Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
              20. Civiltjänst
         60. Energipolitik
         70. Integration

Statsbudgeten 2014

01. FörvaltningPDF-versio

Förklaring:Arbets- och näringsministeriet ansvarar för verksamhetsbetingelserna för företagsamheten och innovationsverksamheten i Finland, arbetsmarknadens funktionsduglighet och arbetstagarnas sysselsättningsförutsättningar och utvecklingen av regionerna. Ministeriet leder och styr närings- och innovationspolitiken, sysselsättnings- och företagsamhetspolitiken, konsument- och konkurrenspolitiken, region-, energi- och klimatpolitiken samt utvecklingen av arbetslivet och integrationen av invandrare. Vid arbets- och näringsministeriet pågår fem strategiska program (Cleantech, Skogsprogrammet, Välfärdsprogrammet HYVÄ, Strukturomvandling och arbetsmarknadens funktion samt Arbetsliv 2020), vilka syftar till att uppnå de arbets- och näringspolitiska målen enligt regeringsprogrammet med hjälp av specifika åtgärder och ett brett förvaltningsövergripande samarbete.

Närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna) främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens verkställighets- och utvecklingsuppgifter inom regionerna. NTM-centralerna främjar företagsamhet, arbetsmarknadens funktion, kunnande och kultur, landsbygdens livskraft, kollektivtrafiken och utvecklandet av den, trafiksystemets funktion och trafiksäkerhet, en god miljö och ett hållbart utnyttjande av naturen och naturresurserna inom regionerna samt invandring av arbetskraft till regionerna. NTM-centralerna har ett nära samarbete med landskapsförbunden och kommunerna. Bland lokalförvaltningsmyndigheterna omfattas arbets- och näringsbyråerna (TE-byråerna) av NTM-centralernas styrning.

Det finns femton NTM-centraler, och av dem sköter nio centraler uppgifter inom alla tre ansvarsområden: 1) näringar, arbetskraft, kompetens och kultur, 2) trafik och infrastruktur samt 3) miljö och naturresurser.

Den allmänna administrativa styrningen av NTM-centralerna hör till arbets- och näringsministeriet. Ansvaret för styrningen av NTM-centralernas verksamhet hör inom respektive verksamhetsområde till inrikesministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, kommunikationsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, arbets- och näringsministeriet, miljöministeriet eller den myndighet inom centralförvaltningen som har ålagts att sköta styrningen. Den strategiska styrningen av NTM-centralerna sker i samarbete mellan nämnda ministerier och den samordnas av arbets- och näringsministeriet.

01. Arbets- och näringsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 53 645 000 euro.

Anslaget får även användas

1) för ett pris för offentliggörande av konsumentinformation, dock högst 17 000 euro

2) till bidrag i anslutning till verksamheten vid rådgivningsenheten för offentlig upphandling

3) till betalning av överföringsutgifter som föranleds av projekt som finansieras med medel från EU:s SOLID-fond.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut beträffande överföringsutgifterna.

Förklaring:I samband med beredningen av budgetpropositionen ställs följande resultatmål preliminärt upp för ministeriets verksamhet för 2014:

Verksamhetens resultat

  2012
utfall
2013
mål
2014
mål
       
Produktion och kvalitetsledning      
Arbets- och näringsministeriet      
Regeringspropositioner (st.) 18 16 15
— Till riksdagen inom utlovad sessionsperiod (%) 55 > 80 > 80
— Ändringar i riksdagen på grund av författningstekniska eller språkliga brister (%) 2 0 0
Statsrådsförordningar (st.) 38 30 30
Genomförandeunderskott för direktiv som omfattas av lagstiftningen för den inre marknaden (%) 1,2 < 1,0 < 1,0
Publikationer (st.) 100 < 100 < 100
Utbildnings- och utvecklingscentret Salmia      
Antal personer som deltagit i utbildning och utvecklingsverksamhet 3 146 2 500 2 500

Fördelningen av arbets- och näringsministeriets resurser enligt resultatområde

  2012
utfall
2013
uppskattning
2014
uppskattning
  1 000
euro
årsv. 1 000
euro
årsv. 1 000
euro
årsv.
             
Koncernstyrning och strategiska projekt - 29 4 000 29 4 000 28
Sysselsättning och företagsamhet - 92 5 300 90 5 200 87
Arbetsliv och arbetsmarknad - 57 5 000 56 4 960 56
Näring och innovationer - 70 5 300 69 5 100 66
Energi - 48 4 400 47 4 300 46
Utveckling av regionerna - 77 4 200 75 4 000 72
Information - 97 6 000 94 5 800 92
Gemensamma - 97 18 420 90 18 273 87
Arbetsrådet, riksförlikningsmännens byrå och samarbetsombudsmannens byrå - 7 650 7 650 7
Utbildnings- och utvecklingscentret Salmia - 18 1 362 18 1 362 18
Sammanlagt - 592 54 632 575 53 645 559

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2012
utfall
2013
mål
2014
mål
       
Utvecklingen av årsverken 574 557 541
Förändring i sjukfrånvaron (+/- arbetsdagar/årsv.) -1,1 -0,5 -0,5
Ledningen som exempel och vägvisare (1—5) 3,15 > 3,15 > 3,15
Den allmänna organiseringen av arbetet i arbetsgemenskapen (1—5) 3,10 > 3,10 > 3,10
Resultat- och utvecklingssamtalens lämplighet för kompetensutvecklingen (1—5) 3,09 > 3,09 > 3,09
De möjligheter att förnyas i arbetet som cheferna och ledningen ger (1—5) 3,31 > 3,31 > 3,31
Arbetsgemenskapens öppenhet vid beredning och beslutsfattande (1—5) 3,08 > 3,08 > 3,08
Arbetets sporrande verkan och upplevd arbetsglädje (1—5) 3,58 > 3,58 > 3,58

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Försöks- och utredningsverksamhet 1 850 000
Strategiska projekt 3 500 000
Utbildnings- och utvecklingscentret Salmias omkostnader 1 362 000
Övriga omkostnader 46 933 000
Sammanlagt 53 645 000

Utbildnings- och utvecklingscentret Salmia är ett utbildnings- och utvecklingscentrum för den regionala och lokala förvaltningen, som är underställt arbets- och näringsministeriet. Salmias utbildnings- och utvecklingstjänster främjar verkställandet av arbets- och näringspolitiken samt stöder verksamheten och effektiviteten hos arbets- och näringsministeriets organisationer inom region- och lokalförvaltningen. Till centrets kunder hör närings-, trafik- och miljöcentralerna, arbets- och näringsbyråerna samt centralernas och byråernas samarbetspartner.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget

2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 63 558 63 832 61 645
Bruttoinkomster 7 988 9 200 8 000
Nettoutgifter 55 570 54 632 53 645
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 8 187    
— överförts till följande år 7 292    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avlöning av en specialsakkunnig (överföring till moment 24.01.01) -74
Genomförandet av strategin för utveckling av arbetslivet 1 000
Informationsverksamhet inom energibranschen (överföring från moment 32.60.(20)) 150
Medborgarnas elektroniska plattform för delaktighet (överföring till moment 25.01.01) -20
Regeringens utgiftsbesparing -1 500
Taso-projektet -150
Totalrenovering av ANM (överföring till moment 23.01.01) -340
Överföring till moment 32.01.02 (-0,5 årsv.) -40
Överföring till moment 32.60.01 (-3 årsv.) -210
Övrig förändring -245
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -121
Grön ekonomi (regeringsprogr.) 1 000
Lokaleffektivitet inom förvaltningen (regeringsprogr.) -200
Lönejusteringar 170
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -178
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -229
Sammanlagt -987

2014 budget 53 645 000
2013 I tilläggsb. 6 305 000
2013 budget 54 632 000
2012 bokslut 54 675 000

02. Närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 214 139 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av eurorådgivningscentralerna och av uppgifter av projektnatur vid Tekes - utvecklingscentralen för teknologi och innovationer inbegripet utveckling av personalens kompetens

2) till betalning av utgifter för skötseln av fastigheter som staten besitter i enlighet med lagen om renskötsellägenheter, naturnäringslagen, skoltlagen och den lagstiftning som föregick lagen om gårdsbruksenheter

3) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder

4) för utveckling och underhåll av portalen FöretagsFinland

5) till betalning av utgifter som föranleds av uppgifter som främjar uppfinningsverksamheten samt för skaffande av de utredningar om uppfinningar som ska göras.

Förklaring:Den 1 januari 2014 överförs biblioteks-, idrotts- och ungdomsväsendets uppgifter, utvärderingsuppgifterna för basservicen inom kulturens verksamhetsområde och uppgifterna i anslutning till anläggning av läroanstalter från NTM-centralerna till regionförvaltningsverken.

I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer de styrande ministerierna (inrikesministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, kommunikationsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, arbets- och näringsministeriet och miljöministeriet) preliminärt för närings-, trafik- och miljöcentralerna upp följande resultatmål för verksamheten för 2014:

Effektivitet

  2012
utfall
2013
mål
2014
mål
       
Regionernas livskraft      
— sysselsättningsgraden (%, minst) 69,0 70,0 70,0
— arbetslöshetsgraden (%, högst) 7,8 7,9 7,9
— skicket på livligt trafikerade vägar (% av vägnätet som är i dåligt skick, högst) - 6,5 6,0
— befolkningsandel som bor på områden med en befolkningstäthet på minst 20 inv./ha av stadsregionens befolkning (%) - 64,1 64,1
— andel bostadslägenheter som byggts inom detaljplaneområde av de lägenheter som byggts inom hela den större stadsregionen (%) - 87 92
— mängd biologiskt nedbrytbart kommunalt avfall på avstjälpningsplatser (t/år) - 700 000 600 000
— jordbrukets fosforbalans (kg/ha) 3,8 < 3,8 < 3,8
— jordbrukets kvävebalans (kg/ha) 46,3 < 46 < 46
— antal naturskyddsområden (1 000 ha) 2 977 2 993 3 010
       
Näringslivets framgångsfaktorer      
— andelen verksamhetsställen som haft rekryteringsproblem (%, högst) 31,4 29 29
— näringslivets tillfredsställelse med transporterna (skalan 1—5) - 3,9 3,9
       
Befolkningens välbefinnande      
— arbetslöshetsgrad bland personer under 25 år (%, högst) 19,0 15,6 15,6
Medborgarnas tillfredsställelse med resornas smidighet (skalan 1—5, allmän tillfredsställelse) - - 3,7
— flyktingar som placerats i kommuner (antal) 1 055 2 000 2 000
— arbetslöshetsgraden bland utlänningar (%, högst) 25,1 17,9 17,9
— andel aktörer inom livsmedelskedjan som uppfyller kraven i bestämmelserna (%, minst) 91 95 95
— olyckor som lett till personskador (antal) 3 021 < 3 070 < 2 880

Utöver de preliminära effektmål som de styrande ministerierna gemensamt ställer upp ska NTM-centralerna i sin verksamhet beakta de effektmål som varje styrande ministerium ställer upp i motiveringen till huvudtiteln och kapitlen till den del som NTM-centralerna utför uppgifter inom förvaltningsområdet i fråga.

Verksamhetens resultat

  2012
utfall
2013
mål
2014
mål
       
Bindningar för fullmakter som anvisats NTM-centralerna (%)      
— ERUF-bindningar 69 100 100
— ESF-bindningar 88 100 100
Betalningar för NTM-centralernas bindningar (%)      
— ERUF-betalningar 65 80 95
— ESF-betalningar 74 90 95
Genomförandegraden för tillsynen över jordbruksstöd 100 100 100
Övergripande tillfredsställelse hos NTM-centralernas intressentgrupper (1—5) - 3,7 -

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2012
utfall
2013
mål
2014
mål
       
Utvecklingen av årsverken 3 993 4 017 3 907
Förändring i sjukfrånvaron (+/- arbetsdagar/årsv.) -0,76 - -
Ledningen som exempel och vägvisare (1—5) 3,0 - > 3,0
Den allmänna organiseringen av arbetet i arbetsgemenskapen (1—5) 3,1 - > 3,1
Resultat- och utvecklingssamtalens lämplighet för kompetensutvecklingen (1—5) 3,0 - > 3,0
De möjligheter att förnyas i arbetet som cheferna och ledningen ger (1—5) 3,2 - > 3,2
Arbetsgemenskapens öppenhet vid beredning och beslutsfattande (1—5) 3,0 - > 3,0
Arbetets sporrande verkan och upplevd arbetsglädje (1—5) 3,5 - > 3,5

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 274 983 268 156 275 139
Bruttoinkomster 61 329 59 000 61 000
Nettoutgifter 213 654 209 156 214 139
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 20 704    
— överförts till följande år 19 720    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Offentligrättsliga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 7 842 7 000 8 000
— övriga intäkter -42 - -
Intäkter sammanlagt 7 800 7 000 8 000
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 5 792 6 600 7 000
— andel av samkostnader 4 421 2 900 3 000
Kostnader sammanlagt 10 213 9 500 10 000
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -2 413 -2 500 -2 000
Kostnadsmotsvarighet, % 76 74 80

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 33 481 35 000 35 000
— finansiering från EU 305 300 300
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 36 - -
— övriga intäkter från den samfinansierade verksamheten 2 685 2 500 2 500
Intäkter sammanlagt 36 507 37 800 37 800
       
Totala kostnader för projekt 44 122 44 000 44 000
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -7 615 -6 200 -6 200
Självfinansieringsandel, % 17 14 14

Genom närings-, trafik- och miljöcentralerna styrs finansiering från följande moment i budgeten: 30.10.61 och 62, 30.20.43 och 49, 30.40.20, 43, 51, 52, 62 och 77, 30.50.20 och 31, 31.10.20, 50 och 76, 31.30.63 och 64, 32.20.45, 32.30.44, 45, 51 och 64, 32.50.64, 32.60.40, 32.70.30, 33.20.31 och 52, 35.10.21, 22, 61 och 63 samt 35.20.64.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Effektivisering av regionförvaltningen (regeringsprogr.) -2 500
Miljökonsekvensbedömning av vindkraftverksprojekt (bortfall av en utgift av engångsnatur) -600
Personalkostnader (överföring från moment 32.01.20) 1 203
Säkrande av verksamheten (bortfall av en utgift av engångsnatur) -2 000
Uppfinningsverksamhet (överföring från moment 32.20.41) 5 260
Överföring från moment 32.01.01 (0,5 årsv.) 40
Överföring från moment 32.30.01 (170 årsv.) 6 677
Överföring från moment 32.30.01 (1 årsv.) 45
Överföring till moment 28.40.01 (-53 årsv.) -3 511
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -629
Lokaleffektivitet inom förvaltningen (regeringsprogr.) -300
Lönejusteringar 884
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -821
Nivåförändring 1 235
Sammanlagt 4 983

2014 budget 214 139 000
2013 I tilläggsb. 6 677 000
2013 budget 209 156 000
2012 bokslut 212 670 000

20. Civiltjänst (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 5 083 000 euro.

Anslaget får användas för kostnader som föranleds av civiltjänst som ordnas med stöd av civiltjänstlagen (1446/2007), med undantag av lönekostnaderna.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut beträffande överföringsutgifterna.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av civiltjänstlagen så att civiltjänstverksamheten, som tidigare fungerat på kommunal basis, administrativt slås ihop med Närings-, trafik- och miljöcentralen i Sydöstra Finland den 1 januari 2014 och de civiltjänstpliktigas alla permissionsresor till hem- eller boningsorten i Finland blir fria från och med samma tidpunkt.

Den del av personalen vid civiltjänstcentralen som handhar verkställigheten av civiltjänsten övergår genom överlåtelsen av rörelsen från Lappträsk kommun till staten. Lappträsk utbildningscentral ska fortfarande vara civiltjänstcentral. Utbildningsverksamheten i anslutning till civiltjänsten genomförs fortfarande vid Lappträsk utbildningscentral.

Lönekostnaderna för personalen vid civiltjänstcentralen betalas med anslag under moment 32.01.02.

Man försöker minska antalet civiltjänstpliktiga som blir utan tjänstgöringsplats genom att främja en ökning av antalet till buds stående civiltjänstgöringsplatser med hjälp av en aktiv marknadsföring av civiltjänstgöringen till potentiella tjänstgöringsplatser. Avsikten är dessutom att processen för ansökan om tjänstgöringsplats ska effektiviseras på individuell nivå både under utbildningsperioden och efter den. Målet är att mindre än 10 % av de tjänstgöringspliktiga ska bli utan tjänstgöringsplats.

Kostnaderna för uppehälle i fråga om de civiltjänstpliktiga som blivit utan tjänstgöringsplats efter utbildningsperioden uppgick till 438 915 euro 2011 och 486 710 euro 2012. Den övervägande delen av de tjänstgöringspliktiga övergick från utbildningscentralen till att utföra arbetstjänst på andra tjänstgöringsplatser när en tjänstgöringsplats hade hittats.

  2012
utfall
2013
uppskattning
2014
uppskattning
       
Personer som ansökt om civiltjänstgöring 2 308 2 400 2 400
Antal utbildade personer 1 754 1 800 1 800
Antal personer som saknade tjänstgöringsplats efter utbildningsperioden 125 120 120

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förändring i resekostnaderna vid ingången av 2014 216
Merkostnader för förstatligandet 302
Merkostnader p.g.a. ändring av grunderna för ersättning som betalas för civiltjänstepliktiga som blivit utan tjänstgöringsplats 200
Personalkostnader (överföring till moment 32.01.02) -1 203
Sammanlagt -485

2014 budget 5 083 000
2013 budget 5 568 000
2012 bokslut 5 235 984

21. Produktivitetsanslag för arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 6 369 000 euro.

Anslaget får användas

1) till investeringar, forskning och undersökningar som syftar till att främja produktiviteten inom ministeriets förvaltningsområde samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster

2) för avlönande av personal motsvarande högst fem årsverken i uppgifter för viss tid för att främja produktivitetsåtgärder.

Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför. Avsikten är att anslaget används för att finansiera projekt som främjar produktiviteten.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Kapitalplaceringsverksamhet (överföring till moment 32.20.06) -100
Tilläggsresurser som krävs för den nya elmarknadslagen (överföring till moment 32.60.01) -200
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -1 253
Öppnande av offentliga datalager (regeringsprog.) -475
Nivåförändring 3 620
Sammanlagt 1 592

2014 budget 6 369 000
2013 budget 4 777 000
2012 bokslut 4 426 000

29. Mervärdesskatteutgifter för arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 81 692 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till utgifterna under moment 32.30.51, till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till statliga investeringsprojekt som finansieras med medel under moment 32.30.64 och till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till arbetskraftspolitisk vuxenutbildning och sysselsättningsrelaterade statliga investeringsprojekt som genomförs med medel under moment 32.50.63 i budgeten för 2012 samt till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till konsumtionsutgifter som betalas med medel under moment 32.20.40.


2014 budget 81 692 000
2013 budget 81 692 000
2012 bokslut 79 065 510

60. Överföringar till förvaltningsområdets fonder (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 20 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av ersättningsutgifter för garantier som beviljats med stöd av lagen om statsgarantifonden (444/1998), lagen om exportgaranti (479/1962) och lagen om statliga exportgarantier (422/2001)

2) till betalning av ersättningsutgifter som föranleds av garantiförbindelser som ingåtts i statsgarantiverksamheten med stöd av lagar gällande denna (375/1963, 573/1972 och 609/1973), av garantier och borgen som beviljats med stöd av lagen om statsgarantier för tryggande av basråvaruförsörjningen (651/1985) och lagen om statens konsolideringsgarantier (529/1993) samt av garantier som före 1999 beviljats med stöd av lagen om statens kapitalgarantier (594/1992).

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.


2014 budget 20 000
2013 budget 20 000
2012 bokslut

66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 10 007 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag samt för fullgörande av förpliktelser till internationella organisationer

2) till betalning av utgifter som föranleds av stödjande av särskilda program

3) till betalning av utgifter som föranleds av internationellt samarbete.

Anslaget får också användas till konsumtionsutgifter.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut beträffande överföringsutgifterna.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Nordiskt samarbete inom kärnsäkerhetssamarbetet 340 000
Medlemsavgift till Internationella atomenergiorganet (IAEA) 2 000 000
Avgifter och finansiella bidrag i anslutning till verksamheten vid OECD:s organisationer på energiområdet 978 000
Finlands andel till Internationella atomenergiorganets (IAEA) fond för tekniskt bistånd och samarbete 400 000
Kostnaderna för sekretariatet för Europeiska energistadgan 44 000
Medlemsavgift till Europeiska rymdorganisationen (ESA) och andel av pensionsavgifterna 3 327 000
Medlemsavgift till Internationella arbetsorganisationen (ILO) 1 700 000
Medlemsavgift till den internationella byrån för förnybar energi (IRENA) 100 000
Övriga medlemsavgifter till internationella organisationer och finansiella bidrag till OECD 118 000
Finansiella bidrag för samarbete till internationella finansiella institut, organisationer och samarbetsorganisationer 1 000 000
Sammanlagt 10 007 000

2014 budget 10 007 000
2013 budget 10 007 000
2012 bokslut 10 007 000