Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2016

2.2. Julkisen talouden näkymätPDF-versio

Suomen julkinen talous on muuttunut pysyvämmin alijäämäiseksi pitkittyneen heikon suhdannetilanteen sekä pidempiaikaisten rakenneongelmien vuoksi. Viime vuonna alijäämä ylitti jo 3 prosentin viitearvon. Julkinen talous on alijäämäinen myös ensi vuonna joskin mittavat sopeutustoimet pienentävät sitä. Rahoitusasemaa kuormittaa väestön ikääntymisestä aiheutuva menojen kasvu. Julkisen talouden alasektoreista vain työeläkelaitokset on ylijäämäinen.

Julkisyhteisöjen menojen samoin kuin niiden saamien verojen suhde kokonaistuotantoon on v. 2015 hyvin korkea historiaan nähden. Vuonna 2016 sekä meno- että veroaste alenevat hieman. Julkisen velan suhde kokonaistuotantoon ylittää v. 2015 60 prosentin rajan ja kohoaa edelleen ensi vuonna.

Julkisen talouden keskeisiä tunnuslukuja kansantalouden tilinpidon mukaan

% BKT:sta 2013 2014* 2015** 2016**
         
Verot ja sosiaaliturvamaksut 43,8 43,9 44,5 44,2
Julkisyhteisöjen menot 57,6 58,3 58,8 58,2
Julkisyhteisöjen nettoluotonanto -2,5 -3,3 -3,4 -2,8
— Valtionhallinto -3,6 -3,9 -3,1 -2,8
— Paikallishallinto -0,7 -0,8 -0,8 -0,8
— Työeläkelaitokset 1,8 1,7 1,0 1,1
— Muut sosiaaliturvarahastot 0,0 -0,3 -0,5 -0,3
Perusjäämä -2,5 -3,1 -3,1 -2,6
Rakenteellinen jäämä -1,0 -1,7 -1,8 -1,8
Julkisyhteisöjen bruttovelka 55,6 59,3 62,6 64,3
Valtionvelka 44,3 46,4 48,7 49,9

Keskeiset muutokset suhteessa kevään julkisen talouden suunnitelmaan

Sopeutustoimet kohentavat julkisen talouden rahoitusasemaa v. 2016 verrattuna kevään 2015 ns. tekniseen julkisen talouden suunnitemaan. Päätösperäisissä toimenpiteissä on otettu huomioon pääministeri Sipilän hallitusohjelman mukaisia sopeutustoimia siltä osin kun ne ovat riittävästi täsmentyneet.

Makroennusteen muutokset ovat toisaalta heikentäneet valtion, kuntien ja muiden sosiaaliturvarahastojen rahoitusasemaa. Myös päivittynyt tilastopohja vuodelta 2014 heikensi hieman valtion jäämää kevääseen verrattuna. Paikallishallinnon ennusteen muutokset ovat kokonaisuutena pieniä kevääseen 2015 verrattuna, ja ennusteessa on rahoitusasemaan vastakkaisiin suuntiin vaikuttavia tekijöitä. Lisääntyneet työttömyysmenot kevääseen verrattuna heikentävät muiden sosiaaliturvarahastojen rahoitusasemaa, mutta kesällä päätetty työttömyysvakuutusmaksun korotus kohentaa sitä.

Julkisen talouden rahoitusasemaan vaikuttavat muutokset suhteessa kevään 2015 julkisen talouden suunnitelmaan

Kansantalouden tilinpidon mukaan, % BKT:sta 2015 2016
     
Julkisen talouden rahoitusasema, kevät 2015 -3,4 -3,2
Valtio:    
Muuttuneen tilastolähtökohdan vaikutus tulo- ja menoarvioon -0,1 -0,1
Muuttuneen makroennusteen vaikutus tulo- ja menoarvioon -0,1 -0,1
Päätösperäisten toimenpiteiden vaikutus tulo- ja menoarvioon 0,0 0,1
Muiden tekijöiden vaikutus 0,3 0,2
Paikallishallinto:    
Muuttuneen tilastolähtökohdan vaikutus tulo- ja menoarvioon 0,0 0,0
Muuttuneen makroennusteen vaikutus tulo- ja menoarvioon 0,0 -0,1
Päätösperäisten toimenpiteiden vaikutus tulo- ja menoarvioon 0,0 0,2
Muiden tekijöiden vaikutus 0,1 0,0
Työeläkerahastot:    
Muuttuneen tilastolähtökohdan vaikutus tulo- ja menoarvioon 0,0 0,0
Muuttuneen makroennusteen vaikutus tulo- ja menoarvioon 0,0 0,1
Päätösperäisten toimenpiteiden vaikutus tulo- ja menoarvioon -0,1 -0,1
Muiden tekijöiden vaikutus -0,1 -0,2
Muut sosiaaliturvarahastot:    
Muuttuneen tilastolähtökohdan vaikutus tulo- ja menoarvioon 0,0 0,0
Muuttuneen makroennusteen vaikutus tulo- ja menoarvioon -0,2 -0,2
Päätösperäisten toimenpiteiden vaikutus tulo- ja menoarvioon 0,0 0,4
Muiden tekijöiden vaikutus 0,1 0,1
Julkisen talouden rahoitusasema, syksy 2015 -3,4 -2,8