Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         03. Forskning och utveckling
              63. Vissa specialprojekt
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteranerna
         90. Penningautomatunderstöd

Statsbudgeten 2016

03. Forskning och utvecklingPDF-versio

Förklaring:Utgifterna under kapitlet föranleds i huvudsak av verksamhet i anslutning till forskning, utveckling, statistikföring, registrering och sakkunnigtjänster inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde, omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd och statligt stöd för Arbetshälsoinstitutets utgifter samt av genomförandet av de spetsprojekt som stöder uppfyllandet av regeringsprogrammets strategiska mål att främja hälsa och välfärd.

Social- och hälsovårdsministeriet svarar för forsknings- och utvecklingspolitiken inom sitt ansvarsområde. Målsättningen för denna politik är att producera sådana forskningsrön som systematiskt kan utnyttjas för olika utvecklingsåtgärder inom social- och hälsovårdspolitiken, såsom beredning och verkställande av lagstiftning, olika program och projekt och ministeriets beslutsfattande i övrigt.

Forskningen och utvecklingen inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde är ett redskap för ledningen och en förutsättning för att de strategiska målen ska kunna nås. Forsknings- och utvecklingspolitiken innebär strategiskt beslutsfattande och beredning och verkställande av lagstiftning och budget samtidigt som den är en investering som stöder informationsstyrningen. Vid forskningsinrättningarna inom förvaltningsområdet bedrivs också verksamhet i anslutning till omsättande av resultaten av forskningen och utvecklingen i praktiken, såsom sakkunnigtjänster, informationsförmedling och utbildning. Därutöver har forskningsinrättningarna lagstadgade eller med ministeriet överenskomna särskilda uppgifter som ansluter sig till t.ex. tillsyn, statistikföring eller beredskap inför särskilda risksituationer.

Effektivitet

Grunden för forskningen och utvecklingen inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde är strategidokumentet Ett socialt hållbart Finland 2020 och prioriteringarna i regeringsprogrammet. Enligt strategin är de centrala riktlinjerna för forskning och utveckling, informationsproduktion och informationsförmedling inom förvaltningsområdet:

  • — en stadig grund för välfärden
  • — tillgång till välfärd för alla
  • — en livsmiljö som stöder hälsa och trygghet.

I regeringsprogrammet prioriteras det hälsofrämjande arbetet, ett förebyggande arbetssätt och ett tidigt stöd och tidiga ingripanden.

Verksamhetens resultat

Inom delområdet för hälsofrämjande strävar man efter att minska riskfaktorerna för folksjukdomar, förebygga olyckor och skapa förhållanden som främjar hälsan. Ett särskilt mål är att få tobaksrökning, alkoholkonsumtion och överviktighet under kontroll (mom. 33.03.04 och mom. 33.03.50).

Välbefinnande i arbetslivet är ett viktigt mål, och man försöker göra arbetet mera meningsfullt genom att förbättra arbetstagarnas fysiska och psykiska hälsa och garantera säkerheten på arbetsplatserna. Också säkerställandet av jämställdheten i arbetslivet och samordningen av arbetslivet och familjen är av hög prioritet (mom. 33.03.50).

Ett förebyggande perspektiv på fattigdom och utslagning är den primära verksamhetsmodellen. Man tar sig an barnens, de ungas och familjernas problem med hjälp av nya modeller, långtidsarbetslösheten bekämpas och utkomsten tryggas för dem som löper störst risk att bli fattiga (mom. 33.03.04 och mom. 33.03.50).

Ett fungerande servicesystem och kunnig arbetskraft i tillräcklig utsträckning skapar grund för tjänster av hög kvalitet. En särskild utmaning är tryggandet av basservice och service för den åldrande befolkningen. Ett hjälpmedel kommer att vara ett utbrett utnyttjande av den nya teknologin och utvecklandet av den (mom. 33.03.04).

De produktivitetsfrämjande åtgärderna inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde avser effektivisering av forskningsverksamheten vid Institutet för hälsa och välfärd och Arbetshälsoinstitutet.

04. Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 56 228 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av sådana medlemsavgifter till internationella och inhemska organisationer som har anknytning till verksamheten, av finansiella bidrag till samfinansierade projekt, av projekt som genomförs utomlands, av utgifter som föranleds av understöd för kompletterande utbildning och av utgifter som föranleds av samarbetsprojekt

2) till betalning av utgifter för projekt som EU har godkänt

3) för Stiftelsen för alkoholforskning, för utarbetande av riktlinjer för god medicinsk praxis, för tekniskt underhåll av cancerregistret vid Suomen Syöpäyhdistys - Cancerföreningen i Finland ry, för tekniskt underhåll av synskaderegistret vid Synskadades Centralförbund rf och för betalning av statsunderstöd till projekt för utveckling av social- och hälsovårdens informationsförvaltning

4) till betalning av utgifter som verksamheten vid Stiftelsen för alkoholforskning medför för Institutet för hälsa och välfärd

5) till ersättning till kommunerna för verksamheten vid utbildningsrådgivningarna

6) till betalning av stipendier som direkt hänför sig till inkomsterna av den nettobudgeterade samfinansierade verksamheten

7) för hälsofrämjande projekt som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför

8) för projekt i anslutning till förebyggande och övervakning av smittsamma sjukdomar som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför.

Förklaring:Institutet för hälsa och välfärd finns för främjande av befolkningens välfärd och hälsa, förebyggande av sjukdomar och sociala problem och utveckling av social- och hälsovårdstjänster. Institutet genomför sin uppgift genom forskning, uppföljning och utvärdering, utvecklingsarbete, expertpåverkan och myndighetsuppgifter samt internationellt samarbete. Institutet för hälsa och välfärd är dessutom statistikmyndighet inom sitt område samtidigt som institutet sörjer för kunskapsunderlaget inom sitt uppgiftsområde och för nyttiggörandet av det.

De totala kostnaderna för verksamheten vid institutet består till cirka 75 % av utförandet av lagstadgade myndighetsuppgifter och av sakkunniguppgifter till följd av dem. Den forsknings- och utvecklingsverksamhet som institutet bedriver producerar det kunskaps- och faktaunderlag som är nödvändigt för utförandet av dessa uppgifter.

Institutets verksamhet grundar sig på lagen om Institutet för hälsa och välfärd samt social- och hälsovårdsministeriets strategi Ett socialt hållbart Finland 2020. Enligt de centrala riktlinjer som härleds från dessa fastslås som mål för institutet att förnya sig enligt samarbetsparternas och kundernas behov, använda sitt informationsmaterial effektivt, förbättra sin framförhållning, fördela resurserna enligt prioritet och tillsammans med personalen bygga upp en gemensam arbetsorganisation.

Inom institutets verksamhet understryks dess roll som sakkunniginrättning genom att utnyttjandet av information främjas på alla nivåer inom beslutsfattandet. Detta stöder institutets verksamhet när det gäller att utveckla dataarkiv och information och att underlätta utnyttjandet av dem.

Resursminskningen vid Institutet för hälsa och välfärd förutsätter strategisk förnyelse av institutet.

Den i administrativt hänseende självständiga Stiftelsen för alkoholforskning främjar och stöder alkoholforskning och annan rusmedelsforskning genom att dela ut stipendier och genom att bedriva eller låta bedriva forskning samt genom att idka publikationsverksamhet i anslutning till forskningen.

Verksamhetens resultat

Då resurserna minskar ser Institutet för hälsa och välfärd över prioritetsområdena för verksamheten så att de lagstadgade funktionerna och det kunskapsunderlag som behövs för beslutsfattandet säkerställs. Nedskärningarna fördelas i enlighet med strategin. Kärnfunktionerna fungerar effektivt, ekonomiskt och klientinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Institutets produktivitet ökar och överskottet av den avgiftsbelagda verksamheten används till produktutveckling och investeringar. Institutets informations- och statistikproduktion samt nättjänster och portaler utgör tillsammans en fungerande helhet. Institutets organisation fungerar som en helhet och organisationsstrukturen stöder institutets strategiska riktlinjer. Förvaltnings- och verksamhetsmetoderna vid Institutet för hälsa och välfärd främjar integreringen av jämställdhetsperspektivet mellan könen. Finansieringsstrukturen för Institutet för hälsa och välfärd är ändamålsenlig.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Institutet för hälsa och välfärd utvecklar och förnyar kunskapskapitalet. Personalens aktionsberedskap och kunnande utvecklas i enlighet med institutets strategi. Ledarskapet är professionellt och sporrande. Det välbefinnande som personalen upplever i sitt arbete ökar och arbetsgivarbilden blir bättre. Personalplaneringen är långsiktig.

Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats medfinansieringen i avtalsundersökningar och andra gemensamma projekt, inkomsterna av den avgiftsbelagda serviceverksamheten och beställda undersökningar som grundar sig på separata avtal, övriga försäljningsinkomster av den avgiftsbelagda verksamheten såsom royaltyer och motsvarande samt erhållna donationsmedel och sponsorinkomster.

Av anslaget har 350 000 euro reserverats för betalning av statsbidrag till Stiftelsen för alkoholforskning.

Inkomsterna av försäljning och förmedling av sällan förekommande vaccin har antecknats under moment 12.33.03.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 90 596 86 412 82 228
Bruttoinkomster 26 017 26 000 26 000
Nettoutgifter 64 579 60 412 56 228
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 6 546    
— överförts till följande år 10 070    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten inom Institutet för hälsa och välfärd (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten,      
— intäkter av försäljningen av prestationer 6 399 6 300 6 300
Intäkter sammanlagt 6 399 6 300 6 300
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet 23 150 150
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 4 600 4 350 4 350
— andel av samkostnader 1 771 1 800 1 800
Kostnader sammanlagt 6 371 6 150 6 150
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 28 150 150
Kostnadsmotsvarighet, % 100 102 102

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten inom Institutet för hälsa och välfärd (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 25 467 25 000 25 000
— finansiering från EU 2 991 2 800 2 800
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 819 700 700
— övriga intäkter från den samfinansierade verksamheten 4 452 4 000 4 000
Intäkter sammanlagt 33 729 32 500 32 500
       
Totala kostnader för projekten 39 355 38 200 38 200
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -5 626 -5 700 -5 700
Självfinansieringsandel, % 14 15 15

Totala kostnader för verksamheten (1 000 euro) och årsverken resultatområdesvis1)

  2015
uppskattning
årsv. 2016
mål
årsv.
         
Välfärd 12 522 152 11 490 132
Hälsa 16 521 200 15 096 176
Infektionssjukdomar 8 152 100 7 450 93
Hälsoskydd 9 729 113 8 891 105
System 9 608 125 8 781 106
Statens tjänster 5 863 69 8 570 92
Informationstjänster 24 017 156 21 950 145
Sammanlagt 86 412 915 82 228 849

1) Institutets organisation ändrades vid ingången av 2015. Gemensamma tjänster och övriga stödfunktioner har fördelats på verksamhetsområdena i förhållande till årsverken. I utgifterna ingår också anskaffningar av vaccin enligt vaccinationsprogrammet och användning av medlen under momentet för den rättsmedicinska verksamheten. Dessa utgifter minskar inte anslagen under momentet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Inbesparing som gäller sektorforskningen -2 000
Medling vid brott och i vissa tvister (överföring från moment 28.40.01) (2 årsv.) 170
Överföring av den före detta Hjelt-fondens andel i den särskilda enheten vid Helsingfors universitet till Institutet för hälsa och välfärd (överföring från moment 33.02.20) 3 736
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -53
Finansiellt instrument för strategisk forskning (överföring till moment 29.40.54) -3 290
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -1 044
Indexhöjning av hyresutgifterna 52
Löneglidningsinbesparing -358
Lönejusteringar 397
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -450
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -272
Statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet (överföring till moment 23.01.22) -582
Öppnande av offentliga datalager (regeringsprogr.) -400
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -90
Sammanlagt -4 184

2016 budget 56 228 000
2015 budget 60 412 000
2014 bokslut 68 103 000

31. Främjande av hälsa och välfärd (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 23 500 000 euro.

Anslaget får användas

1) till förnyelse av verksamhetsprocesserna inom social- och hälsovården enligt målen för regeringsprogrammet med hjälp av bl.a. försöket med servicesedlar och försöket med basinkomst och genom åtgärder som stöder klienternas delaktighet

2) för utredning av riktad, bosättningsbaserad social trygghet för såväl i Finland som utomlands bosatta personer och de åtgärder detta föranleder

3) för främjande av hälsa och välfärd och minskande av ojämlikhet genom ändrade vardagsmiljöer som ger möjlighet till levnadssätt som stöder hälsa och välfärd

4) för genomförande av programmet för utveckling av barn- och familjetjänster genom bl.a. inrättande av regionala kunskaps- och stödcentrum för sådana barn och ungdomar med svåra symtom som behöver särskilt stöd och särskild hjälp

5) för utvecklande av en ny verksamhetsmodell för vård av äldre och för närståendevård för alla ålderskategorier bl.a. genom kommunförsök och understöd

6) för främjande av partiellt arbetsföras möjligheter att komma ut i arbetslivet

7) till betalning av omkostnader för genomförande av projekten, till betalning av forsknings-, utvecklings-, och försöksprojekt som stöder genomförandet och till betalning av startbidrag samt till betalning av statsunderstöd och finansieringsunderstöd i samband med genomförandet till kommuner, samkommuner, Folkpensionsanstalten och allmännyttiga samfund

8) för övervakning och kontroll av projekten

9) till avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst sex årsverken per år för de uppgifter som gäller beredning, verkställighet och administration.

Förklaring:Uppfyllandet av det strategiska målet att främja hälsa och välfärd i enlighet med regeringsprogrammet för Juha Sipiläs regering understöds med fem spetsprojekt under perioden 2016—2018. För genomförandet av spetsprojekten anvisas sammanlag 130 miljoner euro, varav 23,5 miljoner euro 2016. Spetsprojekten omfattar bl.a. försöket med servicesedlar och basinkomstförsöket och en utvärdering av riktad, bostadsbaserad social trygghet.

Målen för spetsprojekten är
  • — Klientorienterade verksamhetsprocesser: klientorienterade processer som stöder personens egen aktivitet inom social- och hälsovården samt en ändamålsenlig social trygghet
  • — Ökad hälsa och välfärd och minskad ojämlikhet: sundare levnadsvanor, såsom motion, och ökad psykisk hälsa i varje finländares vardag och utjämnade skillnader i fråga om välfärd och hälsa
  • — Programmet för utveckling av barn- och familjetjänster: tjänster som är mer barn- och familjenära, mer förebyggande och mer verkningsfulla än för närvarande
  • — Utvecklad hemvård för äldre och förbättrad närståendevård för alla ålderskategorier: mer jämlika och bättre samordnade tjänster för äldre och för närstående- och familjevårdare till lägre kostnader
  • — Vägar in i arbetslivet för partiellt arbetsföra: det ska bli lättare för partiellt arbetsföra personer att stanna i arbetet, återgå till arbetslivet och få arbete på den öppna marknaden.

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Kundorienterad service 3 500
Ökad hälsa och välfärd och minskad ojämlikhet 1 500
Programmet för utveckling av barn- och familjetjänster 7 000
Utvecklad hemvård för äldre och förbättrad närståendevård för alla ålderskategorier 9 500
Vägar in i arbetslivet för partiellt arbetsföra 2 000
Sammanlagt 23 500

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Välfärd och hälsa: Barn- och familjetjänster 7 000
Välfärd och hälsa: Hemvården för äldre och närståendevården för alla ålderskategorier 9 500
Välfärd och hälsa: Hälsa, välfärd, ojämlikhet 1 500
Välfärd och hälsa: Kundorienterad service 3 500
Välfärd och hälsa: Vägar in i arbetslivet för partiellt arbetsföra 2 000
Sammanlagt 23 500

2016 budget 23 500 000

50. Statsbidrag för utgifterna vid Arbetshälsoinstitutet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 25 280 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av det statsbidrag som med stöd av 3 § i lagen om arbetshälsoinstitutets verksamhet och finansiering (159/1978) ska betalas för utgifterna för Arbetshälsoinstitutets verksamhet

2) till finansiering av forskningsprojekt som EU har godkänt.

Av anslaget får högst 350 000 euro användas till betalning av utgifter för utbildning inom företagshälsovården och för genomförande av projekt i samband med utvecklandet av personalen inom företagshälsovården.

Förklaring:För de utgifter som social- och hälsovårdsministeriet fastställt betalas till Arbetshälsoinstitutet i statsbidrag 80 % av kostnaderna, dock så att den andel som motsvarar den hyra och mervärdesskatt för verksamhetslokalen som ska betalas till Senatfastigheter beviljas som utökat statsbidrag med stöd av 3 § 2 mom. i den lag som nämns ovan.

Av statsbidraget beräknas 15 700 000 euro hänföra sig till löneutgifter och 9 230 000 euro till övriga utgifter och 350 000 euro till utgifter för utbildning inom företagshälsovården och för genomförande av projekt i samband med utvecklandet av personalen inom företagshälsovården.

Arbetshälsoinstitutet är ett självständigt offentligrättsligt samfund inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde. Arbetshälsoinstitutet är en forsknings- och sakkunniginrättning som främjar hälsa och säkerhet i arbetet som en del av ett gott liv.

Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Arbetshälsoinstitutet för 2016. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår. Målen uppfyller social- och hälsovårdsministeriets strategi.

Verksamhetens resultat

För att uppfylla målen enligt riktlinjerna för En stadig grund för välfärden utvecklar, marknadsför och erbjuder Arbetshälsoinstitutet lösningar för att

  • — förlänga tiden i arbetslivet, öka arbetslivets dragningskraft, bättre ork i arbetet och produktivitet
  • — utveckla arbetet, arbetsförhållandena och kvaliteten på arbetslivet
  • — utvärdera arbetshälsan och ledarskapet på arbetsplatserna, också med beaktande av behoven på små arbetsplatser
  • — utveckla ledningen och arbetshälsan för nätverk på nationell och lokal nivå
  • — effektivisera företagshälsovård, rehabilitering och samarbetet mellan arbetsplatser för en bättre arbetshälsa och behärskad sjukfrånvaro.

För att uppfylla målen enligt riktlinjerna för Tillgång till välfärd för alla utvecklar, marknadsför och erbjuder Arbetshälsoinstitutet lösningar för att

  • — förbättra innehåll, kvalitet, tillgänglighet och kostnadseffektivitet när det gäller företagshälsovårdens tjänster och förbättra interoperabiliteten som en del av servicestrukturreformen inom social- och hälsovården
  • — förbättra möjligheterna till sysselsättning för ungdomar, partiellt arbetsföra personer och arbetslösa
  • — utveckla kompetensen hos företagshälsovårdens personal
  • — inleda företagshälsovårdssamarbete på arbetsplatserna
  • — leda social- och hälsovårdsbranschen och främja personalens arbetshälsa

För att uppfylla målen enligt riktlinjerna för En livsmiljö som stöder hälsa och välmående utvecklar, marknadsför och erbjuder Arbetshälsoinstitutet lösningar för att

  • — säkra en funktionell och hälsofrämjande inomhusmiljö med hjälp av reparationer och nyproduktion av lokaler
  • — minska antalet olyckor i arbetet och antalet fall av arbetsrelaterade sjukdomar
  • — garantera en trygg användning av nanoteknik i olika arbetsmiljöer och främja säker nanoteknik i olika industriella processer
  • — främja användbarheten för informations- och kommunikationsteknologi (IKT) i arbetsmiljön
  • — hantera miljöbetingad överkänslighet
  • — hantera riskerna förknippade med kemikalier i en krissituation (upprätthållande av beredskap vid C-laboratorier).
Hantering av mänskliga resurser

Arbetshälsoinstitutet anpassar sina personalresurser enligt möjligheterna att finansiera verksamheten. Arbetshälsoinstitutet genomför forsknings- och utvecklingsprojekt i samarbete med sammanslutningar inom social- och hälsovårdsbranscherna (SOTERKO) och effektiviserar partnerskaps- och klientsamarbetet för att förbättra kvaliteten på och utnyttjandet av sin kompetens.

Produktion och kvalitetsledning

Arbetshälsoinstitutets kvantitativa prestationer

  2014
utfall
2015
mål
2016
mål
       
Vetenskapliga publikationer 408 400 300
Populariserade publikationer 366 450 300
Besökare på webbsidorna antal/mån. 141 000 140 000 150 000
Erbjudna sakkunnigtjänster räknat i arbetsdagar 48 200 56 000 49 000
Mätningar och analyser av arbetsmiljön 67 000 56 000 49 000
Undersökningar för bedömning av yrkessjukdomar och arbetsförmåga 1 681 1 800 1 600
Kursdeltagardagar 22 089 24 000 21 000

För Arbetshälsoinstitutets totala utgifter, som beräknas uppgå till 54 910 000 euro, beviljas 25 280 000 euro i statsbidrag. Omfattningen av verksamheten resultatområdesvis beräknas vara följande under år 2016:

Verksamhetens omfattning resultatområdesvis år 2014—2016 (1 000 euro)

  Utgifter Självfinansiering Statsbidrag
Kompetenscentrum 2014 utfall 2015
uppskattning
2016
uppskattning
2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
2014 utfall 2015
uppskattning
2016
uppskattning
                   
Påverkan genom information 8 631 8 739 6 701 1 485 1 845 1 645 7 146 6 894 5 056
Utveckling av nya lösningar 21 422 20 469 17 354 9 108 8 500 8 000 12 314 11 969 9 354
Kundanpassade lösningar 20 369 20 687 18 625 18 451 18 500 18 625 1 918 2 187 -
Kompetenscentrum 15 845 13 269 12 230 1 049 1 032 1 360 14 796 12 237 10 870
Sammanlagt 66 267 63 164 54 910 30 093 29 877 29 630 36 174 33 287 25 280
                   
Finansieringsandel, %       45 47 54 55 53 46

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anpassningsåtgärd (regeringsprogr. 2015) -5 000
Inbesparing som gäller sektorforskningen -1 000
Finansiellt instrument för strategisk forskning (överföring till moment 29.40.54) -1 825
Lönejusteringar 150
Statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet (överföring till moment 23.01.22) -332
Sammanlagt -8 007

2016 budget 25 280 000
2015 budget 33 287 000
2014 bokslut 36 543 000

63. Vissa specialprojekt (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 3 762 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utvecklande av social- och hälsovårdens servicesystem med hjälp av datateknik och byggande av den infrastruktur som utnyttjandet av datatekniken förutsätter

2) till sådan utbildnings- och utvecklingsverksamhet som genomförandet av projektet kräver på de grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer särskilt

3) till betalning av statsunderstöd och finansieringsunderstöd

4) till finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som stöder social- och hälsovårdsministeriets strategiska planering och verksamhetsplanering och beslutsfattandet

5) till betalning av omkostnader och finansieringsunderstöd som föranleds av genomförandet av program och försök som hänför sig till ministeriets ansvarsområde

6) till finansiering av projekt enligt de ramprogram och särskilda program som EU godkänner

7) till utgifter för kontrollen av och tillsynen över projektet

8) för en översyn av verksamhetsprocesserna inom social- och hälsovården för unga i enlighet med ungdomsgarantin.

Anslaget får användas till avlönande av personal motsvarande högst två årsverken samt till betalning av andra utgifter på grund av detta.

Förklaring:Anslaget stöder skapandet av nätverk för verksamhetsenheterna inom social- och hälsovården och utvecklandet av samfungerande datasystem framför allt genom att man på nationell nivå inför sådana tjänster som stöder en enhetlig utveckling av informationsförvaltningstjänsterna inom förvaltningsområdet. Målet är att genom effektiverat utnyttjande av datatekniken också förbättra tillgången till service och servicekvalitet på lika villkor samt att stödja människors företagsamhet och möjligheter att bo kvar hemma och klara sig på egen hand. Målet är också att säkerställa att den nya datatekniken tas i bruk på ett jämlikt sätt i hela landet, bl.a. genom införandet av elektroniska hälsovårdstjänster för medborgarna.

Av användningen av anslaget bedöms överföringsutgifterna utgöra ungefär tre femtedelar och konsumtionsutgifterna två femtedelar. Variationen i fråga om andelarna föranleds av innehållet i och sättet att genomföra pågående projekt samt de mål som ställts för dem.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur -1 950
Det upphörda försöket med arbetsbanker -2 500
Kunskap och utbildning: Ungdomsgarantin 1 500
Riktade inbesparingar inom sektorsforskningen -500
Utvecklande av hälso- och sjukvård för yrkeshögskolestuderande -100
Åtgärdsprogram för partiellt arbetsföra -200
Nivåförändring -50
Sammanlagt -3 800

2016 budget 3 762 000
2015 budget 7 562 000
2014 bokslut 10 130 000