Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
              20. Civiltjänst
         70. Integration

Statsbudgeten 2016

01. FörvaltningPDF-versio

Förklaring:Arbets- och näringsministeriet ser till att det finns handlingsramar för entreprenörskap och innovationsverksamhet i Finland och ansvarar för arbetsmarknadens funktion och arbetstagarnas sysselsättningsförutsättningar samt för utvecklandet av regionerna. Ministeriet leder och styr närings- och innovationspolitiken, sysselsättnings- och företagsamhetspolitiken, konsument- och konkurrenspolitiken, region-, energi- och klimatpolitiken samt utvecklingen av arbetslivet och integrationen av invandrare.

Närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna) främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens verkställighets- och utvecklingsuppgifter inom regionerna. NTM-centralerna främjar entreprenörskap, arbetsmarknadens funktion, kompetens och kultur, landsbygdens livskraft, kollektivtrafiken och utvecklandet av den, trafiksystemets funktion och trafiksäkerhet, en god miljö och ett hållbart utnyttjande av naturen och naturresurserna inom regionerna samt invandring av arbetskraft till regionerna. NTM-centralerna har ett nära samarbete med landskapsförbunden och kommunerna. Bland lokalförvaltningsmyndigheterna omfattas arbets- och näringsbyråerna (TE-byråerna) av NTM-centralernas styrning.

Det finns femton NTM-centraler, och av dem sköter nio centraler uppgifter inom samtliga av följande tre ansvarsområden: 1) näringar, arbetskraft, kompetens och kultur, 2) trafik och infrastruktur samt 3) miljö och naturresurser.

Den allmänna administrativa styrningen av NTM-centralerna hör till arbets- och näringsministeriet. Ansvaret för styrningen av NTM-centralernas verksamhet hör inom respektive verksamhetsområde till inrikesministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, kommunikationsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, arbets- och näringsministeriet, miljöministeriet eller den myndighet inom centralförvaltningen som har ålagts att sköta styrningen. Den strategiska styrningen av NTM-centralerna sker i samarbete mellan nämnda ministerier och den samordnas av arbets- och näringsministeriet.

01. Arbets- och näringsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 34 467 000 euro.

Anslaget får även användas

1) för ett pris för offentliggörande av konsumentinformation

2) till bidrag i anslutning till verksamheten vid rådgivningsenheten för offentlig upphandling

3) till betalning av överföringsutgifter som föranleds av projekt som finansieras med medel ur Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF), som hör till EU:s fond för inrikesfrågor.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:I samband med beredningen av budgetpropositionen ställs följande resultatmål preliminärt upp för ministeriets verksamhet för 2016:

Verksamhetens resultat

  2014
utfall
2015
mål
2016
mål
       
Produktion och kvalitetsledning      
Arbets- och näringsministeriet      
Regeringspropositioner (st.) 42 15 20
— Till riksdagen inom utlovad sessionsperiod (%) 76 > 80 > 80
— Ändringar i riksdagen på grund av författningstekniska eller språkliga brister (%) 0,9 0 0
Statsrådsförordningar (st.) 36 30 30
Genomförandeunderskott för direktiv som omfattas av lagstiftningen för den inre marknaden (%) 0,2 < 1,0 < 1,0

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2014
utfall
2015
mål
2016
mål
       
Utvecklingen av årsverken 561 468 438
Arbetstillfredsställelse totalt (1—5) 3,49 - > 3,49

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget

2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 73 083 52 725 42 667
Bruttoinkomster 12 358 12 000 8 200
Nettoutgifter 60 725 40 725 34 467
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 12 144    
— överförts till följande år 7 209    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avlöning av en specialsakkunnig (överföring från moment 24.01.01) 22
Landsbygdspolitiska samarbetsgruppen och skärgårdsdelegationen (överföring till moment 30.01.01) (-3 årsverken) -225
NTM-centralernas gemensamma utvecklings- och förvaltningsenhet (överföring till moment 32.01.02) (-1 årsverke) -104
Ordförandeskapet för FN:s expertgrupp för energistatistik (överföring till moment 28.30.01) -60
Politisk verksamhet (regeringsprogr. 2015) -131
Projektet Arbetsliv -1 000
Projektet Arbetsliv 2020 (överföring från moment 32.30.51) 800
Tillägg som föranletts av regeringsprogram och som upphör (Grön ekonomi 2,6 miljoner euro, Grå ekonomi 0,2 miljoner euro) -2 800
Totalrenovering av ANM:s lokaler vid Alexandersgatan 4-10 (överföring till moment 23.01.01) -350
Utgifter för statens revisionsnämnd (överföring till moment 32.40.03) -20
Överföring till moment 23.01.01 till följd av inrättandet av statsrådets förvaltningsenhet (-7 årsverken) -2 077
Överföring till moment 23.01.02 -150
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.20.01) 5
Löneglidningsinbesparing -114
Lönejusteringar 214
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -245
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -23
Sammanlagt -6 258

2016 budget 34 467 000
2015 I tilläggsb. 643 000
2015 budget 40 725 000
2014 bokslut 55 790 000

02. Närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 190 735 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av eurorådgivningscentralerna och av uppgifter av projektnatur vid Innovationsfinansieringsverket Tekes inbegripet utveckling av personalens kompetens

2) till betalning av utgifter för skötseln av fastigheter som staten besitter i enlighet med lagen om renskötsellägenheter, naturnäringslagen, skoltlagen och den lagstiftning som föregick lagen om gårdsbruksenheter

3) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder

4) för utveckling och underhåll av portalen FöretagsFinland

5) för utgifter för att utveckla, främja och driva utvecklingstjänster för företag.

Förklaring:I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer de styrande ministerierna (inrikesministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, kommunikationsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, arbets- och näringsministeriet och miljöministeriet) preliminärt för närings-, trafik- och miljöcentralerna upp följande resultatmål för verksamheten för 2016:

Effekter

  2014
utfall
2015
mål
2016
mål
       
Människorna och miljön      
Inflöde till arbetslöshet i över 3 mån., högst % 43 29 29
Inflöde till arbetslöshet i över 3 mån. bland personer under 25 år, högst % 31,7 10 25
Medborgarnas belåtenhet med hur resorna fungerar, minst (skalan 1—5) - 3,4 3,4
     
Företagen och näringarna      
Nya företag (antal) 8 358 9 000 9 300
Nya företag med internationell inriktning (antal) - 1 650 1 650
Näringslivets belåtenhet med hur transporterna fungerar (skalan 1—5) 3,9 3,9 3,9
Värdet av livsmedelsexporten (mn euro) 1 595 >1 600 >1 600
       
Miljön och naturresurserna      
Inrättade naturskyddsområden (ha) 11 075 7 470 5 200
Regionstruktur som stöder tillhandahållande av tjänster och kollektivtrafik (%) (andelen av befolkningen som bor på områden med en befolkningstäthet på minst 20 inv./ha av hela stadsregionens befolkning) 64 64 64
Jordbrukets fosforbalans (kg/ha) 3,9 5 5
Jordbrukets kvävebalans (kg/ha) 48,8 46 46

Verksamhetens resultat

  2014
utfall
2015
mål
2016
mål
       
Belåtenhet med kundtjänsten (1—5) 4,0 - 4,0
Övergripande tillfredsställelse hos NTM-centralernas intressentgrupper (1—5) - 3,6 -
Miljöskyddsinspektioner (st.) 2 145 2 200 1 800
Kontroller inom ramen för jordbruket och livsmedelssäkerheten (%) 100 100 100

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2014
utfall
2015
mål
2016
mål
       
Utvecklingen av årsverken 3 763 3 575 3 279
Arbetstillfredsställelse totalt (1—5) 3,3 > 3,4 > 3,4

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 265 854 279 161 241 935
Bruttoinkomster 54 347 66 000 51 200
Nettoutgifter 211 507 213 161 190 735
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 15 382    
— överförts till följande år 19 010    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Offentligrättsliga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 11 317 12 000 12 000
— övriga intäkter -37 - -
Intäkter sammanlagt 11 280 12 000 12 000
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 8 442 9 300 9 300
— andel av samkostnaderna 2 860 4 000 4 000
Kostnader sammanlagt 11 302 13 300 13 300
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -22 -1 300 -1 300
Kostnadsmotsvarighet, % 100 90 90

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 26 158 32 000 25 000
— finansiering från EU 56 300 -
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 61 - -
— övriga intäkter från den samfinansierade verksamheten 1 442 3 500 1 000
Intäkter sammanlagt 27 717 35 800 26 000
       
Totala kostnader för projekten 29 721 42 000 30 000
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -2 004 -6 200 -4 000
Självfinansieringsandel, % 7 15 13

Genom närings-, trafik- och miljöcentralerna styrs finansiering från följande moment i budgeten: 30.10.41, 51, 64, 30.20.43, 30.40.20, 31, 51 och 62, 31.10.20, 50 och 76, 31.30.63 och 64, 32.30.44, 45, 51 och 64, 32.50.64, 32.60.40, 32.70.30, 33.20.31 och 52, 35.10.21, 22, 61 och 63 samt 35.20.64.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anpassningsåtgärder -5 000
Biblioteks-, idrotts- och ungdomsväsendets uppgifter (överföring från moment 28.40.01) 63
Hydrologisk uppföljning (överföring till moment 30.40.21) -704
Köp av provtagningstjänster för övervakning av miljön (överföring till moment 35.10.22) -1 225
NTM-centralernas gemensamma utvecklings- och förvaltningsenhet (överföring från moment 32.01.01) (1 årsverke) 104
NTM-centralernas gemensamma utvecklings- och förvaltningsenhet (överföring från moment 32.30.01) (18 årsverken) 889
Riksomfattande telematik- och informationstjänster för trafiken (överföring till moment 31.10.01) (-9 årsverken) -268
Tidsbestämd nivåförändring -9 100
Tjänster för utvecklande av företagsverksamheten (överföring till moment 32.30.51) -1 350
Uppgifter som krävs under övergångsperioderna mellan EU-programperioder (bortfall av ett tillägg av engångsnatur) -1 800
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -193
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -1 810
Indexhöjning av hyresutgifterna 131
Löneglidningsinbesparing -937
Lönejusteringar 1 484
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -965
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -1 355
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -390
Sammanlagt -22 426

2016 budget 190 735 000
2015 III tilläggsb. 130 000
2015 I tilläggsb. 1 144 000
2015 budget 213 161 000
2014 bokslut 215 135 000

20. Civiltjänst (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 4 939 000 euro.

Anslaget får användas

1) för kostnader som föranleds av civiltjänst som ordnas med stöd av civiltjänstlagen (1446/2007), med undantag av lönekostnaderna

2) i enlighet med 46 § 3 mom. i civiltjänstlagen för kostnader för civiltjänstepliktiga som blir utan tjänstgöringsplats.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Förstatligandet av civiltjänsten år 2014 innebar att ställningen för dem som saknar tjänstgöringsställe förändrades, eftersom de tjänsteuppgifter som civiltjänstcentralen erbjuder numera endast kan vara uppgifter inom centralens eget ansvarsområde, och inte såsom hittills uppgifter som hör till Lappträsk kommuns ansvarsområde. Förändringen påverkar antalet personer som hemförlovas från civiltjänstcentralen efter fullgjord tjänstgöring.

Genom att främja en ökning av antalet till buds stående civiltjänstgöringsplatser med hjälp av en aktiv marknadsföring av civiltjänstgöring till potentiella tjänstgöringsplatser försöker man minska antalet civiltjänstpliktiga som blir utan tjänstgöringsplats. Dessutom har man som ambition att ansökningsprocessen i fråga om tjänstgöringsplatserna ska effektiviseras på individuell nivå både under utbildningsperioden och efter den. Målet är att mindre än 10 % av de tjänstgöringspliktiga ska bli utan tjänstgöringsplats.

Merparten tjänstgöringspliktiga lämnade utbildningscentralen för att fullgöra arbetstjänsten vid en annan tjänstgöringsplats.

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
       
Personer som ansökt om civiltjänstgöring 2 250 2 200 2 200
Antal utbildade personer 1 800 1 800 1 800
Antal personer som saknade tjänstgöringsplats efter utbildningsperioden 350 300 300
— antal personer som hemförlovats från civiltjänstcentralen efter fullgjord tjänstgöring 20 20 25

2016 budget 4 939 000
2015 budget 4 939 000
2014 bokslut 4 096 521

21. Produktivitetsanslag för arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 116 000 euro.

Anslaget får användas

1) till anskaffning av investeringar, forskning och undersökningar som syftar till att främja produktiviteten inom ministeriets förvaltningsområde samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster

2) för avlönande av personal motsvarande högst ett årsverke i uppgifter för viss tid för att främja produktivitetsåtgärder.

Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför. Avsikten är att anslaget ska användas för att finansiera produktivitetsfrämjande projekt.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anpassningsåtgärder -3 000
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) 2 453
Sammanlagt -547

2016 budget 116 000
2015 I tilläggsb. -125 000
2015 budget 663 000
2014 bokslut 6 019 000

29. Mervärdesskatteutgifter för arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 30 622 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till statliga investeringsprojekt som finansieras med anslag under moment 32.30.64, samt till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till konsumtionsutgifter som betalas med anslag under momenten 32.20.40 och 32.20.42.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Mervärdesskatteutgifter för arbetskraftspolitisk utbildning och träning (överföring till moment 32.30.51) -57 900
Valtori (överföring till moment 28.01.29) -112
Överföring till moment 23.01.29 -327
Sammanlagt -58 339

Anslaget står utanför ramen.


2016 budget 30 622 000
2015 I tilläggsb.
2015 budget 88 961 000
2014 bokslut 130 510 832

40. Statsunderstöd för främjande av företagens internationalisering samt entreprenörskap (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 13 251 000 euro.

Anslaget får i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) och statsrådets förordning om allmänt understöd till sammanslutningar som främjar utrikeshandeln, näringspolitiken och företags internationalisering (1301/2010), som utfärdats med stöd av lagen, användas som allmänt understöd

1) för sammanslutningar med anknytning till arbets- och näringsministeriets verksamhetsområde som främjar närings- och innovationspolitiken och för utveckling och produktion av tjänster för små och medelstora företag

2) till att producera den grundläggande rådgivning, de sakkunnigtjänster och de tjänster inom företagsutveckling som tillhandahålls av sammanslutningar som främjar internationell affärsverksamhet.

Anslaget får i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) dessutom användas som allmänt understöd

1) för standardiseringsverksamhet

2) för skötseln av uppgifterna på nationell nivå inom det nordiska miljömärkningssystemet.

Anslaget får användas som specialunderstöd i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001)

1) för finansiering av statsbidragssammanslutningars, offentliga sammanslutningars och andra sammanslutningars projekt

2) för finansiering av Finlands verksamhet inom nätverket Enterprise Europe Network.

Anslaget får också användas som ett specialunderstöd och allmänt understöd till betalning av utgifter som föranleds av tillväxtprogram inom ramen för Team-Finland-verksamheten som främjar företagens etablering på den internationella marknaden, utländska investeringar samt turistfrämjande verksamhet i Finland. Anslaget får dessutom användas som ett specialunderstöd för genomförande och betalning av Finlands deltagande i internationella världsutställningar som avses i statsrådets förordning om internationaliseringsunderstöd för företags gemensamma projekt (1300/2010).

För att effektivisera sätten på vilka formgivning nyttiggörs inom närings- och innovationsverksamheten och för att utveckla företagstjänster kan, på grund av att servicen i fråga kan jämställas med en kollektiv nyttighet, allmänt understöd beviljas till ett belopp som motsvarar det fulla kostnadsbeloppet. Även för åtgärder som främjar tjänster för små och medelstora företag, företagsverksamheten inom de kreativa branscherna samt den kreativa ekonomin kan i särskilda fall på grund av åtgärdernas samhälleliga effekter och goda resultat beviljas statsunderstöd till ett belopp som motsvarar det fulla kostnadsbeloppet.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Det allmänna understödet får användas för att producera internationaliseringstjänster, för standardiseringsverksamhet, för skötseln av uppgifterna på nationell nivå inom det nordiska miljömärkningssystemet samt för att främja finsk formgivning både i och utanför Finland. Det allmänna understödet för främjande av internationalisering inom de kreativa branscherna inriktas på verksamhet som främjar kännedomen om och efterfrågan på finländsk musik, den finländska filmbranschen och den finländska audiovisuella branschen i utlandet. Den främsta uppgiften för de sammanslutningar som främjar internationalisering är att som en del av nätverket Team Finland tillhandahålla tjänster för finländska företag och finländskt näringsliv både i och utanför Finland.

Specialunderstödet får användas för projekt som drivs av statsbidragssammanslutningar, offentliga sammanslutningar och andra sammanslutningar och som främjar näringspolitik och företagens internationalisering. Dessutom får specialunderstödet användas som Finlands nationella medfinansiering i verksamheten inom Europeiska kommissionens nätverk Enterprise Europe Network.

Specialunderstöden och de allmänna understöden får också användas för att i synnerhet inom sektorerna för ren teknik (cleantech) och digitalisering finansiera sådana Team-Finland-tillväxtprogram för att främja företagens etablering på den internationella marknaden, utländska investeringar samt turistfrämjande verksamhet i Finland som ingår i de spetsprojekt genom vilka regeringens strategiska mål ska genomföras. Dessutom får anslaget användas för i synnerhet små och medelstora företags deltagande i internationella världsutställningar, vilket också ingår i de spetsprojekt som anknyter till regeringens strategiska mål.

Effektivitet

  2014
utfall
2015
mål
2016
mål
       
Företagen internationaliseras och bildar nätverk och deras kunskaper om internationell affärsverksamhet fördjupas    
— Andelen små och medelstora företag av dem som anlitar sakkunnigtjänster för internationalisering (%) - 75 75
— Deltagande i internationella världsutställningar (st) - - 80
Standardisering stöder utvecklandet och kommersialiseringen av nya teknologier och marknader      
— Antal arbetsobjekt på nya områden 1 230 1 320 1 420
Konsumtionen inriktas på miljösparande produkter och tjänster och antalet finländska företag som förbinder sig till att vara ansvarsfulla ökar. - - ökar

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Globala internationaliseringstjänster 2 119 000
Standardiseringsverksamhet 1 330 000
Främjande av kreativa branscher och entreprenörskap 1 302 000
Sysselsättning och konkurrenskraft: Team Finland 8 500 000
Sammanlagt 13 251 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Sysselsättning och konkurrenskraft: Team Finland 8 500
Understöd (överföring från moment 32.20.41) 4 751
Sammanlagt 13 251

2016 budget 13 251 000

41. Specialunderstöd för Teknologiska forskningscentralen VTT Ab:s forskningsinfrastruktur (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 3 500 000 euro.

Fullmakt

År 2016 får nya finansieringsbeslut fattas till ett belopp högst 5 000 000 euro.

Anslaget och fullmakten får användas för utbyggnad, utveckling och upprätthållande av högkvalitativa infrastrukturer för forskning och pilotverksamhet inom bioekonomin samt till betalning av mervärdesskatt i samband därmed.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:I investeringar i pilot- och forskningsinfrastruktur av särskilt stor strategisk betydelse är statens understöd 100 %.

I anslaget ingår kompensation för bolaget för mervärdesskattekostnader för anskaffningar i fråga om annan företagsekonomisk verksamhet än sådan rörelsemässig verksamhet som avses i 1 § 1 mom. 1 punkten i mervärdesskattelagen (1503/1993).

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)

  2016 2017 Sammanlagt
fr.o.m. 2016
       
Förbindelser år 2016 3 500 1 500 5 000
Utgifter sammanlagt 3 500 1 500 5 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bioekonomi och ren energi: Pilotanläggningen Bioruukki 3 500
Sammanlagt 3 500

2016 budget 3 500 000

42. Stöd för kommersialisering av cleantech-lösningar och bioekonomiska lösningar samt innovationer (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 30 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) för ökat samarbete mellan forskning och näringsliv för att kommersialisera innovationer

2) för att utveckla cleantech-lösningar i små och medelstora företag

3) för att utveckla nya produkter, tjänster och affärsmodeller inom bioekonomin

4) för piloter och demonstrationer av cleantech-lösningar och bioekonomiska lösningar.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Genomförandet av de strategiska målen i statsminister Juha Sipiläs regeringsprogram stöds genom spetsprojekt åren 2016—2018. Av finansieringen av insatsområdena sysselsättning och konkurrenskraft, kompetens och utbildning samt bioekonomi och ren teknik anvisas år 2016 30 000 000 euro för utveckling, piloter och demonstrationer av cleantech-lösningar och bioekonomiska lösningar samt för åtgärder för att öka samarbetet mellan forskningen och näringslivet i syfte att kommersialisera innovationer. Införandet av nya innovationer inom bioekonomi och ren teknik påskyndas genom försöksprojekt och genom innovativa offentliga upphandlingar.

Mål
  • — Nya arbetstillfällen uppstår i takt med att den hållbara användningen av naturtillgångarna ökar och cleantechsektorn växer.
  • — Små och medelstora företag som utvecklar cleantech-lösningar och bioekonomiska lösningar ökar sin exportverksamhet (2016: exporttillväxt/Tekes finansiering >25, den bästa kvartilen överskrider målet).
  • — Forskningsidéer som lett till kommersialisering (antalet ökar).

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Kommersialisering av forskningsresultat 14 000 000
Cleantech-lösningar i tillväxtorienterade små och medelstora företag 6 000 000
Nya produkter, tjänster och affärsmodeller inom bioekonomi 7 000 000
Piloter inom ren teknik 2 000 000
Demonstreringar av sanering av förorenade markområden 1 000 000
Sammanlagt 30 000 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bioekonomi och ren energi: Nya produkter, tjänster och affärsmodeller 7 000
Bioekonomi och ren energi: Påskyndande av cleantech-lösningar och bioekonomiska lösningar 3 000
Kompetens och utbildning: Kommersialisering av forskningsresultat 14 000
Sysselsättning och konkurrenskraft: Påskyndande av cleantech-lösningar i tillväxtorienterade små och medelstora företag 6 000
Sammanlagt 30 000

2016 budget 30 000 000

60. Överföringar till förvaltningsområdets fonder (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 20 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av ersättningsutgifter för garantier som beviljats med stöd av lagen om statsgarantifonden (444/1998), lagen om exportgaranti (479/1962) och lagen om statliga exportgarantier (422/2001)

2) till betalning av ersättningsutgifter som föranleds av garantiförbindelser som ingåtts i statsgarantiverksamheten med stöd av lagar gällande denna (375/1963, 573/1972 och 609/1973), av garantier och borgen som beviljats med stöd av lagen om statsgarantier för tryggande av basråvaruförsörjningen (651/1985) och lagen om statens konsolideringsgarantier (529/1993) samt av garantier som före 1999 beviljats med stöd av lagen om statens kapitalgarantier (594/1992).

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.


2016 budget 20 000
2015 budget 20 000
2014 bokslut

66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 8 507 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer samt för fullgörande av förpliktelser gentemot dem

2) till betalning av utgifter som föranleds av stödjande av särskilda program

3) till betalning av utgifter som föranleds av internationellt samarbete.

Anslaget får också användas till konsumtionsutgifter.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Nordiskt samarbete på området för kärnsäkerhet 340 000
Medlemsavgift till Internationella atomenergiorganet (IAEA) 1 500 000
Avgifter och finansiella bidrag i anslutning till verksamheten vid OECD:s organisationer på energiområdet 855 000
Finlands andel till Internationella atomenergiorganets (IAEA) fond för tekniskt bistånd och samarbete 434 000
Kostnaderna för sekretariatet för Europeiska energistadgan 44 000
Medlemsavgift till Europeiska rymdorganisationen (ESA) och andel av pensionsavgifterna 2 887 000
Medlemsavgift till Internationella arbetsorganisationen (ILO) 2 000 000
Medlemsavgift till den internationella byrån för förnybar energi (IRENA) 110 000
Övriga medlemsavgifter till internationella organisationer och finansiella bidrag till OECD 337 000
Sammanlagt 8 507 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Företagens internationalisering och exportfrämjande åtgärder (överföring till moment 32.20.41) -1 000
Sammanlagt -1 000

2016 budget 8 507 000
2015 budget 9 507 000
2014 bokslut 10 007 000

(88.) Höjning av Teknologiska forskningscentralen VTT Ab:s eget kapital (förslagsanslag)

Förklaring:Det föreslås att momentet slopas i budgeten.


2015 budget 42 000 000