Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2016

19. Övriga inkomster av skattenaturPDF-versio

03. Banskatt

Under momentet beräknas inflyta 5 341 000 euro.

Inkomstposten budgeteras enligt prestationsprincipen.

Förklaring:Banskatten grundar sig på banskattelagen (605/2003).

Banskatt tas varken ut för el- eller dieseldriven godstrafik 2015—2017. Effekterna på statens skatteinkomster beräknas på årsnivå uppgå till ca 13,3 miljoner euro. Enligt lagen om ändring av 5 § i banskattelagen tas det för användningen av direktbanan Kervo—Lahtis, som finansierats med anslag under moment 31.10.78, ut investeringsskatt, och intäkterna från den har uppskattats till 4 200 000 euro. Den banskatt som ska tas ut på persontrafik uppskattas till 1 141 000 euro.

Regeringen överlämnar en proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av järnvägslagen och banlagen. Propositionen innehåller ändringar av banavgiftssystemet. Bedömningen grundar sig på det nuvarande banavgiftssystemet.


2016 budget 5 341 000
2015 budget 5 450 000
2014 bokslut 18 056 787

04. Vissa avgifter på kommunikationsområdet

Under momentet beräknas inflyta 28 570 000 euro.

Förklaring:Informationssamhällsavgiften, 3 800 000 euro, och tillsynsavgiften på televisions- och radioverksamhet, 1 238 000 euro, grundar sig på informationssamhällsbalken (917/2014). Tillsynsavgiften för postverksamhet, 1 533 000 euro, grundar sig på postlagen (415/2011). Certifikatavgiften, 208 000 euro, grundar sig på lagen om stark autentisering och elektroniska signaturer (617/2009). De nämnda avgifterna beräknas inflyta till ett sammanlagt belopp av 6 779 000 euro. Utgifterna för dessa verksamheter har beaktats vid dimensioneringen av anslaget under moment 31.40.01.

Koncessionsavgiften, sammanlagt 21 791 000 euro, grundar sig på lagen om auktion av vissa radiofrekvenser (462/2009). Kommunikationsverket tar ut den koncessionsavgift som lagen förutsätter hos de teleföretag som beviljas koncession för frekvensområdet 800 megahertz utifrån frekvensauktionen 2013. Koncessionsavgifterna intäktsförs i jämna poster under de fem första åren av koncessionsperioden. Kommunikationsverket tar likaså ut den koncessionsavgift som lagen förutsätter hos de teleföretag som beviljats koncession utifrån auktionen 2009.


2016 budget 28 570 000
2015 budget 28 783 000
2014 bokslut 28 203 802

05. (11.19.05 och 07) Vissa avgifter för trafiken

Under momentet beräknas inflyta 18 751 000 euro.

Förklaring:Vid dimensioneringen av inkomstposten under momentet har beaktats tillsynsavgiften för flygtrafiken som har budgeterats tidigare under detta moment och tillsynsavgiften för besiktningsverksamheten som har budgeterats under moment 11.19.07. Tillsynsavgiften för flygtrafiken, 11 451 000 euro, grundar sig på lagen om tillsynsavgift för flygtrafiken (1249/2005). Tillsynsavgiften för besiktningstrafiken, 7 260 000 euro, grundar sig på lagen om tillsynsavgift för besiktningsverksamheten (960/2013).

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om spårbunden stadstrafik. I lagen bestäms om den årsavgift som betalas till Trafiksäkerhetsverket och som är specificerad enligt aktör. Årsavgiften är 40 000 euro. Utgifterna för dessa verksamheter har beaktats vid dimensioneringen av anslaget under moment 31.20.01.

Momentets rubrik har ändrats.


2016 budget 18 751 000
2015 budget 18 429 000
2014 bokslut 15 862 128

06. Farledsavgifter

Under momentet beräknas inflyta 44 800 000 euro.

Förklaring:Farledsavgiften grundar sig på lagen om farledsavgift (1122/2005), enligt vilken det för fartyg som bedriver handelssjöfart på finskt vattenområde ska betalas farledsavgift till staten.

Fordonsavgiften halverades 2015—2017 som en del av kompenseringen för de negativa verkningarna av svaveldirektivet samt arbetsmarknadslösningen så att fordonsavgiften sänktes med betoning på lastfartyg och de bästa isklasserna. När farledsavgiften sänktes beaktades dessutom minskningen av statens inkomster med 0,8 miljoner euro till följd av upphävningen av systemet med lästavgifter. I samband med lagändringen beaktades det också att isbrytningstjänsterna befrias från farledsavgift. Effekterna på statens skatteinkomster beräknades i fråga om halveringen av farledsavgiften på årsnivå vara ca 42,1 miljoner euro och i fråga om slopandet av farledsavgift för isbrytningstjänster ca 0,3 miljoner euro. Uppskattningen av inflödet av farledsavgifter 2016 grundar sig på en uppskattning av utfallet 2015 så att trafiken 2016 har beräknats öka med 1,5 %, vilket ökar de inkomster som flyter in med ca 1,0 %.


2016 budget 44 800 000
2015 budget 42 628 000
2014 bokslut 87 586 896

(07.) Tillsynsavgift för besiktningsverksamheten

Förklaring:Det föreslås att momentet och inkomstposten under det ska slås samman med moment 11.19.05.



08. Oljeavfallsavgift

Under momentet beräknas inflyta 4 000 000 euro.

Förklaring:Avgiften grundar sig på lagen om oljeavfallsavgift (894/1986). Avgiften är 5,75 cent/kg smörjolja. Motsvarande utgifter som finansieras med oljeavfallsavgiften har budgeterats under moment 35.10.60 och 35.10.65.


2016 budget 4 000 000
2015 budget 4 000 000
2014 bokslut 3 429 367

09. Övriga skatteinkomster

Under momentet beräknas inflyta 6 000 000 euro.

Förklaring:Under momentet intäktsförs alla sådana skatter och inkomster av skattenatur för vilka det inte har ansetts nödvändigt med ett särskilt inkomstmoment på grund av att det belopp som inflyter är litet. Under momentet inflyter närmast skatter och avgifter enligt de skattegrunder som gällde före 2014. Som intäkt upptas under momentet också de inkomster som grundar sig på lagen om tillsynsavgift för stiftelser (1048/2013).

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om årsavgift för revisorer och om kvalitetskontroll, och inkomsterna enligt den intäktsförs också under momentet. Utgifter som finansieras med dessa avgifter har beaktats under moment 32.40.03.


2016 budget 6 000 000
2015 budget 3 500 000
2014 bokslut 3 441 726

10. El- och naturgasnätsavgifter och vindkraftsavgift inom vindkraftsområdet vid Bottenviken

Under momentet beräknas inflyta 3 090 000 euro.

Förklaring:El- och naturgasnätsavgifterna grundar sig på lagen om el- och naturgasnätsavgifter (950/2012). Utgifter som finansieras med nätavgifterna har beaktats under moment 32.60.01.

Den vindkraftsavgift som tas ut inom vindkraftsområdet vid Bottenviken baserar sig på lagen om kompensationsområden för vindkraft (490/2013).


2016 budget 3 090 000
2015 budget 3 020 000
2014 bokslut 2 865 483

11. Förvaltningsavgifter till Verket för finansiell stabilitet

Under momentet beräknas inflyta 2 400 000 euro.

Förklaring:Avgiften grundar sig på lagen om förvaltningsavgift till Verket för finansiell stabilitet (1197/2014). Som intäkter tas under momentet upp de förvaltningsavgifter som verket tar ut hos kreditinstitut och värdepappersföretag och genom vilka kostnaderna för verkets verksamhet täcks.

Motsvarande utgifter har budgeterats under moment 28.92.03.


2016 budget 2 400 000
2015 budget 3 000 000