Statsbudgeten 2016
04. Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 56 228 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av sådana medlemsavgifter till internationella och inhemska organisationer som har anknytning till verksamheten, av finansiella bidrag till samfinansierade projekt, av projekt som genomförs utomlands, av utgifter som föranleds av understöd för kompletterande utbildning och av utgifter som föranleds av samarbetsprojekt
2) till betalning av utgifter för projekt som EU har godkänt
3) för Stiftelsen för alkoholforskning, för utarbetande av riktlinjer för god medicinsk praxis, för tekniskt underhåll av cancerregistret vid Suomen Syöpäyhdistys - Cancerföreningen i Finland ry, för tekniskt underhåll av synskaderegistret vid Synskadades Centralförbund rf och för betalning av statsunderstöd till projekt för utveckling av social- och hälsovårdens informationsförvaltning
4) till betalning av utgifter som verksamheten vid Stiftelsen för alkoholforskning medför för Institutet för hälsa och välfärd
5) till ersättning till kommunerna för verksamheten vid utbildningsrådgivningarna
6) till betalning av stipendier som direkt hänför sig till inkomsterna av den nettobudgeterade samfinansierade verksamheten
7) för hälsofrämjande projekt som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför
8) för projekt i anslutning till förebyggande och övervakning av smittsamma sjukdomar som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför.
Förklaring:Institutet för hälsa och välfärd finns för främjande av befolkningens välfärd och hälsa, förebyggande av sjukdomar och sociala problem och utveckling av social- och hälsovårdstjänster. Institutet genomför sin uppgift genom forskning, uppföljning och utvärdering, utvecklingsarbete, expertpåverkan och myndighetsuppgifter samt internationellt samarbete. Institutet för hälsa och välfärd är dessutom statistikmyndighet inom sitt område samtidigt som institutet sörjer för kunskapsunderlaget inom sitt uppgiftsområde och för nyttiggörandet av det.
De totala kostnaderna för verksamheten vid institutet består till cirka 75 % av utförandet av lagstadgade myndighetsuppgifter och av sakkunniguppgifter till följd av dem. Den forsknings- och utvecklingsverksamhet som institutet bedriver producerar det kunskaps- och faktaunderlag som är nödvändigt för utförandet av dessa uppgifter.
Institutets verksamhet grundar sig på lagen om Institutet för hälsa och välfärd samt social- och hälsovårdsministeriets strategi Ett socialt hållbart Finland 2020. Enligt de centrala riktlinjer som härleds från dessa fastslås som mål för institutet att förnya sig enligt samarbetsparternas och kundernas behov, använda sitt informationsmaterial effektivt, förbättra sin framförhållning, fördela resurserna enligt prioritet och tillsammans med personalen bygga upp en gemensam arbetsorganisation.
Inom institutets verksamhet understryks dess roll som sakkunniginrättning genom att utnyttjandet av information främjas på alla nivåer inom beslutsfattandet. Detta stöder institutets verksamhet när det gäller att utveckla dataarkiv och information och att underlätta utnyttjandet av dem.
Resursminskningen vid Institutet för hälsa och välfärd förutsätter strategisk förnyelse av institutet.
Den i administrativt hänseende självständiga Stiftelsen för alkoholforskning främjar och stöder alkoholforskning och annan rusmedelsforskning genom att dela ut stipendier och genom att bedriva eller låta bedriva forskning samt genom att idka publikationsverksamhet i anslutning till forskningen.
Då resurserna minskar ser Institutet för hälsa och välfärd över prioritetsområdena för verksamheten så att de lagstadgade funktionerna och det kunskapsunderlag som behövs för beslutsfattandet säkerställs. Nedskärningarna fördelas i enlighet med strategin. Kärnfunktionerna fungerar effektivt, ekonomiskt och klientinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Institutets produktivitet ökar och överskottet av den avgiftsbelagda verksamheten används till produktutveckling och investeringar. Institutets informations- och statistikproduktion samt nättjänster och portaler utgör tillsammans en fungerande helhet. Institutets organisation fungerar som en helhet och organisationsstrukturen stöder institutets strategiska riktlinjer. Förvaltnings- och verksamhetsmetoderna vid Institutet för hälsa och välfärd främjar integreringen av jämställdhetsperspektivet mellan könen. Finansieringsstrukturen för Institutet för hälsa och välfärd är ändamålsenlig.
Institutet för hälsa och välfärd utvecklar och förnyar kunskapskapitalet. Personalens aktionsberedskap och kunnande utvecklas i enlighet med institutets strategi. Ledarskapet är professionellt och sporrande. Det välbefinnande som personalen upplever i sitt arbete ökar och arbetsgivarbilden blir bättre. Personalplaneringen är långsiktig.
Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats medfinansieringen i avtalsundersökningar och andra gemensamma projekt, inkomsterna av den avgiftsbelagda serviceverksamheten och beställda undersökningar som grundar sig på separata avtal, övriga försäljningsinkomster av den avgiftsbelagda verksamheten såsom royaltyer och motsvarande samt erhållna donationsmedel och sponsorinkomster.
Av anslaget har 350 000 euro reserverats för betalning av statsbidrag till Stiftelsen för alkoholforskning.
Inkomsterna av försäljning och förmedling av sällan förekommande vaccin har antecknats under moment 12.33.03.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 90 596 | 86 412 | 82 228 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 26 017 | 26 000 | 26 000 |
Nettoutgifter | 64 579 | 60 412 | 56 228 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 6 546 | ||
— överförts till följande år | 10 070 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten inom Institutet för hälsa och välfärd (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 6 399 | 6 300 | 6 300 |
Intäkter sammanlagt | 6 399 | 6 300 | 6 300 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | 23 | 150 | 150 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 4 600 | 4 350 | 4 350 |
— andel av samkostnader | 1 771 | 1 800 | 1 800 |
Kostnader sammanlagt | 6 371 | 6 150 | 6 150 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 28 | 150 | 150 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 100 | 102 | 102 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten inom Institutet för hälsa och välfärd (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
---|---|---|---|
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 25 467 | 25 000 | 25 000 |
— finansiering från EU | 2 991 | 2 800 | 2 800 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 819 | 700 | 700 |
— övriga intäkter från den samfinansierade verksamheten | 4 452 | 4 000 | 4 000 |
Intäkter sammanlagt | 33 729 | 32 500 | 32 500 |
Totala kostnader för projekten | 39 355 | 38 200 | 38 200 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -5 626 | -5 700 | -5 700 |
Självfinansieringsandel, % | 14 | 15 | 15 |
Totala kostnader för verksamheten (1 000 euro) och årsverken resultatområdesvis1)
2015 uppskattning |
årsv. | 2016 mål |
årsv. | |
Välfärd | 12 522 | 152 | 11 490 | 132 |
Hälsa | 16 521 | 200 | 15 096 | 176 |
Infektionssjukdomar | 8 152 | 100 | 7 450 | 93 |
Hälsoskydd | 9 729 | 113 | 8 891 | 105 |
System | 9 608 | 125 | 8 781 | 106 |
Statens tjänster | 5 863 | 69 | 8 570 | 92 |
Informationstjänster | 24 017 | 156 | 21 950 | 145 |
Sammanlagt | 86 412 | 915 | 82 228 | 849 |
1) Institutets organisation ändrades vid ingången av 2015. Gemensamma tjänster och övriga stödfunktioner har fördelats på verksamhetsområdena i förhållande till årsverken. I utgifterna ingår också anskaffningar av vaccin enligt vaccinationsprogrammet och användning av medlen under momentet för den rättsmedicinska verksamheten. Dessa utgifter minskar inte anslagen under momentet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Inbesparing som gäller sektorforskningen | -2 000 |
Medling vid brott och i vissa tvister (överföring från moment 28.40.01) (2 årsv.) | 170 |
Överföring av den före detta Hjelt-fondens andel i den särskilda enheten vid Helsingfors universitet till Institutet för hälsa och välfärd (överföring från moment 33.02.20) | 3 736 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -53 |
Finansiellt instrument för strategisk forskning (överföring till moment 29.40.54) | -3 290 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -1 044 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 52 |
Löneglidningsinbesparing | -358 |
Lönejusteringar | 397 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -450 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -272 |
Statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet (överföring till moment 23.01.22) | -582 |
Öppnande av offentliga datalager (regeringsprogr.) | -400 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -90 |
Sammanlagt | -4 184 |
2016 budget | 56 228 000 |
2015 budget | 60 412 000 |
2014 bokslut | 68 103 000 |