Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Utveckling av landsbygden
         20. Jordbruk
         50. Vattenhushållning
         60. Skogsbruk
         63. Forststyrelsen

Statsbudgeten 2014

70. Infrastruktur för fastigheter och geografisk informationPDF-versio

Förklaring:Under detta kapitel har utgifterna för verksamheten vid Lantmäteriverket och Geodetiska institutet samt utgifterna för understödjande av fastighetsförrättningar budgeterats.

Omvärlden

Betydelsen av uppdaterade fastighets- och terrängdata och elektroniska informationstjänster i anslutning till dem inom olika samhällsfunktioner ökar i och med de elektrifierade processerna, vilket har som följd att det ställs allt högre krav på det nationella fastighetsdatasystemets och terrängdatasystemets tillförlitlighet och funktionsduglighet.

I och med ibruktagandet av ett nytt inskrivningssystem har man vid behandlingen av inskrivningsärenden som gäller fastigheter övergått till elektronisk ärendehantering. De ansökningar som kommit in omvandlas till elektroniskt format genast när de inkommit. Också i samband med arkiveringen av inskrivningsärenden har man övergått till en helt och hållet elektronisk process. År 2013 infördes också en elektronisk nättjänst för fastighetshandel. Egenskaperna hos dessa system utvecklas fortgående så att de ger så stor nytta som möjligt. Även behandlingen av inskrivningsärenden utvecklas så att verksamheten kan effektiviseras med hjälp av de nya systemen.

Utvecklandet av terrängdatasystemet fortsätter så att tillgängligheten till och användningen av terrängdata inom olika samhällsfunktioner ökar, harmoniseringen av informationsmaterial framskrider och informationssamarbetet mellan olika aktörer fördjupas. I och med att terrängdatan öppnades för avgiftsfri användning 2012 och principen om en öppen datapolitik blivit vanligare annanstans inom förvaltningen ökar både möjligheterna att använda informationen och de krav som ställs på Lantmäteriverkets information och informationstjänster.

Arbetet fortsätter med det nationella genomförandet av INSPIRE-direktivet, vilket har som mål att effektivisera användningen av geografisk information. I samband med genomförandet av direktivet ordnar Lantmäteriverket stödtjänster för utvecklingen av infrastrukturen för geografisk information och utvecklar hanteringen av egna datalager samt informationstjänsterna i anslutning till dessa i enlighet med kraven i direktivet. Behovet av att utveckla samarbetet vid anskaffningen av flygbildsmaterial och laserskannat material ökar. Det finns beredskap för flygfotograferingar i samband med skador i naturen.

Den långsamma ekonomiska tillväxten kommer inom en nära framtid att leda till en minskad efterfrågan på verkets tjänster. Inom förrättningsproduktionen görs dessutom anpassningar till att förrättningar för avgränsning av landsvägar upphör. Förrättningsproduktionen utvecklas i enlighet med ministeriets strategi för fastighetsförrättningar.

På grund av strukturutvecklingen inom gårdsbruket finns det fortfarande ett stort behov av och stor efterfrågan på ägoregleringar. Ägoregleringsverksamheten fokuserar på att utveckla fastighetsstrukturen på åkerområden.

Lantmäteriväsendets organisation lättas upp vid ingången av år 2014 i och med att man övergår till en riksomfattande verksamhetsmodell i en nivå. På detta sätt kan man effektivisera verksamheten och trygga samma servicenivå i hela landet.

Verksamhetsförutsättningarna för Geodetiska institutets forskningsstation Metsähovi förbättras alltjämt genom att man moderniserar forskningsstationens apparatur. I syfte att förbättra positionsbestämningens tillförlitlighet förnyas Finlands permanenta GNSS-nätverk FinnRef stegvis före 2017.

Förberedelser görs för en överföring av jord- och skogsbruksministeriets informationstjänstcentrals uppgifter inom utveckling av informationsteknik, Geodetiska institutets forsknings- och utvecklingsuppgifter, Lantmäteriverkets uppgifter i anslutning till främjandet av samanvändningen av geografisk information samt i möjligaste mån olika ämbetsverks branschberoende utvecklingsuppgifter inom informationsteknik till Lantmäteriverket vid ingången av 2015 (projektet ELMA).

01. Lantmäteriverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 50 283 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av medlemsavgifter som hänför sig till ämbetsverkets verksamhet.

Förklaring:Till Lantmäteriverkets uppgifter hör lantmäteriförrättningar, fastighetsinskrivningsärenden, förande av fastighetsregistret och lagfarts- och inteckningsregistret samt administrering och utveckling av fastighetsdatasystemet, upprätthållande av terrängdatabaser, flygbildstjänster samt skötsel av samanvändningen av geografisk information. Dessutom tillhandahåller Lantmäteriverket annan service som anknyter till ovan nämnda uppgifter.

Lantmäteriverket stöder uppnåendet av de effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln på följande sätt:

  • — det material och de register som verket förvaltar görs mera täckande och deras kvalitet och aktualitet förbättras
  • — datasamlingarna görs inbördes kompatibla och ges så stor spridning som möjligt
  • — fastighetsdatasystemets fastighetsregister och den därtill hörande fastighetsregisterkartan samt lagfarts- och inteckningsregistret är ständigt uppdaterade
  • — i fråga om terrängdata uppdateras väg- och adressuppgifterna samt byggnadsuppgifterna årligen, andra objekt med 5—10 års intervall beroende på hur snabbt området förändras
  • — den riksomfattande informationstjänsten för fastighets- och terrängdata fungerar oavbrutet
  • — utvecklandet av samanvändningen av geografisk information och av den nationella infrastrukturen för geografisk information fortgår i enlighet med tillämpningen av INSPIRE-direktivet.

Men hänvisning till den omorganisering av uppgifterna som nämns i förklaringsdelen under kapitel 30.70 bereder verket för sin del överföringen av uppgifterna (projektet ELMA).

I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2014 ställer jord- och skogsbruksministeriet upp följande preliminära resultatmål för Lantmäteriverket:

Verksamhetens resultat
Funktionell effektivitet

I tabellen nedan anges kostnaderna och intäkterna för Lantmäteriverkets hela verksamhet (även andra än moment 30.70.01). Uppgifterna om antalet årsverken baserar sig på utfallet enligt TAHTI-systemet år 2012 och årsverkskvoten åren 2013 och 2014.

Kostnader, intäkter och årsverken för Lantmäteriverkets huvudfunktioner

  2012 utfall 2013 uppskattning 2014 uppskattning
  Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv. Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv. Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv.
                   
Avgiftsbelagd verksamhet                  
Förrättningsproduktion 46 550 46 137 617 42 319 42 320 604 41 461 41 336 596
Inskrivningsprocessen 17 919 14 879 242 18 918 18 918 234 18 892 18 849 230
Processen för informationstjänster 13 897 14 719 131 11 494 11 538 124 11 047 11 205 123
Budgetfinansierad verksamhet                  
Processen för produktion av terrängdata 15 347 333 201 15 791 670 216 16 175 660 205
Processen för upprätthållandet av författningsenliga register 11 256 6 196 12 239 - 205 12 459 - 206
Förrättningsproduktion 6 431 466 89 7 436 - 118 7 778 - 115
Inskrivningsprocessen 1 492 - 21 1 840 - 32 1 739 - 32
Utveckling och annan produktion 13 320 1 133 284 17 115 1 193 344 16 284 170 336
Sammanlagt1) 126 212 77 673 1 781 127 152 74 639 1 877 125 835 72 220 1 843

1) Årsverkskvoterna under moment 30.70.01: 1 890 årsverken i budgeten för 2012, 1 877 årsverken i budgeten för 2013 och 1 843 årsverken i budgetpropositionen för 2014.

Nyckeltal för ämbetsverket

  2012
utfall
2013
prognos
2014
mål
       
Effektivitet      
— Uppdateringsindexet för terrängdatabasen, % 97 98 98
— Täckningsindexet för den grundläggande förbättringen av fastighetsregistret (version VTS2013) (1.1.2003 = 0), % 82,4 87,2 91,2
— Utnyttjande av datalager, förändring från föregående år, % 351) 3 3
Funktionell effektivitet      
— Lönsamhetsindex 100,4 102,0 102,0
— Produktivitetsindex 101,1 102,0 102,0
Resurshushållning, styckkostnader      
— styckningsförrättningar, euro/styckningsfastighet 917 850 900
— uppdatering av terrängdatabasen, euro/km² 141 151 155
Produktion och kvalitetsledning      
Mängden prestationer      
— förrättningsproduktion, förrättningar, st. 20 040 20 000 19 550
— ägoreglering (nyskifte), st. 6 8 5
— inskrivningsärenden, st. 250 402 260 000 255 000
— produktion av terrängdata sammanlagt, km² 50 791 48 000 49 000
Kvalitetsledning      
Organisationens serviceförmåga      
— tiden för styckningar, mån. 6,9 6,0 6,0
— fullständigheten i fråga om terrängdata, % 98 95 95

1) Öppnandet av terrängdatamaterialet år 2012.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 128 997 125 503 122 503
Bruttoinkomster 76 979 74 451 72 220
Nettoutgifter 52 018 51 052 50 283
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 36 595    
— överförts till följande år 38 511    

Kostnadsmotsvarighet för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Offentligrättsliga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 71 603 70 235 68 610
— övriga intäkter 116 - -
Intäkter sammanlagt 71 719 70 235 68 610
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 48 771 46 977 46 017
— andel av samkostnader 25 481 24 539 22 751
Kostnader sammanlagt 74 252 71 516 68 768
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -2 533 -1 281 -158
Kostnadsmotsvarighet, % 97 98 100
       
Övriga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 3 976 3 270 2 729
— övriga intäkter 40 - 50
Intäkter sammanlagt 4 016 3 270 2 779
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 1 994 1 519 1 262
— andel av samkostnader 2 120 1 590 1 382
Kostnader sammanlagt 4 114 3 109 2 644
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -98 161 135
Kostnadsmotsvarighet, % 98 105 105

I antalet årsverken under momentet har en minskning med 34 årsverken till följd av produktivitetsfrämjande åtgärder beaktats.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -155
Lönejusteringar 218
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -832
Sammanlagt -769

2014 budget 50 283 000
2013 budget 51 052 000
2012 bokslut 53 934 000

02. Geodetiska institutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 5 574 000 euro.

Anslaget får även användas till Geodetiska institutets självfinansieringsandel i samfinansierade forskningsprojekt samt till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s strukturfonder.

Förklaring:Geodetiska institutet har till uppgift att skapa grundläggande förutsättningar för lantmäteriet och användningen av geografisk information i hela landet och att producera information som grundar sig på forskning i syfte att utveckla infrastrukturerna för fastighetsdata och den geografiska informationen. Institutet bedriver forskning inom geodesi, geodynamik, geoinformatik, kartografi, fjärranalys, fotogrammetri, navigering och positionering samt inom vetenskaper som anknyter till dessa områden. Dessutom främjar institutet införandet av metoder och apparatur för dessa områden, i synnerhet när det gäller insamlingen och hanteringen av geografisk information. Geodetiska institutets roll som europeiskt forskningsinstitut på området för geografisk information utvecklas så att institutet effektivt kan betjäna den offentliga förvaltningen och näringslivet.

Geodetiska institutet stöder uppnåendet av de effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln genom att

  • — svara för metrologin i anslutning till geografisk information och fungera som nationellt mätnormallaboratorium för längdmått och acceleration vid fritt fall
  • — utföra riksomfattande geodetiska stommätningar, upprätthålla ett exakt och riksomfattande koordinatsystem, höjdsystem och tyngdkraftssystem och förena dessa med grannländernas motsvarande system och internationella system
  • — stödja främjandet av samanvändningen av geografisk information och standardiseringsarbetet på området
  • — utreda nya kartläggningsmetoders användbarhet och exakthet och
  • — utveckla metoder för utnyttjande av positionssatelliter.

Med hänvisning till de preliminära mål för resultatet av verksamheten inom förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln inriktas institutets forskning och utvecklas stödfunktionerna och infrastrukturerna för forskningen i enlighet med de tyngdpunkter som överenskommits inom Sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET), bl.a. genom att man utvecklar metoderna för anskaffning av geografisk information och gemensam användning av den samt genom att man utvecklar gemensamma stödfunktioner för sammanslutningen. Geodetiska institutet deltar i genomförandet av en forskningsstrategi genom det strategiska klustret för spetskompetens CLEEN Ab.

Men hänvisning till den omorganisering av uppgifterna som nämns i förklaringsdelen under kapitel 30.70 bereder verket för sin del överföringen av uppgifterna (projektet ELMA).

Institutet är huvudman för och utvecklar forskningsstationen Metsähovi samt, i samarbete med European Satellite Service Provider, EGNOS/RIMS-stationen (Ranging and Integrity Monitoring Station) i Virolahti. Genom verksamheten möjliggörs bl.a. utnyttjandet av Galileo, det framtida europeiska systemet för satellitbaserad positionsbestämning, i hela Finland liksom också deltagandet i arbetet för att utveckla och upprätthålla ett globalt och europeiskt koordinatsystem. Förnyandet av apparaturen vid forskningsstationen Metsähovi och Finlands permanenta GNSS-nätverk FinnRef fortsätter.

I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2014 ställer jord- och skogsbruksministeriet upp följande preliminära resultatmål för Geodetiska institutet:

Verksamhetens resultat
Funktionell effektivitet

I tabellen nedan anges kostnaderna, intäkterna och årsverkena för Geodetiska institutets hela verksamhet. Uppgifterna om årsverkena 2012 baserar sig på utfallet enligt TAHTI-systemet.

Kostnader, intäkter och årsverken för Geodetiska institutets huvudfunktioner1)

  2012 utfall 2013 uppskattning 2014 uppskattning
  Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv. Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv. Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv.
                   
Förvaltning och stödtjänster 1 855 - 12 1 600 - 11 1 586 - 11
Geodesi och geodynamik 1 934 331 22 2 750 400 19 1 579 400 18
Geoinformatik och kartografi 968 623 13 835 350 14 1 403 350 16
Fjärranalys och fotogrammetri 1 864 1 248 24 1 600 750 23 2 105 750 24
Navigation och positionering 764 674 10 643 300 11 701 300 8
Sammanlagt2) 7 385 2 876 81 7 428 1 800 78 7 374 1 800 77

1) Inkluderar 1,5 miljoner euro per år för utvecklande av forskningsstationen Metsähovi och dess apparatur samt av ett permanent nätverk för satellitbaserad positionsbestämning (GNSS). För projektet har 2012—2014 reserverats sammanlagt 4,5 miljoner euro. Kostnadsförslaget för reparationerna är 8,1 miljoner euro.

2) Årsverkskvoterna under moment 30.70.02: 77 årsverken i budgeten för 2012, 78 årsverken i budgeten för 2013 och 77 årsverken i budgetpropositionen för 2014.

Av Geodetiska institutets utgifter täcks ca 75 % med budgetfinansiering som används till skötseln av sådana mätnings-, utvecklings- och forskningsuppgifter som är av nationell betydelse, till upprätthållandet och utvecklandet av institutets kunnande och forskningsapparatur samt till institutets andel vid gemensamma forskningsprojekt.

Produktion och kvalitetsledning

Institutet utvecklas som ett europeiskt forskningsinstitut genom samarbete med olika forskningsinstitut inom branschen och med universiteten. Detta gör det möjligt att utveckla institutets kunnande och kvaliteten på institutets arbete på ett konkurrenskraftigt sätt.

Nyckeltal för institutet

  2012
utfall
2013
prognos
2014
mål
       
Produktion och kvalitetsledning      
Refererade vetenskapliga publikationer 89 50 60
Övriga vetenskapliga publikationer 19 40 40
Övriga publikationer 37 10 10

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 7 385 7 428 7 374
Bruttoinkomster 2 876 1 800 1 800
Nettoutgifter 4 509 5 628 5 574
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 285    
— överförts till följande år 1 300    

I bruttoutgifterna ingår 1 500 000 euro för utvecklande av forskningsstationen Metsähovi och dess apparatur samt ett permanent GNSS-nätverk.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av engångsanvändningen av produktivitetsinbesparingar (-1 årsv.) -60
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -14
Lönejusteringar 20
Sammanlagt -54

2014 budget 5 574 000
2013 budget 5 628 000
2012 bokslut 5 524 000

40. Utgifter för understödjande av fastighetsförrättningar (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 5 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter enligt lagen om nyskiften (24/1981) samt utgifter för finansieringen av lån och räntestöd enligt 102 § i lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter (603/1977) och utgifter för inlösningar enligt 19 § i lagen om vissa regleringar av vattenägor (31/1980)

2) till betalning av utgifter enligt 21 och 22 § i lagen om ägoregleringar på grund av vattendragsprojekt (451/1988)

3) till betalning av sådana förrättningsutgifter som avses i 207 § 2 mom. i fastighetsbildningslagen (554/1995) när det gäller nyskiften och regleringar av vattenägor.

Anslaget får användas till utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst 12 årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter.

Förklaring:Anslaget används för att stödja ägoregleringar av åkrar samt ägoregleringar av skogar av pilotkaraktär. Man bedömer att användningen av anslaget fördelar sig så att den andel som återkrävs hos sakägare är ca 2,3 miljoner euro och statens slutgiltiga utgift blir ca 2,7 miljoner euro.


2014 budget 5 000 000
2013 budget 5 000 000
2012 bokslut 4 496 187