Statsbudgeten 2014
01. Finansministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 39 524 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av vederlagsfria utgifter till internationella samfund
2) till EU-samarbete som gäller utvecklande av förvaltningen.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster
1) de inkomster som finansministeriet får av temporär besittning av egendom som ska överföras
2) Revisionsnämndens för den offentliga förvaltningen och ekonomin (OFR-nämnden) inkomster.
Förklaring:Finansministeriet ställer upp följande effektmål för verksamheten 2014 och åtgärder för att nå dessa mål:
Effektmål | Åtgärder1) |
---|---|
Tryggande av en hållbar finansiering för den offentliga ekonomin | Nående av de mål för inbesparingar som ingår i regeringsprogrammet. Stärkande av basserviceprogrammets styrande effekt. Kartläggande av kommunernas lagstadgade uppgifter. Omarbetning av kommunallagen så att den uppmuntrar till ett hållbart sätt att sköta ekonomin och möjliggör effektivare uppföljning. |
Skapande av gynnsamma förhållanden för ekonomisk tillväxt | Utvecklande av redskap för att bedöma effekterna av åtgärder för att främja sysselsättning, produktivitet och konkurrenskraft. Styrande av kapitalmarknaden i en tillväxtfrämjande riktning. Stärkande av stabiliteten i euroområdet. Verkställande av statens effektivitets- och resultatprogram. |
Stärkande av de finanspolitiska styrmekanismerna | Ikraftsättande av förfaranden som styr förvaltningen av den offentliga ekonomin och som krävs enligt EU-förordningar och EU-avtal. Ökande av de finanspolitiska mål som gäller hela den offentliga ekonomin och uppföljning av hur målen nås samt eventuella korrigerande åtgärder. Beredning av kommunstrukturlagen samt reformering av statsandelslagstiftningen och kommunallagen (kommunreformen). Skapande av förfaranden för insamling och utnyttjande av bokslutsinformation om kommunkoncerner. |
Statsförvaltningen som ett flexibelt nätverk | Beredning av reformen av centralförvaltningen. Utvecklande av de gemensamma tjänsterna inom statsförvaltningen. |
Förvaltningens styrsystem fungerar smidigt ihop | Förtydligande av FM:s roll och stärkande av samarbetet med övriga aktörer. Förnyande av resultatstyrningen och etablering av det resultatinriktade tankesättet. |
Säkerställande av de offentliga tjänsterna och deras kundorientering samt förnyande av förvaltningsstrukturerna | Genomförande av kommunreformen. Skapande av gemensam kundservice inom den offentliga förvaltningen. |
IKT är en strategisk resurs för de offentliga tjänsterna och stöder tjänsterna och förvaltningen | Sammanförande av de icke branschspecifika IKT-tjänsterna. Utvecklande av de gemensamma elektroniska tjänsterna. |
Ett tydligt ledningssystem och ett professionellt ledarskap | Verkställandet av strategin ingår i resultatmålshandlingarna och i ledningsprocesserna. Förtydligande av ledningsgruppernas struktur. |
Kompetensen är både djup och bred | Personalplaneringen är framtidsorienterad och stöder ministeriets kärnverksamhet. Stärkande av kompetensen i alla personalgrupper. |
Kommunikationen är en strategisk resurs som stärker effektiviteten och förtroendet | Utökande av kundorienteringen tillsammans med samarbetspartner. Aktiv användning av nätkommunikation som stöd för arbetet och för delning av information. Systematisk kommunikation om projekt främjar effektiviteten och förståeligheten. |
Systematisk beredning och ett kunskapsunderlag som stöder beslutsfattandet | Bättre utnyttjande av forskningsdata i beredningen. Organisering av kunskap är en del av helhetsutvecklingen. Lagberedningen utvecklas. |
Högklassig IKT och tillförlitlig information stöder flexibiliteten i arbetet | De elektroniska förfarandena är flexibla och används gemensamt. De gemensamma datasystemen innehåller korrekt och uppdaterad information och användningen av dem främjas. |
1) I tabellen ges några exempel på åtgärder.
Främjande av jämställdhet och likabehandling utgör en del av finansministeriets personalpolitik samt utvecklandet av verksamhetsprinciper och välbefinnande i arbetet. Finansministeriet genomför och följer upp sin jämställdhets- och likabehandlingsplan. Områden för främjande av jämställdhet och likabehandling i planen är
- — rekrytering och introduktion
- — utveckling i arbetet och avancemang
- — möjlighet att förena arbetsliv och privatliv
- — ledning och verksamhet i enlighet med värderingarna
- — mångsidighet och förebyggande av trakasserier
- — samma lön för samma och likvärdigt arbete.
Finansministeriets jämställdhetsarbetsgrupp bedömer årligen hur planen genomförs och uppdaterar den vid behov.
Hantering och utvecklande av personalresurser
2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
|
Antal anställda, årsv. | 386 | 381 | 372 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 7,4 | 8,2 | 8,0 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro | - | 3,5 | 3,6 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 40 297 | 39 148 | 40 540 |
Bruttoinkomster | 1 894 | 328 | 1 016 |
Nettoutgifter | 38 403 | 38 820 | 39 524 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 792 | ||
— överförts till följande år | 1 882 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Finansiering av projektverksamhet i anslutning till kommunreformen (överföring till moment 28.90.22) | -100 |
Medborgarnas elektroniska plattform för delaktighet (överföring till moment 25.01.01) | -20 |
Strategisk styrning av verksamheten i säkerhetsnätet (överföring av engångsnatur i fråga om 120 000 euro) (överföring från moment 28.70.01) | 400 |
Tryggande av verksamheten | 1 500 |
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -82 |
Lönejusteringar | 115 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -135 |
Nivåförändring | -974 |
Sammanlagt | 704 |
2014 budget | 39 524 000 |
2013 I tilläggsb. | 85 000 |
2013 budget | 38 820 000 |
2012 bokslut | 39 493 000 |