Statsbudgeten 2014
70. Infrastruktur för fastigheter och geografisk information
Förklaring:Under detta kapitel har utgifterna för verksamheten vid Lantmäteriverket och Geodetiska institutet samt utgifterna för understödjande av fastighetsförrättningar budgeterats.
Betydelsen av uppdaterade fastighets- och terrängdata och elektroniska informationstjänster i anslutning till dem inom olika samhällsfunktioner ökar i och med de elektrifierade processerna, vilket har som följd att det ställs allt högre krav på det nationella fastighetsdatasystemets och terrängdatasystemets tillförlitlighet och funktionsduglighet.
I och med ibruktagandet av ett nytt inskrivningssystem har man vid behandlingen av inskrivningsärenden som gäller fastigheter övergått till elektronisk ärendehantering. De ansökningar som kommit in omvandlas till elektroniskt format genast när de inkommit. Också i samband med arkiveringen av inskrivningsärenden har man övergått till en helt och hållet elektronisk process. År 2013 infördes också en elektronisk nättjänst för fastighetshandel. Egenskaperna hos dessa system utvecklas fortgående så att de ger så stor nytta som möjligt. Även behandlingen av inskrivningsärenden utvecklas så att verksamheten kan effektiviseras med hjälp av de nya systemen.
Utvecklandet av terrängdatasystemet fortsätter så att tillgängligheten till och användningen av terrängdata inom olika samhällsfunktioner ökar, harmoniseringen av informationsmaterial framskrider och informationssamarbetet mellan olika aktörer fördjupas. I och med att terrängdatan öppnades för avgiftsfri användning 2012 och principen om en öppen datapolitik blivit vanligare annanstans inom förvaltningen ökar både möjligheterna att använda informationen och de krav som ställs på Lantmäteriverkets information och informationstjänster.
Arbetet fortsätter med det nationella genomförandet av INSPIRE-direktivet, vilket har som mål att effektivisera användningen av geografisk information. I samband med genomförandet av direktivet ordnar Lantmäteriverket stödtjänster för utvecklingen av infrastrukturen för geografisk information och utvecklar hanteringen av egna datalager samt informationstjänsterna i anslutning till dessa i enlighet med kraven i direktivet. Behovet av att utveckla samarbetet vid anskaffningen av flygbildsmaterial och laserskannat material ökar. Det finns beredskap för flygfotograferingar i samband med skador i naturen.
Den långsamma ekonomiska tillväxten kommer inom en nära framtid att leda till en minskad efterfrågan på verkets tjänster. Inom förrättningsproduktionen görs dessutom anpassningar till att förrättningar för avgränsning av landsvägar upphör. Förrättningsproduktionen utvecklas i enlighet med ministeriets strategi för fastighetsförrättningar.
På grund av strukturutvecklingen inom gårdsbruket finns det fortfarande ett stort behov av och stor efterfrågan på ägoregleringar. Ägoregleringsverksamheten fokuserar på att utveckla fastighetsstrukturen på åkerområden.
Lantmäteriväsendets organisation lättas upp vid ingången av år 2014 i och med att man övergår till en riksomfattande verksamhetsmodell i en nivå. På detta sätt kan man effektivisera verksamheten och trygga samma servicenivå i hela landet.
Verksamhetsförutsättningarna för Geodetiska institutets forskningsstation Metsähovi förbättras alltjämt genom att man moderniserar forskningsstationens apparatur. I syfte att förbättra positionsbestämningens tillförlitlighet förnyas Finlands permanenta GNSS-nätverk FinnRef stegvis före 2017.
Förberedelser görs för en överföring av jord- och skogsbruksministeriets informationstjänstcentrals uppgifter inom utveckling av informationsteknik, Geodetiska institutets forsknings- och utvecklingsuppgifter, Lantmäteriverkets uppgifter i anslutning till främjandet av samanvändningen av geografisk information samt i möjligaste mån olika ämbetsverks branschberoende utvecklingsuppgifter inom informationsteknik till Lantmäteriverket vid ingången av 2015 (projektet ELMA).
01. Lantmäteriverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 50 283 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av medlemsavgifter som hänför sig till ämbetsverkets verksamhet.
Förklaring:Till Lantmäteriverkets uppgifter hör lantmäteriförrättningar, fastighetsinskrivningsärenden, förande av fastighetsregistret och lagfarts- och inteckningsregistret samt administrering och utveckling av fastighetsdatasystemet, upprätthållande av terrängdatabaser, flygbildstjänster samt skötsel av samanvändningen av geografisk information. Dessutom tillhandahåller Lantmäteriverket annan service som anknyter till ovan nämnda uppgifter.
Lantmäteriverket stöder uppnåendet av de effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln på följande sätt:
- — det material och de register som verket förvaltar görs mera täckande och deras kvalitet och aktualitet förbättras
- — datasamlingarna görs inbördes kompatibla och ges så stor spridning som möjligt
- — fastighetsdatasystemets fastighetsregister och den därtill hörande fastighetsregisterkartan samt lagfarts- och inteckningsregistret är ständigt uppdaterade
- — i fråga om terrängdata uppdateras väg- och adressuppgifterna samt byggnadsuppgifterna årligen, andra objekt med 5—10 års intervall beroende på hur snabbt området förändras
- — den riksomfattande informationstjänsten för fastighets- och terrängdata fungerar oavbrutet
- — utvecklandet av samanvändningen av geografisk information och av den nationella infrastrukturen för geografisk information fortgår i enlighet med tillämpningen av INSPIRE-direktivet.
Men hänvisning till den omorganisering av uppgifterna som nämns i förklaringsdelen under kapitel 30.70 bereder verket för sin del överföringen av uppgifterna (projektet ELMA).
I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2014 ställer jord- och skogsbruksministeriet upp följande preliminära resultatmål för Lantmäteriverket:
I tabellen nedan anges kostnaderna och intäkterna för Lantmäteriverkets hela verksamhet (även andra än moment 30.70.01). Uppgifterna om antalet årsverken baserar sig på utfallet enligt TAHTI-systemet år 2012 och årsverkskvoten åren 2013 och 2014.
Kostnader, intäkter och årsverken för Lantmäteriverkets huvudfunktioner
2012 utfall | 2013 uppskattning | 2014 uppskattning | |||||||
Kostnader 1 000 € |
Intäkter 1 000 € |
Årsv. | Kostnader 1 000 € |
Intäkter 1 000 € |
Årsv. | Kostnader 1 000 € |
Intäkter 1 000 € |
Årsv. | |
Avgiftsbelagd verksamhet | |||||||||
Förrättningsproduktion | 46 550 | 46 137 | 617 | 42 319 | 42 320 | 604 | 41 461 | 41 336 | 596 |
Inskrivningsprocessen | 17 919 | 14 879 | 242 | 18 918 | 18 918 | 234 | 18 892 | 18 849 | 230 |
Processen för informationstjänster | 13 897 | 14 719 | 131 | 11 494 | 11 538 | 124 | 11 047 | 11 205 | 123 |
Budgetfinansierad verksamhet | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Processen för produktion av terrängdata | 15 347 | 333 | 201 | 15 791 | 670 | 216 | 16 175 | 660 | 205 |
Processen för upprätthållandet av författningsenliga register | 11 256 | 6 | 196 | 12 239 | - | 205 | 12 459 | - | 206 |
Förrättningsproduktion | 6 431 | 466 | 89 | 7 436 | - | 118 | 7 778 | - | 115 |
Inskrivningsprocessen | 1 492 | - | 21 | 1 840 | - | 32 | 1 739 | - | 32 |
Utveckling och annan produktion | 13 320 | 1 133 | 284 | 17 115 | 1 193 | 344 | 16 284 | 170 | 336 |
Sammanlagt1) | 126 212 | 77 673 | 1 781 | 127 152 | 74 639 | 1 877 | 125 835 | 72 220 | 1 843 |
1) Årsverkskvoterna under moment 30.70.01: 1 890 årsverken i budgeten för 2012, 1 877 årsverken i budgeten för 2013 och 1 843 årsverken i budgetpropositionen för 2014.
Nyckeltal för ämbetsverket
2012 utfall |
2013 prognos |
2014 mål |
|
Effektivitet | |||
---|---|---|---|
— Uppdateringsindexet för terrängdatabasen, % | 97 | 98 | 98 |
— Täckningsindexet för den grundläggande förbättringen av fastighetsregistret (version VTS2013) (1.1.2003 = 0), % | 82,4 | 87,2 | 91,2 |
— Utnyttjande av datalager, förändring från föregående år, % | 351) | 3 | 3 |
Funktionell effektivitet | |||
— Lönsamhetsindex | 100,4 | 102,0 | 102,0 |
— Produktivitetsindex | 101,1 | 102,0 | 102,0 |
Resurshushållning, styckkostnader | |||
— styckningsförrättningar, euro/styckningsfastighet | 917 | 850 | 900 |
— uppdatering av terrängdatabasen, euro/km² | 141 | 151 | 155 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Mängden prestationer | |||
— förrättningsproduktion, förrättningar, st. | 20 040 | 20 000 | 19 550 |
— ägoreglering (nyskifte), st. | 6 | 8 | 5 |
— inskrivningsärenden, st. | 250 402 | 260 000 | 255 000 |
— produktion av terrängdata sammanlagt, km² | 50 791 | 48 000 | 49 000 |
Kvalitetsledning | |||
Organisationens serviceförmåga | |||
— tiden för styckningar, mån. | 6,9 | 6,0 | 6,0 |
— fullständigheten i fråga om terrängdata, % | 98 | 95 | 95 |
1) Öppnandet av terrängdatamaterialet år 2012.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 128 997 | 125 503 | 122 503 |
Bruttoinkomster | 76 979 | 74 451 | 72 220 |
Nettoutgifter | 52 018 | 51 052 | 50 283 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 36 595 | ||
— överförts till följande år | 38 511 |
Kostnadsmotsvarighet för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 71 603 | 70 235 | 68 610 |
— övriga intäkter | 116 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 71 719 | 70 235 | 68 610 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 48 771 | 46 977 | 46 017 |
— andel av samkostnader | 25 481 | 24 539 | 22 751 |
Kostnader sammanlagt | 74 252 | 71 516 | 68 768 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -2 533 | -1 281 | -158 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 97 | 98 | 100 |
Övriga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 3 976 | 3 270 | 2 729 |
— övriga intäkter | 40 | - | 50 |
Intäkter sammanlagt | 4 016 | 3 270 | 2 779 |
---|---|---|---|
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 1 994 | 1 519 | 1 262 |
— andel av samkostnader | 2 120 | 1 590 | 1 382 |
Kostnader sammanlagt | 4 114 | 3 109 | 2 644 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -98 | 161 | 135 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 98 | 105 | 105 |
I antalet årsverken under momentet har en minskning med 34 årsverken till följd av produktivitetsfrämjande åtgärder beaktats.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -155 |
Lönejusteringar | 218 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -832 |
Sammanlagt | -769 |
2014 budget | 50 283 000 |
2013 budget | 51 052 000 |
2012 bokslut | 53 934 000 |
02. Geodetiska institutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 5 574 000 euro.
Anslaget får även användas till Geodetiska institutets självfinansieringsandel i samfinansierade forskningsprojekt samt till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s strukturfonder.
Förklaring:Geodetiska institutet har till uppgift att skapa grundläggande förutsättningar för lantmäteriet och användningen av geografisk information i hela landet och att producera information som grundar sig på forskning i syfte att utveckla infrastrukturerna för fastighetsdata och den geografiska informationen. Institutet bedriver forskning inom geodesi, geodynamik, geoinformatik, kartografi, fjärranalys, fotogrammetri, navigering och positionering samt inom vetenskaper som anknyter till dessa områden. Dessutom främjar institutet införandet av metoder och apparatur för dessa områden, i synnerhet när det gäller insamlingen och hanteringen av geografisk information. Geodetiska institutets roll som europeiskt forskningsinstitut på området för geografisk information utvecklas så att institutet effektivt kan betjäna den offentliga förvaltningen och näringslivet.
Geodetiska institutet stöder uppnåendet av de effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln genom att
- — svara för metrologin i anslutning till geografisk information och fungera som nationellt mätnormallaboratorium för längdmått och acceleration vid fritt fall
- — utföra riksomfattande geodetiska stommätningar, upprätthålla ett exakt och riksomfattande koordinatsystem, höjdsystem och tyngdkraftssystem och förena dessa med grannländernas motsvarande system och internationella system
- — stödja främjandet av samanvändningen av geografisk information och standardiseringsarbetet på området
- — utreda nya kartläggningsmetoders användbarhet och exakthet och
- — utveckla metoder för utnyttjande av positionssatelliter.
Med hänvisning till de preliminära mål för resultatet av verksamheten inom förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln inriktas institutets forskning och utvecklas stödfunktionerna och infrastrukturerna för forskningen i enlighet med de tyngdpunkter som överenskommits inom Sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET), bl.a. genom att man utvecklar metoderna för anskaffning av geografisk information och gemensam användning av den samt genom att man utvecklar gemensamma stödfunktioner för sammanslutningen. Geodetiska institutet deltar i genomförandet av en forskningsstrategi genom det strategiska klustret för spetskompetens CLEEN Ab.
Men hänvisning till den omorganisering av uppgifterna som nämns i förklaringsdelen under kapitel 30.70 bereder verket för sin del överföringen av uppgifterna (projektet ELMA).
Institutet är huvudman för och utvecklar forskningsstationen Metsähovi samt, i samarbete med European Satellite Service Provider, EGNOS/RIMS-stationen (Ranging and Integrity Monitoring Station) i Virolahti. Genom verksamheten möjliggörs bl.a. utnyttjandet av Galileo, det framtida europeiska systemet för satellitbaserad positionsbestämning, i hela Finland liksom också deltagandet i arbetet för att utveckla och upprätthålla ett globalt och europeiskt koordinatsystem. Förnyandet av apparaturen vid forskningsstationen Metsähovi och Finlands permanenta GNSS-nätverk FinnRef fortsätter.
I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2014 ställer jord- och skogsbruksministeriet upp följande preliminära resultatmål för Geodetiska institutet:
I tabellen nedan anges kostnaderna, intäkterna och årsverkena för Geodetiska institutets hela verksamhet. Uppgifterna om årsverkena 2012 baserar sig på utfallet enligt TAHTI-systemet.
Kostnader, intäkter och årsverken för Geodetiska institutets huvudfunktioner1)
2012 utfall | 2013 uppskattning | 2014 uppskattning | |||||||
Kostnader 1 000 € |
Intäkter 1 000 € |
Årsv. | Kostnader 1 000 € |
Intäkter 1 000 € |
Årsv. | Kostnader 1 000 € |
Intäkter 1 000 € |
Årsv. | |
Förvaltning och stödtjänster | 1 855 | - | 12 | 1 600 | - | 11 | 1 586 | - | 11 |
Geodesi och geodynamik | 1 934 | 331 | 22 | 2 750 | 400 | 19 | 1 579 | 400 | 18 |
Geoinformatik och kartografi | 968 | 623 | 13 | 835 | 350 | 14 | 1 403 | 350 | 16 |
Fjärranalys och fotogrammetri | 1 864 | 1 248 | 24 | 1 600 | 750 | 23 | 2 105 | 750 | 24 |
Navigation och positionering | 764 | 674 | 10 | 643 | 300 | 11 | 701 | 300 | 8 |
Sammanlagt2) | 7 385 | 2 876 | 81 | 7 428 | 1 800 | 78 | 7 374 | 1 800 | 77 |
1) Inkluderar 1,5 miljoner euro per år för utvecklande av forskningsstationen Metsähovi och dess apparatur samt av ett permanent nätverk för satellitbaserad positionsbestämning (GNSS). För projektet har 2012—2014 reserverats sammanlagt 4,5 miljoner euro. Kostnadsförslaget för reparationerna är 8,1 miljoner euro.
2) Årsverkskvoterna under moment 30.70.02: 77 årsverken i budgeten för 2012, 78 årsverken i budgeten för 2013 och 77 årsverken i budgetpropositionen för 2014.
Av Geodetiska institutets utgifter täcks ca 75 % med budgetfinansiering som används till skötseln av sådana mätnings-, utvecklings- och forskningsuppgifter som är av nationell betydelse, till upprätthållandet och utvecklandet av institutets kunnande och forskningsapparatur samt till institutets andel vid gemensamma forskningsprojekt.
Institutet utvecklas som ett europeiskt forskningsinstitut genom samarbete med olika forskningsinstitut inom branschen och med universiteten. Detta gör det möjligt att utveckla institutets kunnande och kvaliteten på institutets arbete på ett konkurrenskraftigt sätt.
Nyckeltal för institutet
2012 utfall |
2013 prognos |
2014 mål |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
---|---|---|---|
Refererade vetenskapliga publikationer | 89 | 50 | 60 |
Övriga vetenskapliga publikationer | 19 | 40 | 40 |
Övriga publikationer | 37 | 10 | 10 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 7 385 | 7 428 | 7 374 |
Bruttoinkomster | 2 876 | 1 800 | 1 800 |
Nettoutgifter | 4 509 | 5 628 | 5 574 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 285 | ||
— överförts till följande år | 1 300 |
I bruttoutgifterna ingår 1 500 000 euro för utvecklande av forskningsstationen Metsähovi och dess apparatur samt ett permanent GNSS-nätverk.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av engångsanvändningen av produktivitetsinbesparingar (-1 årsv.) | -60 |
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -14 |
Lönejusteringar | 20 |
Sammanlagt | -54 |
2014 budget | 5 574 000 |
2013 budget | 5 628 000 |
2012 bokslut | 5 524 000 |
40. Utgifter för understödjande av fastighetsförrättningar (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 5 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter enligt lagen om nyskiften (24/1981) samt utgifter för finansieringen av lån och räntestöd enligt 102 § i lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter (603/1977) och utgifter för inlösningar enligt 19 § i lagen om vissa regleringar av vattenägor (31/1980)
2) till betalning av utgifter enligt 21 och 22 § i lagen om ägoregleringar på grund av vattendragsprojekt (451/1988)
3) till betalning av sådana förrättningsutgifter som avses i 207 § 2 mom. i fastighetsbildningslagen (554/1995) när det gäller nyskiften och regleringar av vattenägor.
Anslaget får användas till utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst 12 årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter.
Förklaring:Anslaget används för att stödja ägoregleringar av åkrar samt ägoregleringar av skogar av pilotkaraktär. Man bedömer att användningen av anslaget fördelar sig så att den andel som återkrävs hos sakägare är ca 2,3 miljoner euro och statens slutgiltiga utgift blir ca 2,7 miljoner euro.
2014 budget | 5 000 000 |
2013 budget | 5 000 000 |
2012 bokslut | 4 496 187 |