Talousarvioesitys 2011
20. Ammatillinen koulutus
Selvitysosa:
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Ammatillisen koulutuksen päämääränä on vahvistaa työelämän ja yhteiskunnan hyvinvointia ja kilpailukykyä kansainvälistyvässä toimintaympäristössä parantamalla väestön ammatillista osaamista sekä tukemalla työelämälähtöistä innovaatiotoimintaa. Keskisiä tavoitteita ovat koulutuksen laadun, työelämävastaavuuden ja vaikuttavuuden parantaminen sekä ammatillisen osaamisen ja ammattitaidon arvostuksen lisääminen. Osaavan työvoiman saatavuuden varmistaminen edellyttää nuorten koulutukseen pääsyn ja joustavien koulutusväylien turvaamista ja aikuisväestön koulutusmahdollisuuksien lisäämistä.
Tavoitteeksi asetetaan, että perusopetuksen vuonna 2011 päättävistä 42,5 % sijoittuu samana vuonna ammatilliseen perustutkintoon johtavaan koulutukseen ja 3 % ammatillisen koulutuksen yhteydessä järjestettäviin valmistaviin koulutuksiin1).
Tavoitteeksi asetetaan, että vuonna 2010 ammatillisen perustutkinnon opetussuunnitelmaperusteisessa koulutuksessa suorittavista 66,5 % työllistyy ja 9,5 % siirtyy jatko-opintoihin ja vastaavasti näyttötutkintona perustutkinnon suorittavista 69 % työllistyy ja 3 % siirtyy jatko-opintoihin vuoden 2011 loppuun mennessä.
Ammattiopistostrategialla pyritään riittävän vahvan rakenteellisen, toiminnallisen ja taloudellisen perustan muodostamiseen työelämän ja yksilöiden tarpeisiin vastaavan ammatillisen koulutuksen järjestämiselle alueilla ja eri alojen koulutuksessa sekä koulutuksen vaikuttavuuden ja tehokkuuden lisäämiseen. Strategian keskeisinä tavoitteina ovat koulutuksen työelämävastaavuuden ja asiakaslähtöisyyden parantaminen sekä työelämän osaamistarpeisiin vastaavan koulutuksen saavutettavuuden turvaaminen maan eri osissa. Ammatillisen koulutuksen järjestäjät muodostavat alueellisia tai muutoin vahvoja ammattiopistoja, joiden toiminta kattaa kaikki ammatillisen koulutuksen palvelut, kehittämistoiminnot ja opetusyksiköt. Pitkälle erikoistuneiden koulutuksen järjestäjien toiminta turvataan.
Työelämään muuttuviin osaamistarpeisiin vastaavaa ammatillista tutkintojärjestelmää kehitetään edelleen vahvistamalla tutkintojen työelämävastaavuutta ja osaamisperusteisuutta. Tuetaan uuden tutkintorakenteen käyttöönottoa tavoitteena yksilöllisten koulutuspolkujen rakentaminen.
Tuloksellisuuden perusteella määräytyvän rahoituksen osuus laajenee kolmeen prosenttiin yksikköhintojen laskennassa käytettävien kokonaiskustannusten määrästä. Uudistetuilla tuloksellisuusmittareilla voidaan aikaisempaa paremmin selvittää, kuinka paljon koulutuksen järjestäjä kykenee lisäämään opiskelijoiden valmiuksia työllistyä tai siirtyä jatko-opintoihin.
Toiminnan tuloksellisuus
Ammatillisen koulutusjärjestelmän tehokkuuden ja tuottavuuden parantaminen on välttämätöntä. Koulutuksen tuottamaan osaamiseen kohdistuvat vaatimukset kasvavat samanaikaisesti kun uusien opiskelijoiden yksilölliset erot ovat yhä suurempia. Tämä lisää joustavien, opiskelijan tarpeista lähtevien opintopolkujen ja monimuotoisten tukitoimenpiteiden tarvetta.
Tavoitteeksi asetetaan, että ammatillisen peruskoulutuksen keskeyttämisaste laskee 7,5 prosenttiin vuonna 2011, kun se oli 9 % vuonna 20082). Läpäisyastetta pyritään nostamaan 62,5 prosenttiin vuonna 2011, kun se oli alle 58,5 % vuonna 20073).
Koulutukseen hakeutumista ja valintaa tehostetaan laajentamalla ammatillisen ja lukiokoulutuksen sähköinen haku- ja koulutustietojärjestelmä asteittain koskemaan myös yhteishaun ulkopuolista koulutusta. Toiminnan säätely- ja ohjausprosesseja tehostetaan ja selkeytetään kehittämällä sähköistä asiointia ja tietopohjaa.
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeissa kehitetään uusia työpaikkojen ja opiskelijoiden yksilöllisistä tarpeista lähteviä työpaikalla tapahtuvan oppimisen toimintamalleja. Lisäksi kehitetään kannusteita ja tukimuotoja työnantajien laajemmalle osallistumiselle työpaikalla tapahtuvan oppimisen järjestämiseen.
Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden parantamiseen pyritään palkitsemalla koulutuksen järjestäjiä keskeyttämisen vähenemisestä ja läpäisyn paranemisesta osana laskennallista rahoitusjärjestelmää. Uudistetuilla tuloksellisuusmittareilla voidaan aikaisempaa paremmin selvittää, kuinka paljon koulutuksen järjestäjä kykenee omilla toimillaan vähentämään opintojen viivästymistä tai keskeyttämistä.
Toiminnan laajuus
Ammatillisen peruskoulutuksen tarjonta mitoitetaan siten, että koko perusopetuksen päättävälle ikäluokalle voidaan tarjota mahdollisuus lukio- tai ammatillisiin opintoihin. Tämän lisäksi otetaan huomioon lukiosta ammatilliseen koulutukseen siirtyvät, ilman ammatillista koulutusta jääneet nuoret sekä työelämästä tai muutoin koulutusjärjestelmän ulkopuolelta tulevat erityisesti ilman ammatillista koulutusta olevat aikuiset.
Ammatillisen peruskoulutuksen uusien opiskelijoiden ja suoritettujen tutkintojen sekä opiskelijamäärien ja koulutuksen järjestäjien lukumäärien arvioidaan kehittyvän seuraavasti:
Oppilaitosmuotoisen ammatilliseen perustutkintoon johtavan/valmistavan koulutuksen uudet opiskelijat ja tutkinnot1) | ||||||
2006 toteutuma |
2007 toteutuma |
2008 toteutuma |
2009 arvio |
2010 arvio |
2011 arvio |
|
Peruskoulutus yhteensä | ||||||
— uudet opiskelijat | 55 235 | 55 434 | 56 040 | 60 000 | 60 000 | 60 000 |
— suoritetut tutkinnot | 33 981 | 35 399 | 35 067 | 36 000 | 37 500 | 39 000 |
1. Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus | ||||||
— uudet opiskelijat | 48 118 | 47 611 | 47 774 | 50 500 | 50 000 | 49 500 |
— suoritetut tutkinnot | 30 225 | 31 180 | 31 420 | 32 000 | 33 000 | 34 000 |
2. Näyttötutkintona suoritettavaan perustutkintoon valmistava koulutus | ||||||
— uudet opiskelijat | 7 117 | 7 823 | 8 266 | 9 500 | 10 000 | 10 500 |
— suoritetut tutkinnot | 3 756 | 4 219 | 3 647 | 4 000 | 4 500 | 5 000 |
1) Lähde: Tilastokeskus. Vain opetushallinnon alainen koulutus. Oppisopimuskoulutuksen tavoitteenasettelu esitetään luvussa 29.30.
Oppilaitosmuotoisen ammatillisen peruskoulutuksen keskimääräiset vuosiopiskelijamäärät1) | ||||||
2006 toteutuma |
2007 toteutuma |
2008 toteutuma |
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 arvio |
|
Peruskoulutus yhteensä | 135 405 | 137 122 | 138 843 | 143 926 | 147 650 | 148 230 |
— josta erityisopetus | 16 201 | 17 030 | 18 103 | 19 728 | 20 500 | 20 500 |
1. Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus | 122 311 | 123 832 | 124 824 | 128 462 | 130 300 | 130 200 |
1.1. Perustutkintoon johtava koulutus | 118 141 | 119 015 | 119 548 | 122 405 | 123 300 | 123 200 |
1.2. Peruskoulutukseen valmistavat koulutukset yhteensä2) | 4 170 | 4 817 | 5 276 | 6 057 | 7 000 | 7 000 |
— josta ammattistartti (kokeilu alkoi 1.8.2006 ja koulutus vakinaistui 1.8.2010) | 250 | 702 | 969 | 1 227 | 2 000 | 2 000 |
2. Näyttötutkintona suoritettavaan perustutkintoon valmistava koulutus | 13 094 | 13 290 | 14 019 | 15 464 | 17 350 | 18 030 |
1) Lähde: valtionosuusjärjestelmä (keskimääräinen vuosiopiskelijamäärä on kevään ja syksyn tilastointipäivien aritmeettinen keskiarvo). Oppisopimuskoulutuksen tavoitteenasettelu esitetään luvussa 29.30.
2) Sisältää vammaisten valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen, maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan koulutuksen, talouskouluopetuksen sekä ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavan ja valmistavan koulutuksen (ammattistartin).
Oppilaitosmuotoisen peruskoulutuksen järjestäjien lukumäärät vuoden alussa ja keskimääräiset vuosiopiskelijamäärät1) | ||||||
2006 toteutuma |
2007 toteutuma |
2008 toteutuma |
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 arvio |
|
Kaikki järjestäjät yhteensä | 175 | 169 | 167 | 154 | 144 | 142 |
— opiskelijamäärä | 135 405 | 137 122 | 138 844 | 143 927 | 147 650 | 148 230 |
Kuntajärjestäjät | 26 | 23 | 22 | 18 | 15 | 14 |
— opiskelijamäärä | 27 111 | 26 739 | 26 566 | 28 388 | 24 210 | 23 410 |
Kuntayhtymäjärjestäjät | 57 | 55 | 54 | 46 | 39 | 39 |
— opiskelijamäärä | 89 412 | 91 887 | 93 529 | 92 998 | 93 050 | 92 530 |
Yksityiset järjestäjät2) | 91 | 90 | 90 | 89 | 89 | 88 |
— opiskelijamäärä | 17 879 | 17 495 | 17 742 | 22 416 | 30 250 | 32 150 |
Valtio koulutuksen järjestäjänä | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
— opiskelijamäärä | 1 003 | 1 001 | 1 007 | 124 | 140 | 140 |
1) Lähde: valtionosuusjärjestelmä. Oppisopimuskoulutuksen tavoitteenasettelu esitetään luvussa 29.30. Järjestämislupasäätelyssä ja tilastoinnissa käytetään vuosiopiskelijamääränä kevään ja syksyn tilastointipäivien aritmeettista keskiarvoa. Rahoituksessa ja talousarvion momenttikohtaisessa laskennassa käytetään painotettua (7/5) keskiarvoa (vuonna 2010 ilman valtion opiskelijoita arviolta 147 012 opiskelijaa, joista 116 912 kunta- ja kuntayhtymäjärjestäjien ja 30 100 yksityisten järjestäjien koulutuksessa ja vuonna 2011 arviolta 147 506 opiskelijaa, joista 115 877 kunta- ja kuntayhtymäjärjestäjien ja 31 629 yksityisten järjestäjien koulutuksessa).
2) Sisältää Ilmailulaitos Finavian järjestämän koulutuksen.
Ammatillisen koulutuksen kokonaisuuden jäsentyminen eri osa-alueisiin ilmenee seuraavasta taulukosta. Ammatillista koulutusta rahoitetaan tämän luvun lisäksi myös luvun 29.30 momenteilta, minkä vuoksi taulukossa mainitaan asianomaisessa yhteydessä se talousarvion luku, johon osa-alueen määräraha sisältyy.Ammatillinen koulutus | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Peruskoulutus | Lisäkoulutus | ||||||
Oppilaitosmuotoinen koulutus |
Oppisopimuskoulutus | Oppilaitosmuotoinen koulutus |
Oppisopimuskoulutus | ||||
Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus1) | Näyttötutkintoon valmistava koulutus | Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus | Näyttötutkintoon valmistava koulutus | Tutkintotavoitteinen koulutus | Tutkintoon johtamaton koulutus | Tutkintotavoitteinen koulutus | Tutkintoon johtamaton koulutus |
29.20 | 29.20 | 29.30 | 29.30 | 29.30 | 29.30 | 29.30 | 29.30 |
1) Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus jakaantuu perustutkintoon johtavaan koulutukseen ja valmistaviin koulutuksiin. Valmistavia koulutuksia ovat vammaisten valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus, maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus, talouskouluopetus sekä ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus (ammattistartti).
01. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 290 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös Saamelaisalueen koulutuskeskuksen ja Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen kansainvälistämiseen, oppimisympäristöjen kehittämiseen ja tietoverkkojen rakentamiseen sekä tieto- ja viestintätekniikan käyttöön opetuksessa ja opiskelussa, maahanmuuttajien tukiopetukseen, ammatilliseen lisäkoulutukseen sekä työnantajille maksettaviin koulutuskorvauksiin.
Selvitysosa:Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus tuottaa merenkulkuelinkeinon ja vesillä liikkuvien kansalaisten turvallisuustasoa parantavaa ja ylläpitävää sekä ympäristöonnettomuuksia ehkäisevää turvallisuuskoulutusta. Tavoitteena on, että vuonna 2011 Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus kouluttaa 4 000 henkilöä. Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen Upinniemen palokoulutuskeskus antaa palokoulutusta, joka on edellytyksenä merenkulkijoilta vaadittavien pätevyyksien saamiseksi ja ylläpitämiseksi. Vuosittain koulutukseen otetaan yli 1 300 henkilöä.
Saamelaisalueen koulutuskeskuksen tehtävänä on antaa koulutusta lähinnä saamelaisalueen tarpeita varten, säilyttää ja kehittää saamelaiskulttuuria sekä poro- ja muita luontaiselinkeinoja sekä edistää saamenkielen oppimateriaalin tuottamista. Koulutuskeskuksen erityistehtävänä on palvella Euroopan unionin ainutta alkuperäiskansaa. Vuonna 2011 koulutuskeskuksen ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärä on noin 140 ja ammatillisessa lisäkoulutuksessa toteutetaan noin 3 500 opiskelijatyöpäivää. Saamen kielen ja kulttuurin koulutuksessa toteutetaan noin 1 300 opiskelijaviikkoa.
Henkilötyövuodet | ||||
---|---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|
Saamelaisalueen koulutuskeskus | 59 | 59 | 71 | 70 |
Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus | 26 | 25 | 27 | 27 |
Yhteensä | 85 | 84 | 98 | 97 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Bruttomenot | 9 223 | 9 800 | 9 790 |
Bruttotulot | 1 414 | 1 500 | 1 500 |
Nettomenot | 7 809 | 8 300 | 8 290 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 860 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 476 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 42 |
Kertaluonteisen poiston palautus (siirtymäkausien päättäminen, kelamaksu) | 43 |
Vpj-siirtymäkausien päättäminen (kertaluonteinen) | -32 |
Saamelaisalueen koulutuskeskuksen vuokrakustannusten kasvu | 30 |
Uudelleenkohdentaminen | -147 |
Tuottavuustoimet (-0,6 htv) | -26 |
Tasokorotus | 80 |
Yhteensä | -10 |
2011 talousarvio | 8 290 000 |
2010 III lisätalousarvio | 29 000 |
2010 talousarvio | 8 300 000 |
2009 tilinpäätös | 8 425 000 |
20. Työpaikalla tapahtuva oppiminen (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 3 026 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää työssäoppimisen ja muun työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja osaamisen osoittamisen rahoittamisesta sekä koulutuksen kehittämisestä aiheutuvien menojen ja avustusten maksamiseen.
2011 talousarvio | 3 026 000 |
2010 talousarvio | 3 026 000 |
2009 tilinpäätös | 3 026 000 |
21. Ammatillisen koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 1 364 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ammatillisen koulutuksen kokeilu-, tutkimus-, kehittämis- ja arviointihankkeista aiheutuvien suunnittelu-, käynnistämis- ja toimintamenojen sekä avustusten maksamiseen
2) EU:n hyväksymien muiden kuin rakennerahastoista rahoitettavien tutkimus- ja koulutushankkeiden maksamiseen
3) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.
2011 talousarvio | 1 364 000 |
2010 talousarvio | 1 364 000 |
2009 tilinpäätös | 1 434 000 |
30. Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 682 496 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten sekä muiden avustusten maksamiseen
2) enintään 6 072 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 44 §:ssä tarkoitettuihin avustuksiin sekä avustuksina ammatillisen koulutuksen yhteisiin tehtäviin ja laatupalkintoihin ja Örebron kuulovammaisten oppilaitoksen suomalaisten ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kustannusten kattamiseen
3) enintään 1 000 000 euroa avustuksina laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeisiin
4) enintään 851 000 euroa avustuksina erityisoppilaitosten palvelu- ja kehittämiskeskustoiminnan vahvistamiseen
5) enintään 961 000 euroa avustuksina oppimisympäristöjen kehittämiseen ja monipuolistamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Laskennalliset kustannukset (opiskelijat * omistajatyypin mukainen yksikköhinta) | 1 598 179 000 |
— kunnallinen ammatillinen koulutus (115 877 * 9 964,42 €) | 1 154 642 000 |
— yksityinen ammatillinen koulutus (31 629 * 14 023,32 €, sis. alv.) | 443 537 000 |
Kuntien rahoitusosuus | -929 567 000 |
Arvonlisäverojen takaisin maksamisesta aiheutuvien kulujen kompensointi | 5 000 000 |
Rahoituslain mukaiset avustukset, yhteiset tehtävät, laatupalkinnot sekä Örebron kuulovammaisten oppilaitos (enintään) | 6 072 000 |
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeet (enintään) | 1 000 000 |
Erityisoppilaitosten palvelu- ja kehittämiskeskustoiminta (enintään) | 851 000 |
Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen (enintään) | 961 000 |
Yhteensä | 682 496 000 |
Valtionosuuden määräytymisperusteena käytetty ammatillisen peruskoulutuksen keskimääräinen yksikköhinta on 10 634,65 euroa opiskelijaa kohden.
Valtionosuuden mitoituksessa huomioon otettu kuntien rahoitusosuus sisältää kuntien osuutena valtion ammatillisissa oppilaitoksissa annettavan koulutuksen kustannuksiin 865 000 euroa.
Ammatillisen koulutuksen opiskelijämäärän lisäämiseen nuorten koulutukseen pääsyn turvaamiseksi, nuorisotyöttömyyden alentamiseksi ja nuorten syrjäytymiskehityksen ehkäisemiseksi on kohdennettu 2 milj. euroa ammattistartin tehostamiseen ja laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeisiin varattua rahoitusta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Kustannustason muutos (1,7 %) | 11 221 |
Opiskelijamäärän muutos (josta 2 000 000 euroa momentin määrärahoja uudelleen kohdentamalla) | 14 100 |
Avustuksen vähennys (uudelleen kohdentaminen) | -2 000 |
Arvonlisäverokompensaation suuruuden tarkentuminen | 2 000 |
Opiskelijarakenteessa tapahtuneet muutokset ja laskennan määräytymisperusteiden tarkentuminen | 3 502 |
Yhteensä | 28 823 |
2011 talousarvio | 682 496 000 |
2010 III lisätalousarvio | 7 700 000 |
2010 I lisätalousarvio | 4 400 000 |
2010 talousarvio | 653 673 000 |
2009 tilinpäätös | 623 576 788 |