Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2016

07. EnergiskatterPDF-versio

Under momentet beräknas inflyta 4 518 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om accis på flytande bränslen (1472/1994) och lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen (1260/1996).

I prognosen för energiskatteintäkterna utnyttjas i stor utsträckning den energibalans som utarbetas vid arbets- och näringsministeriets energiavdelning. Vid utarbetandet av energibalansen används konjunkturprognoser som finansministeriet och olika forskningsinstitut har gjort upp för dels hela samhällsekonomin, dels de olika branscherna.

Den förväntade utvecklingen inom de centrala poster som ingår i energiskattebasen (%)

  2014
bokslut
2015
prognos
2016
prognos
       
Förbrukning av motorbensin -2½
Förbrukning av dieselolja -1,2
Elförbrukning 2,6 1

Energiskatterna har under de senaste åren höjts avsevärt. Skatterna inom elskatteklass I och skatterna för trafik-, uppvärmnings-, kraftverks- och arbetsmaskinsbränslen höjdes vid ingången av 2015. Nivån för elskatten inom gruvdrift fastslogs så att den överensstämmer med nivån enligt elskatteklass I i stället för den tidigare lägre elskatteklass II. Dessutom utfördes ändringar i gränserna för småskalig elproduktion och skatten på torv sänktes. Skatten på torv sjunker 2016, om EU-kommissionen godkänner ändringen av stödsystemet för skogsflis. På flytgas införs skatt liksom för andra uppvärmningsbränslen.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om punktskatt på flytande bränslen och lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen. Enligt propositionen höjs skatten på uppvärmningsbränslen, skatten på kraftverksbränslen och på bränslen för arbetsmaskiner 2016 samt sänks elskatten inom gruvdrift 2017. Höjningen av skatten på bränslen för uppvärmning, kraftverk och arbetsmaskiner uppskattas öka statens skatteinkomster med ett nettobelopp på ca 75 miljoner euro på årsnivå.

  Skattenivån 2015
(inkl. försörjningsberedskapsavgift)
Skattenivån fr.o.m. 1.1.2016
     
Motorbensin, cent/l 68,13 68,13
Dieselolja, cent/l 50,61 50,61
Lätt brännolja, cent/l 18,74 21,40
Tung brännolja, cent/kg 22,12 25,36
El I (hushållen, servicesektorn osv.), cent/kWh 2,253 2,253
El II (industrin), cent/kWh 0,703 0,703
Stenkol, €/t 154,42 178,54
Naturgas, €/MWh 15,444 17,424
Flytgas cent/kg 0 24,93
Bränntorv, €/MWh 3,40 1,901)

1) Skatten på torv sjunker, om EU-kommissionen godkänner ändringen av stödsystemet för skogsflis.

Den förväntade utvecklingen av skatteutfallet enligt energiprodukt (mn euro)

  2014
bokslut
2015
budget
2016
budgetprop.
       
Motorbensin1) 1 298 1 295 1 280
Diesel1) 1 246 1 293 1 350
Elström 977 1 147 1 100
Övriga 592 645 708
Sammanlagt 4 113 4 380 4 518

1) Inbegriper ersättande biobränslen.

Under momentet för energiskatt ingår 11 skatteutgifter, vars totalbelopp uppskattas till ca 2,1 miljarder euro 2016. Utöver de viktigaste energiskatteutgifterna som anges i tabellen nedan finns det andra skatteutgifter som hänför sig till momentet. Till dem hör skattesatser som är lägre än normen för elström och naturgas som används i trafiken, den lägre skattesatsen för elström för maskinsalar samt skattefriheten i fråga om fasta och gasformiga biobränslen och elström för spårtrafik.

De viktigaste skatteutgifterna (mn euro)

  2014 2015 2016
       
Lägre skattesats för dieselbränsle1) 724 734 743
Lägre skattesats än för diesel för lätt brännolja som används i arbetsmaskiner 516 504 480
Lägre skattesats för torv2) 74 105 114
Lägre elskattesats för industri och växthus 448 563 591
Halverad CO2-skatt för CHP-anläggningar 71 86 103
Övriga 37 44 34

1) I fråga om denna skatteutgift måste man beakta den drivkraftsskatt på personbilar och paketbilar som ingår i fordonsskatten och som räknas som en skattesanktion.

2) Skatten på torv följer inte den nuvarande energiskattemodellen.

Till energiskatteutgifterna hör dessutom energiskattestöd till jordbruket och trädgårdsodlingen, vars belopp är ca 34 miljoner euro, och skatteåterbäring till energiintensiva företag till ett belopp av ca 221 miljoner euro 2016. De ovannämnda skatteutgifterna hänför sig till utgiftsmoment 28.91.41 och minskar därför inte det belopp som inflyter under inkomstmomentet för energiskatter.


2016 budget 4 518 000 000
2015 III tilläggsb. -39 000 000
2015 II tilläggsb. -160 000 000
2015 I tilläggsb. -2 000 000
2015 budget 4 581 000 000
2014 bokslut 4 112 704 123