Statsbudgeten 2014
01. Försvarspolitik och förvaltning
Förklaring:
Som en del av statsrådet och som ledare av sitt förvaltningsområde svarar försvarsministeriet för beredningen och verkställandet av försvarspolitiken och styrningen av det militära försvaret. Förutom för beredningen och verkställandet av försvarspolitiken svarar försvarsministeriet också för det militära försvarets resurser och övriga verksamhetsbetingelser, samordnandet av totalförsvaret och deltagandet i internationell militär krishantering samt utvecklandet och samordnandet av det frivilliga försvarsarbetet.
Inom verksamheten prioriteras förnyandet av försvarsmakten så att försvarsmaktens fredstida och krigstida strukturer och tillvägagångssätt motsvarar kraven på försvarsförmågan på 2020-talet och används fullt ut från ingången av 2016.
För försvarsministeriet ställs följande preliminära resultatmål för verksamheten, som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln.
Man styr genomförandet av riktlinjerna i statsrådets säkerhets- och försvarspolitiska redogörelse samt utvecklandet av försvarsförmågan på lång sikt.
Verkställigheten av riktlinjerna i regeringsprogrammet säkerställs inom försvarsförvaltningen och genomförandet av försvarsmaktsreformen styrs.
Genom internationellt samarbete, i synnerhet med EU, Nato och de nordiska länderna, säkerställs utvecklandet av försvarsförmågan och försörjningsberedskapen.
Man utvecklar förvaltningen av lokaler samt miljöskydd med tonvikt på hälsa, säkerhet, kostnadseffektivitet och miljöansvar samt på de krav som undantagsförhållanden ställer. Avstående från obehövlig fastighetsförmögenhet främjas.
Den övergripande säkerheten samordnas och utvecklas i enlighet med principerna i samhällets säkerhetsstrategi.
Enligt en separat plan gör man upp styrningsnormer för förvaltningsområdet enligt skyldigheterna inom den internationella informationssäkerheten och internationella avtal samt informationssäkerhetsförordningen.
Byggverkets verksamhetsidé är att under alla förhållanden ordna kvalitativa och ändamålsenliga fastighetstjänster för försvaret. Byggverket fungerar som ett kompetenscentrum för försvarsförvaltningens fastighetssektor och erbjuder försvarsförvaltningen den fastighets- och miljöexpertis som den behöver samt tjänster i anslutning därtill.
För försvarsförvaltningens byggverk ställs följande preliminära resultatmål för verksamheten, som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln.
Försvarsförvaltningens byggverk har beredskap att stödja försvarsmakten i enlighet med de beredskapskrav som har ställts.
Organisationen, uppgifterna och personalstrukturen för försvarsförvaltningens byggverk har formats så att de motsvarar kapacitetskraven både under fredstid och vid undantagsförhållanden och kraven på kostnadseffektivitet i enlighet med de fastställda strategierna.
Försvarsförvaltningens byggverk har en aktuell lägesbild av fastigheter, byggnader och nätverk (inkl. lägesbild av skick, hälso- och säkerhetsrisker och andra motsvarande risker samt hantering av riskerna) samt en förmåga att stödja försvarsmakten och fastighetsägarna.
De tjänster som försvarsförvaltningens byggverk producerar och tillhandahåller för försvarsmakten och dess strategiska partner fyller de ställda/överenskomna och lagstadgade kraven på säkerhet. Den säkerhetsutbildning som ordnas för den egna personalen och för underleverantörens personal fyller säkerhetskraven för produktionen av tjänster.
Genom avtalshanteringen vid försvarsförvaltningens byggverk säkras produktionen av tjänster från underleverantörerna vid störningar och undantagstillstånd.
Försvarsförvaltningens byggverk har förmåga och beredskap att stödja försvarsmakten i militära krishanteringsinsatser i enlighet med uppdrag.
01. Försvarsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 20 151 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av medlemsavgifter och finansiellt bidrag till Europeiska försvarsbyrån och till den organisation som inriktat sig på säkerheten hos explosivt material (Munitions Safety Information Analysis Center) samt andra internationella sammanslutningar
2) till betalning av utgifter för verkställandet av OSSE:s förtroende- och säkerhetsskapande åtgärder och anknytande administrativa åtgärder.
Förklaring:
Resultatmål för verksamheten1)
Funktionell effektivitet | 2012 utfall |
2013 prognos |
2014 uppskattning |
Resurshushållning | |||
Utgifter per resultatområde (1 000 euro) | |||
Försvarspolitik | 1 514 | 2 000 | 4 031 |
Militärt försvar | 334 | 1 030 | 715 |
Samordning av totalförsvaret | 726 | 870 | 592 |
Militär krishantering | 88 | 230 | 164 |
Handledningsfunktioner | 5 990 | 7 050 | 5 009 |
Stödfunktioner | 10 971 | 9 085 | 10 205 |
Sammanlagt | 19 623 | 20 265 | 20 716 |
Produktivitet | |||
Årsverken per resultatområde | |||
Försvarspolitik | 12 | 20 | 30 |
Militärt försvar | 4 | 9 | 4 |
Samordning av totalförsvaret | 9 | 7 | 6 |
Militär krishantering | 2 | 3 | 2 |
Handledningsfunktioner | 45 | 50 | 48 |
Stödfunktioner | 74 | 58 | 57 |
Sammanlagt | 146 | 147 | 147 |
1) Uppgifterna är kassautgiftsbaserade.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
2012 utfall |
2013 prognos |
2014 mål |
|
Arbetstillfredsställelse (1—5) | 3,58 | 3,5 | 3,5 |
— kvinnor | 3,45 | ||
— män | 3,69 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ibruktagande av arbetsstationer med hög säkerhetsnivå | 100 |
Medborgarnas elektroniska plattform för delaktighet (överföring till moment 25.01.01) | -20 |
Utgifter för TUVE-projektet | 400 |
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -29 |
Lönejusteringar | 40 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -64 |
Sammanlagt | 427 |
2014 budget | 20 151 000 |
2013 I tilläggsb. | 450 000 |
2013 budget | 19 724 000 |
2012 bokslut | 18 873 000 |
21. Produktivitetsanslag för försvarsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 2 315 000 euro.
Anslaget får användas till investeringar, forskning och utredningar som syftar till att främja produktiviteten inom försvarsministeriets förvaltningsområde samt till anskaffning av utbildningstjänster och andra tjänster liksom till genomförande av produktivitetsprojekt.
Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som till 75 procent motsvarar de inbesparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medfört. Avsikten är att använda anslaget för projekt som stöder en förbättrad produktivitet vid ämbetsverken och inrättningarna inom förvaltningsområdet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | 560 |
Sammanlagt | 560 |
2014 budget | 2 315 000 |
2013 budget | 1 755 000 |
2012 bokslut | 1 195 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom försvarsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 337 676 000 euro.
2014 budget | 337 676 000 |
2013 III tilläggsb. | 1 992 000 |
2013 I tilläggsb. | 7 702 000 |
2013 budget | 334 500 000 |
2012 bokslut | 317 674 800 |
(40.) Understöd till Leijona Catering Oy (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.
2013 budget | 1 150 000 |
2012 bokslut | 1 200 000 |