Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Miljö- och naturvård

Statsbudgeten 2014

04. Finlands miljöcentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 30 811 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Förklaring:Finlands miljöcentral (SYKE) producerar information om miljön, hur miljöns tillstånd utvecklas och vilka faktorer som påverkar miljöns tillstånd, bedömer alternativa utvecklingstrender samt utvecklar lösningar som främjar en hållbar utveckling främst för att användas av statsrådet, den offentliga förvaltningen och näringslivet. Utöver forsknings- och utvecklingsuppgifterna samt experttjänsterna sköter miljöcentralen också flera av de rapporteringar som krävs i EG:s regelverk och internationella överenskommelser samt vissa myndighetsuppgifter inom miljöövervakningen och andra myndighetsuppgifter.

Miljöcentralen sköter också de uppgifter i anslutning till nyttjandet och vården av vattentillgångar som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde. För dessa uppgifter beräknas den personal som avlönats med verksamhetsanslaget använda ca 25 årsverken och den personal som avlönats genom annan finansiering ca 16 årsverken.

Samhälleliga verkningar

Finlands miljöcentrals verksamhet utgörs av uppdatering av kunskapen om hållbar utveckling och förmedling av ny information. Antalet som använder denna kunskap och information är exceptionellt stort. Utöver statsrådet är de viktigaste användarna av informationen regionförvaltningen, kommunerna, landskapsförbunden, affärslivet, massmedierna, frivilligorganisationerna och enskilda medborgare.

De med tanke på genomförandet av miljöpolitiken viktigaste effektmålen är

  • — Att stödja beredningen och verkställandet av lagstiftningen enligt regeringsprogrammet
  • — Att påverka beredningen av EU:s miljöpolitiska linjedragningar på det sätt som avtalats med miljöministeriet
  • — Att förbättra förmedlingen och utnyttjandet av kunskap för att bättre stödja det offentliga och privata beslutsfattandet i anslutning till miljön.

De med tanke på samhällsekonomin viktigaste effektmålen är

  • — Att främja affärsverksamhet som på ett hållbart sätt beaktar miljön, bl.a. resurseffektiva affärsmodeller eller lösningar för hållbar byggnads- eller gruvverksamhet
  • — Att främja affärsverksamhet som baserar sig på information om miljön, bl.a. lösningar för automatisk förmedling av mätningar av och information om miljöns tillstånd
  • — Att genomföra ändringar i statsförvaltningen, särskilt reformen av forskningsinstitut och effektivitets- och resultatprogrammet.
Resultatet av verksamheten
Produktion och kvalitetsledning

Miljöministeriet uppställer följande preliminära resultatmål för resultatet av verksamheten vid Finlands miljöcentral:

SYKE:s verksamhet koncentreras framför allt till följande prioriterade områden:

  • — Klimatförändringen
    • — styrsystem och styrmedel som gäller dämpandet av klimatförändringen och anpassningen till den samt utvärdering och uppföljning av hur effektiva åtgärderna är
  • — Östersjön, vattendrag och vattenresurser
    • — uppföljning av tillståndet i vattendrag, grundvatten och Östersjön, främjande av hållbart nyttjande av dem och minskning av belastningen samt bekämpning av olje- och kemikalieskador som inträffar till havs
  • — Konsumtion, produktion och naturresurser
    • — effektiv användning av material och energi, bästa tillgängliga teknik, hållbart nyttjande av naturresurser samt identifiering av nya risker (konsumentkemikalier och industriella nanomaterial)
  • — Ekosystemtjänsterna och den biologiska mångfalden
    • — uppföljning av den biologiska mångfaldens tillstånd, hållbart nyttjande av naturen och underhåll av tjänster som baserar sig på ekosystemens verksamhet
  • — Den byggda miljön och områdesanvändningen
    • — markanvändning, insamling av uppgifter om den byggda miljön och trafiksystem samt utvecklande av styrmedel, såsom planläggning, som stöder samordningen av olika användningsbehov.
  • — Finlands miljöcentral beaktar i sin forskningsverksamhet även miljöfrågor vars betydelse blir allt viktigare
    • — klimatmanipuleringens miljökonsekvenser, grön ekonomi, miljöfrågor som gäller det arktiska området samt konsekvenserna för servicestrukturerna, boendet och rörligheten till följd av den stigande medelåldern och ändringen i befolkningsstrukturen.
  • — Uppföljningen av miljön omarbetas och effektiviseras genom att man kombinerar olika institutioners fältobservationer med information som tagits fram med hjälp av fjärranalys och modeller. De centrala informationslager, informationssystem och geoinformationstjänster som upprätthålls av miljöcentralen och som innehåller information om naturresurser, miljöns tillstånd, utsläpp och andra belastningar och risker utvecklas och deras användbarhet förbättras så att de motsvarar bl.a. de krav som ställs i EU-direktiven. Utvecklingsprojektet MONITOR 2020 är ett spetsprojekt inom effektivitets- och resultatprogrammet.
  • — Miljöcentralen deltar aktivt i utvecklandet av Sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET).
  • — Miljöcentralen förbereder sig för och deltar i ansökningen till EU-programmet Horisont 2020 och strävar efter att öka den FoU-finansiering som EU anvisar Finland. Miljöcentralen stärker samarbetet mellan universiteten och andra forskningsinstitutioner genom gemensamma projekt och resurser.
  • — Vattensituationstjänsten utvecklas i samarbete med Meteorologiska institutet så att den mångsidigt stöder såväl nyttjandet av vattentillgångarna som vattenvården och säkrar att informationen och varningarna om vädret och vattensituationen är uppdaterade och tillgängliga för både myndigheter och medborgare.
  • — Den kostnadseffektiva och omfattande användningen av forskningsfartygen Aranda och Muikku utökas tillsammans med Meteorologiska institutet och andra instanser som bedriver forskning om och följer upp läget i Östersjön.
  • — I egenskap av avtalslaboratorier på hög mätningsvetenskaplig nivå utvecklar miljöcentralens laboratorier kvaliteten på och tillförlitligheten till miljömätningarna och deltar aktivt i den internationella metrologiforskningen och det internationella utvecklingsarbetet.
  • — Miljöcentralen främjar samanvändningen av geoinformation och annan information om miljön med hjälp av nya tjänster. Miljöcentralen ansvarar för genomförandet av INSPIRE-direktivet i fråga om det nationella geoinformationsmaterialet som miljöförvaltningen ansvarar för.

Resurshushållning

Av den verksamhet som enligt lagen om grunderna för avgifter till staten är avgiftsbelagd beräknas det inflyta 4 miljoner euro. Exportverksamheten uppskattas stå för nästan hälften av detta belopp. Den övriga finansieringen av statsförvaltningen beräknas uppgå till 13,5 miljoner euro, varav de inkomster som riktas till närings-, trafik- och miljöcentralernas serviceverksamhet beräknas uppgå till ca 1 miljon euro. Den del som finansieras utanför budgeten beräknas uppgå till 7,5 miljoner euro, varav EU:s andel är ungefär hälften. En allt starkare internationell nätbildning stärker miljöcentralens konkurrenskraft på den internationella marknaden.

Produktivitet

Produktiviteten förbättras genom att man utvecklar nätverkssamarbetet, verksamhetsprocesserna och informationssystemen och genom att utvidga de elektroniska webbtjänsterna nationellt och internationellt. Produktiviteten förbättras även inom stödfunktionerna bl.a. genom en omorganisering av datatjänsterna. Inom havsforskningen intensifieras samarbetet särskilt med Meteorologiska institutet i syfte att uppnå synergi- och produktivitetsfördelar. Dessutom främjas den nationella samordningen av havsforskningen och dess forskningsinfrastruktur.

Inom hela miljöförvaltningen förbättras produktiviteten bl.a. genom att man utvecklar uppföljningen av miljön och datasystemen samt ökar automatiseringen av den rapportering som baserar sig på uppföljning och utökar samarbetet i anslutning till dataarkiv och information.

Inom ramen för Sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET) förbättras produktiviteten bl.a. genom gemensamma forskningsprogram och genom att man fortsätter planeringen och genomförandet av sammanslutningens gemensamma uppföljningar. Samarbetet kring lokaliteterna fortsätter på de universitetsorter där miljöcentralen har ett verksamhetsställe.

Den beräknade fördelningen av antalet årsverken och kostnaderna vid Finlands miljöcentral enligt uppgiftsområde 2012—2014

Uppgiftsområde 2012
utfall
kostnader
mn €
årsv. 2013
uppskattning
kostnader
mn €
årsv. 2014
mål
kostnader
mn €
årsv.
             
Forsknings-, utvecklings- och försöksverksamhet 29,9 303 30,1 301 30,0 300
Experttjänster och myndighetsverksamhet 13,9 120 14,1 119 14,0 118
Miljöuppföljning och datalager 11,0 96 11,0 94 10,9 93
Förvaltningsområdets tjänster1) 2,9 25 2,9 24 2,8 23
Ledning, utveckling av verksamheten, förvaltning och stöduppgifter 2) 9,0 122 8,9 120 8,8 118
Sammanlagt 66,7 666 67,0 658 66,5 652
Antalet årsverken som baserar sig på omkostnadsfinansieringen   387   381   375

1) Förvaltningsområdets serviceuppgifter innefattar underhåll av informationssystemsinfrastrukturen, gemensam kommunikation och utbildningstjänster.

2) I helheten ingår ledning av centralen, utveckling av verksamheten, chefsarbete samt administrativt och assisterande arbete.

Det totala antalet anställda vid Finlands miljöcentral beräknas motsvara 652 årsverken. Vid dimensioneringen av anslaget har en minskning med 7 årsverken på grund av produktivitetsfrämjande åtgärder beaktats. Personalresurserna fördelas enligt de strategiska målen med beaktande av effekterna av produktivitetsprojekten. Utlokaliseringen av forsknings- och sakkunniguppgifter till Finlands miljöcentrals regionala verksamhetsställen fortsätter.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 54 475 54 900 55 811
Bruttoinkomster 24 253 23 685 25 000
Nettoutgifter 30 222 31 215 30 811
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 614    
— överförts till följande år 5 498    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 13 140 12 250 12 500
— finansiering från EU 4 962 3 750 4 000
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 2 412 3 500 3 500
Intäkter sammanlagt 20 514 19 500 20 000
       
Totala kostnader för projekt 39 666 39 000 40 000
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -19 152 -19 500 -20 000
Självfinansieringsandel, % 48 50 50

Kostnadsmotsvarigheten för samfinansierade projekt varierar enligt projekttyp och fastställs enligt de olika finansiärernas finansieringsvillkor. 

Avsikten är att 2 660 000 euro av anslaget ska användas för de IKT-tjänster som sköts centraliserat vid miljöförvaltningen. Dessa är gemensamma verktygsprogram, datakommunikationsnät, gemensamma informationssystem- och geoinformationstjänster samt användartjänster i anslutning till dem. Under 2014 överförs en del av överenskommelserna och tjänsterna till statens specialämbetsverk, vilket innebär att man kan bli tvungen att justera finansieringen och dess fördelning till de olika organisationerna som använder de tjänster som sköts centraliserat vid miljöförvaltningen.

Antalet anställda som anställts med direkt budgetfinansiering under omkostnadsmomentet motsvarar sammanlagt ca 375 årsverken.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Produktivitetsfrämjande åtgärder (-7 årsv.) -315
Återbetalning av produktivitetsminskningarna 45
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -73
Lönejusteringar 103
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -101
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -63
Sammanlagt -404

2014 budget 30 811 000
2013 budget 31 215 000
2012 bokslut 31 106 000