Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2011

40. MaahanmuuttoPDF-versio

Selvitysosa:Sisäasiainministeriö ohjaa ja kehittää maahanmuuttohallintoa ja vastaa maahanmuuttopolitiikan sekä maahanmuuttoa, kotouttamista ja kansalaisuutta koskevan lainsäädännön valmistelusta ja edustaa maahanmuutto- ja kotouttamisasioissa Suomea Euroopan unionissa ja kansainvälisessä yhteistyössä sekä huolehtii Maahanmuuttoviraston toimintaedellytyksistä. Sisäasiainministeriö yhteen sovittaa maahanmuuttoasioihin liittyvää toimintaa hallinnonalojen välillä.

Sisäasiainministeriö vastaa maahanmuuttajien kotouttamisen sekä turvapaikanhakijoiden vastaanoton ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton yleisestä kehittämisestä, suunnittelusta, ohjauksesta, seurannasta ja yhteensovittamisesta sekä ihmiskaupan vastaisen toiminnan koordinoimisesta.

Maahanmuuttovirasto käsittelee ja ratkaisee ulkomaalaisten maahantuloon, maassa oleskeluun, pakolaisuuteen ja kansalaisuuteen liittyviä asioita, vastaa turvapaikanhakijoiden ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton käytännön toiminnan ohjauksesta ja suunnittelusta, säilöönottoyksikön käytännön toiminnan ohjauksesta ja valvonnasta sekä ihmiskaupan uhrien auttamisen toimeenpanon ohjauksesta. Lisäksi Maahanmuuttovirasto ylläpitää ulkomaalaisasioiden sähköistä asiankäsittelyjärjestelmää (UMA) ja tuottaa tietoja viranomaisille ja kansainvälisille järjestöille.

Maahanmuuttoa kuvaavat tunnusluvut 2009
toteutuma
2010
arvio
2011
arvio
       
Suomessa asuvat ulkomaalaiset1) 155 705 169 236 183 942
Maahanmuutto/vieraskieliset2) 17 814 15 498 16 032
Nettomaahanmuutto/vieraskieliset3) 13 629 13 083 12 402
Suomen kansalaisuuden saaneet/vuosi4) 2 821 3 500 3 500

1) Tilastokeskus/Suomen väestö 2009 ja SM:n arvio 2008—2009 toteutuneen muutosprosentin (+8,69 %) perusteella.

2) Vuosi 2010: SM:n arvio Tilastokeskuksen vuoden 2010 ennakkotilaston ja tästä lasketun 03/2009 ja 03/2010 toteutuneen muutosprosentin (-13 %) perusteella. Vuosi 2011: SM:n arvio laskettu vuoden 2009 toteutumasta vuosina 2008—2009 toteutuneen muutosprosentin perusteella (-10 %).

3) Vuosi 2010: SM:n arvio Tilastokeskuksen vuoden 2010 ennakkotilaston ja tästä lasketun 03/2009 ja 03/2010 toteutuneen muutosprosentin (-4 %) perusteella. Vuosi 2011: SM:n arvio laskettu vuoden 2009 toteutumasta vuosina 2008—2009 toteutuneen muutosprosentin perusteella (-9 %).

4) Taulukossa on esitetty Suomen kansalaisuuden hakemuksesta tai ilmoituksesta saaneiden henkilömäärä. Momentin 26.40.01 perusteluissa oleva taulukko kuvaa Maahanmuuttovirastossa vireille tulevien ja ratkaistujen hakemusten määrää. Samassa hakemuksessa voi olla useita henkilöitä. Entisille Suomen kansalaisille ja heidän jälkeläisilleen tarkoitetun kansalaisuusilmoitusmenettelyn määräaika päättyi 31.5.2008, mikä vähentää Suomen kansalaisuuden saavien määrää.

Sisäasiainministeriön hallinnonalan menot maahanmuuttajista (1 000 euroa)
  2009
tilinpäätös
2010
talousarvio1)
2011
esitys
       
26.40.01 Maahanmuuttoviraston toimintamenot 18 668 20 253 15 763
26.40.02 Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto valtion osalta2) 15 490 - -
— Valtion vastaanottokeskusten toimintamenot 12 675 - -
— Ministeriön vastaanottokustannukset 2 815 - -
26.40.03 Maahanmuuttajien kotoutumisen ja työllistämisen edistäminen - 1 859 861
26.40.20 Paluumuuttajien muuttovalmennus 435 505 876
26.40.30 Valtion korvaukset kunnille 4 956 79 349 100 066
— Laskennalliset korvaukset kunnille - 25 375 30 370
— Muut korvaukset kunnille - 48 914 64 636
— Korvaukset kunnille ent. Neuvostoliiton alueelta tulevien paluumuuttajien menoihin   5 060 5 060
26.40.63 Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto 119 032 102 436 86 737
Yhteensä 158 581 204 402 204 303

1) Sisältää vuoden 2010 varsinaisen talousarvion sekä ensimmäisen ja kolmannen lisätalousarvion.

2) Vuoden 2010 ja 2011 talousarviossa valtion vastaanottokeskusten menot on budjetoitu momentille 26.40.63 ja ministeriön kustannukset momentille 26.40.03.

Maahanmuuttopolitiikka

Maahanmuuttopolitiikka perustuu maahanmuuttopoliittisen ohjelman, hallitusohjelman ja hallitusohjelman puolivälitarkastelun kirjausten mukaisiin linjauksiin. Sisäasiainministeriön hallinnonalan strategiassa vuosille 2009—2011 määritellyt maahanmuuttohallinnon toiminnan tavoitelinjaukset ovat:

  • Maahanmuuttopolitiikassa otetaan suomalaisen yhteiskunnan, työmarkkinoiden ja asiakkaiden edun lisäksi huomioon myös vaikutus lähtömaiden tilanteeseen.
  • Maahanmuuttajilla on mahdollisuudet ja valmiudet osallistua yhteiskunnan toimintaan. Maahanmuuttajien osallisuutta lisätään.
  • Hyvät etniset suhteet toteutuvat yhteiskunnassa.
  • Kansainvälisen suojelun periaatteet ja ihmisoikeudet toteutuvat.

Toteutetaan työvoiman maahanmuuton toimenpide-ohjelma, joka sisältää periaatteellisia linjauksia ja toimenpide-ehdotuksia työvoiman maahanmuuton kehittämiseksi. Tavoitteena on, että työvoiman maahanmuutto vastaa sekä laadullisesti että määrällisesti työmarkkinoiden tarpeisiin. Hyödynnetään entistä laajemmin rekrytointia EU-maista. Keskeistä on lainsäädännön keinoin parantaa työehtojen ennakko- ja jälkivalvonnan mahdollisuuksia. Otetaan hallitusti käyttöön biometriset oleskelulupakortit.

Vaikutetaan siihen, että EU-maiden maahanmuuttopolitiikka pystytään sovittamaan entistä paremmin yhteen kehitys- ja ihmisoikeuspolitiikan ja EU-maiden oman työvoimapolitiikan tarpeisiin. Huolehditaan kansallisten etujen huomioon ottamisesta säädösten valmistelussa. EU:ssa hyväksytyt säädökset saatetaan kansallisesti voimaan määräajassa.

Maahanmuuttohallinnon ja Maahanmuuttoviraston toiminnan kehittämistä jatketaan. Aluehallinnon ohjausta ja alueellista koordinointia vahvistetaan ja menettelyt vakiinnutetaan.

Kansainvälinen suojelu

Huolehditaan siitä, että ihmis- ja perusoikeudet, hyvä hallinto ja oikeusturva toteutuvat turvapaikkamenettelyssä. Seurataan turvapaikkamenettelyä koskevien säännösten toimivuutta. Vahvistetaan edelleen eri viranomaisten välistä yhteistyötä turvapaikkaprosessin tehostamiseksi. Pyritään lisäämään vastaanoton kustannustehokkuutta.

Tuetaan yhteisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän toteuttamista, jotta jäsenvaltioihin saadaan mahdollisimman yhdenmukainen lainsäädäntö, joka täyttää pakolaissopimuksen ja muiden keskeisten ihmisoikeussopimusten vaatimukset. Osallistutaan ja vaikutetaan aktiivisesti komission yhteistä eurooppalaista turvapaikkajärjestelmää koskevien toisen vaiheen ehdotusten käsittelyyn.

Kiintiöpakolaispolitiikan toimeenpanoa jatketaan vastaanottamalla YK:n pakolaisjärjestön (UNHCR) esittämiä pakolaisia ottaen huomioon kuntien vastaanottovalmiudet. Tarvittaessa osallistutaan muuhun kansainväliseen vastuunjakoon esimerkiksi EU-tasolla. UNHCR-yhteistyön joustavuutta lisätään siten, että kiintiössä otettavat pakolaiset voidaan valita talousarviovuonna ja sitä seuraavien kahden vuoden aikana. Vuoden 2011 pakolaiskiintiö on 750 henkilöä. Pakolaiskiintiöllä tarkoitetaan uudelleen sijoitettavien kansainvälisen suojelun tarpeessa olevien ulkomaalaisten vastaanottoa (ulkomaalaislaki 301/2004 90 §), joka vahvistetaan vuosittain valtion talousarviossa.

Jatketaan valmisteluja palautussopimusten solmimiseksi lähtömaiden kanssa ja kehitetään vapaaehtoista paluuta tukevia malleja paluurahaston hankkeilla.

Uusia turvapaikanhakijoita arvioidaan saapuvan vuoden aikana noin 4 000, joista alaikäisiä ilman huoltajaa tulleita noin 400. Alaikäiset yksintulleet turvapaikanhakijat majoittuvat iästä riippuen joko ryhmäkotiin tai tukiasumisyksikköön.

Vastaanottokeskusten paikkaluku keskimäärin vuodessa
  2009 2010 2011
       
Vastaanottokeskusten paikkaluku yhteensä 3 759 3 939 3 900
— valtion vastaanottokeskukset 752 710 710
— yksityisen, kunnan tai järjestön ylläpitämät keskukset 2 967 3 189 3 150
— säilöönottoyksikkö 40 40 40
— käyttöaste keskimäärin % 98,9 96,0 96,9
Alaikäisyksiköiden paikkaluku yhteensä 625 357 405
— ryhmäkodit 232 156 170
— tukiasunnot 393 201 235
— käyttöaste keskimäärin % 98,2 96,0 96,0

Vastaanoton piirissä olevat turvapaikanhakijat 2009 2010 2011
       
Keskimäärin vastaanoton piirissä olevia /henkilöä /vuosi 4 949 5 350 5 270
— Vastaanottokeskuksiin majoitettuja 3 642 3 740 3 740
— Alaikäisiä yksintulleita 614 340 340
— Säilöön otetut ulkomaalaiset 40 40 40
— Yksityismajoituksessa 653 1 230 1 150

Vastaanoton kustannukset / euroa / vuosi 2009
tilinpäätös
2010
arvio
2011
esitys
       
Vastaanoton kokonaiskustannukset 88 642 562 101 969 000 86 737 000
Vastaanottokeskusten kokonaiskustannukset 81 253 598 94 418 259 79 420 000
— vastaanottokeskusten yksikkökustannus /hlö 14 600 14 900 14 900
— alaikäisen kustannus ryhmäkodissa /hlö 53 200 49 700 49 700
— alaikäisen kustannus tukiasunnossa /hlö 29 900 28 400 28 400
— säilöön otetun kustannus /hlö 66 300 66 300 66 300
Yksityismajoituksen kustannukset 3 940 514 6 046 445 5 808 000
— yksityismajoituksen kustannus /hlö 6 000 5 000 5 000
Alaikäisten edustaminen 1 246 617 589 296 594 000
Pakolaisten maahantuloon liittyvät kustannukset 2 201 833 915 000 915 000

Kotouttaminen

Kotouttamislain kokonaisuudistuksella tehostetaan maahanmuuttajien kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, vahvistetaan suomalaisen palvelujärjestelmän edellytyksiä vastata maahanmuuttajaväestön tarpeisiin ja edistetään hyvien etnisten suhteiden toteutumista suomalaisessa yhteiskunnassa. Lisäksi edistetään humanitaarisen maahanmuuton hallintaa varmistamalla kunnille voimavarat ja muut edellytykset sijoittaa kiintiöpakolaisia ja oleskeluluvan saaneita turvapaikanhakijoita. Uudistuksella parannetaan aiempaa useampien maahanmuuttajaryhmien kotoutumisedellytyksiä laajentamalla lain soveltamisalaa kaikkiin maahanmuuttajiin sekä nopeutetaan ja tehostetaan erityisesti maahanmuuton alkuvaiheen kotouttamista kehittämällä alkuvaiheen neuvontaa ja ohjausta, tarvearviointia, kotoutumiskoulutusta sekä muita yksilö- ja perhekohtaiseen kotoutumissuunnitelmaan sisältyviä kotoutumista edistäviä toimenpiteitä.

Kolmivuotisen Osallisena Suomessa -ohjelman tavoitteena on kehittää ja kokeilla suomen tai ruotsin kielen ja muun kotoutumiskoulutuksen ja ohjauksen järjestelmää innovatiivisesti siten, että mahdollistetaan koulutukseen osallistuminen nykyistä joustavammin, ilman pitkiä odotusaikoja ja osaamistasoa vastaavasti. Tavoitteeseen pääsemiseksi kehitetään ja kokeillaan uusia ohjausmenetelmiä, opetussisältöjä ja nykyistä tehokkaampia opetusmenetelmiä. Kokeilun aikana arvioidaan eri toimijoiden, kuten oppilaitosten, työnantajien ja kansalaisjärjestöjen roolia ja kehitettävien mallien vaikuttavuus- ja kustannustehokkuutta suhteessa nykyjärjestelmään. Kokeilu toteutetaan poikkihallinnollisesti ja yhteistyössä Suomen kulttuurirahaston sekä Svenska Kulturfondenin kanssa, jotka myös osin rahoittavat kokeilua.

Kuntien kanssa neuvoteltujen kuntapaikkojen määrän tulee vastata kuntaan sijoittamista tarvitsevien henkilöiden määrää. Kehitetään kuntasijoituksiin liittyvää raportointia ja ELY- sekä kuntakohtaiset tavoitteet määritellään ELY-keskusten tulosohjauksessa. Alaikäiset yksintulleet turvapaikanhakijat, joille myönnetään oleskelulupa, majoittuvat perheryhmäkoteihin tai tukiasuntoihin ja ovat kotouttamistoimien piirissä. Perheryhmäkotien ohjausta kehitetään osana kotouttamista. Oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden kustannukset korvataan kunnille momentilta 26.40.30.

Oleskeluluvan saaneet kotoutumisen piirissä olevat pakolaiset 2009 2010 2011
       
— Oleskeluluvan saaneet turvapaikanhakijat 1 373 1 500 1 500
— joista oleskeluluvan saaneita alaikäisiä 432 472 472
— Perheenyhdistämiset 549 1 500 1 500
— Kiintiöpakolaiset 724 750 750
Pakolaisia yhteensä 2 646 3 750 3 750
Pakolaisia laskennallisten kuntakorvausten piirissä1) 5 840 8 273 9 985
Perheryhmäkotien majoituspaikat yhteensä 90 128 128

1) Pakolaisista maksettavien korvausten piirissä olevien henkilöiden määrä arvioidaan kolmen edellisen vuoden aikana maahan saapuneiden lukumäärän ja talousarviovuodelle esitetyn arvion perusteella.

Hyvien etnisten suhteiden edistäminen

Hyvien etnisten suhteiden edistämisperiaate sisällytetään maahanmuuttopolitiikan valmisteluun ja toimeenpanoon. Maahanmuuton ja kotoutumisen edellytyksiä vahvistetaan toteuttamalla syrjimättömyyttä ja yhdenvertaisuutta edistäviä sekä muita työelämän ja koko yhteiskunnan monimuotoisuutta hyödyntäviä toimenpiteitä.

01. Maahanmuuttoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 15 763 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) EU:n rahoittamiin hankkeisiin

2) maahanmuuttohallinnon toiminnan kehittämiseen.

Selvitysosa:Maahanmuuttovirasto käsittelee ja ratkaisee maahantuloon, maassa oleskeluun, pakolaisuuteen sekä Suomen kansalaisuuteen liittyviä asioita hyödyntäen ja kehittäen ulkomaalaisasioiden sähköistä asiankäsittelyjärjestelmää viranomaisten ajantasaisena asianhallinta- ja tietopalvelurekisterinä. Virasto tuottaa ajankohtaista tietoa maahanmuutto- ja kansalaisuusasioista. Virasto vastaa turvapaikanhakijoiden ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton käytännön toiminnan ohjauksesta ja suunnittelusta, säilöönottoyksikön käytännön toiminnan ohjauksesta ja valvonnasta sekä ihmiskaupan uhrien auttamisen toimeenpanon ohjauksesta.

Sisäasiainministeriö asettaa Maahanmuuttovirastolle alustavasti seuraavat toiminnalliset tulostavoitteet:

Maahanmuuttovirasto 2009
toteutuma
2010
arvio
2011
tavoite
       
Tuotokset      
Päätökset 50 743 42 000 45 000
Panokset      
Toimintamenot (1 000 €) 18 668 20 253 15 763
Henkilötyövuodet 278 272 230
Tehokkuus      
Toiminnallinen tuloksellisuus      
— tuottavuus (päätöstä/htv) 183 154 190
— taloudellisuus (nettomenot €/päätös) 384 309 310
— maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (%) 48 75 75

Nopea ja oikeusvarma päätöksenteko

Vireille tulleiden hakemusten läpivientiajat pidetään vähintään saavutetulla tasolla. Eduskunnan apulaisoikeusasiamieheltä saatu huomautus perheenyhdistämisten liian pitkistä käsittelyajoista otetaan huomioon tiivistämällä yhteistyötä ulkoasiainministeriön kanssa sekä asettamalla selvitysmies. Perheenyhdistämishakemusten käsittelyaika on enintään 9 kuukautta. Asiakkaiden oikeusturva säilyy hyvänä. Henkilö- ja teknisiä resursseja käytetään joustavasti ja tehokkaasti. Päätöksentekoprosessit ovat laadullisesti mitattavia sekä läpinäkyviä, ohjaavia ja rutiinityötä säästäviä. Tavanomaiset soveltamiskysymykset linjataan sisäisellä ohjeistuksella.

Vireille tulleet ja ratkaistut asiat 2009—2011
  2009 toteutuma 2010 arvio 2011 tavoite
  Vireille tulleet Ratkaistut Vireille tulevat Ratkaistut Vireille tulevat Ratkaistut
             
Maahanmuutto yhteensä 26 379 23 807 29 000 25 400 27 000 25 450
— työntekijän oleskelulupa 3 909 4 110 4 000 4 000 5 000 5 000
— opiskelijan oleskelulupa 4 626 4 366 5 000 5 000 5 000 5 000
— muut oleskeluluvat (sis. kv. suojelu) 17 844 15 331 20 000 16 400 17 000 15 450
Maasta poistaminen 3 505 3 860 5 000 5 000 4 000 4 000
Kansainvälinen suojelu yhteensä 12 700 11 688 11 550 13 650 12 550 9 550
— turvapaikkahakemukset 5 038 3 837 3 800 5 900 3 800 1 800
joihin sisältyvät henkilöt yhteensä 5 988 4 335 4 000 7 000 4 000 2 000
— kiintiöpakolaiset 570 732 750 750 750 750
— matkustusasiakirjat 4 256 4 283 5 000 5 000 6 000 5 000
— takaisinottoasiat 2 836 2  836 2 000 2 000 2 000 2 000
Kansalaisuus yhteensä 5 097 11 388 5 600 5 000 8 000 6 000
— kansalaisuushakemukset 2 897 2 267 2 800 3 500 6 000 4 000
Yhteensä 47 681 50 743 51 150 49 050 51 550 45 000

Käsittelyaika keskimäärin (vrk)1)
  2009
toteutuma
2010
arvio
2011
tavoite
       
Maahanmuutto      
— työntekijän oleskelulupa 54 50 40
— oleskelulupa, opiskelija 26 30 30
Kansainvälinen suojelu      
— turvapaikka (kaikki) 149 170 185
— normaali menettely 235 250 240
— nopeutettu menettely 95 90 90
Kansalaisuus      
— kansalaisuushakemukset (kaikki) 410 400 300
— kansalaisuushakemukset (ns. selvät) 380 300 200
— kansalaisuushakemukset (ns. muut) 460 500 400
Ratkaistut/vireille tulleet (%) 106 96 87

1) Maahanmuuttoviraston keskimääräisiä käsittelyaikoja.

Maahanmuuttohallinnon prosessien sähköistäminen

Maahanmuuttohallinnon kaikkien viranomaisten sähköistä asianhallintajärjestelmää (UMA) käytetään tehokkaasti ja sen ylläpidosta huolehditaan. Sähköisen palvelujen käyttöä pyritään laajentamaan ja samalla nopeuttamaan prosessien kulkua. UMA-investoinnin laskennalliset hyödyt alkavat toteutua.

Henkisten voimavarojen hallinta

Henkiset voimavarat
  2009
toteutuma
2010
arvio
2011
tavoite
       
Henkilötyövuodet 278 272 230
Sairauspoissaolot (työpäivää/htv) 10,1 10 9
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) 3,30 3,40 3,40

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 23 754 19 581 17 763
Bruttotulot 3 683 2 000 2 000 
Nettomenot 20 071 17 581 15 763
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 494    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 091    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 163 
Osuus UMA:n ylläpidon menoista 1 000
— siirto momentilta 26.10.01 115
— siirto momentilta 26.20.01 570
— siirto momentilta 24.01.01 315
Siirto momentilta 26.01.01 (2 htv) 125
Tuottavuusvähennys -162
Kertaluonteisen lisäyksen poistaminen -3 000
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 49
Tasokorotus 7
Yhteensä -1 818


2011 talousarvio 15 763 000
2010 III lisätalousarvio 2 672 000
2010 talousarvio 17 581 000
2009 tilinpäätös 18 668 000

03. Maahanmuuttajien kotoutumisen ja työllistymisen edistäminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 861 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kotouttamisen ja turvapaikanhakijoiden vastaanoton neuvottelukunnan kustannuksiin

2) rasismin ja etnisen syrjinnän ehkäisemiseen, seurantaan ja syrjinnän vastaiseen koulutukseen

3) kotoutumista edistävien hankkeiden toteuttamiseen, EU:n rahoittamien kotoutumista edistävien hankkeiden kansalliseen vastinrahoitukseen sekä kotouttamista edistävään tiedottamiseen

4) ihmiskaupan uhrien tunnistamiseen tähtäävään ns. etsivään työhön ja neuvontatyöhön

5) kotouttamislain (493/1999) tarkoittamiin työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin rinnastettaviin ja muihin yksilöllisesti sovittuihin kotouttamista edistäviin toimenpiteisiin osallistuvien tapaturmakorvausten ja ryhmävastuuvakuutuksen maksamiseen sekä Valtiokonttorin näistä perimien hoitokulujen maksamiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös siirtomenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Kotouttamislain 16 a §:n 3 momentin mukaisesti työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin rinnastettaviin ja muihin yksilöllisesti sovittuihin kotoutumista edistäviin toimenpiteisiin osallistuvien ryhmävastuuvakuutuksen järjestää sisäasiainministeriö.

Lisääntyneen maahanmuuton vuoksi maahanmuuttajien kotouttamisen ja hyvien etnisten suhteiden kehittämiseen, edistämiseen ja seurantaan suunnataan voimavaroja. Tavoitteena on resurssien vaikuttavuuden arvioinnin, tehostetun ohjauksen ja neuvonnan parantaminen sekä tiedotuksen uudelleen suuntaaminen. Tavoitteena on myös tilastoinnin kehittäminen, maahanmuuttajajärjestöjen tukeminen ja etnisten suhteiden neuvottelukunnan alueellinen ja valtakunnallinen tukeminen.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kertaluonteisen lisäyksen poistaminen -500 
Tasokorotus 2
Yhteensä -498


2011 talousarvio 861 000
2010 I lisätalousarvio 500 000
2010 talousarvio 1 359 000

20. Paluumuuttajien muuttovalmennus(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 876 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ulkomaalaislain (301/2004) 48 §:n perusteella järjestettävään paluumuuttovalmennukseen

2) suomen tai ruotsin kielen taidon testaamiseksi laaditun kielitutkinnon järjestämiseen ja muihin menoihin

3) enintään 25 000 euroa asiantuntijapalkkioiden maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan suoriteperusteisena.

Selvitysosa:Ulkomaalaislain 48 §:n perusteella oleskelulupaa Suomesta hakevalta edellytetään todistusta Suomen viranomaisen järjestämän kielitutkinnon hyväksytystä suorittamisesta, jollei paluumuuttovalmennukseen tai kielitutkintoon osallistumista ole pidettävä hakijan olosuhteet huomioon ottaen kohtuuttomana. Kielitutkinto järjestetään kerran vuodessa ja tutkintoon osallistuu noin 1 300 henkilöä vuodessa.

Asiantuntijapalkkioina maksetaan kielikokeen arvioijien matkakustannuksia ja palkkioita sivukuluineen.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Paluumuuttovalmennus 696 000
Kielikokeen järjestäminen 155 000
Asiantuntijapalkkiot (enintään) 25 000
Yhteensä 876 000


2011 talousarvio 876 000
2010 III lisätalousarvio 129 000
2010 talousarvio 376 000
2009 tilinpäätös 435 477

30. Valtion korvaukset kunnille (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 100 066 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtioneuvoston määräämin perustein (512/1999):

1) pakolaisten kotoutumista tukevan toiminnan järjestämisestä ja sosiaali- ja terveydenhuollosta kunnille aiheutuvien kustannusten laskennallisiin korvauksiin

2) toimeentulotuen, tulkkipalvelujen ja erityiskustannusten korvaamiseen sekä pakolaisten paluumuutosta kunnalle aiheutuviin kustannuksiin

3) alaikäisten oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden majoittamisesta perheryhmäkoteihin syntyneiden kustannusten korvaamiseen ja käräjäoikeuden heille osoittaman edustajan palkkioiden maksamiseen sekä pakolaisten kuntaan muuttamisen odotusajalta kertyvien vuokrien maksamiseen

4) entisen Neuvostoliiton alueelta paluumuuttajina tulleiden henkilöiden toimeentulotuen sekä heille annetun sosiaali- ja terveydenhuollon erityiskustannusten maksamiseen kunnille, sekä heimoveteraanien hoidosta ja huollosta aiheutuviin kustannuksiin

5) kuntaan sijoitettujen tai kunnassa asuvien ihmiskaupan uhrien kunnille sosiaali- ja terveys- sekä muiden palveluiden järjestämisestä aiheutuvista kustannuksista maksettaviin korvauksiin.

Vuoden 2011 pakolaiskiintiö on 750 henkilöä.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisesti.

Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Kunnalle maksettavista korvauksista säädetään valtioneuvoston päätöksessä (512/1999).

Paluumuuttajista maksettavien korvausten piiriin kuuluu henkilö, jolle on myönnetty oleskelulupa ulkomaalaislain 45 §:n tai 47 §:n 1 momentin perusteella. Korvaukset maksetaan kunnille jälkikäteen.

Pakolaisista maksettavien korvausten piirissä olevien henkilöiden määrä arvioidaan kolmen edellisen vuoden aikana maahan saapuneiden lukumäärän, oleskeluluvan saaneiden ja perheenyhdistämisen kautta maahan tulleiden sekä talousarviovuodelle esitetyn arvion perusteella.

Korvausta voidaan maksaa jatkuvan oleskeluluvan saavien ja kunnan asukkaaksi siirtyvien ihmiskaupan uhrien osalta pakolaisia vastaavalla tavalla. Kunnilla on mahdollisuus hakea elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta (ELY) korvausta muiden kunnassa asuvien ihmiskaupan uhrien osalta uhrin asemasta johtuvien palvelujen järjestämisestä.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Paluumuuttajien kustannukset  
— Toimeentulotuki 6 kk 1 120 000
— Toimeentulotuki 5 v 1 620 000
— Erityiskustannukset 1 120 000
— Heimoveteraanit 1 200 000
Paluumuuttajien kustannukset yhteensä 5 060 000
   
Laskennalliset korvaukset pakolaisista (9 985 henkilöä 0—6 v. 6 845 €, muut 2 091 €) 30 370 000
Muut pakolaisista maksettavat kuntakorvaukset 64 636 000
— Toimeentulotuki (2 442 €/vuosi/hlö) 24 850 000
— Erityiskustannukset (2 211 €/vuosi/hlö) 22 518 000
— Tulkkipalvelut (1 093 €/vuosi/hlö) 11 068 000
— Korvaukset alaikäisten huollosta (6 954 €/vuosi/hlö) 6 200 000
Korvaukset pakolaisista yhteensä 95 006 000
   
Yhteensä 100 066 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Korvausten piirissä olevien määrän kasvu 20 456
Kuntakorvausten korotus 261
Yhteensä 20 717


2011 talousarvio 100 066 000
2010 III lisätalousarvio
2010 talousarvio 79 349 000
2009 tilinpäätös 4 955 591

63. Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 86 737 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtioneuvoston määräämin perustein (512/1999):

1) valtion vastaanottokeskusten toimintamenojen maksamiseen

2) valtion vastaanottokeskusten ja kuntien, kuntayhtymien ja yhteisöjen ylläpitämien turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskusten sekä ryhmäkotien kustannuksiin, alaikäisten edustamisesta aiheutuvien kulujen maksamiseen sekä tulkkipalvelujen kustannuksin ja muihin tarvittaviin menoihin

3) vastaanoton toteuttamiseksi erityistilanteissa tarpeellisten palvelujen hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen sekä vastaanottojärjestelmän kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen

4) ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän toiminnan rahoittamiseen (Kotouttamislaki 493/1999 4a luku; 25 a—f §)

5) toimeentulon ja huolenpidon järjestämiseen ulkomaalaisille, jotka on otettu säilöön ulkomaalaislain (301/2004) 121—123 §:n perusteella

6) vastaanottokeskusten järjestämissä toimenpiteissä olevien tapaturmakorvausten ja ryhmävastuuvakuutuksen maksamiseen sekä Valtiokonttorin näistä perimien hoitokulujen maksamiseen (Kotouttamislaki 493/1999 22 a §)

7) turvapaikkapuhuttelujen tulkkaus- ja käännösmenoihin, turvapaikanhakijoiden oikeusapupalvelujen hankkimiseen, vapaaehtoisesta paluusta aiheutuviin kuluihin ja vapaaehtoista paluuta tukeviin EU:n rahoittamiin hankkeisiin

8) Maahanmuuttoviraston toimipisteiden ulkopuolella suoritettavien turvapaikkapuhuttelujen matkakustannusten ja perhesiteen selvittämiseksi tehtävien DNA-testien kustannuksiin

9) pakolaisten maahantulomatkojen järjestämisestä, lähtömaassa suoritettavista terveystarkastuksista ja koulutuksesta (kulttuuriorientaatiosta) sekä vastaanottoa edistävän koulutuksen ja tiedotustoiminnan järjestämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisesti lukuun ottamatta valtion vastaanottokeskusten toimintamenoja, jotka kohdennetaan suoriteperusteisesti.

Valtion vastaanottokeskusten toimintamenot budjetoidaan arvonlisäverollisina.

Valtion vastaanottokeskusten toimintamenomäärärahaa saa käyttää enintään 130 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös valtion vastaanottokeskusten kulutusmenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Kotouttamislain (493/1999) 19 c §:n 1 momentin mukaisesti turvapaikanhakijan vastaanoton järjestää vastaanottokeskus. Valtion vastaanottokeskukset toimivat Maahanmuuttoviraston alaisina. Maahanmuuttovirasto tekee sopimuksen turvapaikanhakijoiden vastaanoton ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton järjestämisestä ja siitä aiheutuvien kustannusten korvaamisesta kuntien, kuntayhtymien ja yhteisöjen ylläpitämien turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskusten ja ryhmäkotien osalta.

Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän toimintaa koordinoivat valtion vastaanottokeskukset Oulussa ja Joutsenossa. Toiminta voi sisältää asumisen järjestämisen, sosiaali- ja terveyspalvelujen ja muun tarpeellisen huolenpidon lisäksi muita uhrin tarvitsemia tukipalveluja ja erityispalveluja sekä turvallisuudesta huolehtimisen.

Turvapaikanhakijoiden vapaaehtoista paluuta voidaan tukea kohtuullisten matkakustannusten verran.

Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö (IOM) järjestää kiintiöstä valittujen pakolaisten maahantulomatkat ostopalveluna. Sopimus sisältää matkustusta varten tehtävän terveystarkastuksen. Vastaanoton erityistilanteissa korvataan erityispalveluja, kuten matkan aikana tarvittavat lääkäripalvelut.

Turvapaikkapuhuttelujen tulkkaus- ja käännöskustannukset vaihtelevat turvapaikanhakijoiden määrän ja hakijoiden kielen mukaan. Turvapaikkahakemuslomakkeella selvitetään hakemuksen perusteet ennen turvapaikkapuhuttelua. Hakijan täyttämä lomake sekä hakijan vieraskieliset asiakirjat ja selvitykset käännetään Maahanmuuttovirastossa. Maahanmuuttoviraston turvapaikkapuhuttelussa käytetään hakijan äidinkieltä tai hänen ymmärtämänsä kielen tulkkausta.

Ulkomaalaislain (301/2004) 65 §:n mukaan Maahanmuuttovirasto voi varata hakijalle ja perheenkokoajalle tilaisuuden osoittaa biologinen sukulaisuus toteen valtion varoista kustannettavan DNA-tutkimuksen avulla, jos biologiseen sukulaisuuteen perustuvasta perhesiteestä ei muutoin voida saada riittävää selvitystä ja jos DNA-tutkimuksen avulla on mahdollista saada olennaista näyttöä perhesiteestä.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Valtion vastaanottokeskusten toimintamenot 8 448 000
Kuntien, kuntayhtymien, järjestöjen vastaanottokustannukset 40 995 820
Vastaanoton muut menot 36 378 180
— palvelujen ostot 5 904 240
— terveydenhuolto 8 744 950
— muut menot 2 699 930
— toimeentulotuki 19 029 060
Vastaanottokustannukset yhteensä 85 822 000
Pakolaisten maahantuloon liittyvät kustannukset 915 000
Yhteensä 86 737 000

Henkiset voimavarat, Valtion vastaanottokeskukset
  2009
toteutuma
2010
arvio
2011
tavoite
       
Henkilötyövuodet (enintään) 103,8 130 130
Sairauspoissaolot (työpäivää/htv) 8,9 8 7
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) - 3,5 3,5

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 56
Turvapaikanhakijoiden määrän kasvu 15 254
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 11
Muu muutos yhteensä -11
Yhteensä 15 310


2011 talousarvio 86 737 000
2010 III lisätalousarvio 31 009 000
2010 talousarvio 71 427 000
2009 tilinpäätös 119 031 591