Statsbudgeten 2016
Förklaring:Arbets- och näringsministeriet ser till att det finns handlingsramar för entreprenörskap och innovationsverksamhet i Finland och ansvarar för arbetsmarknadens funktion och arbetstagarnas sysselsättningsförutsättningar samt för utvecklandet av regionerna. Ministeriet leder och styr närings- och innovationspolitiken, sysselsättnings- och företagsamhetspolitiken, konsument- och konkurrenspolitiken, region-, energi- och klimatpolitiken samt utvecklingen av arbetslivet och integrationen av invandrare.
Närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna) främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens verkställighets- och utvecklingsuppgifter inom regionerna. NTM-centralerna främjar entreprenörskap, arbetsmarknadens funktion, kompetens och kultur, landsbygdens livskraft, kollektivtrafiken och utvecklandet av den, trafiksystemets funktion och trafiksäkerhet, en god miljö och ett hållbart utnyttjande av naturen och naturresurserna inom regionerna samt invandring av arbetskraft till regionerna. NTM-centralerna har ett nära samarbete med landskapsförbunden och kommunerna. Bland lokalförvaltningsmyndigheterna omfattas arbets- och näringsbyråerna (TE-byråerna) av NTM-centralernas styrning.
Det finns femton NTM-centraler, och av dem sköter nio centraler uppgifter inom samtliga av följande tre ansvarsområden: 1) näringar, arbetskraft, kompetens och kultur, 2) trafik och infrastruktur samt 3) miljö och naturresurser.
Den allmänna administrativa styrningen av NTM-centralerna hör till arbets- och näringsministeriet. Ansvaret för styrningen av NTM-centralernas verksamhet hör inom respektive verksamhetsområde till inrikesministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, kommunikationsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, arbets- och näringsministeriet, miljöministeriet eller den myndighet inom centralförvaltningen som har ålagts att sköta styrningen. Den strategiska styrningen av NTM-centralerna sker i samarbete mellan nämnda ministerier och den samordnas av arbets- och näringsministeriet.
01. Arbets- och näringsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 34 467 000 euro.
Anslaget får även användas
1) för ett pris för offentliggörande av konsumentinformation
2) till bidrag i anslutning till verksamheten vid rådgivningsenheten för offentlig upphandling
3) till betalning av överföringsutgifter som föranleds av projekt som finansieras med medel ur Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF), som hör till EU:s fond för inrikesfrågor.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:I samband med beredningen av budgetpropositionen ställs följande resultatmål preliminärt upp för ministeriets verksamhet för 2016:
Verksamhetens resultat
2014 utfall |
2015 mål |
2016 mål |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
Arbets- och näringsministeriet | |||
Regeringspropositioner (st.) | 42 | 15 | 20 |
— Till riksdagen inom utlovad sessionsperiod (%) | 76 | > 80 | > 80 |
— Ändringar i riksdagen på grund av författningstekniska eller språkliga brister (%) | 0,9 | 0 | 0 |
Statsrådsförordningar (st.) | 36 | 30 | 30 |
Genomförandeunderskott för direktiv som omfattas av lagstiftningen för den inre marknaden (%) | 0,2 | < 1,0 | < 1,0 |
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
2014 utfall |
2015 mål |
2016 mål |
|
Utvecklingen av årsverken | 561 | 468 | 438 |
Arbetstillfredsställelse totalt (1—5) | 3,49 | - | > 3,49 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 73 083 | 52 725 | 42 667 |
Bruttoinkomster | 12 358 | 12 000 | 8 200 |
Nettoutgifter | 60 725 | 40 725 | 34 467 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 12 144 | ||
— överförts till följande år | 7 209 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avlöning av en specialsakkunnig (överföring från moment 24.01.01) | 22 |
Landsbygdspolitiska samarbetsgruppen och skärgårdsdelegationen (överföring till moment 30.01.01) (-3 årsverken) | -225 |
NTM-centralernas gemensamma utvecklings- och förvaltningsenhet (överföring till moment 32.01.02) (-1 årsverke) | -104 |
Ordförandeskapet för FN:s expertgrupp för energistatistik (överföring till moment 28.30.01) | -60 |
Politisk verksamhet (regeringsprogr. 2015) | -131 |
Projektet Arbetsliv | -1 000 |
Projektet Arbetsliv 2020 (överföring från moment 32.30.51) | 800 |
Tillägg som föranletts av regeringsprogram och som upphör (Grön ekonomi 2,6 miljoner euro, Grå ekonomi 0,2 miljoner euro) | -2 800 |
Totalrenovering av ANM:s lokaler vid Alexandersgatan 4-10 (överföring till moment 23.01.01) | -350 |
Utgifter för statens revisionsnämnd (överföring till moment 32.40.03) | -20 |
Överföring till moment 23.01.01 till följd av inrättandet av statsrådets förvaltningsenhet (-7 årsverken) | -2 077 |
Överföring till moment 23.01.02 | -150 |
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.20.01) | 5 |
Löneglidningsinbesparing | -114 |
Lönejusteringar | 214 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -245 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -23 |
Sammanlagt | -6 258 |
2016 budget | 34 467 000 |
2015 I tilläggsb. | 643 000 |
2015 budget | 40 725 000 |
2014 bokslut | 55 790 000 |
02. Närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 190 735 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av eurorådgivningscentralerna och av uppgifter av projektnatur vid Innovationsfinansieringsverket Tekes inbegripet utveckling av personalens kompetens
2) till betalning av utgifter för skötseln av fastigheter som staten besitter i enlighet med lagen om renskötsellägenheter, naturnäringslagen, skoltlagen och den lagstiftning som föregick lagen om gårdsbruksenheter
3) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder
4) för utveckling och underhåll av portalen FöretagsFinland
5) för utgifter för att utveckla, främja och driva utvecklingstjänster för företag.
Förklaring:I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer de styrande ministerierna (inrikesministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, kommunikationsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, arbets- och näringsministeriet och miljöministeriet) preliminärt för närings-, trafik- och miljöcentralerna upp följande resultatmål för verksamheten för 2016:
Effekter
2014 utfall |
2015 mål |
2016 mål |
|
Människorna och miljön | |||
Inflöde till arbetslöshet i över 3 mån., högst % | 43 | 29 | 29 |
Inflöde till arbetslöshet i över 3 mån. bland personer under 25 år, högst % | 31,7 | 10 | 25 |
Medborgarnas belåtenhet med hur resorna fungerar, minst (skalan 1—5) | - | 3,4 | 3,4 |
Företagen och näringarna | |||
Nya företag (antal) | 8 358 | 9 000 | 9 300 |
Nya företag med internationell inriktning (antal) | - | 1 650 | 1 650 |
Näringslivets belåtenhet med hur transporterna fungerar (skalan 1—5) | 3,9 | 3,9 | 3,9 |
Värdet av livsmedelsexporten (mn euro) | 1 595 | >1 600 | >1 600 |
Miljön och naturresurserna | |||
Inrättade naturskyddsområden (ha) | 11 075 | 7 470 | 5 200 |
Regionstruktur som stöder tillhandahållande av tjänster och kollektivtrafik (%) (andelen av befolkningen som bor på områden med en befolkningstäthet på minst 20 inv./ha av hela stadsregionens befolkning) | 64 | 64 | 64 |
Jordbrukets fosforbalans (kg/ha) | 3,9 | 5 | 5 |
Jordbrukets kvävebalans (kg/ha) | 48,8 | 46 | 46 |
Verksamhetens resultat
2014 utfall |
2015 mål |
2016 mål |
|
Belåtenhet med kundtjänsten (1—5) | 4,0 | - | 4,0 |
Övergripande tillfredsställelse hos NTM-centralernas intressentgrupper (1—5) | - | 3,6 | - |
Miljöskyddsinspektioner (st.) | 2 145 | 2 200 | 1 800 |
Kontroller inom ramen för jordbruket och livsmedelssäkerheten (%) | 100 | 100 | 100 |
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
2014 utfall |
2015 mål |
2016 mål |
|
Utvecklingen av årsverken | 3 763 | 3 575 | 3 279 |
Arbetstillfredsställelse totalt (1—5) | 3,3 | > 3,4 | > 3,4 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 265 854 | 279 161 | 241 935 |
Bruttoinkomster | 54 347 | 66 000 | 51 200 |
Nettoutgifter | 211 507 | 213 161 | 190 735 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 15 382 | ||
— överförts till följande år | 19 010 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 11 317 | 12 000 | 12 000 |
— övriga intäkter | -37 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 11 280 | 12 000 | 12 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 8 442 | 9 300 | 9 300 |
— andel av samkostnaderna | 2 860 | 4 000 | 4 000 |
Kostnader sammanlagt | 11 302 | 13 300 | 13 300 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -22 | -1 300 | -1 300 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 100 | 90 | 90 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
---|---|---|---|
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 26 158 | 32 000 | 25 000 |
— finansiering från EU | 56 | 300 | - |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 61 | - | - |
— övriga intäkter från den samfinansierade verksamheten | 1 442 | 3 500 | 1 000 |
Intäkter sammanlagt | 27 717 | 35 800 | 26 000 |
Totala kostnader för projekten | 29 721 | 42 000 | 30 000 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -2 004 | -6 200 | -4 000 |
Självfinansieringsandel, % | 7 | 15 | 13 |
Genom närings-, trafik- och miljöcentralerna styrs finansiering från följande moment i budgeten: 30.10.41, 51, 64, 30.20.43, 30.40.20, 31, 51 och 62, 31.10.20, 50 och 76, 31.30.63 och 64, 32.30.44, 45, 51 och 64, 32.50.64, 32.60.40, 32.70.30, 33.20.31 och 52, 35.10.21, 22, 61 och 63 samt 35.20.64.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anpassningsåtgärder | -5 000 |
Biblioteks-, idrotts- och ungdomsväsendets uppgifter (överföring från moment 28.40.01) | 63 |
Hydrologisk uppföljning (överföring till moment 30.40.21) | -704 |
Köp av provtagningstjänster för övervakning av miljön (överföring till moment 35.10.22) | -1 225 |
NTM-centralernas gemensamma utvecklings- och förvaltningsenhet (överföring från moment 32.01.01) (1 årsverke) | 104 |
NTM-centralernas gemensamma utvecklings- och förvaltningsenhet (överföring från moment 32.30.01) (18 årsverken) | 889 |
Riksomfattande telematik- och informationstjänster för trafiken (överföring till moment 31.10.01) (-9 årsverken) | -268 |
Tidsbestämd nivåförändring | -9 100 |
Tjänster för utvecklande av företagsverksamheten (överföring till moment 32.30.51) | -1 350 |
Uppgifter som krävs under övergångsperioderna mellan EU-programperioder (bortfall av ett tillägg av engångsnatur) | -1 800 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -193 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -1 810 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 131 |
Löneglidningsinbesparing | -937 |
Lönejusteringar | 1 484 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -965 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -1 355 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -390 |
Sammanlagt | -22 426 |
2016 budget | 190 735 000 |
2015 III tilläggsb. | 130 000 |
2015 I tilläggsb. | 1 144 000 |
2015 budget | 213 161 000 |
2014 bokslut | 215 135 000 |
20. Civiltjänst (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 4 939 000 euro.
Anslaget får användas
1) för kostnader som föranleds av civiltjänst som ordnas med stöd av civiltjänstlagen (1446/2007), med undantag av lönekostnaderna
2) i enlighet med 46 § 3 mom. i civiltjänstlagen för kostnader för civiltjänstepliktiga som blir utan tjänstgöringsplats.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Förstatligandet av civiltjänsten år 2014 innebar att ställningen för dem som saknar tjänstgöringsställe förändrades, eftersom de tjänsteuppgifter som civiltjänstcentralen erbjuder numera endast kan vara uppgifter inom centralens eget ansvarsområde, och inte såsom hittills uppgifter som hör till Lappträsk kommuns ansvarsområde. Förändringen påverkar antalet personer som hemförlovas från civiltjänstcentralen efter fullgjord tjänstgöring.
Genom att främja en ökning av antalet till buds stående civiltjänstgöringsplatser med hjälp av en aktiv marknadsföring av civiltjänstgöring till potentiella tjänstgöringsplatser försöker man minska antalet civiltjänstpliktiga som blir utan tjänstgöringsplats. Dessutom har man som ambition att ansökningsprocessen i fråga om tjänstgöringsplatserna ska effektiviseras på individuell nivå både under utbildningsperioden och efter den. Målet är att mindre än 10 % av de tjänstgöringspliktiga ska bli utan tjänstgöringsplats.
Merparten tjänstgöringspliktiga lämnade utbildningscentralen för att fullgöra arbetstjänsten vid en annan tjänstgöringsplats.
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 uppskattning |
|
Personer som ansökt om civiltjänstgöring | 2 250 | 2 200 | 2 200 |
Antal utbildade personer | 1 800 | 1 800 | 1 800 |
Antal personer som saknade tjänstgöringsplats efter utbildningsperioden | 350 | 300 | 300 |
— antal personer som hemförlovats från civiltjänstcentralen efter fullgjord tjänstgöring | 20 | 20 | 25 |
2016 budget | 4 939 000 |
2015 budget | 4 939 000 |
2014 bokslut | 4 096 521 |
21. Produktivitetsanslag för arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 116 000 euro.
Anslaget får användas
1) till anskaffning av investeringar, forskning och undersökningar som syftar till att främja produktiviteten inom ministeriets förvaltningsområde samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster
2) för avlönande av personal motsvarande högst ett årsverke i uppgifter för viss tid för att främja produktivitetsåtgärder.
Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför. Avsikten är att anslaget ska användas för att finansiera produktivitetsfrämjande projekt.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anpassningsåtgärder | -3 000 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | 2 453 |
Sammanlagt | -547 |
2016 budget | 116 000 |
2015 I tilläggsb. | -125 000 |
2015 budget | 663 000 |
2014 bokslut | 6 019 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter för arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 30 622 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till statliga investeringsprojekt som finansieras med anslag under moment 32.30.64, samt till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till konsumtionsutgifter som betalas med anslag under momenten 32.20.40 och 32.20.42.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Mervärdesskatteutgifter för arbetskraftspolitisk utbildning och träning (överföring till moment 32.30.51) | -57 900 |
Valtori (överföring till moment 28.01.29) | -112 |
Överföring till moment 23.01.29 | -327 |
Sammanlagt | -58 339 |
Anslaget står utanför ramen.
2016 budget | 30 622 000 |
2015 I tilläggsb. | — |
2015 budget | 88 961 000 |
2014 bokslut | 130 510 832 |
40. Statsunderstöd för främjande av företagens internationalisering samt entreprenörskap (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 13 251 000 euro.
Anslaget får i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) och statsrådets förordning om allmänt understöd till sammanslutningar som främjar utrikeshandeln, näringspolitiken och företags internationalisering (1301/2010), som utfärdats med stöd av lagen, användas som allmänt understöd
1) för sammanslutningar med anknytning till arbets- och näringsministeriets verksamhetsområde som främjar närings- och innovationspolitiken och för utveckling och produktion av tjänster för små och medelstora företag
2) till att producera den grundläggande rådgivning, de sakkunnigtjänster och de tjänster inom företagsutveckling som tillhandahålls av sammanslutningar som främjar internationell affärsverksamhet.
Anslaget får i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) dessutom användas som allmänt understöd
1) för standardiseringsverksamhet
2) för skötseln av uppgifterna på nationell nivå inom det nordiska miljömärkningssystemet.
Anslaget får användas som specialunderstöd i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001)
1) för finansiering av statsbidragssammanslutningars, offentliga sammanslutningars och andra sammanslutningars projekt
2) för finansiering av Finlands verksamhet inom nätverket Enterprise Europe Network.
Anslaget får också användas som ett specialunderstöd och allmänt understöd till betalning av utgifter som föranleds av tillväxtprogram inom ramen för Team-Finland-verksamheten som främjar företagens etablering på den internationella marknaden, utländska investeringar samt turistfrämjande verksamhet i Finland. Anslaget får dessutom användas som ett specialunderstöd för genomförande och betalning av Finlands deltagande i internationella världsutställningar som avses i statsrådets förordning om internationaliseringsunderstöd för företags gemensamma projekt (1300/2010).
För att effektivisera sätten på vilka formgivning nyttiggörs inom närings- och innovationsverksamheten och för att utveckla företagstjänster kan, på grund av att servicen i fråga kan jämställas med en kollektiv nyttighet, allmänt understöd beviljas till ett belopp som motsvarar det fulla kostnadsbeloppet. Även för åtgärder som främjar tjänster för små och medelstora företag, företagsverksamheten inom de kreativa branscherna samt den kreativa ekonomin kan i särskilda fall på grund av åtgärdernas samhälleliga effekter och goda resultat beviljas statsunderstöd till ett belopp som motsvarar det fulla kostnadsbeloppet.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Det allmänna understödet får användas för att producera internationaliseringstjänster, för standardiseringsverksamhet, för skötseln av uppgifterna på nationell nivå inom det nordiska miljömärkningssystemet samt för att främja finsk formgivning både i och utanför Finland. Det allmänna understödet för främjande av internationalisering inom de kreativa branscherna inriktas på verksamhet som främjar kännedomen om och efterfrågan på finländsk musik, den finländska filmbranschen och den finländska audiovisuella branschen i utlandet. Den främsta uppgiften för de sammanslutningar som främjar internationalisering är att som en del av nätverket Team Finland tillhandahålla tjänster för finländska företag och finländskt näringsliv både i och utanför Finland.
Specialunderstödet får användas för projekt som drivs av statsbidragssammanslutningar, offentliga sammanslutningar och andra sammanslutningar och som främjar näringspolitik och företagens internationalisering. Dessutom får specialunderstödet användas som Finlands nationella medfinansiering i verksamheten inom Europeiska kommissionens nätverk Enterprise Europe Network.
Specialunderstöden och de allmänna understöden får också användas för att i synnerhet inom sektorerna för ren teknik (cleantech) och digitalisering finansiera sådana Team-Finland-tillväxtprogram för att främja företagens etablering på den internationella marknaden, utländska investeringar samt turistfrämjande verksamhet i Finland som ingår i de spetsprojekt genom vilka regeringens strategiska mål ska genomföras. Dessutom får anslaget användas för i synnerhet små och medelstora företags deltagande i internationella världsutställningar, vilket också ingår i de spetsprojekt som anknyter till regeringens strategiska mål.
Effektivitet
2014 utfall |
2015 mål |
2016 mål |
|
Företagen internationaliseras och bildar nätverk och deras kunskaper om internationell affärsverksamhet fördjupas | |||
— Andelen små och medelstora företag av dem som anlitar sakkunnigtjänster för internationalisering (%) | - | 75 | 75 |
— Deltagande i internationella världsutställningar (st) | - | - | 80 |
Standardisering stöder utvecklandet och kommersialiseringen av nya teknologier och marknader | |||
— Antal arbetsobjekt på nya områden | 1 230 | 1 320 | 1 420 |
Konsumtionen inriktas på miljösparande produkter och tjänster och antalet finländska företag som förbinder sig till att vara ansvarsfulla ökar. | - | - | ökar |
Beräknad användning av anslaget (euro)
Globala internationaliseringstjänster | 2 119 000 |
Standardiseringsverksamhet | 1 330 000 |
Främjande av kreativa branscher och entreprenörskap | 1 302 000 |
Sysselsättning och konkurrenskraft: Team Finland | 8 500 000 |
Sammanlagt | 13 251 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Sysselsättning och konkurrenskraft: Team Finland | 8 500 |
Understöd (överföring från moment 32.20.41) | 4 751 |
Sammanlagt | 13 251 |
2016 budget | 13 251 000 |
41. Specialunderstöd för Teknologiska forskningscentralen VTT Ab:s forskningsinfrastruktur (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 3 500 000 euro.
År 2016 får nya finansieringsbeslut fattas till ett belopp högst 5 000 000 euro.
Anslaget och fullmakten får användas för utbyggnad, utveckling och upprätthållande av högkvalitativa infrastrukturer för forskning och pilotverksamhet inom bioekonomin samt till betalning av mervärdesskatt i samband därmed.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:I investeringar i pilot- och forskningsinfrastruktur av särskilt stor strategisk betydelse är statens understöd 100 %.
I anslaget ingår kompensation för bolaget för mervärdesskattekostnader för anskaffningar i fråga om annan företagsekonomisk verksamhet än sådan rörelsemässig verksamhet som avses i 1 § 1 mom. 1 punkten i mervärdesskattelagen (1503/1993).
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)
2016 | 2017 | Sammanlagt fr.o.m. 2016 |
|
Förbindelser år 2016 | 3 500 | 1 500 | 5 000 |
Utgifter sammanlagt | 3 500 | 1 500 | 5 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bioekonomi och ren energi: Pilotanläggningen Bioruukki | 3 500 |
Sammanlagt | 3 500 |
2016 budget | 3 500 000 |
42. Stöd för kommersialisering av cleantech-lösningar och bioekonomiska lösningar samt innovationer (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 30 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) för ökat samarbete mellan forskning och näringsliv för att kommersialisera innovationer
2) för att utveckla cleantech-lösningar i små och medelstora företag
3) för att utveckla nya produkter, tjänster och affärsmodeller inom bioekonomin
4) för piloter och demonstrationer av cleantech-lösningar och bioekonomiska lösningar.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Genomförandet av de strategiska målen i statsminister Juha Sipiläs regeringsprogram stöds genom spetsprojekt åren 2016—2018. Av finansieringen av insatsområdena sysselsättning och konkurrenskraft, kompetens och utbildning samt bioekonomi och ren teknik anvisas år 2016 30 000 000 euro för utveckling, piloter och demonstrationer av cleantech-lösningar och bioekonomiska lösningar samt för åtgärder för att öka samarbetet mellan forskningen och näringslivet i syfte att kommersialisera innovationer. Införandet av nya innovationer inom bioekonomi och ren teknik påskyndas genom försöksprojekt och genom innovativa offentliga upphandlingar.
- — Nya arbetstillfällen uppstår i takt med att den hållbara användningen av naturtillgångarna ökar och cleantechsektorn växer.
- — Små och medelstora företag som utvecklar cleantech-lösningar och bioekonomiska lösningar ökar sin exportverksamhet (2016: exporttillväxt/Tekes finansiering >25, den bästa kvartilen överskrider målet).
- — Forskningsidéer som lett till kommersialisering (antalet ökar).
Beräknad användning av anslaget (euro)
Kommersialisering av forskningsresultat | 14 000 000 |
Cleantech-lösningar i tillväxtorienterade små och medelstora företag | 6 000 000 |
Nya produkter, tjänster och affärsmodeller inom bioekonomi | 7 000 000 |
Piloter inom ren teknik | 2 000 000 |
Demonstreringar av sanering av förorenade markområden | 1 000 000 |
Sammanlagt | 30 000 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bioekonomi och ren energi: Nya produkter, tjänster och affärsmodeller | 7 000 |
Bioekonomi och ren energi: Påskyndande av cleantech-lösningar och bioekonomiska lösningar | 3 000 |
Kompetens och utbildning: Kommersialisering av forskningsresultat | 14 000 |
Sysselsättning och konkurrenskraft: Påskyndande av cleantech-lösningar i tillväxtorienterade små och medelstora företag | 6 000 |
Sammanlagt | 30 000 |
2016 budget | 30 000 000 |
60. Överföringar till förvaltningsområdets fonder (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 20 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av ersättningsutgifter för garantier som beviljats med stöd av lagen om statsgarantifonden (444/1998), lagen om exportgaranti (479/1962) och lagen om statliga exportgarantier (422/2001)
2) till betalning av ersättningsutgifter som föranleds av garantiförbindelser som ingåtts i statsgarantiverksamheten med stöd av lagar gällande denna (375/1963, 573/1972 och 609/1973), av garantier och borgen som beviljats med stöd av lagen om statsgarantier för tryggande av basråvaruförsörjningen (651/1985) och lagen om statens konsolideringsgarantier (529/1993) samt av garantier som före 1999 beviljats med stöd av lagen om statens kapitalgarantier (594/1992).
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
2016 budget | 20 000 |
2015 budget | 20 000 |
2014 bokslut | — |
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 8 507 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer samt för fullgörande av förpliktelser gentemot dem
2) till betalning av utgifter som föranleds av stödjande av särskilda program
3) till betalning av utgifter som föranleds av internationellt samarbete.
Anslaget får också användas till konsumtionsutgifter.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Nordiskt samarbete på området för kärnsäkerhet | 340 000 |
Medlemsavgift till Internationella atomenergiorganet (IAEA) | 1 500 000 |
Avgifter och finansiella bidrag i anslutning till verksamheten vid OECD:s organisationer på energiområdet | 855 000 |
Finlands andel till Internationella atomenergiorganets (IAEA) fond för tekniskt bistånd och samarbete | 434 000 |
Kostnaderna för sekretariatet för Europeiska energistadgan | 44 000 |
Medlemsavgift till Europeiska rymdorganisationen (ESA) och andel av pensionsavgifterna | 2 887 000 |
Medlemsavgift till Internationella arbetsorganisationen (ILO) | 2 000 000 |
Medlemsavgift till den internationella byrån för förnybar energi (IRENA) | 110 000 |
Övriga medlemsavgifter till internationella organisationer och finansiella bidrag till OECD | 337 000 |
Sammanlagt | 8 507 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Företagens internationalisering och exportfrämjande åtgärder (överföring till moment 32.20.41) | -1 000 |
Sammanlagt | -1 000 |
2016 budget | 8 507 000 |
2015 budget | 9 507 000 |
2014 bokslut | 10 007 000 |
(88.) Höjning av Teknologiska forskningscentralen VTT Ab:s eget kapital (förslagsanslag)
Förklaring:Det föreslås att momentet slopas i budgeten.
2015 budget | 42 000 000 |