Statsbudgeten 2016
Under momentet beräknas inflyta 16 868 000 000 euro.
Förklaring:Skatten grundar sig på mervärdesskattelagen (1501/1993). Den största delen av mervärdesskattebasen utgörs av hushållens konsumtion, som står för nästan 70 % av mervärdesskatteintäkterna. Mervärdesskatt inflyter också av insatsförbrukningen inom den statliga sektorn och i de socialskyddsfonder som hänför sig till den offentliga sektorn. Också på kommunernas och samkommunernas insatsförbrukning tas det ut mervärdesskatt, men eftersom den skatt som tagits ut återbetalas till lokalförvaltningen ökar skatten inte statens mervärdesskatteintäkter. En viktig del av skatteutfallet är också den mervärdesskatt som tas ut på insatsförbrukningen inom så kallad övrig skattefri verksamhet. Här ingår bl.a. mervärdesskatten från insatsförbrukning inom finansierings- och försäkringsverksamhet, vid ägande och hyrning av bostäder samt inom privat hälso- och sjukvård samt socialservice. Sammanlagt ca 86 % av statens mervärdesskatteinflöde kommer från hushållens konsumtion, statens och socialskyddsfondernas insatsförbrukning och insatsförbrukning inom övrig skattefri verksamhet. Dessutom inflyter mervärdesskatt bl.a. genom insatsförbrukning inom icke-vinstsyftande sammanslutningar som betjänar hushållen samt genom dessa sammanslutningars investeringar.
Förändringen i centrala poster som ingår i mervärdesskattebasen, %
2014 | 2015 prognos |
2016 prognos |
|
Skattebas för hushållens skattepliktiga konsumtionsutgifter | 0,3 | 0,0 | 1,4 |
Insatsförbrukning inom den statliga sektorn och socialskyddsfonderna | -0,8 | -0,3 | 1,0 |
Insatsförbrukning inom övrig skattefri verksamhet | 1,2 | 0,2 | 2,5 |
Inflödet av mervärdesskatt består av mervärdesskatt som Skatteförvaltningen och Tullen tar ut och av belopp som övriga statliga räkenskapsverk bokför under mervärdesskattemomentet. Tullen tar ut mervärdesskatt för import från länder utanför Europeiska unionen. De återbäringar av mervärdesskatt som dras av från det totala inflödet består av skatter som återbetalas till mervärdesskattepliktiga på grund av deklarationer, ansökningar och ändringar. Utöver egentlig skatt ingår i återbäringarna den mervärdesskatt som återbetalas till kommunerna.
Influten mervärdesskatt (mn euro)
2014 bokslut |
2015 budget |
2016 budgetprop. |
|
Skatteförvaltningens bruttoutfall | 25 048 | 25 139 | 25 711 |
Tullverkets nettoutfall | 2 395 | 2 325 | 2 432 |
Mervärdesskatteutfallet från övriga statliga räkenskapsverk | 59 | 59 | 60 |
Skatteförvaltningens återbäringar | -10 949 | -10 865 | -11 335 |
Influten mervärdesskatt sammanlagt | 16 553 | 16 658 | 16 868 |
Utfallet för mervärdesskatteprognosen beror i avgörande grad på hur väl man kan förutse utvecklingen i konsumtionens totala värde och hur konsumtionen inriktas. Förändringar i konsumtionen inverkar inte bara på den nuvarande konsumtionen utan också på den förväntade framtida konsumtionen och därigenom på den förväntade mervärdesskattebasen.
I intäktsprognosen har man beaktat skatteutgifter inom mervärdesbeskattningen som består av sänkta skattesatser. Som skatteutgifter fastställs även vissa poster som avviker från EU:s mervärdesskattedirektiv samt den lättnad som hänför sig till den nedre gränsen för mervärdesskatten. År 2016 finns det 20 olika skatteutgifter inom mervärdesbeskattningen. Deras totala belopp beräknas uppgå till ca 3 miljarder euro.
Skatteutgifter inom mervärdesbeskattningen (mn euro)
2014 | 2015 | 2016 | |
Reducerad mervärdesskattesats för livsmedel och foder (14 %) | 1 191 | 1 181 | 1 196 |
Reducerad mervärdesskattesats för läkemedel (10 %) | 324 | 323 | 328 |
Reducerad mervärdesskattesats för persontransporter (10 %) | 253 | 258 | 266 |
Reducerad mervärdesskattesats på försäljningen av tidningar och tidskrifter genom prenumeration samt försäljningen av upplagor av föreningars medlemstidningar (10 %) | 118 | 117 | 119 |
Reducerad mervärdesskattesats för restaurangservice och måltidsservice (14 %) | 509 | 519 | 533 |
Övriga skatteutgifter | 520 | 523 | 573 |
Skatteutgifter sammanlagt | 2 915 | 2 921 | 3 015 |
2016 budget | 16 868 000 000 |
2015 II tilläggsb. | -274 000 000 |
2015 budget | 16 932 000 000 |
2014 bokslut | 16 552 721 016 |