet genom att i samarbete med andra aktörer främja rättsskyddet, välfärden och säkerheten.
Regionförvaltningsverken sköter uppgifter inom följande ansvars- och uppgiftsområden: social- och hälsovård, miljö- och hälsoskydd, undervisnings- och kulturverksamhet, konsument- och konkurrensförvaltning, tillståndsärenden och övriga ansökningsärenden som hör till området för miljöskydds- och vattenlagstiftningen, tillsyn över och utvecklande av arbetarskyddet, produkttillsyn över produkter som används i arbetet, i egenskap av arbetarskyddsmyndighet tillsyn över att arbetarskyddslagstiftningen iakttas, räddningsväsendet, samordnande av beredskapen i regionen, utvärdering av den regionala tillgången till basservice samt styrning, övervakning och utvecklande av magistraterna.
Magistraterna tillhandahåller högklassiga rättsskyddstjänster och informationsförsörjningstjänster för samhället. Magistraterna har till uppgift att säkerställa att det organiserade samhället fungerar och att det finns tillgång till interoperabel information för olika kunders behov genom att sköta de register som magistraterna ansvarar för och deras datainnehåll samt att säkerställa att kundernas grundläggande fri- och rättigheter tillgodoses i det finländska samhället. Magistraterna svarar inom sina verksamhetsområden för befolkningsdata, förmyndarärenden, handels- och föreningsregistret samt den riksomfattande konsumentrådgivningen. Magistraterna sköter också uppgifter som hör till notarius publicus samt civilvigslar och registreringar av partnerskap, bestyrkande av köp och uppgifter i anslutning till val och folkomröstningar. Andra uppgifter som hör till magistraterna är bl.a. namnändringar, hindersprövning och fastställelse av delägarförteckningen i bouppteckningar.
Finansministeriet ställer upp följande samhälleliga effektmål för statens regional- och lokalförvaltning för 2016:
Effektmål | Åtgärder |
---|---|
Tillgången till basservice tryggas och invånarnas välbefinnande ökar i regionen. |
Deltagande i genomförandet av kommunernas styr- och tillsynsprogram med målet att minska välfärds- och hälsoskillnader samt informationsstyrning och stödjande av kommunerna för ett jämlikt främjande av utbildnings- och bildningstjänster. Genomförande av riksomfattande tillsynsprogram och informationsstyrning för att förebygga utslagning. |
De grundläggande fri- och rättigheterna och rättssäkerheten tillgodoses. | Effektivare behandling av klagomål och överföring av tyngdpunkten för tillsynen till förebyggande verksamhet. Utvecklande och införande av enhetliga förfaranden för tillstånd, tillsyn och klagomål, effektivisering av behandlingsprocesser samt förbättrande av enhetligheten i avgörandepraxis. Verkställande av tillsynsprogram. Tillsyn över hur marknaden fungerar. |
Boende-, arbets- och livsmiljön förbättras vad gäller dess sundhet och säkerhet. |
Styrning av och tillsyn över kommunerna i fråga om miljö- och hälsoskydd. Styrning av och tillsyn över veterinärvårdstjänster och djurens hälsa och välbefinnande. Förhindrande av miljöförstöring samt främjande av en hållbar användning av vattenresurser och vattenmiljö. Samordning av beredskapen och beredskapsplaneringen och ordnande av samarbete. Genomförande av programmet för intern säkerhet. Tillsyn över räddningsväsendet och främjande av samarbete. Myndighetssamarbete i bekämpningen av grå ekonomi. |
Magistraten är en tillförlitlig aktör när det gäller att förmedla uppgifter i realtid som en del av den offentliga sektorns servicehelhet. |
Magistraterna förvaltar ett så högklassigt datainnehåll i befolkningsdatasystemet som möjligt att riktigheten i Befolkningsdatasystemets uppgifter i fråga om permanent adress är 99 %. De elektroniska informationstjänsterna utökas vid magistraterna, och elektroniska informationstjänster tillhandahålls centraliserat som en nationell tjänst. |
Enhetliga serviceprocesser i hela landet. |
Processen för registrering av utlänningar förenhetligas i magistraterna. Enhetligheten i registreringen av uppgifter om bostadsaktiebolag förbättras i magistraterna. |
Kunderna får högklassiga och rätt riktade tjänster i tillräcklig utsträckning i hela landet. |
Magistraten sörjer för att intressebevakningen inriktas rätt och för att dess kvalitet förbättras. Magistraterna utvecklar och förenhetligar serviceprocessen för vittnestjänster så att kunderna får tillförlitliga tjänster i hela landet. Magistraterna säkerställer att konsumentrådgivningstjänsten är enhetlig och högklassig i hela landet och att resurserna är rätt fördelade. |
Magistraterna arbetar effektivt och ekonomiskt. |
Magistraterna förbättrar verksamhetens produktivitet, effektivitet och resultat genom att utveckla organiseringen av kunskap, styrningssystemet och verksamhetskulturen. Magistraternas servicenätverk anpassas så att tillgången till tjänster tryggas genom gemensamma kundserviceställen. |
01. Regionförvaltningsverkens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 56 361 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till projekt som får EU-finansiering
2) till betalning av ersättning till Ålands landskapsregering för kostnader som föranleds av de uppgifter som bestäms i förordningen om vissa förvaltningsuppgifter inom hälso- och sjukvården i landskapet Åland (1179/2009).
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagar om ändring av konsumentsäkerhetslagen och av 21 § i hälso- och sjukvårdslagen.
För regionförvaltningsverken uppställs i strategiska resultatavtal mål för resultatet av verksamheten. Förverkligandet av dessa mål utvärderas vid resultatförhandlingar mellan ministerierna, centralförvaltningsmyndigheterna och regionförvaltningsverken och i utvärderingsrapporterna.
Mål för resultatet av verksamheten
2014 utfall |
2015 mål |
2016 mål |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | |||
Klagomål | 10,5 | 8 | 8 |
Besvär och utlåtanden i ärenden som gäller undervisnings- och kulturverksamheten | 2,5 | 3 | 3 |
Alkoholtillstånd | 0,9 | 1 | 1 |
Tillstånd för privata tjänsteproducenter inom social- och hälsovården | 2,1 | 2 | 2 |
Ärenden i enlighet med miljöskyddslagen och vattenlagen | 14,5 | 10 | 10 |
Resultaten av kundförfrågan, skala 0—5 | |||
---|---|---|---|
Kundtillfredsställelse med tjänstvilligheten och samarbetsförmågan | 41) | 4 | 4 |
Kvaliteten på försvarskurserna | 4,1 | 4 | 4 |
Funktionell effektivitet | |||
Tillsynsbesök samt genomförda utvärderingar och kontroller, genomförandegrad % | |||
Tillsyn över verksamhetsenheter inom den privata och offentliga social- och hälsovården, tillsynsbesök vid verksamhetsenheter som tillhandahåller vård dygnet runt | 9,0 | 10 | 10 |
Styrning och tillsyn inom miljö- och hälsoskyddet: det kommunala miljö- och hälsoskyddets tillsynsplaner utvärderas (under tillsynsprogramperioden) och genomförs (årligen) | 86,7 | 100 | 100 |
Genomförandegraden för urvalskontroller av djurens välbefinnande och tvärvillkor | 93,3 | 100 | 100 |
Genomförandegraden i fråga om handlingsplanen för konsument-, konkurrens- och näringsrättsliga uppgifter | 89,2 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Alkoholtillstånd samt tillstånd inom social- och hälsovården | 80,1 | 100 | 100 |
Ärenden i enlighet med miljöskyddslagen och vattenlagen | 37,9 | 50 | 50 |
Mål för hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Årsverken, sammanlagt | 1 253 | 1 261 | 1 219 |
varav regionförvaltningsverkets omkostnader | 772 | 782 | 775 |
Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet, moment 33.02.07 | 450 | 459 | 429 |
Övriga moment | 31 | 20 | 20 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 8,8 | 9,0 | 9,0 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
1) Utfall år 2012
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 68 118 | 70 564 | 68 741 |
Bruttoinkomster | 12 325 | 12 040 | 12 380 |
Nettoutgifter | 55 793 | 58 524 | 56 361 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 4 334 | ||
— överförts till följande år | 7 135 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 11 797 | 12 000 | 12 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 22 055 | 20 100 | 20 100 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -10 258 | -8 100 | -8 100 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 53 | 60 | 60 |
Företagsekonomiska prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 24 | 40 | 30 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 20 | 30 | 25 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 4 | 10 | 5 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 120 | 133 | 120 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anslag av engångsnatur för att råda bot på anhopningen av miljötillstånd 2015 | -700 |
Anslag avsett för lokaler i anslutning till Pora III-projektet (överföring till moment 26.10.01) | -75 |
Besparing till följd av överföring av konsumentsäkerhetstillsynen | -17 |
Biblioteks-, idrotts- och ungdomsväsendets uppgifter (överföring till moment 32.01.02) | -63 |
Medling vid brott och i vissa tvister (överföring till moment 33.03.04) (-2 årsv.) | -150 |
Tillsynen över hälso- och sjukvården för fångar och över hälso- och sjukvården inom försvarsmakten (överföring från moment 25.40.01) (1 årsv.) | 75 |
Tillsynen över hälso- och sjukvården för fångar och över hälso- och sjukvården inom försvarsmakten (överföring från moment 27.10.01) (1 årsv.) | 75 |
Överföring av konsumentsäkerhetstillsynen från kommunerna och regionförvaltningsverken till Säkerhets- och kemikalieverket fr.o.m. den 1 maj 2016 (överföring till moment 32.40.05) | -83 |
Överföring till moment 33.03.04 | -20 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -56 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -692 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 75 |
Löneglidningsinbesparing | -258 |
Lönejusteringar | 366 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -300 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -288 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -72 |
Nivåförändring | 20 |
Sammanlagt | -2 163 |
2016 budget | 56 361 000 |
2015 I tilläggsb. | -25 000 |
2015 budget | 58 524 000 |
2014 bokslut | 58 594 000 |
02. Magistraternas omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 31 088 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av ersättning till Ålands landskapsregering för kostnader som föranleds av de uppgifter som bestäms i förordningen om skötseln på Åland av uppgifter som gäller konsumentrådgivning (720/2014).
Förklaring:För magistraterna uppställs det i strategiska resultatavtal mål för resultatet av verksamheten. Förverkligandet av dessa mål utvärderas vid resultatförhandlingar mellan enheten för styrning och utveckling av magistraterna vid Regionförvaltningsverket i Östra Finland och magistraterna och i utvärderingsrapporterna.
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 uppskattning |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
---|---|---|---|
Förordnande av intressebevakning | |||
— avgöranden genom magistratens beslut, tid i genomsnitt | 3,4 mån. | 4 mån. | 4 mån. |
Intressebevakning-revision | |||
— årsredovisning granskad från det att redovisningen inkommit till magistraten, tid i genomsnitt | 3,5 mån. | 6 mån. | 6 mån. |
Tillståndsärenden | |||
— avgörande från det att ansökan inkommit till magistraten, tid i genomsnitt | 1,2 mån. | 2 mån. | 2 mån. |
Notarius publicus tjänster | |||
— erhållande av service, tid högst | 1 dagar | 2 dagar | 2 dagar |
Konsumentrådgivning | |||
— den nationella telefonrådgivningen, av uppringningsförsöken besvaras minst | 71,5 % | 80 % | 80 % |
Funktionell effektivitet | |||
Avgiftsbelagd offentligrättslig informationstjänst — produktivitet: prestationer/årsv. |
6 241 | 7 200 | 7 200 |
— resurshushållning: euro/prestation | 15,34 | ||
Avgiftsfria person-, familje- och arvsrättsliga tjänster — produktivitet: prestationer/årsv. |
7 308 | 8 375 | 8 375 |
— resurshushållning: euro/prestation | 13,10 | ||
Konsumentrådgivningstjänster, rådgivning — produktivitet: prestationer/årsv. |
2 051 | 2 320 | 2 320 |
— resurshushållning: euro/prestation | 47,47 | ||
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Årsverken vid ämbetsverket, sammanlagt | 711 | 696 | 624 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 11,2 | 9 | 9 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro | 3,3 | 3,3 | 3,3 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 49 138 | 45 773 | 45 738 |
Bruttoinkomster | 16 621 | 14 681 | 14 650 |
Nettoutgifter | 32 517 | 31 092 | 31 088 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 5 468 | ||
— överförts till följande år | 4 868 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 15 857 | 11 650 | 14 400 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 21 920 | 16 400 | 18 600 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -6 063 | -4 750 | -4 200 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 72 | 71 | 77 |
Företagsekonomiska prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 659 | 380 | 250 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 151 | 342 | 225 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 508 | 38 | 25 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 437 | 111 | 111 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Modernisering av magistraternas register, den elektroniska tjänstehelheten (MERP) och kassasystemet VAKAVA (överföring från moment 28.01.21) | 850 |
Telefontjänsten för flyttanmälan (överföring till moment 28.30.03) | -200 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -32 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -470 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 36 |
Löneglidningsinbesparing | -220 |
Lönejusteringar | 262 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -350 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -156 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -43 |
Nivåförändring | 319 |
Sammanlagt | -4 |
2016 budget | 31 088 000 |
2015 I tilläggsb. | 100 000 |
2015 budget | 31 092 000 |
2014 bokslut | 31 917 000 |
03. Stödåtgärder inom regional- och lokalförvaltningen (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 622 000 euro.
Anslaget får användas
1) till administrering av utlokaliseringen av funktioner inom statens centralförvaltning
2) till utvecklande av statens regionala och lokala förvaltningsstrukturer
3) till utvecklande av former för myndigheternas gemensamma kundservice och till administrering av samservicen
4) till avlönande av personal motsvarande högst två årsverken
5) till ersättning av de kostnader som kommunerna föranleds av ordnandet av gemensam kundservice inom den offentliga förvaltningen
6) till upphandling och drift av de IKT-system som ska användas inom den offentliga förvaltningens gemensamma kundservice.
Förklaring:Det pilotprojekt som gäller den offentliga förvaltningens gemensamma kundservice fortsätter 2016.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Gemensam kundservice, informationssystem | -1 500 |
Pilotprojekt som gäller den offentliga förvaltningens gemensamma kundservice | 340 |
Sammanlagt | -1 160 |
2016 budget | 622 000 |
2015 budget | 1 782 000 |
2014 bokslut | 224 000 |