Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2014

Huvudtitel 31

KOMMUNIKATIONSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:Kommunikationsministeriets förvaltningsområde betjänar samhället genom att det ansvarar för fungerande och säkra trafik- och kommunikationsförbindelser med hjälp av hållbara lösningar.

Omvärlden

Elektroniska kommunikationsnät och digitala tjänster är av största vikt för att samhället ska fungera. Verksamhetsmiljön formas inte bara av allmänna förändringstrender utan även starkt av den tekniska utvecklingen och nyttiggörandet av internet, av den allt mer expanderande branschens globala karaktär, av förändrade användarvanor samt av utmaningar i anslutning till verksamhetens tillförlitlighet och säkerhet. Den offentliga ekonomins utmaningar, en bättre nationell konkurrenskraft, klimatpolitiken, förändringarna i region- och samhällsstrukturen, liksom i närings- och befolkningsstrukturen och tryggandet av tjänsterna medför krav på samarbete över förvaltningsgränserna och nya sätt för hållbart trafikpolitiskt och kommunikationspolitiskt beslutsfattande som är effektivare och verkningsfullare än de nuvarande.

Kommunikationspolitik

Utvecklandet av det digitala samhället förutsätter en aktiv kommunikationspolitik och strategier för intelligent teknik som alla ministerier genomför inom sina egna förvaltningsområden. Inom kommunikationspolitiken genomförs egen strategi för intelligent teknik (KIDE-projektet) Samhällets verksamhet grundar sig i avsevärd grad på utnyttjande av elektroniska informations- och kommunikationsnät och användning av de digitala tjänster och innehåll som näten möjliggör. Funktioner som sker över internet och tjänster som förmedlas däröver blir mycket snabbt allmänna. Ett gott exempel på det är molntjänsterna som snabbt utvecklas och expanderas. För Finlands ekonomiska utveckling, tillväxt och konkurrenskraft är det centralt att kunna omvandla det starka kunnandet inom kommunikationsinfrastrukturen och servicen till en styrka för det omfattande nyttiggörandet av den digitala utvecklingen. Det är inte enbart fråga om utveckling av olika tekniska tillämpningar eller nya tjänster, utan också storskalig användning av dem samt omgivande affärsverksamhet och annan verksamhet. Det är också viktigt att fästa uppmärksamhet vid att telekommunikationsförbindelserna från Finland utomlands är tillräckliga.

Genom kommunikationspolitiken försöker man under de närmaste åren skaffa instrument för ett fungerande och tryggt samhälle samt för effektivitet i företagens och den offentliga sektorns verksamhet. För att främja sysselsättningen och den ekonomiska tillväxten fästs uppmärksamheten i allt högre grad vid utnyttjande av tillväxtpotentialen när det gäller informations- och kommunikationsteknik och digitala tjänster. En central roll spelar också projektet för reform av lagstiftningen om elektronisk kommunikation (informationssamhällsbalken), genom vilken man syftar till att förtydliga, modernisera och förbättra lagstiftningen. På EU-nivå stöds uppkomsten av digital inre marknad i enlighet med Europa 2020-strategin. Målsättningen för kommunikationspolitiken är att också sörja för att alla har tillgång till högklassig basservice inom kommunikationen till ett rimligt pris. Sådan basservice, som anges i lagstiftningen, är de samhällsomfattande tjänsterna inom telefonin, bredbands- och postverksamheten samt Rundradion Ab:s allmännyttiga verksamhet. Genom projektet Bredband 2015 främjas utbyggnaden av bredband i glesbygdsområden. Även kommunikationsnätens tillförlitlighet, störningsfrihet och säkerhet ska säkerställas under alla förhållanden och beredskapen för bekämpning av cyberhot är tillräcklig.

Kommunikationspolitiken bidrar också till att mångsidiga kommunikations- och innehållstjänster som motsvarar användarnas behov kan tillhandahållas på en fungerande kommunikationsmarknad. Genom lagstiftning, koncessions- och frekvenspolitik och motsvarande medel främjas utvecklingen av kommunikationsnäten, uppkomsten av mångsidiga tjänster och en sund konkurrens.

I den digitala teknologins brytningsskede är det viktigt att man kan förutse den kommande utvecklingen och möjliggöra den potential som denna utveckling medför för att förbättra tillväxten och välfärden och därigenom förbättra samhällets funktion. Målet är att man genom olika projekt som främjar användningen av elektroniska tjänster, genom att öppna offentliga datalager och genom omfattande samarbete ska få till stånd en sådan ändring av handlingsmodellerna som svarar mot samhällets strukturella ändringar och stärker välfärden och den ekonomiska tillväxten i Finland.

Anslag som stöder kommunikationspolitiken är Kommunikationsverkets anslag, de anslag som reserverats för att genomföra det nationella bredbandsprojektet, stödet till tidningspressen och det anslag som är avsett för att finansiera Rundradion Ab.

Kommunikationsministeriet uppställer följande mål för kommunikationssektorns samhälleliga verkningar:

  • — Mångsidiga och högklassiga informations- och kommunikationstjänster tillhandahålls till rimligt pris i hela landet.
  • — Kommunikationens och informationssamhällets bastjänster och deras säkerhet är säkerställda.
  • — Informations- och kommunikationstekniken och de digitala tjänsterna används fullt ut för att främja samhällets funktion, medborgarnas välfärd och företagens konkurrenskraft.
Trafikpolitiken

Med hjälp av trafikpolitiken tryggas smidiga och säkra resor och transporter utifrån näringslivets och invånarnas behov med beaktande av miljöfrågorna. Trafiksystemet kopplas till utvecklingen som en del av näringslivet, ekonomin, sysselsättningen och regionerna. Den servicenivå som tillhandahålls bygger på kundernas behov, samhälleliga mål och tillgängliga resurser. Näringslivet ska ha förutsättningar till en globalt konkurrenskraftig verksamhet och alla ska ha möjligheter till en fungerande vardag. Utvecklingen av nya trafikpolitiska tillvägagångssätt snabbas upp genom mångsidiga försök som anknyter till olika trafikpolitiska delområden i omfattande samarbete.

Trafiksystemet utvecklas så att det blir driftsäkert och förutsägbart. Genom att verksamhetsförutsättningarna för markanvändningen, boendet, trafiken och näringslivet samordnas samt genom effektivt handlande och ekonomisk styrning säkerställs det att en hållbar tillväxt kan garanteras, olägenheterna av trafiken minimeras och resurserna användas effektivt. Inom trafikpolitiken, upphandlingen av trafiktjänster och utvecklingen av trafikförhållandena beaktas tillgängligheten samt främjandet av kollektivtrafik, gång och cykling på ett ändamålsenligt sätt.

När det gäller trafiknätets skick säkerställs det i första hand att det centrala trafikledsnätet är i ett ändamålsenligt skick och att hela nätet är dagligen trafikerbart och har en tillräcklig underhållsnivå. Inom spårtrafiken betonas punktlighet och driftsäkerhet mer än tidigare.

Transportsystemets och trafiktjänsternas logistiska säkerhet utvecklas i samarbete.

Kollektivtrafiken organiseras på längre sikt i samarbete mellan olika aktörer till en enhetlig servicehelhet som är lätt att använda för alla användargrupper och som även omfattar ett användarvänligt och samordnat betalnings- och informationssystem för kollektivtrafiken.

I syfte att effektivisera kollektivtrafiken och trygga de offentliga trafiktjänsterna även inom glesbygdsområdena har det gjorts en utredning om samordning av den öppna kollektivtrafiken och de passagerartransporter som finansieras med offentliga medel. Frågan bearbetas i samarbete med olika aktörer.

För att förbättra trafikförhållandena i stadsregionerna effektiviseras användningen av den befintliga kapaciteten och främjas kollektivtrafiken i stadsregionerna, i synnerhet spårtrafiken och dess anslutningstrafik, och man försöker finna en lösning på hur anslutningsparkeringen ska ordnas samtidigt som förutsättningarna för gång och cykling förbättras. För att främja förfarandet med MBT-intentionsavtalet, som omfattar markanvändning, boende och trafik, finansierar staten små, kostnadseffektiva åtgärder under innevarande regeringsperiod.

Enligt säkerhetsvisionen för trafiken ska ingen behöva omkomma eller skadas allvarligt i trafiken. Genomförandet av visionen främjas genom att trafiksystemet utvecklas långsiktigt och tvärsektoriellt utifrån förebyggande och riskanalysbaserade handlingsmodeller som betonar ansvar. Rent allmänt har säkerhetsläget i trafiken utvecklats positivt. Som ett resultat av det långsiktiga och tvärsektoriella arbetet för säkerheten vände säkerhetsutvecklingen inom den finska vägtrafiken i en bättre riktning 2012. Antalet döda i vägtrafiken, 254 personer, var det lägsta efter kriget. Dödsfall i trafiken och allvarliga skador är sällsynta inom den kommersiella flygtrafiken, sjöfarten och järnvägstrafiken. För att den uppnådda säkerhetsnivån inom flygtrafiken, sjöfarten och järnvägstrafiken ska upprätthållas krävs det emellertid kontinuerligt och målmedvetet säkerhetsarbete.

De olägenheter som trafiken föranleder minskas genom att man påverkar mobilitetsbehovet och res- och transportvalen, inte enbart genom skatte- och avgiftspolitik utan också genom information och genom att styra trafiken till mera hållbara trafikformer. Utveckling av hållbara bränslen, lågemissionsteknik för fordon och användarorienterade mobilitetsformer främjas. Dessutom fästs det särskild uppmärksamhet vid förbättring av energieffektiviteten i transportsektorn.

Anslag som stöder trafikpolitiken är anslag för bastrafikledshållning, utveckling av trafiknätet, myndighetstjänster för trafiken, köp av och stöd till kollektivtrafikens tjänster, ersättningar till sjöfartsnäringen, ersättningar och stöd till luftfarten samt statsunderstöd till väghållningen.

Kommunikationsministeriet uppställer följande mål för trafiksektorns samhälleliga verkningar:

  • — Rese- och transportkedjorna fungerar smidigt och säkert och främjar välfärden och konkurrenskraften.
  • — Trafiksystemets funktionssäkerhet förbättras.
  • — Servicenivån inom kollektivtrafiken förbättras med målet att öka passagerarantalet och minska privatbilismen. Särskild uppmärksamhet ägnas ökningen av spårtrafiken och förbättringen av servicenivån.
  • — Finland hör till de främsta länderna i Europa när det gäller trafiksäkerheten. Vägtrafikens säkerhet förbättras kontinuerligt.
  • — Trafikens växthusgasutsläpp minskas i enlighet med de internationella fördrag Finland ingått. De trafikrelaterade olägenheterna för hälsan och naturen minimeras.
  • — Effektiviteten när det gäller underhåll och utveckling av trafiksystemet och verksamheten inom trafiksektorn förbättras med hjälp av mångsidig användning av metoder av olika slag, bl.a. informations- och kommunikationsteknik.
Forskning

Förvaltningsområdets forskning bedrivs av Meteorologiska institutet, som har en central roll vid produktionen av den grundkunskap som behövs för att anpassa samhället till klimatförändringen. Genom den information som produceras främjar man säkerheten.

Förvaltningsområdets gemensamma mål

Dessutom uppställer kommunikationsministeriet följande mål för hela förvaltningsområdet:

  • — Uppgifter som anknyter till tryggandet av samhället genomförs.
  • — Produktiviteten inom förvaltningsområdets verksamhet förbättras.
  • — Kunnande och sakkunskap som behövs inom trafik- och kommunikationssektorn utvecklas och information tas fram som underlag för lagstiftningen och det politiska beslutsfattandet.
  • — Verksamheten inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde utvecklas fortsatt på det sätt som inte bara främjar de samhälleliga verkningarna inom sektorn utan även resultatet av verksamheten, lönsamheten och produktiviteten för ämbetsverken och inrättningarna inom förvaltningsområdet. 
  • — Lagstiftningsarbetet uppfyller statsrådets kvalitetskrav.
  • — Humankapitalet utvecklas.
Statliga bolag

Under kommunikationsministeriets ägarstyrning verkar de statliga bolagen Finavia Abp och Finnpilot Pilotage Ab som har som mål att stödja genomförandet av de mål för samhälleliga verkningar som uppställts för trafiksektorn.

Anslag och inkomstposter

För förvaltningsområdet föreslås ett anslag på 2 969 miljoner euro. Anslag till politikområdena föreslås enligt följande: för förvaltning och verksamhetsområdets gemensamma utgifter 406 miljoner euro, trafiknätet 1 701 miljoner euro, myndighetstjänster inom trafiken 52 miljoner euro, stöd till trafiken och köpta tjänster inom trafiken 227 miljoner euro, kommunikationstjänster och kommunikationsnät samt för stöd till kommunikationen 534 miljoner euro samt för forskning 48 miljoner euro.

De största av trafiksektorns avgifter av skattenatur, enligt intäktskalkylerna, är farledsavgiften på 83,0 miljoner euro, som täcker kostnaderna för underhållet av havsfarleder, banskatten på 13,8 miljoner euro, tillsynsavgiften för flygtrafiken på 11,1 miljoner euro, tillsynsavgiften för besiktningsverksamheten 9,6 miljoner euro samt investeringsskatten på direktbanan Kervo—Lahtis på 4,2 miljoner euro. Störst av de övriga avgifter som tas ut inom trafiksektorn är, enligt intäktskalkylerna, banavgiften på 44,3 miljoner euro, som används för banhållning. Trafiksäkerhetsverkets intäkter av avgifterna beräknas uppgå till sammanlagt ca 84,9 miljoner euro.

Enligt uppskattning tas det ut 26,8 miljoner euro som avgifter av skattenatur inom kommunikationssektorn. Av det beloppet beräknas 20,2 miljoner euro vara intäkter från auktioner och koncessionsavgifter för frekvensområden som auktionerats ut. Dessutom beräknas Kommunikationsverket få 20,3 miljoner euro i övriga intäkter av avgifterna.

Förvaltningsområdets inkomster av blandad natur beräknas uppgå till 12,3 miljoner euro.

Sammanfattande granskning av verksamhet som har betydande könskonsekvenser

Målet för kommunikationsministeriets förvaltningsområde är att producera sådana prestationer och offentliga nyttigheter som både kvinnor och män har jämlika möjligheter att använda.

Målet för personalplaneringen inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde är en rätt dimensionerad och kunnig personal som arbetar i en god arbetsgemenskap där arbetsklimatet följs upp och utvecklas även med beaktande av jämställdhetsaspekten.

Huvudtitelns fullmakter enligt moment (mn euro)

    2013
ordinarie budget
2014
budgetprop.
       
31.10.70 Anskaffning av en isbrytare (reservationsanslag 3 år)    
  —fullmakt att ingå avtal 125,0 -
31.10.77 Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)    
  — jord- och vattenbyggnadsfullmakt - 84,0
31.10.78 Vissa trafikledsprojekt (reservationsanslag 3 år)    
  — jord- och vattenbyggnadsfullmakt 150,0 -
31.10.79 Livscykelsfinansieringsprojekt (reservationsanslag 3 år)    
  — jord- och vattenbyggnadsfullmakt - 660,0
31.30.46 Miljöstöd för fartygsinvesteringar (reservationsanslag 3 år)    
  —fullmakt att ingå avtal 30,0 -
31.30.64 Köp och utvecklande av tjänster inom förbindelsefartygstrafiken i skärgården (reservationsanslag 3 år)    
  —fullmakt att ingå avtal 1,0 -
31.30.66 Avtal om köp av förbindelsefartygstjänster (reservationsanslag 3 år)    
  —fullmakt att ingå avtal 0,4 -

Förvaltningsområdets anslag 2012—2014

    År 2012
bokslut
1000 €
År 2013
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2014
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2013—2014
    1000 € %
 
01. Förvaltning och verksamhetsområdets gemensamma utgifter 373 469 414 867 406 307 -8 560 -2
01. Kommunikationsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 21 168 20 767 20 687 -80 0
21. Produktivitetsanslag för kommunikationsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) 371 720 1 154 434 60
29. Mervärdesskatteutgifter inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 351 302 392 752 383 438 -9 314 -2
40. Vissa statsunderstöd (fast anslag) 628 628 1 028 400 64
10. Trafiknätet 1 721 985 1 702 695 1 701 345 -1 350 0
01. Trafikverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 87 919 86 503 86 079 -424 0
20. Bastrafikledshållning (reservationsanslag 2 år) 952 265 944 235 987 484 43 249 5
(34.) Statsunderstöd för planering av en metrolinje västerut (reservationsanslag 2 år) 4 133 0
35. Statsbidrag för byggande av en metrolinje västerut (reservationsanslag 3 år) 34 974 24 000 55 744 31 744 132
41. Statsbidrag för byggande och underhåll av vissa flygplatser (reservationsanslag 3 år) 2 340 1 000 1 000 0
50. Statsbidrag för underhåll och förbättring av enskilda vägar (reservationsanslag 3 år) 13 000 9 000 5 000 -4 000 -44
70. Anskaffning av isbrytare (reservationsanslag 3 år) 27 000 46 000 19 000 70
76. Anskaffningar av och ersättningar för jord- och vattenområden (förslagsanslag) 51 832 34 997 34 997 0
77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år) 454 525 361 700 391 041 29 341 8
78. Vissa trafikledsprojekt (reservationsanslag 3 år) 73 100 167 260 25 000 -142 260 -85
79. Livscykelsfinansieringsprojekt (reservationsanslag 3 år) 47 897 47 000 69 000 22 000 47
(88.) Rekapitalisering av Finavia Abp (reservationsanslag 3 år) 0
20. Myndighetstjänster för trafiken 40 502 42 591 52 356 9 765 23
01. Trafiksäkerhetsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 40 502 42 591 52 356 9 765 23
30. Stöd till trafiken och köp av tjänster 197 023 237 808 227 362 -10 446 -4
42. Statsunderstöd för utbildning (reservationsanslag 3 år) 841 841 841 0
43. Förbättrande av konkurrenskraften för fartyg som används för sjötransport (förslagsanslag) 78 774 81 000 84 700 3 700 5
46. Miljöstöd för fartygsinvesteringar (reservationsanslag 3 år) 2 000 38 000 20 000 -18 000 -47
50. Statsunderstöd ur lästavgifterna (förslagsanslag) 939 800 800 0
51. Prisstöd för lotsning (reservationsanslag 2 år) 4 200 4 200 4 200 0
63. Köp och utvecklande av kollektivtrafiktjänster (reservationsanslag 3 år) 99 262 100 243 100 773 530 1
64. Köp och utvecklande av tjänster inom förbindelsefartygstrafiken i skärgården (reservationsanslag 3 år) 11 007 12 724 10 745 -1 979 -16
66. Avtal om köp av förbindelsefartygstjänster (reservationsanslag 3 år) 0 0 5 303 5 303 0
40. Kommunikationstjänster och kommunikationsnät samt stöd för kommunikation 24 705 519 895 532 545 12 650 2
01. Kommunikationsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 9 605 9 895 11 045 1 150 12
42. Understödjande av tidningspressen (fast anslag) 500 500 500 0
(43.) Utvecklande av verksamhetsmiljön för elektroniska tjänster (reservationsanslag 3 år) 4 100 0
50. Statsunderstöd för genomförande av det riksomfattande bredbandsprojektet (reservationsanslag 3 år) 10 500 9 500 10 500 1 000 11
60. Överföring till statens televisions- och radiofond (reservationsanslag 3 år) 500 000 510 500 10 500 2
50. Forskning 43 142 45 776 47 593 1 817 4
01. Meteorologiska institutets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 43 142 45 776 47 593 1 817 4
Sammanlagt 2 400 826 2 963 632 2 967 508 3 876 0
  Det totala antalet anställda 2 296 2 175 2 243