Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Allmänbildande utbildning
         20. Yrkesutbildning
         30. Vuxenutbildning
              02. Arkivverkets omkostnader
         70. Studiestöd
         80. Konst och kultur
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2014

40. Högskoleundervisning och forskningPDF-versio

Fullmakt

För Finlands Akademis forskningsprojekt som ska finansieras under momenten 29.40.51 och 29.40.53 och för främjande av forskning som finansieras av Finlands Akademi får förbindelser ingås 2014 till ett värde av 280 014 000 euro. Av fullmakten är ett belopp på minst 10 000 000 euro avsett för stärkandet av forskningsinfrastrukturerna på nationell och internationell nivå och ett belopp på minst 10 000 000 euro avsett för genomförandet av ett forsknings-, utvecklings- och innovationsprogram (ICT). Om en del av bevillningsfullmakten för 2013 är oanvänd, får förbindelser som gäller den oanvända delen ingås ännu 2014.

Lokaler kan alltjämt överlåtas utan vederlag till Vetenskapliga samfundens delegation.

Förklaring:

Samhälleliga verkningar
  • — Universiteten och yrkeshögskolorna främjar genom sin verksamhet den finländska konkurrenskraften, välfärden och bildningen samt en hållbar utveckling. Verksamheten är högklassig, internationell, effektiv och etisk och stöder en mångkulturell samhällsutveckling.
  • — Den finländska vetenskapens internationella nivå och kunskaps- och kompetensgrund stärks samt samhällsekonomins innovationskapacitet ökar.
  • — Tillgången till en högt utbildad arbetskraft och forskarkår tryggas.
  • — Innehållet i högskoleutbildningen och i högskoleexamina utvecklas så att de kvantitativt och kvalitativt sett bättre svarar mot de föränderliga behoven i samhället och i arbetslivet. Studieprocesserna utvecklas så att arbetskarriärerna förlängs.
  • — Ett omfattande utnyttjande av samt öppenhet, inklusive kommersialisering, i fråga om forskningsmaterial, forskningsresultat och kunnande främjas.
Verksamhetens resultat

Högskolorna (universiteten och yrkeshögskolorna) utvecklar sin verksamhet som internationella och drivkraftiga inlärnings- och forskningsmiljöer. Högskolorna profilerar sig inom de egna starka områdena och deras roll som europeiska aktörer inom högskole- och forskningsområdet stärks. Utvecklingen av universiteten och yrkeshögskolorna fortsätter utgående från de olika målen och innehållen i examina.

Högskolornas verksamhet är ekonomisk, produktiv och effektiv. Högskolorna stärker ändamålsenligt samarbete och fortsätter reformera sina verksamhetsstrukturer. Högskolornas nuvarande nätverk av verksamhetsställen koncentreras till tillräckligt högklassiga, omfattande och innovativa kompetenscentrum. Förutsättningarna för spetsforskning stärks och förutsättningar skapas för att utveckla områden på frammarsch. Universiteten främjar forskarkarriärerna.

Högskolorna planerar sitt utbildningsutbud och sin utbildningsstruktur så att utbildning som leder till examen och annan utbildning bildar en helhet som utgår från arbetslivets behov och stöder livslångt lärande. Antagningen av högskolestuderande reformeras så att av de antagna ska andelen som första gången ansöker om studieplats vid en högskola bli större. För att högskoleplatserna ska utnyttjas mer effektivt ska ett gemensamt elektroniskt ansökningssystem utvecklas för högskolorna och tas i bruk 2014. Genom att utveckla utbildningen efter examen stöds förnyelse av kompetensen och längre arbetskarriärer.

Högskolorna förbättrar kvaliteten på undervisningen och förutsättningarna för god inlärning. Högskolorna utvecklar sin verksamhet så att de är konkurrenskraftiga, jämlika, tillgängliga och intressanta arbets- och inlärningsmiljöer.

Genom vetenskapspolitiken främjar man starka och nätverkande forskningskoncentrationer, internationalisering och kontakter till EU:s samt globala forsknings- och kompetensnätverk. Genom forskningsfinansieringen stärks förutsättningarna för spetsforskning och forskningsstrukturerna samt forskning som stöder och skapar nationella starka sidor.

Forskningens medie- och medborgarsynlighet, vetenskapsfostran samt utnyttjandet av forskningsresultaten i det offentliga beslutsfattandet och i utvecklandet av näringslivet stärks.

Utvecklandet av forskningsverksamheten och informationssamhället tryggas genom högklassiga stödtjänster och informationsförsörjning inom forskningen. Den öppna tillgången till forskningsmaterial förbättras. Öppen vetenskaplig publikationsverksamhet samt sökbarhet och långtidsbevaring av material främjas i samarbete mellan förvaltningsområdena.

Forskningens kvalitet och effekter

  2008 2009 2010 20111) 2012
uppskattning
2013
uppskattning
2014
uppskattning
               
FoU-utgifternas andel av BNP (%) 3,72 3,92 3,90 3,78 3,65 3,57 3,50
Forskningspersonalens andel av de sysselsatta (%) 2,49 2,46 2,44 2,35 2,35 2,35 2,35
Vetenskapliga publikationer per en miljon invånare (st.)2) 1 700 1 900 1 900 1 900 2 000 2 000 2 000

1) Uppskattning av vetenskapliga publikationer i uppgifterna för 2011.

2) Källa: ISI Web of Knowledge (artiklar, översiktsartiklar, kommentarer, brev och konferenspublikationer).

Utgifter som användningen av bevillningsfullmakterna för forskningsprojekt föranleder staten (mn euro)

  Bevillningsfullmakt Utgifter
År   2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
                 
2006 205,6 5,7            
2007 225,3 0,0 0,0          
2008 245,6 8,9 1,1 0,0        
2009 258,5 57,3 1,7 0,0        
2010 369,1 106,7 45,8 7,4 0,0      
2011 316,1 111,6 93,3 29,6 6,0 0,1    
2012 282,4 80,8 81,9 63,5 28,3 6,0    
2013 302,6 17,0 74,6 74,6 71,8 52,0 12,5  
2014 280,0   16,2 68,8 68,8 65,9 50,8 9,6
Sammanlagt   388,0 314,6 243,9 175,0 124,0 63,3 9,6

Vid ändringen av bevillningsfullmakten har som tillägg beaktats 10 000 000 euro för ett forsknings-, utvecklings- och innovationsprogram (ICT), 10 000 000 euro för finansieringen av forskningsinfrastrukturerna, vilket år 2013 budgeterades som ett anslag som inte ingår i fullmakten, och 38 000 euro med anledning av lönejusteringar för sådan personal inom statsförvaltningen som avlönas genom forskningsfinansiering samt som avdrag 27 000 euro med anledning av centraliseringen av utbildningsmedel enligt ramavtalet samt ett sparbeslut på 17 000 000 euro, ett tillägg av engångsnatur på 20 000 000 euro (III tilläggsbudg. 2013) och 5 593 000 euro som en andel av finansieringen av 1-åriga projekt som inte tas in i bevillningsfullmakten från år 2014. Ändringen i de årliga posterna föranleds av ändringen av budgeteringen under moment 29.40.51 så att den baseras på förslagsanslag. Detta leder till en helhetsändring av beräkningsmodellen, där den tidigare användningen av anslagen, vilken var mera koncentrerad till slutet, beaktas.

01. Finlands Akademis omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 12 305 000 euro.

Förklaring:Finlands Akademi är en viktig finansiär av vetenskaplig forskning i Finland och verkar aktivt inom den nationella och internationella vetenskaps- och innovationspolitiken.

Verksamhetens resultat
  • — Finlands Akademi riktar forskningsfinansiering till Finlands starka forskningsområden och värnar samtidigt om diversiteten och förnyelsen inom vetenskapen. Akademin stöder nya vetenskapliga öppningar och genombrott samt uppkomsten av innovationer i alla finansieringsformer.
  • — Akademin stöder utvecklandet av en tillräcklig och internationellt konkurrenskraftig forskarkår med beaktande av Finlands starka forskningsområden och forsknings- och innovationssystemets behov.
  • — Akademin stöder forskningssamarbete med strategiskt valda målländer. Akademin främjar forskarnas internationella mobilitet och nätverk genom att stöda forskarnas och forskningsorganisationernas deltagande i europeiskt och globalt forskningssamarbete.
  • — Akademin främjar en öppen tillgång till vetenskapliga material och publikationer.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
  • — Finlands akademi utvecklar arbetsgemenskapen i syfte att uppnå en god arbetsförmåga och arbetshälsa hos personalen. Akademin utvecklar sina strukturer och verksamhetssätt och sitt system för beslutsfattande för att trygga en effektiv verksamhet av hög kvalitet genom att koncentrera sig på sina kärnuppgifter.
Nyckeltal 2011
utfall
2012
utfall
2013
mål
2014
mål
         
Samhälleliga verkningar        
Projektbeståndets volym, strategiskt tyngdpunktsområde (%)        
Akademins forskningsprogram 6 6 ökar ökar
Program för spetsforskningsenheter 7 8 ökar ökar
Forskningsinfrastrukturer 5 3 ökar ökar
Produktion och kvalitetsledning        
Antal ansökningar som behandlats 3 409 3 724 3 800 3 800
Forskningsprogram /där internationellt finansieringssamarbete ingår 11/10 12/12 11/11 12/12
Funktionell effektivitet        
De totala kostnaderna för finansieringsverksamheten/finansieringsbeslut (%) 3 2,9 <3,5 <3,5
Hantering av mänskliga resurser        
Sjukdagar antal/årsv. 7,8 7,9 <8 <8
Årsverken1) 149,5 142,5 143 135

1) Utfallet för 2011 innehåller 4,2 årsv. personer som överskridit den personliga pensionsåldern och högskolepraktikanter.

För att resultatmålen för Finlands Akademi ska nås används även anslagen under moment 29.40.22, 29.40.51, 29.40.53 och 29.40.66.

Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisnings- och kulturministeriets förordning om avgifter för Finlands Akademis prestationer (694/2012).

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 13 118 12 855 12 420
Bruttoinkomster 318 400 115
Nettoutgifter 12 800 12 455 12 305
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 7 143    
— överförts till följande år 7 301    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Produktivitetsfrämjande åtgärder -135
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -26
Lönejusteringar 36
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -25
Sammanlagt -150

2014 budget 12 305 000
2013 budget 12 455 000
2012 bokslut 12 958 000

02. Arkivverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 19 059 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till organisationer och program inom arkivverkets internationella samarbete

2) till betalning av utgifter för projekt som godkänts av EU.

Fullmakt

Riksarkivet får ingå ett hyresavtal om centralarkivets nybyggnad i S:t Michel under 2014 så att den utgiftsökning det föranleder från och med år 2017 på årsnivå är högst 250 000 euro. Hyresavtalet förutsätter att Riksarkivet senast den 30 juni 2018 avstår från lokalerna i Sörnäs i Helsingfors.

Förklaring:Arkivverket är en sakkunnig- och serviceorganisation som i sin verksamhet har som mål att det arkivmaterial som är av betydelse för samhället och individen förvaras i begränsad och effektivt användbar form. Arkivverket har till uppgift att säkerställa att handlingar som hör till vårt nationella kulturarv bevaras och är tillgängliga samt stöda forskning och utveckla arkivfunktionen.

Verksamhetens resultat
  • — Arkivverket utvecklar och styr arkivfunktionen så att dokumentförvaltningen och arkivfunktionen inom den offentliga sektorn sköts effektivt och ekonomiskt.
  • — Arkivverket förvarar det arkivmaterial som det innehar effektivt och tryggt samt förbättrar tillgången till och användbarheten hos materialet.
  • — Arkivverket erbjuder sina kunder mångsidig, tillförlitlig och snabb upplysningstjänst genom att utveckla den elektroniska beställnings- och kundservicen.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
  • — Arkivverket utvecklar arbetsgemenskapen i syfte att uppnå en god arbetsförmåga och arbetshälsa hos personalen. Arkivverket utvecklar sina strukturer och verksamhetssätt och sin organisation för att trygga en effektiv verksamhet av hög kvalitet genom att koncentrera sig på sina kärnuppgifter.

Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisnings- och kulturministeriets förordning om avgifter för arkivverkets prestationer (1294/2010).

Nyckeltal 2011
utfall
2012
utfall
2013
mål
2014
mål
         
Samhälleliga verkningar        
Den totala mängden arkivmaterial (hyllmeter) 190 046 195 292 200 000 204 000
Digitaliserat material (antal bildfiler) 13 033 119 16 788 779 14 500 000 22 100 000
Besök i forskarsalar (st.) 49 303 39 827 48 000 38 000
Användning av material på nätet (nedladdningar, st.) 17 000 000 28 470 000 21 000 000 38 000 000
Produktion och kvalitetsledning        
Utökande av material (hyllmeter/år) 4 156 5 246 4 000 4 000
Digitalisering (bildfiler/år) 2 442 478 3 755 660 1 500 000 800 000
Utbildning (föreläsningstimmar/deltagare) 836/1 350 550/1 233 550/1 100 350/700
Utfärdade intyg och gjorda utredningar (st.) 21 981 22 068 24 000 25 000
Funktionell effektivitet        
Den totala mängden arkivmaterial (hyllmeter/årsv.) 767 829 818 864
Hantering av mänskliga resurser        
Sjukdagar antal/årsv. 11,9 7,2 <9 <9
Årsverken1) 247,7 235,7 244,5 236

1) Omfattar också personalen i tidsbundna projekt.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 21 511 20 188 19 659
Bruttoinkomster 2 037 600 600
Nettoutgifter 19 474 19 588 19 059
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 331    
— överförts till följande år 263    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Indexjustering av hyrorna 165
Omstruktureringen av förvaltningsområdet (regeringsprog.) -500
Produktivitetsfrämjande åtgärder -225
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -34
Lönejusteringar 47
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -37
Öppnande av offentliga datalager (regeringsprog.) 55
Sammanlagt -529

2014 budget 19 059 000
2013 budget 19 588 000
2012 bokslut 19 406 000

03. Omkostnader för Institutet för de inhemska språken (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 013 000 euro.

Förklaring:Institutet för de inhemska språken är en sakkunnig- och serviceorganisation vars uppgifter omfattar språkvården av finska och svenska samt samordningen av språkvården av samiska, teckenspråk och romani. Till institutets uppgifter hör dessutom rådgivning och ordboksarbete samt forskning med anknytning till språkvård och ordboksarbete.

Nyckeltal 2011
utfall
2012
utfall
2013
mål
2014
mål
         
Publikationsverksamhet, st. 556 382 300 300
Informationstjänstuppgifter, st. 1 871 1 419 1 500 1 200
Elektroniska material1) 40 061 43 099 44 000 48 000
Sjukdagar antal/årsv. 4,3 5 <8 <8
Årsverken 87,3 76,1 88,8 <88,8

1) Kumulativ utveckling av materialets mängd och förädlingsgrad.

För att resultatmålen för Institutet för de inhemska språken ska nås används även anslagen under moment 29.40.53.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 2 336 2 655 2 613
Bruttoinkomster 678 600 600
Nettoutgifter 1 658 2 055 2 013
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 695    
— överförts till följande år 1 087    

Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisnings- och kulturministeriets förordning om avgifter för prestationer av Forskningscentralen för de inhemska språken (1293/2010).

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Produktivitetsfrämjande åtgärder -45
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -13
Lönejusteringar 19
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -3
Sammanlagt -42

2014 budget 2 013 000
2013 budget 2 055 000
2012 bokslut 2 049 000

04. Depåbibliotekets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 866 000 euro.

Förklaring:Depåbibliotekets uppgift är att ta emot och förvara material som överförs från vetenskapliga och allmänna bibliotek samt att ställa materialet till förfogande. Depåbiblioteket ansvarar för utvecklingen av den riksomfattande politiken för samlingarna. Avsikten med verksamheten är att minska utrymmesbehovet för samlingar i alla bibliotek i Finland genom att ta emot material av dem.

Nyckeltal 2011
utfall
2012
utfall
2013
mål
2014
mål
         
Mängd material som tagits emot (hyllmeter) 4 817 7 718 6 000 5 000
Antal beställningar 82 529 79 448 82 000 82 000
Sjukdagar antal/årsv. 15,9 12,6 <8 <8
Årsverken 19,7 18,95 18,8 19

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 1 604 1 627 1 871
Bruttoinkomster 6 6 5
Nettoutgifter 1 598 1 621 1 866
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 79    
— överförts till följande år 90    

Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisningsministeriets förordning om avgifter för prestationer vid Depåbiblioteket (1346/2006).

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Indexjustering av hyrorna 15
Produktivitetsfrämjande åtgärder -13
Utvidgning av lokaler 245
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -3
Lönejusteringar 4
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -3
Sammanlagt 245

2014 budget 1 866 000
2013 budget 1 621 000
2012 bokslut 1 609 000

20. Gemensamma utgifter inom högskoleväsendet och vetenskapens område (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 31 364 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter och understöd för forsknings-, utvärderings-, utrednings- och utvecklingsverksamhet som gäller yrkeshögskolor, universitet och vetenskapsinstitut samt till stipendier för främjande av internationaliseringen av högskolor som man kommer överens om särskilt med CIMO

2) till finansiering av gemensamma datatekniska tjänster och datanät inom högskolorna och vetenskapen, till central finansiering av datasystem för uppföljning och styrning av verksamheten inom högskolorna och vetenskapen samt andra motsvarande gemensamma utgifter

3) till betalning av andra EU-godkända forsknings- och utbildningsprojekt än sådana som finansieras ur strukturfonderna

4) till avlönande av personal motsvarande högst 186 årsverken i uppgifter för viss tid.

Förklaring:Genom utvecklingsåtgärderna stöder man särskilt strukturell utveckling och förnyande av högskole- och forskningssystemet. Målet är att höja servicenivån för stödfunktionerna, sänka kostnaderna och främja elektronisk kommunikation med hjälp av gemensamma eller enhetliga datatekniska tjänster inom högskolorna och vetenskapen. För att studerandena ska studera snabbare och inleda studierna vid en lägre ålder utvecklas ett nytt elektroniskt ansökningssystem för högskolorna.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Forsknings-, utvärderings-, utrednings- och utvecklingsverksamhet 2 583 000
Gemensamma datatekniska tjänster och datanät inom högskolorna och vetenskapen 28 781 000
Sammanlagt 31 364 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Medlemsavgift till anläggningen för forskning om antiprotoner och joner i Europa (FAIR) (överföring till moment 29.40.66) -600
Tillägg av engångsnatur -2 700
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -719
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -48
Sammanlagt -4 067

2014 budget 31 364 000
2013 III tilläggsb. 200 000
2013 budget 35 431 000
2012 bokslut 30 526 000

22. Finansiering av forskningsinfrastrukturprojekt (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 8 500 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av löneutgifter och andra utgifter samt statsunderstöd som föranleds av forskningsinfrastrukturprojekt samt till betalning av utgifter som föranleds av deltagande i internationellt samarbete kring forskningsinfrastrukturprojekt och av finansiella bidrag till internationella organisationer. Anslaget får även användas till betalning av utgifter som föranleds av utvärderingar.

Förklaring:Genom finansieringen stärks forskningens infrastrukturer och främjas den nationella infrastrukturpolitiken. Vid styrningen av finansieringen beaktas forskningsinfrastrukturernas vägkarta där Finlands nationellt och internationellt sett viktigaste forskningsinfrastrukturer har identifierats. Uppdateringen av vägkartan publiceras i början av år 2014.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 3 500
Sammanlagt 3 500

2014 budget 8 500 000
2013 budget 5 000 000
2012 bokslut 4 000 000

30. Statsandel och statsunderstöd för kommunala och privata yrkeshögskolors driftskostnader (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 404 277 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statsandel enligt yrkeshögskolelagen (351/2003) och lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)

2) till utvecklande och stödjande av verksamheten, högst 10 100 000 euro som projektfinansiering enligt yrkeshögskolelagen

3) till projekt som stöder yrkeshögskolornas strategi, högst 11 185 000 euro.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009), så att priserna per enhet för yrkeshögskolor sänks på grund av en utgiftsbesparing.

Nyckeltal för resultatet av verksamheten samt kvantitativa mål vid yrkeshögskolorna

  2008
utfall
2010
utfall
2012
utfall
20141)
uppskattning
         
Yrkeshögskoleexamina 21 089 20 581 22 157 21 907
Högre yrkeshögskoleexamina 631 1 253 1 708 2 018
Yrkespedagogisk lärarutbildning, utexaminerade 1 519 1 684 1 740 1 600
Utländska examensstuderande 6 294 7 724 7 8922) 7 745
Utbytesstuderande (till och från Finland, över 3 mån.) 7 473 8 390 8 654 8 830
Personer som avlagt yrkeshögskoleexamen inom fem år från det att studierna inleddes, % av dem som börjat studera 59,8 59,3 .. 67,3
Studerande som avlagt minst 55 studiepoäng under läsåret, % av studerande för yh-examen .. 36,5 38,22) 44,9
Examina/undervisning och FoU-personal .. 2,88 .. 3,7
Lärares och sakkunnigas internationella rörlighet/lärare och FoU-personal 0,84 0,93 .. 1,09
Avlagda studiepoäng inom FoU-projekt/närvarande examensstuderande 2,8 4,8 .. 6,4

1) I fråga om kvantitativa mål är uppskattningen för år 2014 det genomsnittliga målet för åren 2013—2016.

2) Utfallet för 2011

Regeringen har till riksdagen överlämnat en proposition med förslag till lag om ändring av yrkeshögskolelagen (RP 9/2013 rd) i syfte att påskynda den strukturella reformen av yrkeshögskolorna och förbättra verksamhetens kvalitet och genomslagskraft. I detta sammanhang upphör giltigheten för de nuvarande tillstånden och statsrådet beviljar nya tillstånd från och med den 1 januari 2014. Vidare ska grunderna för bestämmande av den basfinansiering som beviljas yrkeshögskolans huvudman ses över. Genom projektfinansiering stöder undervisnings- och kulturministeriet målen för den nationella högskolepolitiken och en strategisk och strukturell reform av yrkeshögskolorna.

I syfte att trygga tillgången på kunnig arbetskraft riktas utbildningsutbudet i enlighet med riksomfattande prognostiseringar. Yrkeshögskolorna har minskat sitt utbildningsutbud med 2 030 nybörjarplatser från och med år 2013. År 2014 minskar utbildningsutbudet med ca 2 230 studieplatser.

Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)

   
Kalkylerade kostnader (kalkylerat antal studerande * pris per enhet) 879 007 709
— kommunala yrkeshögskolor (10 855 * 7 689 €) 83 464 095
— privata yrkeshögskolor (99 457 * 7 998,87 €, inkl. moms) 795 543 614
Kommunernas finansieringsandel -500 575 552
Kompensering för kostnader för återbetalning av mervärdesskatt 4 560 000
Projektfinansiering för utvecklande och stödjande av verksamheten (högst) 10 100 000
Projekt som stöder yrkeshögskolornas strategi (högst) 11 185 000
Sammanlagt 404 277 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Inverkan på priserna per enhet på grund av en minskning av tidigare anläggningsprojekt (L 1705/2009, 69 §) 257
Justering av den mervärdesskatt som ingår i priset per enhet 3 266
Minskning av priset per enhet (-1,2 %) -6 900
Ändring i antalet studerande -4 100
Sammanlagt -7 477

2014 budget 404 277 000
2013 III tilläggsb. 10 000 000
2013 budget 411 754 000
2012 bokslut 424 370 575

50. Statlig finansiering för universitetens verksamhet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 893 258 000 euro.

Anslaget får användas till finansiering till universiteten i enlighet med universitetslagen (558/2009)

1) 1 633 114 000 euro för basfinansiering som bestäms på kalkylerade grunder

2) 163 144 000 euro i ersättning till universiteten för de kostnader som universiteten föranleds av den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk forskning

3) 70 000 000 euro för tilläggsfinansiering för Aalto-universitetets verksamhet

4) 27 000 000 euro för tilläggsfinansiering för verksamhet vid andra universitet än Aalto-universitetet.

Förklaring:Den statliga finansieringen av universiteten bestäms med stöd av 49 § i universitetslagen (558/2009), statsrådets förordning om universiteten (770/2009) och undervisnings- och kulturministeriets förordning om beräkningskriterierna för universitetens basfinansiering (182/2012). Universiteten beviljas basfinansiering på kalkylerade grunder med beaktande av verksamhetens omfattning, kvalitet och effekter (75 %) samt på basis av övriga utbildningsmål och vetenskapspolitiska mål (25 %). Den finansieringsandel som bestäms på basis av verksamhetens omfattning, kvalitet och effekter består av en utbildningsandel, som utgör 41 % av hela basfinansieringen, och en forskningsandel, som utgör 34 % av hela basfinansieringen. Genom den statliga finansieringen motiveras universiteten vid sidan om profilering och kontinuerligt kvalitetsarbete också till att driva sin verksamhet så att den ger resultat och är ekonomisk.

Universitetens finansieringsmodell betonar kvalitet, effektivitet, resultat och internationalisering. Den statliga finansieringen riktas i synnerhet på basis av avlagda examina och studiepoäng samt vetenskapliga publikationer och konkurrensutsatt forskningsfinansiering. Internationaliseringen beaktas genom flera kriterier. I de övriga utbildnings- och vetenskapspolitiska målen beaktas universitetens riksomfattande uppgifter, specifik bransch, övningsskolor och Nationalbiblioteket. Till denna helhet hör också strategibaserad finansiering, som grundar sig på universitetens strategiarbete och de viktigaste prioriteringarna inom strategiarbetet samt på universitetens profilering.

Universitetens basfinansiering höjs med undantag av poster av engångsnatur så att den motsvarar den årliga höjningen av kostnadsnivån enligt universitetsindexet.

Ersättningen enligt punkt 2 justeras årligen utifrån det senaste mervärdesskatteintaget för universiteten.

Den finansiering som avses i punkt 4 fördelas mellan universiteten i det förhållande som anges i finansieringsgrunderna enligt 5 och 6 § i statsrådets förordning om universiteten.

I anslutning till Helsingfors universitet verkar Nationalbiblioteket. Bestämmelser om Nationalbibliotekets uppgifter finns i universitetslagen (558/2009) och lagen om deponering och förvaring av kulturmaterial (1433/2007). Målet är att stärka Nationalbibliotekets roll som en nationell utvecklare inom biblioteksbranschen och som tillhandahållare av bastjänster inom hela biblioteksnätet.

Vid de universitet som ordnar lärarutbildning finns övningsundervisning och för utvecklingen av lärarutbildningen finns övningsskolor. Målet för övningsskolorna är en hög nivå på den verksamhet som tjänar lärarutbildningen och en nära växelverkan med universitetets övriga verksamhet. Antalet elever i övningsskolorna är ungefär 7 900.

Nyckeltal för resultatet av verksamheten samt kvantitativa mål vid universiteten

  2008
utfall
2010
utfall
2012
utfall
20141)
mål
         
Lägre högskoleexamina 13 878 12 800 13 014 14 200
Högre högskoleexamina 21 8522) 14 384 13 829 15 023
Doktorsexamina 1 527 1 518 1 649 1 635
Utländska examensstuderande 6 195 7 809 8 7523) 8 950
Utbytesstuderande (till och från Finland, över 3 mån.) 9 799 10 444 10 661 11 950
Vetenskapliga publikationer /undervisnings- och forskningspersonal 1,52 1,57 .. 1,75
Doktorsexamina/skede IV i forskarkarriären, årsv. 0,67 0,57 .. 0,72
Lärar- och forskarbesök /undervisnings- och forskningspersonal 0,21 0,36 .. 0,42
Högre högskoleexamina/undervisnings- och forskningspersonal4) 1,64 0,78 .. 0,88
Andel som avlagt minst 55 studiepoäng under läsåret   26,0 % 26,9 %5) 31,7 %

1) I fråga om kvantitativa mål är uppskattningen för år 2014 det genomsnittliga målet för åren 2013—2016.

2) Den stora ökningen av antalet högre högskoleexamina har sin förklaring i slutförandet av examensstrukturreformen 2008.

3) Utfallet för 2011

4) Besökens minimilängd 1 vecka från och med uppgifterna för 2010, tidigare 2 veckor.

5) Utfallet för 2011

Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)

   
Övrig basfinansiering av universiteten 1 633 114 000
— Nationalbiblioteket 16 811 000
— Övningsskolor 48 794 000
— Övrig kalkylerad basfinansiering av universiteten 1 567 509 000
Tilläggsfinansiering för Aalto-universitetets verksamhet 70 000 000
Tilläggsfinansiering för verksamheten vid andra universitet än Aalto-universitetet 27 000 000
Den andel som den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk forskning utgör av de kostnader som universiteten föranleds 163 144 000
Uppskattning av moms-kompensationen år 2014 143 766 000
— Justering enligt skillnaden mellan den moms-kompensation som gäller ersättningarna 2012 och utfallet 19 378 000
Sammanlagt 1 893 258 000

Kommunernas finansieringsandel av kostnaderna för gymnasieutbildning i övningsskolorna, 8 358 000 euro, har beaktats vid dimensioneringen av moment 29.10.30.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur -3 150
Justering av universitetsindex 2012 -2 485
Precisering av moms-kompensationen 23 234
Tilläggsfinansiering för Aalto-universitetet (regeringsprog.) -10 000
Tilläggsfinansiering för universitetens verksamhet, andra universitet än Aalto-universitetet (regeringsprog.) -10 000
Universitetsindex (1,9 %) 32 737
Sammanlagt 30 336

2014 budget 1 893 258 000
2013 budget 1 862 922 000
2012 bokslut 1 832 287 000

51. Finlands Akademis forskningsanslag (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 143 807 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av akademiprofessorernas och akademiforskarnas uppgifter, forskningsprogram, spetsforskningsenheter, forskarutbildning, forskningens infrastrukturer, andra forskningsprojekt, specialfinansiering av forskning, statsunderstöd och stipendier samt internationellt samarbete

2) till betalning av utgifter som föranleds av finansiella bidrag till internationella organisationer

3) till betalning av utgifter för forsknings- och utbildningsprojekt som godkänts av EU

4) till utgifter för löner, pensionsavgifter och andra konsumtionsutgifter samt för anskaffning av apparatur och programvaror och allmänna kostnader i anslutning till sådana forskningsprojekt och program som Finlands Akademi finansierar.

Den forskningsfinansiering som avses i punkt 1 har budgeterats enligt kontantprincipen. Av forskningsfinansieringen får betalas förskott till finansieringsmottagare utanför budgeten.

Förklaring:Anslag som överförts från tidigare budgetår kommer att användas för finansiering av Akademins åtaganden åren 2014—2015. Användningen av de överförda anslagen minskar budgetårets anslagsbehov som ett belopp av engångsnatur.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Inbesparade medel till följd av fullmaktsbesluten åren 1997-2006 -12 000
Inverkan på anslagsbehovet orsakad av ändringen till förslagsanslag och ändringen av tidpunkten för betalningen av fullmakten -85 096
Lönejusteringar som gäller statsförvaltningens personal 38
Sparbeslut -2 000
Stödjande av ett forsknings-, utvecklings- och innovationsprogram (ICT) 1 000
Utgiftsbesparing (regeringsprogr.) -700
Ökning av fullmakten (III tilläggsbudgetprop. 2013) 4 000
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -27
Sammanlagt -94 785

Anslaget under momentet har ombildats till ett förslagsanslag.


2014 budget 143 807 000
2013 budget 238 592 000
2012 bokslut 251 695 000

52. Särskild statlig finansiering för undervisning och forskning vid Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet (fast anslag)

Under momentet beviljas 29 144 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av kompensation enligt 75 och 92 a § i universitetslagen till Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet för deras apoteksrörelse.

Förklaring:Enligt universitetslagen kompenserar staten årligen Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet till ett belopp som motsvarar den samfundsskatt som universiteten har betalat på näringsinkomsten från sin apoteksrörelse. Staten kompenserar dessutom årligen universitetet med ett belopp som motsvarar den apoteksavgift som betalats för universitetets apoteksrörelse. Anslaget har dimensionerats på basis av utfallet 2012, som var 29 948 000 euro, och som avdrag har beaktats 804 000 euro som skillnaden mellan det anslag som budgeterats för ersättningar 2012 och utfallet.

Avsikten är att av anslaget bevilja 27 786 000 euro till Helsingfors universitet och 1 358 000 euro till Östra Finlands universitet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Precisering av de poster som ersättningarna grundar sig på -1 015
Sammanlagt -1 015

2014 budget 29 144 000
2013 budget 30 159 000
2012 bokslut 30 731 000

53. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av vetenskapen (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 103 213 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av akademiprofessorernas och akademiforskarnas uppgifter, forskningsprogram, spetsforskningsenheter, forskarutbildning, forskningens infrastrukturer, andra forskningsprojekt, specialfinansiering av forskning, statsunderstöd och stipendier samt internationellt samarbete

2) till betalning av utgifter som föranleds av utvärderingar och vetenskaplig publikationsverksamhet samt till betalning av utgifter för att göra vetenskapen känd

3) till Finlands Akademis förfogande högst 4 066 000 euro för 1-åriga projekt: betalning av utgifter som föranleds av finansiella bidrag till internationella organisationer, utvecklings- och underhållsavgifter för informationssystem för forskningsfinansiering samt andra 1-åriga projekt

4) till betalning av utgifter för forsknings- och utbildningsprojekt som godkänts av EU

5) till utgifter för löner, pensionsavgifter och andra konsumtionsutgifter samt för anskaffning av apparatur och programvaror och allmänna kostnader i anslutning till sådana forskningsprojekt och program som Finlands Akademi finansierar

6) till betalning av utgifter i enlighet med lagen om statsbidrag till privata arkiv

7) till utgifter som föranleds av verksamheten vid Institutet för de inhemska språken enligt 8 § 1 mom. i lagen om Institutet för de inhemska språken. Anslaget får tillsammans med anslagen under moment 29.40.03 användas för utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 88 årsverken, inklusive tjänstemän som utnämnts till sin tjänst

8) till betalning av statsunderstöd till sammanslutningar och forskningsinstitut som idkar samhällsforskning som stöder beslutsfattandet

9) till betalning av utgifter som föranleds av deltagande i internationellt samarbete

10) till betalning av statsunderstöd, statliga pris och stipendier för främjande av vetenskapen, för främjande av växelverkan mellan vetenskapen och samhället samt mellan nationalspråken och samhället, utgifter för översättning och tryckning av vetenskaplig litteratur, utgifter för främjande av informationsspridning och forskningsetik och för forskningens informationsförsörjning samt utgifter för forskning, utredningar och publikationer som ansluter sig till stödjandet av vetenskapen

11) till betalning av statsunderstöd för förbättrande av tillgången till forskningsmaterial och för infrastrukturprojekt som gäller forskning samt till betalning av utgifter för motsvarande projekt vid statens ämbetsverk samt till avlönande av personal i uppgifter för viss tid motsvarande högst 7 årsverken

12) till hyror för statens lokaler som används av vetenskapliga samfund.

Den forskningsfinansiering som avses i punkt 1 har budgeterats enligt kontantprincipen. Av forskningsfinansieringen får betalas förskott till finansieringsmottagare utanför budgeten.

I fråga om de personer som avses i punkt 7 beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Till Finlands Akademis förfogande för finansiering av forskningsprojekt och främjande av vetenskaplig forskning 70 673 000
Utgifter i enlighet med lagen om statsbidrag till privata arkiv 5 345 000
Verksamheten inom Institutet för de inhemska språken 3 052 000
Verksamhetsunderstöd för vetenskapsinstitut och forskningsinstitut, Vetenskapscentret Heureka samt vissa vetenskapliga samfund och föreningar 11 416 000
Understöd till sammanslutningar och forskningsinstitut som idkar samhällsforskning som stöder beslutsfattandet 600 000
Vissa utgifter, medlemsavgifter och finansiella bidrag för det internationella vetenskapliga samarbetet 3 075 000
Utgifter som föranleds av främjande av växelverkan mellan vetenskapen och samhället och övriga utgifter som föranleds av stödjande av vetenskapen 8 405 000
Betalning av understöd för lokalkostnader för de vetenskapsinstitut som betalar hyra till Senatfastigheter 647 000
Sammanlagt 103 213 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ändring av intäktsföringskalkylen 1 022
Sammanlagt 1 022

2014 budget 103 213 000
2013 budget 102 191 000
2012 bokslut 101 155 735

66. Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 18 388 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av Finlands finansiella bidrag till Europeiska organisationen för kärnforskning (CERN), Europas södra observatorium (ESO), Europeiska molekylärbiologiska laboratoriet (EMBL), Europeiska molekylärbiologiska konferensen (EMBC), Europeiska universitetsinstitutet (EUI), den europeiska synkrotonljusanläggningen (ESRF) och anläggningen för forskning om antiprotoner och joner i Europa (FAIR) samt till liknande internationella vetenskapliga organisationer.

Förklaring:De finansiella bidragen fastställs i regel utgående från medlemsländernas nationalproduktsandelar enligt de beslut som organisationernas förvaltningsorgan har fattat.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Höjda medlemsavgifter på grund av förändringar i nationalproduktsandelar och valutakurser 454
Medlemsavgift till anläggningen för forskning om antiprotoner och joner i Europa (FAIR) (överföring från moment 29.40.20) 600
Sammanlagt 1 054

2014 budget 18 388 000
2013 budget 17 334 000
2012 bokslut 16 987 916