Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2014

Huvudtitel 35

MILJÖMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:Dämpandet av klimatförändringen och anpassningen till den för att uppnå de klimat- och energimål som EU godkänt och som sträcker sig fram till 2020 och 2050 kräver omfattande ändringar i verksamheten och även i tillvägagångssätten. Finland medverkar som en del av EU till att man får till stånd och verkställer en tillräckligt bindande och effektiv internationell klimatkonvention. Genom strama klimatmål skapas en ny typ av efterfrågan och tillväxtmöjligheter för tekniska och andra innovationer och för kompetens.

I de stora tillväxtcentrumen, särskilt i huvudstadsregionen, bidrar det otillräckliga utbudet av bostäder till att höja hyrorna och priserna till en hög nivå. Efterfrågan på bostäder i centrumen kommer även i fortsättningen att öka snabbt när arbetsplatser starkt koncentreras till dessa områden. Bostäder till rimligt pris har en central betydelse när det gäller att trygga verksamhetsförutsättningarna för näringslivet och välbefinnandet för områdena och medborgarna. Genom samarbete mellan staten och städerna och kommunerna i tillväxtcentrumen ökar man utbudet av bostadstomter och bostäder. Tyngdpunkten för hur det statliga stödet riktas ligger på att minska långtidsbostadslösheten och förbättra bostadssituationen för de svagaste grupperna. Genom åtgärderna i programmet för att förbättra äldres boende förbättras de äldres boendeförhållanden.

Inom den nationella klimat- och energipolitiken är målet att bl.a. förtäta samhällsstrukturen, minska den energi som används i byggnader och vid boende och utsläppen från dem samt öka produktionen och användningen av förnybar energi. En tätare samhällsstruktur i stadsregionerna främjas genom att samordna markanvändningen, boendet, tjänsterna och trafiken och genom att beakta särskilt livsmiljöns kvalitet, de sociala konsekvenserna och kostnadseffektiviteten.

Målet är att genom att effektivisera byggnaders energiförbrukning, börja använda förnybar energi och tillämpa energieffektivt byggande uppnå omfattande energiinbesparingar och främja de nationella klimatmålen. När energibestämmelserna för byggnader förnyas förutsätter fastställandet av vad nära-nollenergibyggande ska innebära och utvärderingen av de olika konsekvenserna ett omfattande samarbete och en omfattande beredning.

Kvaliteten på byggnadsverksamheten som helhet och säkerheten är fortfarande viktiga vid styrningen av byggandet. För att skapa en livsmiljö av hög kvalitet behövs det kunniga planerare och ett professionellt utförande av byggnadsarbetet. Den strukturella säkerheten säkerställs genom samarbete mellan myndigheterna, aktörerna inom byggnadsbranschen och användarna. När befolkningen åldras ökar betydelsen av byggnadernas användningssäkerhet och tillgänglighet. I åtgärdsprogrammet mot fukt och mögel tas nya verksamhetsmodeller i bruk för att minska fuktskador.

Minskningen av spridningen av farliga kemikalier och miljöbelastningen kräver gränsöverskridande samarbete mellan staterna. Den verksamhet som bedrivs på avrinningsområden och till havs inverkar på tillståndet i Östersjön, insjöarna och grundvattnet. Den kraftiga tillväxten av sjöfarten och särskilt oljetransporterna på Finska viken ökar behovet av beredskap för bekämpning av fartygsolje- och kemikalieolyckor.

För att den biologiska mångfalden, vattenvården och en hållbar användning av naturresurserna ska beaktas i allt beslutsfattande krävs samarbete mellan förvaltningen och intressentgrupperna samt att olika aktörer deltar. För att uppnå ett gott tillstånd i vattendragen och Östersjön måste de risker som eutrofieringen och skadliga ämnen medför minskas samt mångfalden i vattennaturen skyddas enligt internationella avtal och EU:s mål. Man strävar efter att stoppa utarmningen av den biologiska mångfalden före 2020 bl.a. genom att skydda ekosystem, arter och den genetiska mångfalden, minska trycket mot den biologiska mångfalden och stödja en hållbar användning av naturresurserna.

Klimatförändringen och de begränsade naturresurserna ändrar produktions- och konsumtionsstrukturerna. Utgångspunkten i statsrådets naturresursredogörelse är att naturresurserna ska utnyttjas material- och energieffektivt och med strävan till ett slutet återvinningskretslopp av material, vilket minskar växthusgasutsläppen och avfallet och inte äventyrar naturens ekosystemtjänster. Det behövs strukturella ändringar, styrmedel och försöksverksamhet, genom vilka den gröna ekonomin främjas.

Det nationella samhälleliga åtagandet för hållbar utveckling ställer upp målen för en hållbar utveckling på lång sikt (2050) och uppmuntrar olika förvaltningsområden och aktörer utanför förvaltningen att förbinda sig till genomförandet.

De anslag som i budgeten anvisats miljöministeriets förvaltningsområde bedöms inte ha någon betydande inverkan på jämställdheten mellan könen. Jämställdheten mellan könen främjas inom förvaltningsområdet i övrigt genom författnings- och informationsstyrning bl.a. vid den styrning och det beslutsfattande som gäller den byggda miljön. I förvaltningsområdets egen verksamhet och ledning betonas verksamhetsmetoder som stöder jämställdhet och likställdhet.

Miljöministeriet uppställer följande mål för ansvarsområdets samhälleliga effektivitet:
  • — En tillräckligt omfattande och juridiskt bindande internationell överenskommelse skapas med avsikt att dämpa klimatförändringen och anpassa sig till den med målsättningen att begränsa den genomsnittliga globala temperaturstegringen till två grader Celsius.
  • — Konsumtion och produktion sker på ett hållbart och ansvarsfullt sätt så att materialeffektiviteten ökar, utsläppen minskar och det ekologiska fotavtrycket av konsumtionen blir mindre. Användningen av naturresurser är hållbar och tryggar ekosystemtjänsterna.
  • — Mängden kommunalt avfall minskar, återvinningen av avfall effektiviseras och 2016 deponeras endast 20 % av det kommunala avfallet på soptipparna.
  • — Man känner till de risker som farliga ämnen och små partiklar orsakar och de leder inte till stora miljö- eller hälsoskador. Beredskapen för bekämpning av olje- och kemikalieskador i Finska viken är tillräcklig.
  • — Styrmedel för skydd och hållbart nyttjande av den biologiska mångfalden stärks för att effektivisera skyddet av arter och naturtyper.
  • — De belastningar som försämrat tillståndet i Östersjön och insjöarna minskar och tillståndet i vattnen blir bättre. Risken för förorening av grundvattnet minskar.
  • — I Helsingforsregionen ökar bostadsbyggandet, vilket ökar utbudet av bostäder i regionen och samtidigt förbättrar genomförandet av boende till rimligt pris och förutsättningarna för regionens ekonomiska verksamhet.
  • — Byggnaders energiprestanda förbättras inom nybyggande och ombyggnad och användningen av förnybar energi ökar. Utnyttjandet av vindkraft ökar i betydande grad.
  • — I den byggda miljön bereder man sig på klimatförändringen.
  • — Stadsregionernas samhällsstruktur förtätas så att den blir energisnålare, människornas välbefinnande förbättras, det dagliga livet löper smidigare och trafikbehovet minskar. Livsmiljöerna och byggnaderna är trygga och hälsosamma.
  • — En välskött kulturmiljö bevarar sina särdrag, utvecklas på ett kontrollerat sätt, ökar trivseln och ger områdena livskraft.
Förbättring av produktiviteten

En ökad produktivitet inom den offentliga sektorn utgör en del av regeringens finanspolitiska strategi. Avsikten är att med stöd av statsförvaltningens nya effektivitets- och resultatprogram upprätthålla verksamhetens effektivitet och serviceförmåga trots minskade resurser. De mål för ökad effektivitet i verksamheten som ställts upp i tidigare produktivitetsprogram kvarstår såsom oförändrade när det gäller den totala ekonomiska effekten.

Fullmakter enligt moment under en huvudtitel (mn euro)

    2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
35.10.20 Bekämpning av miljöskador (förslagsanslag)    
  —fullmakt att ingå avtal - 4
35.10.61 Ympäristönsuojelun edistäminen (siirtomääräraha 3 v)    
  — fullmakt at ingå avtal - 4,5
35.10.63 Anskaffning av naturskyddsområden och utgifter för ersättningar (reservationsanslag 3 år)    
  — bevillningsfullmakt 10 10

Förvaltningsområdets anslag 2012—2014

    År 2012
bokslut
1000 €
År 2013
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2014
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2013—2014
    1000 € %
 
01. Miljöförvaltningens omkostnader 76 943 75 571 77 455 1 884 2
01. Miljöministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 34 654 34 350 35 554 1 204 4
04. Finlands miljöcentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år) 31 106 31 215 30 811 -404 -1
21. Produktivitetsanslag för miljöministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) 815 1 186 1 490 304 26
29. Mervärdesskatteutgifter inom miljöministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 8 318 6 700 7 600 900 13
65. Understöd till organisationer och miljövård (reservationsanslag 3 år) 2 050 2 120 2 000 -120 -6
10. Miljö- och naturvård 128 340 127 180 139 551 12 371 10
20. Bekämpning av miljöskador (förslagsanslag) 5 197 5 200 5 200 0
21. Vissa utgifter för naturvård (reservationsanslag 3 år) 2 440 2 440 2 840 400 16
22. Vissa utgifter för miljövård (reservationsanslag 3 år) 14 160 14 460 15 860 1 400 10
52. Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år) 31 889 27 984 28 755 771 3
60. Överföring till oljeskyddsfonden (reservationsanslag 3 år) 3 700 3 000 3 000 0
61. Främjande av miljövården (reservationsanslag 3 år) 11 750 12 942 11 542 -1 400 -11
63. Utgifter för förvärv av och ersättning för naturskyddsområden (reservationsanslag 3 år) 50 830 53 830 53 530 -300 -1
64. EU:s miljöfonds deltagande i miljö- och naturvårdsprojekt (reservationsanslag 3 år) 4 000 4 500 3 000 -1 500 -33
65. Oljeavfallshantering som finansieras med oljeavfallsavgiften (reservationsanslag 3 år) 300 1 000 1 000 0
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år) 1 324 1 324 1 324 0
70. Fartygsinvesteringar (reservationsanslag 3 år) 850 500 13 500 13 000 2600
(88.) Höjning av aktiekapital (reservationsanslag 3 år) 1 900 0
20. Samhällen, byggande och boende 73 701 58 704 49 954 -8 750 -15
01. Omkostnader för Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (reservationsanslag 2 år) 4 600 4 854 5 104 250 5
37. Understöd för planläggning och styrning av markanvändningen (reservationsanslag 3 år) 2 000 2 000 500 -1 500 -75
55. Understöd för reparationsverksamhet (reservationsanslag 3 år) 56 300 50 500 43 000 -7 500 -15
(56.) Konjunkturrelaterade understöd för bostadsaktiebolags och hyreshusbolags reparationer (förslagsanslag) 9 451 0
60. Överföring till statens bostadsfond 0 0 0
64. Understöd för vård av byggnadsarvet (reservationsanslag 3 år) 1 350 1 350 1 350 0
(87.) Tillförande av kapital till A-Kruunu Oy (reservationsanslag 3 år) 0
Sammanlagt 278 985 261 455 266 960 5 505 2
  Det totala antalet anställda 979 997 998