Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Militärt försvar
         30. Militär krishantering

Statsbudgeten 2014

01. Försvarspolitik och förvaltningPDF-versio

Förklaring:

FÖRSVARSMINISTERIET

Som en del av statsrådet och som ledare av sitt förvaltningsområde svarar försvarsministeriet för beredningen och verkställandet av försvarspolitiken och styrningen av det militära försvaret. Förutom för beredningen och verkställandet av försvarspolitiken svarar försvarsministeriet också för det militära försvarets resurser och övriga verksamhetsbetingelser, samordnandet av totalförsvaret och deltagandet i internationell militär krishantering samt utvecklandet och samordnandet av det frivilliga försvarsarbetet.

Inom verksamheten prioriteras förnyandet av försvarsmakten så att försvarsmaktens fredstida och krigstida strukturer och tillvägagångssätt motsvarar kraven på försvarsförmågan på 2020-talet och används fullt ut från ingången av 2016.

Resultatmål för verksamheten

För försvarsministeriet ställs följande preliminära resultatmål för verksamheten, som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln.

Försvarspolitik som främjar Finlands intressen

Man styr genomförandet av riktlinjerna i statsrådets säkerhets- och försvarspolitiska redogörelse samt utvecklandet av försvarsförmågan på lång sikt.

Ett effektivt försvarssystem

Verkställigheten av riktlinjerna i regeringsprogrammet säkerställs inom försvarsförvaltningen och genomförandet av försvarsmaktsreformen styrs.

Genom internationellt samarbete, i synnerhet med EU, Nato och de nordiska länderna, säkerställs utvecklandet av försvarsförmågan och försörjningsberedskapen.

Man utvecklar förvaltningen av lokaler samt miljöskydd med tonvikt på hälsa, säkerhet, kostnadseffektivitet och miljöansvar samt på de krav som undantagsförhållanden ställer. Avstående från obehövlig fastighetsförmögenhet främjas.

Ett tryggt samhälle

Den övergripande säkerheten samordnas och utvecklas i enlighet med principerna i samhällets säkerhetsstrategi.

Stärkande av den internationella säkerheten

Enligt en separat plan gör man upp styrningsnormer för förvaltningsområdet enligt skyldigheterna inom den internationella informationssäkerheten och internationella avtal samt informationssäkerhetsförordningen.

FÖRSVARSFÖRVALTNINGENS BYGGVERK

Byggverkets verksamhetsidé är att under alla förhållanden ordna kvalitativa och ändamålsenliga fastighetstjänster för försvaret. Byggverket fungerar som ett kompetenscentrum för försvarsförvaltningens fastighetssektor och erbjuder försvarsförvaltningen den fastighets- och miljöexpertis som den behöver samt tjänster i anslutning därtill.

Resultatmål för verksamheten

För försvarsförvaltningens byggverk ställs följande preliminära resultatmål för verksamheten, som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln.

Ett effektivt försvarssystem

Försvarsförvaltningens byggverk har beredskap att stödja försvarsmakten i enlighet med de beredskapskrav som har ställts.

Organisationen, uppgifterna och personalstrukturen för försvarsförvaltningens byggverk har formats så att de motsvarar kapacitetskraven både under fredstid och vid undantagsförhållanden och kraven på kostnadseffektivitet i enlighet med de fastställda strategierna.

Försvarsförvaltningens byggverk har en aktuell lägesbild av fastigheter, byggnader och nätverk (inkl. lägesbild av skick, hälso- och säkerhetsrisker och andra motsvarande risker samt hantering av riskerna) samt en förmåga att stödja försvarsmakten och fastighetsägarna.

Ett tryggt samhälle

De tjänster som försvarsförvaltningens byggverk producerar och tillhandahåller för försvarsmakten och dess strategiska partner fyller de ställda/överenskomna och lagstadgade kraven på säkerhet. Den säkerhetsutbildning som ordnas för den egna personalen och för underleverantörens personal fyller säkerhetskraven för produktionen av tjänster.

Genom avtalshanteringen vid försvarsförvaltningens byggverk säkras produktionen av tjänster från underleverantörerna vid störningar och undantagstillstånd.

Stärkande av den internationella säkerheten

Försvarsförvaltningens byggverk har förmåga och beredskap att stödja försvarsmakten i militära krishanteringsinsatser i enlighet med uppdrag.

01. Försvarsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 20 151 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av medlemsavgifter och finansiellt bidrag till Europeiska försvarsbyrån och till den organisation som inriktat sig på säkerheten hos explosivt material (Munitions Safety Information Analysis Center) samt andra internationella sammanslutningar

2) till betalning av utgifter för verkställandet av OSSE:s förtroende- och säkerhetsskapande åtgärder och anknytande administrativa åtgärder.

Förklaring:

Resultatmål för verksamheten1)

Funktionell effektivitet 2012
utfall
2013
prognos
2014
uppskattning
       
Resurshushållning      
Utgifter per resultatområde (1 000 euro)      
Försvarspolitik 1 514 2 000 4 031
Militärt försvar 334 1 030 715
Samordning av totalförsvaret 726 870 592
Militär krishantering 88 230 164
Handledningsfunktioner 5 990 7 050 5 009
Stödfunktioner 10 971 9 085 10 205
Sammanlagt 19 623 20 265 20 716
       
Produktivitet      
Årsverken per resultatområde      
Försvarspolitik 12 20 30
Militärt försvar 4 9 4
Samordning av totalförsvaret 9 7 6
Militär krishantering 2 3 2
Handledningsfunktioner 45 50 48
Stödfunktioner 74 58 57
Sammanlagt 146 147 147

1) Uppgifterna är kassautgiftsbaserade.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2012
utfall
2013
prognos
2014
mål
       
Arbetstillfredsställelse (1—5) 3,58 3,5 3,5
— kvinnor 3,45    
— män 3,69    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ibruktagande av arbetsstationer med hög säkerhetsnivå 100
Medborgarnas elektroniska plattform för delaktighet (överföring till moment 25.01.01) -20
Utgifter för TUVE-projektet 400
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -29
Lönejusteringar 40
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -64
Sammanlagt 427

2014 budget 20 151 000
2013 I tilläggsb. 450 000
2013 budget 19 724 000
2012 bokslut 18 873 000

21. Produktivitetsanslag för försvarsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 2 315 000 euro.

Anslaget får användas till investeringar, forskning och utredningar som syftar till att främja produktiviteten inom försvarsministeriets förvaltningsområde samt till anskaffning av utbildningstjänster och andra tjänster liksom till genomförande av produktivitetsprojekt.

Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som till 75 procent motsvarar de inbesparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medfört. Avsikten är att använda anslaget för projekt som stöder en förbättrad produktivitet vid ämbetsverken och inrättningarna inom förvaltningsområdet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 560
Sammanlagt 560

2014 budget 2 315 000
2013 budget 1 755 000
2012 bokslut 1 195 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom försvarsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 337 676 000 euro.


2014 budget 337 676 000
2013 III tilläggsb. 1 992 000
2013 I tilläggsb. 7 702 000
2013 budget 334 500 000
2012 bokslut 317 674 800

(40.) Understöd till Leijona Catering Oy (reservationsanslag 3 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.


2013 budget 1 150 000
2012 bokslut 1 200 000