Statsbudgeten 2016
Avdelning 11
SKATTER OCH INKOMSTER AV SKATTENATUR
Förklaring:I skatteinkomster beräknas till staten inflyta ca 40,8 miljarder euro 2016. Skatteinkomsterna uppskattas växa med ca 2 % jämfört med vad som budgeterats för 2015 (budgeten inklusive tilläggsbudgetarna). På skatteinkomsternas utveckling inverkar skattebasernas utveckling och ändringarna i skattegrunderna. Bedömningar av hur de viktigaste skattebasposterna kommer att utvecklas 2016 anges i förklaringarna till inkomstmomenten. Det redogörs närmare för uppgörandet av skatteinkomstprognoser i finansministeriets promemoria den 28 september 2015 Budjettitalouden tuloarvioiden laadintamenettelyt valtiovarainministeriössä (www.vm.fi).
Enligt statsminister Sipiläs regeringsprogram är målsättningen med skattepolitiken att stärka tillväxten, företagandet och sysselsättningen. Enligt regeringsprogrammet är valperiodens viktigaste mål inom beskattningen följande:
- — Beskattningen sporrar till att arbeta, vara företagare, sysselsätta, ta risker, äga, investera och placera i Finland. Det totala skatteuttaget stiger inte under valperioden.
- — Beskattningen är förutsägbar och konsekvent. Den allmänna linjen för beskattningen slås fast i början av valperioden, och linjeändringar som medför osäkerhet ska undvikas under valperioden.
- — Skattelättnaderna fokuserar på låg- och medelinkomsttagare. Bidragsfällorna ska åtgärdas. Beskattningen av löneinkomster skärps inte på någon inkomstnivå.
- — Beskattningen utvecklas så att företagande, ägande och investeringar lönar sig bättre än för närvarande. Beskattningsstrukturen stöder Finlands konkurrenskraft och regeringens viktigaste mål. Tyngdpunkten inom beskattningen flyttas från beskattning av arbete och företagande till i synnerhet miljöskatter.
- — Den grundläggande principen inom beskattningen är en bred skattebas och låga skattesatser. Finland arbetar aktivt för att förhindra internationell skatteflykt.
- — Beskattningsförfarandena är kundorienterade och beaktar att beskattningen ska vara konsekvent, förutsägbar och trygga rättssäkerheten och tillgången till information.
Handlingsutrymmet inom skattepolitiken 2016 begränsas av det stora underskottet inom statsfinanserna samt behovet av anpassningsåtgärder inom den offentliga ekonomin. För att stödja hållbarheten i den offentliga ekonomin genomförs regeringsprogrammets skattelättnader stegivs under valperioden. År 2016 balanseras statsfinanserna genom skatteåtstramningar som man kommit överens om i regeringsprogrammet.
Beskattningen av arbete lindras i enlighet med regeringsprogrammet i synnerhet för låg- och medelinkomsttagare genom en höjning av arbetsinkomstavdraget med 450 miljoner euro 2016. Dessutom lindras grunderna för beskattningen av förvärvsinkomster 2016 så att de motsvarar förändringen i förtjänstnivåindexet. Överlåtelseförlust kommer att bli avdragsgill från all kapitalinkomst, då den enligt gällande lagstiftning är avdragsgill endast från överlåtelsevinst. Giltighetstiden för lagen om källskatt för löntagare från utlandet förlängs. För 2016 införs en tidsbunden möjlighet till s.k. verksam ånger inom beskattningen. Parametrarna för rundradioskatten justeras till följd av indexfrysningen av det anslag som ska överföras till Rundradion Ab så, att det minsta skattebelopp som tas ut höjs från 51 till 70 euro. Den lägsta inkomstgränsen för när skatt ska börja betalas stiger således från ca 7 500 euro till ca 10 300 euro per år. Bilbeskattningen lindras med sammanlagt ca 200 miljoner euro under regeringsperioden. Lindringen genomförs stegvis 2016—2019. Genom att ändringen genomförs stegvis strävar man efter att dämpa effekterna på beteendet och att undvika marknadsstörningar inom bilhandeln och en plötslig nedgång i lagervärden som en omfattande skatteändring av engångsnatur orsakar samt orättvisa effekter för konsumenterna.
Skatten på tobak, fordonsskatten, avfallsskatten samt skatten på bränslen för uppvärmning, kraftverk och arbetsmaskiner höjs. Höjningen av skatten på tobak genomförs stegvis för att dämpa effekterna på beteendet. Den avdragsgilla andelen av bolåneräntorna minskas. Dessutom sänks den nedre gränsen för den temporära högsta inkomstklassen (den s.k. solidaritetsklassen), som infördes 2013, från 90 000 euro till 72 300 euro för åren 2016 och 2017, och den övre skattesatsen för kapitalinkomster höjs från 33 % till 34 % fr.o.m. 2016.
I enlighet med regeringsprogrammet kommer effekterna på skatteintäkterna till följd av regeringens ändringar i skattegrunderna att kompenseras till kommunerna.
Av tabellen framgår effekterna på statens skatteinkomster till följd av de ändringar i skattegrunderna som träder i kraft 2016. Beroende på tidpunkten för skatteuppbörden och skatteredovisningen är effekten på kassainflödet i statens budgetekonomi det år ändringarna av skattegrunderna träder i kraft ofta mindre än den bestående effekten på årsnivå.
Effekterna på statens skatteintäkter 2016 till följd av ändringar i skattegrunderna (mn euro)
Effekter 2016 | Effekten på årsnivå |
|
Skatt på förvärvs- och kapitalinkomster | ||
— indexjustering i beskattningen av förvärvsinkomster motsvarande den höjda inkomstnivån | -105 | -115 |
— höjning av arbetsinkomstavdraget | -190 | -210 |
— nivåjustering av rundradioskatten | -18 | -20 |
— sänkning av den nedre gränsen för den s.k. solidaritetsskatten | 31 | 34 |
— höjning av den övre kapitalskattesatsen | 17 | 34 |
— avdragsgillhet för privatpersoners donationer till högskolorna | -3 | -3 |
— begränsning av rätten till ränteavdrag för bolån, beslut av statsminister Sipiläs regering | 10 | 11 |
— begränsning av rätten till ränteavdrag för bolån, en lag antagen av den föregående riksdagen | 10 | 11 |
— avdragsgillhet för överlåtelseförlust från all kapitalinkomst | -10 | -20 |
— förlängning av giltighetstiden för lagen om källskatt för löntagare från utlandet1) | 9 | 10 |
— verksam ånger | 7 | 10 |
Samfundsskatt | ||
— kommunernas och församlingarnas höjda utdelning av samfundsskatten upphör, en lag antagen av den föregående riksdagen | 305 | 357 |
Punktskatter | ||
---|---|---|
— höjning av skatten på tobak | 35 | 68 |
— höjning av skatten på bränslen för uppvärmning, kraftverk och arbetsmaskiner | 78 | 85 |
— slopande av skattefriheten på flytgas, en lag antagen av den föregående riksdagen | 9 | 10 |
— sänkning av skatten på torv, en lag antagen av den föregående riksdagen2) | -11 | -12 |
Fordonsskatt | ||
— höjning av fordonsskatten 2016, en lag antagen av den föregående riksdagen | 100 | 180 |
Bilskatt | ||
— sänkning av bilskatten | -31 | -31 |
Avfallsskatt | ||
— höjning av avfallsskatten | 4 | 5 |
Sammanlagt | 247 | 404 |
— varav åtgärder som ökar skatteintäkterna | 615 | 815 |
— varav åtgärder som minskar skatteintäkterna | -368 | -411 |
1) Enligt lagen om källskatt för löntagare från utlandet omfattas den skattskyldige av källskatt (35 %) och inte så att förvärvsinkomsterna beskattas på normalt sätt vid stats- och kommunalbeskattningen. Eftersom källskatten endast inflyter till staten, följer av lagen att statens skatteinkomster ökar men andra skattetagares skatteinkomster minskar.
2) Skatten på torv sjunker, om EU-kommissionen godkänner ändringen av stödsystemet för skogsflis.
De ändringar i beskattningsgrunderna som föreslås och som det beslutats om tidigare höjer statens skatteinkomster 2016 med sammanlagt ca 0,4 miljarder euro på årsnivå.
Statens skatteinkomster enligt skatteslag 2013—2016 (mn euro)
2013 bokslut |
2014 bokslut |
2015 (budget + tilläggsb. I + tilläggsb. II + tilläggsb. III) |
2016 budgetprop. |
|
Skatter på grund av inkomst och förmögenhet | 12 062 | 12 328 | 12 606 | 12 895 |
Skatter på grund av omsättning | 17 298 | 17 459 | 17 576 | 17 813 |
Punktskatter | 6 573 | 6 563 | 6 870 | 7 059 |
Övriga skatter och inkomster av skattenatur | 2 807 | 2 921 | 2 876 | 3 015 |
Sammanlagt | 38 740 | 39 271 | 39 927 | 40 782 |
Den totala skattenivån påverkas förutom av statens beslut även av kommunernas skattebeslut och socialförsäkringsavgifterna. I tabellen nedan anges, i förhållande till bruttonationalprodukten, de skatter som sammanlagt inflyter inom samhällsekonomin (den totala skattegraden) både sektorsvis och enligt skatteslag. Den totala skattegraden förutses i stort sett hålla sig på samma nivå som under de senaste åren.
Skatteinkomster som offentliga samfund får, sektorsvis och enligt skatteslag, % av BNP
2014 | 2015 | 2016 | |
Sektorsvis: | |||
Skatter och socialförsäkringsavgifter sammanlagt | 43,9 | 44,5 | 44,2 |
Staten | 20,8 | 21,0 | 20,8 |
Kommuner | 10,3 | 10,6 | 10,3 |
Socialskyddsfonderna | 12,8 | 13,0 | 13,1 |
Enligt skatteslag: | |||
Skatter och socialförsäkringsavgifter sammanlagt | 43,9 | 44,5 | 44,2 |
Direkta skatter | 16,7 | 17,2 | 16,8 |
Skatter på produktion och import | 14,4 | 14,4 | 14,3 |
Socialförsäkringsavgifter | 12,8 | 13,0 | 13,1 |
Med skatteutgifter avses sådana avvikelser från beskattningens normala grundstruktur som har fastställts inom skattelagstiftningen. Med skatteutgifter avses i praktiken skattefrihet, skatteavdrag, lägre skattesatser och andra med dessa jämförbara metoder, med hjälp av vilka en viss näringsgren eller skattskyldighetsgrupp stöds. I motsats till direkta stöd syns skatteutgifterna huvudsakligen inte under utgiftsmomenten i statsbudgeten utan de förverkligas i form av uteblivna skatteinkomster. I de flesta fall går det inte att räkna ut ett exakt belopp för skatteutgifterna utan uppföljningen av dem grundar sig på uppskattningar av beloppen. I fråga om vissa skatteutgifter är det omöjligt att göra upp en beräkning i eurobelopp beroende på att den tillgängliga informationen är bristfällig. Definitionerna på skatteutgifter samt bedömningar av deras effekter på skatteintäkterna är beroende av det sedvanliga skattesystemet och de metoder som används vid uträkningen av skatteutgifterna. Skatteutgifterna uträknas enligt respektive bestämmelser och med hjälp av en statisk kalkyl. Det sedvanliga skattesystemet och de uträkningsmetoder som ligger till grund för de skatteutgiftsberäkningar som här framgår har beskrivits i en rapport av Statens ekonomiska forskningscentral, Verotuet Suomessa 2009 (www.vatt.fi).
Vid granskning av skatteutgifterna bör det beaktas att slopandet av en skatteutgift inte nödvändigtvis ökar skatteinkomsterna med motsvarande belopp. En del av stöden är överlappande, vilket innebär att de påverkar varandras storlek. Stöden inverkar också på priser och beteende, vilket inte kan beaktas vid den statiska uträkningen av skatteutgifter. På grund av dessa orsaker är de slutliga effekterna av slopandet av en enskild skatteutgift svåra att uppskatta. Det är emellertid viktigt att skatteutgifterna följs upp, eftersom betydande offentligt stöd styrs via dessa till olika objekt. Skatteutgifterna gör även skattebaserna smalare och komplicerar ofta skattesystemet.
För närvarande har inemot 190 olika skatteutgifter definierats. För ungefär en tredjedel av dessa kan inte någon beräkning i eurobelopp företes och för en del kan endast en uppskattning företes. Skatteutgifternas totalbelopp 2016 uppskattas till ca 25,3 miljarder euro, varav 16,6 miljarder euro hänför sig till statens skatteinkomster. I tabellen nedan presenteras antalet skatteutgifter samt uppskattningar av deras storlek i euro 2015 och 2016. I förklaringsdelen under respektive skatteinkomstmoment anges de viktigaste skatteutgifter som sänker intäkterna under momentet.
År 2016 ökar skatteutgifterna till följd av den föreslagna höjningen av arbetsinkomstavdraget. Inskränkningen av rätten till ränteavdrag minskar skatteutgifternas belopp i euro. Avdragsgillheten för privatpersoners donationer till högskolorna blir en ny skatteutgift. Skatteutgiften som föranleds av skattefriheten för flytgas slopas.
Skatteutgifterna 2015 och 2016
2015, st. | 2015, mn euro | 2016, st. | 2016, mn euro | |
Personbeskattning | 50 | 15 465 | 51 | 16 139 |
Näringsbeskattning | 28 | 871 | 28 | 897 |
Beskattning av jord- och skogsbruk | 20 | 122 | 20 | 127 |
Överlåtelsebeskattning | 12 | 2 099 | 12 | 2 099 |
Fastighetsbeskattning | 7 | 623 | 7 | 600 |
Arvs- och gåvobeskattning | 15 | 227 | 15 | 237 |
Mervärdesbeskattning | 20 | 2 921 | 20 | 3 015 |
Punktbeskattning | 28 | 2 099 | 27 | 2 147 |
Socialförsäkringsavgifter | 6 | kan inte räknas ut | 6 | kan inte räknas ut |
Sammanlagt | 186 | 24 427 | 186 | 25 261 |
Avdelningens inkomstposter 2014—2016
År 2014 bokslut 1000 € |
År 2015 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2016 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2015—2016 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Skatter på grund av inkomst och förmögenhet | 12 328 027 | 11 993 000 | 12 895 000 | 902 000 | 8 |
01. | Skatt på förvärvs- och kapitalinkomster | 9 117 056 | 8 866 000 | 9 217 000 | 351 000 | 4 |
02. | Samfundsskatt | 2 432 759 | 2 467 000 | 2 877 000 | 410 000 | 17 |
03. | Källskatt på ränteinkomster | 141 652 | 120 000 | 91 000 | -29 000 | -24 |
04. | Skatt på arv och gåva | 499 060 | 540 000 | 710 000 | 170 000 | 31 |
(05.) | Bankskatt | 137 500 | — | — | — | 0 |
(06.) | Kraftverksskatt | — | — | — | — | 0 |
04. | Skatter och avgifter på grund av omsättning | 17 458 906 | 17 849 500 | 17 812 800 | -36 700 | 0 |
01. | Mervärdesskatt | 16 552 721 | 16 932 000 | 16 868 000 | -64 000 | 0 |
02. | Skatt på vissa försäkringspremier | 749 584 | 760 000 | 785 000 | 25 000 | 3 |
03. | Apoteksavgifter | 156 601 | 157 500 | 159 800 | 2 300 | 1 |
08. | Punktskatter | 6 562 808 | 7 107 000 | 7 059 000 | -48 000 | -1 |
01. | Punktskatt på tobak | 785 292 | 863 000 | 929 000 | 66 000 | 8 |
04. | Punktskatt på alkoholdrycker | 1 393 981 | 1 384 000 | 1 340 000 | -44 000 | -3 |
05. | Punktskatt på sötsaker, glass och läskedrycker | 256 794 | 264 000 | 257 000 | -7 000 | -3 |
07. | Energiskatter | 4 112 704 | 4 581 000 | 4 518 000 | -63 000 | -1 |
08. | Punktskatt på vissa dryckesförpackningar | 14 037 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
10. | Övriga skatter | 2 760 124 | 2 853 000 | 2 902 000 | 49 000 | 2 |
03. | Bilskatt | 917 993 | 993 000 | 839 000 | -154 000 | -16 |
05. | Överlåtelseskatt | 702 164 | 614 000 | 698 000 | 84 000 | 14 |
06. | Lotteriskatt | 218 395 | 225 000 | 225 000 | — | 0 |
07. | Fordonsskatt | 877 619 | 957 000 | 1 115 000 | 158 000 | 17 |
08. | Avfallsskatt | 43 954 | 64 000 | 25 000 | -39 000 | -61 |
19. | Övriga inkomster av skattenatur | 160 497 | 108 810 | 112 952 | 4 142 | 4 |
(02.) | Lästavgifter | 1 051 | — | — | — | 0 |
03. | Banskatt | 18 057 | 5 450 | 5 341 | -109 | -2 |
04. | Vissa avgifter på kommunikationsområdet | 28 204 | 28 783 | 28 570 | -213 | -1 |
05. | Vissa avgifter för trafiken | 15 862 | 18 429 | 18 751 | 322 | 2 |
06. | Farledsavgifter | 87 587 | 42 628 | 44 800 | 2 172 | 5 |
(07.) | Tillsynsavgift för besiktningsverksamheten | 0 | — | — | — | 0 |
08. | Oljeavfallsavgift | 3 429 | 4 000 | 4 000 | — | 0 |
09. | Övriga skatteinkomster | 3 442 | 3 500 | 6 000 | 2 500 | 71 |
10. | El- och naturgasnätsavgifter och vindkraftsavgift inom vindkraftsområdet vid Bottenviken | 2 865 | 3 020 | 3 090 | 70 | 2 |
11. | Förvaltningsavgifter till Verket för finansiell stabilitet | — | 3 000 | 2 400 | -600 | -20 |
Sammanlagt | 39 270 364 | 39 911 310 | 40 781 752 | 870 442 | 2 |