Talousarvioesitys 2016
01. Liikenteen turvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 47 826 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen.
Selvitysosa:Liikenteen turvallisuusvirasto vastaa kaikkien liikennemuotojen viranomaispalveluista. Liikenteen viranomaispalvelut liittyvät liikennejärjestelmän turvallisuuteen, tietovarantoihin, toimintavarmuuteen ja markkinoihin.
Liikenteen turvallisuusviraston tehtävänä on muun muassa:
- — liikenteen verotus-, rekisteröinti- ja valvontatehtävät
- — liikennejärjestelmän lupa-ja valvontatehtävät
- — liikennealan koulutukseen ja tutkintojen järjestämiseen liittyvät tehtävät
- — viraston toimialaan kuuluvat liikennemarkkinoihin liittyvät tehtävät
- — liikenteen turvallisuuden edistämiseen ja liikenteen ympäristövaikutuksiin kuuluvat tehtävät
- — liikenteen viestintä- ja valistustehtävät
- — liikennejärjestelmän toimivuuden varmistaminen normaaliolojen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa
Liikenteen turvallisuusviraston Trafin rooli hallinnonalan painopisteiden toteuttamisessa on:
- — edistää liikenteen palvelumarkkinoiden ja asiakaslähtöisten palvelujen syntymistä mahdollistavalla sääntelyllä, suunnitelmallisella vaikuttamisella ja kokeiluilla
- — pyrkiä ohjaamaan kuluttajakysyntää liikenteen energiareformia tukevilla palveluilla
- — avata ja hyödyntää tietoa uusien liiketoimintamahdollisuuksien ja liikennepalvelujen aikaansaamiseksi
- — turvata liikenne- ja viestintäyhteyksiä parantamalla liikenteen toimintavarmuutta ja turvallisuutta
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Liikenteen turvallisuusvirastolle vuodelle 2016 seuraavat keskeiset toiminnalliset tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita sekä hallinnonalalle asetettuja muita tavoitteita.
Tulostavoite | 2014 toteutunut |
2015 talousarvio |
2016 tavoite |
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA | |||
Liikenteen ja viestinnän palvelumarkkinat ja palvelut | |||
Liikennejärjestelmän sääntely on tarkoituksenmukaista ja toimialan kehityksen mahdollistavaa. | Nykyisen sääntelyn purkamis- ja keventämismahdollisuudet arvioitu ja ryhdytty toimenpiteisiin. Uusissa säädös- ja määräyshankkeissa sääntelyn tehokkuus otettu huomioon | ||
Virasto vaikuttaa suunnitelmallisesti merkittäviin asioihin liikenteen kansainvälisessä, EU- ja kansallisessa toimintäympäristössä. Vaikuttamisessa asioiden valmistelu tapahtuu tiiviisti sidosryhmien kanssa yhteistyötä tehden. | Vaikuttamissuunnitelma on päivitetty säännöllisesti. Suunnitelma on toteutunut ja se on arvioitu | ||
Liikenteen energiareformi | |||
Kuluttajien kysynnän ohjaaminen puhtaampiin ajoneuvoihin | Toimenpiteet toteutettu | ||
Tiedon hyödyntäminen ja liiketoimintamahdollisuudet | |||
Liikenteen tietoa hyödyntämällä luodaan uusia toimintatapoja, palveluja, innovaatioita ja liiketoimintamahdollisuuksia. | Liikenteen tiedon hyödyntämistä koskeva tiekartta on päivitetty ja tiekartta on toteutunut | ||
Liikenne- ja viestintäyhteydet | |||
Liikennejärjestelmän toimintavarmuus ja turvallisuus | Liikenteen toimintavarmuutta ja turvallisuutta on parannettu äly- ja tietopalveluilla sekä poikkihallinnollista yhteistyötä vahvistamalla | ||
Palvelutaso | |||
Asiakastyytyväisyys, asiakkaat (asteikko 1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Asiakastyytyväisyys, sidosryhmät (asteikko 1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS | |||
Viranomaistehtävät | |||
Viraston palveluja kehittämällä tuotetaan kustannussäästöjä. | Toiminnan tehokkuus paranee koko palveluketjussa | ||
TUOTTAVUUS | |||
Työn tuottavuuden kasvu-% vähintään | -1,65 | 1 | 1 |
Kokonaistuottavuuden kasvu-% vähintään | -1,71 | 2 | 2 |
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % (kolmen vuoden keskiarvo, %) | 105 | 101...107 | 101...107 |
Liikenteen turvallisuusviraston bruttomenot ovat noin 128,8 milj. euroa. Tästä maksullisen toiminnan tuloilla katetaan 81,0 milj. euroa ja 47,8 milj. euroa nettomäärärahalla. Nettomäärärahan mitoituksessa on otettu huomioon momentille 11.19.05 budjetoitua lentoliikenteen valvontamaksua vastaavat menot 11,5 milj. euroa sekä momentille 11.19.07 budjetoitua katsastustoiminnan valvontamaksua vastaavat menot 7,3 milj. euroa. Ajoneuvoverotustehtävän menot ovat 11,16 milj. euroa. Keskeisimmät julkisoikeudelliset suoritteet tulonmuodostuksen kannalta ovat tieliikenteen ajoneuvojen rekisteröintiin ja liikenteeseen ottoon, ajokokeisiin, tutkintoihin ja ajokortteihin liittyvät suoritteet sekä erilaiset henkilöiden pätevyyteen liittyvät suoritteet.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 138 150 | 134 630 | 138 066 |
Bruttotulot | 90 571 | 85 041 | 90 240 |
Nettomenot | 47 579 | 49 589 | 47 826 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 15 051 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 15 685 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 77 223 | 75 824 | 81 023 |
— Ajoneuvojen rekisteröinti | 36 132 | 33 975 | 32 433 |
— Ajo-oikeudet ja tutkinnot | 30 356 | 27 451 | 35 274 |
— Luvat ja valvonta | 10 736 | 14 398 | 13 316 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 8 977 | 9 217 | 9 217 |
Tuotot yhteensä | 86 200 | 85 041 | 90 240 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 73 993 | 75 627 | 80 985 |
— Ajoneuvojen rekisteröinti | 33 801 | 30 675 | 30 819 |
— Ajo-oikeudet ja tutkinnot | 26 769 | 25 611 | 34 144 |
— Luvat ja valvonta | 13 423 | 19 341 | 16 022 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 8 487 | 8 612 | 9 217 |
Kustannukset yhteensä | 82 480 | 84 239 | 90 202 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 3 230 | 197 | 38 |
— Ajoneuvojen rekisteröinti | 2 331 | 3 300 | 1 614 |
— Ajo-oikeudet ja tutkinnot | 3 587 | 1 840 | 1 130 |
— Luvat ja valvonta | -2 687 | -4 943 | -2 706 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 490 | 605 | - |
Kustannusvastaavuus yhteensä | 3 720 | 802 | 38 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 104 | 100 | 100 |
— Liikennevälineiden rekisteröinti | 107 | 111 | 105 |
— Pätevyyksien rekisteröinti | 113 | 107 | 103 |
— Tutkinnot, luvat ja valvonta | 80 | 74 | 83 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 106 | 107 | - |
Kustannusvastaavuus, % yhteensä | 104 | 101 | 100 |
Veroluonteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Tuotot | |||
---|---|---|---|
Lentoliikenteen valvontamaksu | 11 045 | 11 100 | 11 451 |
Katsastustoiminnan valvontamaksu | 4 817 | 7 260 | 7 260 |
Tuotot yhteensä | 15 862 | 18 360 | 18 711 |
Kustannukset | |||
Lentoliikenteen valvontamaksu | 11 420 | 11 870 | 11 870 |
Katsastustoiminnan valvontamaksu | 3 466 | 7 329 | 7 260 |
Kustannukset yhteensä | 14 886 | 19 199 | 19 130 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) | |||
Lentoliikenteen valvontamaksu | -375 | -770 | -419 |
Katsastustoiminnan valvontamaksu | 1 351 | -69 | - |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) yhteensä | 976 | -839 | -419 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Lentoliikenteen valvontamaksu | 97 | 94 | 96 |
Katsastustoiminnan valvontamaksu | 139 | 99 | 100 |
Kustannusvastaavuus, % | 107 | 96 | 98 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Merenkulun erityisasiantuntija (siirto momentille 24.01.01) | -283 |
Rikkidirektiivin valvonta | 200 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -24 |
Palkkaliukumasäästö | -135 |
Palkkausten tarkistukset | 99 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -254 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -320 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 15 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -48 |
Tasomuutos | -1 013 |
Yhteensä | -1 763 |
2016 talousarvio | 47 826 000 |
2015 I lisätalousarvio | -243 000 |
2015 talousarvio | 49 589 000 |
2014 tilinpäätös | 48 213 000 |