Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Utrikesförvaltningen
              74. Husbyggen
         10. Krishantering

Statsbudgeten 2014

01. UtrikesförvaltningenPDF-versio

Förklaring:Produktion och kvalitetsledning

  • — Man fortsätter att utveckla förvaltningsområdets ledning i syfte att uppnå en mer systematisk styrning och utvärdering av verksamhetens effekt och resultat.
  • — Resurserna ska koncentreras i synnerhet till de länder och områden vars politiska och ekonomiska betydelse för Finland håller på att öka. Man fortsätter att utveckla strukturen och verksamhetssätten för Finlands representation i utlandet. I utvecklingsarbetet beaktas såväl det nära nordiska samarbetet som utvecklingen av EU:s avdelning för yttre åtgärder och verksamhetsmodellen Finlandshuset/Team Finland.
  • — Den medborgarservice som beskickningarna tillhandahåller är den substansuppgift som mest sysselsätter beskickningarna. För att möjliggöra upprätthållandet av ett tillräckligt omfattande beskickningsnät effektiviseras produktionen av medborgarservicen med hjälp av nya samarbetsarrangemang och elektroniska förfaranden. Medborgarservicen utvecklas i enlighet med strategin för medborgarservice så att den svarar mot förändringarna i efterfrågan. Medborgarnas eget ansvar betonas. Vid organiseringen av invandrarservicen, inom bekämpningen av illegal invandring och människohandel samt i krisärenden utnyttjas myndighetssamarbete och sådana möjligheter som det nordiska samarbetet och EU-samarbetet för med sig.
  • — Organiseringen av utrikesministeriets kommunikationsfunktioner omstruktureras så att kommunikationen stöder förvaltningsområdets verksamhetsmål och genomslag i samhället trots de knappare resurserna. Nätkommunikationen förnyas så att den betjänar den ökade efterfrågan på medborgarservice. Integrerad kommunikation är ett särskilt tyngdpunktsområde.
  • — Finland är år 2014 ordförande för Östersjöstaternas råd (CBSS) och Barents euroarktiska råd (BEAC).
Funktionell effektivitet
  • — Mätningen av verksamhetens resultat och produktivitet, inkl. aktivitetsbaserad kalkylering, utvecklas som en del av ministeriets planeringssystem. Inom förvaltningsområdet tar man år 2014 i bruk ekonomiförvaltningsfunktionen inom informationssystemet Kieku, som bygger på statsförvaltningens gemensamma processer inom ekonomi- och personalförvaltningen.
  • — Man fortsätter att utveckla utrikesförvaltningens informationsarkitekturmodeller och elektroniska ärendehanteringstjänster som en del av arbetet med att utveckla och effektivisera informationshanteringen och verksamhetsprocesserna. Informationssäkerheten utvecklas i enlighet med randvillkoren i de internationella förpliktelserna inom ramen för Salve-projektet, i samarbete med finansministeriets OffICT-funktion. Före utgången av 2014 ska samtliga utlandsrepresentationer omfattas ev ett säkert informationsförmedlingssystem.
  • — Utrikesministeriet fortsätter att skärpa sin beredskaps- och situationsorganisation i syfte att trygga funktionssäkerheten vid olika typer av svåra situationer.
  • — Finland bedriver verksamhet även i stationeringsländer som utgör en utmaning med tanke på säkerheten, där hotet även mot Norden klart har ökat under de senaste åren. Man satsar särskilt på den fysiska säkerheten vid beskickningar i verksamhetsmiljöer med hög hotbild, och på att utveckla hela beskickningsnätets interna funktionella säkerhet överlag.
  • — Utrikesministeriet förvaltar en fastighetsförmögenhet vars bokföringsvärde är ca 251 miljoner euro. Fastighetsförmögenhetens marknadsvärde enligt en kartläggning från år 2011 är cirka 442 miljoner euro. I enlighet med den fastighetsstrategi som färdigställdes 2013 är målet bättre resurshushållning, produktivitet och ändamålsenlighet i fastighetsförvaltningen. Ministeriets program för kartläggning av fastigheternas skick fortsätter i syfte att närmare bedöma skicket och värdet på fastigheterna i utlandet. Hemma i Finland förbättras utrymmeseffektiviteten i samarbete med Senatfastigheter. Det viktigaste av de planerade renoveringsprojekten är ombyggnaden av representationsfastigheten i New Delhi, som inleds år 2014.
  • — Man fortsätter att utveckla Finlands visumverksamhet i synnerhet vid de finska beskickningarna i Ryssland i syfte att skapa beredskap för det utvidgade ibruktagandet av biometri inom Schengenområdet. I anslutning till verksamheten i Ryssland utvecklas verksamheten vid servicecentralen för viseringar i Kouvola så att den vid sidan av generalkonsulatet i S:t Petersburg kan betjäna även andra beskickningar. Finlands viseringstjänster läggs ut på ca 15 servicecentraler för viseringar på olika håll i Ryssland, och en större andel av servicen kommer att tillhandahållas på elektronisk väg.
  • — Som en del av förvaltningsområdets effektivitets- och resultatprogram fortsätter man att analysera och prioritera kärnfunktionerna samt utveckla stödfunktionerna, inkl. ändringar i verksamhetsmetoderna. År 2014 dras 23 uppgifter in inom förvaltningsområdet.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
  • — Personalpolitiken och personalförvaltningen bidrar till en resultatrik utrikesförvaltning. Utvecklandet av befattningsbeskrivningarna, kompetensutveckling, en smidig arbetsrotation, konsekvens när det gäller karriärutvecklingen samt arbetshälsa i vid bemärkelse är faktorer som på ett centralt sätt påverkar verksamhetens resultat Samtidigt bör de befintliga personalresurserna med hjälp av helhetsbetonad resursplanering mer effektivt än tidigare fördelas på förvaltningsområdets prioritetsområden.
  • — Man fortsätter att genomföra utrikesförvaltningens personalstrategi 2010—2015 och inleder beredningen av personalstrategin 2015—2020. I chefspolicyn fäster man särskild vikt vid att identifiera chefspotential.
  • — Arbetshälsoaspekterna integreras allt mer bl.a. genom att man utnyttjar resultaten från barometern för arbetstillfredsställelse vid bedömningen av arbetshälsan. Arbetarskyddet ägnas särskild uppmärksamhet. Ett förslag till reform av den lagstiftning som avser utrikesrepresentationernas hälso- och sjukvård bereds under 2014.
  • — Till statskoncernens viktigaste projekt hör den del av effektivitets- och resultatprogrammet som avser humankapitalet. Ett av förvaltningsområdets långsiktiga mål är att ta i bruk personaladministrationsfunktionen inom statsförvaltningens gemensamma Kieku-system i den fas där funktionen förmår beakta de egenskaper hos ministeriet som krävs med tanke på ministeriets lagfästa strukturer och dess verksamhet. Förvaltningsområdets personaldatasystem utvecklas så att det motsvarar behoven under övergångsperioden.

Nyckeltal som beskriver de mål som uppställts för utrikesförvaltningen

  2012
utfall
2013
prognos
2014
mål
       
Medborgarservice      
Understöd till nödställda Behandling av ärendet inledd inom 24 h från mottagandet av underrättelsen Behandling av ärendet inledd inom 24 h från mottagandet av underrättelsen Behandling av ärendet inledd inom 24 h från mottagandet av underrättelsen
Krisjour/intensifierad lägesbevakning Inledd inom 1 h från mottagandet av underrättelsen Inledd inom 1 h från mottagandet av underrättelsen Inledd inom 1 h från mottagandet av underrättelsen
Resemeddelanden Uppdaterade varannan månad och senast inom 10 h från det att säkerhetsläget i verksamhetsområdet förändrades Uppdaterade varannan månad och senast inom 10 h från det att säkerhetsläget i verksamhetsområdet förändrades Uppdaterade varannan månad och senast inom 10 h från det att säkerhetsläget i verksamhetsområdet förändrades
Startberedskap för/mottagande av snabbinsatsgrupper Inom högst 6 h från beslut om utsändande Inom högst 6 h från beslut om utsändande Inom högst 6 h från beslut om utsändande
       
Hantering och utveckling av mänskliga resurser    
Ledarindexet i barometern för arbetstillfredsställelse 3,6 3,6 3,6
Kompetensledningsindexet i barometern för arbetstillfredsställelse 3,6 3,6 3,7
Indexet för arbetshälsa 3,8 3,8 3,8
Svarsprocenten i barometern för arbetstillfredsställelse1) UM 77 % UM 80 % UM 80 %
  UR 58 % UR 60 % UR 63 %
Hälsoprocent (andel anställda utan sjukfrånvaro) 51 % 52 % 53 %

1) UM= utrikesministeriet, UR = utrikesrepresentationerna

01. Utrikesförvaltningens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 201 254 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av utgifter för honorära konsuler

2) till betalning av konsumtionsutgifter som föranleds av forskning och utvecklingsarbete och som betalas till statliga ämbetsverk

3) till betalning av forskningsstipendier som hänför sig till utrikesförvaltningens ansvarsområde

4) till betalning av utgifter som föranleds av ministerbesök till Finland och av arvoden och arbetsgivaravgifter för tillfällig arbetskraft i anslutning till sådana besök.

Förklaring:

Utrikesförvaltningens omkostnader år 2014 (euro)

   
Ministeriet, 955 årsverken 78 557 000
Omkostnader 15 000 000
Personalkostnader 63 557 000
   
Beskickningarna, 91 verksamhetsställen, 567 årsverken1) 86 087 000
Omkostnader 22 840 000
Personalkostnader 63 247 000
   
Verksamhetsområdesspecifika utgifter inom förvaltningsområdet 36 610 000
Informationsförvaltning 23 610 000
Fastighetsförvaltning 11 000 000
Säkerhet 2 000 000
Sammanlagt 201 254 000

1) Antal verksamhetsställen enligt region: Europa 33, Öst 7, Asien och Amerika 26, Afrika och Mellanöstern 20 samt ständiga representationer och särskilda representationer 5 verksamhetsställen

I beskickningarnas personalkostnader anges utöver den utstationerade personalens grundlöner dessutom följande ersättningar för utrikesrepresentationen: ortstillägg, tillägg för make och barntillägg, ersättning på grund av ogynnsamma förhållanden, utbildningsersättning för barn, begravningsresor, semesterresor hem och besöksresor, ersättningar som hänför sig till den utstationerade personalens hälso- och sjukvård, utrustningsersättning, dagvårdsersättning samt flyttningsersättning. Personalkostnaderna för den personal som anställts lokalt ingår i beskickningarnas omkostnader.

Med de gemensamma utgifterna inom förvaltningsområdet täcks under årets lopp utgifterna för nämnda ansvarsområden såväl i ministeriet som vid beskickningarna.

Inkomsterna av förvaltningsområdets offentligrättsliga prestationer inflyter huvudsakligen av de visuminkomster som erhålls från beskickningarna och de anges som en del av beskickningarnas omkostnader. Den största delen av intäkterna inflyter av visuminkomsterna från de finländska beskickningarna i Ryssland.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 274 993 267 593 270 413
Bruttoinkomster 58 392 67 561 69 159
Nettoutgifter 216 601 200 032 201 254
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 36 170    
— överförts till följande år 24 028    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten, offentligrättsliga prestationer (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer 52 783 63 997 64 231
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 14 425 20 582 17 575
— andel av samkostnader 15 375 19 565 18 941
Kostnader sammanlagt 29 800 40 147 36 516
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 22 983 23 850 27 715
Kostnadsmotsvarighet, % 177 159 176

Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats inkomsterna enligt utrikesministeriets förordning om avgifter för utrikesförvaltningens prestationer (1353/2011) samt ränteinkomsterna på beskickningarnas bankkonton.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Informationssäkerhet för internationellt material, Salve-projektet -920
Medborgarnas elektroniska plattform för delaktighet (överföring till moment 25.01.01) -20
Produktivitetsfrämjande åtgärder -240
Statsförvaltningens kurirverksamhet 250
Utgifter för en specialsakkunnig vid Finlands ambassad i Wien under medlemskapet i styrelsen för Internationella atomenergiorganet IAEA (överföring från moment 32.01.01) 74
Utgifter för förvaltning av UMA (överföring från moment 26.40.01) 104
Åtgärder för att trygga ett heltäckande beskickningsnät 3 000
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -296
Lönejusteringar 417
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) -500
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -646
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -271
Sammanlagt 952

2014 budget 201 254 000
2013 I tilläggsb. 45 000
2013 budget 200 302 000
2012 bokslut 204 459 000

21. Produktivitetsanslag för utrikesministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 974 000 euro.

Anslaget får användas till investeringar och undersökningar som syftar till att främja produktiviteten inom ministeriets förvaltningsområde samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster.

Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 180
Sammanlagt 180

2014 budget 974 000
2013 budget 794 000
2012 bokslut 478 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom utrikesministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 19 627 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av den mervärdesskatt som ingår i köp av sådana tjänster som anskaffats i Finland och använts för utvecklingssamarbete och närområdessamarbete.

Förklaring:Enligt mervärdesskattelagen är de tjänster i anslutning till utvecklingssamarbete och närområdessamarbete som ministerierna köper i Finland mervärdesskattepliktiga. För att Finlands utvecklingssamarbete och närområdessamarbete inte ska belastas med mervärdesskatt budgeteras mervärdesskatteutgifterna särskilt.


2014 budget 19 627 000
2013 I tilläggsb. 4 000 000
2013 budget 18 127 000
2012 bokslut 21 643 725

74. Husbyggen (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 4 000 000 euro.

Anslaget får användas till byggnads- och reparationsprojekt som gäller utrikesförvaltningens lokaler.

Anslaget får även användas till betalning av reparations- och ändringsarbeten av ombyggnadsnatur i lokaler som hyrts ut till staten.

Av anslaget under momentet kan även betalas förskott. För deras del budgeteras anslaget enligt kontantprincipen.


2014 budget 4 000 000
2013 budget 4 000 000
2012 bokslut 6 000 000