Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteranerna

Statsbudgeten 2014

03. Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 16 372 000 euro.

Av anslaget får högst 1 500 000 euro användas för samarbete mellan Finland och Ryssland om strål- och kärnsäkerhet:

1) till sådana projekt för främjande av strål- och kärnsäkerheten som genomförs tillsammans med i första hand Ryska federationens kärnsäkerhetsmyndigheter och verksamhetsutövare

2) till betalning av statens överföringsutgifter i anslutning till strål- och kärnsäkerhetssamarbetet.

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Strålsäkerhetscentralen för 2014. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.

Resultat av verksamheten

Målet är att det inte ska inträffa några olyckor eller allvarliga incidenter som äventyrar säkerheten när strålkällor används och att arbetstagarnas stråldoser ska hållas under den fastställda gränsen för personlig stråldos.

När det gäller övervakningen av kärnkraftverk är målsättningen att det inte inträffar några olyckor eller sådana allvarliga incidenter som äventyrar säkerheten i kraftverken, utsläppen av radioaktiva ämnen från kraftverken är små vid normal drift och de årliga stråldoser som beräknas på grundval av utsläppen är under en procent av det gränsvärde som fastställs i statsrådets förordning (733/2008). Behandlingen, upplagringen och slutförvaringen av kärnavfall planeras och genomförs på ett sådant sätt att avfallsmängden blir så liten som möjligt och att verksamheten i praktiken inte ger upphov till några utsläpp överhuvudtaget. Syftet med övervakningen av strålning i miljön är att Strålsäkerhetscentralen oavbrutet ska vara informerad om strålningsnivån i miljön.

Strålsäkerhetscentralens verksamhet baserar sig på effektiv övervakning, upprätthållande av snabb beredskap inför olyckor samt påverkan genom betydande aktörer så att objekt som är avgörande med tanke på strål- och kärnsäkerheten tryggas. Strålsäkerhetscentralen inriktar forskningsverksamhet som är relevant bl.a. för beredskapsverksamheten efter samhällets behov och utarbetade riktlinjer. Genom effektiv riskkommunikation i olika sammanhang tillgodoser Strålsäkerhetscentralen olika aktörers och medborgarnas informationsbehov som anknyter till strål- och kärnsäkerhet. Strålsäkerhetscentralen ordnar effektiv övervakning med hjälp av en flexibel organisation och strävar efter att genom systematisk kompetensförsörjning säkerställa kunnandet i myndighetsverksamheten inom strål- och kärnsäkerhet, särskilt i samband med stora kärnsäkerhetsprojekt och övervakning av strålningen i miljön. Strålsäkerhetscentralen strävar efter att utveckla sin serviceverksamhet som en del av stabiliseringen av den offentliga ekonomin.

Finansieringsstruktur och årsverken

  2012
utfall
1 000 €
årsv. 2013
ordinarie budget
1 000 €
årsv. 2014
proposition
1 000 €
årsv.
             
Budgetfinansiering 13 960 118 13 872 124 16 372 121
Avgiftsbelagd verksamhet 24 154 222 25 833 213 32 843 249
Samfinansierad verksamhet 1 018 23 1 000 25 800 20
Sammanlagt 39 132 363 40 705 362 50 015 390

Strålsäkerhetscentralens kostnader och årsverken resultatområdesvis

  2012
bokslut
1 000 €
årsv. 2013
mål
1 000 €
årsv. 2014
mål
1 000 €
årsv.1)
             
Kärnenergi 18 553 121 18 800 121 28 122 146
Strålningsverksamhet 4 473 33 4 150 31 4 126 32
Beredskapsverksamhet 1 779 12 1 700 12 1 893 12
Forskning och utveckling 6 589 45 7 500 51 6 262 35
Tjänster 4 483 25 4 500 24 5 243 27
Kommunikation 1 039 7 1 100 7 1 214 7
Miljö 2 183 10 2 530 10 3 155 14
Gemensamma tjänster2) - 42 - 41 - 45
Sammanlagt 39 099 295 40 280 297 50 015 318

1) Tabellen omfattar inte semestrar och frånvaro. År 2014 uppskattas dessa motsvara 72 årsv.

2) Kostnaderna för gemensamma tjänster har överförts på andra resultatområden.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
proposition
       
Bruttoutgifter 38 967 40 705 50 015
Bruttoinkomster 25 510 26 833 33 643
Nettoutgifter 13 457 13 872 16 372
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 2 570    
— överförts till följande år 3 073    

Målet för den offentligrättsliga och övriga avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarighet.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten inom övervakningen av kärnsäkerheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
proposition
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer 17 008 19 073 25 129
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 16 947 19 073 25 129
       
Kostnadsmotsvarighet, % 100 100 100

Offentligrättsliga prestationer enligt speciallagar (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
proposition
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer 2 663 2 440 2 814
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 2 625 2 440 2 814
       
Kostnadsmotsvarighet, % 101 100 100

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
proposition
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 149 200 100
— finansiering från EU 717 700 600
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 152 100 100
Intäkter sammanlagt 1 018 1 000 800
       
Totala kostnader för projekt 2 320 2 000 1 600
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -1 302 -1 000 -800
Självfinansieringsandel, % 56 50 50
Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Målet är att personalens kompetens och yrkesskicklighet är av hög klass, att den tid som personalen använder för utbildning uppgår till 3—4 % av den totala arbetstiden och att personalens arbetstillfredsställelse och motivation utvecklas i positiv riktning. Ytterligare ett mål är att antalet frånvarodagar till följd av egen sjukdom eller olycksfall är under 8,5 per årsverke.

Strål- och kärnsäkerhetssamarbetet med Ryska federationen har omfattat sex olika ämnesområden: Leningrads kärnkraftverk, Kola kärnkraftverk, kärnsäkerhetsövervakning, radioaktivt avfall, övervakning av strålning i miljön och beredskap inför olyckor samt övervakning av kärnmaterial. Största delen av anslagen är riktade till höjning av säkerheten vid de två kärnkraftverken så, att det huvudsakliga föremålet för anslagen är Leningrads kärnkraftverk, vars placering och reaktorer av Tjernobyltyp ökar behovet av kontinuerliga förbättringar. I projekten har ingått bl.a. utbildning, säkerhetsanalyser, förbättringar av den tekniska säkerheten och leveranser av utrustning, utveckling av metoder för kontroll av utrustningen och framtagande av bestämmelser. Systemen för övervakning av strålningen i miljön runt de båda kärnkraftverken har genomförts inom ramen för närområdessamarbetet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förnyande av apparatur för strålningsövervakning och beredskapsverksamhet 1 200
Lönejusteringar 42
Produktivitetsinbesparing -162
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) (omfördelning till moment 33.01.21) 30
Överföring från moment 33.02.66 1 500
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -30
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -50
Nivåförändring -30
Sammanlagt 2 500

2014 budget 16 372 000
2013 budget 13 872 000
2012 bokslut 13 960 000