Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       01. Hallinto
       02. Valvonta
       20. Työttömyysturva
       30. Sairausvakuutus
       40. Eläkkeet

Talousarvioesitys 2012

20. TyöttömyysturvaPDF-versio

Selvitysosa:Työttömäksi jääneen toimeentulon turvaavat työttömyysturvalain perusteella maksettava työttömyyspäiväraha sekä työmarkkinatuki. Työttömyyspäivärahaa maksetaan joko peruspäivärahana tai ansiopäivärahana. Päivärahan edellytyksenä on työssäoloehdon täyttäminen. Myös Suomesta toiseen EU- tai ETA-maahan työnhakijaksi lähtevä työtön voi saada työttömyyspäivärahaa kolmen kuukauden ajan. Työmarkkinatuki turvaa niiden Suomessa asuvien työttömien toimeentulon, jotka eivät työssäoloehdon puuttumisen vuoksi ole oikeutettuja päivärahaan tai joiden oikeus päivärahaan on päättynyt.

Työttömyysturvan tavoitteena on kohtuullisen taloudellisen toimeentulon takaaminen kaikille työttömille. Kohtuullinen toimeentulo määritellään vähimmäistoimeentulona ja suhteessa aikaisempiin tuloihin.

Työttömyysetuutta maksetaan paitsi työttömyyden myös työllistymistä edistävien palvelujen ajalta. Tällöin hakijalle maksetaan sitä työttömyysetuutta, johon hänellä työttömänä olleessaan olisi oikeus. Työttömien työnhakijoiden kannustamiseksi aktiivisuuteen koulutuksen ja muiden aktiivitoimien ajalta maksetaan korkeampaa etuutta kuin työttömyysajalta. Työllistymistä edistävien toimien ajalta maksetaan lisäksi ylläpitokorvausta.

Työttömyysturvaa kehitetään siten, että se tukee aktiivivaihtoehtoja ja työurien pidentämistä. Työttömiä, irtisanottuja ja lomautettuja kannustetaan osallistumaan koulutukseen tai muihin työllistymistä tukeviin toimiin, jotta mahdollisuudet nopeaan uudelleen työllistymiseen paranevat. Irtisanottujen henkilöiden työllistymisen tukemiseksi työnhakijalle maksetaan korotettua työttömyyspäivärahaa.

Maahanmuuttajalla on oikeus työmarkkinatukeen kotoutumistukena edellyttäen, että hänellä on voimassa oleva kotoutumissuunnitelma. Kuntouttavan työtoiminnan tavoitteena on henkilön työkyvyn säilyttäminen tai palauttaminen. Kunta järjestää pitkään työttömänä olleille työmarkkinatukea ja toimeentulotukea saaville henkilöille kuntouttavaa työtoimintaa työllistymisen edistämiseksi.

Työelämän muutoksiin vastaamiseksi ammattitaitoa on pidettävä yllä ja tarvittaessa on varauduttava sen muokkaamiseksi uusiin tehtäviin sopivaksi. Työssä oleville maksettavan aikuiskoulutustuen tavoitteena on edistää työssä olevien työelämän tarpeista lähtevää osaamista ja elinikäistä oppimista, jolla samalla ennaltaehkäistään työttömyyttä.

Ikääntyvän työvoiman työssä pysymistä edistetään nostamalla lisäpäiväoikeuden ikäraja 60 vuoteen vuonna 1955 tai sen jälkeen syntyneillä.

Vuorottelukorvausta maksetaan työntekijälle, joka siirtyy vuorotteluvapaalle työnantajan palkatessa työttömän henkilön vastaavaksi ajaksi.

Toiminnan laajuus 2009—2012
  2009 2010 2011 2012
  toteutunut toteutunut arvio arvio
         
Työttömyysaste (%) 8,2 8,4 7,6 7,2
         
Kuntouttava työtoiminta        
Toimintaan osallistuvat henkilöt keskimäärin vuodessa 11 422 11 800 15 000 19 000
Toimintapäiviä keskimäärin vuodessa/osallistuja 110 105 110 120
         
Ansiopäiväraha1)        
Saajia keskimäärin kuukaudessa 149 600 149 200 133 500 126 200
Korvauspäiviä yht. milj. kpl 35,6 36,8 35,7 34,6
— työttömyysajalta 32,3 32,1 30,5 29,6
— työllistymistä edistävien palvelujen ajalta yht. 3,3 4,6 5,2 4,9
Keskimääräinen päiväraha, €/pv 56,5 60,5 61,6 66,4
         
Peruspäiväraha1)        
Saajia keskimäärin kuukaudessa 27 900 39 300 30 000 24 000
Korvauspäiviä yht. milj. kpl 7,1 7,8 7,2 6,8
— työttömyysajalta 6,5 6,7 6,0 5,7
— työllistymistä edistävien palvelujen ajalta 0,6 1,1 1,2 1,1
Keskimääräinen päiväraha, €/pv 26,3 27,9 28,3 33,85
         
Työmarkkinatuki1)        
Saajia keskimäärin kuukaudessa 112 200 119 400 119 000 113 000
Korvauspäiviä yht. milj. kpl 28,9 31,1 29,0 27,8
— työttömyysajalta 21,8 22,6 20,8 19,7
— työllistymistä edistävien palvelujen ajalta 7,1 8,5 8,3 8,1
Keskimääräinen työmarkkinatuki, €/pv 26,3 27,3 28,7 34,45
         
Aikuiskoulutustuki        
Saajia keskimäärin kuukaudessa 2 560 3 190 3 930 3 930
Keskimäärin maksettu etuus (€/kk) 934 1 113 1 295 1 400
         
Vuorottelukorvaus        
Saajia keskimäärin kuukaudessa 6 700 6 600 6 600 6 600
Korvauspäiviä ansioturvassa, milj. kpl 1,8 1,7 1,7 1,7
Korvauspäiviä perusturvassa, milj. kpl 0,02 0,02 0,02 0,02
Keskimääräinen korvaus ansioturvassa (€/pv) 46,8 49,5 50,2 44,0
Keskimääräinen korvaus perusturvassa (€/pv) 18,6 18,9 19,0 18,2

1) Vuoden 2010 alusta työttömyysturvassa (ansiopäiväraha, peruspäiväraha ja työmarkkinatuki) hakijalle on maksettu työllistymistä edistävien palvelujen ajalta sitä työttömyysetuutta, johon hakija työttömänä ollessaan olisi oikeutettu. Vuonna 2009 maksetut koulutustuki- ja koulutuspäivärahat on yhdistetty työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksetuiksi päiviksi. Samoin aiemmat työttömien koulutusetuudet on otettu huomioon saajien määrissä ja keskimääräisissä etuuksissa.

31. Valtion korvaus kunnille kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 23 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain (189/2001) mukaisen valtion korvauksen maksamiseen kunnille kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä.

Määräraha budjetoidaan suoriteperusteisena.

Selvitysosa:Kunnalle maksettava korvaus on 10,09 euroa toimintapäivää ja toimintaan osallistujaa kohti. Toiminnan piirissä ovat pitkään työttömänä olleet työmarkkinatukea tai toimeentulotukea saavat henkilöt, joille kunta järjestää työllistymisen edistämiseksi kuntouttavaa työtoimintaa. Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvia arvioidaan olevan vuonna 2012 noin 19 000 henkilöä ja toimintapäiviä arvioidaan olevan keskimäärin 120 osallistujaa kohti. Valtion korvausta maksetaan jokaisesta kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvasta niiltä päiviltä, joina henkilö osallistuu kuntouttavaan työtoimintaan, kuitenkin enintään viideltä päiviltä viikossa.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 3 274 000 euroa tarvearvion muutoksen johdosta.


2012 talousarvio 23 000 000
2011 talousarvio 19 726 000
2010 tilinpäätös 11 079 953

50. Valtionosuus ansiopäivärahasta (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 818 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) työttömyysturvalain (1290/2002) mukaisen ansiopäivärahan rahoittamiseen siten kuin työttömyysetuuksien rahoittamisesta annetussa laissa (555/1998) ja työttömyyskassalaissa (603/1984) on säädetty valtion osuudesta

2) julkisesta työvoimapalvelusta annetussa laissa (1295/2002) tarkoitettujen lakisääteisten ylläpitokorvausten rahoittamiseen työttömyysturvalain mukaisesti

3) työttömyyskassojen hallintokuluosuuden maksamiseen työttömyyskassalain (603/1984) mukaisesti.

Selvitysosa:Ansiopäivärahaa maksetaan sekä työttömyyden että työllistymistä edistävien palvelujen ajalta. Ansiopäivärahan rahoittavat Työttömyysvakuutusrahasto, työttömyyskassat ja valtio. Palkansaajien päivärahoista työttömyyskassojen osuus on pääsääntöisesti 5,5 %, kuitenkin siten, että ansioturvan korotusosat ja muutosturvalisät Työttömyysvakuutusrahasto rahoittaa kokonaan. Valtio rahoittaa peruspäivärahaa vastaavan osuuden ja rahasto loppuosan. Valtio ei osallistu lomautusajalta eikä ns. lisäpäiviltä maksettavien päivärahojen eikä myöskään lapsikorotusten rahoitukseen. Yrittäjien päivärahoista valtio rahoittaa peruspäivärahaa vastaavan osuuden ja lapsikorotukset, yrittäjäkassat rahoittavat loppuosan. Valtio rahoittaa työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavat ylläpitokorvaukset.

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi työttömyysturvalain 6 luvun 1 §:n ja aikuiskoulutustuesta annetun lain 12 §:n muuttamisesta siten, että peruspäivärahan tasoa korotetaan 100 euroa kuussa 1.1.2012 lukien. Uudistus lisää valtion menoja siltä osin kuin etuudet ja niistä maksettava valtion osuus on sidottu peruspäivärahan määrään. Korotus lisää valtionosuutta ansiopäivärahasta 89 000 000 euroa vuonna 2012. Uudistus koskee momentteja 33.20.50, 51, 52, 55, 56 ja 33.60.35.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Valtionosuus maksetuista päivärahoista  
— työttömyysajalta 618 435 000
— työllistymistä edeltävien palvelujen ajalta 145 065 000
Ylläpitokorvaukset 48 000 000
Valtionosuus hallintokuluihin 7 000 000
Yhteensä 818 500 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Peruspäivärahan korottaminen 100 eurolla 1.1.2012 lukien 89 000
Lisäpäiväoikeuden ikärajan nostaminen (1955 syntyneet) -7 500
Määrärahan tarvearvion muutos -31 100
Yhteensä 50 400


2012 talousarvio 818 500 000
2011 talousarvio 768 100 000
2010 tilinpäätös 810 766 505

51. Valtionosuus peruspäivärahasta (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 144 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää työttömyysturvalain (1290/2002) mukaisen peruspäivärahan, siihen liittyvän lapsikorotuksen ja työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavien korotusosien ja julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain (1295/2002) mukaisten lakisääteisten ylläpitokorvausten rahoittamiseen siten kuin työttömyysturvalaissa on säädetty valtion osuudesta.

Selvitysosa:Peruspäivärahaa maksetaan sekä työttömyyden että työllistymistä edistävien palvelujen ajalta. Peruspäiväraha, siihen liittyvä lapsikorotus, palvelujen ajalta maksettavat korotusosat ja muutosturvalisät rahoitetaan valtion varoista ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun tuotosta. Valtio rahoittaa työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavat ylläpitokorvaukset. Työttömyysvakuutusrahasto rahoittaa työttömyysajalta maksetut korotusosat.

Työttömyysvakuutusmaksu, joka peritään työttömyyskassoihin kuulumattomilta henkilöiltä tilitetään Kansaneläkelaitokselle. Tämä alentaa määrärahan tarvetta 66 000 000 eurolla.

Viitaten momentin 33.20.50 selvitysosaan peruspäivärahan määrää korotetaan 100 eurolla kuukaudessa 1.1.2012 lukien. Uudistus lisää valtionosuutta peruspäivärahasta 24 000 000 euroa vuonna 2012.

Määrärahan arvioitu käyttöja siihen vaikuttavat tekijät
   
Valtionosuus maksetuista päivärahoista  
— työttömyysajalta 166 000 000
— työllistymistä edeltävien palvelujen ajalta 34 000 000
Ylläpitokorvaukset 10 000 000
Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun osuus -66 000 000
Yhteensä 144 000 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Peruspäivärahan korottaminen 100 eurolla 1.1.2012 lukien 24 000
Tilitettävän työttömyysvakuutusmaksutuoton muutos -3 000
Määrärahan tarvearvion muutos -31 400
Yhteensä -10 400


2012 talousarvio 144 000 000
2011 talousarvio 154 400 000
2010 tilinpäätös 150 405 000

52. Valtionosuus työmarkkinatuesta (arviomääräraha)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 949 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) työttömyysturvalain (1290/2002) sekä kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) perusteella maksettavan työmarkkinatuen, siihen liittyvän lapsikorotuksen ja työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavien korotusosien maksamiseen siten kuin työttömyysturvalaissa on säädetty valtion osuudesta

2) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain (1295/2002) mukaisten lakisääteisten ylläpitokorvausten rahoittamiseen työttömyysturvalain mukaisesti

3) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain (1295/2002) perusteella työnantajalle maksettavan palkkatuen perustukiosuuden maksamiseen niiden työmarkkinatukeen oikeutettujen osalta, jotka ovat vaikeasti työllistyviä tai jotka ovat työttömyyden perusteella saaneet työmarkkinatukea vähintään 130 päivältä ja täyttävät lain 7 luvun 12 a §:n edellytykset, tai jotka ovat alle 25-vuotiaita ja saaneet työmarkkinatukea työttömyyden perusteella yhdenjaksoisesti vähintään 65 päivältä

4) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain perusteella työmarkkinatukeen oikeutetulle myönnetyn starttirahan perustukea vastaavan osuuden maksamiseen.

Selvitysosa:Kunnat ja valtio rahoittavat puoliksi työttömyyden perusteella vähintään 500 päivää työmarkkinatukea saaneiden henkilöiden työttömyysaikaisen työmarkkinatuen. Tämän arvioidaan vähentävän määrärahan tarvetta 148 000 000 eurolla. Muun työmarkkinatuen valtio rahoittaa kokonaan. Lisäksi valtio huolehtii Kansaneläkelaitoksen maksuvalmiudesta työmarkkinatuen osalta (maksuvalmiussuoritus).

Palkkatuen ja starttirahan perustuen budjetointiperuste on muutettu suoriteperusteisesta maksuperusteiseksi, mikä soveltuu parhaiten toteuman mukaiseen maksatukseen.

Viitaten momentin 33.20.50 selvitysosaan työmarkkinatuen määrää korotetaan 100 eurolla kuukaudessa 1.1.2012 lukien. Uudistus lisää valtion osuutta työmarkkinatuesta 90 000 000 euroa vuonna 2012.

Määrärahan arvioitu käyttöja siihen vaikuttavat tekijät
   
Työmarkkinatuet  
— työttömyysajalta 577 200 000
— kuntien rahoitusosuus -170 000 000
— työllistymistä edistävien palvelujen ajalta 261 100 000
— ylläpitokorvaukset 57 000 000
Kotoutumistuet  
— työttömyysajalta 30 240 000
— työllistymistä edistävien palvelujen ajalta 75 460 000
— ylläpitokorvaukset 20 000 000
ELY-keskusten maksama palkkatuen ja starttirahan perustuki 98 000 000
Yhteensä 949 000 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Työmarkkinatuen korottaminen 100 eurolla 1.1.2012 lukien 90 000
Kuntien rahoitusosuuden muutos -17 000
Maksuvalmiussuorituksen muutos 1 153
Määrärahan tarvearvion muutos -36 553
Yhteensä 37 600


2012 talousarvio 949 000 000
2011 talousarvio 911 400 000
2010 tilinpäätös 807 686 800

55. Valtionosuus aikuiskoulutustuesta (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 33 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää aikuiskoulutustuesta annetun lain (1276/2000) mukaisen valtionosuuden maksamiseen.

Selvitysosa:Palkansaajan aikuiskoulutustuki muodostuu peruspäivärahan suuruisesta perusosasta ja ansio-osasta. Yrittäjän aikuiskoulutustuki maksetaan perusosan suuruisena. Valtio rahoittaa peruspäivärahaa vastaavan osuuden. Jos aikuiskoulutustuki maksetaan soviteltuna, valtio rahoittaa määrän, joka vastaa perusosan suhteellista osuutta täydestä aikuiskoulutustuesta. Työttömyysvakuutusrahasto rahoittaa ansio-osan sekä Koulutusrahaston hallintokustannukset.

Viitaten momentin 33.20.50 selvitysosaan peruspäivärahan korottaminen 100 eurolla kuukaudessa vaikuttaa lisäävästi valtion osuuteen aikuiskoulutustuesta. Uudistus lisää valtionosuutta aikuiskoulutustuesta 5 000 000 euroa vuonna 2012.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Peruspäivärahan korottamisen vaikutus valtionosuuteen 5 000
Määrärahan tarvearvion muutos 3 500
Yhteensä 8 500


2012 talousarvio 33 000 000
2011 III lisätalousarvio 2 500 000
2011 talousarvio 24 500 000
2010 tilinpäätös 21 200 000

56. Valtionosuus vuorottelukorvauksesta(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 34 200 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää vuorotteluvapaalain (1305/2002) mukaisen vuorottelukorvauksen valtion osuuden maksamiseen siten, kuin työttömyysetuuksien rahoituksesta annetussa laissa (555/1998) ja työttömyysturvalaissa (1290/2002) säädetään valtionosuudesta.

Selvitysosa:Vuorottelukorvausmenot rahoitetaan samoin kuin vastaavat työttömyysetuudet. Valtionosuus kassan jäsenille maksettavista korvauksista vastaa peruspäivärahan osuutta täydestä ansiopäivärahasta. Kassaan kuulumattomien henkilöiden vuorottelukorvaukset valtio rahoittaa kokonaan.

Viitaten momentin 33.20.50 selvitysosaan peruspäivärahan korottaminen 100 eurolla kuukaudessa vaikuttaa lisäävästi valtion vuorottelukorvauksesta. Uudistus lisää valtionosuutta vuorottelukorvauksesta 5 000 000 euroa vuonna 2012.

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen vuorotteluvapaalain 15 §:n muuttamisesta siten, että vuorottelukorvauksen tasoa lasketaan. Uudistus vähentää valtion menoja 6 000 000 euroa vuositasolla.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Peruspäivärahan korottamisen vaikutus valtionosuuteen 5 000
Korvaustason laskeminen -6 000
Määrärahan tarvearvion muutos -4 700
Yhteensä -5 700


2012 talousarvio 34 200 000
2011 talousarvio 39 900 000
2010 tilinpäätös 35 510 804