Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Trafiknätet
         50. Forskning

Statsbudgeten 2014

20. Myndighetstjänster för trafikenPDF-versio

Förklaring:Trafiksäkerhetsverket svarar för myndighetstjänsterna för trafiken. Med myndighetstjänster för trafiken avses sådana säkerhets-, reglerings- och tillsynsuppgifter som behövs för att säkerställa att trafiksystemet fungerar och sådana uppgifter som gäller övergripande främjande av en hållbar utveckling inom trafiksystemet samt olika uppgifter som gäller produktion av myndighetstjänster inom trafiksektorn.

Dessa uppgifter hänför sig bl.a. till:

  • — analys av trafiksäkerheten och miljökonsekvenserna samt skapande av en lägesbild gällande dessa för trafiksystemet
  • — främjande av säkerhet och hållbar utveckling inom trafiksystemet i enlighet med förbindelserna och målsättningarna
  • — tillsyn över de bestämmelser och regler som gäller trafiksystemet och som utfärdats framför allt av säkerhets- och miljöskäl
  • — tryggande av luft- och sjöfarten
  • — ordnande av förarexamina
  • — skötsel av beskattnings- och registreringsuppgifter samt informationsuppgifter
  • — beviljande av tillstånd och godkännanden
  • — marknadstillsyn
  • — säkrande av att trafiksystemet är säkert och fungerande samt minimering av miljöolägenheter under undantagsförhållanden och vid störningar under normala förhållanden.

01. Trafiksäkerhetsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 52 356 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer.

Förklaring:För Trafiksäkerhetsverket ställer kommunikationsministeriet preliminärt upp följande verksamhetsmål för år 2014, som stöder de mål för samhälleliga verkningar som i motiveringen till huvudtiteln ställts upp för trafiksektorn samt de gemensamma mål som ställts upp för förvaltningsområdet:

Resultatmål 2012
utfall
2013
mål
2014
mål
       
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING      
       
Säkerheten inom trafiksystemet samt miljön      
       
Lägesbild av säkerheten och miljön Säkerhetsindikatorer har utvecklats Bilden av tillståndet i miljön har utvecklats, lägesbilden av säkerheten i bruk Lägesbilden av säkerheten och miljön i bruk
Ansvarsfulla verksamhetsmodeller (yrkestrafik) - Modellerna har utvecklats och testats (tre försök) Modellerna produktifierade och tagna i bruk
Ansvarsfulla val (privata)   Försök med responssystem för körbeteende (TrafiSafe) och frågeverktyg för bilval klara TrafiSafe och frågeverktyget för bilval i bruk
Effektivare internationell påverkan - Påverkansprocesserna har identifierats och en påverkansplan har utarbetats Påverkansplanen har genomförts
       
Servicenivå      
Kundtillfredsställelse, kunder (skalan 1—5) 3,6 minst 3,6 minst 3,6
Kundtillfredsställelse, intressentgrupper (skalan 1—5) 3,6 minst 3,6 minst 3,6
       
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET      
Myndighetsuppgifter      
Utfärdande av normer inom utsatt tid, % 95 100 100
Beviljande av tillstånd inom utsatt tid, %1) - 90 90
Utveckling av tillsynen mot riskbaserad tillsyn - Utveckling av en metod för riskbaserad tillsyn Metodens funktion piloteras, funktionen utvärderas och godkänns
Besiktningens kvalitet inom vägtrafiken, mätt med testbilsverksamhet minst 6/9 poäng - Mål uppställs för den andel besiktningsstationer som uppnår det målsatta poängvärdet Genomförandet uppföljs
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET      
Ökning av arbetets produktivitet, % -4,90 1 1
Ökning av den totala produktiviteten, % -3,12 2 2
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % (genomsnittet för tre år, %) Totalproduktivitet (medelvärde under 4 år) 101—109 101—108
Kostnadsmotsvarighet för företagsekonomiska prestationer, % (genomsnittet för tre år, %) Totalproduktivitet (medelvärde under 4 år) 134—140 132—138
Elektroniska tjänster och elektronisk ärendehantering Antal tjänster och ökning av nyttjandegraden Antal tjänster och ökning av nyttjandegraden Antal tjänster och ökning av nyttjandegraden

1) Det fastställs rikttider för beviljande av personlicenser, organisationsgodkännanden och certifiering av transportmedel för olika trafikformer.

Trafiksäkerhetsverkets bruttoutgifter är ca 137,2 miljoner euro. Av dessa täcks 84,9 miljoner euro med inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten och resten med ett nettoanslag på 52,3 miljoner euro. Vid dimensionering av nettoanslaget har man beaktat utgifter till ett belopp av 11 100 000 euro motsvarande tillsynsavgiften för flygtrafiken, som budgeterats under moment 11.19.05, och utgifter till ett belopp av 9 570 000 euro motsvarande tillsynsavgiften för besiktningsverksamheten, som budgeterats under moment 11.19.07. Utgifterna för fordonsbeskattningen uppgår till 10 433 000 euro. Vid dimensioneringen av anslaget har interna överföringar från öppnandet av offentliga datalager beaktats i budgetekonomin. De viktigaste offentligrättsliga prestationerna med tanke på inkomstbildningen utgörs av prestationer som gäller registrering och sättande i trafik av vägtrafikfordon, körprov, examina och körkort samt olika prestationer som gäller personers behörighet. Farkostregistret överförs 2014 från magistraterna till Trafiksäkerhetsverket.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget

2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 133 853 134 149 137 249
Bruttoinkomster 90 503 91 558 84 893
Nettoutgifter 43 350 42 591 52 356
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 19 615    
— överförts till följande år 16 767    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
Offentligrättsliga prestationer 81 506 82 366 76 553
— Registrering av fordon 40 176 38 825 35 270
— Registrering av behörigheter 7 809 8 046 9 232
— Examina, tillstånd och tillsyn 33 521 35 495 32 051
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) 8 658 9 192 8 340
Intäkter sammanlagt 90 164 91 558 84 893
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
Offentligrättsliga prestationer 76 399 81 870 77 835
— Registrering av fordon 33 794 35 210 34 231
— Registrering av behörigheter 7 991 8 069 9 189
— Examina, tillstånd och tillsyn 34 614 38 591 34 415
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) 6 248 7 686 7 644
Kostnader sammanlagt 82 647 89 556 85 479
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader)      
Offentligrättsliga prestationer 5 107 496 -1 282
— Registrering av fordon 6 382 3 615 1 039
— Registrering av behörigheter -182 -23 43
— Examina, tillstånd och tillsyn -1 093 -3 096 -2 364
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) 2 410 1 506 696
Kostnadsmotsvarighet, sammanlagt 7 517 2 002 -586
       
Kostnadsmotsvarighet, %      
Offentligrättsliga prestationer 107 101 98
— Registrering av fordon 119 110 103
— Registrering av behörigheter 98 100 100
— Examina, tillstånd och tillsyn 97 92 93
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) 139 120 109
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt 109 102 99

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för verksamhet av skattenatur (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Intäkter      
Tillsynsavgift för flygtrafiken 11 101 11 545 11 100
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet - - 9 570
Intäkter sammanlagt 11 101 11 545 20 670
       
Kostnader      
Tillsynsavgift för flygtrafiken 11 776 11 800 11 874
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet - - 9 570
Kostnader sammanlagt 11 776 11 800 21 444
       
Överskott (+)/Underskott (-)      
Tillsynsavgift för flygtrafiken -675 -255 -774
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet - - 0
Överskott (+)/Underskott (-) sammanlagt -675 -255 -774
       
Kostnadsmotsvarighet, %      
Tillsynsavgift för flygtrafiken 94 98 93
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet - - 100
Kostnadsmotsvarighet, % 94 98 96

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avgiftsfrihet för elektroniskt utlämnande av uppgifter (regeringsprog.) (överföring från moment 25.10.03) 4
Avgiftsfrihet för elektroniskt utlämnande av uppgifter (regeringsprog.) (överföring från moment 25.20.01) 7
Avgiftsfrihet för elektroniskt utlämnande av uppgifter (regeringsprog.) (överföring från moment 25.30.01) 4
Avgiftsfrihet för elektroniskt utlämnande av uppgifter (regeringsprog.) (överföring från moment 26.10.01) 575
Avgiftsfrihet för elektroniskt utlämnande av uppgifter (regeringsprog.) (överföring från moment 26.20.01) 9
Avgiftsfrihet för elektroniskt utlämnande av uppgifter (regeringsprog.) (överföring från moment 26.30.02) 18
Avgiftsfrihet för elektroniskt utlämnande av uppgifter (regeringsprog.) (överföring från moment 27.10.01) 25
Avgiftsfrihet för elektroniskt utlämnande av uppgifter (regeringsprog.) (överföring från moment 28.10.01) 5
Avgiftsfrihet för elektroniskt utlämnande av uppgifter (regeringsprog.) (överföring från moment 28.10.02) 15
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet 9 570
Tillsynsavgift för flygtrafiken -445
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -29
Lönejusteringar 42
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -250
Öppnande av offentliga datalager (regeringsprog.) 215
Sammanlagt 9 765

2014 budget 52 356 000
2013 budget 42 591 000
2012 bokslut 40 502 000