Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2016

08. PunktskatterPDF-versio

01. Punktskatt på tobak

Under momentet beräknas inflyta 929 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om tobaksaccis (1470/1994). Enligt lagen tas för cigaretter som punktskatt per enhet ut 33,50 euro för 1 000 stycken och som värderelaterad punktskatt 52 % beräknat på detaljhandelspriset, dock minst 177,00 euro per 1 000 stycken. Punktskatten på cigarrer och cigariller är 30 % av detaljhandelspriset. I punktskatt på pip- och cigarettobak tas det ut 24,50 euro per kilogram och därtill 48 % av detaljhandelspriset. I punktskatt på finskuren tobak avsedd att rullas till cigaretter tas det ut 23,50 euro per kilogram och därtill 52 % av detaljhandelspriset, dock minst 107,50 euro per kilogram. För andra produkter som innehåller tobak och för cigarettpapper tas det därtill ut punktskatt som är 60 % av detaljhandelspriset.

Punktskatten på tobak höjdes 2009, 2010, 2012, 2014 och 2015. Som en följd av skattehöjningarna och andra åtgärder som minskar tobakskonsumtionen har skattebasen när det gäller tobaksprodukter minskat med ca 10 % sedan 2008.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om tobaksaccis. Till följd av skattehöjningen enligt propositionen beräknas intäkten av punktskatten på tobak öka med 68 miljoner euro på årsnivå.

Den förväntade utvecklingen av skatteutfallet i fråga om tobak (mn euro)

  2014
bokslut
2015
budget
2016
budgetprop.
       
Cigaretter 694 766 820
Övriga tobaksprodukter 91 97 109
Sammanlagt 785 863 929

Till punktskatten på tobak hänför sig ingen skatteutgift.


2016 budget 929 000 000
2015 budget 863 000 000
2014 bokslut 785 291 870

04. Punktskatt på alkoholdrycker

Under momentet beräknas inflyta 1 340 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om accis på alkohol och alkoholdrycker (1471/1994). Punktskattebeloppet för starka alkoholdrycker är 45,55 euro per liter uträknad som hundraprocentig alkohol. Punktskatten på mellanprodukter (21 volymprocent) är på motsvarande sätt 31,90 euro och punktskatten på viner (11 volymprocent) 30,82 euro per liter uträknad som hundraprocentig alkohol. Punktskatten på öl per liter hundraprocentig alkohol är 32,05 euro.

Alkoholskatten höjdes 2008, två gånger 2009, 2012 och 2014.

Den uppskattade konsumtionen av alkoholdrycker baserar sig på prognoser om alkoholkonsumtionen som finansministeriet har gjort upp i samarbete med olika aktörer.

Den förväntade utvecklingen av konsumtionen av skattebelagd alkohol

  2014
bokslut
2015
prognos
2016
prognos
       
Förändring i konsumtionen av skattebelagd alkohol, % 0 -3½ -1

Utvecklingen av skatteutfallet i fråga om alkoholdrycker (mn euro)

  2014
bokslut
2015
budget
2016
budgetprop.
       
Etylalkohol 430 413 400
Öl 610 602 600
Viner och andra genom jäsning tillverkade produkter samt mellanprodukter 354 341 340
Sammanlagt 1 394 1 356 1 340

Intäkterna av punktskatten på alkoholdrycker minskas av skattelättnaden för små bryggerier, som ökades från början av 2015. Skatteutgiften uppgår 2016 till ca 7 miljoner euro.


2016 budget 1 340 000 000
2015 III tilläggsb. -28 000 000
2015 I tilläggsb. -400 000
2015 budget 1 384 000 000
2014 bokslut 1 393 980 835

05. Punktskatt på sötsaker, glass och läskedrycker

Under momentet beräknas inflyta 257 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om punktskatt på sötsaker, glass och läskedrycker (1127/2010). Skattebeloppet för sötsaker och glass är 95 cent per kilogram och för läskedrycker 11 eller 22 cent per liter färdig dryck. Punktskatt tas ut på sötsaker, sötsaksliknande produkter, choklad, produkter som innehåller kakao, glass, saftglass och alkoholfria drycker och drycker som innehåller endast en liten mängd alkohol. När det gäller sötsaker och glass infördes punktskatten vid ingången av 2011. Samtidigt höjdes punktskatten på läskedrycker. Skatten på sötsaker och glass höjdes 2012 och på läskedrycker 2012 och 2014.

Utvecklingen av skatteutfallet i fråga om sötsaker, glass och läskedrycker (mn euro)

  2014
bokslut
2015
budget
2016
budgetprop.
       
Sötsaker 77 76 76
Glass 34 33 33
Läskedrycker 146 147 148
Sammanlagt 257 256 257

Som skatteutgift minskar skattefriheten för livsmedel för speciella medicinska ändamål, modersmjölksersättning och tillskottsnäring, barnmat, bantningspreparat och kosttillskott det belopp som inflyter under momentet. Skatteutgiftens belopp beräknas vara ringa i förhållande till skatteintäkterna.


2016 budget 257 000 000
2015 III tilläggsb. -8 000 000
2015 budget 264 000 000
2014 bokslut 256 794 269

07. Energiskatter

Under momentet beräknas inflyta 4 518 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om accis på flytande bränslen (1472/1994) och lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen (1260/1996).

I prognosen för energiskatteintäkterna utnyttjas i stor utsträckning den energibalans som utarbetas vid arbets- och näringsministeriets energiavdelning. Vid utarbetandet av energibalansen används konjunkturprognoser som finansministeriet och olika forskningsinstitut har gjort upp för dels hela samhällsekonomin, dels de olika branscherna.

Den förväntade utvecklingen inom de centrala poster som ingår i energiskattebasen (%)

  2014
bokslut
2015
prognos
2016
prognos
       
Förbrukning av motorbensin -2½
Förbrukning av dieselolja -1,2
Elförbrukning 2,6 1

Energiskatterna har under de senaste åren höjts avsevärt. Skatterna inom elskatteklass I och skatterna för trafik-, uppvärmnings-, kraftverks- och arbetsmaskinsbränslen höjdes vid ingången av 2015. Nivån för elskatten inom gruvdrift fastslogs så att den överensstämmer med nivån enligt elskatteklass I i stället för den tidigare lägre elskatteklass II. Dessutom utfördes ändringar i gränserna för småskalig elproduktion och skatten på torv sänktes. Skatten på torv sjunker 2016, om EU-kommissionen godkänner ändringen av stödsystemet för skogsflis. På flytgas införs skatt liksom för andra uppvärmningsbränslen.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om punktskatt på flytande bränslen och lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen. Enligt propositionen höjs skatten på uppvärmningsbränslen, skatten på kraftverksbränslen och på bränslen för arbetsmaskiner 2016 samt sänks elskatten inom gruvdrift 2017. Höjningen av skatten på bränslen för uppvärmning, kraftverk och arbetsmaskiner uppskattas öka statens skatteinkomster med ett nettobelopp på ca 75 miljoner euro på årsnivå.

  Skattenivån 2015
(inkl. försörjningsberedskapsavgift)
Skattenivån fr.o.m. 1.1.2016
     
Motorbensin, cent/l 68,13 68,13
Dieselolja, cent/l 50,61 50,61
Lätt brännolja, cent/l 18,74 21,40
Tung brännolja, cent/kg 22,12 25,36
El I (hushållen, servicesektorn osv.), cent/kWh 2,253 2,253
El II (industrin), cent/kWh 0,703 0,703
Stenkol, €/t 154,42 178,54
Naturgas, €/MWh 15,444 17,424
Flytgas cent/kg 0 24,93
Bränntorv, €/MWh 3,40 1,901)

1) Skatten på torv sjunker, om EU-kommissionen godkänner ändringen av stödsystemet för skogsflis.

Den förväntade utvecklingen av skatteutfallet enligt energiprodukt (mn euro)

  2014
bokslut
2015
budget
2016
budgetprop.
       
Motorbensin1) 1 298 1 295 1 280
Diesel1) 1 246 1 293 1 350
Elström 977 1 147 1 100
Övriga 592 645 708
Sammanlagt 4 113 4 380 4 518

1) Inbegriper ersättande biobränslen.

Under momentet för energiskatt ingår 11 skatteutgifter, vars totalbelopp uppskattas till ca 2,1 miljarder euro 2016. Utöver de viktigaste energiskatteutgifterna som anges i tabellen nedan finns det andra skatteutgifter som hänför sig till momentet. Till dem hör skattesatser som är lägre än normen för elström och naturgas som används i trafiken, den lägre skattesatsen för elström för maskinsalar samt skattefriheten i fråga om fasta och gasformiga biobränslen och elström för spårtrafik.

De viktigaste skatteutgifterna (mn euro)

  2014 2015 2016
       
Lägre skattesats för dieselbränsle1) 724 734 743
Lägre skattesats än för diesel för lätt brännolja som används i arbetsmaskiner 516 504 480
Lägre skattesats för torv2) 74 105 114
Lägre elskattesats för industri och växthus 448 563 591
Halverad CO2-skatt för CHP-anläggningar 71 86 103
Övriga 37 44 34

1) I fråga om denna skatteutgift måste man beakta den drivkraftsskatt på personbilar och paketbilar som ingår i fordonsskatten och som räknas som en skattesanktion.

2) Skatten på torv följer inte den nuvarande energiskattemodellen.

Till energiskatteutgifterna hör dessutom energiskattestöd till jordbruket och trädgårdsodlingen, vars belopp är ca 34 miljoner euro, och skatteåterbäring till energiintensiva företag till ett belopp av ca 221 miljoner euro 2016. De ovannämnda skatteutgifterna hänför sig till utgiftsmoment 28.91.41 och minskar därför inte det belopp som inflyter under inkomstmomentet för energiskatter.


2016 budget 4 518 000 000
2015 III tilläggsb. -39 000 000
2015 II tilläggsb. -160 000 000
2015 I tilläggsb. -2 000 000
2015 budget 4 581 000 000
2014 bokslut 4 112 704 123

08. Punktskatt på vissa dryckesförpackningar

Under momentet beräknas inflyta 15 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om accis på vissa dryckesförpackningar (1037/2004). Punktskatt ska betalas för dryckesförpackningar av olika material avsedda för alkoholdrycker, läskedrycker, vatten och vissa andra drycker som dricks som sådana, med undantag för förpackningar framställda av vätskekartong. Punktskattefria är däremot dryckesförpackningar som är återanvändbara och ingår i ett pantbaserat retursystem. Punktskatten på dryckesförpackningar för engångsbruk som inte ingår i ett godkänt retursystem är 51 cent per liter. Mängden skattebelagda förpackningar antas 2016 hålla sig på nästan samma nivå som 2015.


2016 budget 15 000 000
2015 budget 15 000 000
2014 bokslut 14 037 332