Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Miljö- och naturvård

Statsbudgeten 2014

01. Miljöförvaltningens omkostnaderPDF-versio

Förklaring:Målet är ett samhälle som tar ansvar för miljön och som stöder delaktighet samt biologisk mångfald och en miljö som främjar välbefinnandet. Miljöförvaltningen bedriver nationellt och internationellt samarbete för att öka miljöansvaret. Den producerar information om miljön, hur miljöns tillstånd utvecklas och vilka faktorer som påverkar miljöns tillstånd, bedömer alternativa utvecklingstrender samt utvecklar lösningar som främjar en hållbar utveckling och medborgarnas välbefinnande.

Verksamheten och resurserna riktas i enlighet med de strategiska riktlinjerna så att de motsvarar behoven i omvärlden. Bedömningen av konsekvenserna av författningarna och åtgärderna utvecklas.

Personalresurserna vid ämbetsverken inom miljöförvaltningen styrs och kunnandet utvecklas systematiskt i syfte att bevara miljöförvaltningens serviceförmåga och trygga personalens motivation och utvecklingsmöjligheter.

Ministeriets och Finlands miljöcentrals mål och resurser framställs i detta kapitel. Målen för verksamheten vid Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet och centralens resurser har budgeterats under kapitel 35.20 Samhällen, byggande och boende, och Forststyrelsens naturtjänster under kapitel 35.10 Miljö- och naturvård.

Miljöministeriet deltar i den strategiska styrningen av statens regionförvaltning i samarbete med övriga ministerier som styr dessa samt ansvarar för den funktionella styrningen av ämbetsverkens miljöuppgifter.

Resultatmålen och omkostnaderna för miljötillståndsuppgifterna vid regionförvaltningsverken har budgeterats under moment 28.40.01 under finansministeriets huvudtitel.

Närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnader har budgeterats under moment 32.01.02 under arbets- och näringsministeriets huvudtitel. Miljöministeriet uppställer följande preliminära resultatmål för närings-, trafik- och miljöcentralerna för att stödja de effektmål för ansvarsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln:

  • — Man ser till att den nya miljöskyddslagen verkställs. Man effektiviserar tillsynen över och rapporteringen om verkställandet av ovannämnda lag samt vattenlagen, avfallslagen, kemikalielagen och nitratförordningen. Man stöder regionförvaltningsverken vid behandlingen av tillståndsärenden och deltar i beredningen av de förelägganden om bästa tillgängliga teknik som utgör grund för miljötillståndsbestämmelserna. Utifrån riskanalyser utförs inspektioner, av vilka andelen tidsbundna inspektioner enligt tillsynsplanerna utgör åtminstone hälften.
  • — Avfallshanteringen i regionerna utvecklas i enlighet med den regionala avfallsplanen. Man effektiviserar åtgärderna vad gäller verkställandet av den reviderade lagstiftningen om avfallsbranschen och förverkligandet av dess målsättningar.
  • — Man deltar i beredningen och genomförandet av de regionala åtgärdsstrategier som krävs enligt statsrådets redogörelse om klimat- och energipolitiken.
  • — Med statligt stöd förverkligas överföringsledningsprojekt, iståndsättning av vattendrag och förorenade områden samt andra miljöskyddsprojekt i kommunerna. Beställnings-, genomförande- och upphandlingsverksamhet vad gäller projekt utvecklas i samarbete med ansvarsområdet för trafiken. Man utarbetar en nationell strategi för iståndsättning av förorenade områden.
  • — Man effektiviserar den regionala planeringen av bekämpningen av miljöskador.
  • — Man agerar för att stoppa minskningen av den biologiska mångfalden genom ett mångsidigt utbud av förfaringssätt för att skydda främst naturtyper och hotade arter och genom att genomföra handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO). Man deltar i genomförandet av strategin och handlingsprogrammet för bevarande och hållbart nyttjande av den biologiska mångfalden.
  • — Man deltar i beredningen av ett program för myrskydd. Man utvärderar betydelsen och genomförbarheten vad gäller de reserveringar för naturvård som ingår i planerna. Man deltar i uppdateringen av databasen för nätverket Natura 2000.
  • — Ekologiskt hållbart nyttjande av naturresurserna främjas. Uppdaterande inventeringar av landskapsområdena fortgår i samarbete med aktörerna i landskapen.
  • — Förvaltningsplaner som sträcker sig fram till 2015 verkställs. Förslag till förvaltningsplaner fram till 2021 utarbetas och samordnas med havsförvaltningsplanen och planerna för hantering av översvämningsrisker.
  • — Skyddet av grundvatten främjas i samarbete med olika aktörer och intressentgrupper.
  • — Man bereder ett övervakningsprogram för havsförvaltningsplanen och deltar i beredningen av ett åtgärdsprogram för havsförvaltningsplanen samt i genomförandet av HELCOM:s program för skydd av Östersjön med målet att uppnå ett gott tillstånd i Östersjön före 2020. Terrängkartläggningen som ingår i programmet för inventeringen av den biologiska mångfalden inom den marina undervattensmiljön slutförs i huvudsak.
  • — Styrningen av de planer som är av betydelse med tanke på planeringen av den strategiska områdesanvändningen stärks för att förtäta samhällsstrukturen, minska trafikbehovet och utveckla servicestrukturen. Planeringen av stadsregionhelheterna förbättras och i stadsregioner stävjas spridningen av bebyggelsen i tätorternas perifera områden. I styrningen beaktas regionernas särdrag, bl.a. områden som förlorar invånare.
  • — Man ser till att säkerhet och hälsosamhet beaktas i livsmiljön och planeringen och genomförandet av byggande. Kulturmiljön betonas när det gäller människors välbefinnande och utvecklandet av ett områdes dragningskraft.
  • — I styrningen av planläggningen och byggandet betonas anpassningen till klimatförändringen.
  • — Man ser till att utbyggnaden av vindkraft styrs till platser som är optimala med tanke på miljö, medborgare och ekonomin som helhet.
  • — Man utvecklar verksamhetsmetoder som gäller styrningen av områdesanvändningen och byggandet samt enhetligheten i närings-, trafik- och miljöcentralernas verksamhet genom att i större utsträckning än tidigare utnyttja redan existerande god praxis.

Nyckeltal

Indikator 2011
utfall
2012
utfall
2013
mål
2014
mål
         
Skydd av METSO-områdena, ha 5 500 7 504 7 000 7 500
Jordbrukets kvävebalans, kg/ha 49 46 46 46
Jordbrukets fosforbalans, kg/ha 4 4 5 5
Miljöskyddsinspektioner, st 2 150 2 500 2 200 1 800
Färdigställda överföringsavloppsprojekt, st. 8 8 6 5
Iståndsättning av förorenade områden som genomförts som statligt avfallshanteringsarbete, st. 15 15 12 12
Andelen av befolkningen som bor på områden med en befolkningstäthet på minst 20 inv./ha av hela stadsregionens befolkning, % 63,9 63,9 64,1 64,1

01. Miljöministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 35 554 000 euro.

Anslaget får användas även för ersättningar som betalas ut till Säkerhets- och kemikalieverket för följande marknadskontrolluppgifter som grundar sig på EU-direktiv:

1) för att begränsa användningen av farliga ämnen i elektriska och elektroniska produkter, förpackningar, batterier och ackumulatorer samt förpackningarnas grundkrav

2) för konstaterande och registrering av behörigheten hos personer som utför underhåll på anläggningar, vilket förutsätts enligt Europeiska gemenskapernas förordningar om ämnen som bryter ned ozonskiktet och om fluorerade växthusgaser

3) CE-märkta byggprodukter

4) ekologisk planering och energimärkning av byggprodukter.

Dessutom får anslaget användas till ersättningar till Motiva Services Oy för skötseln av uppgifter i fråga om förfarandet vid tilldelning av EU-miljömärke.

Förklaring:Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes) utför, på uppdrag av miljöministeriet, marknadskontroll enligt statsrådets förordning om begränsning av användningen av farliga ämnen i elektriska och elektroniska produkter (853/2004) och statsrådets förordning om batterier och ackumulatorer (422/2008). För genomförandet av direktiv (2011/65/EU) har regeringen överlämnat en proposition till riksdagen med förslag till lag om begränsning av användning av farliga ämnen i elektrisk och elektronisk utrustning. Tukes utför även verifieringen av de certifikat som krävs enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1005/2009 om ämnen som bryter ned ozonskiktet och Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 842/2006 om vissa fluorerade växthusgaser, och registrerar dem i enlighet med statsrådets förordning (452/2009). Det föreslås att i den ändring av miljöskyddslagen som är under beredning utvidgas Tukes uppgifter 2014 så att de innefattar övervakning av kompetens. Intäkterna av hanteringen av certifikaten intäktsförs under moment 12.35.99. Marknadskontrollen utvidgas från och med ingången av 2014 till att gälla även kontroll enligt statsrådets beslut om förpackningar och förpackningsavfall (962/1997). Statsrådets beslut revideras till följd av avfallslagen (646/2011).

Tukes utför med stöd av 181 § i markanvändnings- och bygglagen (132/1999) den marknadskontroll av byggprodukter som grundar sig på EU:s byggproduktförordning (EU) nr 305/2011. I den nya byggproduktförordningen som trätt i kraft den 1 juli 2013 föreskrivs om skyldigheterna vid marknadskontrollen av CE-märkta byggprodukter. CE-märkningen av byggprodukter är obligatorisk från och med den 1 juli 2013 samtidigt som antalet harmoniserade produktstandarder ökar. Således har behovet av både kontroll och rådgivning ökat märkbart. Marknadskontrollen för att säkerställa en behörig tillämpning av verkställighetsförfattningarna för direktivet om effektivitetskrav för värmepannor (92/42/EEG), energimärkningsdirektivet (2010/30/EU) och ekodesigndirektivet (2009/125/EG) baserar sig på lagen om krav på ekodesign för och energimärkning av produkter (1005/2008).

Vid genomförandet av artikel 4 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 66/2010 om ett EU-miljömärke har man i lagen om förfarandet vid tilldelning av EU-miljömärke (86/2011) till nationellt behörigt organ utsett Motiva Services Oy, som får ersättning för de utgifter som föranleds av uppgifterna i anknytning till miljömärket.

De viktigaste målen för miljöministeriet 2014:

Miljö- och naturvård
  • — Man agerar i FN:s klimatförhandlingar och i EU för åtgärder för minskning av utsläppen och för anpassning till klimatförändringen. Man fortsätter verkställandet av den nationella klimatpolitiken för att uppnå de klimat- och energimål som ställts upp för 2020—2050 och utvecklar den nationella klimatpolitiken på lång sikt.
  • — Man bereder förordningar som utfärdas med stöd av avfallslagen (646/2011) och ändringar av dessa förordningar, inleder revideringen av den riksomfattande avfallsplanen samt genomför utvecklings- och försöksprojekt som främjar materialåtervinning och användning av återvunnet material.
  • — Man ser till att den nya miljöskyddslagen verkställs och säkerställer att EU:s industriutsläppsdirektiv genomförs som en del av beslutsfattandet om miljötillstånd.
  • — Den gröna ekonomin utvecklas genom att genomföra ett program för hållbar konsumtion och produktion, främja resurseffektiviteten genom pilotprojekt och genom att utvärdera olika alternativa politikåtgärder och deras effekt.
  • — Den nationella strategin för hållbar utveckling omarbetas före 2050 med beaktande av resultaten från toppmötet Rio+20, och genomförandet och uppföljningen av strategin inleds som ett förvaltningsövergripande samarbete.
  • — Ett övervakningsprogram för havsförvaltningsplanen tas i bruk. Indikatorer för när tillståndet i havet är bra utvecklas och ett åtgärdsprogram bereds. EU:s omarbetade strategi för Östersjöområdet och åtgärdsprogrammet för strategin genomförs. Återvinningen av näringsämnen samt programmet för att förbättra tillståndet i Skärgårdshavet och Bottenhavet genomförs.
  • — Förvaltningsplaner och åtgärdsprogram fram till 2021 bereds. Regeringens propositioner i anslutning till skyddet av grundvatten färdigställs och anvisningar om verkställandet av dem ges. Övervakningen av skadliga och farliga ämnen ökas för genomförandet av den reviderade EU-lagstiftningen. Förvaltningsplanerna och havsförvaltningsplanen samt upprättandet av planer för hantering av översvämningsrisker och planeringen av havsområden samordnas.
  • — Utifrån en utvärdering av hur naturvårdslagen fungerar bereder man en ändring av lagen samt bestämmelser om de naturskyddsområden som ska grundas. Ratificeringen av Nagoyaprotokollet i fråga om tillgången till och fördelningen av nyttan av de genetiska resurserna fortsätter.
  • — Nivån på skyddet av arter och naturtyper förbättras och skyddsåtgärderna riktas till de mest hotade arterna och naturtyperna. Terrängkartläggningen som ingår i programmet för inventeringen av den biologiska mångfalden inom den marina undervattensmiljön slutförs i huvudsak. Beredningen av naturskyddsprogrammet för tryggande av nationellt värdefull myrnatur fortsätter.
  • — Finlands ekosystemtjänsters betydelse och ekonomiska värde bedöms.
  • — Ett hållbart nyttjande av naturresurserna tryggas genom att man deltar särskilt i omarbetningen av den gemensamma jordbrukspolitiken samt i genomförandet av strategin för bioekonomin.
  • — En utredning för att reda ut förhållandena mellan tillståndsförfarandena enligt marktäktslagen, miljöskyddslagen och vattenlagen inleds.
Hållbar samhällsutveckling och hållbart byggande och boende
  • — Genom styrningen av områdesanvändningen och genom att förbättra planeringssamarbetet när det gäller markanvändningen, boendet, trafiken, tjänsterna och näringarna i stadsregioner bidrar man till att förtäta samhällsstrukturen och minska trafikbehovet i stadsregionerna samt förbättra kvaliteten på livsmiljön.
  • — Utifrån utvärdering av hur markanvändnings- och bygglagen fungerar inleds åtgärder för att förnya och utveckla styrningssystemet för områdesanvändningen och byggandet.
  • — Den hållbara utvecklingen och samordningen av den nationella regionstrukturen och trafiksystemet främjas genom att en långsiktig utvecklingsbild utarbetas.
  • — Man koordinerar genomförandet av metropolpolitiken och ser till att nyckelprojekt inom den skrider framåt. Man strävar efter att hålla bostadsområdena levande och förhindrar segregation.
  • — Förutsättningarna för den statsstödda produktionen av hyresbostäder förbättras i de stora stadsregionerna och särskilt i Helsingforsregionen bl.a. genom att göra alternativen i räntestödsfinansieringen för byggande av hyresbostäder mångsidigare.
  • — Äldres boende förbättras, bostadslöshet förhindras och bostadsförhållandena för grupper som behöver särskilt stöd förbättras.
  • — Kvaliteten, inomhusklimatet och energiprestandan hos nybyggen och existerande byggnadsbestånd förbättras genom författnings-, informations- och ekonomistyrning.
  • — Utbyggnaden av vindkraft främjas genom att utveckla styrmedel och understöda en högklassig planläggning som styr utbyggnaden.
  • — Man ser till att nationellt värdefulla landskapsområden och viktiga byggda kulturmiljöer bevaras och blir bestående. Genomförandet av åtgärdsprogrammet för kulturmiljöstrategin inleds.
  • — Man utvecklar styrmedel för planeringen av havsområden och bereder sig på genomförandet av direktivet om fysisk planering i kust- och havsområden.
  • — Man tar i bruk elektroniska tjänster för boende och byggande och ser till att de används i stor utsträckning. I den byggda miljön och i arbetet med att utveckla den främjas intelligenta lösningar.
Utveckling och planering

Information som betjänar förvaltningen produceras för prognostiseringen av verksamheten, beredningen, utvecklingen och verkställandet av miljöpolitiken och lagstiftningen, för det internationella samarbetet samt beslutsfattandet och bedömningen av konsekvenserna av besluten.

Finansieringsobjekt för utvecklingsverksamheten 2014 är verkställighet av den reviderade miljöskyddslagen och avfallslagstiftningen, främjande av hållbart nyttjande av naturresurser och materialeffektivitet, verkställighet av förvaltnings- och havsförvaltningsplanerna, handlingsprogrammet för bevarande och hållbart nyttjande av den biologiska mångfalden och genomförande av METSO-programmet, den byggda miljöns energiprestanda samt säkerhet och hälsosamhet och här särskilt åtgärdsprogrammet mot fukt och mögel, metropolpolitiken, bostadspolitiken, samhälls- och servicestrukturen i stadsregioner, samordningen av markanvändningen, boendet och trafiken i stadsregionerna, kulturmiljön samt ombyggnad. Som stöd för reformen av miljöuppföljningen behövs dessutom ett kunskapsunderlag om både dämpandet av klimatförändringen och anpassningen till den.

Arbetstidens fördelning på uppgiftsområdena (årsv.)

Uppgiftsområde 2012
utfall
2013
prognos
2014
uppskattning
       
Miljövård 51 52 52
Naturmiljö 47 49 48
Byggd miljö 86 86 88
Internationella frågor och EU-ärenden 20 20 20
Kommunikation 14 15 15
Ledning och förvaltning 60 59 58
Sammanlagt 278 281 281

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 36 425 34 850 35 754
Bruttoinkomster 679 500 500
Nettoutgifter 35 746 34 350 35 254
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 10 670    
— överförts till följande år 9 578    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av tillägget av engångsnatur för forsknings- och utvecklingsfinansiering -750
Ersättning för Tukes tjänster 250
Fortsättning av handlingsprogrammet för åtgärder mot fukt och mögel 900
Handlingsprogrammet för åtgärder mot fukt och mögel 2009-2013 -900
Medborgarnas elektroniska plattform för delaktighet (överföring till moment 25.01.01) -20
Produktivitetsfrämjande åtgärder (-2 årsv.) -90
Samordningen av förbättrandet av äldres boende (överföring från moment 35.20.55) 500
Stärkande av miljöuppgifternas styrnings- och utvecklingsfunktion (överföring från moment 35.10.22) 300
Tilläggsutgifter i anslutning till flytten till MM:s lokaler vid Alexandersgatan 7 500
Totalrenovering av MM:s lokaler vid Alexandersgatan 7 (överföring av engångsnatur till moment 23.01.01) -350
Utredningar om energieffektivitet vid byggande 1 000
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -57
Lönejusteringar 80
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -109
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -50
Sammanlagt 1 204

2014 budget 35 554 000
2013 budget 34 350 000
2012 bokslut 34 654 000

04. Finlands miljöcentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 30 811 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Förklaring:Finlands miljöcentral (SYKE) producerar information om miljön, hur miljöns tillstånd utvecklas och vilka faktorer som påverkar miljöns tillstånd, bedömer alternativa utvecklingstrender samt utvecklar lösningar som främjar en hållbar utveckling främst för att användas av statsrådet, den offentliga förvaltningen och näringslivet. Utöver forsknings- och utvecklingsuppgifterna samt experttjänsterna sköter miljöcentralen också flera av de rapporteringar som krävs i EG:s regelverk och internationella överenskommelser samt vissa myndighetsuppgifter inom miljöövervakningen och andra myndighetsuppgifter.

Miljöcentralen sköter också de uppgifter i anslutning till nyttjandet och vården av vattentillgångar som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde. För dessa uppgifter beräknas den personal som avlönats med verksamhetsanslaget använda ca 25 årsverken och den personal som avlönats genom annan finansiering ca 16 årsverken.

Samhälleliga verkningar

Finlands miljöcentrals verksamhet utgörs av uppdatering av kunskapen om hållbar utveckling och förmedling av ny information. Antalet som använder denna kunskap och information är exceptionellt stort. Utöver statsrådet är de viktigaste användarna av informationen regionförvaltningen, kommunerna, landskapsförbunden, affärslivet, massmedierna, frivilligorganisationerna och enskilda medborgare.

De med tanke på genomförandet av miljöpolitiken viktigaste effektmålen är

  • — Att stödja beredningen och verkställandet av lagstiftningen enligt regeringsprogrammet
  • — Att påverka beredningen av EU:s miljöpolitiska linjedragningar på det sätt som avtalats med miljöministeriet
  • — Att förbättra förmedlingen och utnyttjandet av kunskap för att bättre stödja det offentliga och privata beslutsfattandet i anslutning till miljön.

De med tanke på samhällsekonomin viktigaste effektmålen är

  • — Att främja affärsverksamhet som på ett hållbart sätt beaktar miljön, bl.a. resurseffektiva affärsmodeller eller lösningar för hållbar byggnads- eller gruvverksamhet
  • — Att främja affärsverksamhet som baserar sig på information om miljön, bl.a. lösningar för automatisk förmedling av mätningar av och information om miljöns tillstånd
  • — Att genomföra ändringar i statsförvaltningen, särskilt reformen av forskningsinstitut och effektivitets- och resultatprogrammet.
Resultatet av verksamheten
Produktion och kvalitetsledning

Miljöministeriet uppställer följande preliminära resultatmål för resultatet av verksamheten vid Finlands miljöcentral:

SYKE:s verksamhet koncentreras framför allt till följande prioriterade områden:

  • — Klimatförändringen
    • — styrsystem och styrmedel som gäller dämpandet av klimatförändringen och anpassningen till den samt utvärdering och uppföljning av hur effektiva åtgärderna är
  • — Östersjön, vattendrag och vattenresurser
    • — uppföljning av tillståndet i vattendrag, grundvatten och Östersjön, främjande av hållbart nyttjande av dem och minskning av belastningen samt bekämpning av olje- och kemikalieskador som inträffar till havs
  • — Konsumtion, produktion och naturresurser
    • — effektiv användning av material och energi, bästa tillgängliga teknik, hållbart nyttjande av naturresurser samt identifiering av nya risker (konsumentkemikalier och industriella nanomaterial)
  • — Ekosystemtjänsterna och den biologiska mångfalden
    • — uppföljning av den biologiska mångfaldens tillstånd, hållbart nyttjande av naturen och underhåll av tjänster som baserar sig på ekosystemens verksamhet
  • — Den byggda miljön och områdesanvändningen
    • — markanvändning, insamling av uppgifter om den byggda miljön och trafiksystem samt utvecklande av styrmedel, såsom planläggning, som stöder samordningen av olika användningsbehov.
  • — Finlands miljöcentral beaktar i sin forskningsverksamhet även miljöfrågor vars betydelse blir allt viktigare
    • — klimatmanipuleringens miljökonsekvenser, grön ekonomi, miljöfrågor som gäller det arktiska området samt konsekvenserna för servicestrukturerna, boendet och rörligheten till följd av den stigande medelåldern och ändringen i befolkningsstrukturen.
  • — Uppföljningen av miljön omarbetas och effektiviseras genom att man kombinerar olika institutioners fältobservationer med information som tagits fram med hjälp av fjärranalys och modeller. De centrala informationslager, informationssystem och geoinformationstjänster som upprätthålls av miljöcentralen och som innehåller information om naturresurser, miljöns tillstånd, utsläpp och andra belastningar och risker utvecklas och deras användbarhet förbättras så att de motsvarar bl.a. de krav som ställs i EU-direktiven. Utvecklingsprojektet MONITOR 2020 är ett spetsprojekt inom effektivitets- och resultatprogrammet.
  • — Miljöcentralen deltar aktivt i utvecklandet av Sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET).
  • — Miljöcentralen förbereder sig för och deltar i ansökningen till EU-programmet Horisont 2020 och strävar efter att öka den FoU-finansiering som EU anvisar Finland. Miljöcentralen stärker samarbetet mellan universiteten och andra forskningsinstitutioner genom gemensamma projekt och resurser.
  • — Vattensituationstjänsten utvecklas i samarbete med Meteorologiska institutet så att den mångsidigt stöder såväl nyttjandet av vattentillgångarna som vattenvården och säkrar att informationen och varningarna om vädret och vattensituationen är uppdaterade och tillgängliga för både myndigheter och medborgare.
  • — Den kostnadseffektiva och omfattande användningen av forskningsfartygen Aranda och Muikku utökas tillsammans med Meteorologiska institutet och andra instanser som bedriver forskning om och följer upp läget i Östersjön.
  • — I egenskap av avtalslaboratorier på hög mätningsvetenskaplig nivå utvecklar miljöcentralens laboratorier kvaliteten på och tillförlitligheten till miljömätningarna och deltar aktivt i den internationella metrologiforskningen och det internationella utvecklingsarbetet.
  • — Miljöcentralen främjar samanvändningen av geoinformation och annan information om miljön med hjälp av nya tjänster. Miljöcentralen ansvarar för genomförandet av INSPIRE-direktivet i fråga om det nationella geoinformationsmaterialet som miljöförvaltningen ansvarar för.

Resurshushållning

Av den verksamhet som enligt lagen om grunderna för avgifter till staten är avgiftsbelagd beräknas det inflyta 4 miljoner euro. Exportverksamheten uppskattas stå för nästan hälften av detta belopp. Den övriga finansieringen av statsförvaltningen beräknas uppgå till 13,5 miljoner euro, varav de inkomster som riktas till närings-, trafik- och miljöcentralernas serviceverksamhet beräknas uppgå till ca 1 miljon euro. Den del som finansieras utanför budgeten beräknas uppgå till 7,5 miljoner euro, varav EU:s andel är ungefär hälften. En allt starkare internationell nätbildning stärker miljöcentralens konkurrenskraft på den internationella marknaden.

Produktivitet

Produktiviteten förbättras genom att man utvecklar nätverkssamarbetet, verksamhetsprocesserna och informationssystemen och genom att utvidga de elektroniska webbtjänsterna nationellt och internationellt. Produktiviteten förbättras även inom stödfunktionerna bl.a. genom en omorganisering av datatjänsterna. Inom havsforskningen intensifieras samarbetet särskilt med Meteorologiska institutet i syfte att uppnå synergi- och produktivitetsfördelar. Dessutom främjas den nationella samordningen av havsforskningen och dess forskningsinfrastruktur.

Inom hela miljöförvaltningen förbättras produktiviteten bl.a. genom att man utvecklar uppföljningen av miljön och datasystemen samt ökar automatiseringen av den rapportering som baserar sig på uppföljning och utökar samarbetet i anslutning till dataarkiv och information.

Inom ramen för Sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET) förbättras produktiviteten bl.a. genom gemensamma forskningsprogram och genom att man fortsätter planeringen och genomförandet av sammanslutningens gemensamma uppföljningar. Samarbetet kring lokaliteterna fortsätter på de universitetsorter där miljöcentralen har ett verksamhetsställe.

Den beräknade fördelningen av antalet årsverken och kostnaderna vid Finlands miljöcentral enligt uppgiftsområde 2012—2014

Uppgiftsområde 2012
utfall
kostnader
mn €
årsv. 2013
uppskattning
kostnader
mn €
årsv. 2014
mål
kostnader
mn €
årsv.
             
Forsknings-, utvecklings- och försöksverksamhet 29,9 303 30,1 301 30,0 300
Experttjänster och myndighetsverksamhet 13,9 120 14,1 119 14,0 118
Miljöuppföljning och datalager 11,0 96 11,0 94 10,9 93
Förvaltningsområdets tjänster1) 2,9 25 2,9 24 2,8 23
Ledning, utveckling av verksamheten, förvaltning och stöduppgifter 2) 9,0 122 8,9 120 8,8 118
Sammanlagt 66,7 666 67,0 658 66,5 652
Antalet årsverken som baserar sig på omkostnadsfinansieringen   387   381   375

1) Förvaltningsområdets serviceuppgifter innefattar underhåll av informationssystemsinfrastrukturen, gemensam kommunikation och utbildningstjänster.

2) I helheten ingår ledning av centralen, utveckling av verksamheten, chefsarbete samt administrativt och assisterande arbete.

Det totala antalet anställda vid Finlands miljöcentral beräknas motsvara 652 årsverken. Vid dimensioneringen av anslaget har en minskning med 7 årsverken på grund av produktivitetsfrämjande åtgärder beaktats. Personalresurserna fördelas enligt de strategiska målen med beaktande av effekterna av produktivitetsprojekten. Utlokaliseringen av forsknings- och sakkunniguppgifter till Finlands miljöcentrals regionala verksamhetsställen fortsätter.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 54 475 54 900 55 811
Bruttoinkomster 24 253 23 685 25 000
Nettoutgifter 30 222 31 215 30 811
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 614    
— överförts till följande år 5 498    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 13 140 12 250 12 500
— finansiering från EU 4 962 3 750 4 000
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 2 412 3 500 3 500
Intäkter sammanlagt 20 514 19 500 20 000
       
Totala kostnader för projekt 39 666 39 000 40 000
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -19 152 -19 500 -20 000
Självfinansieringsandel, % 48 50 50

Kostnadsmotsvarigheten för samfinansierade projekt varierar enligt projekttyp och fastställs enligt de olika finansiärernas finansieringsvillkor. 

Avsikten är att 2 660 000 euro av anslaget ska användas för de IKT-tjänster som sköts centraliserat vid miljöförvaltningen. Dessa är gemensamma verktygsprogram, datakommunikationsnät, gemensamma informationssystem- och geoinformationstjänster samt användartjänster i anslutning till dem. Under 2014 överförs en del av överenskommelserna och tjänsterna till statens specialämbetsverk, vilket innebär att man kan bli tvungen att justera finansieringen och dess fördelning till de olika organisationerna som använder de tjänster som sköts centraliserat vid miljöförvaltningen.

Antalet anställda som anställts med direkt budgetfinansiering under omkostnadsmomentet motsvarar sammanlagt ca 375 årsverken.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Produktivitetsfrämjande åtgärder (-7 årsv.) -315
Återbetalning av produktivitetsminskningarna 45
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -73
Lönejusteringar 103
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -101
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -63
Sammanlagt -404

2014 budget 30 811 000
2013 budget 31 215 000
2012 bokslut 31 106 000

21. Produktivitetsanslag för miljöministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 490 000 euro.

Anslaget får användas till investeringar, forskning och utredningar som syftar till att främja produktiviteten inom förvaltningsområdet samt till anskaffning av utbildningstjänster och annan service, liksom till annan beredning av produktivitetsfrämjande projekt och genomförande av dem.

Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 304
Sammanlagt 304

2014 budget 1 490 000
2013 I tilläggsb. 700 000
2013 budget 1 186 000
2012 bokslut 815 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom miljöministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 7 600 000 euro.


2014 budget 7 600 000
2013 budget 6 700 000
2012 bokslut 8 318 467

65. Understöd till organisationer och miljövård (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 2 000 000 euro.

Anslaget får användas för

1) understöd till nationella naturskydds- och miljöorganisationer

2) understöd till riksomfattande organisationer inom bostads- och byggnadsbranschen för stödjande av informations- och upplysningsverksamhet

3) understöd enligt 12 § i lagen om främjande av skärgårdens utveckling (494/1981) för projekt som främjar miljövården i skärgården

4) stödjande av verksamhet som främjar avfallshanteringen i skärgårds- och fjällområden

5) stödjande av sådan nationellt betydande verksamhet av projektnatur som främjar en hållbar utveckling, värnar om kulturmiljön och främjar annan miljöfostran och miljöupplysning.

Förklaring:Anslaget utgör delvis finansiering av regionutvecklingen enligt lagen om utveckling av regionerna.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring -120
Sammanlagt -120

2014 budget 2 000 000
2013 budget 2 120 000
2012 bokslut 2 050 000