Statsbudgeten 2016
Under momentet beräknas inflyta 4 518 000 000 euro.
Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om accis på flytande bränslen (1472/1994) och lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen (1260/1996).
I prognosen för energiskatteintäkterna utnyttjas i stor utsträckning den energibalans som utarbetas vid arbets- och näringsministeriets energiavdelning. Vid utarbetandet av energibalansen används konjunkturprognoser som finansministeriet och olika forskningsinstitut har gjort upp för dels hela samhällsekonomin, dels de olika branscherna.
Den förväntade utvecklingen inom de centrala poster som ingår i energiskattebasen (%)
2014 bokslut |
2015 prognos |
2016 prognos |
|
Förbrukning av motorbensin | -2½ | 1½ | 1½ |
Förbrukning av dieselolja | -1,2 | 1½ | 1½ |
Elförbrukning | 2,6 | 1 | 1½ |
Energiskatterna har under de senaste åren höjts avsevärt. Skatterna inom elskatteklass I och skatterna för trafik-, uppvärmnings-, kraftverks- och arbetsmaskinsbränslen höjdes vid ingången av 2015. Nivån för elskatten inom gruvdrift fastslogs så att den överensstämmer med nivån enligt elskatteklass I i stället för den tidigare lägre elskatteklass II. Dessutom utfördes ändringar i gränserna för småskalig elproduktion och skatten på torv sänktes. Skatten på torv sjunker 2016, om EU-kommissionen godkänner ändringen av stödsystemet för skogsflis. På flytgas införs skatt liksom för andra uppvärmningsbränslen.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om punktskatt på flytande bränslen och lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen. Enligt propositionen höjs skatten på uppvärmningsbränslen, skatten på kraftverksbränslen och på bränslen för arbetsmaskiner 2016 samt sänks elskatten inom gruvdrift 2017. Höjningen av skatten på bränslen för uppvärmning, kraftverk och arbetsmaskiner uppskattas öka statens skatteinkomster med ett nettobelopp på ca 75 miljoner euro på årsnivå.
Skattenivån 2015 (inkl. försörjningsberedskapsavgift) |
Skattenivån fr.o.m. 1.1.2016 | |
Motorbensin, cent/l | 68,13 | 68,13 |
Dieselolja, cent/l | 50,61 | 50,61 |
Lätt brännolja, cent/l | 18,74 | 21,40 |
Tung brännolja, cent/kg | 22,12 | 25,36 |
El I (hushållen, servicesektorn osv.), cent/kWh | 2,253 | 2,253 |
El II (industrin), cent/kWh | 0,703 | 0,703 |
Stenkol, €/t | 154,42 | 178,54 |
Naturgas, €/MWh | 15,444 | 17,424 |
Flytgas cent/kg | 0 | 24,93 |
Bränntorv, €/MWh | 3,40 | 1,901) |
1) Skatten på torv sjunker, om EU-kommissionen godkänner ändringen av stödsystemet för skogsflis.
Den förväntade utvecklingen av skatteutfallet enligt energiprodukt (mn euro)
2014 bokslut |
2015 budget |
2016 budgetprop. |
|
Motorbensin1) | 1 298 | 1 295 | 1 280 |
Diesel1) | 1 246 | 1 293 | 1 350 |
Elström | 977 | 1 147 | 1 100 |
Övriga | 592 | 645 | 708 |
Sammanlagt | 4 113 | 4 380 | 4 518 |
1) Inbegriper ersättande biobränslen.
Under momentet för energiskatt ingår 11 skatteutgifter, vars totalbelopp uppskattas till ca 2,1 miljarder euro 2016. Utöver de viktigaste energiskatteutgifterna som anges i tabellen nedan finns det andra skatteutgifter som hänför sig till momentet. Till dem hör skattesatser som är lägre än normen för elström och naturgas som används i trafiken, den lägre skattesatsen för elström för maskinsalar samt skattefriheten i fråga om fasta och gasformiga biobränslen och elström för spårtrafik.
De viktigaste skatteutgifterna (mn euro)
2014 | 2015 | 2016 | |
Lägre skattesats för dieselbränsle1) | 724 | 734 | 743 |
Lägre skattesats än för diesel för lätt brännolja som används i arbetsmaskiner | 516 | 504 | 480 |
Lägre skattesats för torv2) | 74 | 105 | 114 |
Lägre elskattesats för industri och växthus | 448 | 563 | 591 |
Halverad CO2-skatt för CHP-anläggningar | 71 | 86 | 103 |
Övriga | 37 | 44 | 34 |
1) I fråga om denna skatteutgift måste man beakta den drivkraftsskatt på personbilar och paketbilar som ingår i fordonsskatten och som räknas som en skattesanktion.
2) Skatten på torv följer inte den nuvarande energiskattemodellen.
Till energiskatteutgifterna hör dessutom energiskattestöd till jordbruket och trädgårdsodlingen, vars belopp är ca 34 miljoner euro, och skatteåterbäring till energiintensiva företag till ett belopp av ca 221 miljoner euro 2016. De ovannämnda skatteutgifterna hänför sig till utgiftsmoment 28.91.41 och minskar därför inte det belopp som inflyter under inkomstmomentet för energiskatter.
2016 budget | 4 518 000 000 |
2015 III tilläggsb. | -39 000 000 |
2015 II tilläggsb. | -160 000 000 |
2015 I tilläggsb. | -2 000 000 |
2015 budget | 4 581 000 000 |
2014 bokslut | 4 112 704 123 |