Statsbudgeten 2014
03. Omkostnader för övriga domstolar (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 257 326 000 euro.
Anslaget får också användas till utgifter som föranleds av lagen om rättegångsbiträden med tillstånd (715/2011).
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte avgifter som tas ut enligt lagen om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer (701/1993) och äktenskapsförordningen (820/1987).
Från och med den 1 april 2014 dras in en tjänst som hovrättspresident (D22) och två tjänster som överdomare vid förvaltningsdomstolarna (D17) samt fyra hovrättslagmanstjänster (T16).
Från och med den 1 april 2014 inrättas fem hovrättsrådstjänster (T14) och sex förvaltningsrättsdomartjänster (4 T13 och 2 T11) samt från och med den 1 september 2014 tre förvaltningsrättsdomartjänster (T13 och 2 T11).
Förklaring:Indragningen av tjänsterna anknyter till strukturomvandlingen vid hovrätterna och förvaltningsdomstolarna som träder i kraft den 1 april 2014. Kouvola hovrätt och Östra Finlands hovrätt slås samman. Kouvola förvaltningsdomstol och Kuopio förvaltningsdomstol slås samman till Östra Finlands förvaltningsdomstol. Norra Finlands förvaltningsdomstol bildas genom en sammanslagning av Uleåborgs och Rovaniemi förvaltningsdomstolar. I samband med strukturomvandlingen utvecklas tjänstestrukturen vid hovrätterna och förvaltningsrätterna genom att nya domartjänster inrättas. Detta ökar inte behovet av anslag under momentet, eftersom andra tjänster vid domstolarna minskas i motsvarande mån. De tjänster som inrättas från och med den 1 september 2014 behövs eftersom landsbygdsnäringarnas besvärsnämnds ärenden överförs till förvaltningsdomstolarna.
Till hovrätterna kom det år 2012 in sammanlagt 9 777 ärenden. År 2014 väntas det komma in ca 9 500 ärenden. Av de ärenden som inkom 2012 var 36 % civilmål och 64 % brottmål. Den genomsnittliga behandlingstiden har förkortats till 6,0 månader. Av ärendena behandlades 75 % på mindre än sex månader och 12 % låg kvar vid förvaltningsdomstolarna i över ett år. Den genomsnittliga behandlingstiden vid en enskild hovrätt översteg genomsnittet för hela landet med som mest 0,7 månader år 2012. Målet är att de regionala skillnaderna i behandlingstiderna ska minska. Särskild vikt fästs vid antalet gamla ärenden, dvs. ärenden som varit anhängiga i över ett år, och målet är att andelen sådana ärenden ska vara mindre än 7 % av alla anhängiga ärenden.
Målet är att förhindra att den totala tiden för behandling av ärenden förlängs. Den totala behandlingstiden för ärenden som länge har varit föremål för förundersökning och åtalsprövning eller i tingsrättsskedet ska beaktas. Hovrätterna strävar efter att behandlingstiden för ärenden som i tidigare skeden har varit under behandling i över tre år är högst 12 månader i hovrätten.
Till tingsrätterna inkom det år 2012 ca 582 000 straff- och civilrättsliga ärenden. Antalet civilrättsliga ärenden som inkom uppgick till 500 000, varav 88 % anhängiggjordes genom summarisk stämningsansökan. Dessa s.k. summariska ärenden har ökat kraftigt i antal under de senaste åren, och ökningen torde fortsätta till följd av den ekonomiska situationen, även om lagändringar som avser kreditverksamhet som gäller kortfristiga krediter förutspås år 2014 minska antalet ärenden jämfört med nivån året innan.
I fråga om omfattande tvistemål som avgörs vid huvudförhandling är målet att 35 % ska avgöras inom mindre än 6 månader och att högst 25 % får ha en behandlingstid på över ett år. Enkla brottmål kan behandlas genom ett skriftligt förfarande utan huvudförhandling. År 2014 beräknas andelen brottmål som avgörs genom skriftligt förfarande ligga på samma nivå som tidigare år (33 %).
Avsikten är att nämndemannasammansättningen lättas upp genom att man från de olika alternativa sammansättningarna minskar en nämndeman och en regeringsproposition om detta lämnas i slutet av år 2013. I en sammansättning med en domare och tre nämndemän avgjordes ca 4 500 ärenden år 2012. Med bestämmelserna om sammansättningen eftersträvas ekonomiska inbesparingar.
I fråga om inställande av huvudförhandling i brottmål är målet att andelen brottmål som ställs in minskar från nuvarande 20 %. Behovet att ställa in sammanträden bedöms minska bl.a. genom att antalet höranden per videokonferens ökas. Avsikten är att användningsområdet för videokontakter ska utvidgas på basis av förslagen från den arbetsgrupp som utrett saken.
I slutet av 2012 uppgick antalet gamla och omfattande tvistemål som varit anhängiga i över ett år till 4 234, dvs. 45 % av de omfattande tvistemål som var anhängiga. Målsättningen är att andelen gamla ärenden ska vara märkbart mindre år 2014 än år 2012. Den genomsnittliga behandlingstiden i omfattande tvistemål förutspås öka avsevärt år 2013, men ökningen är tillfällig. Ökningen beror på att många omfattande tvistemål som hänför sig till vissa brottmål (t.ex. WinCapita) är anhängiga vid tingsrätterna och behandlingen av dessa tvistemål inleds huvudsakligen först efter att domen i brottmålet meddelats. Den genomsnittliga behandlingstiden i brottmål var 3,6 månader år 2012 och vid de stora tingsrätterna i huvudstadsregionen 3,6–6,6 månader. År 2014 är målet att den genomsnittliga behandlingstiden i brottmål inte vid någon tingsrätt ska vara över 3 månader längre än genomsnittet för hela landet. Dessutom är målet att behandlingstiden i 50 % av brottmålen får vara högst 2 månader och att den får överstiga 9 månader i högst 10 % av brottmålen.
I slutet av 2012 uppgick antalet brottmål som varit anhängiga i över ett år till 2 674, dvs. till 15 % av de anhängiga ärendena. Målsättningen år 2014 är att andelen gamla ärenden som är anhängiga ska vara mindre än år 2012.
Målet är att förhindra att den totala tiden för behandling av ärenden förlängs. Den totala behandlingstiden för ärenden som länge har varit föremål för förundersökning och åtalsprövning ska beaktas när det gäller brottmål. Målet för den genomsnittliga behandlingstiden är 9 månader i sådana ärenden där förundersökning och åtalsprövning har tagit sammanlagt över två år. Samma mål gäller för alla ekonomiska brottmål och stöder således programmet för bekämpning av grå ekonomi. För att undvika anhopning av ärenden inriktas det resurser på behandling av egentliga ekonomiska brott. Antalet avgjorda ärenden ska vara lika stort som antalet inkommande ärenden.
Ett förlikningsförfarande med experthjälp i tvistemål som gäller vårdnaden av barn tas i bruk i hela landet. Förfarandet har provats som ett s.k. Follo-projekt vid 11 tingsrätter. Målet är att för dessa ärenden utveckla ett riksomfattande system som beaktar barnets intresse på bästa möjliga sätt.
Till förvaltningsdomstolarnakom det år 2012 in sammanlagt 20 441 ärenden. År 2012 var de största kategorierna av ärenden social- och hälsovård (30 %), utlänningsärenden (16 %) och skatter (14 %). År 2014 beräknas inte ske några betydande förändringar i ärendestrukturen.
Den genomsnittliga behandlingstiden var 7,7 månader år 2012. Av ärendena behandlades 47 % på mindre än sex månader och 22 % låg kvar vid förvaltningsdomstolarna i över ett år. Den genomsnittliga behandlingstiden vid en enskild förvaltningsdomstol översteg genomsnittet för hela landet med som mest 2,2 månader år 2012. Målet är att de regionala skillnaderna i behandlingstiderna minskar. Särskild vikt fästs vid antalet gamla ärenden, dvs. ärenden som varit anhängiga i över ett år, och målet är att andelen sådana ärenden ska vara mindre än 10 % av alla anhängiga ärenden (1 371 ärenden vid utgången av år 2012, d.v.s. 11 %).
Utlänningsärendena utgör en stor andel av de ärenden som kommer in till förvaltningsdomstolarna. Asylärenden hör till kategorin utlänningsärenden och dessa ärenden behandlas enbart vid Helsingfors förvaltningsdomstol. Över 900 asylärenden inkom 2012. Antalet asylärenden förväntas ligga på en hög nivå även år 2014. Målet är att asylärenden behandlas snabbt så att den genomsnittliga behandlingstiden i dessa ärenden är mindre än 6 månader.
Antalet ärenden som inkommit till försäkringsdomstolen har minskat något de senaste åren. År 2012 inkom 6 521 ärenden (7 318 år 2011). Antalet ärenden beräknas ligga på ungefär samma nivå. En ökning av insynen i rättsprocesserna vid försäkringsdomstolen i enlighet med regeringsprogrammet kräver att man förbereder sig på att kostnaderna för sakkunnigutlåtanden ökar.
Antalet ärenden som kommer in till marknadsdomstolen har länge ökat. I fjol minskade dock antalet inkommande ärenden tydligt och var 474 (511 år 2011). Antalet ärenden som behandlas vid marknadsdomstolen kan bedömas öka avsevärt 2014, när koncentrationen av IPR-ärenden från och med den 1 september 2013 inverkar på antalet för hela året.
Till arbetsdomstolen har det varje år under 2000-talet inkommit 100—190 ärenden. År 2012 kom det in 160 ärenden, och antalet inkommande ärenden förväntas ligga på samma nivå år 2014. Den genomsnittliga behandlingstiden var längre än vanligt 2012. Det antas att behandlingstiden återgår till den tidigare nivån år 2013 och att den förblir ungefär den samma 2014.
I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet ställt upp följande preliminära uppskattningar och mål för verksamheten 2014:
Tabell med nyckeltal
2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål/uppskattning |
|
Hovrätterna | |||
---|---|---|---|
Avgjorda ärenden, st. | 10 228 | 9 800 | 9 500 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
Resurshushållning (€/avgjort ärende) | 4 016 | 4 100 | 3 200 |
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) | 21 | 21 | 21 |
Tingsrätterna | |||
Avgjorda ärenden totalt, st. | 550 963 | 500 000 | 450 000 |
— Brottmål | 58 904 | 57 000 | 60 000 |
— Omfattande tvistemål | 9 797 | 10 500 | 9 500 |
— Summariska ärenden | 411 977 | 400 000 | 300 000 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | |||
— Brottmål | 3,6 | 3,5 | 3,6 |
— Omfattande tvistemål | 8,8 | 9,8 | 8,5 |
— Summariska ärenden | 2,4 | 2,4 | 2,4 |
— Skuldsaneringsärenden | 5,7 | 5,5 | 5,5 |
Resurshushållning (€/arbetsmängd) | 732 | 780 | 800 |
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) | 98 | 96 | 98 |
Förvaltningsdomstolarna | |||
Avgjorda ärenden, st. | 20 584 | 20 500 | 21 000 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 7,7 | 7,7 | 7,5 |
Resurshushållning (€/avgjort ärende) | 1 680 | 1 600 | 1 620 |
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) | 47 | 50 | 50 |
Försäkringsdomstolen | |||
Avgjorda ärenden, st. | 6 880 | 7 200 | 7 200 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 12,2 | 11,0 | 11,0 |
Resurshushållning (€/avgjort ärende) | 1 130 | 1 050 | 1 100 |
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) | 64 | 68 | 68 |
Marknadsdomstolen | |||
Avgjorda ärenden, st. | 531 | 600 | 800 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 7,3 | 7,0 | 7,0 |
Resurshushållning (€/avgjort ärende) | 5 052 | 4 900 | 5 000 |
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) | 20 | 20 | 20 |
Arbetsdomstolen | |||
Avgjorda ärenden, st. | 171 | 180 | 180 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 5,6 | 5,8 | 6,0 |
Resurshushållning (€/avgjort ärende) | 6 764 | 5 450 | 5 500 |
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) | 18 | 20 | 20 |
I avgifter som enligt lag 701/1993 tas ut för domstolarnas prestationer beräknas 27 000 000 euro inflyta under moment 12.25.10. Av de totala kostnaderna för de prestationer för vilka avgifter tas ut med stöd av den nämnda lagen kan ca 33 % täckas med avgifterna.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 242 509 | 254 105 | 257 396 |
Bruttoinkomster | 69 | 140 | 70 |
Nettoutgifter | 242 440 | 253 965 | 257 326 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 10 366 | ||
— överförts till följande år | 13 513 |
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Allmänna domstolar | |
Hovrätterna | 41 706 |
Tingsrätterna | 139 333 |
Arbetsdomstolen | 992 |
Sammanlagt | 182 031 |
Förvaltningsdomstolarna | |
Förvaltningsdomstolarna | 34 967 |
Marknadsdomstolen | 3 554 |
Försäkringsdomstolen | 8 253 |
Sammanlagt | 46 774 |
Informationsförvaltningsutgifter och övriga utgifter | 28 521 |
Sammanlagt | 257 326 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anslag av engångsnatur år 2013 (anhopning av ärenden vid domstolarna) | -1 000 |
Avgiftsfrihet för utlämnande av uppgifter (överföring till moment 31.10.20) | -4 |
Koncentration av mål och ärenden som gäller industriella rättigheter och upphovsrätt (IPR) till marknadsdomstolen | 733 |
Lokalers säkerhet | 300 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder (varav det nya produktivitetsprogrammet -51 000 euro och produktivitetsanslaget 19 000 euro) | -32 |
Servicecenteravgifter | -102 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.), som riktas till andra utgifter än IKT-utgifter | -175 |
Åklagarväsendets och de allmänna domstolarnas databank (AIPA) (överföring från moment 28.70.20) | 8 500 |
Åklagarväsendets och de allmänna domstolarnas databank (AIPA) (överföring från moment 28.70.20 i budgeten för 2013) | -6 400 |
Ökning av praktikantplatser vid domstolarna | 340 |
Överföring av landsbygdsnäringarnas besvärsnämnds uppgifter till förvaltningsdomstolarna (överföring från moment 30.01.04) | 278 |
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -545 |
Lokaleffektivitet inom förvaltningen (regeringsprogr.) | -50 |
Lönejusteringar | 766 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -418 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -430 |
Nivåförändring | 1 600 |
Sammanlagt | 3 361 |
2014 budget | 257 326 000 |
2013 I tilläggsb. | 485 000 |
2013 budget | 253 965 000 |
2012 bokslut | 245 587 000 |