Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         60. Energipolitik
         70. Integration

Statsbudgeten 2014

70. IntegrationPDF-versio

Förklaring:Verkställigheten av lagen om främjande av integration (1386/2010) stärks på ett sätt som stöder och främjar invandrarnas integrering, sysselsättning och delaktighet i det finska samhället. Genomförandet av statens program för integrationsfrämjande som avses i lagen om främjande av integration säkras och de mål och åtgärder för integrationen som tilldelats de olika förvaltningsområdena följs upp.

Genomslagskraften av lagen om främjande av integration och statens program för integrationsfrämjande stärkt genom att ett kompetenscentrum för integrationsfrämjande grundas i samband med arbets- och näringsministeriet. Kompetenscentrumets uppgift är att stödja lokala aktörers kunnande i syfte att främja integreringen och sysselsättningen av invandrare. Centrumet utvärderar och följer upp verkställigheten av integrationen. Det sammanställer och sprider information om integration samt god praxis som testats i olika projekt, stöder organisationer i deras arbete med att främja integration samt stärker nätverk för internationellt informationsutbyte och utveckling.

Utifrån resultaten av projektet Delaktig i Finland som avslutades 2013 utvärderas hur integrationsutbildningen fungerar och vilka utvecklingsbehoven är samt bereds propositioner om behövliga ändringar.

Verkställigheten av sådan integration och uppföljning av integrationsfrämjande och goda etniska relationer som avses i lagen om främjande av integration fortsätter och uppföljningssystemet utvecklas vidare.

Samarbetet mellan statsförvaltningens olika aktörer och kommunerna intensifieras i syfte att förkorta de långa väntetiderna för dem som får internationellt skydd vid anvisande av dem till kommunerna. Det utreds hur systemet för ersättningar till kommunerna fungerar och vilka utvecklingsbehoven är och vilka kostnaderna är när de som får internationellt skydd placeras i kommunerna.  Avsiktsförklaringen mellan staten och kommunerna i huvudstadsregionen om främjande av invandrarnas integration och sysselsättning fortgår.

Flyktingar som fått uppehållstillstånd och som omfattas av integration

  2012
utfall
2013
uppskattning
2014
uppskattning
       
— Asylsökande som beviljats uppehållstillstånd 1 601 1 500 1 500
     — varav minderåriga som fått uppehållstillstånd 105 150 150
— Familjeåterföreningar 381 500 500
— Kvotflyktingar 671 750 750
Flyktingar sammanlagt 2 653 2 750 2 750
Flyktingar som omfattas av den kommunala, kalkylerade ersättningen1) 7 615 9 156 8 866
Inkvarteringsplatser i familjegrupphem sammanlagt 144 144 144

1) Antalet personer som omfattas av ersättningarna uppskattas på grundval av det antal som anlänt till landet under de tre föregående åren och på grundval av uppskattningen för budgetåret och för kvotflyktingarnas del på grundval av de fyra föregående åren och på grundval av uppskattningen för budgetåret.

I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för resultatområdet för innovationspolitik 2014:

  2012
utfall
2013
mål
2014
mål
       
Antalet platser anvisade för flyktingar i kommunerna, minst (antal) 1 055 2 000 2 000

03. Främjande av invandrares integration och sysselsättning (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 2 661 000 euro.

Anslaget får användas till

1) förebyggande av rasism och etnisk diskriminering och till information, utbildning och uppföljning som syftar till att motverka rasism och etnisk diskriminering, till åtgärder som främjar växelverkan mellan olika befolkningsgrupper samt för understöd till organisationer

2) stödjande av projekt som genomförs av invandrarorganisationer

3) genomförande av integrationsfrämjande projekt, till nationell medfinansiering av integrationsfrämjande projekt som finansieras av EU samt till information som främjar integration

4) s.k. uppsökande arbete och rådgivningsarbete i syfte att identifiera offer för människohandel

5) betalning av olycksfallsersättningar och gruppansvarsförsäkringar för personer som deltar i frivilliga studier enligt 22 § i lagen om främjande av integration eller i andra integrationsfrämjande åtgärder om vilka överenskommits specificerat samt till betalning av de skötselkostnader som Statskontoret tar ut för dem

6) betalning av utgifter som föranleds av kompetenscentrumet för integrationsfrämjande till ett belopp av högst 2 000 000 euro. Av beloppet kan det till avlöning av en personal som har hand om kompetenscentrumets kärnverksamhet användas ett belopp motsvarande högst fem årsverken.

Anslaget får också användas till betalning av överföringsutgifter.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Integrationsutbildningen och utbildningen för invandrare vidareutvecklas som en central del av integrationstjänsterna och utifrån slutledningarna och resultaten av projektet Delaktig i Finland. Beredningen av propositioner för ändring av integrationsutbildningssystemet i samarbete med andra centrala ministerier fortsätter.

Syftet med kompetenscentrumet för integrationsfrämjande som ska inrättas i samband med arbets- och näringsministeriet är att stärka integreringsarbetet på lång sikt och dess genomslagskraft. Kärnuppgiften för kompetenscentrumet är att stödja verkställigheten av lagen om främjande av integration och genomförandet av statens integreringsprogram tväradministrativt och på lokal nivå. Verksamhetsformerna är informationsstyrning, utvärdering och uppföljning samt spridning och förankring av god praxis. Kompetenscentrumet stärker och stöder samarbetet mellan nätverken av integrationsaktörer och relationerna till internationella kompetensnätverk och stärker organisationernas arbete för främjande av integration och goda etniska relationer. I kompetenscentrumets verksamhet ingår också ett system för uppföljningen av integreringen, integrationsfrämjandet och främjandet av de etniska relationerna samt upprätthållandet av materialet Grundläggande information om Finland, som med stöd av 7 § i lagen om främjande av integration ska lämnas till invandrare.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Förebyggande av rasism och etnisk diskriminering samt uppföljning och utbildning i samband därmed 161 000
Integrationsfrämjande åtgärder 500 000
Kompetenscentrumet för integrationsfrämjande (högst) 2 000 000
Sammanlagt 2 661 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Kompetenscentrumet för integrationsfrämjande 2 000
Sammanlagt 2 000

2014 budget 2 661 000
2013 budget 661 000
2012 bokslut 661 000

30. Statlig ersättning till kommunerna (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 92 780 000 euro.

På de grunder som fastställs i lagen om främjande av integration (1386/2010) och statsrådets förordning (1393/2011) får anslaget användas till

1) i fråga om personer som definieras i 2 § 2 eller 3 mom. i lagen om främjande av integration, sådana kostnader för kalkylerad ersättning som betalas ut i samband med anvisande till en kommun, vägledning, rådgivning och ordnande av annan verksamhet som stöder integration

2) kostnader som kommunen föranleds av integrationsstöd och utkomststöd, tolkservice, ersättande av specialkostnader och stödande av återflyttning samt till betalning av hyror under den tid då flyktingar väntar på att flytta till kommunen

3) ersättning för kostnader som kommunen orsakas av placeringen av en minderårig asylsökande som fått uppehållstillstånd i ett familjegrupphem eller någon annan bostadsenhet och för familjevård, stödtjänster för boende och andra åtgärder som kan jämställas med barnskyddstjänster till dess att den unga personen fyller 21 år, samt till betalning av arvode till den företrädare som tingsrätten anvisat den minderåriga

4) ersättning för kostnader som föranleds kommunerna av integrationsstöd och utkomststöd till återflyttare från det tidigare Sovjetunionen samt till kostnaderna för social- och hälsovård som ges dem, samt till kostnader förorsakade av vård av och omsorg om personer som deltog som frivilliga i Finlands krig

5) ersättning för kostnader som kommunerna orsakas av ordnandet av social- och hälsovårdstjänster samt andra tjänster för personer som fallit offer för människohandel och som placerats i eller bor i kommunen

6) kostnader för den inledande kartläggningen enligt 9 § i lagen om främjande av integration (1386/2010).

Anslaget får också användas till betalning av konsumtionsutgifter.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:I lagen om främjande av integration ingår en inledande kartläggning som kommunen eller arbets- och näringsbyrån ska ordna för varje invandrare. För inledande kartläggning betalas till kommunen en kalkylerad ersättning på 700 euro. Den inledande kartläggningen beräknas utföras för 2 000 personer. Informationen om den inledande kartläggningen och andra åtgärder som främjar integration effektiviseras särskilt i fråga om personer som är utanför arbetsmarknaden.

Personer som har beviljats uppehållstillstånd med stöd av 48 § eller 47 § 1 mom.1 punkten i utlänningslagen omfattas av den ersättning som hänför sig till återflyttare. Ersättningarna betalas till kommunerna i efterskott.

Det antal personer som omfattas av ersättning som betalas för personer som definieras i 2 § 2 eller 3 mom. i lagen om främjande av integration uppskattas på grundval av antalet asylsökande som anlänt till landet under de tre föregående åren som fått uppehållstillstånd och antalet personer som anlänt till landet genom familjeåterförening, samt på grundval av uppskattningen för budgetåret. I fråga om kvotflyktingar uppskattas antalet personer som omfattas av ersättningarna på grundval av det antal som anlänt till landet under de fyra föregående åren samt på grundval av uppskattningen för budgetåret. Flyktingkvoten för 2014 är 750 personer.

På motsvarande sätt som i fråga om flyktingar kan ersättning betalas för personer som fallit offer för människohandel som beviljats kontinuerligt uppehållstillstånd och som bor i kommunen. Kommunerna har möjlighet att hos närings-, trafik- och miljöcentralen ansöka om ersättning för tillhandahållande av andra tjänster till följd av en persons ställning som offer för människohandel när personen i fråga bor i kommunen.

I enlighet med 45 § i lagen om främjande av integration betalas kalkylerad ersättning för vägledning, rådgivning och annat ordnande av verksamhet som stöder integration till kommunen för tre år räknat från det då hemkommunsuppgiften första gången registrerats. För kvotflyktingar betalas det för fyra år.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Kostnader för återflyttare  
— Utkomststöd 6 mån. 1 120 000
— Utkomststöd 5 år 1 620 000
— Specialkostnader 1 120 000
— Frändeveteraner 1 200 000
Kostnader för återflyttare sammanlagt 5 060 000
   
Kalkylerade ersättningar för flyktingar (8 866 personer 0—6 år 6 845 €, övriga 2 300 €) 28 450 000
Övriga ersättningar till kommunerna för flyktingar 57 870 000
— Utkomststöd (2 238 €/år/person) 20 500 000
— Specialkostnader (1 177 €/år/person) 11 000 000
— Tolkservice (913 €/år/person) 8 500 000
— Ersättningar för omsorg om minderåriga (8 993 €/år/person) 17 870 000
Ersättningar för flyktingar sammanlagt 86 320 000
   
Kostnader för inledande kartläggning sammanlagt 1 400 000
— kalkylerad ersättning (700 €/år/person)  
Sammanlagt 92 780 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Kalkylerade ersättningar -1 643
Övriga ersättningar till kommunerna för flyktingar -706
Sammanlagt -2 349

2014 budget 92 780 000
2013 budget 95 129 000
2012 bokslut 80 810 000