Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2014

01. FörvaltningPDF-versio

Förklaring:Finansministeriet ansvarar som en del av statsrådet för

  • — en ekonomisk politik som betonar en balanserad och hållbar tillväxt
  • — en god skötsel av statsfinanserna
  • — verksamhetsbetingelser som möjliggör en hållbar kommunalekonomi
  • — den offentliga förvaltningens effektivitet och resultat.

Finansministeriet styr resultaten inom sitt förvaltningsområde och ansvarar därför för att verksamheten inom förvaltningsområdet är resultatrik och för att riktlinjerna för koncernstyrningen följs inom det egna förvaltningsområdet.

Finansministeriets strategiska mål är att

  • — stabilisera den offentliga ekonomin och trygga en hållbar ekonomisk tillväxt
  • — säkerställa att den offentliga servicen och förvaltningen är effektiv och resultatrik
  • — genom utvecklande av personalens välmående och ledningssystem trygga ett effektivt och resultatrikt arbete så att FM är en bra arbetsplats.

De strategiska målen omfattar de politiska beslutsfattarna, statsförvaltningen, kommunerna, samkommunerna och den övriga offentliga förvaltningen, EU och andra internationella instanser, arbetsmarknadsparterna och indirekt även företagen, sammanslutningarna och medborgarna.

Finansministeriet strävar efter att statsfinansernas och statsförvaltningens intressen och mål som helhet ska kunna identifieras inom statens gemensamma service och verksamhet och att beaktandet av dem underlättas inom de olika förvaltningsområdena och vid deras ämbetsverk, inrättningar och fonder. Finansministeriet skapar och genomför gemensamma spelregler inom sitt verksamhetsområde och tillhandahåller och styr ämbetsverken inom förvaltningsområdet, Senatfastigheter och Hansel Ab, att inom sitt ansvarsområde tillhandahålla interna tjänster som är gemensamma för statssamfundet och arbets- och verksamhetsprocesser på ett sådant sätt att förvaltningsområdet med hjälp av dem kan uppnå och producera ekonomisk och funktionell nytta och en god kvalitet på verksamheten.

01. Finansministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 39 524 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av vederlagsfria utgifter till internationella samfund

2) till EU-samarbete som gäller utvecklande av förvaltningen.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster

1) de inkomster som finansministeriet får av temporär besittning av egendom som ska överföras

2) Revisionsnämndens för den offentliga förvaltningen och ekonomin (OFR-nämnden) inkomster.

Förklaring:Finansministeriet ställer upp följande effektmål för verksamheten 2014 och åtgärder för att nå dessa mål:

Effektmål Åtgärder1)
   
Tryggande av en hållbar finansiering för den offentliga ekonomin Nående av de mål för inbesparingar som ingår i regeringsprogrammet. Stärkande av basserviceprogrammets styrande effekt. Kartläggande av kommunernas lagstadgade uppgifter. Omarbetning av kommunallagen så att den uppmuntrar till ett hållbart sätt att sköta ekonomin och möjliggör effektivare uppföljning.
Skapande av gynnsamma förhållanden för ekonomisk tillväxt Utvecklande av redskap för att bedöma effekterna av åtgärder för att främja sysselsättning, produktivitet och konkurrenskraft. Styrande av kapitalmarknaden i en tillväxtfrämjande riktning. Stärkande av stabiliteten i euroområdet. Verkställande av statens effektivitets- och resultatprogram.
Stärkande av de finanspolitiska styrmekanismerna Ikraftsättande av förfaranden som styr förvaltningen av den offentliga ekonomin och som krävs enligt EU-förordningar och EU-avtal. Ökande av de finanspolitiska mål som gäller hela den offentliga ekonomin och uppföljning av hur målen nås samt eventuella korrigerande åtgärder. Beredning av kommunstrukturlagen samt reformering av statsandelslagstiftningen och kommunallagen (kommunreformen). Skapande av förfaranden för insamling och utnyttjande av bokslutsinformation om kommunkoncerner.
Statsförvaltningen som ett flexibelt nätverk Beredning av reformen av centralförvaltningen. Utvecklande av de gemensamma tjänsterna inom statsförvaltningen.
Förvaltningens styrsystem fungerar smidigt ihop Förtydligande av FM:s roll och stärkande av samarbetet med övriga aktörer. Förnyande av resultatstyrningen och etablering av det resultatinriktade tankesättet.
Säkerställande av de offentliga tjänsterna och deras kundorientering samt förnyande av förvaltningsstrukturerna Genomförande av kommunreformen. Skapande av gemensam kundservice inom den offentliga förvaltningen.
IKT är en strategisk resurs för de offentliga tjänsterna och stöder tjänsterna och förvaltningen Sammanförande av de icke branschspecifika IKT-tjänsterna. Utvecklande av de gemensamma elektroniska tjänsterna.
Ett tydligt ledningssystem och ett professionellt ledarskap Verkställandet av strategin ingår i resultatmålshandlingarna och i ledningsprocesserna. Förtydligande av ledningsgruppernas struktur.
Kompetensen är både djup och bred Personalplaneringen är framtidsorienterad och stöder ministeriets kärnverksamhet. Stärkande av kompetensen i alla personalgrupper.
Kommunikationen är en strategisk resurs som stärker effektiviteten och förtroendet Utökande av kundorienteringen tillsammans med samarbetspartner. Aktiv användning av nätkommunikation som stöd för arbetet och för delning av information. Systematisk kommunikation om projekt främjar effektiviteten och förståeligheten.
Systematisk beredning och ett kunskapsunderlag som stöder beslutsfattandet Bättre utnyttjande av forskningsdata i beredningen. Organisering av kunskap är en del av helhetsutvecklingen. Lagberedningen utvecklas.
Högklassig IKT och tillförlitlig information stöder flexibiliteten i arbetet De elektroniska förfarandena är flexibla och används gemensamt. De gemensamma datasystemen innehåller korrekt och uppdaterad information och användningen av dem främjas.

1) I tabellen ges några exempel på åtgärder.

Främjande av jämställdhet och likabehandling utgör en del av finansministeriets personalpolitik samt utvecklandet av verksamhetsprinciper och välbefinnande i arbetet. Finansministeriet genomför och följer upp sin jämställdhets- och likabehandlingsplan. Områden för främjande av jämställdhet och likabehandling i planen är

  • — rekrytering och introduktion
  • — utveckling i arbetet och avancemang
  • — möjlighet att förena arbetsliv och privatliv
  • — ledning och verksamhet i enlighet med värderingarna
  • — mångsidighet och förebyggande av trakasserier
  • — samma lön för samma och likvärdigt arbete.

Finansministeriets jämställdhetsarbetsgrupp bedömer årligen hur planen genomförs och uppdaterar den vid behov.

Hantering och utvecklande av personalresurser

  2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Antal anställda, årsv. 386 381 372
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 7,4 8,2 8,0
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro - 3,5 3,6

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 40 297 39 148 40 540
Bruttoinkomster 1 894 328 1 016
Nettoutgifter 38 403 38 820 39 524
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 792    
— överförts till följande år 1 882    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Finansiering av projektverksamhet i anslutning till kommunreformen (överföring till moment 28.90.22) -100
Medborgarnas elektroniska plattform för delaktighet (överföring till moment 25.01.01) -20
Strategisk styrning av verksamheten i säkerhetsnätet (överföring av engångsnatur i fråga om 120 000 euro) (överföring från moment 28.70.01) 400
Tryggande av verksamheten 1 500
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -82
Lönejusteringar 115
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -135
Nivåförändring -974
Sammanlagt 704

2014 budget 39 524 000
2013 I tilläggsb. 85 000
2013 budget 38 820 000
2012 bokslut 39 493 000

13. Stöd vid införandet av gemensamma informationssystem och informationstjänster för den offentliga förvaltningen (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 3 031 000 euro.

Anslaget får användas för införandet av gemensamma informationssystem och tjänster för den offentliga förvaltningen och för sänkandet av initialkostnaderna för dessa samt för avlägsnandet av sådana lösningar där dessa system och tjänster överlappar de gemensamma system som används av kundämbetsverken och kundinrättningarna.

Förklaring:Anslaget får bl.a. användas för följande system och tjänster:

— en gemensam säker datakommunikationslösning för staten (VY-nätet)

— en gemensam kommunikationslösning för staten (VyVi)

— identifiering av tjänsteman (Virtu)

— statens gemensamma terminaltjänst och tjänst för användarstöd

— statens gemensamma integrationstjänst (VIA)

— den offentliga förvaltningens identifierings- och betalningstjänst (VETUMA)

— medborgarkontot.

Finansministeriet beslutar om användningen av anslaget också för andra gemensamma informationssystem och tjänster för den offentliga förvaltningen eller statsförvaltningen.

Effektivitets- och resultatmål Åtgärder
   
En utvidgning av de nya tjänsterna fullföljs på ett kostnadseffektivt och högklassigt sätt enligt den tidtabell som planerats för de olika förvaltningsområdena. I och med att tjänsterna tas i bruk minskar de överlappande funktionerna inom produktionen av IT-tjänster och samtidigt minskar de totala kostnaderna inom statsförvaltningen. — Planerna för genomförande av tjänsterna uppdateras på riksnivå och särskilt för olika kunder med beaktande av OffICT-strategin
— Man kommer överens om införandet av statens gemensamma strategiska system i ämbetsverk och inrättningar. Ibruktagandet genomförs på ett effektivt sätt.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 1 382
Sammanlagt 1 382

Momentets rubrik har ändrats.


2014 budget 3 031 000
2013 I tilläggsb. 3 935 000
2013 budget 1 649 000
2012 bokslut 4 792 000

20. Genomförande av statens fastighetsstrategi och ägarstyrningen inom förvaltningsområdet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 415 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter för egendoms- och ägararrangemang i anslutning till fastighetsförmögenheten

2) till utgifter för förvaltningen av fastighetsförmögenheten och en effektivisering av användningen av den

3) till betalning av utgifter för ägar- och företagsarrangemang samt till betalning av utgifter i samband med förvaltning av egendom och ägarstyrning.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har man beaktat utgifter för utvärderingar och utlåtanden i anknytning till besittningsöverlåtelser i enlighet med fastighetsstrategin samt övriga utgifter för skötsel och effektiviserad användning av statens fastighetsförmögenhet samt för investeringar. Vid dimensioneringen har man också beaktat utgifter för åtgärder i samband med ägar- och företagsarrangemangen och beredningen av dessa, t.ex. förvaltningskostnader för aktier och kostnader för rådgivningstjänster för staten.

Under ägarstyrningen inom finansministeriets förvaltningsområde verkar för närvarande Fingrid Oyj, Aalto Universitetsfastigheter Ab, Hansel Ab, HAUS Kehittämiskeskus Oy, Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy - Helsingfors Universitetsfastigheter Ab, Suomen Yliopistokiinteistöt Oy - Finlands Universitetsfastigheter Ab och Tietokarhu Oy.

Beräknad användning av anslaget (euro)

     
Genomförande av fastighetsstrategin 215 000
Kostnader för ägarstyrningen 200 000
Sammanlagt 415 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Rådgivningstjänster inom finansbranschen 200
Sammanlagt 200

Momentets rubrik har ändrats.


2014 budget 415 000
2013 I tilläggsb. 200 000
2013 budget 215 000
2012 bokslut 215 000

21. Produktivitetsanslag för finansministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 30 000 euro.

Anslaget får användas till investeringar, forskning och utredningar som syftar till att främja produktiviteten inom finansministeriets förvaltningsområde samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster.

Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför. Avsikten är att anslaget används för projekt som stöder en förbättrad produktivitet inom förvaltningsområdet. Med anslaget får ämbetsverken inom förvaltningsområdet finansiera projekt som finansministeriet särskilt har kommit överens om med ett ämbetsverk.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anpassning av verksamheten (överföring till moment 28.20.01) -1 000
ESB-integrationslösning 2013-2015 (överföring till moment 28.10.01) -2 000
Kapacitetsprojektet 2013-2015 (överföring till moment 28.10.01) -2 626
Utarbetande av en genomsnittlig mervärdesskattesatskalkyl (överföring till moment 28.30.01) -20
Utarbetande av en mikrosimulationsmodell (överföring till moment 28.30.01) -70
Nivåförändring 2 230
Sammanlagt -3 486

2014 budget 30 000
2013 I tilläggsb. -2 900 000
2013 budget 3 516 000
2012 bokslut 566 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom finansministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 79 144 000 euro.

Förklaring:


2014 budget 79 144 000
2013 budget 80 154 000
2012 bokslut 73 865 372

69. Överföring av vissa av Finlands Banks placeringsintäkter till Grekland (fast anslag)

Under momentet beviljas 35 000 000 euro.

Anslaget får användas till överföring av vissa placeringsintäkter till Grekland.

Förklaring:I enlighet med ett arrangemang som godkänts av riksdagens stora utskott beslutade eurogruppen den 27 november 2012 som en del av fortsättningen på det ekonomiska saneringsprogrammet för Grekland att de deltagande medlemsstaterna överför intäkterna från vissa sådana investeringar som deras nationella centralbanker som en del av Europeiska centralbankssystemets program för värdepappersmarknaden innehar i grekiska statsobligationer till Grekland. Finlands andel av de intäkter som överförs är 35 miljoner euro år 2014.

Motsvarande inkomst har antecknats under moment 13.04.01.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Överföring av placeringsintäkter till Grekland 34 600
Sammanlagt 34 600

2014 budget 35 000 000
2013 I tilläggsb. 41 880 000
2013 budget 400 000
2012 bokslut 1 900 000

89. Rekapitalisering av Suomen Erillisverkot Oy (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 5 000 000 euro.

Anslaget får användas till en placering i form av eget kapital i Suomen Erillisverkot Oy.

Förklaring:Anslaget under momentet används till en placering i form av eget kapital i Suomen Erillisverkot Oy:s dotterbolag Suomen Turvallisuusverkko Oy för betalning av utgifter som föranleds av en tilläggspensionsförsäkring. Genom tilläggspensionsförsäkringen ersätts utgifterna för förlusten av den samlade pensionstillväxten och den lägre avgångsåldern från 60 år för de personer som övergår från att omfattas av statens pensionslagstiftning till att omfattas av arbetspensionslagstiftningen för den privata sektorn.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Pensionsersättningar 5 000
Sammanlagt 5 000

2014 budget 5 000 000
2013 I tilläggsb. 8 000 000