Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Polisväsendet
         20. Gränsbevakningsväsendet
         40. Invandring

Statsbudgeten 2014

40. InvandringPDF-versio

Förklaring:Inrikesministeriet styr och utvecklar migrationsförvaltningen, ansvarar för migrationspolitiken samt beredningen av lagstiftning som gäller migration och medborgarskap, representerar Finland i migrationsfrågor inom Europeiska unionen och inom internationellt samarbete. Inrikesministeriet samordnar den verksamhet som anknyter till migrationsfrågor mellan förvaltningsområdena.

Inrikesministeriet svarar för det allmänna utvecklandet, planeringen, styrningen, uppföljningen och samordningen av mottagande av asylsökande och mottagande av personer som får tillfälligt skydd samt för samordningen av arbetet mot människohandel.

Inrikesministeriet sörjer för Migrationsverkets verksamhetsförutsättningar. Migrationsverket behandlar och avgör frågor som gäller utlänningars inresa, vistelse i landet, flyktingstatus och medborgarskap, svarar för styrningen och planeringen av den praktiska verksamheten vid mottagande av asylsökande och personer som får tillfälligt skydd, för styrningen och övervakningen av förvarsenheternas praktiska verksamhet samt för styrningen av verkställigheten av hjälp till offer för människohandel. Förläggningarna producerar tjänster för mottagande av asylsökande både genom två statliga förläggningar och genom mottagningstjänster som producerats som köptjänster. De statliga förläggningarna ligger i Joutseno och Uleåborg och är underställda Migrationsverket. Verksamheten inom systemet för hjälp till offer för människohandel samordnas av förläggningen i Joutseno. Dessutom upprätthåller Migrationsverket ett elektroniskt system för hantering av utlänningsärenden (UMA) och producerar information för myndigheter och internationella organisationer.

Nyckeltal för invandring 2012
utfall
2013
uppskattning
2014
uppskattning
       
Utlänningar bosatta i Finland1) 195 538 213 000 227 000
Invandring/utlänningar2) 22 750 19 800 19 800
Nettoinvandring/utlänningar2) 18 600 16 280 16 280
Personer som fått finskt medborgarskap/år3) 9 518 9 000 9 000

1) År 2012: Statistikcentralen/Befolkningsstruktur 2012 Åren 2013 och 2014: IM:s uppskattning är gjord på basis av Statistikcentralens förhandsstatistik över befolkningen för januari—mars 2013.

2) År 2012: Statistikcentralen/Förhandsstatistik över befolkningen 2012. Åren 2013 och 2014: IM:s uppskattning är gjord på basis av Statistikcentralens förhandsstatistik för januari—mars 2013.

3) I tablån anges antalet personer som förvärvat finskt medborgarskap på ansökan eller efter anmälan. I tablån under motiveringen till moment 26.40.01 anges antalet ansökningar som anhängiggjorts och avgjorts vid Migrationsverket. Samma ansökan kan gälla flera personer.

Utgifter för invandrare inom inrikesministeriets förvaltningsområde (1 000 euro)

  2012
bokslut
2013
budget
2014
budgetprop.
       
26.40.01 Migrationsverkets och statliga förläggningars omkostnader 27 444 26 766 26 526
26.40.20 Samhällsorientering för återflyttare 630 876 876
26.40.21 Mottagande av flyktingar och asylsökande 39 825 30 401 30 511
26.40.63 Stöd som betalas till mottagningsverksamhetens kunder 20 976 16 188 10 017
Sammanlagt 88 875 74 231 67 930
Invandrarpolitiken

Invandrarpolitiken grundar sig på riktlinjerna i regeringsprogrammet.

De centrala strategiska riktlinjerna i fråga om målen är:

  • — Vi främjar en invandring som stöder Finlands konkurrenskraft och befolkningens välbefinnande
  • — Vi sörjer för att förfarandena i samband med ansökan om internationellt skydd är rättvisa, effektiva och humana
  • — Vi försnabbar behandlingen av ansökningar inom migrationsförvaltningen
  • — Vi bekämpar illegal invandring. Vi arbetar aktivt för att bekämpa människohandel och säkerställer att systemet för hjälp till offer för människohandel fungerar väl.

Man säkerställer genomförandet av strategin Migrationens framtid 2020, som styr invandringspolitiken, och pejlar hur väl strategin kan anpassas till förändringarna i verksamhetsmiljön. Migrationsförvaltningens resultat förbättras bl.a. genom att man utvecklar myndighetssamarbetet. Målet är att säkerställa att behandlingstiderna för asylansökningarna förkortas samt att förbättra kostnadseffektiviteten i mottagningsverksamheten.

Samarbetet mellan aktörerna inom inrikesministeriets förvaltningsområde i fråga om utlänningars inresa och vistelse i landet effektiviseras. I samarbetet utnyttjas den flermyndighetsmodell för invandrarmyndigheterna (MPR) som togs i bruk 2013, som skapar tydligare ramar för samarbetet mellan Migrationsverket, polisen och Gränsbevakningsväsendet och styrningen av samarbetet.

För personer som tagits i förvar med stöd av utlänningslagen byggs år 2014 i anslutning till förläggningen i Joutseno en ny förvarsenhet med 30 platser som i fortsättningen också ska fungera som förvarsenhet för familjer, kvinnor och andra med särskilda behov.

Inom migrationsförvaltningen bereder man sig på att utveckla data- och analystjänster för invandringen.

Man fortsätter att utveckla tillståndsprocesserna inom migrationsförvaltningen genom att utnyttja hela den potential som det elektroniska systemet för hantering av utlänningsärenden (UMA) erbjuder. Sökandena tillhandahålls heltäckande e-tjänster i anslutning till tillståndsprocesserna.

I fråga om avgiftsbelagda prestationer som hänför sig till migration försöker man få intäkterna av avgifter att motsvara självkostnadspriser.

Flyttningsrörelse

Det samarbete inom inrikesministeriets förvaltningsområde som anknyter till invandring stärks. Målet för utvecklandet av systemet med uppehållstillstånd är att klargöra förfarandet. Samtidigt måste man se till att tillsynsbehovet tillgodoses i tillräcklig omfattning och att inte den illegala invandringen eller människohandeln ökar. När det gäller invandringen av arbetskraft är det viktigt att man förmår svara mot arbetsmarknadens behov i rätt tid. Därför accentueras i synnerhet behandlingstiderna. Tillståndsverksamheten är oerhört viktig med tanke på förhandstillsynen över arbetsvillkoren. I eftergranskningen är det i praktiken i stor utsträckning fråga om polisens och arbetarskyddsförvaltningens kontrollverksamhets resurser och fördelningen av dem.

Samarbetet med undervisningsförvaltningen när det gäller inflyttningen av utländska studerande som kommer från länder utanför EU bör intensifieras. Antalet fall av missbruk av systemet bör hållas nere. Vid allokeringen av studieplatser bör man beakta i vilka branscher det eventuellt i framtiden kommer att behövas utländsk arbetskraft. Detta kräver också att studierna i de inhemska språken utökas under studietiden.

Man arbetar för en allt större samordning av invandrarpolitiken i EU-länderna med behoven inom utvecklings- och människorättspolitiken och inom EU-ländernas egen arbetskraftspolitik. Inom EU eftersträvar man en gemensam migrations- och asylpolitik bl.a. genom en harmonisering av lagstiftningen. Finland ser till att nationella intressen beaktas vid beredningen av rättsakterna.

Då den illegala invandringen ökar, ökar också mängden illegalt arbete och människohandel och andra slag av exploatering. Myndighetssamarbetet effektiviseras inom bekämpningen av illegal invandring, och man ser till att behövlig lagstiftning utvecklas. Man strävar efter att placera ut migrationskontaktpersoner i de centrala invandrarländerna. Problemen med illegal invandring syns också som en ökning av de negativa följderna vid längre vistelse i landet då dessa personer hamnar utanför integrationsåtgärderna och samhällsservicen. En effektiv bekämpning av illegal invandring förebygger de kostnader som dessa problem förorsakar samhället.

Internationellt skydd

Man sörjer för att de mänskliga rättigheterna, de grundläggande fri- och rättigheterna, en god förvaltning och rättsskyddet säkerställs i asylpolitiken. Man följer hur bestämmelserna om asylförfarandet och mottagningen av asylsökande fungerar och bereder eventuella lagändringar. Samarbetet mellan olika myndigheter stärks ytterligare i syfte att effektivisera asylprocessen. Processen görs snabbare för att kostnaderna för mottagandet ska sjunka.

Man fortsätter att utveckla det gemensamma europeiska asylsystemet genom att slutföra de förhandlingarna som gäller lagstiftningen för andra fasen av asylsystemet som eventuellt ännu pågår. Man börjar bereda det nationella genomförandet av antagna EU-rättsakter och deltar i EU-medlemsstaternas samarbete i detta syfte. Vid sidan av utvecklandet av lagstiftningen är det viktigt att man intensifierar det praktiska samarbetet mellan medlemsstaternas asylmyndigheter. Därför är det viktigt att stödja etableringen av verksamheten vid Europeiska stödkontoret för asylfrågor (EASO).

I fråga om utvecklandet av asylpolitiken stärker man enhetligheten mellan de olika politiska sektorerna för invandrarfrågor, t.ex. gränsbevakningen, bekämpningen av illegal invandring och återvändandepolitiken. Man främjar ett större samband mellan asylpolitiken och utvecklings- och människorättspolitiken.

Genomförandet av kvotflyktingpolitken fortsätter genom att utlänningar som är i behov av internationellt skydd omplaceras i Finland (utlänningslagen 301/2004 90 §). Grunderna för omplacering (resurser för mottagande av kvotflyktingar och antal kvotflyktingar) fastställs varje år i statsbudgeten. Flyktingkvoten för 2014 är 750 personer.

Man fortsätter förberedelserna för att göra upp samarbetsprotokoll om återvändande med utreseländerna och etablerar en verksamhetsmodell för frivilligt återvändande. Antalet asylsökande beräknas vara ca 3 000 per år och av dessa är ca 150 minderåriga utan vårdnadshavare.

Antal platser i förläggningarna i medeltal per år

  2012 2013 2014
       
Antal platser i förläggningarna sammanlagt 3 075 3 000 2 850
— statliga förläggningar 650 560 560
— förläggningar som upprätthålls av privata, kommuner eller organisationer 2 385 2 400 2 250
— förvarsenheten 40 40 40
— beläggningsgrad i medeltal % 89,0 90,0 90,0
Antal platser i grupphem och stödbostäder sammanlagt 199 150 140
— grupphem 110 80 70
— stödbostäder 89 70 70
— beläggningsgrad i medeltal % 70,0 80,0 85,0
Mottagare av mottagningstjänster 2012 2013 2014
       
Antal personer som omfattas av mottagandet/personer/år 3 916 3 600 3 509
— Inkvarterade vid förläggningarna 2 667 2 330 2 220
— Minderåriga som kommit ensamma 135 130 149
— Utlänningar som tagits i förvar 34 40 40
— I privat inkvartering 1 080 1 100 1 100
Kostnader för mottagandet/euro/år 2012
bokslut
2013
budget
2014
budgetprop.
       
Totala kostnader för mottagandet 69 500 559 55 289 000 49 652 000
Förläggningarnas totala kostnader 66 990 147 51 374 000 47 218 000
— förläggningarnas enhetskostnader/person 15 770 15 175 16 367
— kostnader för minderåriga i grupphem/person 43 976 82 487 82 487
— kostnader för minderåriga i stödbostad/person 26 936 33 376 33 376
— kostnader för utlänningar som tagits i förvar/person 65 061 52 391 50 856
— kostnader för privat inkvartering 6 066 657 4 049 796 4 003 817
— kostnad för privat inkvartering/person 5 515 3 681 4 003
Företrädande av barn 117 885 134 000 134 000
Kostnader som gäller flyktingars inresa 687 830 915 000 800 000
Övriga utgifter för invandring1) 1 704 697 2 866 000 1 500 000

1) Tolknings- och översättningsarvoden, utanför Migrationsverket utförda intervjuer av asylsökande, DNA-tester och elektroniska tjänster (Umarek).

01. (26.40.01 och 63, delvis) Migrationsverkets och statliga förläggningars omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 26 526 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till finansiering av verksamheten för hjälp till offer för människohandel enligt 33 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd (746/2011)

2) till projekt som finansieras av EU

3) till utvecklande av migrationsförvaltningens verksamhet.

Förklaring:När Migrationsverket behandlar och avgör frågor som gäller invandring, vistelse i landet, flyktingstatus och finskt medborgarskap utnyttjar och utvecklar verket det elektroniska systemet för hantering av utlänningsärenden som ett uppdaterat myndighetsregister för ärendehantering och informationstjänst. Migrationsverket tillhandahåller aktuell information i frågor som gäller migration och medborgarskap. Vidare svarar verket för styrningen och planeringen av den praktiska verksamheten vid mottagande av asylsökande och mottagande av personer som får tillfälligt skydd, för styrningen och övervakningen av förvarsenheternas praktiska verksamhet samt för styrningen av verkställigheten av hjälp till offer för människohandel. Staten har två förläggningar: en i Joutseno och en i Uleåborg och de är underställda Migrationsverket. Verksamheten inom systemet för hjälp till offer för människohandel samordnas av förläggningen i Joutseno.

Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för Migrationsverkets verksamhet:

Migrationsverket och statliga förläggningar 2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Produktion      
Beslut 60 142 60 350 60 450
Insatser      
Omkostnader (1 000 €)      
Migrationsverket 18 744 18 066 17 402
Statliga förläggningar 8 700 8 700 9 124
Årsverken      
Migrationsverket 309,3 290 290
Statliga förläggningar 93,9 100 120
Effektivitet      
Verksamhetens resultat      
— produktivitet (beslut/Migrationsverkets årsv.) 194 208 208
— resurshushållning (nettoutgifter €/beslut) 288 300 300
— kostnadsmotsvarighet vid avgiftsbelagd verksamhet (%) 78 90 90
Snabbhet och rättssäkerhet i beslutsfattandet

Tiden för behandling av anhängiga ärenden blir kortare. Behandlingstiden för ansökningar om familjeåterförening får vara högst 9 månader. Klienternas rättsskydd bibehålls på god nivå. Personresurser och tekniska resurser används på ett flexibelt och effektivt sätt. Beslutsprocesserna är kvalitativt mätbara samt öppna, styrande och sådana som sparar rutinartat arbete. Riktlinjer för tillämpningsfrågorna anges i interna anvisningar.

Anhängiggjorda och avgjorda ärenden 2012—2014

  2012
utfall
Anhängiggjorda
ärenden
Avgjorda ärenden 2013
uppskattning
Anhängiggjorda
ärenden
Avgjorda ärenden 2014
mål
Anhängiggjorda
ärenden
Avgjorda ärenden
             
Invandring sammanlagt 18 214 28 289 25 100 30 100 25 200 30 200
— uppehållstillstånd för arbetstagare 5 744 4 179 6 600 6 600 6 700 6 700
— uppehållstillstånd för studerande 6 023 5 934 6 500 6 500 6 500 6 500
— övriga uppehållstillstånd (inkl. internationellt skydd) 6 447 18 176 12 000 17 000 12 000 17 000
Avlägsnande ur landet 8 908 8 445 4 000 4 000 4 000 4 000
Internationellt skydd sammanlagt 10 784 10 809 11 750 12 050 11 750 12 250
— asylansökningar 3 129 3 894 3 000 3 800 3 000 4 000
— kvotflyktingar1) 750 689 750 750 750 750
— resedokument 4 815 5 376 6 000 5 000 6 000 5 000
—Dublinärenden 2 090 2 156 2 000 2 500 2 000 2 500
Medborgarskap sammanlagt 10 413 12 869 8 000 10 000 8 000 10 000
— medborgarskapsansökningar 7 865 9 723 6 000 9 000 6 000 9 000
Sammanlagt 48 319 60 412 48 850 56 150 48 950 56 450

1) År 2012 var antalet kvotflyktingar enligt förslag från UNHCR sammanlagt 785, varav en del har statistikförts som anhängiggjorda ärenden I fråga om dem som tagits emot inom flyktingkvoten fattas det endast beslut, eftersom ingen tillståndsansökan från klientens sida har gjorts i ärendet.

Genomsnittlig behandlingstid (dygn)

  2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Invandring      
— uppehållstillstånd för arbetstagare (inkl. TE-byråns delbeslut) 110 65 65
    varav Migrationsverkets andel 54 30 30
— uppehållstillstånd för studerande 20 30 30
Internationellt skydd, total behandlingstid exklusive tid för ändringssökande      
— asyl (alla) 250 210 180
    varav Migrationsverkets andel - 150 120
— normalt förfarande 332 255 190
    varav Migrationsverkets andel - 212 170
— påskyndat förfarande 82 65 49
varav Migrationsverkets andel - 54 42
Medborgarskapsansökningar, total behandlingstid      
— medborgarskapsansökningar (alla) 381 265 254
— medborgarskapsansökningar (s.k. klara fall) 318 200 180
— medborgarskapsansökningar (andra) 501 360 360
Avgjorda/anhängiggjorda ärenden (%) 124 125 125
Övergång till elektroniska processer inom migrationsförvaltningen

Det elektroniska ärendehanteringssystemet för alla myndigheter inom migrationsförvaltningen (UMA) används effektivt och förvaltningen av systemet ombesörjs. Användningen av elektroniska tjänster utökas och samtidigt försnabbas processerna. Systemets funktioner utvecklas så att de motsvarar ändringarna i utlänningslagen.

Hantering av mänskliga resurser

Mänskliga resurser, Migrationsverket

  2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Årsverken 309,3 290 290
Sjukfrånvaro (arbetsdagar/årsv.) 9,9 9,9 9,9
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) 3,40 3,40 3,40

Mänskliga resurser, Statliga förläggningar

  2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Årsverken 93,9 100 100
Sjukfrånvaro (arbetsdagar/årsv.) 10 10 10
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) 3,60 3,70 3,70

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 33 472 31 766 31 526
Bruttoinkomster 6 028 5 000 5 000
Nettoutgifter 27 444 26 766 26 526
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 067    
— överförts till följande år 1 909    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Kostnader för inrättande och drift av förvarsenheten i Joutseno 1 164
Nya produktivitetsfrämjande åtgärder -405
Utgifter för förvaltning av UMA (överföring till moment 24.01.01) -104
Utgifter för förvaltning av UMA (överföring till moment 26.10.01) -87
Utgifter för förvaltning av UMA (överföring till moment 26.20.01) -139
Ändring av UMA-registret 150
Överföring till moment 26.01.29 (på grund av omstrukturering) -740
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -59
Lönejusteringar 63
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) -83
Sammanlagt -240

Momentets rubrik har ändrats.


2014 budget 26 526 000
2013 budget 26 766 000
2012 bokslut 32 650 487

20. Samhällsorientering för återflyttare (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 876 000 euro.

Anslaget får användas

1) till den samhällsorientering som ordnas på basis av 48 § i utlänningslagen (301/2004)

2) till ordnande av den språkexamen som utarbetats för att testa kunskaperna i finska eller svenska och till andra utgifter

3) till betalning av högst 40 000 euro i sakkunnigarvoden.

Dessutom får anslaget användas till löneutgifter för visstidsanställd personal i en omfattning motsvarande högst fyra årsverken.

Anslaget budgeteras enligt prestationsprincipen.

Förklaring:En person som på basis av 48 § i utlänningslagen ansöker om uppehållstillstånd i Finland ska förete ett intyg över att han eller hon avlagt en språkexamen som ordnats av en finsk myndighet, om det inte med beaktande av sökandens omständigheter ska anses oskäligt att han eller hon avlägger språkexamen. Språkexamina ordnas flera gånger per år och antalet deltagare uppgår som högst till 2 000 per år. Avsikten är att den samhällsorientering som är en förberedelse inför språkexamen ska ordnas för ca 600 personer per år.

Som sakkunnigarvoden betalas resekostnader och arvoden jämte bikostnader till dem som bedömer språkproven.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Samhällsorientering 836 000
Sakkunnigarvoden (högst) 40 000
Sammanlagt 876 000

2014 budget 876 000
2013 budget 876 000
2012 bokslut 630 033

21. (26.40.63, delvis) Mottagande av flyktingar och asylsökande (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 30 511 000 euro.

Anslaget får användas

1) i enlighet med 7 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd (746/2011) (mottagningslagen), till betalning av kostnaderna för inrättande och upprätthållande av förläggningar och flyktingslussar samt ersättning till tjänsteproducenten för kostnader för ordnandet av mottagningstjänster, till betalning av kostnader för hjälp till offer för människohandel som befinner sig i Finland men inte har en hemkommun som avses i lagen om hemkommun (201/1994), med undantag av mottagningspenning, och till betalning av arvode till en företrädare för en minderårig som inte har uppehållstillstånd i Finland samt till betalning av kostnader för allmän juridisk rådgivning för dem som söker internationellt skydd

2) till ordnande av utkomst och vård enligt 3 kap. i lagen om förvarsenheter (116/2002) för utlänningar som tagits i förvar, med undantag av brukspenning

3) till betalning av ersättning för olycksfall och gruppansvarsförsäkring enligt 30 § i mottagningslagen för personer som deltar i arbete och studier som ordnas som mottagningstjänster samt till betalning av de skötselkostnader som Statskontoret tar ut för dem

4) till betalning av utgifter för anskaffning av service som i särskilda situationer är nödvändig för att mottagandet ska kunna ske samt till betalning av utgifter för utveckling av mottagningssystemet

5) till betalning av tolknings- och översättningsutgifter i samband med asylsamtal, till kostnader för frivilligt återvändande och för av EU finansierade projekt som stöder frivilligt återvändande

6) till betalning av resekostnader i samband med asylsamtal som förs någon annanstans än vid Migrationsverkets verksamhetsställen, kostnader för DNA-test och rättsmedicinska tester som utförs för att klarlägga familjebanden samt kostnader för språkanalyser som görs för att utreda hemort eller medborgarskap

7) i enlighet med 86 § i lagen om främjande av integration (1386/2010), till betalning av utgifterna för ordnande av kvotflyktingars och deras familjemedlemmars inresa i landet, hälsoundersökningar i utreselandet och utbildning (kulturorientering) samt ordnande av utbildning och information i syfte att främja mottagningsverksamheten.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Flyktingkvoten för 2014 är 750 personer.

Förklaring:Mottagningstjänster för personer som söker internationellt skydd och personer som får tillfälligt skydd ordnas av en förläggning med stöd av 13 § i mottagningslagen. Mottagningstjänster i samband med massinvandring ordnas av en flyktingsluss i enlighet med 12 § i lagen. Migrationsverket avtalar med kommuner, samkommuner och andra sammanslutningar eller stiftelser om ordnandet av mottagningstjänster och ersättningen för de kostnader det innebär.

Personer som får tillfälligt skydd, offer för människohandel och personer som har sökt internationellt skydd eller återtagit sin ansökan kan vid frivilligt återvändande få stöd för skäliga rese- och flyttningskostnader samt bidrag för återresa.

Kostnaderna för tolkning och översättning i samband med asylsamtal varierar enligt antalet asylsökande och vilka språk de sökande talar. På blanketten för asylansökan utreds grunderna för ansökan före asylsamtalet. Den av sökanden ifyllda blanketten samt den sökandes dokument och utredningar på främmande språk översätts vid Migrationsverket. Vid asylsamtal ordnade av Migrationsverket används den sökandes modersmål eller tolkning till ett språk som den sökande förstår.

Enligt 65 § i utlänningslagen (301/2004) kan Migrationsverket ge sökanden och anknytningspersonen tillfälle att bevisa den biologiska släktskapen genom en DNA-analys som betalas med statens medel, om det inte är möjligt att på något annat sätt få en tillräcklig utredning om de på biologiskt släktskap baserade familjebanden och om det med hjälp av en DNA-analys är möjligt att få fram väsentliga bevis som gäller familjebanden. Enligt 6 a § i utlänningslagen kan rättsmedicinsk undersökning genomföras för bestämning av åldern på en utlänning som ansöker om uppehållstillstånd eller på en anknytningsperson, om det finns uppenbara skäl att misstänka att de uppgifter som personen lämnat om sin ålder inte är tillförlitliga. Om man inte har kunnat fastställa en anknytningspersons identitet, kan det i vissa fall vara nödvändigt att man som en del av utredningen av identiteten gör en språkanalys för att fastställa sökandens språkliga identitet och bakgrund och på det sättet fastställa hemtrakten. Med hjälp av språkanalysen utreder man i samband med behandlingen av ansökan om familjeåterförening huruvida förutsättningarna för familjeåterförening uppfylls.

Kvotflyktingarna kan väljas under budgetåret och de kan anlända under det året och de två följande åren. Internationella organisationen för migration (IOM) ordnar inresor för kvotflyktingar som köpta tjänster. Avtalet innefattar en hälsoundersökning inför resan. I särskilda situationer i samband med mottagandet ersätts särskild service, såsom läkartjänster som behövs under resan eller kostnader för genomresevisum eller visum som krävs för resa ur landet.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Kommunernas, samkommunernas och organisationernas kostnader för mottagande 21 370 000
Övriga utgifter för mottagandet 6 841 000
— köp av tjänster 1 418 000
— hälsovård 5 300 000
— övriga utgifter 123 000
Kostnader för mottagande sammanlagt 28 211 000
Övriga utgifter för invandring 1 500 000
Kostnader som gäller flyktingars inresa 800 000
Sammanlagt 30 511 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Mottagningens klientavgifter (förvarsenheten i Joutseno) 110
Sammanlagt 110

2014 budget 30 511 000
2013 budget 30 401 000
2012 bokslut 36 180 269

63. (26.40.63, delvis) Stöd till mottagningsverksamhetens kunder (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 10 017 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av mottagningspenning, brukspenning och utkomststöd som beviljas utlänningar enligt lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd (746/2011) och lagen om bemötande av utlänningar som tagits i förvar och om förvarsenheter (116/2002).

Förklaring:Personer som söker internationellt skydd, personer som får tillfälligt skydd och offer för människohandel som inte har sådan hemkommun i Finland som avses i lagen om hemkommun, beviljas mottagningspenning för att trygga en nödvändig utkomst och för att främja att de klarar sig själv om de är i behov av stöd och inte kan få utkomst på annat sätt. Om en förläggning ordnar fullt uppehälle beviljas barn som saknar vårdnadshavare brukspenning i stället för mottagningspenning.

En utlänning som tagit i förvar ges brukspenning, om han eller hon inte har egna medel och inte kan få pengar på annat sätt. En utlänning som tagits i förvar kan undantagsvis beviljas kompletterande mottagningspenning enligt vad som bestäms i mottagningslagen eller utkomststöd enligt vad som bestäms i lagen om utkomststöd (1412/1997).

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Mottagningspenning 9 510 000
Kompletterande mottagningspenning 400 000
Brukspenning 107 000
Sammanlagt 10 017 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
En effektivisering av migrationspolitiken och en minskning av antalet asylsökande -6 208
Nivåhöjning av brukspenningen för utlänningar som tagits i förvar (inrättandet av förvarsenheten i Joutseno) 17
Lönejusteringar 20
Sammanlagt -6 171

Momentets rubrik har ändrats.


2014 budget 10 017 000
2013 budget 16 188 000
2012 bokslut 19 413 803