Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         03. Forskning och utveckling
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteranerna
         90. Penningautomatunderstöd

Statsbudgeten 2016

01. FörvaltningPDF-versio

Förklaring:Utgifterna under kapitlet består av omkostnader för social- och hälsovårdsministeriet, besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden, besvärsnämnden för social trygghet och för statens sinnessjukhus, barnskyddsenheter och enheten för hälso- och sjukvård för fångar som lyder under Institutet för hälsa och välfärd samt av vissa andra utgifter.

De verksamhetspolitiska målen för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde anges i motiveringen till huvudtiteln. Utgångspunkten är styrningen på politisk nivå, och riktlinjerna för denna ingår i regeringsprogrammet.

Social- och hälsovårdsministeriet leder och styr utvecklingen av den sociala tryggheten och social- och hälsovårdsservicen samt främjandet av välfärd och hälsa. Ministeriet fastställer riktlinjerna för social- och hälsovårdspolitiken, bereder de centrala reformerna och styr genomförandet och samordningen av dem. Besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden och besvärsnämnden för social trygghet har som mål att meddela sina klienter rättvisa, motiverade och enhetliga beslut inom rimlig tid. Statens sinnessjukhus tillhandahåller vård- och undersökningstjänster inom specialiteten rättspsykiatri för hela landet. Statens barnskyddsenheter har som uppgift att tillhandahålla sådan öppen vård, vård utom hemmet och eftervård som avses i barnskyddslagen. Enheten för hälso- och sjukvård för fångar har som uppgift att tillhandahålla hälso- och sjukvård för fångar.

01. Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 28 797 000 euro.

Anslaget får även användas

1) för anordnande av huvudfesten på den nationella veterandagen

2) till betalning av utgifter för beredskapen med tanke på det medicinska räddningsväsendet och undantagsförhållanden och anskaffningar av anordningar och inventarier i samband härmed

3) till finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som social- och hälsovårdsministeriet godkänner

4) till kostnader för att inrätta en informationstjänst för jämställdhet

5) för att översätta allmänt bindande kollektivavtal till svenska.

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet genomför målen i regeringsprogrammet och ministeriets strategiska riktlinjer med hjälp av sakkunskapen vid ämbetsverk och inrättningar och i enlighet med målen i resultatavtalen.

För den avgiftsbelagda verksamhetens del baserar sig social- och hälsovårdsministeriets budget delvis på nettobudgetering. De inkomster som intäktsförs under omkostnadsmomentet utgörs av inkomster av läkemedelsprisnämndens avgiftsbelagda prestationer och inkomster av arbetarskyddsförvaltningens avgiftsbelagda prestationer enligt de grunder som social- och hälsovårdsministeriet har fastställt med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992) och av ersättningar enligt 45 § i lagen om penningautomatunderstöd (1056/2001) för övervakning och styrning av Penningautomatföreningen samt av ersättningar som med stöd av social- och hälsovårdsministeriets förordning om ersättning för kostnaderna för uppföljningen av och forskningen kring spelberoende (381/2002) tas ut hos penningspelssammanslutningarna för uppföljningen av och forskningen kring de problem som orsakas av deltagande i lotterier.

Social- och hälsovårdsministeriet har uppställt följande preliminära resultatmål för sin verksamhet år 2016:

Funktionell effektivitet
  • — Redovisning och annan uppföljning vidareutvecklas inom ramen för informationssystemet Kieku.
  • — Målet för den avgiftsbelagda verksamheten, vilken är av relativt liten omfattning, är kostnadsmotsvarighet för de offentligrättsliga prestationerna och lönsamhet för de företagsekonomiska prestationerna.
Produktion och kvalitetsledning
  • — Ministeriet genomför och följer upp spetsprojekt som ingår i regeringsprogrammet och andra projekt som ministeriet ansvarar för, såsom projektet för utveckling av nationella elektroniska datasystem (KanTa och Tikesos).
  • — En lagreform som gäller ordnande, finansiering, utveckling och övervakning av social- och hälsovårdsservice är under beredning.
  • — Samarbetet mellan forsknings- och utvecklingsinstitutionerna utökas.
  • — Integreringen av jämställdhetsperspektivet fortsätter.
  • — Utvärderingen av lagstiftningens verkningar konsolideras.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
  • — Utvecklandet av social- och hälsovårdsministeriets personal och personalstruktur fortsätter med beaktande av de uppställda målen för utveckling av ministeriets produktivitet på ett sådant sätt att de resurser och det kunnande som ministeriets kärnuppgifter kräver säkerställs.
  • — Arbetstillfredsställelseindex är minst 3,6 (på en skala från 1—5) (målet för 2015 är 3,6; utfallet 2014 var 3,6, utfallet 2013 var 3,5 och utfallet 2011var 3,5).
  • — Sjukfrånvaron är högst 8 dagar/årsverke (målet för 2015 är 8,0; utfallet 2014 var 9,5, utfallet 2013 var 8,4 och utfallet 2012 var 8,6).

I inkomster av EU-projekt och från övriga internationella instanser beräknas inflyta 5 000 euro och motsvarande bruttoutgifter beräknas uppgå till 5 000 euro.

Utgifter per resultatområde (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Ledningen och de särskilda enheterna 6 270 4 572 4 291
Stödet för ledningen      
Förvaltnings- och planeringsavdelningen 15 311 6 707 6 236
Försäkringsavdelningen 3 674 3 569 3 355
Avdelningen för främjande av välfärd och hälsa 5 044 5 278 4 962
Avdelningen för social- och hälsovårdstjänster 6 382 6 066 5 703
Arbetarskyddsavdelningen 4 421 4 520 4 250
Sammanlagt 41 102 30 712 28 797

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 45 841 34 875 32 897
Bruttoinkomster 4 669 4 163 4 100
Nettoutgifter 41 172 30 712 28 797
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 8 594    
— överförts till följande år 8 578    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Adoptionsnämndens utvidgade uppgifter (överföring till moment 33.02.05) -70
Politisk verksamhet (regeringsprogr. 2015) -131
Tillsynen över hälso- och sjukvården inom försvarsmakten och för fångar (överföring till moment 33.02.05) (-1 årsv.) -70
Tjänsteutbudsrådets omkostnader (överföring från moment 33.30.28) 572
Överföring till moment 23.01.01 till följd av inrättandet av statsrådets förvaltningsenhet (-5 årsverken) -1 488
Överföring till moment 23.01.02 -150
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.20.01) 2
Löneglidningsinbesparing -223
Lönejusteringar 193
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -300
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -200
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -30
Nivåförändring -20
Sammanlagt -1 915

2016 budget 28 797 000
2015 I tilläggsb. 19 000
2015 budget 30 712 000
2014 bokslut 41 156 000

02. Omkostnader för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 2 242 000 euro.

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har uppställt följande resultatmål för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden för 2016. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.

Effektivitet

Besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden är första besvärsinstans för ändringssökande inom sitt ansvarsområde och främjar medborgarnas rättssäkerhet genom enhetliga och rättvisa beslut. Målet är att förkorta behandlingstiden.

Verksamhetens resultat
  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
       
Funktionell effektivitet      
Beslutspris (euro/avgörande) 241 237 237
Produktiviteten av arbetet (avgöranden/årsv.) 321 325 343
       
Produktion och kvalitetsledning      
Anhängiggjorda besvärsärenden 9 500 12 000 11 000
Behandlingstid för besvären (mån.) 7,1 7,4 7

Produktiviteten av arbetet har räknats ut på basis av följande uppskattningar: 12 000 beslut och 35 årsverken. Priset på ett beslut har räknats ut utgående från 12 000 beslut och ett anslag på 2 242 000 euro.

Besvärsnämndens prestationer, dvs. beslut som meddelas med anledning av besvär och ansökningar om undanröjande av beslut, är avgiftsfria.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Personalens kunnande tryggas. Med hjälp av enkäter om arbetstrivsel följer man regelbundet upp hur besvärsnämndens ledningssystem fungerar, vilken förmännens ledarförmåga är samt personalens välbefinnande i arbetet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -2
Indexhöjning av hyresutgifterna 3
Löneglidningsinbesparing -7
Lönejusteringar 14
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -11
Sammanlagt -3

2016 budget 2 242 000
2015 I tilläggsb. 185 000
2015 budget 2 245 000
2014 bokslut 2 305 000

03. Omkostnader för besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 4 513 000 euro.

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har uppställt följande resultatmål för besvärsnämnden för social trygghet år 2016. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.

Effektivitet

Besvärsnämnden för social trygghet är första besvärsinstans för ändringssökande inom sitt ansvarsområde i alla ärenden som behandlas av Folkpensionsanstalten, med undantag för studiestödet och utkomstskyddet för arbetslösa, och främjar medborgarnas rättssäkerhet i alla ärenden som gäller utkomst genom att så snabbt som möjligt producera riktiga, enhetliga och rättvisa beslut. Målet är att förkorta behandlingstiden.

Verksamhetens resultat
  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
       
Produktivitet och lönsamhet      
Beslutspris (euro/avgörande) 201 197 197
Produktiviteten av arbetet (avgöranden/årsv.) 403 400 400
       
Produktion och kvalitetsledning      
Anhängiggjorda besvärsärenden (antal) 22 000 22 000 28 000
Behandlingstid för besvären (mån.) 7 7 6

Produktiviteten av arbetet har räknats ut utifrån uppskattningsvis 23 000 avgöranden och 57,5 årsverken. Beslutspriset har räknats ut utifrån 23 000 avgöranden och ett anslag på 4 513 000 euro.

Beslut som meddelas med anledning av besvär som anförts hos besvärsnämnden är avgiftsfria.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Besvärsnämndens verksamhet effektiviseras och arbetsprocesserna utvecklas och förbättras ytterligare. Dessutom utvecklas personalens arbete för att öka uppgifternas kravnivå och utmaningen i arbetet och besvärsnämndens personalstruktur revideras i enlighet med besvärsnämndens nya uppgifter. Arbetet med att stärka arbetshälsan fortsätter i enlighet med arbetsplatsutredningen.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -5
Indexhöjning av hyresutgifterna 4
Löneglidningsinbesparing -28
Lönejusteringar 26
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -23
Sammanlagt -26

2016 budget 4 513 000
2015 I tilläggsb. 271 000
2015 budget 4 539 000
2014 bokslut 4 648 000

04. Omkostnader för statens sinnessjukhus (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 576 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av vetenskapligt forskningsarbete och universitetsundervisning samt övriga omkostnader

2) till betalning av utgifter som föranleds av variationen i efterfrågan på de tjänster som tillhandahålls av den psykiatriska vårdenheten för farliga och svårbehandlade barn och unga

3) till betalning av utgifter som motsvarar jordbruksstöden

4) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning och styrning av sjukhusen.

Förklaring:Utgifterna för statens sinnessjukhus täcks till största delen med de ersättningar som kommunerna betalar. De ersättningar som kommunerna ska betala prissätts enligt de företagsekonomiska grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). Klientavgifterna tas ut enligt lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992).

De resultatmål som uppställs för statens sinnessjukhus anges i de resultatavtal för 2016 som statens sinnessjukhus ingår med Institutet för hälsa och välfärd.

Verksamhetens resultat

Inom verksamheten vid sjukhusen ligger tyngdpunkten i allt högre grad på rättspsykiatriskt specialkunnande, och vetenskaplig forskning till stöd för vårdverksamheten utförs och utnyttjas fortlöpande. Kvaliteten på vården och uppföljningen av vårdresultaten uppmärksammas fortsättningsvis genom att de terapeutiska färdigheterna förbättras. Vården utvecklas så att tvångsåtgärder behövs i så liten utsträckning som möjligt. Dessutom förbättras mätmetoderna och systemen för uppföljning av verksamheten.

Verksamhetens produktivitet förbättras genom att man utvecklar multiprofessionella arbetssätt samt arbetsledning som bättre motsvarar de krav som ställs bl.a. på högspecialiserad psykiatrisk sjukvård. Statens sinnessjukhus bedriver effektiv och resultatrik verksamhet och utvecklar samtidigt verksamhetens kvalitet. Kostnaderna täcks med intäkterna från den avgiftsbelagda verksamheten.

Finansieringsstrukturen för statens sinnessjukhus (1 000 euro) och sjukhusens årsverken

  2014
utfall
årsv. 2015
uppskattning
årsv. 2016
uppskattning
årsv.
             
Omkostnadsanslag 600 7 590 5 576 3
Företagsekonomiska prestationer 57 837 800 58 994 809 60 739 809
Utomstående finansiering sammanlagt 57 1 252 1 150 1
Sammanlagt 58 494 808 59 836 815 61 465 813

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 58 494 59 836 61 465
Bruttoinkomster 57 796 59 246 60 889
Nettoutgifter 698 590 576
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 600    
— överförts till följande år 502    

Utveckling av produktiviteten vid sinnessjukhusen (antal fakturerade vård- och sinnesundersökningsdagar/årsverke)

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
       
Vuxenavdelningarna vid Niuvanniemi sjukhus 200,46 195,06 195,58
Ungdomsavdelningen vid Niuvanniemi sjukhus 96,47 88,57 88,82
Vuxenavdelningarna vid Gamla Vasa sjukhus 193,94 194,84 191,00

Uppskattad utveckling av resurshushållningen vid sinnessjukhusen (totala kostnader/antal fakturerade vård- och sinnesundersökningsdagar)

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
       
Vuxenavdelningarna vid Niuvanniemi sjukhus 352,27 366,97 369,50
Ungdomsavdelningen vid Niuvanniemi sjukhus 856,18 884,57 887,40
Vuxenavdelningarna vid Gamla Vasa sjukhus 368,87 385,02 410,00

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer, 1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 57 412 58 842 59 877
— övriga intäkter 1 082 994 1 012
Intäkter sammanlagt 58 494 59 836 60 889
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 57 337 58 909 60 566
— andel av samkostnader 459 337 323
Kostnader sammanlagt 57 796 59 246 60 889
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 698 590 -
Kostnadsmotsvarighet, % 101 101 100

Sinnessjukhusen beräknas tillhandahålla sina klienter bl.a. följande prestationer

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
       
Vårddygn för vårdpatienter 143 595 142 218 142 430
Sinnesundersökningsvårddygn 5 284 5 190 5 194
Sinnesundersökningar 83 80 80
Vårddagar vid vårdenheten för minderåriga 4 671 4 562 4 575
Sinnesundersökningsvårddygn vid vårdenheten för minderåriga 58 110 110
Sinnesundersökningar vid vårdenheten för minderåriga 1 2 2
Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Utvecklandet av personalen och personalens arbetsförmåga stöds genom att bl.a. vårdmetoderna utvecklas så att de bättre motsvarar de krav som ställs på högspecialiserad psykiatrisk sjukvård samt genom att arbetsledningssystemet och programmen för välbefinnande i arbetet effektiviseras. Målet är att minska antalet sjukdagar och förbättra arbetshälsoindex. Personalens fortbildning stöds. Tillgången till intern skräddarsydd utbildning på högspecialiserad nivå utökas.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -1
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -10
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -3
Sammanlagt -14

2016 budget 576 000
2015 budget 590 000
2014 bokslut 600 000

05. Omkostnader för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 016 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till utveckling av skolhemmen och fängelsets familjeavdelning innehållsmässigt samt stödjande av verksamheten och utvecklande av förhållandena

2) till utjämnande av den årliga variationen i efterfrågan på elevvårds- och elevplatser samt platser vid fängelsets familjeavdelning

3) till utveckling av regionala och internationella samarbetsnätverk

4) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning och styrning av skolhemmen och fängelsets familjeavdelning

5) till betalning av månadspeng för elever vid skolhem och till betalning av måltidsersättningar till deras föräldrar.

Förklaring:Utgifterna för statens skolhem täcks huvudsakligen med de ersättningar som kommunerna betalar. På finansieringen av den grundläggande undervisning som ges vid skolhemmen och av annan verksamhet i anslutning till undervisningen tillämpas bestämmelserna i lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009). Finansieringssystemet grundar sig på kalkylerade priser per enhet som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer och statsrådet fastställer på förhand för följande år. De ersättningar som betalas till eleverna och deras föräldrar grundar sig på barnskyddslagen (417/2007), barnskyddsförordningen (1010/1983) och socialvårdslagen (710/1982).

De ersättningar som kommunerna ska betala prissätts enligt de företagsekonomiska grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992).

De mål som uppställs för statens skolhem anges i de resultatavtal för 2016 som statens skolhem ingår med Institutet för hälsa och välfärd.

Effektivitet

Man kommer att förbättra verksamhetens effektivitet vid statens skolhem genom att utveckla den administrativa strukturen i en mera koncernmässig riktning. Vid utvecklingen av skolhemsverksamheten ska allt större uppmärksamhet fästas vid att hjälpa barn och unga med problem som hänför sig till missbruk av narkotika, läkemedel och/eller alkohol samt barn och unga med psykiska störningar. Resurser riktas till forskning och utveckling som gäller skolhemsarbetets innehåll och kvalitet, dess utformning så att det utgår från klienten samt resultatet av verksamheten. Verksamhetens kvalitet och kvalitetstänkandet utvecklas ytterligare. Den psykosociala vården av barn och unga utvecklas i samarbete med vårdenheterna för barn- och ungdomspsykiatri. Möjligheterna till erfarenheter av tidig växelverkan i en trygg miljö samt till god vård och omsorg för de barn som är placerade vid fängelsets familjeavdelning tryggas. Familjeavdelningsarbetets effektivitet följs upp och verksamheten utvecklas så att den motsvarar de ändrade behoven hos klienterna, dvs. kommunerna.

Verksamhetens resultat

Skolhemmen fungerar effektivt, ekonomiskt och klientinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Kostnaderna täcks med intäkterna från den avgiftsbelagda verksamheten.

Finansieringsstrukturen för statens skolhem (1 000 euro) och skolhemmens årsverken

  2014
utfall
årsv. 2015
ordinarie
budget
årsv. 2016
budgetprop.
årsv.
             
Omkostnadsanslag 548 5,5 1 031 5,5 1 016 5,5
Företagsekonomiska prestationer (omfattar utbildningsstyrelsens finansieringsandel) 19 275 331,6 22 857 321,0 22 852 321,0
Sammanlagt 19 823 337,1 23 888 326,5 23 868 326,5

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 19 823 23 405 23 390
Bruttoinkomster 18 989 22 374 22 374
Nettoutgifter 834 1 031 1 016
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 287    
— överförts till följande år 1    

Vid dimensioneringen av anslaget har de jordbruksstöd som erhålls i form av utomstående finansiering beaktats.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer, 1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 18 037 21 474 21 474
— övriga intäkter 2 722 2 352 2 352
Intäkter sammanlagt 20 759 23 826 23 826
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet 1 484 1 452 1 452
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 21 166 23 909 23 426
— andel av samkostnader 427 401 401
Kostnader sammanlagt 21 593 24 310 23 827
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -834 -484 -1
Kostnadsmotsvarighet, % 96 98 100

Intäkterna av skolhemmens avgiftsbelagda verksamhet täcker 100 % av deras kostnader. Det beräknas att skolhemmen tillhandahåller bl.a. följande tjänster i form av avgiftsbelagd service för sina klienter:

Vissa klientinriktade prestationer inom den avgiftsbelagda verksamheten vid skolhemmen

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
       
     
Vårddygn 38 326 40 341 40 341
Vårddygn inom den särskilda omsorgen 5 973 5 691 5 691
Skoldagar 27 929 23 948 23 948
Eftervårdsdygn 8 112 8 093 8 093
Fängelsets familjeavdelning      
Vårddygn 3 160 3 160 3 160
Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Personalens möjligheter att orka i arbetet stärks genom regelbunden arbetsledning och stöd när det gäller fortbildning.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -1
Indexhöjning av hyresutgifterna 1
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -10
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -5
Sammanlagt -15

2016 budget 1 016 000
2015 budget 1 031 000
2014 bokslut 548 000

06. Omkostnader för enheten för hälso- och sjukvård för fångar som är underställd Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 16 659 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av utgifter på grund av fluktuationer i efterfrågan på hälso- och sjukvårdstjänster för fångar

2) till anskaffning av köpta tjänster för hälso- och sjukvård för fångar

3) till betalning av kostnader till följd av överföringen av hälso- och sjukvården för fångar till förvaltningsområdet

4) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning och styrning av hälso- och sjukvården för fångar

5) till utveckling av hälso- och sjukvården för fångar och dess verksamhetsomgivning

6) till betalning av utgifter som föranleds av vetenskaplig forskning

7) till utveckling av regionala och internationella samarbetsnätverk.

Förklaring:Regeringen överlämnar i samband med budgetpropositionen en proposition till riksdagen där det föresås att hälso- och sjukvården för fångar ska tillhandahållas inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde. Finansieringen och tillhandahållandet av hälso- och sjukvården för fångar ska överföras från Brottspåföljdsmyndigheten, som lyder under justitieministeriet, till Institutet för hälsa och välfärd, som lyder under social- och hälsovårdsministeriet, och förvaltas av enheten för social- och hälsovård för fångar. Till grund för bytet av förvaltningsområde ligger justitieministeriets specifikation i fråga om kostnadsstrukturen för hälso- och sjukvården för fångar. För tillhandahållandet av hälso- och sjukvården för fångar överförs 16 409 000 euro från och med den 1 januari 2016 från moment 25.40.01, Brottspåföljdsmyndighetens omkostnader, till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde för den nya enhet som ska inrättas under Institutet för hälsa och välfärd. Därutöver föranleder bytet av förvaltningsområde permanenta merkostnader för Institutet för hälsa och välfärd, och dessa budgeteras som ett nytt anslag på 250 000 euro från och med år 2016.

Brottspåföljdsmyndigheten fortsätter att hyra in sig hos hälso- och sjukvården för fångar och kommer också i fortsättningen att svara för dessa kostnader.

Effektivitet

Institutet för hälsa och välfärd har för avsikt att efter bytet av förvaltningsområde inleda ett program för utveckling av hälso- och sjukvården för fångar för att bl.a. förbättra verkningsfullheten hos och kvaliteten på hälso- och sjukvårdstjänsterna för fångar, intensifiera samarbetet med fängelsernas psykologer, socialarbetare och missbrukararbetare och säkra kontinuiteten i vården också efter att fångarna frigetts.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bestående kostnader till följd av överföringen av hälso- och sjukvården för fångar till Institutet för hälsa och välfärd 250
Hälso- och sjukvården för fångar (överföring från moment 25.40.01) 16 409
Sammanlagt 16 659

2016 budget 16 659 000
2015 I tilläggsb. 421 000

25. Nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 17 330 000 euro.

Anslaget får användas

1) till strategisk planering och operativ planering och styrning (SHM, Institutet för hälsa och välfärd) av nationella elektroniska datasystem för social- och hälsovården (KanTa-projektet och nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården)

2) till uppgörande och upprätthållande av nationella specifikationer i anslutning till KanTa-projektet (Institutet för hälsa och välfärd)

3) till betalning av ersättning till Folkpensionsanstalten enligt lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) och lagen om elektroniska recept (61/2007) för utveckling av KanTa-tjänsten (den nationella elektroniska arkiveringstjänsten för patientuppgifter, Receptcentret, den nationella arkiveringstjänsten för socialvården samt den tjänst som ger medborgarna möjlighet att ta del av egna recept- och klientuppgifter elektroniskt, patientens informationshanteringstjänst och recepttjänsten) (FPA)

4) till beviljande av statsunderstöd för effektivisering av infrastrukturen för den lokala hälso- och sjukvården och informationsinfrastrukturen (SHM, Institutet för hälsa och välfärd)

5) till koordinering av samarbetet inom systemutvecklingen och av ibruktagande och spridning av klientdatasystemet (Institutet för hälsa och välfärd)

6) till avlönande av personal motsvarande högst 30 årsverken per år för den strategiska och operativa planeringen och styrningen av nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården, till uppgörande och upprätthållande av nationella specifikationer samt utvecklande och ibruktagande av systemet högst till utgången av programperioden.

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet ansvarar för den strategiska planeringen och styrningen av nationella elektroniska klientdatasystem för social- och hälsovården. Folkpensionsanstaltens uppgift är att inrätta ett elektroniskt klientdataarkiv i enlighet med lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) och lagen om elektroniska recept (61/2007). Den operativa enhet som inrättats i anslutning till Institutet för hälsa och välfärd koordinerar utformningen, styrningen, verkställandet och utvecklandet av nationella elektroniska datasystem för social- och hälsovården, såsom KanTa-projektet, på nationell nivå och motsvarande arbete inom socialvården samt samarbetet på EU-nivå (epSOS-projektet). Tyngdpunkten för finansieringen överförs till uppbyggnaden av det elektroniska klientdatasystemet för socialvården i enlighet med kommande lagstiftning. Avsikten är att anslaget under momentet också ska användas till betalning av statsbidrag till kommuner och samkommuner samt vid behov till andra parter för en klarare strukturering och effektivisering av den lokala och regionala infrastrukturen då det gäller social- och hälsovårdens datasystem som helhet.

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Social- och hälsovårdsministeriet  
Strategisk planering och styrning (SHM) 600
Ändringar som föranleds av lagstiftningen samt anskaffningar av nya datasystemtjänster 6 000
Institutet för hälsa och välfärd  
Den operativa ledningen av genomförandet 2 300
Utformningen och förvaltandet av social- och hälsovårdstjänsterna på nationell nivå 4 430
Statsunderstöd för effektivisering av den lokala och regionala infrastrukturen 4 000
Sammanlagt 17 330

2016 budget 17 330 000
2015 budget 17 330 000
2014 bokslut 16 330 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 18 609 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av den mervärdesskatt som ingår i köp av sådana tjänster som anskaffats i Finland och använts för närområdessamarbete.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Valtori (överföring till moment 28.01.29) -123
Överföring till moment 23.01.29 -227
Sammanlagt -350

Anslaget står utanför ramen.


2016 budget 18 609 000
2015 budget 18 959 000
2014 bokslut 19 519 657

66. Internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 3 830 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av internationella organisationers och inrättningars medlemsavgifter, finansiella bidrag och utgifter för stödjande av speciella program.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Precisering av kalkylen för internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag -202
Sammanlagt -202

2016 budget 3 830 000
2015 budget 4 032 000
2014 bokslut 4 322 000