Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       30. Aikuiskoulutus
       70. Opintotuki
       80. Taide ja kulttuuri
       90. Liikuntatoimi
       91. Nuorisotyö

Talousarvioesitys 2011

20. Ammatillinen koulutusPDF-versio

Selvitysosa:

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Ammatillisen koulutuksen päämääränä on vahvistaa työelämän ja yhteiskunnan hyvinvointia ja kilpailukykyä kansainvälistyvässä toimintaympäristössä parantamalla väestön ammatillista osaamista sekä tukemalla työelämälähtöistä innovaatiotoimintaa. Keskisiä tavoitteita ovat koulutuksen laadun, työelämävastaavuuden ja vaikuttavuuden parantaminen sekä ammatillisen osaamisen ja ammattitaidon arvostuksen lisääminen. Osaavan työvoiman saatavuuden varmistaminen edellyttää nuorten koulutukseen pääsyn ja joustavien koulutusväylien turvaamista ja aikuisväestön koulutusmahdollisuuksien lisäämistä.

Tavoitteeksi asetetaan, että perusopetuksen vuonna 2011 päättävistä 42,5 % sijoittuu samana vuonna ammatilliseen perustutkintoon johtavaan koulutukseen ja 3 % ammatillisen koulutuksen yhteydessä järjestettäviin valmistaviin koulutuksiin1).

Tavoitteeksi asetetaan, että vuonna 2010 ammatillisen perustutkinnon opetussuunnitelmaperusteisessa koulutuksessa suorittavista 66,5 % työllistyy ja 9,5 % siirtyy jatko-opintoihin ja vastaavasti näyttötutkintona perustutkinnon suorittavista 69 % työllistyy ja 3 % siirtyy jatko-opintoihin vuoden 2011 loppuun mennessä.

Ammattiopistostrategialla pyritään riittävän vahvan rakenteellisen, toiminnallisen ja taloudellisen perustan muodostamiseen työelämän ja yksilöiden tarpeisiin vastaavan ammatillisen koulutuksen järjestämiselle alueilla ja eri alojen koulutuksessa sekä koulutuksen vaikuttavuuden ja tehokkuuden lisäämiseen. Strategian keskeisinä tavoitteina ovat koulutuksen työelämävastaavuuden ja asiakaslähtöisyyden parantaminen sekä työelämän osaamistarpeisiin vastaavan koulutuksen saavutettavuuden turvaaminen maan eri osissa. Ammatillisen koulutuksen järjestäjät muodostavat alueellisia tai muutoin vahvoja ammattiopistoja, joiden toiminta kattaa kaikki ammatillisen koulutuksen palvelut, kehittämistoiminnot ja opetusyksiköt. Pitkälle erikoistuneiden koulutuksen järjestäjien toiminta turvataan.

Työelämään muuttuviin osaamistarpeisiin vastaavaa ammatillista tutkintojärjestelmää kehitetään edelleen vahvistamalla tutkintojen työelämävastaavuutta ja osaamisperusteisuutta. Tuetaan uuden tutkintorakenteen käyttöönottoa tavoitteena yksilöllisten koulutuspolkujen rakentaminen.

Tuloksellisuuden perusteella määräytyvän rahoituksen osuus laajenee kolmeen prosenttiin yksikköhintojen laskennassa käytettävien kokonaiskustannusten määrästä. Uudistetuilla tuloksellisuusmittareilla voidaan aikaisempaa paremmin selvittää, kuinka paljon koulutuksen järjestäjä kykenee lisäämään opiskelijoiden valmiuksia työllistyä tai siirtyä jatko-opintoihin.

Toiminnan tuloksellisuus

Ammatillisen koulutusjärjestelmän tehokkuuden ja tuottavuuden parantaminen on välttämätöntä. Koulutuksen tuottamaan osaamiseen kohdistuvat vaatimukset kasvavat samanaikaisesti kun uusien opiskelijoiden yksilölliset erot ovat yhä suurempia. Tämä lisää joustavien, opiskelijan tarpeista lähtevien opintopolkujen ja monimuotoisten tukitoimenpiteiden tarvetta.

Tavoitteeksi asetetaan, että ammatillisen peruskoulutuksen keskeyttämisaste laskee 7,5 prosenttiin vuonna 2011, kun se oli 9 % vuonna 20082). Läpäisyastetta pyritään nostamaan 62,5 prosenttiin vuonna 2011, kun se oli alle 58,5 % vuonna 20073).

Koulutukseen hakeutumista ja valintaa tehostetaan laajentamalla ammatillisen ja lukiokoulutuksen sähköinen haku- ja koulutustietojärjestelmä asteittain koskemaan myös yhteishaun ulkopuolista koulutusta. Toiminnan säätely- ja ohjausprosesseja tehostetaan ja selkeytetään kehittämällä sähköistä asiointia ja tietopohjaa.

Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeissa kehitetään uusia työpaikkojen ja opiskelijoiden yksilöllisistä tarpeista lähteviä työpaikalla tapahtuvan oppimisen toimintamalleja. Lisäksi kehitetään kannusteita ja tukimuotoja työnantajien laajemmalle osallistumiselle työpaikalla tapahtuvan oppimisen järjestämiseen.

Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden parantamiseen pyritään palkitsemalla koulutuksen järjestäjiä keskeyttämisen vähenemisestä ja läpäisyn paranemisesta osana laskennallista rahoitusjärjestelmää. Uudistetuilla tuloksellisuusmittareilla voidaan aikaisempaa paremmin selvittää, kuinka paljon koulutuksen järjestäjä kykenee omilla toimillaan vähentämään opintojen viivästymistä tai keskeyttämistä.

Toiminnan laajuus

Ammatillisen peruskoulutuksen tarjonta mitoitetaan siten, että koko perusopetuksen päättävälle ikäluokalle voidaan tarjota mahdollisuus lukio- tai ammatillisiin opintoihin. Tämän lisäksi otetaan huomioon lukiosta ammatilliseen koulutukseen siirtyvät, ilman ammatillista koulutusta jääneet nuoret sekä työelämästä tai muutoin koulutusjärjestelmän ulkopuolelta tulevat erityisesti ilman ammatillista koulutusta olevat aikuiset.

Ammatillisen peruskoulutuksen uusien opiskelijoiden ja suoritettujen tutkintojen sekä opiskelijamäärien ja koulutuksen järjestäjien lukumäärien arvioidaan kehittyvän seuraavasti:

Oppilaitosmuotoisen ammatilliseen perustutkintoon johtavan/valmistavan koulutuksen uudet opiskelijat ja tutkinnot1)
  2006
toteutuma
2007
toteutuma
2008
toteutuma
2009
arvio
2010
arvio
2011
arvio
             
Peruskoulutus yhteensä            
— uudet opiskelijat 55 235 55 434 56 040 60 000 60 000 60 000
— suoritetut tutkinnot 33 981 35 399 35 067 36 000 37 500 39 000
1. Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus            
— uudet opiskelijat 48 118 47 611 47 774 50 500 50 000 49 500
— suoritetut tutkinnot 30 225 31 180 31 420 32 000 33 000 34 000
2. Näyttötutkintona suoritettavaan perustutkintoon valmistava koulutus            
— uudet opiskelijat 7 117 7 823 8 266 9 500 10 000 10 500
— suoritetut tutkinnot 3 756 4 219 3 647 4 000 4 500 5 000

1) Lähde: Tilastokeskus. Vain opetushallinnon alainen koulutus. Oppisopimuskoulutuksen tavoitteenasettelu esitetään luvussa 29.30.

Oppilaitosmuotoisen ammatillisen peruskoulutuksen keskimääräiset vuosiopiskelijamäärät1)
  2006
toteutuma
2007
toteutuma
2008
toteutuma
2009
toteutuma
2010
arvio
2011
arvio
             
Peruskoulutus yhteensä 135 405 137 122 138 843 143 926 147 650 148 230
— josta erityisopetus 16 201 17 030 18 103 19 728 20 500 20 500
1. Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus 122 311 123 832 124 824 128 462 130 300 130 200
1.1. Perustutkintoon johtava koulutus 118 141 119 015 119 548 122 405 123 300 123 200
1.2. Peruskoulutukseen valmistavat koulutukset yhteensä2) 4 170 4 817 5 276 6 057 7 000 7 000
— josta ammattistartti (kokeilu alkoi 1.8.2006 ja koulutus vakinaistui 1.8.2010) 250 702 969 1 227 2 000 2 000
2. Näyttötutkintona suoritettavaan perustutkintoon valmistava koulutus 13 094 13 290 14 019 15 464 17 350 18 030

1) Lähde: valtionosuusjärjestelmä (keskimääräinen vuosiopiskelijamäärä on kevään ja syksyn tilastointipäivien aritmeettinen keskiarvo). Oppisopimuskoulutuksen tavoitteenasettelu esitetään luvussa 29.30.

2) Sisältää vammaisten valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen, maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan koulutuksen, talouskouluopetuksen sekä ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavan ja valmistavan koulutuksen (ammattistartin).

Oppilaitosmuotoisen peruskoulutuksen järjestäjien lukumäärät vuoden alussa ja keskimääräiset vuosiopiskelijamäärät1)
  2006
toteutuma
2007
toteutuma
2008
toteutuma
2009
toteutuma
2010
arvio
2011
arvio
             
Kaikki järjestäjät yhteensä 175 169 167 154 144 142
— opiskelijamäärä 135 405 137 122 138 844 143 927 147 650 148 230
Kuntajärjestäjät 26 23 22 18 15 14
— opiskelijamäärä 27 111 26 739 26 566 28 388 24 210 23 410
Kuntayhtymäjärjestäjät 57 55 54 46 39 39
— opiskelijamäärä 89 412 91 887 93 529 92 998 93 050 92 530
Yksityiset järjestäjät2) 91 90 90 89 89 88
— opiskelijamäärä 17 879 17 495 17 742 22 416 30 250 32 150
Valtio koulutuksen järjestäjänä 1 1 1 1 1 1
— opiskelijamäärä 1 003 1 001 1 007 124 140 140

1) Lähde: valtionosuusjärjestelmä. Oppisopimuskoulutuksen tavoitteenasettelu esitetään luvussa 29.30. Järjestämislupasäätelyssä ja tilastoinnissa käytetään vuosiopiskelijamääränä kevään ja syksyn tilastointipäivien aritmeettista keskiarvoa. Rahoituksessa ja talousarvion momenttikohtaisessa laskennassa käytetään painotettua (7/5) keskiarvoa (vuonna 2010 ilman valtion opiskelijoita arviolta 147 012 opiskelijaa, joista 116 912 kunta- ja kuntayhtymäjärjestäjien ja 30 100 yksityisten järjestäjien koulutuksessa ja vuonna 2011 arviolta 147 506 opiskelijaa, joista 115 877 kunta- ja kuntayhtymäjärjestäjien ja 31 629 yksityisten järjestäjien koulutuksessa).

2) Sisältää Ilmailulaitos Finavian järjestämän koulutuksen.

Ammatillisen koulutuksen kokonaisuuden jäsentyminen eri osa-alueisiin ilmenee seuraavasta taulukosta. Ammatillista koulutusta rahoitetaan tämän luvun lisäksi myös luvun 29.30 momenteilta, minkä vuoksi taulukossa mainitaan asianomaisessa yhteydessä se talousarvion luku, johon osa-alueen määräraha sisältyy.

Ammatillinen koulutus
Peruskoulutus Lisäkoulutus
Oppilaitosmuotoinen
koulutus
Oppisopimuskoulutus Oppilaitosmuotoinen
koulutus
Oppisopimuskoulutus
               
Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus1) Näyttötutkintoon valmistava koulutus Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus Näyttötutkintoon valmistava koulutus Tutkintotavoitteinen koulutus Tutkintoon johtamaton koulutus Tutkintotavoitteinen koulutus Tutkintoon johtamaton koulutus
29.20 29.20 29.30 29.30 29.30 29.30 29.30 29.30

1) Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus jakaantuu perustutkintoon johtavaan koulutukseen ja valmistaviin koulutuksiin. Valmistavia koulutuksia ovat vammaisten valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus, maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus, talouskouluopetus sekä ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus (ammattistartti).

01. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 290 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös Saamelaisalueen koulutuskeskuksen ja Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen kansainvälistämiseen, oppimisympäristöjen kehittämiseen ja tietoverkkojen rakentamiseen sekä tieto- ja viestintätekniikan käyttöön opetuksessa ja opiskelussa, maahanmuuttajien tukiopetukseen, ammatilliseen lisäkoulutukseen sekä työnantajille maksettaviin koulutuskorvauksiin.

Selvitysosa:Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus tuottaa merenkulkuelinkeinon ja vesillä liikkuvien kansalaisten turvallisuustasoa parantavaa ja ylläpitävää sekä ympäristöonnettomuuksia ehkäisevää turvallisuuskoulutusta. Tavoitteena on, että vuonna 2011 Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus kouluttaa 4 000 henkilöä. Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen Upinniemen palokoulutuskeskus antaa palokoulutusta, joka on edellytyksenä merenkulkijoilta vaadittavien pätevyyksien saamiseksi ja ylläpitämiseksi. Vuosittain koulutukseen otetaan yli 1 300 henkilöä.

Saamelaisalueen koulutuskeskuksen tehtävänä on antaa koulutusta lähinnä saamelaisalueen tarpeita varten, säilyttää ja kehittää saamelaiskulttuuria sekä poro- ja muita luontaiselinkeinoja sekä edistää saamenkielen oppimateriaalin tuottamista. Koulutuskeskuksen erityistehtävänä on palvella Euroopan unionin ainutta alkuperäiskansaa. Vuonna 2011 koulutuskeskuksen ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärä on noin 140 ja ammatillisessa lisäkoulutuksessa toteutetaan noin 3 500 opiskelijatyöpäivää. Saamen kielen ja kulttuurin koulutuksessa toteutetaan noin 1 300 opiskelijaviikkoa.

Henkilötyövuodet
  2008
toteutuma
2009
toteutuma
2010
arvio
2011
tavoite
         
Saamelaisalueen koulutuskeskus 59 59 71 70
Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus 26 25 27 27
Yhteensä 85 84 98 97

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 9 223 9 800 9 790
Bruttotulot 1 414 1 500 1 500
Nettomenot 7 809 8 300 8 290
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 860    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 476    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 42
Kertaluonteisen poiston palautus (siirtymäkausien päättäminen, kelamaksu) 43
Vpj-siirtymäkausien päättäminen (kertaluonteinen) -32
Saamelaisalueen koulutuskeskuksen vuokrakustannusten kasvu 30
Uudelleenkohdentaminen -147
Tuottavuustoimet (-0,6 htv) -26
Tasokorotus 80
Yhteensä -10


2011 talousarvio 8 290 000
2010 III lisätalousarvio 29 000
2010 talousarvio 8 300 000
2009 tilinpäätös 8 425 000

20. Työpaikalla tapahtuva oppiminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 3 026 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää työssäoppimisen ja muun työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja osaamisen osoittamisen rahoittamisesta sekä koulutuksen kehittämisestä aiheutuvien menojen ja avustusten maksamiseen.


2011 talousarvio 3 026 000
2010 talousarvio 3 026 000
2009 tilinpäätös 3 026 000

21. Ammatillisen koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 1 364 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ammatillisen koulutuksen kokeilu-, tutkimus-, kehittämis- ja arviointihankkeista aiheutuvien suunnittelu-, käynnistämis- ja toimintamenojen sekä avustusten maksamiseen

2) EU:n hyväksymien muiden kuin rakennerahastoista rahoitettavien tutkimus- ja koulutushankkeiden maksamiseen

3) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.


2011 talousarvio 1 364 000
2010 talousarvio 1 364 000
2009 tilinpäätös 1 434 000

30. Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 682 496 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten sekä muiden avustusten maksamiseen

2) enintään 6 072 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 44 §:ssä tarkoitettuihin avustuksiin sekä avustuksina ammatillisen koulutuksen yhteisiin tehtäviin ja laatupalkintoihin ja Örebron kuulovammaisten oppilaitoksen suomalaisten ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kustannusten kattamiseen

3) enintään 1 000 000 euroa avustuksina laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeisiin

4) enintään 851 000 euroa avustuksina erityisoppilaitosten palvelu- ja kehittämiskeskustoiminnan vahvistamiseen

5) enintään 961 000 euroa avustuksina oppimisympäristöjen kehittämiseen ja monipuolistamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Laskennalliset kustannukset (opiskelijat * omistajatyypin mukainen yksikköhinta) 1 598 179 000
— kunnallinen ammatillinen koulutus (115 877 * 9 964,42 €) 1 154 642 000
— yksityinen ammatillinen koulutus (31 629 * 14 023,32 €, sis. alv.) 443 537 000
Kuntien rahoitusosuus -929 567 000
Arvonlisäverojen takaisin maksamisesta aiheutuvien kulujen kompensointi 5 000 000
Rahoituslain mukaiset avustukset, yhteiset tehtävät, laatupalkinnot sekä Örebron kuulovammaisten oppilaitos (enintään) 6 072 000
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeet (enintään) 1 000 000
Erityisoppilaitosten palvelu- ja kehittämiskeskustoiminta (enintään) 851 000
Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen (enintään) 961 000
Yhteensä 682 496 000

Valtionosuuden määräytymisperusteena käytetty ammatillisen peruskoulutuksen keskimääräinen yksikköhinta on 10 634,65 euroa opiskelijaa kohden.

Valtionosuuden mitoituksessa huomioon otettu kuntien rahoitusosuus sisältää kuntien osuutena valtion ammatillisissa oppilaitoksissa annettavan koulutuksen kustannuksiin 865 000 euroa.

Ammatillisen koulutuksen opiskelijämäärän lisäämiseen nuorten koulutukseen pääsyn turvaamiseksi, nuorisotyöttömyyden alentamiseksi ja nuorten syrjäytymiskehityksen ehkäisemiseksi on kohdennettu 2 milj. euroa ammattistartin tehostamiseen ja laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeisiin varattua rahoitusta.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (1,7 %) 11 221
Opiskelijamäärän muutos (josta 2 000 000 euroa momentin määrärahoja uudelleen kohdentamalla) 14 100
Avustuksen vähennys (uudelleen kohdentaminen) -2 000
Arvonlisäverokompensaation suuruuden tarkentuminen 2 000
Opiskelijarakenteessa tapahtuneet muutokset ja laskennan määräytymisperusteiden tarkentuminen 3 502
Yhteensä 28 823


2011 talousarvio 682 496 000
2010 III lisätalousarvio 7 700 000
2010 I lisätalousarvio 4 400 000
2010 talousarvio 653 673 000
2009 tilinpäätös 623 576 788