Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2012

20. Maksuhäiriöt, ulosotto ja konkurssivalvontaPDF-versio

Selvitysosa:Vuoden 2008 alusta lähtien maassa on toiminut 22 ulosottovirastoa. Ulosoton keskushallinnosta huolehtii Valtakunnanvoudinvirasto, jolle kuuluu ulosoton yleinen johto, ohjaus ja valvonta. Valtakunnanvoudinviraston päätoimipaikka on Turku ja viraston henkilöstöä on myös Helsingissä, Mikkelissä ja Hämeenlinnassa. Vuonna 2015 siirtymäaika päättyy, ja Valtakunnanvoudinviraston toiminta siirtyy Turkuun. Joitakin työpisteitä jää Helsinkiin välttämättömän pääkaupunkisidonnaisen työn helpottamiseksi.

Talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjunnan kannalta tärkeä erikoisperintätoiminta on laajennettu vuoden 2011 aikana koko maahan. Toiminta on keskitetty kuuden ulosottoviraston yhteydessä toimivaan alueyksikköön, johon henkilöstö on saatu pääosin ulosoton nykyhenkilöstöstä.

Tietoja henkilöstöstä
  2010
toteutuma
2011
arvio
2012
arvio
       
Valtakunnanvoudinvirasto      
Henkilötyövuodet 21 21 22
Keski-ikä 48,1 47,5 48,0
Naisten osuus, % 60,0 57,0 57,0
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv 5,3 2,0 5,0
       
Ulosottovirastot      
Henkilötyövuodet 1 280 1 280 1 290
Keski-ikä 49,7 50,0 49,5
Naisten osuus, % 63,5 63,1 63,1
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv 10,7 10,5 10,5
       
Konkurssiasiamiehen toimisto      
Henkilötyövuodet 10 10 10
Keski-ikä 45,8 45,9 46,0
Naisten osuus, % 45,5 45,5 45,5
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv 2,9 2,0 2,0

Ulosottolaitoksessa on toteutettu tuottavuusohjelman mukaiset säästövelvoitteet.

01. Ulosottolaitoksen ja konkurssivalvonnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 99 009 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Valtakunnanvoudinviraston, ulosottovirastojen, Ahvenanmaan maakunnanvoudinviraston ja Konkurssiasiamiehen toimiston toimintamenojen maksamiseen.

Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon EU:lta saatavat tulot, yhteistoiminnasta virastojen, laitosten ja talousarvion ulkopuolisten osapuolten kanssa saatavat tulot sekä Konkurssiasiamiehen toimiston erityistilintarkastuksista takaisin perittävät korvaukset.

Selvitysosa:Ulosottoon arvioidaan vuonna 2012 saapuvan 2,6 miljoonaa asiaa (v. 2010 2,7 milj. asiaa, v. 2011 arviolta 2,7 milj. asiaa). Vuosittain ulosotossa olevien velallisten määrä on noussut (502 000 eri velallista v. 2008, 518 000 eri velallista v. 2010). Vuoden 2010 lopussa ulosotossa oli kaikkiaan 239 000 velallista, joista 41 000 (17 %) oli ollut pitkäkestoisessa ulosotossa eli yli kolme vuotta ulosotossa yhtäjaksoisesti.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen oikeusministeriö on asettanut ulosottolaitoksen toiminnalle vuodelle 2012 alustavasti seuraavat tulostavoitteet:

Tunnuslukutaulukko
  2010
toteutuma
2011
tavoite/arvio
2012
tavoite/arvio
       
Käsitellyt asiat (1 000 kpl) 2 657 2 601 2 620
Peritty (milj. euroa) 836 729 760
Perittyjen ja varattomien rahasaamisten suhde      
Asiamääristä, % 45 45 45
Rahamääristä, % 45 37 40
Keskimääräinen käsittelyaika, kk 6,4 6,0 6,0
Taloudellisuus (euroa/käsitelty asia) 32 37 37
Tuottavuus (käsitellyt asiat/htv) 2 087 2 050 2 050

Ulosottovirastojen toiminnassa pyritään etupainotteiseen toimintaan, joka perustuu velallisen taloudellisen tilanteen nopeaan selvittämiseen ja oikeiden toimenpiteiden valintaan ulosottomenettelyssä. Tässä tarkoituksessa ulosottovirastoille on asetettu tulostavoitteita, joiden mukaan tietyt toimenpiteet tulee suorittaa kolmen kuukauden kuluessa velallisen tultua ulosottoon.

Konkurssien määrän kasvu on lisännyt konkurssiasiamiehen toimiston työmäärää. Konkurssiasiamiehen toimintaa tehostetaan työmenetelmiä kehittämällä ja hyödyntämällä konkurssien tietohallintajärjestelmää.

Konkurssimenettelyä voidaan konkurssiasiamiehen hakemuksesta jatkaa julkisselvityksenä, jos sitä voidaan pitää perusteltuna pesän vähävaraisuuden taikka velalliseen tai konkurssipesään kohdistuvien selvitystarpeiden vuoksi. Erityistarkastusten kohteena ovat raukeavat ja vähävaraiset konkurssipesät, joihin erityistarkastus tehdään konkurssivelallisen tekemien talousrikosten ja väärinkäytösten selvittämiseksi. Sekä julkisselvitysmenettelyllä että erityistarkastuksilla pyritään torjumaan harmaata taloutta ja talousrikollisuutta. Erityistarkastusmenoista arvioidaan saatavan perityksi valtiolle takaisin 20 %. Tavoitteena on käynnistää vuosittain 60—70 julkisselvitystä sekä tehdä 120—150 velallisen ja konkurssipesän hallinnon erityistarkastusta. Talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjuntaan liittyvää viranomaisyhteistyötä jatketaan ja hyvää pesänhoitotapaa kehitetään pesänhoitajien koulutuksella sekä hyvää pesänhoitotapaa koskevien suositusten päivityksellä yhdessä konkurssiasiain neuvottelukunnan kanssa.

Ulosottomaksutuloina arvioidaan momentille 12.25.20 kertyvän 60 000 000 euroa. Ulosottomaksutulojen määrä vastaa noin 60 % ulosottovirastojen kokonaismenoista.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 97 739 98 916 99 123
Bruttotulot 129 110 114
Nettomenot 97 610 98 806 99 009
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 6 641    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 6 862    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Toimintamenosäästö (HO) -1 022
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -236
Palkkausten tarkistukset 1 516
Vuoden 2011 kertaluonteinen vähennys palkkojen tarkistuksista 96
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen -138
Tuottavuustoimet (uusi tuottavuusohjelma -21 000 euroa ja tuottavuusmääräraha 8 000 euroa) -13
Yhteensä 203


2012 talousarvio 99 009 000
2011 III lisätalousarvio 1 252 000
2011 talousarvio 98 806 000
2010 tilinpäätös 97 831 000