Statsbudgeten 2014
02. Utbildningsstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 23 058 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till utveckling och produktion av läromedel
2) till en sänkning av priserna på de företagsekonomiska prestationerna i fråga om försäljning av svenskspråkiga läromedel och andra läromedel med liten spridning, högst 750 000 euro
3) till ett understöd på 50 000 euro för produktion av svenskspråkiga läromedel med liten spridning
4) till ett understöd på 400 000 euro till sametinget för produktion av läromedel på samiska språket.
Förklaring:Utbildningsstyrelsen är ett centralt sakkunnigämbetsverk med ansvar för verkställande, uppföljning och utveckling av utbildningssektorn, som inom sitt ansvarsområde genomför de uppgifter som gäller beredning, beslut och verkställighet i fråga om läroplans- och examensgrunder samt sköter den informationsstyrning och projektverksamhet som syftar till att förbättra utbildningens resultat. Utbildningsstyrelsen följer ordnandet av utbildning och utbildningens resultat bl.a. genom uppföljningsutvärderingar av inlärningsresultaten och sköter de förvaltnings- och serviceuppgifter som särskilt fastställts för ämbetsverket. Utbildningsstyrelsen producerar utbildningsinformation till stöd för beslutsfattandet.
Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för Utbildningsstyrelsen:
- — Läroplansgrunderna för förskoleundervisningen och den grundläggande undervisningen revideras.
- — Beredskap för att revidera läroplansgrunderna för gymnasieutbildningen upprätthålls.
- — Ibruktagandet av läroplansgrunderna för utbildning som förbereder för gymnasieutbildningen stöds.
- — Grunderna för yrkesexamina och förberedande utbildningar revideras samt justeringar görs i enlighet med nya författningar.
- — Man deltar i utvecklandet av examenssystemet inom yrkesutbildning.
- — Läroplans- och examensgrunderna struktureras och görs elektroniska.
- — Utvecklings-, försöks- och startprojekt genomförs i enlighet med omfattande utbildningspolitiskt betydande program.
- — Välfungerande förfaranden, verksamhetsmodeller och verksamhetsmetoder produceras och sprids i samarbete med utbildningsanordnarna och läroanstalterna.
- — Läroavtalsutbildningen och inlärningen i arbetet utvecklas och individuella studievägar och flexibla sätt att avlägga examen främjas.
- — Utbildningsstyrelsens ställning som nationellt kompetens- och utvecklingscenter för användning av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen och för digitala inlärningsmiljöer stärks.
- — Genomförandet av reformer som gäller läroanstalternas arbetsro och elev- och studerandevården stöds.
- — Man deltar i genomförandet av åtgärdsprogrammet för jämlikhet i utbildningen och lyfter fram jämställdhetsaspekten och effekterna av den ökade kulturella mångfalden vid utvecklandet och utvärderingen av utbildningen.
- — Nationella informationsresurser utnyttjas och indikatorer tas fram för beslutsfattare och utbildningsutvecklare.
- — Ibruktagandet av modeller och praxis leder till att genomströmningen ökar och studierna försnabbas.
- — Prognostiseringsuppgifter produceras, kvantitativ och kvalitativ prognostisering samordnas och prognostiseringen gällande vuxenutbildningen utvecklas
- — En kvalitetsstrategi för yrkesutbildningen genomförs.
- — Beredningen av utvecklingsplanerna för lokal och regional utbildning stöds genom ett utvecklingsprogram för ledningen inom undervisningsväsendet vilket stärker utbildningsförvaltningens effektivitet och produktivitet. Behovet att reformera utbildningsförvaltningen som en följd av förändringar som gäller utbildningsanordnarna stöds.
- — Genomförandet av antagningen av studerande reformeras, en enhetlig informations- och tjänstearkitektur bereds, antagningen av studerande utvecklas och SADe-programmets webbaserade servicehelhet för inlärning slutförs.
- — Undervisningsväsendets personalutbildning utvecklas för att stödja nationella utvecklingsprogram för utbildningsformerna och hela undervisningsväsendet så att kontakten med grundutbildningen för lärare intensifieras.
För att öka Utbildningsstyrelsens produktivitet fortsätter utvecklandet av verksamhetsprocesserna och de elektroniska tjänsterna. Utvecklingsverksamheten koncentreras till omfattande projekt som har större effekt med tanke på den nationella utbildningspolitiken. Genom utbildningsstyrelsens avgiftsbelagda service stöds uppnåendet av de utbildningspolitiska målen och främjas resultaten inom undervisningsväsendet. Tillgången på läromedel med liten spridning tryggas. Målet är att bibehålla lönsamheten i den företagsekonomiska verksamheten.
Utbildningsstyrelsens prestationer, st.
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
|
1. Produktion inom basverksamheten | |||||
Grunder för läroplanerna | 3 | 1 | 2 | 1 | 3 |
Examensgrunder/yrkesutbildning | |||||
— Grundexamina | 30 | 2 | 1 | 3 | - |
— Yrkes- och specialyrkesexamina | 22 | 32 | 45 | 40 | 30 |
— Antal sökande i den gemensamma elevansökan till yrkesutbildning, gymnasieutbildning, yrkeshögskolor och universitet | 311 500 | 306 500 | 314 500 | 330 000 | 450 000 |
— Antal deltagare i fortbildning för personal inom undervisningsväsendet | 24 921 | 25 000 | 33 0452 | 20 000 | 20 000 |
2. Produktion inom den avgiftsbelagda servicen | |||||
Offentligrättsliga prestationer | |||||
— Examen i undervisningsförvaltning | 315 | 382 | 345 | 300 | 300 |
— Beslut om erkännande av högskoleexamen | 765 | 751 | 720 | 750 | 750 |
— Språkexamina inom statsförvaltningen | 1 996 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 |
— Examensavgifter för fristående examina inom vuxenutbildning (st.) | 49 482 | 54 000 | 48 000 | 49 000 | 48 000 |
Företagsekonomiska prestationer | |||||
— Utbildningsdagar | 12 301 | 13 682 | 12 995 | 10 000 | 10 000 |
— Bedömning av förutsättningarna att ordna fristående examina inom vuxenutbildningen | |||||
— Beställda konsultationer och utvärderingar | 81 | 61 | 59 | 40 | 40 |
— Sålda publikationer och läromedelsprodukter | 73 429 | 78 000 | 69 140 | 60 000 | 60 000 |
— Utlåtanden om utländska examinas motsvarighet | 66 | 71 | 71 | 50 | 50 |
3. Nyckeltal för serviceförmågan | |||||
— Behandlingstid för beslut om erkännande av examen (mån.) | 3,5 | 2,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
— Kundtillfredsställelse i fråga om avgiftsbelagda utbildningar (1—5) | 4,2 | 4,1 | 4,3 | 4,1 | 4,1 |
Personalledningen stöder förverkligandet av strategiska mål och verksamhetens resultat i enlighet med de värden och verksamhetsprinciper som godkänts av Utbildningsstyrelsen. När det gäller utvecklandet av personalstrukturen och kunnandet är målet att säkerställa kärnkompetensen när resurserna krymper. Man sörjer för att de anställda ska orka i sitt arbete och för deras arbetshälsa. Med hjälp av aktuell personalplanering, utveckling av arbetet och nätverkssamarbete säkerställs tillräckliga resurser för kärnfunktionerna. Ledarskapet och chefsuppgifterna utvecklas.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 uppskattning |
|
Årsverken (moment 29.01.02) | 263 | 263 | 264 | 249 | 228 |
Årsverken (övriga moment) | 26 | 24 | 23 | 25 | 25 |
Andelen visstidsanställda av hela personalen, % | 8,9 | 12,8 | 8,2 | 9,0 | 10,1 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,3 | 3,4 | 3,4 | 3,6 | 3,6 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 10,1 | 10,4 | 8,6 | 9,0 | 9,0 |
Index för utbildningsnivån | 6,1 | 6,1 | 6,1 | 6,0 | 6,0 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 30 824 | 30 195 | 30 558 |
Bruttoinkomster | 8 989 | 7 500 | 7 500 |
Nettoutgifter | 21 835 | 22 695 | 23 058 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 4 874 | ||
— överförts till följande år | 5 116 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, företagsekonomiska prestationer, produktion av läromedel med liten spridning (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 1 179 | 1 000 | 1 300 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 1 558 | 1 910 | 2 050 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -379 | -910 | -750 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 76 | 52 | 63 |
Prisstöd | 379 | 910 | 750 |
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd,% | 100 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, andra företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 2 723 | 2 700 | 2 550 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 2 315 | 2 200 | 2 300 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 407 | 500 | 250 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 118 | 123 | 111 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, offentligrättsliga prestationer (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 3 310 | 3 500 | 3 200 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 3 549 | 3 500 | 3 200 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -238 | 0 | 0 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 93 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Besparing i anskaffningsutgifterna (regeringsprogr.) | -42 |
Omstruktureringen av förvaltningsområdet | -704 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -225 |
Reform av genomförandet av antagningen av studerande (överföring från moment 28.90.30) | 3 275 |
Säkerställande av genomförandet av antagningen av studerande (bortfall av tidsbestämda tillägg) | -1 580 |
Tillägg av engångsnatur för säkerställande av genomförandet av antagningen av studerande | 704 |
Upprätthållande av en provbank (överföring från moment 29.10.20) | 45 |
Utgifter för utvärdering av inlärningsresultat (överföring till moment 29.01.04) | -1 125 |
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -39 |
Lönejusteringar | 54 |
Sammanlagt | 363 |
2014 budget | 23 058 000 |
2013 budget | 22 695 000 |
2012 bokslut | 22 077 000 |